ČECHY A ŘÍŠE Jakub Razim Východiska - obec. his „Stálou vzájemnou konfrontacípramenů, které mají kproblému co říci, snažím se poznat, který byl skutečný vztah obou státních útvarů ve zkoumaném obdobia jaký byl reálný obsah těchprávních forem, jimiž bývaly někdy (ne vždy) vzájemné vztahy vyjadřovány... Odmítám formálníprávněhistorické nazírání na uvažovaný problém, tj. takové hledisko, které klade důraz na pouhé právní vyjádření vzájemného vztahu (nebojen některéjeho části), aniž se stará o skutečnost a reálný obsah." FIALA, Z. Vztah českého státu k německé říši do počátku 13. století. (Podle kritiky pramenů.) Sborník historický. 1958, 6, s. 24 Východiska - práv. his „Nešlo... vžádném případě o právo, nýbržjen ajen o politiku; nešlo o právni smlouvy, nýbržjen o politické akce a akty; nešlo a nemohlojiti s české strany nikdy o 'přistupování' a 'začleňováníse' do rámce říše'a německého státního života s oním účinkem, jaký byl z toho vyvozován, a domněle obnovován, v letech 1939- 1945, nýbržjen ajen buď o dočasné podléhání okamžitému násilí (z čehožprávo nikdy vzniknout/' nemůže) anebo o přechodný oportunistickýpolitický vztah a poměr, postoj a chování " VANĚČEK, V. Stát Přemyslovců a středověká „říše". Praha : Melantrich 1945. s. 22 Moderní metodologie „ústavní dějiny jako kulturní dějiny" cultural turn od nadosobních struktur k člověku a soc. interakci středověká normativita a „ústava" - málo diferencovaná (právo x politika) - výsledek konsensu v rámci rituálně-symbolické praxe (fce - vizuai, reproduk) - rituál plnil ve stv. funkce práva (jistota očekávání, řešení konfliktu) Jaká je sociální logika pr. rituálu (očekávání, význam, dopady)? PR. RITUÁL: - chování založené na vnucených, event. tradičních pravidlech - opakuje se identicky, popř. s drobnými obměnami opakuje (deskriptívni část definice) - prohlubuje soudržnost kolektivu (funkcionální část definice) - vyvolává právní účinky a odkazuje na normativní představy Typologie mzn. vztahů O B E C : foedera aequa x foedera iniqua ZVL: • pax- svazek mezi státy, zajišťující zúčastněným stranám bezpečí před vojenskou agresí • foedus- vojenské spojenectví proti třetí straně • obchodní vztahy (smlouvy, koncese) • přirozené/umělé příbuzenství v podobě adopce a křestního kmotrovství • výměna darů (např. při uzavírání smluv a spojenectví) • amicitia- pouto věrnosti a křesťanské lásky (fides et car/tas), obsahující oboustranný právní závazek k radě a pomoci (consilium et auxilium) • fraternitas- spojenectví mezi královskými bratry, vládnoucími v různých zemích, které zavazuje v případě nutnosti k oboustranné podpoře radou a pomocí {auxilium) Česko-říšské vztahy CHRONOLOGIE (Moraw): i. christianizace Čech (od 9.-10. st.) ii. politické spojenectví od tributu po vazalitu (od 10. st.) iii. Čechy mocenskou oporou v říšské politice (od 11. st.) iv. účast Přemyslovců ve stavu říšských knížat (od 12. st.) v. dědičný královský titul (přelom 12. a 13. st.) vi. Čechy centrem říše (Lucemburkové) SPECIFIKA: • NE: říšský majetek, výkon vladařských práv řím. panovníka, říšské sjezdy • zemská církev • nastolovací praxe INTEGRAČNÍ PRVKY: prostá podřízenost {deditiones) soud./rozhodčí podřízenost tribut a dary lenní systém říš. aprobace/infeudace účast na říš. sjezdech a výpravách účast na říš. volbě a kurfiřtství arcičíšniství bis. investitura „přátelství" a příbuzenství Co a jak se stalo? Co je typické? DEJINY STRUKTUR: symbolická komunikace a právní rituály Jak to bylo vnímáno? Investitura • inaugurační a přechodový pr. rituál • účel: transfer veřejné moci • „lenní" forma: propůjčení léna při současném ustavení svazku vazalské věrnosti • FÁZE: 1. homagium, 2. přísaha věrnosti, 3. udělení léna • ANTROPOLOG. KONSTANTY: místo, publikum, adaptace, memoria • FCE: - artikulace, legitimace a upevnění asymetrických moc vztahů a řádu světa - consilium et auxilium Schéma lenního rituálu C. Schéma feudálně vazalského symbolického systému Hominium vazal Fidelitas pán = vazal Investitura pán •< • vazal Immixtio manuum Iuramentum Investitura zpečetěné osculem per signum Dar Pán Protidar Vazal Osculum Věrolomné vypovězení přísahy Exfestucatio Zrušení slibu a přísahy (a zbavení investitury?) per festucam 1. hominium: lenní slib (prohlášení vyjadřující vůli stát se manem), vkládání rukou (manus - potestas) 2. fidelitas + osculum: přísaha věrnosti doprovázená polibkem 3. investitura: udělení léna (smlouva) • symbolika gest a promluv • symbolika místa • publikum jako garant řádu světa • paměť Ded/ŕ/o • řím. kořeny, ale stv. obs.: mimosoudní vyrovnání • podrobovací rituál smíření, vliv penitenciárních praktik • konflikt panovník - privilegované osoby, ochotné k mírovému řešení • FÁZE: 1. iniuria/offensio- zásah, 2. reconciliatio- zprostředkování, 3. satisfactio = zadostiučinění • FCE: stabilizovat politický řád, legitimizovat kroky panovníka, harmonizovat protikladné zájmy vládnoucí elity a poskytnout zadostiučinění poškozeným • STEREOTYP. SCÉNÁŘ: před obecenstvem poražený sok s popelem na hlavě, bosýma nohama a v rouše kajícníka se vrhá k nohám vítěze, čímž vyjadřuje, že se distancuje od svých politováníhodných skutků a podrobuje se vyšší autoritě, která ho dříve či později omilostní {humiliatio - exaltatio, christomimesis) Dary • plnění na bázi dobrovolnosti (event. protiplnění neurčité) x tribut - problém odlišitelnosti při ambivalentním jazyk, úzu a soc. realitě • nástroj diplomacie a disciplinace • která se může pojí s infeudacemi a deditiones • PŘEDMĚT: cennosti (ne peníze) - úřady • FCE: artikuluje a (re)produkuje závislostní vztahy mezi dárci a obdarovanými po vertikále i horizontále, signalizuje (ne)přátelství x rukojmí, zakládá a potvrzuje mír • ZÁSADA RECIPROCITY (paradox !): povinnost dávat, přijímat a oplácet dary • SYSTÉM: 1. publicita, 2. licitace, 3. povinnost přijmout dar + 4. flexibilita, 5. ambivalentnost, 6. konektivita (soc. sítě) servitium \ reges fidelitas \ Lampert z Hersfeldu