PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Jednotný vnitřní trh Masarykova univerzita 2018-2019 Právo EU jako integrační nástroj •právo jako integrační nástroj nadstátního prostředí •primární a sekundární právo ES (EU) •orientace ve smlouvách ES, EU, Lisabon •2 metody úpravy: • - samostatná unijní úprava (primární, nařízení) – paralelně s vnitrostát. právem • - určování obsahu vnitrostátní úpravy (směrnice) • - zajímají nás směrnice? Sbližování práva v EU Jednotný vnitřní trh pramen: SFEU Pojem jednotného vnitřního trhu - 1 •4 základní svobody – volný pohyb –zboží, –osob, –služeb, –kapitálu Pojem jednotného vnitřního trhu - 2 •společné politiky –základní (původní - již ve společném trhu) – zemědělská, dopravní, společná obchodní, sociální, (soutěžní) –novější (Maastricht – až v jednotném vnitřním trhu) – •vízová, azylová a přistěhovalecká, •hospodářská a měnová, •fiskální (daně) •ochrana spotřebitele, •hospodářská a sociální soudržnost, •ochrana životního prostředí, •rozvojová spolupráce aj. Společný trh x jednotný vnitřní trh •přechod od společného trhu k jednotnému vnitřnímu trhu (vyšší stupeň): cca 1993 •právní nástroje: Jednotný evropský akt 1986, Maastrichtská smlouva •ql a qt rozšíření 4 základních svobod •Maastricht: zavedení nových společných politik, perspektiva jednotné měny • Sbližování (harmonizace) práva •Právní režim EU tvoří: –vlastní předpisy EU – primární právo, nařízení platné ve všech členských státech –právní předpisy členských států přizpůsobené (modifikované) podle směrnic = výsledek sbližování práva •předěl: 1986 – JEA (kvalifikovaná většina) Postupy při harmonizaci •Čl. 113: Rada zvláštním legislativním postupem a po konzultaci s Evropským parlamentem a Hospodářským a sociálním výborem jednomyslně přijme ustanovení k harmonizaci právních předpisů týkajících se daní z obratu, spotřebních daní a jiných nepřímých daní v rozsahu, ... •** Čl. 114: Evropský parlament a Rada řádným legislativním postupem po konzultaci s Hospodářským a sociálním výborem přijímají opatření ke sbližování ustanovení právních a správních předpisů členských států, jejichž účelem je vytvoření a fungování vnitřního trhu. •Nevztahuje se na ustanovení o daních, ustanovení týkající se volného pohybu osob, ani na ustanovení týkající se práv a zájmů zaměstnanců. •4. Pokládá-li členský stát po přijetí harmonizačních opatření za nezbytné ponechat si vlastní vnitrostátní předpisy ze závažných důvodů uvedených v článku 36 nebo vnitrostátní předpisy týkající se ochrany životního nebo pracovního prostředí, oznámí je Komisi spolu s důvody pro jejich ponechání. •5. Pokládá-li členský stát po přijetí harmonizačních opatření za nezbytné zavést vnitrostátní předpisy, opírající se o nové vědecké poznatky k ochraně životního prostředí nebo pracovního prostředí, z důvodu zvláštního problému, který se objeví v tomto členském státě po přijetí harmonizačních opatření, oznámí zamýšlené předpisy Komisi spolu s důvody pro jejich zavedení. •6. Komise ... dotyčné vnitrostátní právní předpisy schválí nebo zamítne poté, co prověří, zda neslouží jako prostředek svévolné diskriminace nebo zastřeného omezování obchodu mezi členskými státy a nenarušují fungování vnitřního trhu. •** Čl. 115: Aniž je dotčen článek 114, Rada zvláštním legislativním postupem a po konzultaci s Evropským parlamentem a Hospodářským a sociálním výborem jednomyslně přijímá směrnice o sbližování právních a správních předpisů členských států, které mají přímý vliv na vytváření nebo fungování vnitřního trhu. • • Čtyři základní svobody •volný pohyb: 1.zboží (volný obchod) 2.osob (práce, podnikání, 0) 3.služeb 4.kapitálu (platby, investice) • Volný pohyb zboží (uvnitř Unie) •Překážky obchodu k odstranění: • -fiskální -cla a jiné dávky, daňová diskriminace • •- jiné (administrativní) •množstevní omezení, zákazy dovozu a vývozu • -další •např. státní monopoly obchodní povahy • • Administrativní překážky. Kvantitativní omezení dovozu a opatření s rovnocenným účinkem 1 •- původce opatření: stát – různé formy •Čl. 34 – chybí definice (vymezení) –(ale: směrnice 70/50 – dělení opatření) •Dassonville (8/74): jakékoli opatření státu, které znamená –přímé nebo nepřímé –skutečné nebo potencionální –omezení pohybu zboží Kvantitativní omezení dovozu a opatření s rovnocenným účinkem 2 •Neadekvátní šíře „dassonvillské“ definice •Cassis de Dijon (120/78): další odůvodněná omezení: –kategorické požadavky (vitální zájmy) státu uznávané komunitárním (unijním) právem –proporcionalita a nezbytnost jejich uplatnění –nesmí být diskriminační Kvantitativní omezení dovozu a opatření s rovnocenným účinkem 3 •další narušení „dassonvillské“ definice •Keck a Mithouard (C-267,268/91): •nediskriminační marketingové metody přípustné •faktická opatření členského státu, nečinnost (jahody) Směrnice Komise č. 70/50 ze dne 22. prosince 1969 založená na čl. 33 odst. 7 o zrušení opatření s účinkem rovnocenným množstevním omezením dovozu, na která se nevztahují jiné předpisy přijaté na základě Smlouvy o EHS •směrnice Komise pro přechodné období (do 31.12.1969) •účel: odstranit zatím existující opatření s rovnocenným účinkem •proto jejich vymezení (omezují dovoz zvýhodňováním domácího zboží): –diskriminační (odlišný režim) –nediskriminační (stejný režim – vadí jen při zneužití) •demonstrativní výčet opatření •překonáno judikaturou – někdy přísnější (Dassonville) •ale dodnes se na ni Soudní dvůr odvolává • Kvantitativní omezení dovozu a opatření s rovnocenným účinkem: dovolené výjimky (čl. 36) •ochrana veřejné mravnosti •ochrana veřejného pořádku a bezpečnosti •ochrana života a zdraví •ochrana kulturního bohatství •ochrana práv k duševnímu vlastnictví •obecná podmínka: není svévolná diskriminace ani skryté omezování obchodu • Metodika určování přípustnosti opatření: •výjimka podle čl. 36: – ANO – opatření přípustné – NE – pokračování k judikatuře ESD •výjimka obsažená v judikatuře k čl. 34: – ANO – opatření přípustné – NE – opatření definitivně nepřípustné