pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Soukromoprávní aspekty ochrany spotřebitele Mgr. Bc. Svatava Veverková www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Osnova 1.Vymezení pojmu spotřebitel a podnikatel 2.Obecná východiska ochrany spotřebitele 3.Ochrana spotřebitele u smluv uzavřených mimo obchodní prostory 4.Reklamace 5.Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled VYMEZENÍ POJMU SPOTŘEBITEL A PODNIKATEL n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Soukromé právo a pojem „spotřebitel“ Restrukturalizace systému závazků Dominantní vývoj interpretace subjektu právních vztahů – stran smlouvy Systémové přeměny – nová modelová řešení www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Pojem „spotřebitel“ n§ 419 OZ nSpotřebitelem je každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná. n n§ 52 odst. 3 OZ 1964 nSpotřebitelem je fyzická osoba, která při uzavírání a plnění smlouvy nejedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti nebo v rámci samostatného výkonu svého povolání. n •4 definiční znaky spotřebitele: 1) osobní status, 2) jednání mimo rámec své podnikatelské činnosti, 3) jednání mimo rámec samostatného výkonu povolání, 4) jednání s podnikatelem www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Další definice spotřebitele nV OZ je generální definice spotřebitele, přičemž na každou další definici spotřebitele je nutno nahlížet jako na speciální a uplatňovat kolizní pravidlo lex specialis derogat legi generali. nDalší definice viz § 2 odst. 1 písm. a) OchSpotř, § 2 písm. d) ElKom, § 2odst. 2 písm. a) bod17 EnerZ, § 2 odst. 2 písm. b) bod 25 EnerZ, § 2 odst. 2 písm. c) bod 4 EnerZ. nDalší definice viz čl. 2 písm. b) směrnice 93/13/EHS, čl. 2 odst. 1 směrnice 2011/83/EU,čl.1 odst. 2 písm. a) směrnice 1999/44/ES, čl. 3 písm. a) směrnice 2008/48/ES. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Spotřebitel nUvedení IČO nnevylučuje status spotřebitele, uzavřel-li smlouvu k soukromým účelům (ÚS sp. zn. IV. ÚS 3271/10) a podnikateli jsou tyto informace objektivně známy v souladu s principem ochrany důvěry v závazkových vztazích a poctivého jednání (ÚS sp. zn. II. ÚS 3/06) nNepodnikatel (typicky nezisková organizace) nnení spotřebitelem, ale slabší stranou ve vztazích s podnikateli (ochrana slabší strany § 433 OZ x ochrana spotřebitele § 1810 an. OZ) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Pojem „podnikatel“ (dodavatel) n§ 420 OZ nKdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku, je považován se zřetelem k této činnosti za podnikatele. nPro účely ochrany spotřebitele a pro účely § 1963 se za podnikatele považuje také každá osoba, která uzavírá smlouvy související s vlastní obchodní, výrobní nebo obdobnou činností či při samostatném výkonu svého povolání, popřípadě osoba, která jedná jménem nebo na účet podnikatele. n n§ 52 odst. 2 OZ 1964 nDodavatelem je osoba, která při uzavírání a plnění smlouvy jedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zastoupení podnikatele nZastoupení podnikatele zaměstnanci: „Právnickou osobu zastupují její zaměstnanci v rozsahu obvyklém vzhledem k jejich zařazení nebo funkci; přitom rozhoduje stav, jak se jeví veřejnosti.“ (§ 166 OZ) nZastoupení podnikatele osobami jednajícími v provozovně: „Podnikatele zavazuje i jednání jiné osoby v jeho provozovně, pokud byla třetí osoba v dobré víře, že jednající osoba je k jednání oprávněna.“ (§ 430 odst. 2 OZ) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Proč je důležité vědět, kdo je spotřebitel? nSpotřebitel je považován za slabší smluvní stranu (§ 433 odst. 2 OZ), a proto požívá zvláštní právní ochranu nČasto se mluví o nmodelu průměrného spotřebitele = průměrný člen dané skupiny (§ 4 odst. 2 OZ) → „spotřebitel, který má dostatek informací a je v rozumné míře pozorný a opatrný, s ohledem na sociální, kulturní a jazykové faktory“ (bod 18 odůvodnění směrnice 2005/29/ES) nmodelu zvlášť zranitelného spotřebitele, který představuje zvláštní kategorii spotřebitele průměrného (typicky senioři, děti) n→ praktiky podnikatelů je nutné vždy posuzovat z pohledu průměrného člena dané skupiny spotřebitelů n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Pozor nSpotřebitelská ochrana se bude aplikovat pouze na vztahy mezi podnikateli a spotřebiteli! nUstanovení § 2158 OZ se použijí nejen na spotřebitele! n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Otázky n1) Zakoupím-li si od Vás propisku, budu považována za spotřebitelku? n n2) Když bude paní Nováková podnikat jako kadeřnice (bude mít živnostenské oprávnění a bude zapsána v živnostenském rejstříku), může si zakoupit mobil jako spotřebitelka? n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Doporučení nJe rozdíl mezi tím, když uzavíráte smlouvu jako podnikatelé, nebo jako spotřebitelé! nVždy si pečlivě rozmyslete, zda chcete uzavřít smlouvu tzv. na IČO! nV čem je tak výhodné uzavřít smlouvu jako spotřebitel? Viz následující. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled OBECNÁ VÝCHODISKA OCHRANY SPOTŘEBITELE n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nČím vším je podle Vás chráněn spotřebitel? n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled • www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ochrana spotřebitele a Evropské právo nInstitut tzv. spotřebitelských smluv byl do OZ zařazen s účinností od 1. 1. 2001 jako reakce na požadavky vyplývající ze směrnic Evropských společenství nMotivem zavedení insititutu byla snaha posílit právní postavení spotřebitele nProč nás zajímá evropská úprava? Povinnost eurokonformního výkladu nPovinnost aplikačních orgánů členských států interpretovat národní právo ve světle závazné normy EU, která není přímo použitelná → povinnost eurokonformního výkladu (Von Colson a Kamann) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Informační povinnost před uzavřením smlouvy nJasně a srozumitelně v jazyce, ve kterém se uzavírá smlouva - § 1811 odst. 1 OZ nPovinnost informovat o vlastnostech prodávaných výrobků, způsobu použití, údržby a nebezpečí (§ 9 odst. 1 OchSpotř) nPovinnost informovat o tom, že jde o použité výrobky a výrobky s vadou (§ 10 odst. 6 OchSpotř) nPovinnost informovat o ceně (§ 13 zák. o cenách, § 12 OchSpotř) včetně všech daní a poplatků (§ 1811 odst. 2 písm. c) OZ) nChybně uvedená cena v e-shopu – povinnost prodejce dodat zboží za danou cenu, ledaže by bylo zjevné, že prodejce vůli uzavřít smlouvu za danou cenu neprojevil a že jde tedy o chybu, potom by bylo právní jednání kvalifikováno jako zdánlivé (§ 551 OZ). Prodejce se nemůže dovolávat omylu, neboť neplatnost není stanovena na ochranu jeho zájmů, ale toho, kdo byl v omyl uveden (§ 583 OZ ve spojení s § 586 OZ). Prodejce se bude těžko dovolávat i následné nemožnosti plnění (§ 2006 odst. 1 OZ). n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Informační povinnost při uzavření smlouvy nPovinnost informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace spolu s údaji, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13 OchSpotř) nPovinnost dodat návod – povinnost dodat písemný návod v českém jazyce, jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu užívání, nevztahuje se na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé skutečnosti (např. zákaz kočky v mikrovlnce) (§ 9 odst. 1 OchSpotř, § 11 OschSpotř) nPovinnost informovat o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů (§ 14 OchSpotř) nPovinnost vydat účtenku pro elektronickou evidenci tržeb (§ 20 EET), doklad o zakoupení výrobku nebo poskytnutí služeb pouze na žádost spotřebitele (§ 16 OchSpotř) nPovinnost vystavit daňový doklad pro plátce DPH (§ 28 zák. č. 235/2004 Sb.) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Informační povinnost po uzavření smlouvy nPovinnost informovat o vyřízení reklamace (III.ÚS 2983/08, 33 Cdo 3228/2009) nPOZOR!: „Extenzivním výkladem by eventuálně bylo možno dovodit, že prodávající je povinen v rámci uvedené obecné informační povinnosti spotřebitele alespoň upozornit na to, že se musí sám o výsledek vyřízení reklamace zajímat s tím, že v případě, že tak neučiní, musí snášet důsledky, které pro něj z jeho nečinnosti v tomto směru vyplynou.“ nPovinnost informovat o změně smluvních podmínek (u ElKom alespoň 1 měsíc před, u energií nejpozději 30 dnů před účinností změny) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Výklad právního jednání n„Právní jednání se posuzuje podle svého obsahu.“ (§ 555 odst. 1 OZ) n„Připouští-li použitý výraz různý výklad, vyloží se v pochybnostech k tíži toho, kdo výrazu použil jako první.“ (§ 557 OZ) nVýklad pro spotřebitele nejpříznivější (§ 1812 odst. 1 OZ): „Lze-li obsah smlouvy vyložit různým způsobem, použije se výklad pro spotřebitele nejpříznivější.“ K tomu Ústavní soud (IV. ÚS 2989/16): „Uvedené normy se sice primárně vztahují na výklad spotřebitelských smluv, není ovšem žádný důvod postupovat jinak ani při pochybnostech o výkladu zákona. V daném případě je tedy třeba zvolit výše uvedený–pro spotřebitele nejpříznivější výklad.“ n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Nekalé obchodní praktiky n§ 4 OchSpotř nekalá obchodní praktika (zbytková generální klauzule) → podnět dozorovému orgánu (§ 23 OchSpotř, požadovat info o správním řízení podle § 42 správního řádu) → udělení pokuty nA) Klamavá obchodní praktika nKlamavé konání (§ 5 malá generální klauzule) nKlamavé opomenutí (§ 5a malá generální klauzule) §např. cena bez DPH, dvojí cena, vábivá reklama, pyramidový program (ne multi level marketing), uvádění jako přednosti práv vyplývajících ze zákona nB) Agresivní obchodní praktika (§ 5b malá generální klauzule) §např. nabádání dětí ke koupi, nevyžádaný prodej nBlacklist v příloze č. 1 a příloze č. 2 – tyto praktiky jsou vždy nekalé (postup od speciálních po obecné) nDopadá na vztah podnikatel vs. spotřebitel nUžívání se zakazuje (§ 4 odst. 4 OchSpotř) → podnět dozorovému orgánu n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Nepřiměřená ujednání nSměrnice 93/19/EHS o nepřiměřených smluvních podmínkách n§ 1813 OZ n„Má se za to, že zakázaná jsou ujednání, která zakládají v rozporu s požadavkem přiměřenosti významnou nerovnováhu práv nebo povinností stran v neprospěch spotřebitele. To neplatí pro ujednání o předmětu plnění nebo ceně, pokud jsou spotřebiteli poskytnuty jasným a srozumitelným způsobem.“ n§ 1815 OZ (následek) n„K nepřiměřenému ujednání se nepřihlíží, ledaže se jej spotřebitel dovolá.“ n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled OCHRANA SPOTŘEBITELE U SMLUV UZAVÍRANÝCH DISTANČNÍM ZPŮSOBEM A MIMO OBCHODNÍ PROSTORY n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Distanční způsob uzavření smlouvy nOferta a akceptace bez současné fyzické přítomnosti nOn-line (skype, icq, facebooku, telefon) – současná virtuální přítomnost nOff-line (e-mail) nUzavření smlouvy dojitím přijetí nabídky (§ 1732 OZ, § 1740 OZ) n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Uzavření smlouvy mimo obchodní prostory nSpotřebitelská smlouva sjednaná mezi přítomnými osobami a)mimo obchodní prostory (podomní prodej, pochůzkový prodej, předváděcí akce), b)v obvyklých obchodních prostorách, pokud tomu bezprostředně předcházelo osobní oslovení mimo ně (§ 1828 odst. 2 písm. a) OZ) nebo jde o předváděcí prodejní akci organizovanou podnikatelem během zájezdu (§ 1828 odst. 2 OZ, čl. 2 odst. 8 SmPS) n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Uzavření smlouvy mimo obchodní prostory nCo jsou obchodní prostory? nTrvalé či obvyklé místo obchodování podnikatele v jakékoliv podobě (např. veletrh) (bod 22 odůvodnění SmPS) nC-423/97 Travel-Vac, S.L. (SDEU): „Pokud jde o otázku, zda byla smlouva uzavřena mimo obchodní prostory obchodníka, je třeba poznamenat, že tento pojem odkazuje na prostory, ve kterých obchodník obvykle vykonává svou činnost a které jsou jasně označeny jako prostory určené pro veřejný prodej.“ nPříklad: Bio Natural Medical x Zepter nCo nejsou obchodní prostory? nObchodními prostory nejsou veřejně přístupná místa, které obchodník používá výjimečně (chodby v nákupních centrech, ulice, pláže) ani soukromá obydlí nebo pracoviště n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Informační povinnost n§ 1811 OZ n§ 1820 OZ n§ 1820 písm. f) OZ: pokud lze využít práva na odstoupení od smlouvy, podmínky, lhůtu a postupy pro uplatnění tohoto práva, jakož i formulář pro odstoupení od smlouvy, jehož náležitosti stanoví prováděcí právní předpis (nařízení 363/2013 Sb.) → formulář být musí, vzorové poučení být nemusí n§ 1820 písm. g) OZ: údaj, že v případě odstoupení od smlouvy ponese spotřebitel náklady spojené s navrácením zboží, a jde-li o smlouvu uzavřenou prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, náklady za navrácení zboží, jestliže toto zboží nemůže být vráceno pro svou povahu obvyklou poštovní cestou (např. ledničky, pračky) n§ 1826 OZ (obdobně u finančních služeb) nDůkazní břemeno nese prodejce (§ 1839 OZ) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Porušení informační povinnosti nPorušení § 1811 odst. 2 písm. c) OZ n→ není spotřebitel povinen tyto daně, poplatky a další náklady platit (§ 1821 OZ) nPorušení § 1820 písm. g) OZ n→ prodejce hradí i náklady za vrácení zboží § 1832 odst. 3 OZ nPorušení § 1820 písm. f) OZ n→ právo na odstoupení do 1 roku a 14 dnů, resp. do 14 dnů od obdržení poučení (§ 1829 odst. 2 OZ) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Odstoupení od smlouvy – jak by mělo vypadat nOdstoupení musí být jasné a srozumitelné a mělo by obsahovat: nNaší identifikaci nLojza Vomáčka, bytem K Louži 8, Praha nProjev vůle, že chceme odstoupit od smlouvy n„odstupuji od kupní smlouvy uzavřené ve vašem e-shopu“ nOznačení objednávky a zboží, které budeme vracet. nPředmětem smlouvy na základě objednávky 584526 byl kuchyňský robot BOSCH typ 1525 nNestačí jen zboží poslat zpět! nOdstoupení stačí poslat mailem, pošta je ale jistější (pokud si schováme podací lístek nPokud má obchod na svých stránkách el. formulář pro odstoupení, nejjednodušší je použít ten. Pozor, aby nám přišlo potvrzení, že jsme jej odeslali! n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Lhůta pro odstoupení od smlouvy nOdstoupit lze do 14 dnů (§ 1828 OZ) od: nA) Uzavření smlouvy (u poskytování služeb) x od písemného poskytnutí informací (§ 63 odst. 9 zákona 127/5005 Sb.) nB) Převzetí zboží (lze i před převzetím viz bod 40 odůvodnění SmPs) nC) Převzetí poslední části dodávky zboží nobjednal jsem třeba sestavu kuchyňské linky a výrobce ji posílá po částech nD) Od první dodávky zboží, pokud se má plnit opakovaně a pravidelně dodávat určité zboží nWesterfield nNejpozději 14. den je třeba odstoupení odeslat!, nikoliv doručit nPravidla pro počítání času viz § 605 a § 607 OZ (začne běžet dnem následujícím!) nDomněnka doby dojití § 573 OZ, zmaří-li prodejce dojití, má se za to, že došlo (§ 570 OZ) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Lhůta pro vrácení zboží nNa zaslání zboží 14 dnů od odstoupení (§ 1831 OZ) nNejlépe poštou (doporučeně a s dodejkou) nebo osobně nZboží může být rozbalené, ale mělo by mít původní obal nOdstoupení nebrání, pokud je na zboží vidět, že ho někdo použil. nČím menší známky opotřebení, čím zachovalejší obal, tím menší potíže. nPokud elektroniku uvedete do továrního nastavení, rozhodně nic nezkazíte. nKdyž zboží otřete a očistíte, prodejce se zlobit nebude. nOdstoupit můžete i když je zboží poškozené, nepočítejte ale s tím, že dostanete zpět všechny peníze n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Lhůta pro vrácení peněz nPodnikatel vrátí všechny peněžní prostředky do 14 dnů od odstoupení včetně nejlevnějších nákladů na dodání (§ 1832 OZ), výjimka v § 1832 odst. 4 OZ nmezi nejlevnější náklady na dodání nepatří osobní vyzvednutí, neboť to není dodání v pravém slova smyslu ndobírka - doběrečné je poplatek za umožnění platby při převzetí, nejde tedy o náklad na dodání, a proto je prodejce povinen vrátit vedle kupní ceny i částku za platbu dobírkou nNáklady na vrácení věci nese spotřebitel, podnikatel je hradí pouze tehdy, pokud ho neinformoval (§ 1821 OZ) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Co je v pořádku? nVybalení věci a s tím spojené poškození obalu nSundání ochranných krytů a samolepek nSestavení/smontování věci nAktivace operačního systému, instalace programů nPřenesení kontaktů n nPodnikatel vrací všechny zaplacené částky! n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Co je užívání nad míru? nZboží je zašpiněné, poškrábané nÚplně chybí speciální a těžko nahraditelné obaly (nikoliv igelitové pytlíky, porušené blistry, ale třeba celá tvarovaná krabice) nZboží nese stopy intenzivního používání, které je nutné odstranit nebo odstranit nejde nZboží je mechanicky poškozené nZboží je částečně spotřebované n nOd vrácené částky se odečte hodnota „znehodnocení“ (rozdíl mezi cenou nové a poškozené věci) n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Výjimky z práva na odstoupení od smlouvy nRestriktivní výklad výjimek (guidance, s. 54) nVýjimky viz 1837 OZ nO poskytování služeb, které byly splněny nA) s předchozím výslovným souhlasem S v textové podobě a podnikatel sdělil spotřebiteli, že v takovém případě nemá právo na odstoupení nSmlouvy, u kterých se cena určuje podle burzy či podobného trhu nNení to obvyklé, ale cenu některých vín či jiného alkoholu určuje burza, komodity jako ropu asi na internetu obvykle kupovat nebudete… n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Výjimky z práva na odstoupení od smlouvy nZboží upravené na míru (čl. 2 směrnice 2011/83/EU: „zboží, které není prefabrikováno a které je vyrobeno na základě individuálního výběru nebo rozhodnutí spotřebitele“. nNapř. záclony šité na míru nZa zboží upravené podle přání spotřebitele nelze považovat takové zboží, které si S vybral ze standardních (předem stanovených) možností poskytnutých prodejcem, jako je například barva, typ látky (viz guidance s. 55). nZboží, které podléhá rychlé zkáze anebo se již smísilo s jiným zbožím nNapříklad květiny nNecháte-li si v obchodě namíchat barvu s pigmentem nO opravě nebo údržbě provedené v místě určeném spotřebitelem na jeho žádost n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Výjimky z práva na odstoupení od smlouvy nZboží, které se prodává v hygienickém obalu a obal byl porušen a nelze zboží vrátit z hygienických důvodů nMusí existovat reálná obava, že po rozbalení obalu nebude možné věc vrátit (např. pecková sluchátka) nPokud chcete vrátit kartáček na zuby, nevybalujte ho z blistru. nPočítačové programy nebo nosiče s hudbou či filmem s porušeným obalem nJak snadné by bylo nelegální kopírování, kdyby to šlo… nVyndáte-li CD z folie, už ho nebudete moct vrátit nObjednávky novin nebo časopisů s výjimkou předplatného nO ubytování, dopravě a využití volného času, pokud podnikatel tato plnění poskytuje v určeném termínu nKonkrétní datum nebo lhůta nNapř. lístky do kina n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Výjimky z práva na odstoupení od smlouvy nZakoupení obsahu (např. hudba) na internetu po jejím stažení nUž to jednou máte v počítači, těžko se to vrací, když se tak snadno dělají kopie… n__________________ nDodávka potravin, nápojů nebo jiného zboží běžné spotřeby dodávaného do spotřebitelovy domácnosti, zájezd, přeprava osob, nájem bytu aj. (§ 1840 OZ) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled REKLAMACE n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Reklamace dle OZ nTři úrovně uplatňování práv z vadného plnění n1. obecně u závazků – § 1914 an. OZ n2. obecně u kupní smlouvy - § 2099 an. OZ n3. prodej zboží v obchodě - § 2158 an. OZ nLex specialis derogat legi generali. nJakost při převzetí § 2161 OZ nDomněnka vadnosti zboží § 2161 odst. 2 OZ nZáruční doba, nebo reklamační lhůta v § 2165 odst. 1 OZ? nprodejce neodpovídá za § 2167 a § 2170 OZ n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Nároky spotřebitele nNáhrada nákladů účelně vynaložených § 1924 OZ – „Kdo má právo podle § 1923, náleží mu i náhrada nákladů účelně vynaložených při uplatnění tohoto práva. Neuplatní-li však právo na náhradu do jednoho měsíce po uplynutí lhůty, ve které je třeba vytknout vadu, soud právo nepřizná, pokud zcizitel namítne, že právo na náhradu nebylo uplatněno včas.“ nNároky (§ 2169 OZ) 1.Oprava (odstranění vady Rc 22/1983) 2.Dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze věci nepřiměřené (např. pokud lze vadu odstranit dotáhnutím šroubu), pokud se vada týká součásti věci, lze požadovat výměnu součásti 3.Není-li výměna možná, má kupující právo odstoupit nVždy lze požadovat přiměřenou slevu n Oprava - Nejvyšší soud ČR, sp. zn. Cpj 40/82: Prodávající je povinen provést záruční opravu s veškerou odbornou péčí takovým způsobem, aby byla vada řádně a beze zbytku odstraněna a prodaná věc nebyla v důsledku výskytu vady ani opravy nijak znehodnocena. Výměna za nový kus - R 22/1983 – dodání nové věci bez vad: „Při uplatnění tohoto práva ani při jeho realizaci nedochází k zániku smlouvy o prodeji v obchodě. Z toho vyplývá, že kupující má právo na výměnu vadné věci (…) pouze za takovou věc, která bude značkou, typem, provedením shodná s původně odevzdanou věcí.“ Při výměně zboží není výslovně stanoveno, že běží nová záruka. Odstoupení - V případě, že kupující věc po účinném uplatnění svého práva z vadného plnění vrací, nemá prodávající nárok na náhradu za znehodnocení této věci vzniklé jejím užíváním a opotřebením, protože kupující věc do okamžiku zrušení smlouvy nebo výměny věci tuto věc užíval v dobré víře jako vlastník (viz Rc 22/83 s. 142 a Rc 17/1976, obdobně § 2110 OZ) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Opakovaný výskyt vady a větší počet vad nOpakovaný výskyt vady po opravě, pro kterou není možné věc řádně užívat nebo větší množství vad(§ 2169 odst. 2 OZ, NS 33 Cdo 1323/2013, NS R 22/1983) nPrávo na odstoupení od smlouvy nopakovaná vada = 3x stejná vada po opravě, nvětší počet vad = 3 různé vady najednou nebo 4 různé vady postupně nCharakter stejné vady - projevuje-li se stejně ve vlastnostech věci (NS 33 Cdo 2979/2012) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Reklamace dle OchSpotř n§ 13 Prodávající je povinen spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (dále jen „reklamace“), spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit. n§ 19 prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoliv provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání nV provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizovat reklamace. n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Kde reklamovat? nU prodávajícího, u kterého byla věc koupena (§2172) nJe-li v potvrzení o právech za vady jiná osoba určená k opravě, která je v místě prodávajícího nebo v místě kupujícímu bližším, pak kupující uplatní právo u něho. nUplatní-li kupující právo z vadného plnění, potvrdí mu druhá strana v písemné formě, kdy právo uplatnil, jakož i provedení opravy a dobu jejího trvání. (§ 19 OchSpotř) nObsah reklamačního protokolu: nKdy reklamaci spotřebitel uplatnil nCo je jejím obsahem nJaký způsob vyřízení spotřebitel požaduje nDatum a způsob vyřízení reklamace nPotvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné zamítnutí s odůvodněním n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Musím mít účtenku k reklamaci? nNE - Při uplatňování reklamace stačí prokázat, že spotřebitel u prodejce věc zakoupil. To lze např. výpisem z účtu při platbě kartou či převodem, staršími reklamačními protokoly, originálním obalem, specifičností zboží (nikdo jiný ho neprodává), v krajním případě i svědeckou výpovědí. (analogicky § 125 občanského soudního řádu) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Může prodejce při reklamaci požadovat originální obal či všechno příslušenství? nNE - Prodejce není oprávněn jakkoli omezovat právo spotřebitele věc reklamovat a klást podmínky, které zákon nevyžaduje. K takovýmto požadavkům např. v reklamačním řádu nebo smluvních podmínkách se nepřihlíží. (§ 2174 OZ) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Jak dlouho trvá reklamační řízení? nRozhodnutí o reklamaci: n§ 19 ihned, ve složitých případech do 3 dnů nNezapočítává se doba nutná k odbornému posouzení (pak je ale nutné prokázat, že posouzení je skutečně odborné) nVyřízení včetně odstranění vady: nbez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od uplatnění nMarné uplynutí této lhůty se považuje za podstatné porušení smlouvy (§ 19 odst. 3 OchSpotř) nMožnost odstoupit § 2002 OZ nLhůtu lez domluvou prodloužit, pozor na reklamační protokoly, někdy je v nich skrytý souhlas s „prodloužením lhůty na vyřízení“ nPovinnost informovat o vyřízení reklamace (III.ÚS 2983/08) n n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled MIMOSOUDNÍ ŘEŠENÍ SPOTŘEBITELSKÝCH SPORŮ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů nsměrnice 2013/11/EU do § 20d an. OchSpotř nProč? Levné, rychlé, někdy efektivní nhttps://www.mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu-adr/mimosoudni -reseni-spotrebitelskych-sporu--169867/ nSubjekty nFinanční arbitr pro oblast finančních služeb nČeský telekomunikační úřad pro oblast elektronických komunikací a poštovních služeb nEnergetický regulační úřad pro oblast elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství nČeská obchodní inspekce ve všech ostatních případech nEvropské spotřebitelské centrum – řeší spory s podnikateli z členských států EU, Norska nebo Islandu nSubjekty pověřené MPO: Česká advokátní komora, Sdružení českých spotřebitelů n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled n n nDěkuji za pozornost. n nveverkova@dtest.cz