I. Právo životního prostředí – české, unijní, mezinárodní – systém, prameny, vztah k jiným právním odvětvím II. Právo na příznivé životní prostředí III. Právo na informace o životním prostředí F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoCZE.gif F:\DATA\grafika\pruh 4.gif Právo životního prostředí pro veřejnou správu – navazující magisterské studium Podzim 2017 Mgr. Vojtěch Vomáčka, Ph.D., LL.M. •Právo - soubor platných a mocensky vynucovaných právních norem, tj. pravidel chování (příkazů, zákazů nebo dovolení), které jsou uznávané nebo přímo. •Materiální prameny - reálné skutečnosti, poměry dané společnosti, které vedou k přijetí určité právní úpravy. •Formální prameny - zdroje, které právo přímo obsahují • - nepsané právo – právní obyčeje a právní principy. • - psané právo – normativní právní akty (právní • předpisy), normativní smlouvy a soudní precedenty. •Právo x politika, právní x skutkové otázky F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo a jeho prameny •Antropocentrické pojetí práva •schutznormtheorie, interest theory • •„The fish cannot go to court“ • •Přesto právo chrání druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin a jejich přírodní stanoviště, ekosystémy, biologickou rozmanitost, krajinu • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Pojetí práva • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Pojetí práva C:\Users\Vojtech\Desktop\seacoast-wallpapers-couple-screensaver-summer-nature-random-94830.jpg • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Pojetí práva C:\Users\Vojtech\Desktop\seacoast-wallpapers-couple-screensaver2.jpg •§ 2 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí: • •Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem jejich dalšího vývoje. Jeho složkami jsou zejména ovzduší, voda, horniny, půda, organismy, ekosystémy a energie. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Životní prostředí - definice •Soubor právních norem a institutů regulujících společenské vztahy související s péčí o životní prostředí, tj. s ochranou a reprodukcí hmotných částí (složek) životního prostředí. •Vývoj – zejména od počátku 70. let 20. století •Postupné „prozeleňování“ různých právních oblastí •Výrazný vztah mezinárodní právo x unijní právo x české právo F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Principy práva životního prostředí • •vyjádřené v mezinárodních, unijních a vnitrostátních pramenech • •České právo: –„historicky“ základní principy jsou vyjádřeny v zákoně č. 17/1992 Sb., o životním prostředí – vliv mezinárodního a unijního práva na zakotvení principů práva životního prostředí do vnitrostátního práva • •význam principů: – základní ideje, interpretační význam • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Principy práva životního prostředí • •princip nejvyšší hodnoty •princip vysoké úrovně ochrany •princip trvale udržitelného rozvoje •princip komplexního pojetí životního prostředí a jeho integrované ochrany životního prostředí •princip prevence –generální, zvláštní –jako specifické a svébytné samostatné se z něho vyčlenily např. princip předběžné opatrnosti, princip informovanosti, princip účasti veřejnosti •princip předběžné opatrnosti •princip informovanosti •princip účasti veřejnosti při ochraně životního prostředí •princip přípustné míry znečišťování životního prostředí a princip únosného zatížení území •princip odpovědnosti původce (vč. principu“znečisťovatel platí“) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí • •předmět práva životního prostředí – společenské vztahy, jejichž předmětem je životní prostředí - „environmentální právní vztahy“ •dle metody právní regulace lze rozlišit: – veřejnoprávní environmentální vztahy » převažující – soukromoprávní environmetální vztahy »vztah veřejnoprávních a soukromoprávních vztahů – východisko: vztah veřejného a soukromého práva • •PRÁVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ = SMÍŠENÉ PRÁVNÍ ODVĚTVÍ • •Nástroje přímé regulace •Ekonomické nástroje (nepřímé) •Dobrovolné nástroje F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Nástroje regulace •Obecné nástroje prevence •Limity znečišťování •Požadované technologie •Administrativní nástroje (souhlasy, povolení, stanoviska) •Zákazy/příkazy (povinnosti subjektů) •Plošné mechanismy ochrany •Kontrola, donucení, sankce •Pravidla pro odstraňování protiprávních stavů • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif NÁSTROJE PŘÍMÉ REGULACE •Cíl – podporovat ekonomické chování za účelem zlepšení kvality ŽP • • •Funkce: –motivační –zdrojová a kompenzační –zajišťovací –internalizace externalit F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Nepřímé nástroje (ekonomické) •NÁSTROJE NEGATIVNÍ STIMULACE: •Poplatky za znečišťování životního prostředí •Poplatky za využívání přírodních zdrojů •Ostatní poplatky, zajišťovací nástroje, obchodovatelná emisní oprávnění •NÁSTROJE POZITIVNÍ STIMULACE: •Dotace, subvence a granty poskytované z veřejných rozpočtů •Zvýhodněné půjčky, úvěry a garance •NÁSTROJE SMÍŠENÉ STIMULACE: •Úlevy při placení poplatků •Daně F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EKONOMICKÉ NÁSTROJE •veřejnoprávní smlouvy – dobrovolné programy iniciované veřejnou institucí – jednostranné závazky znečisťovatelů F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Dobrovolné nástroje • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právní systémy Mezinárodní právo Unijní právo Vnitrostátní právo F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny práva životního prostředí • •Mezinárodní prameny •Unijní prameny •České prameny – vývoj – prameny •kategorizace možná dle různých kriterií –obecná x zvláštní část PŽP –hmotné právo x procesní právo – environmentální předpisy x právní normy s významem pro životní prostředí v jiných právních předpisech – vzájemné vztahy – tendence k environmentalizaci právního řádu • možnosti a meze F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif SYSTÉM, PRINCIPY A PRAMENY MEZINÁRODNÍHO PRÁVA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ • • •Vývojové etapy mezinárodního práva životního prostředí • •Principy mezinárodního práva životního prostředí • •Zvykové mezinárodní právo • • Smluvní mezinárodní právo • –Mezinárodní smlouvy v systému právního řádu České republiky: – –„Vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva“ • •čl. 10 Ústavy F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif • •Kriteria třídění mezinárodních smluv: –A. dle povahy závazků co do jejich konkrétnosti a určitosti •samostatné •rámcové smlouvy •navazující (prováděcí) –B. dle místní působnosti •globální •regionální •místní –C. dle věcného zaměření – příklady •Průřezové oblasti –Aarhuská úmluva ( EHK OSN, Aarhus 1998-2001, č.124/2004 Sb.m.s.) –Úmluva o posuzování vlivů na životní prostředí přesahující hranice států (EHK OSN, Espoo 1991-1997), č- 91/2001 Sb.m.s.) –Úmluva o občanskoprávní odpovědnosti za škody vyplývající z činností, které jsou nebezpečné pro životní prostředí ( Rada Evropy, Lugano 1973, dosud nevstoupila v platnost) •Složkové oblasti –OVZDUŠÍ - Úmluva o dálkovém znečisťování ovzduší přesahujícím hranice států( EHK OSN, Ženeva, č.5/1985 Sb,) –PŘÍRODA – Úmluva o biologické rozmanitosti (UNEP, Rio de Janeiro, 1992-1993, č. 134/1999 Sb.) –PŘÍRODNÍ A KULTURNÍ DĚDICTVÍ – Úmluva o ochraně světového přírodního a kulturního bohatství (UNESCO), Paříž 1972-1975, č. 159/1991 Sb.) • MEZINÁRODNÍ SMLOUVY V OBLASTI ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif MEZINÁRODNÍ SMLOUVY V OBLASTI ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ •Obecnost předmětu úpravy, čím globálnější problém, tím méně konkrétní text. •Dlouhý proces vyjednávání. •Otázka podpory států (záleží na předmětu, financích, politice, atd.). •Závaznost úmluv (měkké a tvrdé normy, jen pro smluvní strany – státy). •Odpovědnost státu jen politická, možnost donucení splnění závazků slabá, neexistence sankcí (až na výjimky). • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Nedostatky mezinárodního práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zajímavý fakt #1 9019-1-1252192812.jpg „Patnáct největších lodí znečistí životní prostředí emisemi oxidů dusíku a síry více než všechna auta světa.“ (http://www.theguardian.com/environment/2009/apr/09/shipping-pollution http://earthjustice.org/sites/default/files/black-carbon/corbett-2007.pdf ) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zajímavý fakt #1 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif http://www.greenoptimistic.com/wp-content/uploads/2010/12/cow-fire.jpg?1bcad4 fart_cow_1 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zajímavý fakt #1 http://blog.ucsusa.org/wp-content/uploads/2014/04/Cows-are-hogs-infographic.jpg -Vlastnostmi mezi klasickým mezinárodním právem a právem vnitrostátním -tvrdé mechanismy prosazování -vnitrostátní právo vychází z unijního práva odhadem z 80 %, u nových předpisů již téměř plně - •Primární právo – zakladatelské smlouvy •Sekundární právo -Nařízení – závazná, přímo použitelná -Směrnice – nutnost transpozice -Rozhodnutí, doporučení, stanoviska •Judikatura – závazný výklad F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí EU •Prosazování unijního práva •vnitrostátní vůči FO, PO •proti státu (nedostatečná implementace nebo prosazování) • •Stát x stát, Komise x stát F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí EU F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zajímavý fakt #2 9019-1-1252192812.jpg „Unijní úpravu v této oblasti tvoří více než 1.000 právních předpisů a mezinárodních smluv.“ (databáze EUR-Lex ) •http://youtu.be/uTEMFKKuKxE • •http://ec.europa.eu/environment/index_en.htm • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí EU •1973 –vznik sekce Evropské komise na ochranu životního prostředí –1. akční program ochrany životního prostředí •1977 –2. akční program ochrany životního prostředí •1980 –Evropský soudní dvůr potvrdil možnost přijímat evropské závazné normy o ochraně životního prostředí v rámci regulace vnitřního trhu •1981 –v rámci Evropské komise zřízeno samostatné generální ředitelství pro životní prostředí •1982 –3. akční program ochrany životního prostředí •1987 –Jednotný evropský akt •samostatná politika ochrany životního prostředí součástí primárního práva –4. akční program ochrany životního prostředí F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí EU •1993 –Maastrichtská smlouva novelizuje ustanovení o politice životního prostředí –5. akční program ochrany životního prostředí •1998 –Amsterodamská smlouva zavádí požadavek integrace ochrany životního prostředí do vymezování a provádění všech politik EU (čl. 6 SES) a princip trvale udržitelného rozvoje (čl. 2) –Cardiffský proces „Strategy for Integrating Environment into EU Policies“ •2001 –První strategie EU pro udržitelný rozvoj •2002 –6. akční program pro životní prostředí (2002–2012) •2006 –Obnovená Strategie udržitelného rozvoje (pro rozšířenou EU) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí EU •Lisabonská smlouva •Bez zásadních dopadů a změn –Ochrana životního prostředí v rámci sdílených politik (hlava XX) –Zpřesnění a doplnění cílů (ochrana ŽP a UR) do zakládajících smluv –Zakotvení boje proti změně klimatu •Nová hlava XXI (energetika) – cíle EU –Podpora energ. účinnosti a úspor –Rozvoj nových a obnovitelných zdrojů F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí EU F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zajímavý fakt #3 9019-1-1252192812.jpg „Agenda životního prostředí dosahuje největšího podílu případů porušení unijního práva, kterými se zabývá Soudní dvůr, Komise, Petiční výbor Evropského parlamentu i Evropský veřejný ochránce práv.“ F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Unijní právo životního prostředí • •Vývojové etapy • •Ekopolitika –Akční programy •Současnost: Sedmý akční program (2014 - 2020) • - integrace do ostatních politik EU •Prameny unijního práva životního prostředí –Primární právo –Sekundární právo –Judikatura Soudního dvora – •viz v rámci konkrétních témat (SEA,EIA,IPPC, informace, účast veřejnosti, odpovědnostní vztahy) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Unijní právo životního prostředí • – –Primární právo •Smlouva o Evropské unii (SEU) –Preambule, čl. 3 »udržitelný rozvoj, posilování ochrany životního prostředí •Smlouva o fungování Evropské unie (SFEU) –Hlava XX. Část III. - čl. 191 - 193 •+ protokoly k nim •Smlouva o založení Evropského společenství pro atomovou energii (EUROATOM) •Listina základních práv Evropské unie –Čl. 37 – Ochrana životního prostředí –Čl. 35 - Ochrana zdraví • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Unijní právo životního prostředí F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Unijní právo životního prostředí –Judikatura Soudního dvora •Řízení o porušení povinnosti členskými státy • - nejčastější agenda SDEU • - žalobcem je Komise, která nese důkazní břemeno • - možnost přiznat odkladný účinek nebo nařídit předběžné opatření • - možnost uložit pokutu •Řízení o předběžných otázkách položených soudy členských států •Žaloby proti rozhodnutí unijních orgánů • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Systém unijního práva životního prostředí dle věcného zaměření • •Horizontální právní úprava – obecná část –Environmetální monitoring (Evropský registr úniků a přenosů znečisťujících látek –Environmetální „řízení“ •Posuzování vlivů na životní prostředí •Integrovaná prevence •Odpovědnost za škody na životním prostředí •Ekoznačení •Systém environmentálního řízení a auditu •Finanční nástroje •Účast veřejnosti na rozhodování a přístup k informacím • – F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Systém unijního práva životního prostředí dle věcného zaměření • •Zvláštní část: –Ochrana složek životního prostředí •Ochrana ovzduší, klimatu, ozónové vrstvy •Ochrana půdy, •Ochrana přírody a biodiverzity – – ochrana před rizikovými činnostmi a faktory •Nakládání s odpady •Nakládání s chemickými látkami •Ochrana před hlukem • •Pozn. •další aspekty ochrany životního prostředí: –např. v rámci zemědělství (zemědělství a vliv jeho na životní prostředí, lesnictví) –samostatně ionizující záření, jaderná bezpečnost • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Ústavní právo Trestní právo Správní právo Civilní právo Další odvětví Právo životního prostředí v užším pojetí NORMY PŽP České právo životního prostředí • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Správní právo Právo životního prostředí Regulace územního plánování a výstavby Správní trestání Daňové předpisy, státní dotace • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí Ochrana přírody a krajiny Ochrana ovzduší Chemické látky Obaly, odpady Ochrana vod Ochrana zvířat F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif České právo životního prostředí • • nekodifikované –Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, má povahu „rámcového zákona“ – –z judikatury k povaze ustanovení zákona č. 17/1992 Sb. srov. např. : – •;Nejvyšší správní soud k tomu dodává, že ustanovení zákona o životním prostředí jsou navíc charakteru spíše proklamativního, než normativního a typově tak odpovídají více ustanovením ústavního zákona, než zákona „obyčejného“. •Rozsudek NSS ze dne 18.5.2006 sp.zn. 3 Ans 8/2005 • •Pokus o kodifikaci – návrh věcného záměru zákona o životním prostředí (2005, vytvořen na základě Legislativního plánu vlády na rok 2004) • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Systém práva životního prostředí •Pojem a předmět •Principy •Prameny •Subjekty •Institucionální zabezpečení •Průřezové (horizontální) nástroje ochrany životního prostředí –právo na příznivé životní prostředí a prostředky k jeho uplatnění, –přístup k informacím o ŽP, – účast veřejnosti v oblasti ŽP, –SEA,EIA, IPPC, –ochrana životního prostředí v procesech podle stavebního zákona, –ochrana životního prostředí při mimořádných událostech, –Vlastnictví a životní prostředí –odpovědnostní vztahy v oblasti životního prostředí •+ vztah k ochraně člověka/lidského/veřejného zdraví •Ochrana složek životního prostředí –ovzduší –voda –půda –příroda –les –horniny –uměle vytvořené objekty: např. kulturní památky - diskuse •Ochrana životního prostředí před nepříznivými důsledky lidských činností a rizikových faktorů např. –Nakládání s odpady –Nakládání s chemickými látkami –Ochrana před nepříznivými účinky ionizujícího a neionizující záření –Ochrana před hlukem –Ochrana životního prostředí při dalších činnostech – zemědělství, těžba nerostů, doprava –+ vztah k ochraně člověka/lidského/veřejného zdraví – – • • •OBECNÁ ČÁST •ZVLÁŠTNÍ ČÁST F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Systém práva životního prostředí Zvláštní část práva životního prostředí Obecná část práva životního prostředí Pojem, předmět, systém, principy, prameny Právo na příznivé životní prostředí. Přístup k informacím o ŽP. Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí Posuzování vlivů na životní prostředí IPPC Ochrana životního prostředí v procesech podle stavebního zákona Odpovědnostní vztahy, opatření k nápravě Subjekty, organizační zabezpečení, formy činnosti Vlastnictví a životní prostředí Ekonomické nástroje v oblasti životního prostředí Ochrana ovzduší klimatu ozónové vrstvy Ochrana vody Ochrana půdy Ochrana přírody a biodiverzity Ochrana lesa Ochrana složek životního prostředí Ochrana nerostů Ochrana životního prostředí před rizikovými činnostmi a faktory Nakládání s odpady Nakládání s chemickými látkami Ochrana před nepříznivými účinky: záření (ionizujícího, neionizujícího), ochrana před hlukem ochrana člověka:, lidského/ veřejného zdraví další činnosti s vlivem na životní prostředí: těžba, zemědělství, doprava Ochrana uměle vytvořených objektů (např. kulturní památky) Mimořádné události •Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí •zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci, zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě. •Organizační: Zákon o České inspekci životního prostředí, zákon o Státním fondu životního prostředí, ale i zákon o obcích, zákon o krajích. • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny – úprava průřezových nástrojů •Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách (vodní zákon), zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči . •Ekosystémy: zákon č. 289/1995 Sb., o lesích (lesní zákon), zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny – složkové předpisy •Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech, zákon č. 477/2001 Sb., o obalech, zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a nař. vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, zákon č. 350/2011 Sb., chemický zákon, zákon č. 263/2016 Sb., o mírovém využívání jaderné energie (atomový zákon), zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií, zákon č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny – ochrana před zdroji znečištění • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Příklad – ochrana před hlukem •www.mzp.cz •Strategické hlukové mapy, akční plány. •Územní plánování – kde může být zdroj hluku umístěn. •Povolovací řízení – územní/stavební - konkrétní provedení. •Povolení k provozu – podmínky provozu. •Dotace apod. • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Příklad – ochrana před hlukem •Veřejnoprávní náprava • - zákon o ochraně veřejného zdraví - správněprávní trestání (krajské hygienické stanice - zejm. pokuty, zákazy) -zákon o přestupcích, trestní zákoník •Soukromoprávní náprava •- svépomoc, sousedské žaloby, náhrada škody, … - • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Příklad – ochrana před hlukem •PRÁVO NA PŘÍZNIVÉ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif •lidské právo –Stockholmská deklarace (1972) čl. 1 –Deklarace z Ria de Janeira (1992) čl. 1 •ústavně zakotvené v cca 100 státech •v jiných státech je za postačující považována ústavně zakotvená povinnost státu chránit ŽP –viz čl. 7 Ústavy ČR F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na příznivé životní prostředí –Evropská úmluva o ochraně lidských práv??? –Doporučení 1431(1999) o budoucí iniciativě Rady Evropy v oblasti ochrany ŽP –Doporučení 1614(2003) Životní prostředí a lidská práva –Listina základních práv EU – čl. 37 –Vysoká úroveň ochrany ŽP a zvyšování jeho kvality musí být začleněny do politik EU a zajištěny v souladu se zásadou udržitelného rozvoje. –Aarhuská úmluva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na příznivé životní prostředí •Preambule – odhodlání společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství •čl. 7: „Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a o ochranu přírodního bohatství.“ •Čl. 10, 10a – přednost mezinárodního a unijního práva • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny - ústavní základy •Listina základních práv a svobod •Čl. 6 (Právo na život) •Čl. 11 (Vlastnické právo) •Čl. 17-23 (Politická práva) •Čl. 35 (Právo na příznivé ŽP) •Čl. 36 (Právo na soudní ochranu) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny - ústavní základy •Právo na život •nelze je realizovat bez kvality prostředí, které poskytuje podmínky pro život •viz definice ŽP (§ 2 zákona č. 17/1992 Sb.) •srov. systematické zařazení práva na příznivé ŽP ! • •Vlastnické právo •ŽP jako předmět vlastnictví •Čl. 11 odst. 2 – výhradní vlastnictví •Čl. 11 odst. 3: •vlastnictví nesmí být zneužito v rozporu se zájmem na ochranu ŽP •výkon vlastnického práva nesmí poškozovat ŽP nad míru stanovenou zákonem = princip přípustné míry znečištění ŽP • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny - ústavní základy •Politická práva •Svoboda projevu a právo na informace •Právo shromažďovací a sdružovací •Právo petiční •Právo podílet se na správě věcí veřejných • •ochrana ŽP a veřejného zdraví je častým důvodem pro realizaci těchto práv •politický tlak ve spojení s medializací • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny - ústavní základy •Článek 35 • (1) Každý má právo na příznivé životní prostředí. • (2) Každý má právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů. • (3) Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem. • •Článek 41 • (1) Práv uvedených v čl. 26, čl. 27 odst. 4, čl. 28 až 31, čl. 32 odst. 1 a 3, čl. 33 a 35 Listiny je možno se domáhat pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí. •Prostředky: – –Veřejnoprávní – různé postupy podle veřejnoprávních předpisů –soukromoprávní »Diskuse k domáhání se ochrany práva žít v příznivém životním prostředí jako osobnostního práva (§ 81 odst. 2 OZ ve spoj. s nástroji k ochraně osobnosti) • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na příznivé životní prostředí •lidské právo •subjektivní právo → kdo je subjektem? •právo + tomu odpovídající povinnost •hmotné právo + související procesní práva • (viz Aarhuská úmluva + LZPS): –právo na informace o ŽP –účast veřejnosti v rozhodovacích procesech –přístup k soudní ochraně •související hmotná práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na příznivé životní prostředí • •I. ÚS 282/97-Sb.n.u.ÚS, svazek č.10, usnesení č. 2 – –„Článek 35 Listiny základních práv a svobod zakotvující právo na příznivé životní prostředí a včasné a úplné informace o stavu životního prostředí na právnické osoby vztahovat nelze. Je zřejmé, že práva vztahující se k životnímu prostředí přísluší pouze fyzickým osobám, jelikož se jedná o biologické organismy, které – na rozdíl od právnických osob –podléhají negativním vlivům životního prostředí. • • •pozn. formulace výše uvedené právní věty je akceptovatelná ve vztahu k čl. 35 odst. 1 Listiny, ne ve vztahu k čl. 35 odst. 2 – právo na informace o stavu ŽP, které je přičitatelné jak FO, tak i PO F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Judikatura ÚS k čl. 35 odst. 1 LZPS - vývoj F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Judikatura ÚS k čl. 35 odst. 1 LZPS - vývoj • •Nález Ústavního soudu I. ÚS 59/14 ze dne 30.5.2014 –ústavní soud přiznal žalobní legitimaci spolku k podání návrhu na zrušení územního plánu, který je vydáván ve formě opatření obecné povahy (za splnění určitých kriterií) – –závěr k jeho významu ve vztahu k právu právnických osob na příznivé životní prostředí jako subjektivního hmotného práva: • •Otázka k diskusi: Lze/nelze nálezu I. ÚS 59/14 bezprostředně dovodit, že by jím Ústavní soud právnickým osobám přiznal právo na příznivé životní prostředí jako subjektivní hmotné právo? – – F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif •Účastníci územního řízení: a) žadatel, b) obec, a) vlastník pozemku, d) sousedé, e) osoby, o kterých tak stanoví zvláštní právní předpis. • •Účastníci stavebního řízení: a) stavebník, b) vlastník stavby, c) vlastník pozemku, d) vlastník stavby na pozemku, e) soused, f) ten, kdo má k sousednímu pozemku právo odpovídající věcnému břemenu, může-li být toto právo prováděním stavby přímo dotčeno, g) osoba, o které tak stanoví zvláštní právní předpis, pokud mohou být stavebním povolením dotčeny veřejné zájmy chráněné podle zvláštních právních předpisů a o těchto věcech nebylo rozhodnuto v územním rozhodnutí. • •Vodoprávní řízení: účastníkem řízení jsou též obce, správce toku, občanská sdružení F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif •§ 2924 •Škoda z provozní činnosti •Kdo provozuje závod nebo jiné zařízení sloužící k výdělečné činnosti, nahradí škodu vzniklou z provozu, ať již byla způsobena vlastní provozní činností, věcí při ní použitou nebo vlivem činnosti na okolí. Povinnosti se zprostí, prokáže-li, že vynaložil veškerou péči, kterou lze rozumně požadovat, aby ke škodě nedošlo. •§ 2925 •Škoda způsobená provozem zvlášť nebezpečným •(1) Kdo provozuje závod nebo jiné zařízení zvláště nebezpečné, nahradí škodu způsobenou zdrojem zvýšeného nebezpečí; provoz je zvlášť nebezpečný, nelze-li předem rozumně vyloučit možnost vzniku závažné škody ani při vynaložení řádné péče. Jinak se povinnosti zprostí, prokáže-li, že škodu způsobila zvnějšku vyšší moc nebo že ji způsobilo vlastní jednání poškozeného nebo neodvratitelné jednání třetí osoby; ujednají-li se další důvody zproštění, nepřihlíží se k tomu. •(2) Je-li z okolností zřejmé, že provoz významně zvýšil nebezpečí vzniku škody, ačkoli lze důvodně poukázat i na jiné možné příčiny, soud zaváže provozovatele k náhradě škody v rozsahu, který odpovídá pravděpodobnosti způsobení škody provozem. •(3) Má se za to, že provoz je zvláště nebezpečný, pokud se provozuje továrním způsobem nebo pokud se při něm výbušná nebo podobně nebezpečná látka používá nebo se s ní nakládá. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník – náhrada újmy F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif •§ 1013 •(1) Vlastník se zdrží všeho, co působí, že odpad, voda, kouř, prach, plyn, pach, světlo, stín, hluk, otřesy a jiné podobné účinky (imise) vnikají na pozemek jiného vlastníka (souseda) v míře nepřiměřené místním poměrům a podstatně omezují obvyklé užívání pozemku; to platí i o vnikání zvířat. Zakazuje se přímo přivádět imise na pozemek jiného vlastníka bez ohledu na míru takových vlivů a na stupeň obtěžování souseda, ledaže se to opírá o zvláštní právní důvod. •(2) Jsou-li imise důsledkem provozu závodu nebo podobného zařízení, který byl úředně schválen, má soused právo jen na náhradu újmy v penězích, i když byla újma způsobena okolnostmi, k nimž se při úředním projednávání nepřihlédlo. To neplatí, pokud se při provádění provozu překračuje rozsah, v jakém byl úředně schválen. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník – sousedská žaloba F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif •§ 81 •(1) Chráněna je osobnost člověka včetně všech jeho přirozených práv. Každý je povinen ctít svobodné rozhodnutí člověka žít podle svého. •(2) Ochrany požívají zejména život a důstojnost člověka, jeho zdraví a právo žít v příznivém životním prostředí, jeho vážnost, čest, soukromí a jeho projevy osobní povahy. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník – ochrana osobnosti F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Deutschland Klage gegen RWE - peruanischer Bauer Saúl Luciano Lliuya (picture-alliance/dpa/R. Weihrauch) Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt peru germany farmer F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Peru Kleinbauer Saúl Luciano Lliuya (privat) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k informacím o životním prostředí •Různé přímé/nepřímé, formální/neformální • •Petiční právo •Shromažďovací právo •Sdružovací právo •Referendum •Informace •Účast veřejnosti na rozhodování, na tvorbě plánů, programů, politik a na přípravě právních předpisů •Soudní ochrana F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Způsoby účasti veřejnosti •Český základ: •čl. 17 LZPS •čl. 35 odst. 2 LZPS •123/1998 Sb., 106/1999 Sb. (lex specialis x lex generalis) • •Mezinárodní a unijní právo: •Aarhuská úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí (Sdělení č. 124/2004 Sb.m.s.) • •Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2003/4/ES o veřejném přístupu k informacím o životním prostředí a zrušení Směrnice Rady 90/313/EHS • •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (INSPIRE) • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k informacím o životním prostředí •Kromě ŽPInf upravuje přístup k informacím o životním prostředí celá řada zvláštních složkových a jiných právních předpisů: •• z. č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií, upravuje aktivní i pasivní poskytování informací o objektech, ve kterých jsou umístěny nebezpečné látky, a také informování veřejnosti informací o vzniku a dopadech závažných havárií, •• z. č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému, a z. č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení (krizový zákon), upravují informování veřejnosti pro případ mimořádných situací, •• z. č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, upravuje zpřístupňování údajů získaných pro statistické účely a zpřístupňování statistických informací, •• z. č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), •• z. č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, •• z. č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci, •• z. č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon), upravuje speciálně informování obyvatelstva pro případ vzniku radiační nehody, •• z. č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k informacím o životním prostředí •aktivní způsob zpřístupňování informací (automatické zveřejňování) • • informováním veřejnosti v případě bezprostředního ohrožení zdraví anebo životního prostředí, • • informováním veřejnosti o typu a rozsahu informací o životním prostředí, které mají povinné subjekty k dispozici, a o vlastním procesu zpřístupňování informací, • • vytvářením veřejně přístupných registrů a souborů dat. •pasivní způsob zpřístupňování informací (na základě žádosti) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k informacím o životním prostředí •aktivní způsob zpřístupňování informací (automatické zveřejňování) •Mimořádné situace: •Zák.č. 123/1998 Sb. - § 10b –V případě mimořádné události je veřejnost, které hrozí nebezpečí, varována podle zvláštních právních předpisů –např. •Zák.č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému •Zák.č. 249/2000 Sb., o krizovém řízení (krizový zákon) •Zák.č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší •Zák.č. 18/1997 Sb., „atomový zákon“, s účinností od 1.1.2017 zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon •Zák.č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií • •Portál informací o ŽP (http://infozp.env.cz) –Meziinformační sytém MŽ (http://mis.cenia.cz) • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k informacím o životním prostředí •aktivní způsob zpřístupňování informací (automatické zveřejňování) •Registry: –Zejména: •Integrovaný registr znečišťování životního prostředí a integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností v oblasti ŽP –Zák.č. 25/2008 Sb. • •další dokumenty a informace dle § 10a odst.5 –koncepce, politiky, strategie, plány a programy týkající se životního prostředí a zprávy o jejich provádění, pokud jsou zpracovávány, –zprávy o stavu životního prostředí, pokud jsou zpracovávány, souhrny údajů o sledování činností, které mají nebo by mohly mít vliv na stav životního prostředí a jeho složek, –správní rozhodnutí v případě, že je jeho vydání podmíněno vydáním stanoviska k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí – dokumenty pořizované v průběhu posuzování vlivů na životní prostředi –hodnocení rizik týkající se životního prostředí, pokud jsou zpracovávány, • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k informacím o životním prostředí •aktivní způsob zpřístupňování informací (automatické zveřejňování) •§ 11a zákona č. 123/1998 Sb. •Cíl: –provedení implementace směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (INSPIRE) » »Směrnice vytváří právní základ pro vybudování Evropské infrastruktury prostorových dat pro tvorbu, provádění a kontrolu politik životního prostředí. » »Evropská infrastruktura bude vybudována na základě infrastruktur členských zemí, kde pak budou prostorová data s výhodou využita pro podporu politik životního prostředí na regionální i lokální úrovni. – –Národní geoportál INSPIRE •informační systémem veřejné správy •spravuje jej Ministerstvo životního prostředí přístupný prostřednictvím portálu veřejné správy. • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k informacím o životním prostředí •123/1998 Sb., 106/1999 Sb. •lex specialis x lex generalis • •Podle kterého zákona budou informace poskytnuty, musí posoudit sám povinný subjekt bez ohledu na formální označení žádosti. Jestliže shledá, že danou informaci nelze považovat za informaci o životním prostředí, musí ještě posoudit svou případnou povinnost ji poskytnout podle InfZ. Není tak možné, aby byla žádost bez dalšího zamítnuta s tím, že se vyžadovaná informace netýká životního prostředí. •Určující pro postup při vyřizování konkrétní žádosti je povaha požadované informace, konkrétně zda je možné ji podřadit pod definici informace o životním prostředí podle ŽPInf. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k informacím o životním prostředí •pasivní způsob zpřístupňování informací (na žádost) • •123/1998 Sb., 106/1999 Sb. •lex specialis x lex generalis • •Drobné odlišnosti, stejné zásady: • •Oprávněný subjekt – „každý“ •Formální nároky - minimální •Povinné subjekty – extenzivně •Informace – extenzivně •Výjimky – restriktivně •Zpoplatnění - restriktivně F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k informacím o životním prostředí •poskytování jakoukoliv technicky proveditelnou formou jednotlivým právnickým nebo fyzickým osobám, jež o ně požádaly • •přímé nahlížení do písemností nebo jiných souborů informací, • •pořizování výpisů, opisů nebo kopií žadatelem v sídle nebo v jiných prostorách povinných subjektů • •informování o způsobech a metodách získání jednotlivých informací F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Formy a způsoby pasivního zpřístupňování INFO o ŽP - obecně F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Žádost • •podání žádosti o poskytnutí informace –forma žádosti •Ústní, telefonická, písemná, faxem, elektronická –obsah žádosti •Vymezení požadované informace •Žádost nemusí být odůvodněna •Nesrozumitelná nebo příliš obecně formulovaná žádost –Výzva k upřesnění –žádost podaná nepříslušnému povinnému subjektu •subjekt, který nemá a nemusí mít požadovanou informaci •sdělení žadateli, že nelze informaci poskytnout •pokud je dotazovanému povinnému subjektu známo, který povinný subjekt má požadovanou informaci k dispozici, postoupí mu žádost ve lhůtách stanovených ve větě první a uvědomí o tom žadatele. – – – • • •Informace, které vypovídají zejména o: • stavu a vývoji životního prostředí, o příčinách a důsledcích tohoto stavu, • připravovaných nebo prováděných činnostech a opatřeních a o uzavíraných dohodách, které mají nebo by mohly mít vliv na stav životního prostředí a jeho složek, • stavu složek životního prostředí, včetně geneticky modifikovaných organismů, a o interakci mezi nimi, o látkách, energii, hluku, záření, odpadech včetně radioaktivních odpadů a dalších emisích do životního prostředí, které ovlivňují nebo mohou ovlivňovat jeho složky, a o důsledcích těchto emisí, • využívání přírodních zdrojů a jeho důsledcích na životní prostředí a rovněž údaje nezbytné pro vyhodnocování příčin a důsledků tohoto využívání a jeho vlivů na živé organismy a společnost, • vlivech staveb, činností, technologií a výrobků na životní prostředí a veřejné zdraví a o posuzování vlivů na životní prostředí, • správních řízeních ve věcech životního prostředí, posuzování vlivů na životní prostředí, peticích a stížnostech v těchto věcech a jejich vyřízení a rovněž informace obsažené v písemnostech týkajících se zvláště chráněných součástí přírody a dalších součástí životního prostředí chráněných podle zvláštních předpisů, • ekonomických a finančních analýzách použitých v rozhodování a dalších opatřeních a postupech ve věcech životního prostředí, pokud byly pořízeny zcela nebo zčásti z veřejných prostředků, • stavu veřejného zdraví, bezpečnosti a podmínkách života lidí, pokud jsou nebo mohou být ovlivněny stavem složek životního prostředí, emisemi nebo činnostmi, opatřeními a dohodami, které mají nebo by mohly mít vliv na stav životního prostředí a jeho složek, stavu kulturních a architektonických památek, pokud jsou nebo mohou být ovlivněny stavem složek životního prostředí, emisemi nebo činnostmi, opatřeními a dohodami, které mají nebo by mohly mít vliv na stav životního prostředí a jeho složek, • zprávách o provádění a plnění právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, • mezinárodních, státních, regionálních a místních strategiích a programech, akčních plánech apod., jichž se Česká republika účastní, a zprávách o jejich plnění, • mezinárodních závazcích týkajících se životního prostředí a o plnění závazků vyplývajících z mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána, • zdrojích informací o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k informacím o životním prostředí F:\DATA\grafika\spodek.gif •Oprávněný subjekt: •Každý •Povinný subjekt: •Správní úřady a jiné organizační složky státu, tj. orgány moci výkonné a soudní (např. krajský úřad, Česká inspekce životního prostředí aj.), ale nikoli orgány moci zákonodárné, jejich podřízené organizační složky (např. AOPK, Správa NP) a někdejší státní rozpočtové organizace (např. Správa úložišť radioaktivních odpadů). •Orgány územních samosprávných celků (tj. obecní úřad, starosta, zastupitelstvo aj.) •Právnické nebo fyzické osoby, které na základě zvláštních právních předpisů vykonávají v oblasti veřejné správy působnost vztahující se k životnímu prostředí (jde např. o stráž přírody, mysliveckou stráž, rybářskou stráž nebo lesní stráž, ale může jít též o soudní exekutory vykonávající rozhodnutí ve věci ochrany životního prostředí). •Tzv. pověřené osoby; kterými mohou být –právnické osoby založené, zřízené, řízené nebo pověřené výše uvedenými subjekty (jde např. o příspěvkové organizace - školy, muzea, nemocnice; nebo státní fondy - např. Státní fond životního prostředí), –fyzické osoby poskytující služby, které mají vliv na životní prostředí, pověřené k této činnosti výše uvedenými subjekty (zejm. držitelé autorizace dle § 19 zákona EIA nebo o osoby oprávněné k nakládání s odpady dle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech). F:\DATA\grafika\pruh 5.gif Přístup k informacím o životním prostředí •Úprava ve 106/1999 Sb. klade na žadatele vyšší požadavky •Zejména v případě rozsáhlejších žádostí lze proto doporučit jejich doplnění informacemi, které vyhovují oběma zákonům • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k informacím o životním prostředí •1. povinný subjekt nemá požadovanou informaci k dispozici, •2. povinný subjekt požadovanou informaci zpřístupní, •3. povinný subjekt odmítne zpřístupnit informaci, kterou má k dispozici, •4. povinný subjekt na žádost nereaguje. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vyřizování žádosti 1.povinný subjekt nemá požadovanou informaci k dispozici 2. •Nepříslušný subjekt: •§ 4 ŽPInf: povinnost vyzvaného orgánu sdělit bez zbytečného odkladu žadateli, že požadovanou informaci nemůže z tohoto důvodu poskytnout. Případné postoupení žádosti •Lhůta 15 dní •Problematická je situace, kdy je žadatel přesvědčen, že povinný subjekt požadovanou informací disponuje, ovšem z nějakého důvodu popírá či zatajuje její existenci. •Další problematická situace: subjekt není povinný, ani nemůže být nepříslušný: • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vyřizování žádosti •2. povinný subjekt požadovanou informaci zpřístupní • •Lhůta 30 dnů, případně možné prodloužit až na 60. •Co když je poskytnutá informace nedostatečná či neúplná? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vyřizování žádosti •2. povinný subjekt požadovanou informaci zpřístupní •Zpoplatnění: • •Co se týče úhrady za poskytnutí informace, povinný subjekt může za informace žádat úhradu, ale poskytnutí informace by tím neměl podmiňovat. •Naopak podle InfZ může být zaplacení úhrady nebo zálohy vyžadováno předem. Společným znakem obou zákonných úprav je požadavek, aby výše úhrady byla přiměřená a nepřevýšila náklady spojené s pořízením kopií. •InfZ dále umožňuje žádat úhradu za tzv. rozsáhlé vyhledání informací, zatímco ŽPInf takový postup povinným subjektům neumožňuje. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vyřizování žádosti •3. povinný subjekt odmítne zpřístupnit informaci, kterou má k dispozici •Povinný subjekt je povinen odepřít zpřístupnění informace, pokud to vylučují předpisy: • • ochraně utajovaných informací, • • ochraně osobních nebo individuálních údajů a o ochraně osobnosti, • • ochraně duševního vlastnictví, • • ochraně obchodního tajemství. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vyřizování žádosti •3. povinný subjekt odmítne zpřístupnit informaci, kterou má k dispozici •Zpřístupnění informace může být odmítnuto: –• informace byla povinnému subjektu předána osobou, která k tomu nebyla podle zákona povinna a nedala předchozí písemný souhlas k zpřístupnění této informace, –• zpřístupnění této informace by mohlo mít nepříznivý vliv na ochranu životního prostředí v místech, kterých se informace týká, –• žadatel se domáhá informací opatřovaných v rámci přípravného vyšetřování v trestních věcech nebo se informace týká neukončených řízení a nepravomocných rozhodnutí o přestupcích a jiných správních deliktech, –• žádost byla formulována nesrozumitelně nebo příliš obecně a žadatel, ač byl k tomu vyzván, ji nedoplnil, nebo jde o anonymní žádost. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vyřizování žádosti •3. povinný subjekt odmítne zpřístupnit informaci, kterou má k dispozici •Kromě toho lze odepřít zpřístupnění informace i v následujících případech: –• žádost se týká dosud nezpracovaných nebo nevyhodnocených údajů, –• žádost je formulována zjevně provokativně nebo obstrukčně, –• žadatel má již požadovanou informaci prokazatelně k dispozici, –• informace se týká vnitřních pokynů povinného subjektu, které se vztahují výhradně k jeho vnitřnímu chodu. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vyřizování žádosti •4. povinný subjekt na žádost nereaguje • •Nastává tzv. fikce zamítavého rozhodnutí •Co s tím? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vyřizování žádosti •4. povinný subjekt na žádost nereaguje • •Zatímco § 16 odst. 4 InfZ stanoví soudu, nejsou-li žádné důvody pro odmítnutí žádosti, aby povinnému subjektu nařídil požadované informace poskytnout, podle § 14 odst. 2 ŽPInf se toliko uplatní obecná úprava řízení před správními soudy, která s možností nařízení poskytnutí informace nepočítá. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vyřizování žádosti Děkuji za pozornost!