Studentský podnikatelský inkubátor 2018/2019 Blok II Obsah kurzu  BLOK I – CO? 27. 9. 2018  BLOK II – KDE? 11. 10. 2018  BLOK III – KOMU? 25. 10. 2018  BLOK IV – KDO? 8. 11. 2018  BLOK V – JAK? 22. 11. 2018  BLOK VI – KDY? 6. 12. 2018 Obsah bloku – KDE?  Analýza makroprostředí  Globální makroprostředí (Megatrendy)  Mezinárodní makroprostředí (4C)  Lokální makroprostředí (PEST)  Analýza mikroprostředí (Porterova analýza)  Formulace konkurenční pozice (Analýza strategických skupin, benchmarking)  Interní analýza (Komplexní, Finanční, BCG)  Formulace strategie (SWOT) makroprostředí podnik mikroprostředí megatrendy Prostředí Megatrendy  představují globální trendy, s nimiž bude potřeba v následujícím období počítat  jsou:  obecné  středně a dlouhodobé  celosvětové, ale mohou se lišit dopadem  klíčové pro formulaci úspěšné strategie Mezinárodní makroprostředí  zahrnuje specifika mezinárodního prostředí  bere v úvahu odlišnosti různých trhů  Metoda 4C  Customers  Country  Costs  Competition makroprostředí podnik mikroprostředí Customers (Zákazníci)  Kdo jsou naši tuzemští zákazníci?  Jak se liší od zákazníků na zahraničním trhu?  v požadavcích a preferencích  v kultuře a hodnotách  v životním stylu a úrovni  v efektu komunikace a marketingu  Je zákaznická základna homogenní nebo heterogenní?  v přínosech  v nákladech  v potřebách  Je v zahraničí dostatečná koupěschopná poptávka? Country (Země)  Do jaké míry se liší podnikatelské prostředí?  Jaké jsou administrativní požadavky na působení na trhu?  členství v mezinárodních organizacích  (ne)jednotné standardy (ISO, technické normy, cla a poplatky,…)  faktické náklady na vstup na trh (úplatky, čekací doby, pobídky,…)  omezení kapitálových vstupů  embarga, zákazy, kvóty  Jaká je skutečná vymahatelnost mezinárodního práva?  Jak vysoká je míra politické nestability?  možnost a nákladnost pojištění politických a investičních rizik  dlouhodobý politický vývoj Costs (Náklady)  Dosahuje podnik úspor z rozsahu?  Zvýší se při expanzi do zahraničí výrobní náklady?  certifikace  lokální přizpůsobení produktů  doplnění/obměna výrobkových řad  Jak vysoké jsou distribuční náklady?  přeprava  balení  pojištění  Vyjde levněji vyrábět doma a exportovat, nebo vyrábět v zahraničí?  Jaké jsou v zahraničí mzdové náklady?  Má podnik výrobní kapacity pro zahraniční expanzi? Competition (Konkurence)  Je konkurence lokální nebo globální?  Kdo jsou naši konkurenti a jak jsou silní?  Jaké jsou podíly konkurence na trhu?  monopol  oligopol  monopolistická konkurence  Vytvářejí konkurenti sítě nebo kartely?  Jsou dodavatelsko-odběratelské vztahy silné nebo slabé?  Jsou konkurenti napojeni na politickou reprezentaci? Lokální makroprostředí  nejširší okolí podniku  může zahrnovat i mezinárodní prostředí  celkové tržní prostředí  neovlivnitelné, nebo velmi těžko ovlivnitelné  faktory  ekonomické  demografické  technologické  přírodní  sociálně-kulturní  legislativní a politické  … makroprostředí podnik mikroprostředí Analýzy makroprostředí  PEST/STEP  politické, ekonomické, sociální, technologické  PESTLE/STEEPL  politické, ekonomické, sociální, technologické, legislativní, ekologické  STEEPLED  politické, ekonomické, sociální, technologické, legislativní, ekologické, etické, demografické  STEER  socio-kulturní, technologické, ekonomické, ekologické, regulující Není důležité, jakou analýzu použijeme, ale že neopomeneme žádná rizika, která nás v makroprostředí čekají! PEST analýza  Politické faktory  Ekonomické faktory  Socio-kulturní (sociální) faktory  Technologické faktory Politické faktory  zdanění a zákony regulující podnikání  legislativa monopolů  zákony na ochranu životního prostředí  omezení/podpora zahraničního obchodu  politika zaměstnanosti  stabilita vlády  míra korupce (skutečná/vnímaná)  lobbistické podmínky  specifika lokálních samospráv  podmínky veřejných zakázek  dotační politika  … 0 1 2 3 4 stavebnictví veřejné zakázky udílení licencí zdravotnictví činnost v oblasti nemovitostí a pronájmu finanční zprostředkování obchod zpracovatelský průmysl doprava, skladování, spoje ubytování a stravování manažeři politici (STEM, 2013) 1 – pravidelná 5 - žádná Jak častá je v ČR korupce? Ekonomické faktory  fáze ekonomického cyklu  HDP, HNP  úrokové sazby  peněžní zásoby v ekonomice  inflace  nezaměstnanost  cena a distribuce energií  dostupnost investičních pobídek  dotační tituly státu a nadnárodních uskupení  vedlejší náklady na podnikání  … Vliv nezaměstnanosti na podnik nezaměstnanost koupěschopná poptávka dostupnost pracovních sil cena pracovních sil motivace pracovních sil očekávání společnosti ochota utrácet/spořit Sociální faktory  demografická skladba obyvatelstva  distribuce příjmů  sociální mobilita  životní styl a jeho změny  postoj k práci a volnému času  úroveň vzdělání  kulturní zvyklosti  náboženství a jeho vliv na společnost  mezigenerační solidarita  … Demografický vývoj obyvatelstva (ČSÚ, 2014) Technologické faktory  vládní výdaje na výzkum  celková technologická vyspělost  nové objevy  disruptivní technologie a inovace  rychlost přenosu technologií  náklady na nové technologie  možnosti spolupráce s akademickou sférou  … Internet věcí Mikroprostředí  blízké okolí podniku  zahrnuje části trhu, s nimiž přichází podnik bezprostředně do kontaktu  omezeně ovlivnitelné  faktory  konkurence  zákazníci  dodavatelé  komunita  … makroprostředí podnik mikroprostředí Analýzy mikroprostředí  Porterova analýza pěti konkurenčních sil  současní konkurenti  potenciální konkurenti  zákazníci  dodavatelé  substituty  (vláda a veřejnost) Není důležité, jakou analýzu použijeme, ale že neopomeneme žádná rizika, která nás v mikroprostředí čekají! Porterova analýza hrozba substitutů současní konkurenti  intenzita soupeření substituty potenciální konkurence hrozba vstupu nových konkurentů kupující vyjednávací síla kupujících dodavatelé vyjednávací síla dodavatelů vláda a veřejnost vliv na konkurenční prostředí komplementy vliv na konkurenční prostředí Porterova analýza  intenzita současné konkurence  jaká je aktuální situace v odvětví?  jak vysoké náklady musí být vynaloženy, aby si našich produktů zákazník mezi konkurenčními výrobky všiml?  jaké máme v současnosti typické konkurenty?  potenciální konkurence  jaká je hrozba vstupu nových konkurentů na trh?  jaké jsou bariéry/lákadla vstupu na trh?  jaké jsou náklady na opuštění trhu? Porterova analýza  substituty  jaká je hrozba vstupu substitutů?  ze kterých existujících výrobků se mohou stát substituty?  jaké substituty jsou aktuálně na trhu?  kupující  čím větší je vyjednávací síla kupujících, tím hůře pro podnik  jaká je koncentrace kupujících?  má kupující možnost snadno odejít?  má kupující dostatek informací? Porterova analýza  dodavatelé  čím větší je vyjednávací síla dodavatelů, tím hůře pro podnik  je podnik závislý na malém množství dodavatelů?  je dodavatelská cena určující pro konečnou cenu produktu?  existují alternativní dodavatelé?  vláda a veřejnost  reakce vlády/veřejnosti na obchody, kapitálové vstupy…  komplementy Rizikové situace  vysoká intenzita konkurence  Albert × Tesco × Interspar × Globus × Kaufland × Billa × Penny × …  vysoká hrozba vstupu nové konkurence  McDonalds, Burger King, Subway, Pizza Hut, KFC, Church‘s Chicken, Great American Cookies  vysoká hrozba substitutů  veřejné vysoké školy × soukromé VŠ × VOŠ × Trainee programy…  vysoká vyjednávací síla kupujících  automobily, maloobchodní řetězce jako kupující  vysoká vyjednávací síla dodavatelů  ČEZ, obecně síťová odvětví Formulace konkurenční pozice  Mapa strategických konkurenčních skupin  Volba vhodné strategie  Tržní lídr  Vyzyvatel  Následovatel  Mikrosegmentář Mapa strategických konkurenčních skupin  rozděluje firmy v odvětví tak, že každá jejich skupina obsahuje podniky se stejnou nebo podobnou tržní strategií, podniky konkurujících na podobném základě nebo s podobnými záměry  jediná skupina - všechny firmy uplatňují tržní strategii na stejném základě  tolik strategických konkurenčních skupin, kolik firem je na trhu Proměnné k vytvoření mapy  Obrat  Velikost organizace  Šíře sortimentu  Cenová politika  Prostorové pokrytí segmentů  Distribuční kanály  Prvky marketingové strategie  Marketingové výdaje  Zaměření na cílové segmenty Postup sestavení mapy  Určit strategické proměnné  Zanést postavení jednotlivých firem do grafu dle intenzity charakteristik  Vytvořit strategické skupiny z firem umístěných blízko sebe  Proporcionálně k tržnímu podílu každé skupiny kolem ní namalovat kruh Pravidla konstrukce  Nejlépe využít proměnné, které vystihují, jak se firmy samy snaží jedna od druhé odlišit  Proměnné nesmějí být příliš korelované (tzn. v těsném vztahu), pak by na grafu vznikla diagonála  Pro více proměnných lze sestavit více grafů Výsledek Cenová úroveň Šíře sortimentu (počet nabízených položek) Dumping Střední Vysoká 1000 3000 5000 A B C D E F Funkce mapy  Pomáhá určit nejbližší konkurenty  Pomáhá identifikovat mezery na trhu  Identifikovat míru konkurenčního napětí (čím blíže jsou si skupiny, tím bližší jsou to konkurenti)  Lze dokreslit i budoucí trendy vývoje – preciznější obrázek vývoje odvětví  Pomáhá uvědomit si vyjednávací sílu kupujících či dodavatelů Tržní lídr  nová poptávka – noví uživatelé, nové využití, častější použití  získání podílu na trhu – získání zákazníků konkurence, získání konkurence, získání loajality  zlepšení produktivity – náklady, produktový mix, přidaná hodnota  obrana pozic – statická, proaktivní, reaktivní Vyzyvatel  frontální útok – nabízí shodný produkt, reklamní kampaň, ceny, distribuční cesty jako konkurence  útok po křídlech – soustředění se na slabé stránky konkurence  obklíčení – útok ze všech stran, tak aby konkurent musel bránit všechny své pozice – zejména pokud vím, že jsem lepší než konkurence a vím, že ji mohu rychle zničit  útok obchvatem – jde o to, že konkurenta obejdu a soustředím se na snazší trhy  partyzánský útok – zejména pro menší vyzyvatele, se slabým finančním základem Následovatel  kopírovač – kopie produktů distribuce, reklamu atd.  imitátor – kopíruje stejné věci podle Lídra, ale zachovává určitou diferenciaci  adaptér – staví na produktech Lídra a vylepšuje je Mikrosegmentář  jde o specializaci, a to na finální spotřebitele, podle velikosti zákazníků, geografická specializace, kvalita/cena, služby atd.  Př. Konkurenční lem v oligopolních strukturách Benchmarking  nástroj strategického managementu, s kterým poprvé přišla firma Xerox Corporation na poč. 80.let 20. století.  Vychází ze dvou zásad:  1. zásada čínského generála Sun-c (cca 500 př. n. l.): Jestliže znáš svého nepřítele a znáš-li i sám sebe, nemusíš se bát o výsledek stovky bitev.  2. zásada: Buď nejlepším z nejlepších. Postup benchmarkingu 1. poznejte důkladně svoji pozici na trhu, svoji činnost, sebe přednosti a slabiny (neznáte-li je, nemůžete se zlepšit) a snažte se o jejich kvantifikaci (o kolik je konkurent lepší, kolik má zákazníků apod.). 2. zjistěte jak si vede konkurence - jakými způsoby dosahuje svých výsledků, urči jejich přednosti a slabiny (srovnávejte se jen s tím nejlepším). 3. definujte na základě zjištěných informací faktory úspěchu - převezměte to nejlepší od svých konkurentů - formy převzetí mohou být různé - napodobení, modifikace, akceptace. 4. získejte převahu - napravili jste své nedostatky a využíváte svých předností. 5. opakujte stále tyto kroky - nebuďte nikdy dostatečně spokojeni s dosaženým. www.wikipedia.com Interní analýza  vnitřní prostředí podniku  ovlivnitelné vlastnosti podniku  faktory  organizační struktura a personální vztahy  technologické faktory  ekonomické faktory  portfolio  hodnoty a kultura  image  politické vazby  společenská odpovědnost  vztahy se stakeholdery a s obchodními partnery  kontakty  … Finanční analýza podniku  Analýza rentability a aktivity  Analýza zadluženosti  Analýza platební schopnosti  Analýza postavení podniku na kapitálovém trhu Analýza portfolia (BCG)  umístit zdroje do takových strategických oblastí, kde se očekávání na trhu jeví jako příznivá a podnik využít relativní konkurenční výhody Nástroj – matice BCG  Tržní růst - vývoj objemu prodejů dané komodity  Relativní tržní podíl – poměr vlastního tržního podílu strategické oblasti k tržnímu podílu největšího konkurenta  Obecné zásady  Je-li tržní růst vyšší než 10% jde o trh dynamický (menší než 10% nízká dynamika trhu)  Je-li relativní tržní podíl vyšší než 1 jedná se o vysoký podíl.  Velikost kroužků odpovídá objemu produkce daného výrobku. Výsledek A B SWOT analýza  integrující prvek předchozích analýz  shrnuje interní a externí faktory  komplexně vyhodnocuje fungování firmy  složky  silné stránky (Strengths)  slabé stránky (Weaknesses)  příležitosti (Opportunities)  hrozby (Threats) interní analýza externí analýza mikroprostředí makroprostředí mikroprostředí SWOT analýza Interní analýza Silné stránky Slabé stránky Externíanalýza Příležitosti S-O-Strategie: Vývoj nových metod, které jsou vhodné pro rozvoj silných stránek společnosti (projektu). W-O-Strategie: Odstranění slabin pro vznik nových příležitostí. Hrozby S-T-Strategie: Použití silných stránek pro zamezení hrozeb. W-T strategie Vývoj strategií, díky nimž je možné omezit hrozby, ohrožující naše slabé stránky. Silné stránky Slabé stránky - unikátní produkt - stabilní tým pracovníků - finanční stabilita - moderní informační systém - nedostatečné využití IS - vysoké neinvestované rezervy - závislost na jediném pracovníkovi výzkumu a vývoje - neflexibilní organizační struktura - závislost na dodavateli Příležitosti Hrozby - rozvíjející se trh - vysoká poptávka po elektronických novinkách - podpora začínajících podniků z EU - pozitivní ekonomická situace zákazníků - napodobování - pokles životní úrovně zákazníků - nestabilní daně a cla - výpadek dodavatele Otázky…? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? Děkuji za pozornost! Literatura  SEDLÁČKOVÁ, Helena a Karel BUCHTA. Strategická analýza. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C.H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-367-1.  VYKYPĚL, Oldřich a Miloslav KEŘKOVSKÝ. Strategické řízení: teorie pro praxi. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2002. ISBN 80-7179-578-X.  GRASSEOVÁ, Monika, Radek DUBEC a David ŘEHÁK. Analýza podniku v rukou manažera: 33 nejpoužívanějších metod strategického řízení. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80- 265-0032-2. Zajímavé odkazy  http://www.pwc.com/gx/en/issues/megatrends.ht ml  http://finance.idnes.cz/2015-spolecenske-trendy- na-pracovisti-d7d- /podnikani.aspx?c=A141222_151443_podnikani_so v  http://kdem.vse.cz/resources/relik10/PDFucastnici/ Fiala_Langhamrova.pdf  http://www.statistikaamy.cz/2014/05/singles-tvori- jiz-petinu-domacnosti-jednotlivcu/  http://www.czda.cz/aktualne/deset-urcujicich- trendu-pro-nove-rozvojove-paradigma-cast-2.html