Informační technologie ve veřejné správě a e-government

Aplikace eGovernmentu I- eDemokracie, eVolby, eSbírka

eGovernment, eDemokracie, eParticipace, eVoting

        (      (Zkušební otázky č. 16. Elektronické volby, eDemokracie, eParticipace – pojem a technické možnosti a č. 17.  Elektronická publikace zákonného práva)

Kybernetická demokracie trochu jinak

Demokracie = vláda lidu, E-Demokracie (eDemokracie) = soustava elektronických komunikací a jim odpovídajících elektronických i právních nástrojů k efektivní realizaci demokracie 

Fáze vývoje ICT a eDemokracie

Hledání a nejistota

Euforie po vzniku www (od roku 1990…)

Institucionalizace a adaptace v mnoha odvětvích a sférách společnosti

       1.     Standardní využívání ICT ke komunikaci politické vůle, k prezentaci plnění úkolů státních orgánů

       2.     Počátky využívání ICT pro potřeby přímé demokracie a realizaci voleb (přes diskuse, návrhy, připomínky, petice až po eHlasování)

       3.     Vliv ICT na změny ve fungování politického systému

ad 1)

Volební programy stran - namátkové porovnání stylu i obsah -TOP09KSČM – po volbách došlo ke změně stránek, Piráti – po volbách aktualizováno, původní hlavní heslo na stránce znělo „Pusťte nás na ně“, ANO – po volbách změněno, původní volební stránce dominovalo foto A. Babiše

Plnění úkolů státních orgánů - Průběh legislativního procesu v PSP a Povinné informace dle zákon č. 106/1999 Sb.

Komunikace politické vůle - fenomén sociálních sítí - Facebook, Barack Obama – poprvé využit Facebook při volební kampani, Miloš Zeman - oficiální profil, Miloš Zeman – falešné profily, manipulace….cizí fotky (Dana Drábová na profilu Lukáše Nového, již změněno), vymyšlená jména (Sisoj Psojič Ryzpoloženskyj)…

Twiter - textové příspěvky – tweety - se staly zdrojem zpráv, z nichž vycházejí oficiální, státní i komerční média...využívá např. D. Trump (oficiální prezidentský účet @POTUS). Sledující se počítají na miliony (B. Obama 1. 9. 2017 - 94 236 272).

LinkedIn – největší profesní síť, Instagram – určen především pro sdílení fotografií a videí, využíváno i k reklamním účelům

Ad 2) Diskuse - nejrůznější diskusní fóra k obecným i politickým otázkám, Návrhy – například nových zákonů k diskusi, PřipomínkyPeticeeHlasování

 ad 3) Demagog – hodnocení projevů, Kverulant – sledování kauz, Nezávislé sdělovací prostředky – Hlídací pes, Satira a karikatura - Gumáci

eDemokracie versus eGovernment

eDemokracie - demokratické prostředí informační společnosti využívající nástrojů ICT

eGovernment - soubor ICT nástrojů v rukou státních orgánů (dle různých definic je eGov chápán jako modernizace veřejné správy pomocí ITC http://svs.institutpraha.cz/, jako trvalá povinnost veřejné správy zlepšovat vztah mezi občany a veřejným sektorem, poskytováním levných a efektivních služeb, informací a znalostí. Praktická realizace toho nejlepšího, co musí veřejná správa nabídnout (definice OSN))

eDemokracie
Na prvním místě stojí DEMOKRACIE a ne technologie. První standard eDem na světě vznikl v Radě Evropy – principy a návody, ne přesné pokyny, každá země se má zařídit podle svých podmínek.

V roce 2004 – doporučení k e-správě, v roce 2008 - rezoluce k eDem pro rozvoj měst a regionů – úvodní odstavec:  „Elektronická demokracie, také známá jako kybernetická demokracie, je silným nástrojem, který zabraňuje odtržení a rozčarování občanů a iniciuje dialog nezbytný pro řádnou správu věcí veřejných a budování důvěry. Elektronický hlas pro udržitelný rozvoj měst je příležitostí k oživení místní demokracie a občanství usnadněním účasti lidí na formování politiky a rozhodnutí, která ovlivňují jejich život a jejich životní prostředí;“  (Dále viz přednáška)

Akty k eDemokracii

Zpráva o elektronické demokracii v Evropské unii: možnosti a výzvy (2016/2008(INI) z 16. 2. 2017. Shrnutí všech podstatných dokumentů v úvodu….

…  “konstatuje, že elektronická demokracie má potenciál zvýšit pocit odpovědnosti za osud EU mezi občany, což je obzvláště důležité zejména s ohledem na současnou euroskeptickou náladu;“

“domnívá se, že elektronická demokracie může zvýšit transparentnost rozhodovacího procesu v zastupitelské demokracii a může mít pozitivní dopad na důvěru občanů ve své volené zástupce;“
Rozlišují se tři pojmy, které se nicméně místy překrývají:

  1. elektronická veřejná správa: týká se uplatňování IKT ve fungování veřejné správy; jde zejména o elektronické poskytování informací a služeb občanům ze strany orgánů veřejné správy (např.: placení pokuty za porušení dopravních předpisů);

  2. elektronická správa: týká se použití IKT k vytvoření komunikačních kanálů, které umožňují zapojit různé subjekty, jež by se mohly vyjadřovat k vytváření veřejných politik (např.: elektronická konzultace s občany týkající se změny nejvyšší povolené rychlosti nebo konzultace o obecním rozpočtu);

  3. elektronická demokracie: týká se použití IKT k vytváření kanálů ke konzultacím a zapojení občanů (např.: elektronický parlament, elektronická iniciativa, elektronické hlasování, elektronická petice, elektronická konzultace atd.).

Česko

Plán legislativních prací vlády 2007 - 2010 – „umožnit předávání vyhlášení výsledků voleb do zastupitelstev v elektronické podobě na elektronických úředních deskách.”

Programové prohlášení vlády 2010 – „Vláda zajistí zpracování analýzy s cílem vytvořit podmínky pro možnou přímou volbu starostů v malých obcích, popřípadě v ostatních typech územních samosprávných celků. Zároveň vláda připraví návrh volebního kodexu, který komplexně upraví organizaci všech druhů voleb konaných v České republice s možností elektronického hlasování ve volbách.

Programové prohlášení vlády 2014 – elektronická sbírka (viz o/dok – VeKLEP – návrh zákona o eSbírce, zák. č. 222/2016 Sb. s účinností od 1. 1. 2020).

Pojem elektronická demokracie se v usneseních vlády dle ASPI nevyskytuje

Nástroje v rukou státu a státní správy k realizaci zákona č. 106/1999 Sb. – informace o právu a tvorbě předpisů

Současný platný zákon o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv  č. 309/1999Sb., a jeho § 12
Stejnopis Sbírky zákonů na stránkách Ministerstva vnitra ČR
Informace o činnosti vlády - o/dok
eParlament – transparentnost tvorby práva, jednání a hlasování 

Další informace o tvorbě a výkladu práva

V současnosti řada elektronických bezplatných zdrojů právních předpisů, nejpopulárnější jsou Beck-online, Nové ASPI a Zákony pro lidi

Nástroje v rukou státní správy k realizace eHlasování

eObčanka -elektronické občanské průkazy by měly sloužit:

● k jednoznačnému určení totožnosti občana

● jako cestovní doklad v rámci zemí Evropské unie

● pro elektronickou komunikaci s orgány veřejné správy např. pro přístup do datových schránek za využití elektronického podpisu

● pro účely zdravotního pojištění

● k důchodového zabezpečení

● pro výkon volebního práva

eDemokracie a eParticiapace

eParticipace v nejširším slova smyslu

1.     eHlasování

  •    eVolby

  •    eReferendum

2.     eParticipace v užším slova smyslu

  •    eInformace

  •    eKomunikace

  •    eParticipace v nejužším slova smyslu -  eKonzultace, eIniciativyePetice

ad 1) eHlasování a eVolby

Podmínky k realizaci elektronického hlasování jsou:

  • Registr hlasujících, voličů, jejich přesná identifikovatelnost a autentizace (mojeID) = eObčanka

  • Dostatečné technické vybavení – rozšíření PC, kiosky, mobily

  • Existence více variant volby – osobně ve volební místnosti, poštou, telefonem, mailem, on-line

  • Elektronické zpracovávání dat (statistika)

Teze k eDemokracii

  • Žijeme v elektronické demokracii, ale ještě ne v participační demokracii

  • Pojem eDem je přechodný, s rozšířením ICT do všech sfér života ztratí opodstatnění

  • Nástroje eDem jsou nasazovány vedle tradičních nástrojů, technologií – nenahradí je zcela

  • Nástroje participační demokracie nenahradí demokracii reprezentativní, zastupitelskou, takovou sílu nemají

  • ICT již podstatně změnily politickou komunikaci

Zajímavé odkazy:

 
 

Elektronická publikace práva -projekt eSbírka 

V současné době nelze k právu České republiky oficiálně přistupovat online, neexistuje tedy elektronická Sbírka zákonů. Vláda dne 4. 8. 2010 schválila Věcný záměr právní úpravy Sbírky zákonů a mezinárodních smluv a elektronické tvorby právních předpisů. Aktuálnější informace k tématu lze najít ve  Zprávě o projektu elektronické sbírky zákonů... z roku 2013. V nedávné době byl publikován zákon č. 222/2016 Sb., o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv, s účinností od 1. 1. 2020. Důvodová zpráva je součástí všech velkých právních informačních systémů a samozřejmě k dispozici na stránkách Poslanecké sněmovny.

Ministerstvo vnitra  na svých stránkách zpřístupňuje stejnopis Sbírky zákonů a Sbírky mezinárodních smluv v souladu s § 12 zákona č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv.

Existuje několik serverů, poskytujících přístup k zákonům ČR - spolehlivost zdarma získaných informací však není stoprocentní. Nejstarší je ministerstvem vnitra spravovaný Portál veřejné správy České republiky, konkrétně jeho sekce Vyhledávání v zákonech, kde jsou dostupná účinná znění jednotlivých předpisů (pozor, nenajdeme zde již neúčinné i dosud neúčinné přepisy). V sekci Věstníky byly dříve přístupné věstníky jednotlivých krajů, v současnosti jsou aktivní pouze dva a jsou doplněny o věstníky vlády a několika resortů. Zajímavým nástrojem je také informační portál Zákony pro lidi.cz  s pohledem do historie, srovnáváním novelizovaného a předchozího testu,  možností vlastních poznámek a s pozoruhodnou funkcí zobrazení citace konkrétního paragrafu, odstavce i písmene právního předpisu. Spolehlivým zdrojem aktuálních textů právních předpisů je i Beck-online START, který nabízí i pohled na souvislosti ke každému paragrafu i zákonu jako celku. Práce s těmito souvislostmi, literaturou a judikaturou je ovšem možná jen v placené verzi systému. Nejmladším ze systémů on-line je Nové ASPI.

Elektronizace tvorby a přístupu k právním předpisům - prezentace na konferenci ISSS 2016 - JUDr. PhDr. Petr Mlsna, Ph.D.
Zbierkou to nekončí -  prezentace na konferenci ISSS 2016 - Pavol Zarevúcky a Roman Behúl, zkušenosti ze Slovenské republiky

Transparentnost jednání státních orgánů a tvorba práva
Informační systém ODOK Úřadu vlády České republiky -  prezentace na konferenci ISSS 2016 - M. Pulgert, L. Dynterová
Portál ODOK
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky - Sněmovní tisky

Starší materiály k eSbírce:
Sborník z konference ISSS (Internet ve státní správě a samosprávě) z roku 2012 je dostupný zde a v něm si na stranách 67 až 73 přečtěte Projekty e-Sbírka a e-Legislativa – modernizace tvorby práva a přístupu k právu ČR a EU;

Sborník z konference ISSS (Internet ve státní správě a samosprávě z roku 2013) je dostupný zde a k přečtení se na stranách 101 až 102 nachází Příprava zákonů se posune dál, Úřad vlády modernizuje ODok.

Sborník konference ISSS (Internet ve státní správě a samosprávě z roku 2014) je dostupný zde a k přečtení na stranách 24, 37 a 107 se nachází Nařízení eIDAS (nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu), Projekt e-Sbírka a e-Legislativa a MojeID jako nástroj e-Demokracie .

 

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1422/podzim2017/NP302Zk/um/59811316/eDemokracie_-_P17_k_publikaci.pdf