IUS REGALE MONTANORUM aneb PRÁVO KRÁLOVSKÉ HORNÍKUOV z latiny přeložil Petr Přespole roku 1460 k vydání připravil Jaroslav Bílek roku 2000 64 [Incipit L i b e r q u a r t u s gloriosissimi Principis et Domini Regis Wenceslai munifici Regis Bohemiae.] Cap. I. De ordine iudiciario. Počínají se kněhy čtvrté227 téhož kniežete a pána, pana Václava štědrého a slavného krále Českého, o řádu saudném horníkuov v Kuthně.228 Kapitola prvnie. Pečujícím nám přemnoho při všeho královstvie našeho péčech a mezi jinými méně nic nevyvolujícím mysliti, kterak a kterým obyčejem horníkóm našim s stálý a neproměnitedlný řád saudný stvrdili bychom, aby ne po zmatciech, jakožto ot předešlých časuov obyčejno bieše, ale postupně po správných práva stezkách potom saudové řiedili se, nebo při těch věcech, kteréžto nezřiezeně bývají, nemuože rozumně ničehuož učiníno býti. [§ 1] Z toho cožkolivěk proti řádu saudnému ot nás vydanému v té straně sauzeno bylo by neboli vynášěno, nižádné ovšem pevnosti nebuď; podle správných ustanovení správně vysvědčujících výpovědí proti zvyklému práva řádu vynesené, nižádné nebýti chvíle, [§ 2] anebrž saudce i přísežní našie přěstupníci výpovědi se všemi vladařstvími svými i osobami královské podlehněte pomstě; hodnéť jest zajisté, aby kterýchžto k našeho práva zachování královský strach nezove, aspoň lékařstvie tresktánie připudilo, aby všickni pokutú učící naučili se, kterak mělo by varováno se býti a kterak neslušné bylo by ustanovenie královské pohaněti.229 Cap. II. De citationibus. Kapitola II. o póhoniech k saudu zahájenému.230 Ale poněvadž póhon231 byl by počátek a všeho řádu saudného základ, o něm, jakožto o částce prvnějšie, prvotně vizme, nebo počátek všeliké věci najmocnějšie částka jest, z přisvědčenie pana Justiniána, ciesaře přesvatého práva vynositele, protože dobře a příhodně všecky věci dějí se, ač počátek slušný byl by a milý Bohu. [§ 1] Jestiť pak póhon správně v právo povolánie a druhdyť bývá skrze saudci přítomně přikazujícieho jedné z stran neboli oběma, aby jistý rok232 okázali se před ním, s obú stranú podle spravedlnosti otpoviedati majíce. [§ 2] A také býváť póhon skrze saudcova posla k tomu přísežného, aby ač pohnaný, jakož častě- 227 Čtvrtá kniha IRM představuje nejstarší úplnou soustavu předpisů o soudním řízení v českých zemích. Na rozdíl od tvrzení A. Zychy však toto procesní právo nebylo recepcí práva německého, nýbrž římskokanonického, přizpůsobeného jen v detailech domácím poměrům. Mnohá důležitá ustanovení o soudnictví se ovšem nalézají také zejména v první knize IRM v souvislosti s vymezením jurisdikce některých báňských úředníků, jako např. urburéřů, přísežných, soudce apod. Třebaže tyto předpisy jsou zpravidla uváděny v souvislost s praxí horních soudů, přesto z jejich celkového zaměření a rázu vyplývá, že měly tvořit součást obecního soudního řádu a celého řízení zemského soudu. 228 Úvodní poznámka ke čtvrté knize IRM od P. Přespole. 229 Hlavním důvodem včlenění této problematiky do Ius regale montanorum bylo zavést v neobyčejně rychle se rozvíjejícím odvětví hornické výroby nové moderní procesní právo, které již tehdy nabývalo důležitého postavení u světských soudů v zemích jižní a západní Evropy. Nové procesní právo lépe vyhovovalo potřebám pružného a rychlého rozhodování v hornické sféře vznikajících majetkoprávních a jiných sporů. 230 Následující soubor předpisů a ustanovení představuje již vlastně základ celého středověkého soudního řádu. 231 Tj. pohnání, žaloba či soudní obsílka. 232 Tj. v určený čas. 65 jie přiházie se, póhonu k němu dojíti otpieral, tehdy póhonného bez pochybenie věřiti se má přísaze. [§ 3] Tiemto pak obyčejem mají póhonové skrze přísežného posla činěni býti, aby z saudcova pohonil přikázánie, aniž ižádný, leč správné z příčiny, k saudu poháněn bývaj zahájenému ten den, kterýžto týž saud musí, nebo čas a hodina netrpie tehdy plnějšie rozmyšlenie rady, aniž neoděni, našim máme otpierati nepřátelóm, ale potřebujeme času, poněvadž žalobník, v jehožto chtění jest žalovati, již dávno se svými ohradil jest ohradami, abychom i my naše obrany opatrnějie zřiedili. Z toho jeden každý pohoněn býti má k saudu zahájenému při najmenšiem najbližší den předešlý, a ač přítomnost jeho jmiena mohla by býti, pohnán buď vlastně v osobě, ač pak nepřítomen byl by, anebo pokrýval by se, utiekaje saudu, skrze téhož posla při domu jeho zjevně tehdy pohnán buď; bezpečnějie zajisté jest ve všech pilných přech při domu býti pohónom tiemto obyčejem: posel přísežný staneť před domem pohonidlného, jeho k přikázání saudce otevřeným hlasem pohonie, v slyšení pomíjejících i sauseduov, nebo při větších věcech vždycky opatrněji má činěno býti. A ihned posel póhonný účinek póhonu písaři pověz saudcovu, aby jej tak položil ve dskách neboli v aktách, točišto, že takový k přikázání saudce skrze takového přísežného posla, polože den a hodinu, aby na saudě spolu okázal se, takový den při domu svém byl jest pohnán zjevně v slyšení pomíjejících i sauseduov. [§ 4] Nižádný pak nemá poháněn býti, aby na saudě spolu okazoval se čas sváteční, [§ 5] všickni pak póhonové, kteřížto k saudu bývají zahájenému, ač nebyli by vypověděny, však za zavité233 mají jmieti býti. Cap. III. Quomodo actor et reus in iudicio comparare debeant et se habere. Kapitola třetie kterak žalobník a viněný na saudě měli by postaviti se. Viděvše póhonuov zpuosobu, viděti nynie nastává, kterým obyčejem žalobník a viněný na saudě měli by postaviti se. [§ 1] A zajisté žalobník přítomný viněného nepřítomného před saudci na stolici saudné sedícím potupu234 obžaluje, se vší snažností spravedlnosti žádaje, viněného pak v přítomnosti žalobník snažně stane, aby jeho otpoviedal žalobě. A zase viněný, žalobník nestane-li pro jeho potupu ot nastánie saudu, prositi, bude nálezně zproštěn býti. [§ 2] Pakli žalobník přítomný na viněného žaloval by, snažně spravedlnosti žádaje, tehdy viněný výmienky, ač které má, proti němu polož podle řádu dole psaného. [§ 3] Mohúť také strany spolu státi saudě skrze poručníky dostatečně naučené a před aktami neboli urburéři nebo perkmistry správně ustanovené,235 tak však, aby poručník kterýžto jménem nepřítomného žaluje neboli brání se, dosti ujistil pána věc příjemnú mieti neboli otsauzenie zaplatiti, nebo nižádný poručník v věci cizie bez dosti ujištěnie hodný býti nevěří se, ač prvotnie osoby věc za příjemnú mieti neboli otsauzenie zaplatiti za své poručníky, je ote všeho dosti ujištěnie vyzdvihnúce, sebe nižádným obyčejem nezavieží.236 [§ 4] Také společníci téhož sváru bez přikázánie žalovati mohú, když jedno společníka neboli společníky své věc příjemnú uručili by mieti [§ 5] a tak práva přihotovují se k těm věcem, kteréžto častějie v saudiech opálají se,237 ale k těm věcem, kteréžto velmi řiedko přiházejí se před jich vyjitím práva přihotovati nemohú se, ale budeť z podobných věcí ku podobným bráno se. 233 Tj. za zahájené. 234 Obvinění nebo pohana. 235 Poručníci mohli cizí těžaře či nákladníky zastupovat nejen v záležitostech týkajících se dolových podílů, ale i při jednáních před horními soudy. 236 Tj. nezavazují. 237 Tj. stávají či přiházejí se. 66 Cap. IV. De iudiciis. Kapitola IIII. o saudiech a co jest saud a o nehrdání potřebného úřadu řečníkuov. Rozpravěno jest svrchu v předešlých řečech o některých předchozéch k sauduov zvyklosti potřebných, ale nynie o samých saudiech napořád vizme. [§ 1] A jestiť saud skutek tří osob správný, točišto saudce, žalobníka a viněného; [§ 2] žalobník pak sloveť ot žaloby, viněný pak ne ot viny, ale ot věci, z kteréžto vinní se. [§ 3] Veškeren pak horní saud, neboť jest pořádný, točiš zahájený, nebo kromě pořadu, točiš ne- zahájený;238 [§ 4] saud zahájený jest, kdyžto saudce, sedě na stolici saudné, ve čtyřech lavicech shromáždiv tudiež některé přísežné i jiné, na něž příslušie týž saud, maje pósobiti v přech obyčejem zvyklým, posilňuje a potvrzuje tiemto obyčejem: Tieže slavně ot přísežných, zdali toho dne a tu hodinu dne slušně mohl by na saudě seděti a přísežní nálezem vynášejí den s hodinú býti příhodně na saudě seděni, protože ani den jest sváteční, ani také hodina pozdnie, nebo saudce dlužni sú pro poctivost Boží otložiti času svátečnieho i také před nocí tmami skonati, což nastává proto, že příhodnost temnosti zlé lidi k hřešení činí hotovějše. [§ 5] Saud pak tiemto řádem vyslaviece, saudce obyčejem zvyklým pokoje saudného všem potvrď a aby zachována byla poctivost a stydlivost saudná s čistými mravy setrvala. [§ 6] A tehdy jeden každý skrze řečníka propověz neboli otpověz, cožkolivěk měl by žalovati, kteréhožto jednomu každému celému člověku spravedlivě prosíciemu dáti přikazujeme túto výpo- vědí. [§ 7] Ale ač dva spolu jednoho prosila by řečníka, první obdrží podle oné řeholy práva: „Ktož prvnější jest časem, mocnější jest v právě“; [§ 8] jestiť pak úřad milostivosti saudcóm svrchovanú pilností opatřiti, aby skrze mocné přítomnost řečníkuov chudým otjímána nebývala, ale oni saudce z svého úřadu dávajte nemajícím řeční- ky.239 [§ 9] Ktožkolivěk pak jednú řečňoval by před saudem, potom prošen sa v saudu neboli dán jsa skrze saudci řečňovánie úřadu, potom nesměj otpierati, nebo což jednú líbilo se jest, nemuože viece nelíbiti se. [§ 10] Však řečníci připuzováni nemají býti bezděky proti svým spolukrevníkóm240 a příbuzným až do pátého spolukrevnosti kolena řečňovati, ani proti kmotróm a kmotrám, ale ani proti těm, jimžto příčinú obrany neboli opravy jmanstvie učinili sú, nebo přirozenému nelíbí se rozumu, ty osoby se vespolek některakými nelibostmi drážditi. Aniž domnievajte se někteří rozumu nemajíce, ten úřad by měl zavržen býti, poněvadž také ciesařská ustanovenie skrze ústa kniežat božsky vynesená tomuto úřadu chválu přidávali by i čest, řkúce: Rytěřují zajisté obránce pří, kteřížto v slavné hlasy doufajíce, pracujících naděje i života bránie, aniž méně pravie se věci obecnie i zvláštnie užitku užitečně opatrovati, než jako by pro užitky každých štítuov, poluplátí i mečuov požívali, rodiče i vlast zachovávajíce; z toho zkušenie věci učí ten řečňovánie úřad býti ve všech saudiech potřebný. [§ 11] Přepúštieme také, aby se ohražovali kterýmižkolivěk bezpečnostmi a osvědčováními, jakožto až dosavad mohli sú ohrazovati se, aby v škodu některú neuběhli, za své strany v saudě řečňujíce; nemajíť zajisté ottud škody cítiti, otkudž jim slušie hodně otplaty čekati. Nadto saudce nedopúštějte řečníkuov příčinu řečňovánie ot ižádného zamúcovati,241 [§ 12] tyto věci o dobrých a správných ustanovujeme řečníciech, ale nešlechetníky a přestupce ote všeho řečňovánie úřadu otlúčiti, aby dobří zlých tovaryšstvem zprzněni nebyli. [§ 13] Ač pak strany prvotnie takového byli by rozeznánie a výmluvy moci budú zase osobně 238 Podle IRM bylo řízení na horních soudech dvojí, totiž řádné a mimořádné. Rozdíly mezi nimi spočívaly jednak ve způsobu jejich zahájení a jednak v postupu vlastního procesu. 239 IRM řadou ustanovení vytvářelo předpoklady pro zajištění aspoň formální rovnosti před horním soudem. 240 Tj. pokrevním přátelům. 241 Tj. rušit nebo mařit. 67 řečňovati, otpuštěnie však prve ot saudce uprosiece. [§ 14] A tyto věci tak dokonajíce, řečník žalobníka neboli sám žalobník, ač viněný nepostavil by se v rok přiznamenaný, aniž slušně skrze někoho vymluven byl by, pros jeho ke všie při, pro níž pohnán bieše, nálezně potupiti. Viněnému však správné obrany zachovajíce, kteréžto obecně němecsky holfrede slovú a česky pomocné řeči, jakožto ač povolán byl by k většie stolici nebo nemocen neboli jat i jinými správnými příčinami zadržien jsa, postaviti se nemohl by a zajisté nález vynesený proti nepřítomnému z příčiny potřebné škoditi práva rozum nedopúštie, ale ukáže správnú nepřítomnosti příčinu, bez všelikého umenšenie ke všie při v cele napraven buď, nebo ote všeho práva náhlá potřebnost vymlúvá se. [§ 15] Opět zase viněný, ač žalobník potupný byl by, ot nastánie saudu zproštěn buď, žalobníka jemu v nákladiech správných pro ten svár učiněných nálezně potupiece a také potom k saudu přijde, svých obran užívati moci bude, jakožto viněný, nebo jednomu slušeti nemá, což neslušie druhému z svářících, poněvadž saudové neměli by kulhati. [§ 16] Čtyřmi pak obyčeji právem horníkuov někto za potupníka242 saudí se: první jest, když žalobník neboli viněný nepostaví se, ale druhý jest, když postaví se a saudce neposlúchá, třetí pak jest, ač postaví se, ale ot saudu bez otpuštěnie otcházie, čtvrtý a poslední, když oba postavíta se, ale žalobník v trvání saudu nižádné viněnému neoběcie243 otázky a to viněný osvědčil by, saudce již ot saudu otcházejíce, žalobník z toho za potupníka saudí se a viněný ot nastánie saudu zproštěn buď, žalobníka jemu v správných nákladiech potupiece, ve všech těchto příhodách za přemoženého potupník saudí se, ač nižádnú obranú správnú nemohl by se vymluviti. [§ 17] Dlužen jest pak žalobník následovati řeholně zpuosobu viněného, nebo nález ot nesvého saudce vynesený nedrží244 [§ 18] a před kterýmkolivěk saudci příhodným saud byl by začat, tudiež také konán buď, nebo práva řád hanie se, ač jednomu každému jeho saudné právo nezachovává se, leč tehdy ten saud skrze otvolánie správné k vyššiemu saudci podán byl by. Cap. V. De iudicio extraordinario. Kapitola V. o saudu nezahájeném. Saud pak kromě pořadu neboli nezahájený jestiť bez slavnosti o lechkých příhodách poznávati, kteréžto na všaký den potýkají,245 jakožto kovářuov, havéřuov i jiných dělníkuov žalujících o mzdu zaslúženú neboli o jiných rozličných přech, kteréžto pro nebezpečnost hor nižádného prodlenie neberú, jakožto o vody vytahování a o mezí ustavičně rozdělováních, aby pro prodlévánie saudu horám překážky nětco nevzniklo, ani práce dlúhého času nezkazila hodina krátká; tyto však pře svrchně poznavatedlné s rozmyšlenú opatrností sauzeny buďte a v těch saudiech nezahájených saudce plnú měj moc přísahu o pravdy povědění ot stran přijímánie, když jemu vidělo by se příslušeti s znamenáním povah osob, aby otázky pří mezi stranami snadnějie konali se.246 Cap. VI. De petitionibus actorum. Kapitola VI. o požádáních neboli prošení saudce. Požádánie pak nebo prosba, jakož tuto béře se, nic jiného nenie, nežli napomínánie k saudci uči- 242 Tj. odsouzeného. 243 Tj. neučiní nebo nenavrhne žalobu. 244 Tj. se konají nebo objevují. 245 Tj. nemá právní moc. 246 Soud nezahájený neboli mimo pořad měl tedy s hlediska potřeb běžného báňského provozu prvořadý význam. Umožňoval totiž rychlé a pružné řešení problémů, které brzdily postup hornických prací apod. 68 něné pro práva, kteréž jemu příslušie neboli příslušeti nadějno jest, na saudě obdrženie. [§ 1] Ale najprve dlužen jest žalobník neboli jeho řečník saudci účinek nebo věc dalú vyložiti a z toho múdře vybrati to, čehož žádá, u vlastnie světle247 věc, kteréžto žádá i příčinu, proč jie žádá; dlužen jest žalobník takéž přiznamenati ve všech věcech, zpuosob požádání slušný zachovávaje, aby pro nehodné požádánie ot nastánie saudu otehnán nebyl. [§ 2] Máť zajisté v té příhodě opatren býti žalobník, aby věci požádal se vší její příslušností, to jest zisk přestávající a škoda vznikajície neboli žádaj věci prostě se vším jejím užitkem i s požitky ottud přijatými. [§ 3] Při těch věcech i jiných v saudiech potýkajících obránce pří mnoha osvědčovánie a vměšovánie činiti obykli sú, kterážto krátkosti příčinu opustiece, toliko ty věci, kteréžto jsú o potřebnostech horského saudu, vypravujeme, abychom pod dlúhú řečí tresktáni nebyli málo pověděti, protože užitečnějie jest málo hodně vypraviti, nežli mnohými neužitečnými mysli lidské obtiežiti. [§ 4] Všech pak požádání neboli proseb, o nichž mezi některými děje se, o kterúžkolivěk věc svrchovaný rozdiel tentoť jest, že neboť osobně jsú neboli věcně, žádať zajisté jeden každý, nebo ot toho, kdož jemu v něčem vinen jest z slibu neboli z úmluvy, kterúžto příhodú prošla sú na osobu požádánie, skrze něžto mieni žalobník, aby protivník jemu dal nebo učiniti musil tu věc, o kterúž mezi nimi správně smluveno jest, neboť ot toho něčeho žádá, kterýžto nižádným jemu právem osobním nezuostává zavázán; hýbeť však někomu o některé věci otporu, kterážto příhodu příslušejíť na věc požádánie. Jakožto ač věcí tělestnú někto vládl by, kterúžto Petr věc svú býti tvrdil by a vladař té věci se pánem býti pravil by, ač tehdy Petr té věci, jakožto své v saudu požádal by, budeť věčně požádánie. Nápodobným obyčejem, ač požádal by kto právo sobě býti skrze duol neboli skrze střiebra kopánie tvé vodu vedení nebo rudy neboli čehožkolivěk jiného vytahování nebo větru skrze tvuoj do svého střiebra kopánie vnášenie, takéž požádánie budeť věčně.248 [§ 5] Dřéveřečená pak posluhovánie,249 ač řéditi se mohla by bez překážky strany druhé, zřejmé těch potom pro obecní užitek zvláštniemu správně přednosidlný přítomným ustanovením ot ižádného pod obdržením tudiež všech dieluov svých ustanovujeme nebrániti, aniž ktokolivěk má v své neústupnosti snášěn býti, kterýžto nic jiného, jediné aby uškodil přinésti má. [§ 6] Nadarmoť zajisté žalobníkova požádánie pokúšie se, ač viněný nevládne věcí požádanú, aniž lstí přestal jest vládnúti; z toho před sváru spolupřisvědčením250 otázán buď, zdali věcí vládl by již požádanú a ač jistil by se věcí, kterúžto nevládne vládnúti, svár na to s ním strpě spolupřisvědčiti, potupen bude žalobníku ke všie příslušnosti nebo jakž mnoho přisáhl by žalobník v svár. Ale ač viněný, když věcí požádanú vládl by, se otpieral by vládnúti, viece požádání žalobníka nenutí se otpoviedati, ale v tom pokutu trpí, že na žalobníka dovodícieho vládnúti viněného věcí požádanú, vladařstvie též věci mocí saudcovú přenášie se, ačkolivěk jie své býti nedovedl by, nebo saudové omylni býti nemají. Cap. VII. De reorum defensionibus. Kapitola VII. o obranách viněných. Jakož zajisté žalobníkóm proti viněným požádánie jsú prošla, nápodobným obyčejem otpieránie viněným na obrany pomoc pójčují se, druhdy k saudu ustúpení a druhdy k požádánie žalobníka vyražení příslušejí; [§ 1] a sloveť otpora251 požádánie vyraženie252 a jakožto požádánie vyražuje se skrze výmienku 247 Tj. objasní. 248 Tyto služebnosti mezi jednotlivými doly byly zřejmě tehdy velmi častým zjevem. Na základě uzavřených smluv některá těžařstva používala šachet, štol i dopravních zařízení jiných kverků, převáděla přes jejich doly z hlubin vyčerpané vody a zajišťovala si pomocí řady chodeb a hloubení větrání svých dolů. Podle toho lze také soudit, že zde již v této době vznikaly rozsáhlé vzájemně propojené systémy podzemních báňských děl. 249 Tj. služebnost. 250 Tj. odpověď k žalobě. 251 Tj. soudní námitka nebo protest. 69 neboli otporu, též otpora skrze opět otepřenie vyrážie se a opět otepřenie skrze odvojenie, tak také odvojenie skrze oktrojenie a tak dále jména obran rozličnými obyčeji jmenují se. Ale však štědrým obyčejem vezmúce otpory jméno, každá z těchto obran otpora jmenuje se, nebo brániecí se úmysl strany otporné miení zrušiti, ale všecky tyto věci věděny musejí býti, aby tohoto práva plné zkušenie jmieno bylo; hanebnéť jest zajisté jednomu každému neuměti práv, v němžto obývá. Tyto věci pak, když poznány budú, viněný, ač které má obrany proti saudci neboli žalobníku, propověz z kterýchkolivěk příčin jemu příslušeti vidělo by se práva svého mužsky bráně, nebo nižádnémuť nemá práva dobroděnie otepřěno býti, aniž komukolivěk činí bezprávie, právo sobě dlužné provodie. [§ 2] Ale věděno má býti všecky výmienky neboli otpory příslušejície proti saudci neboli k jeho saudu ustúpení mají najprve a prvotně položeny býti i všecky prodlévadlné před sváru přisvědčením takéž položeny buďte, potom oběcující253 neslyší se, leč znova, kteréž tehdy otpory činí se naučiti, utvrdil by přísahú, nebo novému neduhu nová příslušie lékařstva připraviti. [§ 3] Kletba pak proti saudci neboli žalobníku opřěna muož býti i dovozena v každé straně sváru. Ale viněný kletý otpoviedati připuzen bývá, aby z své zlosti nebyl viděn pohodlé přinésti, všech jemu obran správných s zachováním; [§ 4] také výmienka nebo otpora falešného poručníka netoliko před ortelem, ano také po orteli muože opřieti se, kterážto, když dovedena byla by, saud nižádný i nižádné chvilky zmatkové nebuďte domněni. [§ 5] Ač pak viněnému nižádná nepříslušela by obrany otpora nebo výmienka, tehdy mocí tohoto ustanovenie útisky mnohých všetečně se svářících skrocujícieho k zase žalovánie běž dobrodění, ač nětco otázky neboli pře měl by proti žalobníku; bez otpory starého obyčeje, anobrž viece přenepravého porušenie, aby nižádný na jiného zase žalovati nemohl, leč prve ot něho skrze saud již počatý byl by zproštěn. Protož chtějíce tento blud mnohých útisky zakrývající, našie milostivost dobroděním spasitedlně opraviti, z toho ustanovujeme túto výpovědí potom neporušitedlně zachovadlnú tento řád v zase žalováních aby oblibován byl, aby ihned žalobníkovo prožádánie, když propovědělo by se, viněný na žalobníka zase žaluj, nebo řeholně před sváru spolupřisvědčením máť býti zase žalovánie a potom nikdy neslyší se, leč zase žalovánie, prosba neboli požádánie před tiem saudci bylo by podáno, nebo osvědčil by viněný o zase žalování na témž saudu učinidlném. [§ 6] Z toho to zvláště znamenati má se na žalobníku jiného práva, kterýžto v té příhodě práva požívá cizieho, neboť jemu otepřieno bude požádánie, ač viněnému neotpoviedal by, zase obžalován jsa, však praviejieť jest, aby viněnému chtějíciemu prostě připuzen byl otpoviedati podle onoho: „Nepohrdaj nikto toho saudci proti sobě mieti v zase žalování, kteréhožto sobě měl jest v žalo- vání.“ [§ 7] V těchto pak příhodách nižádného v zase žalováních nechceme mieti miesta, ač zase žalovánie, prosba neboli požádánie bezprávně bylo by požádání prvotniemu, nebo ač žalobník žaloval by o sbožie městsky a viněný jeho v zase žalování mienil by o prohřešěnie trápiti neboli zase, ač prohřešěnie žalobník žaloval by a viněný jeho městsky upomínal, hodně zase žalovánie dobroděnie těmito příhodami uhašuje se, nebo rovnost v saudiech má stranám zachována býti,254 aby zase žalovánie nepravosti nebyl svazek, ale spravedlivého požádánie pomoc. [§ 8] Z toho najprve buď sváru přisvědčenie na požádánie žalobníka a potom na požádánie viněného, potom třédau255 otázky duovodové a líčenie obú stranú slyšěni buďte, a najprve žalobníku potom viněnému ortel nebo nález vynesen buď. [§ 9] Aniž těžké komužkolivěk buď práva řád, tak v při póvodiech šťastně zachovávati, nežli skrze nešlechetné práva služebníky jej opustiece, pravú nevinnost častějie potupovati; saudný zajisté řád s svými příslušnostmi nedopúštieť ot spravedlnosti vystupovati přísežným, saudcem i žalobníkóm neslušná jich umieněnie uzdu spravedlnosti zuzďuje, aniž všetečně svářícím se oslabuje otě- ží. 252 Tj. odvrácení. 253 Tj. odpírající nebo slibující. 254 Uvedené ustanovení znovu svědčí o pokrokovém a demokratickém rázu IRM a o rovnosti soudu horního a městského. 255 Tj. střídavě. 70 [§ 10] A poněvadž podle duchovních ustanovení zlé utiskovati a dobrých pozdvihovati úřad byl by královský, kteréhožto bez spravedlnosti, kterážto jest s stálá a věčná vuole právo jeho jednomu každému dávajíc, nemuožeme k skutku dovésti, nebo ona v svém vypósobení přikazuje práva řád pevně zachovávati a poněvadž právo spravedlnosti bylo by vypósobenie, práva pak opatrnost učila by, kterak dojíti mělo by to k skutku, aby jeden každý sobě dlužné věci skrze spravedlivost dosáhl. Z toho těchto tří ctností, točišto spravedlnosti, práva a páně práva opatrností256 nepohnutě přidržiece se, z jichžto studnice náš řád saudný pochodí, kterýžto ustanovujeme pod pokutú všech statkuov i osob ot urburéřuov, saudci, přísežných i ote všech jiných v saudě svářících, jakožto zřiedlnice oka neporušitedlně ostřéhati; cožkolivěk pak proti již ustanovenému řádu našemu saudnému ortelováno nebo vyneseno bylo by, tiem právem buď zrušené a marné, nicméně však pokuty již ustanovené našeho práva přěstupníkóm nastanú. Cap. VIII. De litis contestatione. Kapitola VIII. o sváru spolu přisvědčení. Poznavše ty věci pod slušnú krátkostí, kteréžto před pře prvotnie vjitím často v saudiech opálají se,257 kteréžto připravovánie jsú k saudu, kterýžto skrze sváru spolupřisvědčenie béře počátek, protož o něm i o jiných následujících jeho až do konečného ortele v této poslednie stránce vypravme. [§ 1] Jestiť pak sváru spolupřisvědčenie prvotnieho účinku před svým saudci na stolici saudné sedícím, žalobníka a viněného s obú stranú učiněné rozpravenie pro příčinu v saudu projitie. [§ 2] Býváť pak sváru spolupřisvědčenie skrze rozprávku žalobníka v saudě vyloženú a otpověď viněného sváru spolupředsvědčenie úmyslem následující, a tak svár spolupřisvědčiece, ihned má vydána býti křivého útisku přísaha. Cap. IX. De iuramentis calumpniae. Kapitola IX. o přísaze křivého útisku. Mysliti nám jest, otejmúce obyčeje zle nalezené ctnostné práva řeholy, naše poddané ve všem pokoji bez všelikého útisku258 zachovávajície, v naději plodné vykázati a protož přísahu křivého útisku na veliké lékařstvie sváruov rozvedenie ustanovili sme túto výpovědí, aby potom ihned, svár spolupřisvědčiece, ot stran svářících bez otpory všelikteraké byla učiněna. [§ 1] Jestiť pak křivého útisku přísaha, když kto přisahá se dobrú vierú neutiskánie úmyslem žalovati neboli otpoviedati. Ale křivý útisk jestiť falešné požádánie259 nebo nespravedlivé otháněnie vědomě umieněné. [§ 2] Proto pak Našie Výsosti velikost křivého útisku ustanovila jest přísahu, že zvláště na náš královský příslušie úřad všetečně svářícím všicku cestu zavřieti zlobenie, zachovávajíce jakž najviece muožeme bez úrazu ote všeho útisku nevinné; k kterémužto skutku skrze spravedlnost skutečně dovedeni všech věrných našich snažného účinku hodně umienili sme pozvati,260 pravé a spravedlivé saudy nepohnutě ustanovovati, z něhožto světlejšie některé hvězdy stkvieti se bude zdravie a čest všeho královstvie našeho i všech věrných našich přebývajících v něm, nebo nicť nenie, co by světlem jasnějším stkvělo by se, nežli s spravedlnosti pravá viera na kniežeti a zdali stkvělost kniežete všech sobě věrných neosvěcuje i vyvolených nižší zajisté svých stkvějí se paprslky pánuov; pro kterúžto věc hodně dlužni jsú poddaní účinek přidati svému kniežeti věrný, ke všie spravedlnosti 256 Tj. právní zkušeností, prozíravostí a moudrostí. 257 Tj. přemítány. 258 Tj. bezpráví, žaloba či nařčení. 259 Tj. klamná nebo bezdůvodná žaloba. 260 Správně má být vyzvati. 71 vypósobení, aby zle domnění viděni nebyli s svým pánem nesjednávati se proti věci obecnie pobluzujíce. Ale poněvadž což kniežeti libilo se jest, práva moc má; rty zajisté svými zpravujeť král a srdce královo v ruce Božie jest a kdež chtěl by, nakloní je, v jehožto jménu ke všem činóm našim i všem skutkóm přistúpáme, boje šťastně vedúce, královstvie naše pokojem chvalebným okrášlujíce i stav našie věci obecnie sdržujeme dobře, k jeho slávě a chvále nic do našeho vtipu nedoufajíce, ale všicku naši naději k samé opatrnosti vznášieme Trojice svaté, otkudž všeho světa živlové pošli sú a všecka práva i ustanovenie skrze ústa kniežat božsky vynášejí se. Z toho těmito spasitedlnými napomanuti jsúce přikázáními, točiš „spravedlivě suďte synové lidští“ a „nynie králové rozumějte, naučte se, kteřížto saudíte zemi“ a tak božskými jakožto lidskými ustanoveními jsúce, bezpečně ustanovujeme všecky prvotnie osoby v prvniem sváru počátku podstúpiti křivého útisku přísahu v tento obyčej: Najprve přísahaj žalobník, že ne útisku úmyslem svárem hýbe, ale že věří se dobrú při mieti; potom přísahati bude viněný, že věří se dobré spravedlnosti požívati, nižádnú se příčinú křivého útisku nechtě brániti; potom přísahati bude každý z nich, kolikrát skrze saudci byl by tázán, otpověděti, což pravého býti věří, aniž vědomě falešného duovodu požívati bude, aniž žádati bude prodlenie příčinú zniknútie saudu, aby svár meškal se ani dal jest, ani slíbil, aniž dá, ani slíbí něčeho za tu při skrze sám se neboli jinú kterúkolivěk osobu meziloženú, aby za něho vynesen byl ortel kromě tiemto, točišto řečníkóm, písařóm i jiným osobám, jimžto slušně práva dávati dopúštějí. [§ 3] A tato přísaha křivého útisku nemuožeť otpúštěti se ot stran, poněvadž pro obecní užitek prvotně byla by nalezena netoliko pro pohodlé zvláštnie. [§ 4] Pokuta pak žalobníka jestiť nechtějícieho té učiniti přísahy, aby ot ustanovené otpadl žaloby; viněný pak za seznalého261 obyčejem týmž jmien buď. [§ 5] Chceme také, aby poctivé našeho vykúpenie, točiš obživitedlného kříže znamenie, na němžto bude přísaháno, přítomné každú hodinu poctivě v saudě položeno bylo, aby všickni nepamětliví spasenie vlastnieho právy podvrátiti saud mysléce, jeho tak hroznú přítomností přestrašeni byli, zdravie mysli přemietajíce, kterak těžké bylo by tělu i duši věčnú uraziti velebnost. [§ 6] Aniž tu činícím přísahu, jelikožto pro ni pokuta, která nastávati bude, ani ot nich, jelikožto pro tu přísahu peněžitost, která žádána buď, nebo svobodně bez všelikterého úplatku té chceme vyžádati přísahy, aby tiem snadnějie pravda v saudiech vysvietila se. [§ 7] A slušno buď dávati tu přísahu každý čas, kterýžto saudci příslušie na saudě seděti, neboť nenie nepravosti útočiště, ale uptánie262 pravdy. Cap. X. De confessis. Kapitola X. o seznávajících se v saudě. Že viněný v saudě tázán sa žalobníkovo požádánie druhdy otpierá býti pravé, druhdy také seznává, potomně proto o seznalých v saudě vizme. [§ 1] A zjevnoť jest seznalého v právě za přemoženého jmieti podle řeholy čtenie: „Z úst tvých tě saudím služebníče nešlechetný“;263 z toho bez kteréhožkolivěk jiného poznávánie ortelně potupen buď. [§ 2] Mnohéť věci však k tomu shledávají se, aby seznánie264 vlastnie komukolivěk tak mnoho v saudu překazilo, aby za přemoženého konečně jmien byl, aby potom v poznávání nižádné částky saudci nebyli v něm, jediné aby ortelně potupen byl. Najprveť příslušie, aby seznalý v právě správného byl věku tak, aby v saudě státi mohl, nebo v takovýchto seznáváních postaveným níže věku správného spomáhá se, nebo jich věk nevie, co viděti mělo by se v té straně. Druhé aby seznal vólí dobrovolnú nepřinucen jsa, nebo kteréž věci násilím a strachu příčinú bývají, za duovodné ovšem nemáme. Třetie aby věda, ne skrze poblúzenie účinku seznával, toť seznávánie jemu nečiní bezprá- 261 Zj. za přiznaného 262 Tj. hledáním, nalézáním. 263 Citát z evangelia. 264 Tj. doznání. 72 vie, když jedno před ortelem dovedl by se poblúditi, nebo nic tak protivného nenie pravdě jakožto blud, kterýžto nedospělost otkrývá a ktož blúdí, ničehuožť neseznává. Čtvrté aby seznával proti sobě, nebo proti sobě dobře věří se seznávajíciemu, ale zase seznávánie nižádné nehodí se, protože nižádný v vlastnie při nemuože býti svědkem. Páté aby seznával v saudě, nebo seznávánie kromě saudu nenieť takové moci, aby seznalý kromě práva poznávánie některakého potupen byl. Šesté aby před svým saudci seznal se, nebo jakožto ortel ot nesvého saudce vynesený nedrží, tak ani seznávánie bezprávie neučiní. Sedmé aby seznal se protivníka svého v přítomnosti neboli jeho poručníka; jinak seznalý nebude jmien za přemoženého. Osmé leč seznal by o věci jisté neboli velikosti jisté neplatno bude seznánie, nebo z řádu řeholnieho na věc neboli velikost nejistú nemáť vynášěn býti ortel. Deváté aby seznával o té věci, o niež pře vrtí se mezi stranami, jinak neužitečnéť bude seznávánie, nebo o té věci, o niež saudce poznal jest, vypověděti dlužen jest. [§ 3] Mnohé pak jiné příhody opúštieme, nebo nižádného miesta sobě neosobují horníkuov právem, protože řečníci hor dobrú sprostností některakú ohradu zřejmě okazují se, tak příhody již položené jakožto mnohé jiné, rozprávějíce o této věci vylíčiti, kterúžto řečníci práva duchovnieho i městského potupují, jakožto povýšenějšie pro hanbu osvědčovati. A jestiť osvědčenie takovéto: v prvniem zajisté sváru sjití osvědčuje řečník právo svého pána zdravé býti, maje napravenie práva svého, kteréžto němecsky holunge slove, i ktožkolivěk napravováním práva svého neboli v otvolání poblúzenie pochybil by v jednom slovu, padá ot práva svého toliko v té straně; z toho po dvakrát po prvniem v každém článku poblúzenie neboli jiné nápodobné příhody, kdežto dopúštie se to dobroděnie práva, miesto řečené práva napravenie má. [§ 4] Osvědčujeť také řečník, ač v při bylo by skrze něho meškánie neboli poblúzenie, aby prvotnie osoba mohla svú při napraviti skrze jiného řečníka neboli skrze sám se, jakož prvotnie osobě lépe vidělo by se příslušeti. [§ 5] I tento článek osvědčováním řečníci nápodobně vsévati obykli jsú, aby oni upadajíce v některé pokuty prvotnie osoby bez škody zachovali a ty správné a rozumné zvyklosti pevně tvrdíme přešlé pak všecky tvrdie se nálezy nebo orteli přísežných a mnohá jiná mohúť býti osvědčovánie, kterážto nynie příčinú opuštěnie krátkosti, aby slyšícím z toho tesknost některaká neurodila se. [§ 6] Ale věděno má býti, že tiemto seznáváním v právě učiněným věřeno má býti, leč prvotnie osoba dovedla by se poblúditi; tehdy zajisté seznánie otvolati muože, doveda poblúzenie až do skonalého ortele, ale nižádným obyčejem potom neotvolává se, nebo poblúzenie účinku před skonáním pře nižádnému neškodí, ale pře po skonání přikrytím takovým nikoli nenapravuj se. [§ 7] Máť také prvotnie osoba poblúzenie265 svého řečníka otvolati v náhle, aby jemu nezdál se svoliti. Cap. XI. De probationibus. Kapitola XI. o duovodiech. Že často přiházie se, aby ty věci, kteréžto v saudě propoviedají se, dovoditi měli by se, jakožto protivník, když zapierá nebo zjištěnie a zapieránie věc učiněna bývá pochybná, z toho v této straně potřebie o duovodiech jest věděti. [§ 1] Jestiť pak duovod věci pochybné správné učiněné vylíčenie věc zajisté saudci máť dovedena býti, ač k tomu protivníka přítomnost býti měla by. [§ 2] Býváť zajisté duovod mnohými obyčeji, točišto svědky, zápisy obecními, zvláštnieho práva zápisy, právem přísežným a smělostí násilnú.266 Žalobník zajisté, což jistí,267 dovoditi dlužen jest řádem řeholním, protože zapierajícieho účinku skrze věci přirozenie nižádný nenie duovod, z toho řeč zapieravá prostě nikdy nemuože dovedena býti, ale když má v sobě jištěnú zavřienú, jakožto ač žádal by Martin ot Petra desieti liber grošuov, kterýchžto jemu v Praze na svátek blahoslaveného 265 Tj. pochybení či omyl. 266 Tj. presumpcí neboli domněnkou či předpokladem. 267 Tj. tvrdí. 73 Václava pójčil jest, Petr pak zapieraje toho dluhu, dovedl by se přes veškeren ten svátek v Brně státi, nebo takto Petr zapieraje toho dluhu, kteréhož žádá Martin, dovodí se správně zaplatiti, tiemto obyčejem neprostě dovodí se právem zapieravá, jejížto podle přirozenie prostý nižádný nenie duovod, ale tomuť nastává duovod, ktož praví, ne tomu, ktož zapierá. [§ 3] Ale poněvadž viece pravda očitú vierú, nežli skrze uši268 úmyslem lidským utiskovala by se, protož za potřebné uložili jsme po rozpravění této věci příklady také dokázati, aby mohli netoliko ušima, ale také patřením očí nevědomí obyčeje těchto duovoduov tak přepravého obdržeti. [§ 4] Aniž kto k dovození dopuštěn buď, kteréhožto doveda, nižádné nepřinesl by pomoci své při, nicť zajisté nehodí se čakati, kdežto neprospievá čakaná věc a hřiech jest bývati skrze mnohé věci, což býti mohlo by skrze menšie. [§ 5] Majíť nadto duovodové podle vypsánie sbožných ciesařuov býti ote všeho pochybovánie vyčištěni, stkvúciemu světlu podobní vysvietiti se, kto zajisté to tvrdí zdravé mysli, aby jeden svědek najatý mzdau neboli přemožený prosbami; ano nic dráže nekupuje se, nežli což prosbami uprošuje se, otkudžkolivěk však ten svědek přišel by neboli také kterakkolivěk známý jest a hodný v smlúváních, při kterýchžto nebyl jest ani viděl, aniž slyšal by smlúvati se svářície, ani také vydada příčinú některú svého rčenie, měl by vydati svědecstvie pravdě, kterážto v té straně jemu jest ovšem cizie, nebo svědkové tázáni mají býti mezi jinými věcmi, zdali viděli by neboli slyšali by, skrze která slova smlúvali sú se svářící jakožto svaté Evangelisty svá svědecstvie tvrdiece řekli sú: „Co viděli sme, vieme, a což vieme, svědčíme a svědecstvie naše pravé jest;“269 protož z otporného smyslu, kterýžto jest v právě najmocnější duovod, pře nevědomého falešnéť jest svědecstvie a zákonem božským zapověděné skrze ruku neoklamaného živých i mrtvých saudci mezi jinými věcmi takto sepsaným: „Ne falešného proti bližniemu tvému povieš svědecstvie.“ Falšomluvný zajisté svědek třem osobám jest obviněn: najprve Bohu, jehožto přítomnost potupuje, kterýžto v každém přítomen jest saudu, potom saudci, kteréhožto lže oklamává, naposledy nevinnému, kteréhožto falešným urážie svědecstvím; však oboj vinen jest, i ktož pravdu zatajuje, i ktož lež praví, nebo onen prospěti nechce a tento uškoditi žádá; [§ 6] z toho hodnéť jest, aby ktož v tak mnoho zjevně přemožen byl by shřešiti, tak pokutú tresktán byl, aby aspoň bázní jeho přestrašen jsa, nesnadně kto na obtieženie druhého vydal by falešné svědecstvie. [§ 7] a tato pokuta270 též nastaň, svědka vědomě falšomluvného provodieciemu, aby kteréžto rovný hřiech škvrní a srovnává, též pokuta podobná následovala. [§ 8] Právem pak horníkuov seznánie učiněné před samým271 přísežným, v kteréžkolivěk pilné při dostatečného svědecstvie přeplnú má moc; kterúžto moc takto uskrovňujíce, ustanovujeme, aby přísežní, jelikožto k zjevnému neboli obecniemu úřadu svému, k němužto jsú ustanoveni, tak v rané radě, jakožto v saudě, žalovánie plnú měli moc, [§ 9] ale když jakožto zvláštnie osoby k pravení svědecstvie provozovati se budú, neboli listóm svědečným vpisují se, jeden sám přísežný plného nečiní duovodu podle řeholy čtenie z úst Páně hlasu vypuštěné, „aby v ústech dvú neboli tří stálo každé slovo“ a věděno býti má, že podle správných ustanovení jednoho svědka svědecstvie nenieť dostatečné, také ač saudcovým přestkvěl by se duostojenstvím. [§ 10] Opět aniž svědecstvie hodí se, ač svědkové samotní jsú v svých svědecstvích samotní neboli ač svědčili by, nepřísahajíce, kteréhožkolivěk stavu neb duostojenstvie byli by, nebo přísahati dlužni sú svědkové za každú stranu, kterúžto vědie pravdu, jakž najlépe mohli by pamatovati. [§ 11] Nechceme také potom skrze strany prvotnie neboli skrze řečníky jich nebo skrze jinú kterúkolivěk osobu svědky kterakkolivěk ozdobovati; potupujíce onen ohyzdný obyčej, anobrž viece porušenie, točišto když svědkové provodievachu se v saudě, ihned prosiechu sobě ot saudce spo- lupomluvenie272 otpustiti, k němužto přísežných i jiných lidí, jakož jim líbilo se jest, pozvali sú, jim 268 Citát ze Senecy. 269 Míněni evangelisté Jan a Matouš. 270 Tj. odplata či trest. 271 Tj. jedním. 272 Tj. rozmluva. 74 skrze řečníka strany provodície, jakž najlépe za tu stranu svědčili by radiece, kteřížto tehdy s týmž řečníkem svědky ozdobiece, obyčej vynášenie svědecstvie na nemalé pravdy bezprávie nalezli sú; a když svědkové přicháziechu před saudci již svědecstvie vyznávati majíce, jim neslušalo jest aspoň nohy s miesta hnúti,273 jinak othoniechu se274 ot svědecstvie jakožto nehodní; nadto v pravení svědecstvie i přísahy dávání svědkóm také pokuta peněžitá nastáváše, takže pro pokuty tak rozličnými obyčeji nastávajície, mnozí praví svědkové se k vynášení pravdy svědecstvie ukrádáchu,275 [§ 12] kteréžto všecky jakožto zle požívavé kořenie vyplejíce, tuto při svědciech potom řeholu přikazujeme zachovávati, aby ozdobovánie276 nižádné nebývalo a ač strana provodície277 svědky neboli její řečník tajně s nimi, když již k saudu přišli by, šeptal by, ihned jakožto zle domnělý ot svědecstvie mají otlúčeni býti. [§ 13] Všickni svědkové prve, nežli pravili by svědecstvie, přísahati dlužni sú beze všie pokuty neboli úplatku a věc dalau bez přemýšlené řeči saudci sprostně vypraviti, protože pravda přietelkyně sprostnosti jest a aniž pravda pomoci slov žádá, [§ 14] ale když svědkové přemyšlenie túž pravie řeč ozdobeni jsúce vespolek, falešnéť směle dovodie se svědecstvie vydávati a proto mají hodně otlúčeni býti. [§ 15] Ve všech pak těch dřéveřečených věcech saudce a přísežní jakožto svých spasenie milují duší a přiezeň našie milosti zachovati, těch svědecství, kterážto pravdě nalezli-li by hotovějšie, se vší pilností následujte. [§ 16] Ale však poněvadž při větších věcech opatrnějie má činěno býti, nám vidělo se jest, aby v přech větších svědkové tajně svědčili před saudci, písařem saudu a jedniem přísežným skrze strany obecně k tomu vyvoleným, ale ač o jednoho svoliti se nemohli by, tehdy každá strana jednoho vyvol, kteřížto spolu s saudci svědkuov zkúšeli by v tajnosti tak, aby nic neopúštěli z příhod, kteréžto k pravdy přidržie se vylíčení. [§ 17] Aniž pravenie svědkuov zjevena bývajte, leč strany najprve dalšiemu otřekli by se provození, ač pak otřeknúti nechtěli by se v tom času, tehdy ve dvadcieti dnech najblíže následujících všecky ohrady a naučenie k své při příslušejície, vydajte v saud, jinak toho po pominutí času všem pruovodóm řeholně buď zavřěno pravenie svědkuov s jinými duovody před saudci a přísežnými v přítomnosti stran oznámeni buďte; [§ 18] a tázáno buď ot stran, ač chtěly by některé věci otepřieti proti pravením svědkuov i osobám. Tehdy řečníci stran před saudci a přísežnými naučenie dávajte o právu svém úmyslem bedlivým, jakožto žádají v při za své pány svítěziti a kterýchžto pruovody a pravením svědkuov i jinými duovody, jimižto pravda zřejmějie vyličuje se; saudce a přísežní hnutie svého úmysla naučie za tu stranu ortelujíce, kterážto práva dobroděnie užívá širšieho. [§ 19]278 [§ 20] a tak žádati maje některé věci, dlužen jest s sebú přinésti duovody a podle řeholy čtenie přemoci dlužníka. 273 Nový procesní řád byl velmi pokrokový a proto také zrušil řadu ze svého hlediska již neudržitelných zvyklostí staročeského práva, jako např. to, že svědek nebo odvolávající se nesměl při svém projevu pohnout z místa a jiné. 274 Tj. odhánějí se. 275 Tj. odvracejí či odtahují. 276 Tj. souhlasná úprava svědectví. 277 Tj. dokazující. 278 V Přespolově překladu zcela chybí § 19, který v Tasovského zřejmě prakticky shodném podání zní takto: Ktožkolivěk pak z svářících tiemto zjednáním pohrzel by podle starého jednati chtě a ač v pravení svědkóv nebo v otázkách neboli v zkušováních byl klamán, sobě porokuj, protože za nové dobroděnie staré zvolil jest obtie- ženie. 75 Cap. XII. De testibus. Kapitola XII. kteří svědkové nemají se přijímati. Velikého užitku nynie rozum nás zove ty věci, kteréžto při svědciech byli by potřebné, bedlivú snažností vylíčiti, aby potom falešných svědkuov příčinú neboli také správných ukrádáním, jakožto v předešlých časiech pravda nemohla zastieniti se. Z toho k plnému rozpravenie tohoto poznání najprve a prvotně má věděno býti, že všickni lidé k pravení svědecstvie připúštějí se, leč kteřížto právem a zákony zbraňují se; a jistě zbraňují se služebník, žena, nedorostlý, blázen, zlepověstný, chudý, zledomnělý a nevěrný.279 [§ 1] Služebník pak proto zbraňuje se, že biedné povahy jest, ne vlastní jest a ten služebník vlastní sloveť otchovaněc, nebo někdy ciesařové velikú milostivostí hnuti jsúce, zjímané v boji, kteřížto tehdy obecně zabíjiechu se, prodávati přikázali sú a tak živi chováni bývachu podrobeni u věčnú službu, nebo ot počátka právem přirozeným všickni lidé svobodní rodiechu se, ale lépe bieše jim živu býti v službě, nežli umřieti v svobodě; [§ 2] a jestiť svoboda přirozená dostatečnost toho, což jednomu každému činiti líbí se, leč což násilím nebo právem brání se, nebo všecky věci jsú slušné, leč kteréžto právem nalézají se zabráně- né, [§ 3] ale služba jestiť ustanovenie práva pohanského, kterýmžto někto proti přirození pánu ciziemu poddán bývá a tenť jest pravý počátek služebnosti [§ 4] a pod tiem, když die, že ciesařové zjímané prodávati přikazovali sú, oboje pokolenie spolu zavierá se i všickni děti ot těch žen služebníci a služebnice, leč tehdy rukú propuštěni byli by, věčně zuostanú; a věděno má býti, že v těchto služebnostech vždycky puorod břicha následuje. Jestiť nadto jiná zpósoba služebnosti, točišto když člověk mlažší dvadcieti let ke mzdy účastnosti se prodati strpěl jest. [§ 5] Jsúť i jiní služebníci, kteřížto nám slúžie dobrú vierú, kteřížto nejsú vlastní, ale slovúť služebníci ot slúženie.280 [§ 6] Žena pak proto otlučuje se,281 že lechkého jest úmysla a neustavičná, ale v svědciech veliká žádá se ustavičnost, aniž má se mužuov svědkóm vměšovati. [§ 7] Nedorostlí pak proto otlučují se, že zlý jich úmysla jest saud a slovúť nedorostlí, kteřížto jsú níže čtrnádctého léta podle řeholy práva takto řkúcieho: Dorostlí jsúť samci čtrnádcti leth, ale samice muže mocné, točišto většie dvanádcti let a slovúť dorostlí ot obrostlosti dolejšie, točišto ot stydlivosti těla, kterážto tehdy najprve v nich kvísti počíná; rodičky pak jsúť, kteréžto v letech dětinných rodie. [§ 8] Blázen pak proto otlučuje se, že smysla nemá, aniž muože rozeznati pravdy ani které věci rozumně řéditi. [§ 9] Ale zlepověstný282 proto otlučuje se, že svědkové beze všie zlé pověsti domněnie i poškvrny u vynášení svědecstvie vyhledávají se; a jestiť pověst neuraženého duostojenstvie stav životem a mravy dojištěný a ktož zameškává takovú pověst, ukrutnýť jest a netoliko ot pravenie svědecstvie, ale ote všech jiných skutkuov správných otlučuje se. [§ 10] Opět chudý zledomnělý283 otlučuje se, nebo snadně porušuje se k falešného svědecstvie 279 Ze svědectví před horními soudy byla tedy vylučována řada osob: služebnictvo, nedospělí, lidé se špatnou pověstí, chudí, vzbuzující podezření, nevěřící a dokonce i ženy. Je proto poněkud překvapující, že žena představitele báňské správy, který měl právo propůjčovat dolová pole a lány, tj. konkrétně urburéře a později i hofmistra apod., mohla v jeho domově a za jeho nepřítomnosti, jak vyplývá z § 5, kap. I., druhá kniha, přijmout ohlášení nálezu rudní žíly a zřejmě jej také potvrdit i před soudem. Panovníkův zájem o vyhledávání nových ložisek a urychlené vyřizování s tím spojené agendy byl v daném případě upřednostněn před zásadou apriorního vylučování žen ze svědectví v § 6, kap. XII., kniha čtvrtá. 280 Služebníci, kteří nebyli majetkem pána, mohli ovšem v jeho sporu před soudem svědčit. 281 Tj. odstavuje se, nepřipouští se. 282 Člověk se špatnou pověstí. 283 Tj. člověk vzbuzující podezření. 76 vynášení, ale chudý věrný právo své zdravé a celé v každém miestě i času obdrží. [§ 11] A nevěrný284 zamietá se, nebo pochybný u vieře nevěrnýť jest, aniž kterým obyčejem tomu věřeno býti má, kterýžto cesty pravdy nevie, jakožto židé, Saracénové a kacieři a všickni jiní viery křesťanské zapierajíce. [§ 12] Ale ještě na sviedciech, kteřížto připúštějí se, tyto věci šetřeny mají býti, točišto duostojenstvie, pravda, mravy, vážnost, protože z osob lidí pravenie vážíme, protož ne vždycky k množství hleděti musí, ale k čisté svědkuov vieře a k svědecstvím, jimižto světlo pravdy bývá; z toho zřejméť jest saudci a přísežné, kteřížto svědkuov zkúšejí viece moci věděti, kterak veliká viera přidána býti měla by svědkóm, kteří a kterého duostojenstvie i kterého domnievánie byli by a kteří sprostně viděni byli by praviti, zdali jednu a jednostajnú přemyšlenú řeč přinesli by čili k otázkám z času pravděpodobnějšie věci otpoviedali by. Nadto majíť všickni okolkové svědkuov s svrchovanú pilností vyhledáni býti, zdali poctivého a neuviněného života, nebo čili psanec kto a tresktánie hodný, zdali bohatý čili nuzný byl by, aby zisku příčinú snadně čeho dopustil, zdali nepřietel byl by toho, proti němuž svědecstvie nese nebo čili přietel toho byl by, za něhož svědecstvie dává nebo nemá-liť zlého domněnie svědecstvie nebo pro osobu, ot niežto nese se, protože poctivá byla by neboli pro příčinu, protože ani zisku ani nepřiezni příčinau bylo by, dopuštěno má býti. [§ 13] Ale svědek, kterýžto proti vieře svého svědecství pochybuje, zledomnělýť jest, aniž ktokolivěk toho lépe nežli saudce a přísežní mohú vyšpehovati, kteřížto musie při svědciech i jiných věcech, jimižto úmysla svého hnutie naučili by všecky věci vyhledati. [§ 14] Opět nižádný svědkem v při vlastnie býti nemuože a zjevnéť jest tu při býti vlastní, jejiežto požitek i břiemě k tomu příleží jeho jménem, [§ 15] nebo svědkové hodni nevidiet se, jimžto muože přikazováno býti, aby svědkové byli, protože chtěnie jich i nechtěnie na ciziem závisí vyvolení. [§ 16] Opět spolukrevníci a příbuzní až do pátého stupně ot svědecstvie otlučují se. [§ 17] Domácích také svědecstvie zledomněléť jest, jakožto služebníkuov nám vierú dobrú slúžících, podruhuov i jiných nám čeledností nápodobně připojených. [§ 18] Nechceme také, aby sešlí, staří, mdlí a chudobú utištění k saudu příčinau pravenie svědecstvie povoláni byli, ale pro tu příčinu k nim posielány bývajte osoby hodné a rozumné. [§ 19] Ale onen obyčej v pravení svědecstvie ovšem zamietáme, točišto když první svědek pověděl bieše své svědecstvie jiných svědkuov v přítomnosti a rozumějících všemu, kteřížto tehdy pravili sú pravenie prvnieho svědka, jich také slovo býti nižádného jiného svědecstvie nevynášejíce na nemalé bezprávie pravdě, nebo jeden každý svědek skrze se sám dlužen jest, příseha, pověděti o té při, v niežto svědkem provodí se, za obě straně plnú a výpravnú, kterúžto znal by, pravdu, vydada dokonale rozum svého pravenie; [§ 20] strana pak, proti niežto provozují se svědkové, ač chtěla by, moci bude jim otpustiti přísa- hu. [§ 21] V kteréžkolivěk při počet svědkuov nepřidává se, dva svědky s statčita,285 nebo množné mluvenie dvého počtem dostatečné jest. Cap. XIII. De testibus cogendis. Kapitola XIII. o svědkuov přinucování k svědecství.286 [§ 1] Ač pak svědkové nenávistí, milostí neboli bázní se ukrádali by287 , saudce je připuď pravdě svědecstvie vydati, aby pro nedostatek svědkuov pravda nezatajovala se; a saudce muožeť pokutu uložiti podle stavu i statku svědkuov nechtějících postaviti se vždycky k většie pokutě pochoditi 284 Tj. nevěřící. 285 Tj. stačí. 286 Tasovského text pokračuje plynule dále bez čísla a názvu této kapitoly. Proto také čtvrtá kniha v jeho podání má o kapitolu méně než Přespolova. 287 Tj. odmítali by. 77 maje, ač toho všetečnost zaslúžila jest potupníka, aby pokuta jednoho strach byla mnohých. [§ 2] Ač pak svědkové tak k svědecství přihonidlní288 z cizieho byli by práva saudného, tehdy je týmž obyčejem přinutiti skrze muže přeslovutného komorníka našeho k pravení svědecstvie chceme bez prodlévánie.289 Cap. XIV. De fide instrumentorum. Kapitola XIIII. 290 o zápisech obecních. Pod zápisuov obecních jménem všickni listové svědeční i kteřížto pravdy naučují, spolu držie se. [§ 1] I jestiť instrument neboli obecní zápis písmo učiněné k duovodu některé věci a máť utvrzeno býti podepsáním při najmenšiem dvú svědkú a pečetí moc mající, aby jemu plná viera přidána byla. [§ 2] Pečetě pak právem horníkuov moc majície jsúť: pečeť komorníka našeho, urburéřuov, měst, přísežných hor a saudci i pergmistruov; z toho zápisové obecní těmito ohrazení pečetmi s podepsáními svědkuov učinieť v saudiech i kromě sauduov plnú vierú, když jedno nebyli by smazování najviece v miestě zledomnělém, točišto při dání neboli při vlastních jméniech nebo v těch miestech snadnějie uznamenává se faleš zápisu, aniž také buďte přemřéžovaný, ani v některé své stránce poškvrnění a aby na pečetech pravé okázalo se rytie a aby stezka byla doplněna; [§ 3] ale svědky zápisóm vepsané všecky přikazujeme býti prošené. [§ 4] A věděno má býti, že proto bývají zápisové obecní, aby ty věci, kteréžto mezi lidmi dějí se, snadnějie dovodili se. [§ 5] Ač pak věc dalá291 bez listuov seznamenánie pravdau skutek svuoj vydala by, ne proto méně hoditi se bude, že zápis nižádný o nie nevyšel jest, nebo vieceť muože pravda nežli písmo. [§ 6] Ač kto pak neopatrný rozličné zápisy sobě vespolek otporné v saudu vynesl by, nicť nedovodí, nebo provodící otporné věci nemá slyšán býti. Cap. XV. De privilegiis. Kapitola XV. o listech zvláštnieho práva.292 Aby nic z příhod opuštěno nebylo, věděno má býti zvláštnieho práva zápis v tom děliti se293 ot obecnieho zápisu, že zvláštnieho práva zápis toliko drží právo zvlášnie, ale obecní zápis drží právo obecnie. [§ 1] Právo pak zvláštnie pójčuje se k velikým prosbám neboli pro věrné služby poddaných; z toho ač zvláštnieho práva zápis podává toliko práva obecnieho, nenieť zvláštnieho práva zápis, nebo zbytečnéť jest to prosbami uprošovati, což již obecním právem přepuštěno jest [§ 2] a proto zvláštnieho práva zápis slove právo zvláštnie, neboť právo dává zvláštnie. [§ 3] Opět zvláštnieho práva zápisuov, jiný jest dávavý, jiný potvrdivý; muožeť také obojí tak dávavý jakožto potvrdivý na jednom spolu zvláštnieho práva zápisu státi, kdyžto tento přídavek zvláštnieho práva zápisóm vsievá se a tiemto obyčejem: „Takovému věrnému našemu za vděčné 288 Tj. pohnání. 289 Účelem § 2, kapitola XIII. bylo zajistit také svědectví osob podléhajících cizímu právu, tedy především zahraničních těžařů. 290 Na rozdíl od překladu P. Přespole, který zde pokračuje kapitolou XIIII., v Tasovského verzi nese tato stejně nazvaná kapitola č. XIII. 291 Tj. učiněná. 292 Listy zvláštnieho práva neboli privilegia jsou IRM považována za složku tzv. soukromého práva řečeného lex privata. Tyto výsady byly ve středověku udělovány zpravidla panovníkem ve formě handfestu neboli slavnostní pečetí stvrzené listiny k prosbám nebo za služby věrných poddaných. 293 Má být dělí se. 78 služby nám skrze něho učiněné věrně i naložené takovú věc dali sme neboli takového předánie pojčujem listem přítomným a aby nemohlo na potom naše dánie neboli pójčenie ot někoho porušeno býti, je jemu týmž listem našich pečetí ohrazením potvrzeným se vším právem pevně potvrzujeme.“ [§ 4] Také jestiť rozdiel mezi zvláštnieho práva zápisem osobě daným neboli miestu, ač osobě, nepřesaháť osoby a ač miestu, věčnýť jest. [§ 5] Opět mnoho šetřiti má ten, proti komuž zvláštnieho práva zápisové uvodie se, zdali věční byli by čili časní; ač časní a již čas vyšel by ustanovený, zvláštnieho práva zápisové ti viece nehoditi se budú. [§ 6] Šetřiti také má se, ač některá výmienka zvláštnieho práva zápisem vsata,294 nebyla by doplněna, pravého nic nedovodie. [§ 7] I těchto věcí šetřiti musí se, zdali skrze prohřešenie nebo zlé požívánie zvláštnieho práva zápisové jsú uhašeni. [§ 8] Máť i toho také šetřeno býti, ač poslední zvláštnieho práva zápis zmienku činil by o prvnějším, aby když první okázal by se, poslednější nehodil by se. Cap. XVI. De praesumptionibus. Kapitola XVI. o smělostech násilných.295 [§ 1] Smělost zajisté podle práva horníkuov řiedko skrze se plný činí duovod, ale otpolu plným duovodóm dává spomáhánie. Ač zajisté některý dělník někomu v jeho střiebra kopání po některý čas dělal by a pán diela, ačkolivěk byl by vždycky přítomen, zapíral by však se témuž některé mzdy ustanoviti, by jiných duovoduov nebylo, však ten dělaje za živnost vezdajší ne darmo smělostí dovodí se dělati; z toho z samé smělosti pán diela témuž zaplatiti mzdu dlužnú přinucen bude;296 z toho smělost jestiť některého účinku pochybného několikokrát otpolu plné a několikokrát plné posti- ženie.297 [§ 2] Ale tyto smělosti v nezahájených saudiech jsúť najlepšie biedných pří lékařstva k rozkližování, nebo saudce v těch přech přijma ot stran přísahu o pravdy pravení a jich zkúše, ihned z smělosti vybéře pravdu i konec věci uložidlný. [§ 3] Opět v každé při, kterážto vrtí se298 mezi chudými a mocnými, řeholně máť za chudé, že spravedlivú při vedli by smělosti duovod mieti, nebo nenieť pravděpodobné chudé svár proti svým vyšším ustanovovati, leč musením připuzeni byli by neboli také přijímati mocnějšie, jimžto rovni býti nemohú.299 [§ 4] Z toho saudce a přísežní netoliko k jednomu dovozenie zpósobu mají hnutie svého úmysla nachýliti, ale mají pilně všeho šetřiti, aby pravda návěštím svářících jim pochybná světlejie vysvietila se, nebo sotnieť300 jest, aby chtějíce pravdy nenalezli saudící, nebo z svědecstvie Šalamúnova najlepšie vyučitedlnice301 jestiť smělost pravdy, jakožto mnozí jeho saudové skrze smělost vybraní okazují. 294 Tj. vložena. 295 Zásada smělosti, přesněji řečeno právní domněnky neboli presumpce, je zde rovněž přes svůj obecný ráz osvětlována na bázi hornických výrobních vztahů. 296 I z tohoto článku je zřejmé, že námezdní práce za mzdu byla již tehdy zcela běžnou formou pracovního vztahu mezi těžaři a dělníky. 297 Tj. zjištění, dopátrání. 298 Tj. koná se. 299 Pro „ducha“ IRM je velmi příznačné, že mezi nejzávažnější presumpce zařadilo právě domněnku o spravedlivém charakteru sporů, vedených chudými proti bohatým a mocnějším. 300 Nebo také ledvať. 301 Tj. naučení nebo učitelka. 79 Cap. XVII. De iureiurando. Kapitola XVII. o právu přísežném. Nyní pak vizme o právu přísežném, jehožto požívánie mnohých sváruov zabíjie otázky; [§ 1] ve všech zajisté smlúváních pro duovoduov nedostatek svár otřezuje se302 přísahú a na miesto duovodu vstupuje, kdyžto seznamenaje věcí i osob okolky pilně v saudě jie některé z stran saudce podá neboli strana straně saudce povolením, tehdyť také namiesto plného zaplacenie vstupuje a většíť moc má, nežli věc měla by sauzená, [§ 2] nebo pře právem přísežným otřezaná domněním křivé přísahy, nikoli neotvolává se, ale práva přísežného náboženstvie přestúpenie dostiť Boha jmá mstitele, aniž má se o hřiechu téhož člověka mnohokrát ptáno býti, protože konec jedné pře druhé počátek býti nemá, [§ 3] kterýmžkolivěk pak požádáním kto napomínán byl by, ač přisáhl by, jemuť prospievá právo přísežné. [§ 4] Věděno má býti zajisté, ot kohož přísežné právo žádá se, skrze saudci má připuzen býti nebo zaplatiti nebo přísahati; některé zajisté vyvol nebo zaplať nebo přisiehni. [§ 5] Dáváť se pak i jiná moc témuž, ač viece chtěl by, zase otnes právo přísežné, jinak zjevně ohyzdy i seznánie jestiť nechtieti zaplatiti nebo přisieci neboli zase otnésti tomu, ktož jemu podal jest práva přísežného [§ 6] a ač ten, jemuž zase otnášie se,303 nechtěl by přísahati, saudce jemu saudu učiniti otepře; najrovnějie zajisté to činí, poněvadž nemělo by tomu, ktož práva přísežného podal jest, zase podané nelíbiti se. [§ 7] Z toho když věc na právo přísežné spuštěna byla by, saudce přísahajícieho zprostiť, zase otnášejícieho slyšeti bude a ač žalobník přisáhl by, potup viněného nechtějícieho přísahati; viněného, ač zaplatil jest, zprosť, nezaplacujícieho potup. [§ 8] Ale poněvadž právo přísežné sváruov rozklizování304 bylo by lékařstvie, mnohým lidu zlostem otpieraje, ustanovujeme jeho žádati každý čas saudný i dávati nižádného obyčeje zachováváním z starodávních časuov kterakkolivěk otpierajícieho; nebiešeť zajisté užívánie rozumné, ale ohavnost přehrozná těch svatých časuov pro spravedlnost nepřijímati přísah, nebo řiedko kto bieše tak spravedlivý, hodný a nábožný, ačkolivěk také spravedlivě obžalován byl by, pod zamyšlením však této ohavnosti saudu pobiehaje zlostně až do dní hanebných, v nichžto slušné bieše přísahati, prodlévání, ačkolivěk o účinku svém nebyl by pochybný, uprošovati, aniž kto jest zdravé mysli, ktož toho směl by otpierati, aby obecně takměř všickni lidé ne viece příčinú pobiehánie saudu, nežli příčinú poctivosti svatému času vzdávánie řečených prodlévání až k těmto časóm neuprošovali. A tak my spatřivše obojích okolky pilně právě pravíme, čas vzácný i dni spasenie viece poškvrňovati, nežli skrze takovúto ohavnost ctíti; z toho nedovodíť to býti, což skrze to přiházie se nebýti a vieceť toho času ukrocuje se Buoh, aby svárové koncem slušným otřezávali se, nežli ač pod zamyšlením řečené ohavnosti neslušně prodluhovali by se,305 nebo všudy zlostem má lidským otpieráno býti. [§ 9] Ale saud zahájený, k němužto řečené přidrží se právo přísežné v časiech dole psaných, nechceme by činěn byl, točišto osm dní před narozením Pána našeho Ježíše Krista až do ochtábu Božieho křtěnie; opět ot neděle Květné neboli palm až do ochtábu velikonocí, i všecky dni nedělnie a svátečnie, kteřížto přikazují se skrze poctivé kněžstvo v kostele slavně světiti a tito časové potom na všech horách za jisté svátky jmieni buďte,306 ale všecky jiné časy slušné buď saud zahájený se všemi jeho stranami činiti. A takť vydáno jest ot múdrých tak práva duchovnieho jakožto městského, aby žádáno mohlo býti právo přísežné každý čas saudný i dáváno býti; nenieť zajisté přísahati hřiech, ale křivě přísazati každý čas zapověděno jest. 302 Nejspíše koná se nebo se uzavírá. 303 Patrně podává se. 304 Tj. rozdělování. 305 Tj. protahovali by se. 306 Na tomto ustanovení se znovu projevuje celkové pojetí IRM jakožto obecného horního zákona českých zemí. 80 Cap. XVIII. De sententiis et re iudicata. Kapitola XVIII. o ortelích neboli náleziech. Daj nám Pane, saudce najspravedlivější, stolic Tvých přistojící múdrost, abychom její osvieceni jsúce mocí tuto rozprávku o ortelích307 všeho práva otázkám zavierající podle onoho přikázánie Tvého, točišto „Spravedlivě suďte synové lidští“,308 tak vypósobili, aby všickni, kteréžto Tvú dobrotivostí našemu zpravování poručil si lačnějící a žieznějící spravedlnosti skrze naše zřiezenie doplněním plné spravedlnosti nasyceni byli; a také abychom našim jménem saudície, ote všeho nepoctivého a nezuzděného úmysla zachovali, aby přespasitedlné přikázánie Tvé poctivě s obau stranú naplněno bylo; aby tito také našemu zpravování poručení, kteréžto zde ortelem nepravým urazili sú, tam saudně zatracením věčným nebyli sauzeni. Z toho chtějíce otcovsky obojím napomínáními opatřiti, ustanovujíce přikazujeme, aby saudce a přísežní samého Tě Boha a Spasitele našeho, kterýžto přítomen jsi v každém saudu, před očima měli zvláště v ortelích vynášeních. [§ 1] Najprve máť saudce o ortelích tázati ot přísežných, nižádného přepominutie řádu nezachovávaje, ale ani přiezní, nenávistí, bázní, darem neboli čakáním daru jednu stranu druhé přednášej neboli předkládaj, ale rovnú váhú procházej, jakož již pověděno jest, veškeren řád přepomíjevý vy- vrha. [§ 2] Aniž také tiež ortele ot toho přísežného, kteréhožto znal by, straně té, za níž vyhledává se ortel viece přieti, protože v saudiech má všecko zlé domněnie otlúčeno býti. [§ 3] Přísežní pak, ot nichž všicka pravda orteluov závisí, spravedlivé vynášejíce ortele se vší poctivostí přikázánie Páně vypósobte,309 aby jakož předpověděno jest, s těmi, kteréžto zde ortelem nepravým urazili sú, tam saudně zatracením věčným sauzeni nebyli. [§ 4] Právem pak horníkuov ortel jestiť otpověď přísežných pravdomluvná při konec ukládajíc. Ale orteluov dvě jsú zpuosobie: jiný zajisté jestiť mezimluvný a jiný konečný;310 [§ 5] mezimluvný jestiť ten ortel, kterýžto vynášie se mezi počátkem a koncem pře ne na věc prvotní, ale na vynikujície a upadajície věci, jakožto když tieže se, zdali takoví svědkové přijati býti měli by čili nic neboli na právo přísežné nebo na prodlévánie i na podobné věci, kteréžto mezi počátek a konec upadají, [§ 6] ale konečný ortel jestiť ten, kterýžto potupením neboli zproštěním prvotní dokonává otázku neboli při. [§ 7] Dluženť jest nadto saudce podle prožalovánie stran tázati o ortelích ot přísežných a vždycky otazuj mezi dvěma orteloma, co práva bylo by, leč tehdy jedna strana nechtěla by neboli zmeškala nětco zase otázati; tehdy saudce ortele k otázání jedné strany vytiež, nebo bdícím a nespícím práva spomáhají podle onoho: „Bděl sem a zajisté povahu mu učinil sem lepší“. [§ 8] A tak saudce vytazuj o ortelích, nic neumenšuje ovšem nebo přidávaje, nebo saudce nedostatkuov naplňovati nemá, ale ač co strany neboli řečníci stran z práva opustili by, toť naplniti muože v těchto i ve všech jiných práva přikázáních k spravedlnosti svářícím učinění hnutie svého úmysla nachýle. [§ 9] Přísežní jakožto mužie výborní k vytazování saudce s každé strany rovnost svářícím zachovávajíce, ortele vynášejte, kteréžto podle práv našich a ustanovení i obyčejem chvalitebnými rozumy dovedeným poznali by býti spravedlivé. [§ 10] Na ty věci pak, v nichžto právo nenalézá se výpravné,311 procházejte rovnost zachovávajíce, vždycky k milostivějšiemu orteli pochylujíce se. [§ 11] Ač pak některaké pochybovánie jim vyniklo by o práviech našich neboli ustanoveních skrze nás již vydaných nebo ortelích k jich rané radě otložených neboli o otázkách, kterýchžkolivěk 307 Tj. výrocích či rozsudcích. 308 Citát z bible. 309 Tj. naplňujte. 310 Rozsudky, ať již mezimluvné nebo konečné, vynášeli přísežní; jejich realizaci v praxi zajišťovali soudci. 311 Tj. zřejmé. 81 potom vyniknúti majících, to donášejte našemu vylíčení, nebo srdciť nám jest tak všeliká pochybovánie práva i pohádky vyvázati,312 aby nemusili oni potom nižádného práva ochuzením pracovati; toliko pilnost mějte předospělým a rychlým vypravením i koncem slušným vypósobiti,313 aby otpúštělo se svářících pracem i nákladóm. [§ 12] Saudce pak dlužen jest ortele ot přísežných vynášené vypósobovati poctivě, aby ač žalobníku věc nemovitá přisúzena byla by, jeho poslal na vladařstvie věci též na něm jeho mužsky rukú drže, nebo nenieť dostatečné kohokolivěk poslati na vladařstvie, leč v něm poslaný také bráněn byl by, [§ 13] ač pak věc byla by movitá, ji žalobníku s skutkem přikaž vydati. [§ 14] Ale ač viněný ot požádánie žalobníka byl by skrze ortel zproštěn, tehdy jeho saudce v právu jeho takéž braň, žalobníku na to věčné mlčenie ulože. [§ 15] Proti komužkolivěk pak nepřítomnému příčinau věci obecnie nebo nemoci neboli vězenie nebo obvodněnie vod314 neboli k většie stolici, ač byl by povolán, bylo by ortelováno a on toho dovedl by, ke všie při navrácen buď. [§ 16] Cožkolivěk pak o orteluov řiezeních nebo psaních neboli také o úřadu saudce v této kapitole nedostatku bylo by, skrze rozprávky nahoře v prvních knihách položené, točišto o úřadu přísežných a o úřadu a moci saudce horského doplniti přikazujeme tak, aby nedostatek jedné kapitoly skrze prvnější rozprávku druhé doplněn byl, aby čtúcie nečinila tesklivé jedna a táž řehola mnohokrát opětovaná. Cap. XIX. De fructibus et litis expensis. Kapitola XIX. o užitciech a na svár nákladiech. Ale prve, nežli k užitkuov neboli požitkuov věci svárlivé potřebné mateřie315 přišli bychom, nětco předložiti má se , jimžto jich širšie a dokonalejšie poznánie jmieno bylo by. [§ 1] Užitkové pak slovúť, kteřížto zbývají dovedeným nákladóm, kteřížto bývají příčinau užitkuov příjemných. [§ 2] Opět nákladuov jiní jsú potřební, jiní užiteční, jiní dobrovolní; potřební pak nákladové jsúť, jichto neučiniece věc měla bieše ovšem zahynúti, užiteční pak nákladové jsúť, jichžto neučiniece věc však neměla bieše zahynúti, ale je učiniece, věc jest lepšie k prospievání; ale dobrovolní nákladové slovúť, kteřížto bývají pro nižádnú věci potřebu, ale k samé lidské rozkoši. [§ 3] Nynie viděti má se, kterých nákladuov viněný dovoditi měl by věc vrátiti s požitky, sauzen jsa, ač zajisté viněný bieše dobré viery vladař, dlužen jest navrátiti věc s požitky toliko přijatými s potřebnými a užitečnými dovedenými náklady; ale po sváru spolupřisvědčeném dlužen jest ke všem požitkóm přijatým i kteřížto přijieti mohli by se, ač napřed jiný těžař věc tu pilnější těžal by k příkladu zlé viery vladaře, kterýžto k užitkóm přijatým i kteřížto přijieti mohli by se, vždycky dlužen jest potřebnými však i užitečnými dovedenými náklady proto, aby věc skrze ně byla opravena; nemáť zajisté žadač neboli žalobník z jiné škody zisku činiti. Dobrovolní pak nákladové ot ižádného nedovodie se316 vladaře, ale věci s těmi náklady učiněné pobrati muože, když jedno to bez úrazu věci učinil by prvotnie. [§ 4] O sváru pak nákladiech tento obyčej ustanovujeme zachovávati, aby v kterémžkolivěk sváru učiněna byla by křivého útisku přísaha, v tom nákladuov nižádný počet nebuď mieván, ale však ktož úkladem a lstí protivníka svého v sváru připudil jest pracovati, a to okázalo by se zjevně, potupen bude jemu hodně v nákladiech, protože lest a úklad nikomu spomáhati nemají. [§ 5] Aniž ti nákladové dlužní sú, leč v prvotniem požádání byli by spolu přimieněni neboli stra- 312 Tj. hádanky nebo záhady vysvětliti či vyložiti. 313 Tj. vyříditi či vybaviti. 314 Tj. povodeň. 315 Tj. řeči. 316 Tj. nemají být sečteny, nesčítají se. 82 na jich žádající na počátku sváru o jich žádání učinila by osvědčenie, aby také v orteli konečném to potupenie jmieno bylo, [§ 6] ale v při otvolánie beze všeho osvědčovánie přemoženy vítězovi potupen317 bude v nákla- diech. Cap. XX. De appellationibus. Kapitola XX. o otvoláních. Otvolávánie pří, užitek hluboce i široce rozlitý, naposledy nás vábí v této straně; o něm jistý zpuosob vydati a naučenie, aby svářícím v nákladiech i pracech radilo se a saudcím také i přísežným poctivost slušná přinášela se. [§ 1] Právem pak horníkuov otvolánie jest nepravého318 ortele neboli obtieženie nepravého žalobu drže; [§ 2] otvoláváno býváť se zajisté ot nepravých orteluov a obtěžování přísežných, jakožto ač proti právu svářících ortel vynesli by nepravý, nebo ač skrze mezimluvenie neboli jinak neslušně některé z stran některaké obtieženie vznesli by, to ač bylo by dovedeno k otvolání, jmien buď dostatečný domnien býti. [§ 3] Saudce pak právem horníkuov nižádnýchť nevynášie orteluov, ale toliko vypósobuje ortele přísežných, ot jehožto vypósobovánie, ač obyčej přestúpil by neboli jinak některú z stran obtiežil by, správně moci bude otvoláno se býti.319 [§ 4] A máť věděno býti, že obyčej tak dobře přestupuje se v tom, což jest méně, jakožto v tom přestupuje se, což jest viece. Z toho přikazujeme v této straně pevně přikazujíce, aby tak saudce jakožto přísežní vší pilností se vystřiehali snažně, aby nižádným před nimi svářícím se příčiny nedávali otvolávánie. [§ 5] Jistě saudce ne bezprávně k svářícím, ale dobrotivým úmyslem mluvte, aniž vypósobujíce ortele, obyčeje přestupujte, ani čeho na bezprávie druhé strany pokúšeti se smějte. [§ 6] A přísežní všecky ortele, jakož mnohokrát předpověděno jest, dospělým rozmyšlením dobře vynášejte, převážené rovnú váhú právo jeho jednoho každému dávajíce. [§ 7] Ač pak ktož z nich své dobré pověsti mrhavý a cti vlastnie záviděje, nětco na obtieženie strany druhé skrze losy320 neboli některým z jiných obyčejuov zapověděných na škodu vymýšlel by, a to však okázalo by se zjevně, jakožto zlepověstný ot svého úřadu složen buď, na našich horách na všech nikdy potom nižádného úřadu nemaje mieti, nebo tak mrzkého člověka prohřěšenie vlastnie ote všelikého duostojenstvie vymietá s nastáním nicméně pokut proti přěstupníkóm našich práv a ustanovení ustanovených. [§ 8] Ale jistě svářící dlužni sú opatrným rozmyšlením povážiti, aby jim nepřiházelo se daremně otvolávati se, obtěžujíce se sami marnými pracemi i náklady. [§ 9] Z toho ač někomu ot saudce pro obtieženie321 otvolati přihodilo by se, před obtiežením neotvolávaj se, [§ 10] nebo řeholně otvolávánie vložené před obtiežením, nižádnéť nenie, nebo otvolávající vždycky dlužen jest takovú příčinú svého otvolánie přiznamenati, aby ač byla by dovedena, měla by správná domniena býti; nikoli nemá se ot kterýchkolivěk saudících slov pohróžných otvoláváno býti, co zajisté přeškodí mieněnie saudce, ač bezprávie nižádné nebude následovati účinku [§ 11] a protož ot všelikterého obtieženie otvolávati se neslušie, jediné ot toho toliko, kteréžto bývá na bezprávie práva toho, ktož otvolává se. Aniž k otvolávání kohokolivěk táhnúti vlastnie má 317 Tj. odsouzen. 318 Tj. nepříznivého nebo nespravedlivého. 319 Opět se zde zdůrazňuje, že soudce nevynáší rozsudky či nálezy, nýbrž že zajišťuje jejich prosazení nebo uskutečnění v praxi. 320 Nejspíše špinavé jednání, nízkost. 321 Tj. způsobení potíží. 83 vuole, ale núze svářících náramná, poněvadž otvolávánie lékařstvie nebylo by k bránění nepravosti, ale k útočišti nevinnosti ustanoven; a dobře pokutami tresktáni mají býti neprávě a daremně otvolávajíce se. [§ 12] Ot těchto pak obtěžování správně moci bude otvoláváno se býti, ač saudce někoho k právu povolal by čas sváteční nebo obyčej vypósobuje přestúpil by neboli spravedlnosti učiniti otpieral by i ve mnohých příhodách těmto podobných, jakožto nuznost svářících vyučí. Týmž obyčejem budeť ot obtieženie přísežných, ač koho neslušně obtiežili by, otvoláváno se. Ale jinýmť obyčejem ot orteluov přísežných otvolávati má se, jakož ihned dolejie okáže se; aniž mají sobě saudce a přísežní za bezprávie počítati, že přemožený na obranu práva svého k otvolánie dobrodění přiletěl jest.322 [§ 13]323 Právem pak horníkuov tiemto obyčejem ot přísežných orteluov otvolává se: po vynesení ortele, ihned ten, proti komuž vynesen jest, prve nežli k jiným skutkóm obrátil by se, nebo ot toho miesta otšel by; otlučujeme324 zajisté onen obyčej, aby stál bez pohnutie, ani nohú směl pohn- úti;325 obecně zajisté zamietáme všicku starého obyčeje vtipnost toliko štěstí lidskému závidící, ani které jiné pomoci pravdě neboli spravedlnosti přinášející, jakožto tuto v otvolávání nehýbati nohú a též v svědecstvie vynášení, zdali nestatčí tuto, aby s miesta neotcházel, prve nežli ortel tresktal by nebo jemu svolil zjevně. [§ 14] Otvolávající pak ortel treskce, takto rci: „Pane saudce, ortel ot přísežných proti mně vynesený treskciť,326 poddávaje se lepší ot toho miesta, ot něhož z práva dlužen sem přinésti;“327 [§ 15] nebo moci bude nynie řéci, ač vynesen jest proti právu psanému neboli zvyklému řádu sauduov, protož nižádný a to poddávám se správně okázati, nebo neprospieváť otvolávájíciemu správnú příčinu svého otvolánie přiznamenati, leč dovedl by jí býti právu. [§ 16] Ale ač ortel tak tresktaný proti právu psanému vynesen nebyl by, ale otázka byla by, zdali pravost nebo nepravost držal by, tehdy toliko k našemu opatření donesen buď k vyložení skrze nás, zdali dobře nebo zle bylo by sauzeno, nebo řeholně328 toho vykládati jest, čiež jest pójčovati. [§ 17] Jistě ač nalezen byl by ortel dobře vynesený, tehdy oteslán buď otvolávající k prvnímu zkúšení otvolanému skrze saudci šacovánie učiniece v nákladiech správných potupen maje býti. [§ 18] Pakli nalezen byl by ortel zle vynesený a že správně bylo by otvoláno se, tehdy dřéveřečeným obyčejem skrze toho, ktož o otvolání poznává,329 otvolaný otvolávajíciemu v nákladiech správných potupen buď; a otvolajíce v zrušenie všecky věci, kteréžto po otvolání správně meziloženém na bezprávie strany otvolávajície byly by pokúšieny, nebo otvolánie v trvání nic obnovovati se nemá i ortel se všemi věcmi, kteréžto po otvolání správně meziloženém na bezprávie strany otvolávajície byly by pokúšieny, i prvotnie pře koncem slušným skonána buď. [§ 19] Ač pak treskce se proti právu psanému ortel býti vynesený, tehdy utiekáno má se býti k těmto knihám a ač v nich okázalo by se dobře ortel býti vynesený a svévolně otvoláno se, opět otvolávající se všemi povahami, jakož najblíže pověděno jest, k prvniemu saudci oteslán buď.330 [§ 20] Jistě ač ortel vynesený proti právu psanému byl by neboli zvyklému řádu sauduov, týmž právem nižádnýť nenie a se všemi věcmi jeho následujícími ohlášen býti má ovšem nižádný nebýti a v tom otvolaný skrze toho, ktož o otvolávání poznává, v nákladiech správných potupen buď. Nebo 322 Tj. utekl se. 323 Místo § 13 je v Jirečkově edici českého textu IRM uveden § 14. 324 Tj. zamítáme. 325 Pokrokovost nového procesního práva, zakotveného do IRM, se tedy projevovala nejen zaváděním moderních předpisů, nýbrž zároveň také rázným odmítnutím a rušením starých potřebám báňského soudnictví nevyhovujících zvyklostí. 326 Tj. napadám nebo odmítám. 327 Stejného postupu a stejných formulací při odvolávání z vyneseného rozsudku se používalo v Kutné Hoře a Jihlavě ještě v 15. století. Názorně o tom svědčí četné zápisy uvedené v II. svazku citovaného díla A. Zychy. 328 Tj. správně. 329 Tj. rozeznává či rozhoduje. 330 Vyšší soudní instance, jak dokazuje řada tzv. jihlavských ponaučení, vycházely při odvoláních horníků až do 16. století převážně jen z předpisů stanovených IRM. Podle toho tedy čtvrtá kniha tohoto zákoníku představovala po dobu několika století hlavní zdroj zásad a předpisů, z nichž při jednáních a rozhodováních čerpaly nejen horní soudy, ale i jiné úřední orgány v českých zemích. 84 otvolávající moci bude o náklady i o všecko jemu příslušné proti přísežným žalovati, kteřížto jeho nepravým ortelem nebo proti právu psanému vyneseným neboli zvyklému řádu sauduov neslušně obtiežili sú; [§ 21] a my v té příhodě pokuty proti práva přěstupníkóm již dávno ustanovené proti týmž přísežným zatvrzeným úmyslem pevně provedeme. Nebo starší přísežní, v nichžto mravná trvá dospělost, majíť tresktati mlažšie, aby z mezí příkázánie nevystupovali, našeho práva stezky dusiece, nebo blud, jemužto neotpierá se, svolovati vidí se, aniž má ottud pochoditi bezprávností příčina, otkudž práva rodie se. [§ 22] Dlužníť jsú nadto přísežní otvolávajície s svými listy příčinu otvolánie držícími, točišto k našie přítomnosti neboli komorníka našeho, k kterémužkolivěk tehdy bylo by otvoláno se, výpravně a krátce vypraviti všeho prodlévánie příčinu otseknúce. [§ 23] Zajisté srdciť nám jest sváry koncem slušným vymeziti, pevně ustanovujíce, ač otvolávající, leč tehdy správně zanepráždněný, svého otvolánie ve čtyřech nedělech neprovedl by, tehdy za neotvolajícieho jmien buď a otvolanému potupen buď v správných nákladiech a saudce otvolánie takového bez otpory v při prvotnie prochoď,331 jakož z práva mělo by procházieno býti, aby tuto aspoň bázní přestrašen jsa, na obtieženie druhého nesnadně kto otvolával se.332 „Skonaly sú se knihy Práva královského horníkuov všem horníkóm po království Českém příslušejície a zvláště na Horách Kuthnách vydané ot najjasnějšieho kniežete a pána pana Václava štědrého krále Českého slavného léta ot narozenie Pána našeho Ježíše Krista syna Božího MCCCC° LX rukú Petra Přespole z Prahy, měštěnína na Horách Kuthnách, týmž z latinské řeči v českú řeč tehdy doložena v pondělí, den pátý před svatým Ambrožem.“333 331 Tj. má jít. 332 Platnost IV. knihy IRM byla prakticky zrušena v roce 1604 vydáním tzv. rudolfinské reformace, kterou byl v Kutné Hoře a tím i v dalších hornických s ní historicky spjatých revírech zaváděn nový jáchymovskému podobný soudní řád pod názvem Proces, kterak budoucně v připadlejch odpořích horních přátelským během i při právě … kráčeno a zachováno býti má. Zároveň s tím byla tzv. horními právy císaře Rudolfa II. doplněna nebo novelizována také řada ustanovení I., II. a III. knihy IRM. 333 Závěrečná poznámka Petra Přespole k překladu z roku 1460.