AML/CFT JUDr. Dana Šramková, Ph.D., MBA Obsah 1.Podstata a právní regulace AML/CFT 2. 2.Základní opatření AML/CFT a FAÚ 3. 3.Cash controls (viz samostatná prezentace) lObrázek: zdroj:https://krize15.cz/zpravy/clanek/danske-bank-celi-ve-francii-obvineni-z-prani-spinavych-penez Výsledek obrázku pro pračka na peníze Základní charakteristika AML lPraní špinavých peněz je ve světě přijatý termín pro legalizaci výnosů z trestné činnosti. lNejedná se ale o zcela přesné vyjádření - výnosem z TČ nemusí být jen peníze, ale i cenné papíry, směnky nebo jiný majetek. lPůvod pojmu AML - vznikl pojmenováním jednoho ze způsobů, jak nelegálně získaný výnos legalizovat. Tento výraz má údajně původ v USA, kde byly ve třicátých letech peníze získané ze zločinu legalizovány přimícháváním k tržbám z veřejných prádelen, vlastněných zločineckými strukturami. l l l Základní charakteristika AML lPod praním špinavých peněz lze tedy chápat jakoukoli činnost směřující k zastření zločineckých zisků a v dokonalejším případě k navození zdání jejich legálnosti. lPraní peněz je poslední fází zahlazení stop nezákonného jednání, které současně umožní použít takto získané prostředky v legální ekonomice. l Opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti lPrávní regulace tzv. „praní špinavých peněz“ (AML): lzákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu lnahradil dřívější zákon č. 61/1996 Sb. lReakce na směrnici EP a Rady 2005/60/ES o předcházení zneužití finančního systému k praní peněz a financování terorismu llegalizace = jednání sledující zakrytí nezákonného původu jakékoliv ekonomické výhody vyplývající z trestné činnosti s cílem vzbudit zdání, že jde o majetkový prospěch nabytý v souladu se zákonem l lTČ - skutková podstata v § 216 trest. zákona (dříve § 252a starého TZ) : lzastírání původu (příp. usilování o podstatné ztížení či znemožnění zjištění původu) věci nebo jiné majetkové hodnoty získané trestnou činností, s cílem vzbudit zdání, že taková věc nebo hodnota byly nabyty v souladu se zákonem, nebo lumožnění spáchání takového činu jinému zákon č. 253/2008 Sb. lvymezuje podezřelý obchod lukládá povinnosti FO, PO lIdentifikovat klienta (KYC – Know Your Client) a kontrolovat klienta lPovinnost identifikace při obchodu nad 1000 EUR lUchovávat informace (10 let) lJak postupovat při podezřelém obchodu lPovinnost oznámení Finančnímu analytickému úřadu (v gesci MF) lOdklad splnění příkazu klienta (min. 24 hod od oznámení FAÚ) lRisk management, školení, informační povinnosti l lPovinnost nahlásit převoz hotovosti nad 10 000 EUR do/z EU (viz samostatná prezentace) l zákon č. 253/2008 Sb. lZvl. povinnosti advokáta a řešení deliktů (přestupků) u lAdvokáta lNotáře lAuditora, účetního, soudního exekutora a daňových poradcích lÚvěrové a finanční instituce l… l Kromě AML zákona i další předpisy se stejným cílem lZákon o omezení plateb hotoviosti lZákon o DPH (kontrolní hlášení) lZákon o evidenci tržeb l… Omezení plateb v hotovosti dle zákona č. 254/2004 Sb. lpovinnost provádět vybrané nadlimitní platby bezhotovostním převodem l„nadlimitní platby“, jejichž výše přesahuje částku: l270 tis. Kč ldříve 350 tis. Kč,m resp. 15 tis. EUR ldo uvedeného limitu se započítávají všechny platby v české i cizí měně provedené týmž poskytovatelem platby témuž příjemci platby v průběhu jednoho kalendářního dne. lDo 30.11.2014 výjimka - reálné kontrakty (viz judikatura) l Omezení plateb v hotovosti negativní věcné vymezení (co není platba) lOmezení plateb v hotovosti se nevztahuje na: 1.vložení peněžních prostředků v hotovosti na účet jejich výběr z účtu u peněžního ústavu, 2.výměnu bankovek nebo mincí, 3.předání nestand. poškoz. tuzem. bankovek nebo mincí ČNB, 4.zadržení bankovek nebo mincí, u kterých existuje důvodné podezření, že jsou padělané nebo pozměněné, a jejich předání ČNB, 5.předání nebo převedení peněžních prostředků při provádění směnárenských obchodů, 6.předání nebo převedení peněžních prostředků při poskytování služeb spočívajících v přepravě bankovek a mincí osobou oprávněnou k poskytování těchto služeb, nebo 7.předání nebo převedení peněžních prostředků při poskytování služeb spočívajících ve zpracování bankovek a mincí osobou oprávněnou k poskytování těchto služeb. Omezení plateb v hotovosti negativní věcné vymezení lOmezení plateb v hotovosti se nevztahuje na: 1.platby daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění uskutečňovaných podle daňového řádu nebo podle celního zákona, pokud tyto zákony nestanoví jinak, 2.povinné platby vyplývající z pracovněprávních vztahů, 3.platby důchodů z důchodového pojištění, včetně jednorázových doplatků a výplat dávek z penzijních fondů a účastnických fondů obhospodařovaných penzijní společností, 4.platby prováděné v době krizového stavu 5.platby pojistného a výplat pojistného plnění ze soukromého pojištění, 6.platby prováděné Českou národní bankou při prodeji pamětních mincí, nebo 7.platby přijaté soudním exekutorem, soudem nebo správním orgánem při exekuci nebo výkonu rozhodnutí. Omezení plateb v hotovosti sankce ukládané FÚ a CÚ lFO: přestupek, pokuta až do výše 500.000 Kč (již není stanovena min. hranice). l lPO a podnikající FO: přestupek, pokuta až do výše 5 mil. Kč (již není stanovena min. hranice). l lPodstatné je, že pokuta může být uložena nejen poskytovateli platby, ale i jejímu příjemci (platí pro FO i PO) l