A. Úvod od studia, seznámení s programem a obsahem předmětu, prameny ke studiu. Podmínky pro absolvování předmětu.

(NP102Zk prof. JUDr. Petr Průcha, CSc. / CNP102Zk doc. JUDr. Petr Havlan, Csc.)

 

Viz IS MU - Studijní materiály předmětu - Organizační pokyny - Program kolektivních konzultací a popis zkoušky.

 

 

B. Veřejná správa jako organizace (pojem, charakteristika, právní základy). Organizační principy, moc a modely. Historie organizace veřejné správy v České republice.

(NP102Zk prof. JUDr. Petr Průcha, CSc. / doc. JUDr. Petr Havlan, Csc.)

 

1. Veřejná správa jako organizace (pojem, charakteristika, právní základy)

Pod pojmem organizace veřejné správy se především rozumí celá organizační soustava a struktura resp. systém soustavy subjektů veřejné správy. Pojem organizace veřejné správy vyjadřuje mnohovýznamovost samotného pojmu organizace, v jejímž smyslu můžeme organizaci chápat jednak jako

-          instituci nebo soubor institucí,

-          strukturu, či dokonce

-          systém určitého organizačního uspořádání; mimo to může pojem organizace vyjadřovat označení

-          činnosti organizačního charakteru.

 

Tzv. formální a tzv. neformální organizace.

 V našem případě organizace veřejné správy se jedná o institucionální, strukturální a systémové pojetí pojmu formální organizace.

 Zvláštní význam má institut tzv. reorganizace, zákonitosti lze vyjádřit grafem.

 Konkrétní uspořádání organizace veřejné správy jako celku, stejně jako postavení jejích jednotlivých organizačních subsystémů i jednotlivých správních orgánů, je vždy výrazem uplatnění organizačních principů veřejné správy.

 

 

2. Organizační principy, moc a modely

Uplatnění příslušných organizačních principů ve veřejné správě umožňuje rozlišovat následující tzv. organizačně technické systémy veřejné správy:

                            - systém centralizované, decentralizované, koncentrované a dekoncentrované správy,

 - systém územní a rezortní,

 - systém monokratický a kolegiální,

 - systém volební a jmenovací.

 Pokud jde o konkrétní pohled na stávající reálnou organizační soustavu české veřejné správy, ten ukazuje následující organizační uspořádání :

 - ústřední orgány státní správy,

 - územně dekoncentrované /specializované/ orgány státní správy,

 - územní subjekty veřejné správy s všeobecnou působností,

 - orgány /subjekty/ zájmové samosprávy.

 Právní postavení ústředních orgánů státní správy je v současné době upraveno v návaznosti na úst. zák. č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů.

Územně dekoncentrované orgány státní správy existují a působí na základě ustanovení zvláštních zákonů.

Územní subjekty veřejné správy s všeobecnou působností – obce a kraje. Právní postavení obcí upravuje zák.č. 128/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, právní postavení krajů zák.č. 129/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, právní postavení hl.města Prahy zák.č. 131/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Zájmová samospráva u nás měla v minulosti bohatou tradici. Tato samospráva byla představována nejrůznějšími komorami, svazky, gremii a společenstvy, a plnila ve veřejné správě významné poslání Podle současného právního stavu se jedná zejména o advokátní komory, lékařské komory, stomatologické komory, komory veterinárních lékařů, hospodářské komory, apod., jejichž postavení je upravováno zvláštními zákony.

 

 

3. K historii organizace veřejné správy v České republice

- Československá republika 1918 – 1938

- Česko-Slovenská republika 1938 – 1939

- Protektorát Čechy a Morava 1938 – 1939

- Československo v období 1948 - 1989