Studentský podnikatelský inkubátor 2018/2019 Blok III Obsah kurzu  BLOK I – CO? 27. 9. 2018  BLOK II – KDE? 11. 10. 2018  BLOK III – KOMU? 25. 10. 2018  BLOK IV – KDO? 8. 11. 2018  BLOK V – JAK? 22. 11. 2018  BLOK VI – KDY? 6. 12. 2018 Obsah bloku – KOMU?  Marketingový výzkum  Marketingová strategie  Segmentace  Targeting  Positioning  Marketingové politiky (4P/4C) Marketingový výzkum  Podstata, druhy a cíle  Plán výzkumu  Druhy výzkumu  Základní a výběrový soubor  Způsoby výzkumu  Dotazování  Pozorování  Experiment  Zpracování zjištěných informací Podstata a cíle  podstatou je poznávání konkrétní skupiny zákazníků  socioekonomický profil  životní podmínky  životní styl  hodnotové orientace  nákupní chování  vnímání marketingové komunikace  cíle  nestranné, objektivní posouzení situace  získání argumentů  odlišení náhodných výskytů od obecného jevu  odhalení vývoje a trendu Druhy výzkumu podle zdroje  primární  sběr dat v terénu přímo od respondentů  samostatně nebo prostřednictvím spolupracující instituce  zahrnuje celý proces  nákladný  kompletní  sekundární  vychází z výzkumu již provedeného pro jiné subjekty nebo cíle  méně nákladný  omezený rozsah dat  neagregovaná – k dispozici jsou výsledky za jednotlivé respondenty  agregovaná – k dispozici pouze souhrnné výsledky za celou skupinu Druhy výzkumu podle typu dat  kvantitativní  měřitelné charakteristiky  získáváme číselně vyjádřená data  možnost statistického zpracování výsledků  vhodné pro velké množství respondentů  kvalitativní  postoje, názory  získáváme slovně vyjádřená data  sofistikovanější metody vyhodnocení  vhodné pro menší skupiny a obecnější otázky Plán primárního výzkumu  plán zahrnuje  definování problémů a cílů výzkumu (CO?)  vymezení základního a výběrového souboru (O KOM?)  způsob získání dat (JAK?)  sestavení časového harmonogramu (KDY?) Základní a výběrový soubor  základní soubor – všechny jednotky, které nás zajímají  výběrový soubor – jednotky, které skutečně oslovíme  parametry výběrového souboru  reprezentativnost – kvalita a spolehlivost zastupování základního souboru výběrovým, závisí na:  přesnosti vymezení základního souboru  velikosti výběrového souboru  stupni homogenity základního souboru  chyba výběru – odchylka od hodnot, které bychom zjistili při zkoumání základního souboru, může být:  náhodná (vychází z velikosti výběrového souboru)  systematická (vychází z nesprávného výběru)  způsoby získání výběrového souboru  náhodný  nenáhodný Náhodný výběr  vlastnosti  každá jednotka má stejnou šanci dostat se do výběru  reprezentuje známé i neznámé vlastnosti základního souboru  dokážeme pomocí směrodatné odchylky odhadnout, jak moc se výsledek liší od základního souboru  techniky  prostý náhodný výběr – los, generátor náhodných čísel  systematický výběr – každá n-tá položka ze seznamu  náhodný stratifikovaný výběr – rozdělení do homogenních skupin a vybírání vzorku z těchto skupin prostým náhodným výběrem  proporcionální (podle zastoupení v základním souboru)  neproporcionální  vícestupňový náhodný výběr Vícestupňový náhodný výběr  Náhodný výběr reprezentativního souboru okresů  Náhodný výběr obcí v každém okresu  Soupis domácností v každé obci  Náhodný výběr domácností v každé obci Nenáhodný výběr  vlastnosti  struktura vzorku odpovídá základnímu souboru  nezískává se náhodně  často není možné na něj aplikovat některé statistické metody  techniky  kvótní výběr – známe parametry základního souboru, ale neexistuje seznam jednotek  účelový výběr – neznáme základní soubor, pouze cíl (např. minority), není možné jej zobecnit  anketa – respondent se sám rozhoduje, zda odpoví (tzv. nahodilý samovýběr respondentů)  technika sněhové koule – původní informátor vede k dalším respondentům (u obtížně definovatelných souborů) Nejpoužívanější techniky 1. Analýza dokumentů 2. Dotazování 3. Pozorování 4. Experiment  techniku je třeba volit podle  cíle výzkumu  charakteru požadovaných dat/informací  možností (časových, finančních,…) 1. Analýza dokumentů  výběr relevantních dokumentů  volba způsobu zpracování  analýza obsažených informací (např. číselných, statistických)  obsahová analýza (např. výskytů v textu)  analyzovaný dokument musí být  důvěryhodný  dostupný  relevantní  výhody – eliminace vlivu výzkumníka, nižší náklady, retrospektiva, chronologie, agregace dat a statistik  nevýhody – agregace dat a statistik, závislost na schopnostech zpracovatele, nedostatečná hloubka 2. Dotazování  podle osoby tazatele  přímé  zprostředkované  podle způsobu provedení  osobní  jednotlivci × skupiny (focus group)  tváří v tvář × telefonicky  strukturované × polostrukturované × nestrukturované (rozhovor)  písemné  anketa – stručná, pro rychlé zjištění názoru  dotazník Dotazník  operacionalizace cíle  cíl  dílčí podcíle  požadované informace  způsob jejich získání  formulace konkrétních otázek  testování (pilotáž)  otázky  jednoduché, krátké, jasné, jednoznačné, konkrétní, srozumitelné, logicky provázané, ve správném pořadí  celkový dojem  úvodní text, úprava, forma, termín, kontakt,…  vyloučit  otázky s očekávatelnou odpovědí (Uvítali byste levnější potraviny?)  zdvojené (vícenásobné) otázky (Čtete knihy a časopisy?)  sugestivní otázky (Pociťujete strach, když…?). Typy otázek  otevřené – respondent odpovídá textem  polootevřené – buď výběr varianty, nebo „jiné“  uzavřené – respondent odpovídá výběrem varianty  dichotomické = binární = alternativní = dvojné (ANO/NE, muž/žena, …)  polytomické s jedinou možností = výběrové – snadno se vyhodnocují  polytomické s více možnostmi = výčtové – vyhodnocují se hůř  polytomické s uvedením pořadí – umožňují srovnání (škály, stupnice, lichý × sudý počet variant, Likertovy škály)  baterie otázek – např. „Jak jste spokojen/a s…“  filtrační Manipulace s dotazníkem  distribuce  sběr  kontrola vyplnění skutečným respondentem  úplnost  správnost  návratnost  totožnost dotazníků  distribuovaných různými způsoby  v různých jazykových mutacích Rozhovor  otázky  otevřené, uzavřené či jejich kombinace  od obecných ke specifickým  od neproblematických ke složitějším  formulace ovlivňuje odpověď  takové, aby respondent mohl odpovídat bez dlouhého přemýšlení  neutrální – minimalizace sugestivních otázek  čas  doba dotazování přiměřená tématu, místu i situaci  ideálně 30-50 minut, max. 2 hodiny  s délkou rozhovoru klesá koncentrace respondenta Pravidla rozhovoru  Klademe vždy jen jednu otázku, nikoliv vícenásobné.  Je-li respondent příliš stručný, klademe doplňující otázky.  Dotazovaného průběžně informujeme, jak interview postupuje.  Respondent musí mít dostatek času na odpověď.  Neutrální postoj tazatele – nehodnotí odpovědi dotazovaného. Průběh rozhovoru  Příprava a nácvik rozhovoru.  Začátek rozhovoru  prolomení komunikačních bariér, navázání kontaktu, získání důvěry,  zajištění souhlasu se záznamem,  vysvětlení cíle výzkumu a důvodu, proč byl respondent vybrán,  zajištění pohodlných podmínek dotazování.  Na začátku snadné, ale zajímavé otázky.  Ve střední části otázky náročné či důležité.  Na konci rozhovoru  jednoduché, např. identifikační otázky (pohlaví, věk, vzdělání, bydliště,…),  poděkování a poskytnutí kontaktu.  Po rozhovoru kompletování a kontrola poznámek. Rizika rozhovoru  Sklon respondentů k přitakávání.  Sklon k vyhýbání se extrémním odpovědím (volba neutrálních odpovědí).  Snaha být tzv. „dobrým respondentem“ – poskytování „korektních“ odpovědí, vzbuzení dobrého dojmu apod.  Chyby v odpovědích způsobené pamětí.  Respondent může být k rozhovoru skeptický, lhostejný, málo motivovaný apod. 3. Pozorování  Pozorování mění pozorovaný objekt!  podle charakteru  standardizované – přesně definované sledované jevy, způsob záznamu, místo pozorování, …, získanými daty je kvantitativní, ale omezující  nestandardizované – definovaný pouze objekt, je orientační, získanými daty je kvalitativní, ale nezobecnitelné  podle pozice pozorovatele  zúčastněné  nezúčastněné  podle informovanosti účastníků  zjevné  skryté 4. Experiment  = manipulace s vybranou proměnnou (nezávisle proměnná), která by dle předpokladu výzkumníka měla ovlivnit jinou proměnnou (závisle proměnná). Ostatní (intervenující) proměnné jsou udržovány konstantní, aby neovlivnily výsledky experimentu.  podle místa provedení  v terénu  v laboratoři  stanovení kontrolních vzorků  pečlivý výběr a zdůvodnění proměnných Zpracování dat  volba vhodné techniky vzhledem k charakteru dat  správná interpretace výsledků  hledání příčin odchýlení od očekávaných výsledků  hledání vztahů a souvislostí  kauzalita dat, tj. problém příčiny a následku Marketingová strategie Segmentace 1. Identifikace potřeb zákazníků a tržních segmentů 2. Rozpracování profilů jednotlivých segmentů Targeting 3. Posouzení atraktivity jednotlivých segmentů 4. Výběr cílových segmentů Positioning 5. Identifikace konkurenčních výhod v každém segmentu 6. Definice požadovaného umístění (pozice) v myslích zákazníků Marketingové plánování 7. Vytvoření marketingového mixu pro konkrétní segment podle vybrané pozice Segmentace trhu  = proces, při kterém se spotřebitelé rozdělí do skupin s podobnými potřebami, preferencemi, přáními a srovnatelnými reakcemi na marketingové a komunikační aktivity.  Kritéria pro vytvoření segmentů  Demografická (věk, pohlaví, stav,…)  Etnografická (náboženství, rasa, národnost,…)  Geografická (stát, oblast, podnebí, velikost obce,…)  Psychografická (sociální třída, živ. styl, povaha,…)  Socioekonomická (příjem, povolání, vzdělání,…)  Fyziografická (výška, váha, zdravotní stav,…)  Behaviorální (motivace, preference, znalost produktu, frekvence nákupu, uživatelský status, věrnost značce,…) Segmentace trhu (II.)  Na základě průzkumu trhu provedeme segmentaci a co nejpodrobnější popis jednotlivých segmentů.  Zahrnujeme pouze kritéria, která jsou důležitá z hlediska produktu, pro který je segmentace prováděna.  Segmenty by měly být  měřitelné  dostatečně velké  přístupné  jednoznačně odlišitelné  zvladatelné Targeting (Cílení)  Targeting spočívá ve výběru nejvhodnějšího segmentu vzhledem k možnostem podniku.  Atraktivita jednotlivých segmentů je posouzena z hlediska  velikosti  růstu  ziskovosti  úspor z rozsahu  rizika Targeting – Modely výběru trhu S1 S2 S3 P1 P2 P3 plné pokrytí S1 S2 S3 P1 P2 P3 výrobková specializace S1 S2 S3 P1 P2 P3 tržní specializace S1 S2 S3 P1 P2 P3 selektivní specializace S1 S2 S3 P1 P2 P3 koncentrace na 1 segment Positioning  = proces umístění produktu/značky do mysli zákazníka tak, že si s ním spojí určitou hodnotu.  vymezuje produkt v očích zákazníka vůči konkurenci na základě bodů shody a bodů rozdílnosti.  Body shody – vlastnosti, které spotřebitel očekává od celé kategorie výrobků. Představují samozřejmost v oboru.  Body rozdílnosti – představují hlavní odlišnost od konkurenčních produktů, která je spotřebiteli pozitivně vnímaná Positioning  Výběr charakteristiky  cena/kvalita  užití  třída produktu  konkurenti  kulturní aspekty  … • Vlastnosti charakteristiky • důležitá • výrazná • výjimečná • sdělitelná • nenapodobitelná • cenově dostupná • zisková Strategie Positioningu cena užitek vyšší stejná nižší větší ↑u + ↑c ↑u + →c ↑u + ↓c stejný → u + ↓c menší ↓u + ↓c Kupní chování zjištění potřeby sběr informací rozhodnutí o koupi hodnocení alternativ chování po koupi „Co potřebuji? Co mi chybí?“ „Jak můžu svou potřebu uspokojit?“ „Která možnost je nejlepší?“ „Brání mi něco v nákupu?“ „Vyřešil se můj problém?“ vnitřní vnější aktivní pasivní racionální emotivní uspokojení neuspokojení reference generalizace místo způsobčas diskriminace Marketingový mix 4P/4C  Product → Customer Value / Customer Solution  schopnost výrobku/služby poskytnout zákazníkovi hodnotu, nabídnout mu řešení jeho situace  Price → Customer Costs  náklady, které musí zákazník vynaložit, aby produkt získal  Place → Convenience  dostupnost produktu pro zákazníka, doslova pohodlí  Promotion → Communication  komunikace se zákazníkem jako s obchodním partnerem Rozšířený marketingový mix  Rozšířený marketingový mix  people/personal (lidé)  procedures/processes (postupy/procesy)  physical evidence (fyzické charakteristiky)  planning (plánování)  programming (návaznosti)  packaging (obal)  partnership (vytváření vztahů)  political power/politics (politická síla)  public opinion (veřejné mínění)  … služby Product  výrobek, zboží nebo služba, kterou nabízíme zákazníkům  technologická specifika  výrobní postup  konkurenční výhody  značka  sortiment  spojené služby  balení  styl, design  … Vrstvy produktu rozšířený produkt očekávaný produkt vnímatelný produkt základní užitek potenciální produkt • instalace, • prodejní servis, • záruky, • dodávky a úvěrování, … • obsah balení, • doplňky, • značka, • kvalita, • styl, design,… • soubor očekávaných vlastností • základní užitek/služba • možná vylepšení v budoucnosti pokoj v hotelu koupelna, postel, … čistota (nově povlečená postel, čistý ručník čerstvé květiny, DVD přehrávač věrnostní bonus Price Cena Produkt PropagaceDistribuce Podnik Cenová politika  jako jediná z marketingového mixu přináší do podniku peníze  lze ji změnit ze všech 4P nejsnadněji  složky  cena produktu  množstevní a věrnostní slevy  balíčky v kombinaci s jinými produkty  služby zdarma („v ceně“) Cenové strategie  Strategie sbírání smetany  cílem je maximalizace zisků  postupné uspokojování poptávky od nejsilnější skupiny  výhodná v situaci, kdy jsou vysoké náklady na vývoj a je nutné je co nejdříve vyrovnat  Penetrační strategie  rychlé oslovení širokého segmentu zákazníků  cílem je okamžité dosažení vysokého podílu na trhu a maximalizace růstu prodejů  nízká cena i za cenu pomalého splácení nákladů na vývoj Cenové strategie Cena Kvalita nízkástřednívysoká vysoká střední nízká Premiantská strategie Penetrační strategie Strategie průměrné hodnoty Strategie falešné hospodárnosti Úsporná strategie Strategie dobré hodnoty Strategie mimořádně vysoké hodnoty pro omezenou cílovou skupinu vysoký podíl na trhu pouze krátkodobě a za zvláštních okolností Strategie předražování typická pro monopoly, provokuje k nové konkurenci velká cílová skupina krátkodobé nabídky pro upoutání pozornosti Vyděračská strategie pro okamžité vysoké zisky, dlouhodobě neudržitelná, vede k reklamacím a ztrátě image jednorázový nákup kupující, kterým záleží pouze na ceně a nikoliv na kvalitě Place  kudy se dostane produkt k zákazníkovi?  které distribuční kanály budeme používat a které ne?  distribuční kanály  distribuční články  prostředníci – přebírají produkt do vlastnictví, tj. velkoobchody a distributoři  zprostředkovatelé – agenti, obchodní zástupci, aukční společnosti Distribuční kanály výrobce zákazník velkoobchodník maloobchodník agent velkoobchodník maloobchodník maloobchodník přímý dlouhý krátký nepřímý Distribuční intenzita  intenzivní  co největší množství maloobchodních sítí  zboží denní potřeby  malé úsilí při nákupu  selektivní  omezený počet maloobchodníků v dané oblasti  výběr podle sortimentu, pověsti obchodu  exkluzivní  výhradní právo prodeje pro jednoho maloobchodníka v oblasti  zboží, které vyžaduje vysokou odbornost Promotion  cíle komunikace  zprostředkování informací o produktu  usnadnění orientace  vybudování preferenčního chování  přesvědčení k nákupu  propojení firmy s produktem  tlumočení hodnot a poslání  odlišení od konkurence Proces komunikace zdroj sdělení zakódování přenosdekódování příjem zpětná vazba myšlenka a její formulace forma volba médiapochopení reakce vyhodnocení reakce šum Model AIDA(S)  Attention – upoutat pozornost  Interest – vyvolat zájem o produkt  Desire – vytvořit touhu produkt vlastnit  Action – přesvědčit zákazníka ke koupi  (Satisfaction – na základě uspokojení vyvolat doporučení) Komunikační mix  Osobní prodej  Direct marketing  Podpora prodeje  Reklama  PR (Public Relations, Vztahy s veřejností)  On-line marketing Otázky…? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? Děkuji za pozornost! Literatura  BAČUVČÍK, Radim. Teorie a praxe v marketingové komunikaci. 1. vydání. Zlín: Radim Bačuvčík VeRBuM, 2015. ISBN 978-80-87500-68-2.  CARTER, Brian a Justin R LEVY. Facebook marketing: leveraging facebook's features for your marketing campaigns. 3rd ed. Indianapolis: Que, 2012. ISBN 978- 0-7897-4113-4.  MILLER, Michael. Internetový marketing s YouTube: průvodce využitím on-line videa v byznysu. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3672-0.  VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4005-8. Zajímavé odkazy  propagace statusové funkce ceny http://www.youtube.com/watch?v=0lILgt1WNRM http://www.youtube.com/watch?v=XntTGhsRwnk  „zakázané“ reklamy http://www.youtube.com/watch?v=0lILgt1WNRM http://www.youtube.com/watch?v=XntTGhsRwnk