Správní rozhodnutí Ochrana před nečinností Anna Chamráthová Správní rozhodnutí •Výsledek správního řízení (nelze jej ukončit jinak) •správní orgán v určité věci zakládá, mění nebo ruší práva anebo povinnosti jmenovitě určené osoby - konstitutivní •v určité věci prohlašuje, že taková osoba práva nebo povinnosti má anebo nemá - deklaratorní •v zákonem stanovených případech rozhoduje o procesních otázkách. Charakteristické znaky •Jedná se o správní akt = výstup veřejné správy, jímž se projevuje navenek, splňující určité znaky •Externí – směřující VNĚ veřejnou správu, vůči jejím adresátům •Individuální – určuje konkrétní práva a povinnosti konkrétní osoby •Veřejně mocenský (jednostranný) •Vydaný vykonavatelem veřejné správy •Vydaný na základě zákona •Vydaný ve správním řízení Definice •kvalifikovaný správní akt, který je jednostranným, vrchnostenským projevem vůle orgánu veřejné správy, směřující vůči konkrétně označenému adresátovi, který se nachází mimo organizační strukturu (vnější charakter), rozhodující o právních poměrech (právech nebo povinnostech) takového adresáta na základě obecně závazných norem správního práva hmotného“ (Federczyk, W., a kol. Postępowanie administracyjne. 3. wydanie. Warszawa: C. H. Beck, 2013, s. 157) Základní požadavky •Zákonnost •Působnost a pravomoc vydávajícího orgánu •Stav věci, o němž nejsou důvodné požadavky •Obsahové a formální náležitosti Formální náležitosti •označení "rozhodnutí" nebo jiné označení stanovené zákonem •označení správního orgánu, který rozhodnutí vydal •číslo jednací •datum vyhotovení •otisk úředního razítka • jméno, příjmení, funkci nebo služební číslo a podpis oprávněné úřední osoby (Podpis oprávněné úřední osoby je na stejnopisu možno nahradit doložkou "vlastní rukou" nebo zkratkou "v. r." u příjmení oprávněné úřední osoby a doložkou "Za správnost vyhotovení:" s uvedením jména, příjmení a podpisu úřední osoby, která odpovídá za písemné vyhotovení rozhodnutí.) •jména a příjmení všech účastníků •malý státní znak Obsahové náležitosti •Výrok/výroková část •Odůvodnění •Poučení Výroková část •řešení otázky, která je předmětem řízení •právní ustanovení, podle nichž bylo rozhodováno •identifikace hlavních označení účastníků, •lhůta ke splnění ukládané povinnosti, popřípadě též jiné údaje potřebné k jejímu řádnému splnění •výrok o vyloučení odkladného účinku odvolání správním orgánem •může obsahovat jeden nebo více výroků; výrok může obsahovat vedlejší ustanovení Odůvodnění •důvody výroku nebo výroků rozhodnutí •podklady pro jeho vydání •úvahy, kterými se správní orgán řídil při jejich hodnocení a při výkladu právních předpisů •informace o tom, jak se správní orgán vypořádal s návrhy a námitkami účastníků a s jejich vyjádřením k podkladům rozhodnutí •Odůvodnění rozhodnutí není třeba, jestliže správní orgán prvního stupně všem účastníkům v plném rozsahu vyhoví. Poučení •zda je možné proti rozhodnutí podat odvolání •v jaké lhůtě je možno tak učinit •od kterého dne se tato lhůta počítá •který správní orgán o odvolání rozhoduje (konkrétně) •u kterého správního orgánu se odvolání podává (konkrétně) • Pokud odvolání nemá odkladný účinek, musí být tato skutečnost v poučení uvedena. •Totéž platí i pro rozklad = obdoba odvolání v případě, že v prvním stupni rozhoduje ústřední orgán státní správy, takže neexistuje nadřízený správní orgán Formy/druhy správního rozhodnutí •meritorní – ve věci, která je předmět řízení •x procesní – upravuje vedení řízení • •Mezitimní – rozhoduje se o základu věci •Částečné – správní orgán rozhodne o právních poměrech jen některých účastníků nebo rozhodne jen o některých právech anebo povinnostech, o kterých se v řízení rozhoduje. •Jedná se o formy meritorního rozhodnutí, vydávají se, umožňuje-li to povaha věci a je to účelné, jejich vydání se lze domáhat v rámci ochrany před nečinností • •Konečné – o zbytku věci Usnesení •„rozhodnutí“ vs. usnesení •V případech, že tak stanoví zákon •Některá se ze zákona pouze poznamenávají do spisu – tj. nejsou adresátům oznamována stejně jako „klasické“ rozhodnutí •Odvolání proti nim nemá odkladný účinek •V případě rozhodnutí poznamenaných do spisu se nelze odvolat vůbec Zvláštní formy meritorního rozhodnutí Příkaz •Výsledek zkráceného řízení, kterým se ukládá povinnost v případě, že skutkový stav je považován za dostatečně zjištěný – může být i prvním úkonem v řízení •Jediným podkladem může být protokol o předchozí kontrole •Specifické poučení a možnost obrany – nikoli odvolání, ale ODPOR – 8 dní, jeho podáním se příkaz ruší a řízení dále pokračuje •Příkaz na místě - účastník je přítomen a plně uzná důvody vydání příkazu; povinnost k peněžitému plnění do výše 10 000 Kč nebo povinnost k nepeněžitému plnění, jež účastník může uskutečnit ihned na místě; nelze podat odpor •Odůvodnění – fakultativní v případech, že vydání příkazu není první úkon v řízení, v příkazu na místě jej lze nahradit vlastnoručně podepsaným prohlášením účastníka, že s uložením povinnosti souhlasí Zvláštní formy meritorního rozhodnutí Doklad •Pokud správní orgán zcela vyhoví žádosti o přiznání práva, jehož existence se osvědčuje zákonem stanoveným dokladem, lze místo písemného vyhotovení rozhodnutí vydat pouze tento doklad. •Dnem převzetí dokladu účastníkem nabývá rozhodnutí právní moci a právních účinků. Vlastnosti správního rozhodnutí •Platnost – správní orgán je svým rozhodnutím vázán, jeho změna je možná jen zákonem stanoveným způsobem •Právní moc – rozhodnutí již nelze změnit nebo zrušit řádnými opravnými prostředky, je závazné jak pro účastníky, tak pro všechny správní orgány, v některých případech i pro třetí osoby •Účinnost – vyvolává právní důsledky navenek •Vykonatelnost – uložená povinnost k plnění může být vynucena státní mocí – 2 předpoklady – nelze podat řádný opravný prostředek + uplynula lhůta k plnění •Předběžná vykonatelnost – v případě, kdy je odkladný účinek opravného prostředku vyloučen, nabývá vykonatelnosti uplynutím lhůty k plnění, tj. před nabytím právní moci • •Presumce platnosti a správnosti Nicotnost •Výjimka z presumce platnosti a správnosti – vůbec se nejedná o správní rozhodnutí •Důvody: 1)Absolutní věcná nepříslušnost (nedostatek pravomoci, právního podkladu) 2)Zjevná vnitřní rozpornost 3)Právní či faktická neuskutečnitelnost (požadavek nemožného nebo protiprávního plnění) 4)Jiné vady, pro které nemůže být považováno za rozhodnutí •Prohlašuje ji nadřízený správní orgán z moci úřední (proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat) •Vyslovuje ji soud podle soudního řádu správního Nečinnost •Zásady rychlosti, právo na projednání věci bez zbytečných průtahů •Je nutné zajistit včasný a řádný výkon veřejné správy •Může být zákonem předvídána – viz fikce doručení, rozhodnutí apod. •V rámci ochrany proti ní zákony obsahují širokou škálu prostředků • Příklady prostředků ochrany před nečinností •Stanovení fikce •Stanovení lhůty – věci se vyřizují bez zbytečných průtahů (v zákonem stanovení či přiměřené lhůtě) •Prostředky zajišťující účel a průběh řízení •Možnost zkráceného, zjednodušeného postupu (např. příkaz) •Opatření proti nečinnosti dle SŘ •Žaloba na ochranu proti nečinnosti dle SŘS •Stížnosti Opatření proti nečinnosti dle SŘ •Činí je nadřízený správní orgán, jakmile se o nečinnosti dozví -i tehdy, nezahájí-li příslušný správní orgán řízení ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy se dozvěděl o skutečnostech odůvodňujících zahájení řízení z moci úřední -i v případě, kdy je z okolností zjevné, že věcně a místně příslušný správní orgán nedodrží lhůtu stanovenou pro vydání rozhodnutí o žádosti nebo zahájit řízení z moci úřední anebo v řízení řádně pokračovat. •Účastník může žádat po uplynutí lhůt pro vydání rozhodnutí • § 80 SŘ •Nadřízený správní orgán může a)přikázat nečinnému správnímu orgánu, aby ve stanovené lhůtě učinil potřebná opatření ke zjednání nápravy nebo vydal rozhodnutí b)usnesením převzít věc a rozhodnout namísto nečinného správního orgánu (nelze použít vůči orgánům územních samosprávných celků při výkonu samostatné působnosti) c)usnesením pověřit jiný správní orgán ve svém správním obvodu vedením řízení (nelze použít vůči orgánům územních samosprávných celků při výkonu samostatné působnosti) d)usnesením přiměřeně prodloužit zákonnou lhůtu pro vydání rozhodnutí, lze-li důvodně předpokládat, že správní orgán v prodloužené lhůtě vydá rozhodnutí ve věci, a je-li takový postup pro účastníky výhodnější •+ 148 odst. 3 SŘ: Účastník se může domáhat vydání mezitímního rozhodnutí nebo rozhodnutí v části věci v rámci ochrany před nečinností správního orgánu (§ 80). Nadřízený správní orgán může přikázat, aby správní orgán vydal mezitímní rozhodnutí nebo rozhodnutí v části věci, popřípadě je sám vydat, a to i současně s jiným opatřením proti nečinnosti. Žaloba na ochranu proti nečinnosti dle SŘS •Byly vyčerpány prostředky ochrany, které stanoví procesní předpis platný pro řízení u správního orgánu •Lze se domáhat pouze toho, aby soud správnímu orgánu uložil povinnost vydat rozhodnutí ve věci samé nebo osvědčení, a to jen v případech, kdy nenastává fikce příslušného právního důsledku •Soud k tomu správnímu orgánu uloží přiměřenou lhůtu