1 Hodnocení nabídek nejen na cenu – praktické zkušenosti Zpráva Evropské komise Single Market Scoreboard 2 Zpráva Evropské komise Single Market Scoreboard §The following indicators show how different EU countries are performing on key aspects of public procurement §Although these indicators provide only a simplified picture, they still highlight basic aspects of countries’ procurement markets §All indicators are based on notices published in the Tenders Electronic Daily (TED) §http://ec.europa.eu/internal_market/scoreboard/performance_per_policy_area/public_procurement/inde x_en.htm 3 Zpráva EK - hodnotící kritéria §Indicator [5]: Award Criteria §This indicator shows how public buyers choose the companies they award contracts to. In particular, this indicator measures whether they decide based on price alone, or if they also take quality into account. §While the choice of criteria depends on what is being purchased, over-reliance on price suggests better criteria could have been used – and thus a better purchase made. The "Award Criteria" indicator measures the proportion of procedures which were awarded only on the basis of lowest price. 4 Zpráva EK - hodnotící kritéria 5 Hodnotící kritéria – Důvodová zpráva k ZZVZ §Správné nastavení hodnotících kritérií v praxi způsobuje nemalé problémy i zkušeným zadavatelům §Ve velkém rozsahu se používá hodnocení dle kritéria nejnižší ceny, přestože současné znění zákona tuto možnost nijak nepreferuje §Hodnocení pouze na základě nejnižší ceny s sebou nese negativní důsledky tam, kde je namísto kvality preferována cena, avšak nejedná se o plně zaměnitelné plnění (problematické zejména u intelektuálních služeb) §Nekvalitní plnění ve svém důsledku vede k nehospodárnému vynakládání veřejných prostředků §Cílem musí být nejen cenově nejvýhodnější, ale především kvalitativně odpovídající plnění §Zadavatel by měl získat odpovídající hodnotu za peníze § 6 Kvalitativní hodnocení – Koncepce a Tým §Technický dozor investora pro Komplexní simulační centrum MU §ZD: https://zakazky.muni.cz/contract_display_4405.html §Nabídky hodnoceny dle ekonomické výhodnosti §Odměna 40 % §Koncepce poskytování Služeb 30 % §Zkušenosti členů Realizačního týmu 30 % §Kvalita nabídek hodnocena dle přístupu k realizaci VZ a složení týmu §Nejlepší nabídka povede k maximálnímu naplnění účelu veřejné zakázky vyjádřenému ve smlouvě na realizaci VZ § 7 Hodnocení koncepce §Koncepce představuje podrobný popis způsobu poskytování služeb §Koncepce vybraného dodavatele se stane nedílnou součástí smlouvy §Preference zadavatele §Nejlépe bude hodnocena koncepce, která povede k maximálnímu naplnění účelu veřejné zakázky dle předlohy smlouvy na VZ §Pro dosažení maximálního počtu bodů musí koncepce obsahovat stručný, ale výstižný popis témat uvedených ve formuláři nabídky §Maximální rozsah koncepce je uveden ve formuláři nabídky 8 Hodnocení týmu §Hodnoceny zkušenosti TDI a Zástupce TDI §Dodavatelé popíší takové zkušenosti TDI a Zástupce TDI z dříve realizovaných projektů, které budou nejpřínosnější a zároveň aplikovatelné ve vztahu k poskytování služeb při výstavbě SIMU §Preference zadavatele §Nejlépe budou hodnoceny zkušenosti nejlépe odpovídající Výstavbě SIMU, příp. náročnější, a to v aspektech uvedených ve formuláři nabídky, aby přínos uvedených zkušeností vedl k maximálnímu naplnění účelu VZ dle smlouvy §Pro dosažení maximálního počtu bodů musí portfolio zkušeností TDI a Zástupce TDI obsahovat stručný a výstižný popis 5 zkušeností u obou §Maximální rozsah portfolia zkušeností je uveden ve formuláři nabídky 9 Co bylo cílem §Dosažení co nejvyšší hodnoty za peníze §Vtažení dodavatele do přípravy nabídky - dialog §Nejlepší řešení znají dodavatelé, ne zadavatel §Prvky subjektivity neznamenají netransparentnost §Hodnotit musí odborníci z oboru - porota §V rámci hodnocení by mělo být možné dodavatele konfrontovat – osobní pohovor §Kvalitativní část nabídky by měla být oddělena od cenové – dvouobálková metoda dle ZZVZ § § 10 Výsledek §Podány 3 nabídky §Předpokládaná hodnota 5,4 mil. Kč §Nejnižší cena cca 4 mil. Kč / nejvyšší 6,2 mil. Kč §Žádná nabídka nebyla vyřazena §Hodnocení provedla „porota“, která se podílela na přípravě hodnotících kritérií §V rámci hodnocení se uskutečnily pohovory s dodavateli §Vybrána nabídka s nejvyšší cenou §Bylo dosaženo nejlepší hodnoty za peníze? § 11 Objektivní vs. subjektivní kritéria §Rozhodnutí ÚOHS S0336/2016 ze dne 11.7. 2016 §Informační kampaň na podporu regionálních potravin §Úřad v obecné rovině nejprve konstatuje, že klíčovou fázi pro přidělení konkrétní VZ představuje hodnocení nabídek §Lze konstatovat, že základní hodnotící kritérium v podobě nejnižší nabídkové ceny znamená pro zadavatele znatelně jednodušší způsob pro přidělení VZ §Jestliže se zadavatel rozhodne použít kritérium ekonomické výhodnosti nabídky, vystavuje se nutně zvýšenému riziku možného porušení zákona §Riziko tkví v tom, že oproti kritériu nejnižší nabídkové ceny, musí zadavatel u kritéria ekonomické výhodnosti nabídky naformulovat určitá dílčí kritéria, jež se budou vztahovat k poptávanému předmětu plnění VZ § 12 Objektivní vs. subjektivní kritéria §I když je z hlediska dodržení základních zásad preferováno hodnocení na základě objektivních kritérií, zákon umožňuje stanovit i dílčí kritéria, která nelze vyjádřit číselnou hodnotou, tedy tzv. subjektivní hodnotící kritéria, např. funkční vlastnosti, minimalizace vlivu plnění na životní prostředí, zajištění technického řešení apod. §K subjektivním kritériím rozsudky KS č. j. 62 Ca 77/2008-45 ze dne 4.11.2010 a NSS č. j. 1 Afs 8/2011-112 ze dne 30.3.2011 §V případě použití subjektivních kritérií jsou na zadavatele kladeny vyšší nároky na specifikaci takových kritérií §Zadavatel musí blíže vymezit, co bude hodnoceno v rámci těchto dílčích kritérií, a to tak, aby každý uchazeč věděl, jaké údaje má ve své nabídce uvádět a v jakém případě bude jeho nabídka hodnocena lépe než ostatní nabídky §Aby mohl být navazující proces hodnocení považován za transparentní, musí hodnocení podle dílčích kritérií reflektovat předem stanovené vymezení těchto kritérií §Hodnocení číselně nevyjádřených kritérií musí být dostatečně podrobně zdůvodněno a musí obsahovat údaje, proč je určitá nabídka hodnocena lépe než ostatní §Na zadavatele jsou tedy kladeny vyšší nároky při odůvodnění hodnocení 13 § § §Děkuji za pozornost § §Martin Hadaš §Email: hadas@rect.muni.cz §Mobil: 725 829 347 § 14