A. Úvod od studia, seznámení s programem a obsahem předmětu, prameny ke studiu. Podmínky pro absolvování předmětu.
(NP102Zk prof. JUDr. Petr Průcha, CSc. / CNP102Zk doc. JUDr. Petr Havlan, Csc.)
Viz IS MU - Studijní materiály předmětu - Organizační pokyny - Program kolektivních konzultací a popis zkoušky.
B. Veřejná správa jako organizace (pojem, charakteristika, právní základy). Organizační principy, moc a modely. Historie organizace veřejné správy v České republice.
(NP102Zk prof. JUDr. Petr Průcha, CSc. / doc. JUDr. Petr Havlan, Csc.)
1. Veřejná správa jako organizace (pojem, charakteristika, právní základy)
Pod pojmem organizace veřejné správy se především rozumí celá organizační soustava a struktura resp. systém soustavy subjektů veřejné správy. Pojem organizace veřejné správy vyjadřuje mnohovýznamovost samotného pojmu organizace, v jejímž smyslu můžeme organizaci chápat jednak jako
- instituci nebo soubor institucí,
- strukturu, či dokonce
- systém určitého organizačního uspořádání; mimo to může pojem organizace vyjadřovat označení
- činnosti organizačního charakteru.
Tzv. formální a tzv. neformální organizace.
V našem případě organizace veřejné správy se jedná o institucionální, strukturální a systémové pojetí pojmu formální organizace.
Zvláštní význam má institut tzv. reorganizace, zákonitosti lze vyjádřit grafem.
Konkrétní uspořádání organizace veřejné správy jako celku, stejně jako postavení jejích jednotlivých organizačních subsystémů i jednotlivých správních orgánů, je vždy výrazem uplatnění organizačních principů veřejné správy.
2. Organizační principy, moc a modely
Uplatnění příslušných organizačních principů ve veřejné správě umožňuje rozlišovat následující tzv. organizačně technické systémy veřejné správy:
- systém centralizované, decentralizované, koncentrované a dekoncentrované správy,
- systém územní a rezortní,
- systém monokratický a kolegiální,
- systém volební a jmenovací.
Pokud jde o konkrétní pohled na stávající reálnou organizační soustavu české veřejné správy, ten ukazuje následující organizační uspořádání :
- ústřední orgány státní správy,
- územně dekoncentrované /specializované/ orgány státní správy,
- územní subjekty veřejné správy s všeobecnou působností,
- orgány /subjekty/ zájmové samosprávy.
Právní postavení ústředních orgánů státní správy je v současné době upraveno v návaznosti na úst. zák. č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
Územně dekoncentrované orgány státní správy existují a působí na základě ustanovení zvláštních zákonů.
Územní subjekty veřejné správy s všeobecnou působností – obce a kraje. Právní postavení obcí upravuje zák.č. 128/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, právní postavení krajů zák.č. 129/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, právní postavení hl.města Prahy zák.č. 131/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Zájmová samospráva u nás měla v minulosti bohatou tradici. Tato samospráva byla představována nejrůznějšími komorami, svazky, gremii a společenstvy, a plnila ve veřejné správě významné poslání Podle současného právního stavu se jedná zejména o advokátní komory, lékařské komory, stomatologické komory, komory veterinárních lékařů, hospodářské komory, apod., jejichž postavení je upravováno zvláštními zákony.
3. K historii organizace veřejné správy v České republice
- Československá republika 1918 – 1938
- Česko-Slovenská republika 1938 – 1939
- Protektorát Čechy a Morava 1938 – 1939
- Československo v období 1948 - 1989