Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Ochrana lidských práv v EU. Listina základních práv a přístup jednotlivce k Soudnímu dvoru EU MU Brno 2018 Evropská unie a jednotlivec •Jednotlivec subjektem práva EU (Van Gend en Loos 26/62, Costa v. ENEL 6/64): • •Smlouva EHS vytváří nový právní řád mezinárodního práva – subjekty: členské státy a jejich občané •Vytváření přímého účinku ve vztazích mezi členským státem a jednotlivcem •Právo ES (dnes EU) je považováno za část národního práva včetně práv a povinností jednotlivců Evropská unie a jednotlivec - 2 •Důsledky: • • přednost práva EU • přímý účinek práva EU v členských státech • odpovědnost státu vůči jednotlivci za porušení práva EU • • jednotlivá práva jednotlivců: • a) lidská práva v užším smyslu • b) další práva – týkající se vnitřního trhu apod. Lidská práva v EU • Ochrana lidských práv v EU – proč? • •Konstitucionalizace EU –transformace od mezinárodně právního režimu ke quasi-federální jednotce –expanze supranacionálního systému vládnutí –přednost práva EU před národním právem –tvorba rozhodnutí: většinové hlasování, účast Evropského parlamentu v rozhodovací proceduře –instituce (orgány) srovnatelné s národním politickým systémem –rostoucí vliv jednotlivce jako subjektu práva EU – • Postavení jednotlivce v takovém systému vyžaduje ochrany Úprava lidských práv v EU •Materiální právo ES (EU) upravující základní práva: do 2009 jen „nepsané“ právo (judikatura) •Charta ES základních sociálních práv – není právně závazná •Listina základních práv EU: Lisabonská smlouva přináší právní závaznost (vztahy jednotlivec—EU) Evropský soudní dvůr: Judikatura k lidským právům 1 • •Stauder 29/69: poprvé zmíněna lidská práva (LP) •Internationales Handelgesellschaft 11/70: porušení LP základem pro neplatnost aktu, ochrana LP = obecná zásada práva ES, potvrzeno Nold 4/73 •Rutili 36/75: první odkaz na Evropský soud LP •Hauer 44/79: rozhodování podle Evropské úmluvy o LP a národních ústav •Mutsch 137/84, Hoechst 46/87, 227/88: Ochrana LP v ES nezávislá na Evropské úmluvě o LP Evropský soudní dvůr: Judikatura k lidským právům 2 • • Musique Diffusion v. Comm. 100-103/80: právo na řádný proces • National Panasonic v. Comm. 136/79: ochrana soukromí x veřejný zájem • Transsex. case (P v. S…) 13/94: první jasný odkaz na judikaturu ESLP (Rees v. GB 1986) •ESD respektuje judikaturu ESLP téměř úplně. Evropský soudní dvůr: Judikatura o lidských právech - závěry •Hlavní závěry ESD: • • Ochrana lidských práv je jednou z obecných zásad práva EU. • Ochrana lidských práv může být základem pro neplatnost aktu sekundárního práva. • Unijní ochrana lidských práv vychází z národních ústavních principů členských států. • Unijní ochrana je nezávislá na ochraně v členských státech. •ESD se odvolává na ESLP. • Unijní ochrana může být příznivější než přiznaná ochrana podle ESLP. • • Zvláštní ochrana je podle SFEU poskytována proti diskriminaci podle státní příslušnosti nebo pohlaví (zvláště v pracovním právu) Listina základních práv EU •Hlava první: Obecná ustanovení –Zásady rovnosti, demokracie ... •Hlava druhá: Lidská práva a základní svobody –Oddíl první: Základní lidská práva a svobody –Oddíl druhý: Politická práva •Hlava třetí: Práva národnostních a etnických menšin •Hlava čtvrtá: Hospodářská, sociální a kulturní práva •Hlava pátá: Právo na soudní a jinou právní ochranu •Hlava šestá: Ustanovení společná • Listina základních práv EU práva bez přímé návaznosti na EU –Článek 11 - Svoboda projevu a informací –1. Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu zastávat názory a přijímat a rozšiřovat informace nebo myšlenky bez zasahování veřejné moci a bez ohledu na hranice. –2. Svoboda a pluralita sdělovacích prostředků musí být respektována. –Článek 12 - Svoboda shromažďování a sdružování –1. Každý má právo na svobodu pokojného shromažďování a na svobodu sdružovat se s jinými na všech úrovních, zejména pokud jde o záležitosti politické, odborové či občanské, což zahrnuje právo každého zakládat na ochranu svých zájmů odbory a vstupovat do nich. Listina základních práv EU práva s přímou návazností na EU •Článek 40 - Právo volit a být volen v obecních volbách •Každý občan Unie má právo volit a být volen v obecních volbách v členském státě, v němž má bydliště, za stejných podmínek jako státní příslušníci tohoto státu. •Článek 41 - Právo na řádnou správu •Každý má právo na to, aby jeho záležitosti byly orgány, institucemi a jinými subjekty Unie řešeny nestranně, spravedlivě a v přiměřené lhůtě. Listina základních práv EU •Článek 51 - Oblast použití •1. Ustanovení této listiny jsou při dodržení zásady subsidiarity určena orgánům, institucím a jiným subjektům Unie, a dále členským státům, výhradně pokud uplatňují právo Unie. Respektují proto práva, dodržují zásady a podporují jejich uplatňování v souladu se svými pravomocemi, při zachování mezí pravomocí, které jsou Unii svěřeny ve Smlouvách. •2. Tato listina nerozšiřuje oblast působnosti práva Unie nad rámec pravomocí Unie, ani nevytváří žádnou novou pravomoc či úkol pro Unii, ani nemění pravomoc a úkoly stanovené ve Smlouvách. Listina základních práv EU •Článek 51 - Oblast použití – vysvětlivky • Listina se v prvé řadě vztahuje na orgány a instituce Unie, v souladu se zásadou subsidiarity. Východisko: čl. 6 odst. 2 Smlouvy o Evropské unii = Unie musí respektovat základní lidská práva. • Pokud jde o členské státy, z judikatury Soudního dvora jednoznačně vyplývá, že požadavek respektovat základní práva definovaná v rámci Unie je pro ně závazný, pouze jednají-li v oblasti působnosti práva Unie Závaznost Listiny pro členské státy •požadavek respektovat základní práva obsažená v Listině je závazný pro členské státy, pokud jednají v oblasti působnosti práva Unie. •vnitrostátní právní úprava, která spadá do působnosti práva Unie, musí respektovat základní práva stanovená Listinou •proto i vnitropolitická situace v Polsku musí odpovídat Listině (hodnoty EU upraveny čl. 2 SEU) Listina základních práv EU „výjimka“ •Čl. 1 odst. 1 Protokolu č. 30 stanoví, že „Listina nerozšiřuje možnost Soudního dvora Evropské unie ani jakéhokoliv soudu Polska či Spojeného království shledat, že právní a správní předpisy, zvyklosti nebo postupy Polska či Spojeného království nejsou v souladu se základními právy, svobodami nebo zásadami, které Listina potvrzuje.“ Jedná-li členský stát v rozsahu aplikace práva EU, je Soudní dvůr oprávněn posuzovat, zda toto jednaní je v souladu se základními právy. • (= Nelze posuzovat soulad národního práva s Listinou) • •Čl. 1 odst. 2 Protokolu: „nic v hlavě IV Listiny („Solidarita“ – sociální práva) nezakládá soudně vymahatelná práva platná v Polsku či ve Spojeném království, pokud tato práva nejsou stanovena ve vnitrostátním právu Polska či Spojeného království“. •Čl. 2 Protokolu: „tam, kde ustanovení Listiny odkazuje na vnitrostátní právní předpisy a zvyklosti, vztahuje se toto ustanovení na Polsko a Spojené království pouze v tom rozsahu, v jakém jsou práva nebo zásady v dotyčném ustanovení obsažené v právních předpisech nebo zvyklostech Polska či Spojeného království.“ Vynucování dalších práv (jiných než základních lidských práv) právo EU • Individuální práva přímo vyplývající z práva EU • Jednotlivec = normální subjekt práva EU • Jednotlivec je přímo vázán právem EU (přímý účinek) • následek: potřeba právní ochrany • O jaká práva jde: –vztahující se ke 4 základním svobodám vnitřního trhu –vztahující se ke společným politikám –vztahující se k prostoru svobody, bezpečnosti a práva –pracovní právo, trestní právo aj. • Nezbytnost zajištění přístupu k soudům Jednotlivec: Jak se dostat k soudům EU? Jak vynutit dodržování Listiny ze strany EU? •Přímá žaloba: čl. 263 SFEU (žaloba na neplatnost) • •Nepřímá žaloba: čl. 267 SFEU (předběžná otázka) Přímá žaloba (čl. 230 odst. 4) proti rozhodnutím nebo aktům přijatým orgány EU - 1 •čl. 263 – Přímá žaloba na neplatnost (rozhodnutí Komise) •příslušnost: Tribunál •odst.4: Každá fyzická nebo právnická osoba může …podat návrh na zahájení řízení –proti rozhodnutí určenému této osobě nebo –proti rozhodnutí /nařízení/ určenému jiné osobě – přímo a individuálně se dotýká – (Lisabon: nařízení - dotýká se přímo a nevyžaduje prováděcí opatření) Přímá žaloba (čl. 230 odst. 4) proti rozhodnutím a aktům EU - 2 • Žaloba adresáta rozhodnutí: není problém aktivní legitimace • Žaloba jiné osoby (ne-adresáta rozhodnutí): Musí prokázat přímé a individuální dotčení – velmi obtížné. • Právní akt s obecnou působností (nařízení): přímé dotčení (nikoli individuální) a musí jít o akt nevyžadující prováděcí opatření (nařízení) • Jak se dostat k soudům EU? Nepřímá metoda: čl. 267 • • Předběžná otázka: většina případů • Příslušnost: Soudní dvůr • Žaloba je –podána před národním soudem –je postavena na právu EU • Nevýhoda: národní soud není vždy povinen vznést dotaz na ESD –Nález Ústavního soudu ČR II ÚS 1009/08 Pfizer s.r.o. • Výhoda: přece jen možnost jednotlivce dostat se k ESD když nelze použít přímé cesty (čl. 263) Evropský soudní dvůr: další případy přístupu jednotlivce •čl. 265: nečinnost orgánu EU •čl. 268: náhrada škody – mimosmluvní odpovědnost EU •čl. 272: smluvní odpovědnost EU, arbitrážní doložka: Brněnský campus – Evropská investiční banka •čl. 270: pracovně právní spory zaměstnanců institucí EU •Spory týkající se duševního vlastnictví (známka Unie) Complaints and petitions to EU Institutions • •Complaint to the European Commission: object = any measure of Member State • Complaint (petition) to European Parliament • Complaint to European Ombudsman