Správa sociálního zabezpečení Státní sociální podpora Sociální pomoc Státní sociální podpora núčel: nobecně – řešení sociálních situací, které jsou obecně společností akceptovány a považovány za potřebné k řešení nv ČR – podíl státu na krytí nákladů na výživu a ostatní základní potřeby rodin s dětmi nzákladní charakteristika npovinné státní zabezpečení nsystém je prováděn státem a financován státní rozpočtem npřesně vymezený osobní a věcný rozsah nzaopatřovací princip z hlediska postavení jedince nupraveno v zákoně č. 117/1995 Sb. nnutno aplikovat i zákon č. 110/2006 Sb. n Osobní rozsah státní sociální podpory nvymezeno v ustanovení § 3 zákona č. 117/1995 Sb. nokruh oprávněných osob nfyzická osoba s trvalým pobytem na území ČR (stejnou podmínkou musejí splňovat i osoby společně posuzované) nfyzické osoby (cizinci), které mají trvalý pobyt podle zvláštního právního předpisu (zákon o azylu) – rodinní příslušníci také ncizinci s dlouhodobým pobytem nad 365 dnů nděti – cizinci do jednoho roku věku (narození a hlášení na území ČR) nnezletilé děti (cizinci) svěření na území ČR do péče nfyzické osoby, které mají postavení dlouhodobě pobývající rezidenta v ES s povolením k dlouhodobému pobytu (mají zde bydliště) na území ČR + rodinní příslušníci ncizinci s dlouhodobým pobytem na území ČR za účelem vědeckého výzkumu ncizinci s doplňkovou ochranou (zákon o azylu) ncizinci s povolením k dlouhodobému pobytu za účelem výkonu zaměstnání s vysokou kvalifikací nfyzická osoba, které byla podmínka trvalého pobytu prominuta nobecnou podmínkou je bydliště na území ČR – definice § 5 odst. 6 zákona č. 111/2006 Sb. Osobní rozsah - pokračování npojem „rodina“ pro účely státní sociální podpory – vymezuje ust. § 7, rozumí se jím oprávněná osoba a společně posuzované osoby nnezaopatřené děti nnezaopatřené děti a rodiče těchto dětí nmanželé partneři nebo druh a družka, nejde-li o rodiče nnezaopatřené děti, jejich rodiče, pokud jsou nezaopatřenými dětmi a jsou osamělí, a rodiče těchto rodičů npodmínkou je, že spolu trvale žijí a společně uhrazují náklady na své potřeby npozor vyvratitelná právní domněnka společné domácnosti v § 7 odst. 3 Orgány státní sociální podpory núřady státní sociální podpory - § 2a nv prvním stupni nÚřad práce ČR – krajská pobočka a pobočka pro hlavní město Praha nve druhé stupni nMinisterstvo práce a sociálních věcí nMinisterstvo práce a sociálních věcí také jako metodický a řídící orgán státní správy Věcný rozsah státní sociální podpory nzákladní charakteristika dávek nobligatorní, peněžité, opakující se nebo jednorázové, doplňkový charakter ndruhy dávek nzávislé na výši příjmu npřídavek na dítě npříspěvek na bydlení nporodné nostatní dávky nrodičovský příspěvek ndávky pěstounské péče – zrušeno z. č. 401/2012 Sb., upraveno nadále zákonem o sociálně-právní ochraně dětí npříspěvek na úhradu potřeb dítěte nodměna pěstouna npříspěvek při převzetí dítěte npříspěvek při zakoupení motorového vozidla npohřebné Sociální pomoc ndoplňkový systém npomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat vlastním přičiněním nprincip subsidiarity nnositelem je stát (státní zabezpečení), ale vzhledem k principu subsidiarity zde působí řada dalších subjektů (nestátní subjekty) nzaopatřovací princip z hlediska fyzické osoby (oprávněné osoby) nstátní paternalismus x odpovědnost jedince za vlastní zajistění Sociální pomoc - pokračování noblasti, kde sociální pomoc působí: npomoc osobám v nepříznivé sociální situaci, hrozí jm sociální vyloučení a potřebují tuto situaci překonat pomocí určitých služeb – upraveno zák. č. 108/2006 Sb. nzajištění základních životních podmínek osobám, které se ocitly v hmotné nouzi – upraveno zák. č. 111/2006 Sb. npomoc osobám těžce zdravotně postiženým– upraveno zák. č. 329/2011 Sb. n Osobní rozsah sociální pomoci nosobní rozsah podle zákona č. 108/2006 Sb. nosoba s trvalým pobytem na území ČR, nosoba, které byl udělen azyl podle zvláštního zákona, ncizinec bez trvalého pobytu na území ČR, jemuž tato práva zaručuje mezinárodní smlouva, nobčan jiného členského státu EU, který je na území ČR hlášený k pobytu po dobu delší než 3 měsíce, pokud tento nárok nevyplývá z přímo použitelného předpisu (nařízení č. 1408/71 o aplikaci soustav sociálního zabezpečení nebo nařízení č. 1612/68 o svobodě pohybu zaměstnanců uvnitř ES), nrodinný příslušník občana jiného členského státu EU za stejných podmínek jako samotný občan, ncizinec, který má právo dlouhodobého pobytu na území jiného členského státu EU a je hlášen v ČR k pobytu na dobu delší než 3 měsíce, ncizinec s povolením k dlouhodobému pobytu za účelem vědeckého výzkumu, ncizinec s modrou kartou nosoba pobývající legálně na území ČR. Osobní rozsah - pokračování nosobní rozsah podle zákona č. 111/2006 Sb. nosoba s trvalým pobytem na území ČR, nosoba, které byl udělen azyl podle zvláštního zákona, ncizinec bez trvalého pobytu na území ČR, jemuž tato práva zaručuje mezinárodní smlouva, nobčan jiného členského státu EU, který je na území ČR hlášený k pobytu po dobu delší než 3 měsíce, pokud tento nárok nevyplývá z přímo použitelného předpisu (nařízení č. 1408/71 o aplikaci soustav sociálního zabezpečení nebo nařízení č. 1612/68 o svobodě pohybu zaměstnanců uvnitř ES), nrodinný příslušník občana jiného členského státu EU za stejných podmínek jako samotný občan, ncizinec, který má právo dlouhodobého pobytu na území jiného členského státu EU a je hlášen v ČR k pobytu na dobu delší než 3 měsíce nosoba pobývající legálně na území ČR. nobecnou podmínkou je bydliště na území ČR - § 5 odst. 6 Osobní rozsah - pokračování nosobní rozsah podle zákona č. 329/2011 Sb. nosoba s trvalým pobytem na území ČR nosoba, které byla udělena mezinárodní ochrana ve formě azylu nebo doplňková ochrana, ncizinec bez trvalého pobytu, kterémnu tento nárok zaručuje mezinárodní smlouva nobčané jiného členského státu EU, hlášení na území ČR k pobytu po dobu delší než 3 měsíce, pokud jim nárok na sociální výhody nevyplývá z přímo použitelného předpisu ES nrodinní příslušníci občana jiného členského státu EU za stejných podmínek ncizinec s přiznaným postavením rezidenta na území jiného členského státu EU nobecnou podmínkou je bydliště na území ČR Sociální pomoc - pokračování nneodůvodnitelná zátěž systému nposuzuje se v souvislosti s poskytováním dávek občanům EU (rodinným příslušníkům), ale jen v případě, že dávky nevyplývají z přímo použitelného předpisu nupraveno n§ 29 zákona č. 329/2011 Sb. n§ 16 zákona č. 111/2006 Sb. nbodové hodnocení npokud na základě bodového hodnocení se dospěje k závěru, že tato osoba představuje neodůvodněnou zátěž, znamená to ukončení pobytu na území ČR - Policie Nositelé sociální pomoci npro oblast sociálních služeb nMPSV nÚřad práce – krajská pobočka nOkresní správa sociálního zabezpečení – posuzování zdravotního stavu žadatele o příspěvek na péči nkraje a obce v samostatné působnosti nfyzické a právnické osoby (poskytovatelé služeb s registrací) npro oblast pomoci v hmotné nouzi nÚřad práce – krajská pobočka nMPSV npro oblast péče o TZP občany nÚřad práce – krajská pobočka nMPSV n Věcný rozsah sociální pomoci nmohou se vyskytovat všechny druhy plnění (peněžité a věcné dávky, služby) nmohou se vyskytovat ve všech podobách (obligatorní a fakultativní, opakující se i jednorázové) nstruktura dávek a služeb npro oblast sociálních služeb npříspěvek na péči (peněžitá, opakující se, obligatorní dávka) nslužby nsociální poradenství nslužby sociální péče nslužby sociální prevence Věcný rozsah sociální pomoci - pokračování npro oblast pomoci v hmotné nouzi nposkytují se peněžité opakující se i jednorázové dávky, obligatorní i fakultativní povaha npříspěvek na živobytí (obligatorní dávka) ndoplatek na bydlení (obligatorní dávka) nmimořádná okamžitá pomoc (fakultativní dávka) npro oblast péče o TZP osoby npeněžité dávky npříspěvek na mobilitu npříspěvek na zvláštní pomůcku nprůkazy osoby se zdravotním postižením n