UČENÍ O STÁTU A PRÁVU PODVLIVEM ROMANIZACE Jakub Razim OBSAH: ■ Etapy právního myšlení od vzniku UK: ■ doba husitská ■ pr. humanismus ■ doba pobělohorská ■ Publicistické nauky: – panovník a právo – soudnictví a proces – crimen laese maiestatis – subsidiarita řím. práva DOBA HUSITSKÁ (Kejř) Prameny a nauka ■ centrum učenecké reflexe  artistická fakulta UK (větš. „střed“, menšina konz. husit.)  „služba dnešku“ ■ spojení teologie/filosofie a práva  právo tvořeno cír. a pro cír. ■ P.: fil. a teol. spisy (kvestie), polit. projevy a postily (výklad liturgic. textu) ■ právnická lit. hraje marginální roli  nevhodnost pr. metody ke spol. kritice:  intelekt. konzerv.  výrazová strohost  vázanost na prameny práva  chybí předpoklad pro polit. aplikaci  útok na soudobou cír. a spol. ■ stará věd. forma X nový obsah Prameny a nauka ■ zkoumání pr. problému z teol. a fil. hlediska:  vyvozování etických pravidel přímo z Písma, priorita morálky nad platným právem  „vystižení mravního obsahu, pomíjení pr. závaznosti“ (Kejř) ■ autorita pr. pramenů není původní, ale odvozená  prameny slouží pouze jako podpůrný argument k tezím odvozeným z teol. a fil. premis ■ Viklef (De civili dominio), Aristoteles (Politika, Etika)  pr. autority pro husity  odpor k ŘP/ŘKP Právo ■ rozlišení  preceptum  kogentní  consilium  dispozitivní ■ tripartice práva dleViklefa  ius divinum = boží zákon  od Boha prostřednictvím Krista  ius canonicum  církev  donucení k ortodoxii a -praxi  ius civile  panovník  donucení k obecnému dobrému, dův. děd. hřích ■ bipartice dle Jana z Berouna: ius naturale (z rozumu) x ius legale (z lid. vůle) ■ tripartice práva dle Husa  superiorita, odvozenost  lex divina = boží zákon  lex naturalis  lex humana Zákon boží ■ původ: boží vůle ■ obsah: litera Písma ■ plně postačitelný nástroj k řízení spol. ■ v právu je absolutní normou boží zákon:  prvotní  ostatní normy jsou od něj odvozené  dokonalý  ostatní normy jsou na něj redukovatelné  nejvyšší  ostatní normy jsou s ním v souladu ■ „nová interpretace“  kritérium pro posouzení pr. situace:  kritika platného práva  kritika soud. praxe Spravedlnost ■ aristotel. dichotomie:  aritmetická  komutativní/horizontální  geometrická  distributivní/vertikální ■ aristotel. tradice  splývání práva a spravedlnosti  „iustitia legalis“ ■ druhá nejvyšší norma:  nejdokonalejší ctnost  totéž co lex  korektiv vůči lex (strohost) správná interpretace a aplikace práva (uměřenost) „Stát“ ■ polit. organizace označována různě: regnum, communitas, civitas... ■ nejčastějším tématem disputací na husit. UK  od obec. úvah o vládě k vlastnostem vládce (nejasné odlišení instituce a osoby) ■ aristotel. formy vlády  monarchie  ideál. stát. forma X radikál. v očekávání parúsie ■ princeps  universalis  Bůh  bezpodm. poslušnost  particularis  svět. vládce  poslušnost jen dobrému vládci X ne tyranovi (příkazy nerozumné, proti dobrým mravům) ■ policia (bene recta)  stát řízený:  spravedlivě  s ohledem na obecné blaho  panovník spravuje jak sféru svět., tak cír.  ref. PR. HUMANISMUS Humanismus (Šmahel) ■ kultura a ideologie ital. spol. 14-16. stol. ■ projevy renes. mimo Itálii  dom. předpoklady  primární: propagace ital. humanistů a umělců (ES Picolomini)  sekundární: polit. poslání, studium, obchod, svěcení nekat. kněžstva  vlivy:  univerzitní výuka  počátky filolog. kritiky ant. děl (M. Řehoř)  literatura  množí se počet pr. příruček, svodů práva a překladů pr. spisů  politická teorie  central.-absolut. vláda ■ obec. povýšený postoj human. literátů k právníkům nebrání pr. humanismu ■ nejprve lit. forma, pak „nové pojetí života a světa“ (Kutnar) ■ „pasivně receptivní“ ■ národní ■ utrakvistická ■ personál. zdevastovaná po husit. válkách  zbyla jen „přípravná“ artistická fakulta a částečně převzala výuku vyšších fakult ■ nevalná úroveň ■ zastavení peregrinace ■ „trad.“ univ. výukaX „novátorské“ human. studium ■ opožděné šíření human. do měst. škol a kanceláří Univerzita ■ RECEPCE X PR. HUMANISMUS = „nový přístup“ k ŘP (Seltenreich) ■ obranná fce  zvědečtění práv. života ■ charakteristika:  kritika Bartoldismu  historizace pr. interpretace  systematizační pokusy  náběhy k abstrakci a k překonání kazuistiky  znalost latiny  znalost a šíření právnické lit.  překlad Justiniánových Institucí (1562)  ideolog. opora absolutismu ■ postoj k ŘP  provenience pr. lit.: „stavovská“ (ascend. t.) X „panovnická“ (descend. t.) Pr. humanismus (Klabouch) ■ „teoretici“ s pr. školením na zahr. univ.:  Jan Kocín z Kocinetu  studium v Padově a Štrasburku  pr. systematika a komparatistika, pokus o reformu práv. studia na UK  Matyáš ze Sudet  popularizace ŘP na artist. fakultě UK na poč. 17. stol. ■ „praktici“ bez univ. pr. školení:  CtiborTovačovský z Cimburka  Viktorin Kornel zeVšehrd  Pavel Kristián z Koldína  Brikcí z Licka ■ střediska právnického života  v 16. stol. vzniká právnický stav a odb. publikum  apelační soud  měst a pan. kanceláře Pr. humanismus (Klabouch) Brikcí z Licka (*asi 1488, + 1543) ■ z měšťan rodiny v Kouřimi ■ studium na art. fakultě UK (Bc., Mgr.) ■ „kariéra“: univ. mistr a pokladník na UK  písařství NMP  rada SMP ■ výhodné sňatky  mezi měšťany SMP, přátelství se vzdělanci (Hájek z Libočan) ■ 1523 členem stav. komise pro redakci měst. zřízení ■ nábož. spory na praž radnici  exil v Kutné Hoře  mezi měšťany KH, jako měst. písař začíná pracovat na soupisu měst. práva ■ stoupenec Habsburků  erb a predikát „z Licka“ (Kouřimsko = his. krajZličanů)  návrat do SMP, písař komorního soudu ■ 1531 Práva městská  základ 2 lat. rkp. brněn. a jihlavských nálezů z archivu SMP a KH (Brikcí pokládal ze „pražské“ právo)  překlad do ČJ (písař Bartoš) a redakce Koldín (*1530, +1589) ■ klatov. měšťan. rodina ■ studium na klatov. měst. škole a pak na art. fakultě UK (Bc., Mgr.) ■ „kariéra“: rektor a učitel klas. jazyků na měst. škole u Sv. Jindřicha  univ. mistr na UK  písařství NMP  kancléřství, správa sirotčích peněz a rada SMP ■ výhodné sňatky  mezi nejbohatšími měšťany, městské právo SMP ■ člen human. spol. Sodalitas literaria ■ 1557 erb a přídomek „z Koldína“ ■ 50. léta 16. stol. v komisi pro soupis měst. práva ■ tendence: kodifikace, unifikace měst. pr., aproximace pr. měst. a zem. ■ 1579 Práva městská království českého  základ soubor brněn. nálezů v archivu SMP (Manipulus), pražská Liber vetustissimus („Práva konšelská“),ZZ aj. Všehrd (*1450-60, +1520) ■ z měšťan rodiny z Chrudimi ■ studium na art. fakultě UK (Bc., Mgr.) ■ „kariéra“:  univ. mistr, děkan na UK  Úřad desk zemských (ingrosátor, místopísař)  propuštěn pro neshody s nejv. zem. úředníky (korektury v DZ) a stal se prokurátorem ■ výhodné sňatky  bohatý měšťan s domy střídavě na SMP a MMP ■ stoupenec národ. českojaz. human. a do převratu v PZE přítel Bohuslava Hasištejnského ■ díky erbovnímu strýcovství s rodem Šlechtů přídomek „zeVšehrd“ ■ 1499 Knihy devatery  „konkurenční projekt kVZZ“ DOBA POBĚLOHORSKÁ (Klabouch) Vznik OZZ ■ rekodifikační komise ustavená Ferdinandem II. při vídeňském dvoře (t. propadlých práv) x paralelní práce na reviziVZZ na pražském místodržitelství (t. pr. kontinuity, hl. autor Slavata)  odměna pro jednotlivce x trest pro stav. obec ■ úkoly: upevnění katolické církve a královské moci, vytvoření příznivějšího soukromoprávního prostředí pro cizince ■ těžiště prací v tajné radě (Dr. Otto Melander)  doporučení:  dědičnost trůnu  zmenšit moc stavov. úřadů a korporací  katolicismus jako výlučné náboženství ■ vliv „španělské strany“ (vzor), třicetileté války, resp. jejího průběhu ■ publikace od 2. poloviny 1626, promulgace 1627 OZZČ a s drobnými obměnami 1628 OZZM Právo a právní věda ■ obyčej a právo soudcovské ustupují psanému právu, tvořenému panovníkem (OZZČ, čl. D 49) ■ recepce římského práva, trend k unifikaci, kodifikaci ■ vrstva graduovaných právníků ve státním aparátu, růst odborné úrovně advokacie ■ právnický historismus ■ počátky (re)kodifikce 1709  revize OZZ ■ spor Kyblina s Proškovským o subsidiaritu obecného práva v čes. zemích a o prestiž domácí právního řádu ■ střediska právnického života:  apelační soud  dvorská kancelář  univerzita (1622 Praha, 1679 Olomouc) Právní nauka ■ prakticistická orientace ■ věd. metoda: usus modernus pandectarum, počátky přirozenoprávní nauky v 1. pol. 18. stol. ■ zástupci: Neumann, Königsmann ■ myšlenkový základ: druhá scholastika (teologie v úloze právní teorie) ■ stupňovité pojetí práva: ius divinum – ius naturae – ius gentium – ius civile ■ teze: ius divinum mají studovat teologové, ius naturae právníci ■ členění dle základních pramenů obecného práva:  civilistika  nauka trestního práva  feudistika Právnické studium ■ nákladné, rentabilní, populární ■ rekatolizace vytvořila pro právníky nové pracovní příležitosti ■ málo graduovaných absolventů z důvodu nezájmu o titul ■ cílem je obecně osvojit si základní odborné znalosti užitečné do praxe, zvl. pak  u duchovních: osvojení znalosti církevního práva  u vyšší šlechty: pro dekorum, „přípravka“ na vrcholné stát. úřady, tzv. dikasteria  u nižší šlechty a měšťanstva: byrokratická kariéra ■ veřejné přednášky vs. privátní kollegia Právnická litaratura ■ komentáře ke Corpus iuris civilis, Codex iuris canonici, Libri feudorum ■ these ■ disertace (POZOR: skutečným autorem není student, ale profesor, jenž předsedal inaugurální disputaci) ■ sbírky:  soukromé  české země (Weingartenův Codex)  Předlitavsko (Codex austriacus)  úřední od doby Josefa II.