• • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Pojetí práva C:\Users\Vojtech\Desktop\seacoast-wallpapers-couple-screensaver-summer-nature-random-94830.jpg • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Pojetí práva C:\Users\Vojtech\Desktop\seacoast-wallpapers-couple-screensaver2.jpg •PŽP chrání mimo jiné druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin a jejich přírodní stanoviště, ekosystémy, biologickou rozmanitost, krajinu. • •Antropocentrické pojetí práva •schutznormtheorie, interest theory • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Pojetí práva: „The fish cannot go to court“ •Různé přímé/nepřímé, formální/neformální • •Petiční právo •Shromažďovací právo •Sdružovací právo •Referendum •Informace •Účast na rozhodování •Soudní ochrana F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Způsoby účasti veřejnosti •Je to nutné? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti na ochraně životního prostředí – proč? •Klady? •Proč ne? Environmentální demokracie – odpovědnost, transparentnost Znalost poměrů a blízkost ke zdroji Pomocná ruka Veřejná podpora rozhodnutí Rozvoj environmentální výchovy a vzdělání Pouze procesní práva, široký rozsah, bezplatné nebo takřka bezplatné, ne nutně ochrana životního prostředí – osobní zájmy… Platonická láska F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti na ochraně životního prostředí – proč? •Obejdeme se bez veřejnosti? • •Preventivní průřezové procesy •Povinnosti správních orgánů příslušných k vedení různých procesů a řízení ex offo •Činnost dotčených orgánů (stanoviska a závazná stanoviska – odborné hledisko) •Přezkumné řízení, obnova řízení a další mimořádné opravné prostředky •Povinnosti orgánů činných v trestním řízení •Aktivní legitimace Veřejného ochránce práv a Nejvyššího státního zástupce • • •Ale když se věci nevyvíjejí podle zákona? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti na ochraně životního prostředí – proč? Nastavení systému účasti veřejnosti: Definice veřejnosti Rozsah práv Procesní možnosti Dostupnost, rozsah, účinnost soudní ochrany (actio popularis, hromadné žaloby) Právní pomoc, moderace nákladů řízení… Ale i komplexní nástroje: Vyjednávání Jednotné povolovací řízení Přehledná pravidla F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Nedostatky českého systému •Fragmentace podmínek účasti veřejnosti •Neschopnost celkového nastavení a propojení povolovacích řízení •Minimalistický přístup k harmonizačním požadavkům •Vnímání účasti veřejnosti jako nežádoucí „Smyslem a účelem jejich účasti ve stavebních řízení není blokace, zdržování a protahování realizace stavebního záměru procesními obstrukcemi, nýbrž to, aby kvalifikovaně, tj. odbornými argumenty z oblasti ochrany životního prostředí, urbanismu apod., hájila dotčené (veřejné) zájmy ochrany přírody a krajiny v konkurenci jiných veřejných zájmů a zájmů soukromých.“ (rozsudek NSS ze dne 4. 5. 2011, č. j. 7 As 2/2011 – 52) • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vnitrostátní právní systém Ústavní právo Trestní právo Správní právo Civilní právo Další odvětví Právo životního prostředí v užším pojetí NORMY PŽP F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Peru Kleinbauer Saúl Luciano Lliuya (privat) Saúl Lliuya F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Deutschland Klage gegen RWE - peruanischer Bauer Saúl Luciano Lliuya (picture-alliance/dpa/R. Weihrauch) Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt peru germany farmer • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Správní právo Právo životního prostředí Regulace územního plánování a výstavby Správní trestání Daňové předpisy, státní dotace • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí Ochrana přírody a krajiny Ochrana ovzduší Chemické látky Obaly, odpady Ochrana vod Ochrana zvířat F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Pojem účasti veřejnosti •V širším smyslu výkon politických práv, zejména práva sdružovacího, shromažďovacího, petičního, uskutečňování práva podílet se na správě věcí veřejných, a to buď přímo nebo prostřednictvím volených zástupců (aktivní i pasivní volební právo do zastupitelských a samosprávných orgánů všech stupňů, účast v referendu), uskutečňování práva na informace, podávání podnětů a stížností, účast v řízeních, která nejsou správními řízeními, a ve správních řízeních, účast v občanskoprávních řízeních, účast institucializované povahy (výkon funkce veřejných stráží), výkon vlastnického práva a uzavírání dohod a ostatní formy spolupráce s orgány veřejné správy. •V užším smyslu jako účast ve správních řízeních a procesech, které s životním prostředím souvisejí. Ta může nabývat různé intenzity v závislosti na procesním postavení konkrétního subjektu, od slabších forem (konzultativní účast) podání připomínek bez větší možnosti ovlivnit finální rozhodnutí až po silnou formu (plnoprávná účast) postavení účastníka řízení, jemuž svědčí možnost podávání námitek i obrany proti vydanému rozhodnutí. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Pojem veřejnosti a dotčené veřejnosti •Pojem veřejnost je užíván ve smyslu „každý“, zejména v rámci úpravy práva na přístup k environmentálním informacím, které musí být přístupné všem osobám bez jakékoliv povinnosti prokazovat zájem. Objevuje se ale též v úpravě účasti na rozhodovacích procesech jako například v čl. 6 odst. 7 Aarhuské úmluvy, který přiznává právo předkládat připomínky, informace, rozbory nebo stanoviska v rámci řízení o specifických činnostech všem příslušníkům veřejnosti. •Pojem dotčená veřejnost zahrnuje dotčené osoby, což jsou v českém pjetí zejména dotčení vlastníci a také ekologické spolky. Jedná se o pojem typický pro plnohodnotnou úpravu účasti na rozhodovacích procesech a možnost domáhat se soudní ochrany. Dotčená veřejnost nemusí být definována vnitrostátní úpravou, ale musí dotčené veřejnosti v pojetí Aarhuské úmluvy, mezi kterou budou vždy patřit i ekologické spolky, umožnit širokou účast na rozhodování a přístup k soudní ochraně. • •Pro všechny procesy obecně platí, že jednotlivcům v nich bývá zásadně přiznána pouze účast konzultativní, pokud jim nesvědčí výhodnější pozice například z titulu dotčení vlastnických práv. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif •Dvě cesty k plnoprávné účasti: • •Vlastní úprava účastenství nebo obecná úprava ve správním řádu. •Úprava počítající se zapojením ekologických spolků v řízeních i podle jiných právních předpisů: § 70 ZOPK, § 9c zákona EIA. Účast veřejnosti na rozhodování F:\DATA\grafika\spodek.gif 18 ZÚR ÚP F:\DATA\grafika\spodek.gif OOP Návrh na zrušení OOP OOP SEA SEA F:\DATA\grafika\spodek.gif 19 Územní řízení Stavební řízení Řízení o zkušebním provozu Řízení o změně stavby před jejím dokončením Kolaudační souhlas Řízení o odstranění stavby Řízení o dodatečném povolení stavby F:\DATA\grafika\spodek.gif IPPC EIA (R - neposuzuje se) R ZS (JÚ) Žaloba proti rozhodnutí správního orgánu odvolání R JÚ R R R R R Žaloba proti nezákonnému zásahu R JÚ Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, OvzdZ, OdpZ, Vodz, ZPF, LesZ) F:\DATA\grafika\spodek.gif 20 ZÚR ÚP Územní řízení Stavební řízení Řízení o zkušebním provozu Řízení o změně stavby před jejím dokončením Kolaudační souhlas Řízení o odstranění stavby Řízení o dodatečném povolení stavby F:\DATA\grafika\spodek.gif IPPC EIA OOP (R - neposuzuje se) R ZS (JÚ) Žaloba proti rozhodnutí správního orgánu Návrh na zrušení OOP OOP odvolání R JÚ R R R R R Žaloba proti nezákonnému zásahu R JÚ SEA SEA Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, OvzdZ, OdpZ, Vodz, ZPF, LesZ) 21 Výstavba stálého kempu s celkovou kapacitou 100 ubytovaných http://www.kempy-chaty.cz/sites/default/files/kemp_zelezna_ruda_chatky_0.png 22 Výstavba stálého kempu s celkovou kapacitou 100 ubytovaných -Příloha č. 1/Kat. II, bod 10.12 zákona o posuzování vlivů, EIA neproběhne, -IPPC není, -Zemědělská půda. 23 Umístění stavby Stavební řízení Vydání kolaudačního souhlasu Odnětí půdy ze ZPF V územním řízení se nepřihlíží k námitkám k věcem, o kterých bylo rozhodnuto při vydání územního nebo regulačního plánu (§ 89 odst. 2 StavZ). Ve stavebním řízení se pak již nepřihlíží k námitkám účastníků řízení, které byly nebo mohly být uplatněny při územním řízení, při pořizování regulačního plánu nebo při vydání územního opatření o stavební uzávěře anebo územního opatření o asanaci území (§ 114 odst. 2 StavZ). Také zpravidla platí, že oprávněný subjekt musí podat připomínku či námitky ve stanovené lhůtě, zmešká-li ji, k jeho připomínce či námitce se nepřihlíží. řízení řízení 24 Výstavba stálého kempu s celkovou kapacitou 100 ubytovaných -Příloha č. 1/Kat. II, bod 10.12 zákona o posuzování vlivů, EIA proběhne (10 m od lesa) -IPPC není, -Zemědělská půda. Umístění stavby Stavební řízení Vydání kolaudačního souhlasu Odnětí půdy ze ZPF Posouzení vlivů záměru (EIA) Dotčení lesa § 14/2 LesZ: Dotýká-li se řízení podle zvláštních předpisů zájmů chráněných tímto zákonem, rozhodne stavební úřad nebo jiný orgán státní správy jen se souhlasem příslušného orgánu státní správy lesů, který může svůj souhlas vázat na splnění podmínek. Tohoto souhlasu je třeba i k dotčení pozemků do vzdálenosti 50 m od okraje lesa. Souhlas vydávaný jako podklad pro rozhodnutí o umístění stavby nebo územní souhlas a dále pro rozhodnutí o povolení stavby, zařízení nebo terénních úprav anebo jejich ohlášení je závazným stanoviskem podle správního řádu a není samostatným rozhodnutím ve správním řízení. navazující řízení navazující řízení 26 Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt čistírna odpadních vod Výstavba čistírny odpadních vod za městem 27 Výstavba malé čistírny odpadních vod za městem -Příloha č. 1/Kat. II, bod 1.9 zákona o posuzování vlivů, EIA neproběhne, -Pod limitem IPPC, -Zemědělská půda, -Rostoucí dřeviny. 28 Umístění stavby Stavební řízení Řízení o zkušebním provozu Vydání kolaudačního souhlasu Odnětí půdy ze ZPF Kácení dřevin Odběr vod Nakládání s odpady řízení řízení řízení řízení řízení řízení 29 Rekonstrukce malé čistírny odpadních vod za městem -Příloha č. 1/Kat. II, bod 1.9 zákona o posuzování vlivů, EIA neproběhne 30 Stavební řízení Řízení o zkušebním provozu Vydání kolaudačního souhlasu řízení řízení 31 Výstavba větší čistírny odpadních vod za městem -ÚSES – místní biokoridor (soustava remízků), -Příloha č. 1/Kat. II, bod 1.9 zákona o posuzování vlivů, EIA proběhne, -Nad limitem IPPC, -Zemědělská půda, -Rostoucí dřeviny. 32 Umístění stavby Stavební řízení Řízení o zkušebním provozu IPPC Posouzení vlivů záměru (EIA) Vydání kolaudačního souhlasu Odnětí půdy ze ZPF Kácení dřevin Stanovisko k ÚSES navazující řízení navazující řízení řízení řízení navazující řízení F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Aktivní legitimace pro podání žaloby •Podle s. ř. s., především z titulu účastníka, ale základem je dotčenost na právech • (omezení žalobních námitek) • záleží na druhu řízení – rozhodnutí, zásah, nečinnost, oop, informace •Nutnost vyčerpání opravných prostředků • •Přímo podle zvláštního zákona (EIA) • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Správní soudnictví • •Relevantní čtyři druhy řízení: •• řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu, •• ochrana proti nečinnosti správního orgánu, •• řízení o ochraně před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního, •• řízení o zrušení opatření obecné povahy nebo jeho části. • • • • •