Praxe MPSaO Zhodnoťte následující fiktivní doložku týkající se odpovědnosti (výhody a nevýhody) a navrhněte její koncepční úpravu, případně dílčí technické úpravy. Vady zboží a záruka za jakost Článek 23 Vady zjevné (1) Kupující je povinen zboží prohlédnout do 3 dnů od dodávky zboží do místa dodání podle této smlouvy. Při prohlídce budou přítomni pověřený zástupce kupujícího a pověřený zástupce prodávajícího. Tito sepíší protokol, do kterého uvedou případné zjištěné vady. Jedná se o vady zjistitelné pohledem, zejména vady množstevní, vady obalu i poškození povrchu. Tento protokol je kvalifikovaným oznámením vad a bude sepsán ve dvou vyhotoveních, z nichž každá ze stran obdrží po jednom. Pokud kupující tyto své povinnosti nesplní, nároky z vad zanikají. (2) Kupující má následující nároky z vad zboží podle odst. 1: a) odstranění vad prodávajícím v přiměřené lhůtě, kterou kupující určí, b) dodání chybějícího zboží prodávajícím v přiměřené lhůtě, kterou kupující určí, c) výměnu poškozených kusů zboží v zásilce, d) slevu zboží podle povahy vady, a to ve výši maximálně 20% hodnoty celé dodávky. (3) Volbu svých nároků z vad je kupující povinen oznámit buď v protokolu podle odst. 1, nebo písemně, doporučeným dopisem odeslaným do tří dnů po sepsání protokolu podle odst. 1, jinak nároky z vad zanikají. Dodatečná změna volby nároku z vad je možná jen s písemným souhlasem prodávajícího. (4) Chybí-li v zásilce více než 10 % kusů, je kupující oprávněn od smlouvy odstoupit. (5) Přiměřená lhůta podle odstavce 2 písm. a) a b) nesmí být kratší než 14 dnů a počítá se ode dne oznámení volby nároku podle odst. 3. (6) Neodstraní-li prodávající vady za podmínek, které budou určeny podle předchozích odstavců, je oprávněn kupující postupovat jako při podstatném porušení smlouvy. Článek 24 Vady skryté (1) Práva kupujícího z vad zboží, které mohly být zjištěny až po prohlídce, zaniká, jestliže je neoznámí písemně doporučeným dopisem do 5 dnů poté, kdy a) kupující vady zjistil, nebo b) vady mohly být zjištěny při vynaložení odborné péče, nejpozději však do dvou let od skutečného předání zboží kupujícímu, jinak nároky z vad zanikají. U vad zboží, na něž se vztahuje záruka za jakost, platí místo této lhůty záruční doba. (2) Kupující má následující nároky z vad zboží podle odst. 1: a) odstranění vad prodávajícím v přiměřené lhůtě, kterou kupující určí, b) slevu zboží podle povahy vady, a to ve výši maximálně 20% hodnoty celé dodávky. (3) Volbu svých nároků z vad je kupující povinen oznámit současně s oznámením podle odst. 1, jinak nároky z vad zanikají. Dodatečná změna volby nároku z vad je možná jen s písemným souhlasem prodávajícího. (4) Přiměřená lhůta podle odstavce 2 písm. a) nesmí být kratší než 14 dnů a počítá se ode dne oznámení podle odst. 1. (5) Neodstraní-li prodávající vady za podmínek, které budou určeny podle předchozích odstavců, je oprávněn kupující postupovat jako při podstatném porušení smlouvy. Článek 25 Záruka za jakost (1) Prodávající prohlašuje, že zaručuje dohodnuté vlastnosti zboží podle záručních podmínek, které jsou přílohou této kupní smlouvy, a to po dobu dvou let od uvedení zboží do provozu. (2) Kupující je povinen oznámit vady, na něž se vztahuje záruka za jakost písemně doporučeným dopisem do 5 dnů poté, co se o nich dozvěděl, nejpozději však poslední den běhu záruční doby podle odst. 1, jinak nároky ze záruky zanikají. (3) Kupující má následující nároky ze záruky za jakost: a) výměnu zboží za nové, b) odstoupit od smlouvy. (4) Volbu svého nároků ze záruky je kupující povinen oznámit současně s oznámením podle odst. 2, jinak nároky ze záruky zanikají. Dodatečná změna volby nároku ze záruky je možná jen s písemným souhlasem prodávajícího. (5) Odpovědnost prodávajícího za vady, na něž se vztahuje záruka za jakost, nevzniká, jestliže tyto vady byly způsobeny po skutečném předání zboží kupujícímu vnějšími událostmi a nezpůsobil je prodávající nebo osoby, s jejichž pomocí prodávající plnil svůj závazek.