Masarykova Univerzita Právnická fakulta Předmět MVV96K Řízení projektů Doc. Ing. Ladislav Janíček, PhD, MBA, LL.M. Masarykova univerzita Žerotínovo nám. 9, 601 77 Brno Cel.: +420-606-67 68 66 E-mail: 98436@mail.muni.cz Struktura & předmět řízení Řízení marketingu Řízení organizačního rozvoje Řízení operací Řízení informací Řízení lidí Řízení financí Řízení osobní efektivnosti Strategické řízení Projektové řízení Cíle modulu 1. Porozumět procesu řízení projektů 2. Porozumět procesu plánování a řízení přípravy projektů 3. Porozumět specifickým procedurám a pravidlům řízení administrativy 4. Porozumět procesu vedení lidí a řízení týmů v projektech 5. Porozumět procesu řízení nakupování v projektech 6. Porozumět procesu řízení rizik 7. Porozumět procesu monitorování, kontroly a reportování projektů vč. porozumět procesu přípravy projektu na audit 8. Porozumět procesu hodnocení ekonomické efektivnosti projektů 9. Porozumět nastavení procesu projektové podpory Literatura 1. Milton D. Rosenau, Řízení projektů, 80-251- 1506-2 , Computer Press 2. Vladimír Němec, Projektový mangement, 80-247-0392-0, Grada Literatura 3. Dan Marek, Tomáš Kantor, Příprava a řízení projektů strukturálních fondů EU, 978-80- 87029-13-8, Barrister and Principal 4. Tomáš Kubálek, Markéta Kubálková, Tomáš Kantor, Řízení projektů v MS Project, 978-80-251-1770-5, Computer Press Literatura 5. Vladimír Smejkal, Karel Rais, Řízení rizik, 978- 80-247-3051-6, Grada Projektové řízení Projekt je složitější, komplexní, nerutinní, nelineární (zpravidla jednorázová neopakovatelná) operace resp. proces s definovanými finančními a výkonovými cíli dosahovanými v reálném čase. Obvykle vyžaduje multiprofesní realizační tým, na který se aplikují formalizované metody plánování a řízení. Vlastnosti projektu jsou: 1. Jedinečnost & acykličnost 2. Stanovený termín zahájení & ukončení a přidělený rozpočet 3. Dočasnost realizačního týmu 4. Vysoká neurčitost (riziko) spojené s definováním & způsobem realizace cílů Zadání písemného projektu Zpracujte návrh vhodného projektu odpovídajícího potřebám Vaší organizace financováný z dotačních nebo vlastních zdrojů (případně předložitelný pro vhodný programový rámec). Použijte metodu logického rámce. Posuďte proveditelnost a udržitelnost projektu provedením studie jeho technické, finanční a operační proveditelnosti. Projektové řízení Řízení projektu je praxe stanovování dosažitelných cílů, řízení zdrojů a systematického vyhodnocování výkonů vzhledem ke stanoveným cílům a následné přijímání korektivních opatření k odstraňování odchylek. Projektové řízení je organizační systém řízení projektů. Řízení formou projektu je vhodné tam, kde rozsah, neobvyklost, složitost, obtížnost a rizikovost realizace činností přesahují určitou míru. Řízení podle projektů MBP (Management by Projects) způsob řízení, kdy organizační struktura a způsob práce v organizaci je přizpůsoben metodám projektového řízení. Dobrý systém řízení projektů je obecně-použitelný, orientovaný na výstupy (product-oriented) a zahrnující procesy definování cílů, systém plánování činností, proces výběru metod, systém rozdělování práce & zdrojů, systém sledování postupu & měření výsledků. Projektové řízení Řízení projektu je proces zahrnující 3 základní fáze: 1. Plánování 2. Organizování & koordinace 3. Měření & regulace Plánování projektu je proces stanovování cílů, analýzy (zdrojů, dekompozice činností, podmínek realizace) a návrhu (syntéza & optimalizace) řešení. Organizování & koordinace projektu je proces, organizování, koordinace & regulace činností v daném čase, v požadované kvalitě a s danými zdroji. Významnou součástí procesu organizování a koordinace projektu je rozhodování a vedení lidí. Měření & regulace projektu je proces monitorování postupu, měření výkonnosti a kvality činností & výstupů. Projektové řízení Z hlediska ekonomického je projekt hodnotový proces, a tedy souhrn činností transformujících dané vstupy (zdroje) na požadované výstupy s přidanou hodnotou. Projekt má obecně 4 základní parametry: rozsah (zadání), zdroje (lidé, technologie, peníze), čas a kvalitu. N PH N F PEH = ° = Cílová skupina (uživatel, Klient, zákazník) definuje požadavky, kontroluje kvalitu,... Projekt Investor Kontrahující instituce Vstupy, Zdroje lidé (kapacita, kompetence, systém řízení,...), technologie (know-how, standardy,...) náklady (rozpočet), čas, kvalita,... Výstupy, Produkty Investuje peníze, definuje cíle & podmínky Náklady Přínosy Partner Subkontraktor Kontraktor Koordinátor Základní pojmy projektů 1. Investor 2. Kontrahující instituce 3. Kontraktor 4. Koordinátor 5. Partner 6. Subkontraktor Kontrahující instituce (Contracting Authority) – instituce, která v zastoupení investora poskytuje kontrakt. Kontraktor (Contractor) – právní subjekt subkontrahovaný kontrahující institucí k realizaci projektu zodpovědná za řízení projektu. Statutární zástupce kontraktora obvykle stanoví vedoucího projektu, tj. osobu, která je pověřena projekt řídit a jednat v jeho záležitostech v zastoupení kontraktora. Vedoucí projektu může stanovit administrátora projektu, tj. osobu, která je zodpovědná za poskytování administrativně-technické podpory realizace projektu. Koordinátor (Co-ordinator) – instituce pověřená statutárním zástupcem kontraktora (a registrovaná kontrahující institucí), která zabezpečuje odbornou realizaci projektu. Kontraktor obvykle na doporučení statutárního zástupce koordinátora stanoví odborného garanta pověřeného zodpovídat za odbornou realizaci projektu. Partner (Partner) – organizace, která uvedená v návrhu projektu a schválená v kontraktu jako spolupracující či dodavatelská organizace. Statutární zástupce partnerské organizace jmenuje pro realizaci projektu kontaktní osobu, která zodpovídá za koordinaci realizace projektu v organizaci partnera a činností vykonávaných partnerem. Subkontraktor (Subcontractor) – organizace, která je v souladu s pravidly o nakupování, kontrahována kontraktorem pro dodávku zboží, služby či prací. Investor – instituce, která obvykle stanovuje cíle a požadované výstupy projektu, vyhodnocuje předkládané návrhy projektů, vybírá vhodné návrhy projektů k financování a monitoruje případně využívá dosažené výsledky projektů. Není-li stanoveno jinak, investor je obvykle vlastníkem dosažených výsledků projektů. Investor může práva k užívání výsledků projektů částečně nebo zcela delegovat (obvykle na kontraktora). Projektové řízení Projektové řízení Typologie projektů A N A N Cíle dobře definovány Metodydobředefinovány Produktové „Product Development“ Výzkumné „Research & Change“ Technické „Engineering“ Systémové „System development“ Obecně lze rozlišit z právního hlediska 2 základní typy projektů ve veřejném sektoru (kontraktů): 1. Grant (dar) 2. Služba (service contract) Grantem rozumíme iniciativu obvykle zahraničního investora financovat formou projektu rozvoj vybrané prioritní oblasti podle potřeb kontraktora a poskytnout na jejich zajištění finanční prostředky (bez primárního zájmu investora získat či přímo využívat výstupy tohoto projektu). Service contract představuje iniciativu zahraničního investora financovat formou projektu poskytnutí určité specifické služby kontraktorem za účelem rozvinutí určité prioritní oblasti v zájmu a podle potřeb investora případně vytvoření specifického výstupu, které investor považuje pro svoje zájmy za užitečné a předpokládá jejich využívání samostatně nebo ve spolupráci s kontraktorem. Projektové řízení Další specifické vlastnosti projektu: 1. Nehomogenní partnerství (mixed partnership), tj. různé typy organizací (s různou organizační kulturou a chováním) 2. Interkulturální dimenze 3. Geografická distribuovanost vyžadující efektivní a nepřetržitou komunikaci 4. Zvýšené náklady spojené s činností konsorcia (v případě mezinárodních projektů rozdílná nákladová náročnost v různých zemích) 5. Limitované finanční i lidské zdroje a časová exponovanost 6. Významně administrativně náročný (paperwork) 7. Významné finanční riziko spojené s fázovaným a zpětným financováním nákladů (požadovanými bankovními garancemi) 8. Vázaný původním plánem – změny podléhají schválení 9. Zpoždění způsobená byrokracií investora – dlouhá doba schvalování změn, nákupování, zpoždění plateb,... 10. Nejistota a rizika plynoucí z dlouhé doby mezi podáním přihlášky, jejím schválením a zahájením implementace ... Projektové řízení Cílové a zájmové skupiny projektu 1. Investor 2. Kontraktační úřad (contracting authority) 3. Národní agentury (national agencies) 4. Vládní a místní úřady (governmental and local authorities), tj. veřejná správa – státní správa a samospráva 5. Sponzoři (sponsors) a zájmové skupiny 6. Organizace kontraktora a partnerů projektu 7. Uživatelé (cílová skupina) (target group) 8. Sociální partneři 9. Specialisté (experts) Projektové řízení Projektové řízení Cyklus plánování a řízení (životní cyklus) projektů lze charakterizovat následujícíposloupností činností: i. Identifikace problému (n. příležitosti) ii. Formulování představy projektu iii. Identifikace vhodných partnerů iv. Vypracování a předložení přihlášky (projektu) v. Hodnocení přihlášek a výběr vi. Vyjednávání a uzavírání kontraktu vii. Dohody s partnery (a uživateli) viii. Zahájení projektu ix. Realizace projektu (implementacekontraktu) x. Kompletování a hodnocení výsledků projektu xi. Prezentace a šíření výsledků xii. Ukončení projektu plánování projektů... Projektové řízení Plánování projektu 1. Stanovování cílů 2. Analýza tj. dekompozice projektů na dílčí části – etapy → činnosti → úkony a stanovení sítě činností – Work Breakdown Structure, analýzy podmínek a zdrojů, určení potřeby zdrojů & času (modely zdrojů: spotřeba zdrojů = f(velikost projektu)), určení vhodných technologií (metod) realizace a stanovení podmínek realizace) 3. Návrh realizace tj. syntéza & optimalizace činností, potřebných zdrojů & času za daných podmínek s cílem navrhnout proveditelnou variantu projektu s optimalizovaným využitím zdrojů & času. 4. Konkretizace úkolů tj. podrobné rozplánování úkolů ve smyslu přiřazování úkolů ke kalendářním datům, přidělování zdrojů a konkrétní zodpovědnosti lidem... Plánování je proces, který spočívá ve volbě a předpokládání cílů, úkolů, cest a prostředků, které podmiňují dosahování cílů. Zahrnuje: Stanovení logiky intervencí představuje: narativní popis projektu na 4 úrovních účel→cíle→výstupy→činnosti v matici logického rámce Popis projektu Objektivně- ověřitelné ukazatele Způsob & prostředky ověření Předpoklady & rizika Účel Cíle Výstupy Činnosti Vstupy Náklady Stanovení logiky intervencí je obvykle dostačující informace pro formulování základní představy projektu, která je podkladem pro další vyjednávání s partnery. Výchozí metodou pro plánování projektu je metoda logického rámce LFM (Logical Framework Matrix) umožňující komplexní plánování projektu. Plánování projektu Projektové řízení Studie proveditelnosti (feasibility study) – úvodní část přípravy projektu: cílem SP je ověřit smysluplnost projektu, zejména poskytnout ekonomické informace o zamýšlené investici a také schopnost zajistit financování provozních nákladů po jejím ukončení. Obsah studie proveditelnosti: • Výchozí stav před realizací projektu • Popis projektu – účel a cíle projektu, jaké služby či produkty poskytuje, jaké problémy řeší? • Očekávané výsledky projektu, přínosy a dopady (v číselném nebo slovním vyjádření) • Podrobný finanční plán – detailní přehled ve fázi realizace (cč, např. výstavby) a po dokončení realizace (vč. např. výstavby) • Technické a technologické řešení, lokalizace, velikost (kapacita) projektovaného provozu, personální a organizační zabezpečení (v případě výstavby samostatně ve fázi výstavby a po dokončení výstavby) • Harmonogram Plánování projektu. Studie proveditelnosti Projektové řízení A. Plán nákladů a výnosů v období přípravy projektu 1/1 • Specifikovat náklady související s přípravou (samostatně nei a inv) projektu před rozhodnutím o podání žádosti o financování projektuz veřejných zdrojů. • Rozhodnout kdo bude financovat náklady na přípravu projektua z jakých zdrojů s rizikem,že nebude přijat k financování z veřejných prostředků (náklady mohou být investiční i neinvestiční)? Pokud vedení organizace rozhodne o zahájení přípravy projektua projekt nebude přijat k financování z veřejných prostředků,může se jednat o zmařenouinvestici,která bude jednorázově odepsána. Do okamžikurozhodnutí vedení organizace o nové investici,lze hradit z NEI. • Který okamžikbude tím, kdy vedení organizace rozhodne? Bude to pokyn k přípravě podkladů pro podání žádosti (nebo až okamžikrozhodnutí o podání žádosti)? Vzhledem ke skutečnosti,že náklady na přípravu mohou dosáhnout vyšších částek, je posouzení rozhodného okamžikuzásadní věcí. Příklad studie proveditelnosti. Investiční projekt Projektové řízení B. Plán nákladů a výnosů v období realizace projektu (výstavby) 1/2 • Vymezit jasně a úplně strukturupořizovaného investičníhomajetkua určit výši vynucených neinvestičníchnákladů (zejména na prvotní vybavení). • Stanovit seznam nutných investic? Plánovat samostatně investice na stavby a na samostatné movité věci, které nejsou součástí budov. • V kterém roce projektubude ten který investiční majetekpořizována v jakých cenách? Projektové řízení Příklad studie proveditelnosti. Investiční projekt B. Plán nákladů a výnosů v období realizace projektu (výstavby) 2/2 • Stanovit jak bude nově pořizovaný investiční majetekfinancována za jakých podmínek? Pokud bude pořizován z veřejných prostředků? Bude povinné spolufinancování z neveřejnýchprostředků? Z jakých zdrojů bude hrazeno spolufinancování a v jaké výši? Které náklady nebudou uznatelnými náklady projektunebo je nebude možno financovat z dotace? Většinou nejsou z dotace financovány náklady na přípravu projektu– ověřit které náklady musí být vynaloženy na přípravu projektupřed podáním žádosti (mohou to být i náklady na projektovou dokumentaci pro stavební povolení,která se obvykle pohybuje kolem 3 % z ceny pořizované investice).Bude poskytována investiční dotace na projekt průběžně (před úhradou) nebo zpětně až po vynaložení a schválení nákladů (jaké zdroje budou použity pro předfinancování)? Zpracovat cashflow příjmůa výdajů v jednotlivýchletech. • V kterém roce a v jakém objemubude nutné pořídit prvotní vybavení nových objektů (může mít charakter investičníhoi neinvestičního nákladu)? • Jak bude zajišťována dodávka energií (el.energie,teplo,voda, plyn)? Projektové řízení Příklad studie proveditelnosti. Investiční projekt C. Plán nákladů a výnosů po ukončení realizace projektu(výstavby) 1/2 • V kterém roce projektubude ten který investiční majetekuveden do užívání, tj. od kdy se majetek začne účetně odepisovat? Jaká bude výše účetních odpisů majetku,který nebyl pořízenz dotace? • V kterém roce a v jakém objemubude nutné pořídit další dovybavení nových objektů (může mít charakter investičníhoi neinvestičního nákladu)? • Bude nutné plánovat náklady na pojištění nově pořizovaného majetku? V kterém roce a v jaké výši? • Jaké budou energetické nákladyna nově vybudované prostoryv přepočtu na 1 m2? • Jaké budou energetické nákladyna přístrojové vybavení nově pořízené i stávající,umístěné do nově vybudovaných prostor? • Jaké budou náklady na správu budov (údržba, úklid, ostraha, likvidace odpadu apod.)? Projektové řízení Příklad studie proveditelnosti. Investiční projekt C. Plán nákladů a výnosů po ukončení realizace projektu(výstavby) 2/2 • Jaké budou náklady na správu počítačové sítě a jiné účelové provozy pro nově vybudované prostory? • Jaká bude organizační struktura v nově vybudovaných prostorách(kdo bude objekty využívat a jaká je nutná provozní administrativa)? Jaké budou mzdové a jiné přímé náklady,související s využíváním nově vybudovaných prostor? • Jaké lze očekávat výnosy a z jakých zdrojů? Jaká lze předpokládat rizika, že plánované výnosy nebudou ve výši, umožňující pokrýt nutné náklady a jaká opatření by se musela přijmout pro snížení nákladů nebo zvýšení výnosů? Projektové řízení Příklad studie proveditelnosti. Investiční projekt Projektové řízení Příklad. Podnikatelský plán Podnikatelský plán (Business Plan) je zvláštním druhem projektu, jehož cílem je na základě analýz formalizovat podnikatelské n. jiné záměry, identifikovat potřebné zdroje a přesvědčit investora o definovanosti rizika a schopnosti dosáhnout úspěšné realizace v souladu s definovanými kritérii. Podnikatelský plán obsahuje: 1. Podnik a jeho odvětví 2. Produkty a služby 3. Analýza trhů 4. Marketing 5. Projektování a vývoj 6. Výroba a provoz 7. Management 8. Finanční požadavky 9. Finanční rizika a předpoklady 10. Podrobný finanční plán 11. Shrnutí 12. Přílohy Projektové řízení 1.1 Poslání a účel organizace 1.2.Historie organizace 1.3 Dosavadní úspěchy organizace 1.4 Charakteristika odvětví 2.1 Charakteristika produktů, služeb a aplikací 2.2 Vý¨značné kompetence a jedinečnost produktů 2.3 Technologie a dovednosti požadované v odvětví 2.4 Licence/patenty a práva 2.5 Budoucí potenciál 3.1 Zákazníci 3.2 Konkurence (silné a slabé stránky) 3.3 Citlivost kokurence a její odezva 3.4 Tržní segmenty 3.5 Velikost trhu a jeho růst 3.6 Odhadovaný podíl na trhu 3.7 Typické obchody 3.8 Kritické charakteristiky a jedinečnost produktů 3.9 Zvláštnosti trhu 4.1 Postavení na trhu – kritické vlastnosti produktů 4.2 Jedinečnost a odlišnost od konkurence 4.3 Cenová politika 4.4 Prodejní a distribuční politika 4.5 Propagace a reklama 4.6 Politika podpory produktu a služeb 4.7 Doklad zájmu budoucích zákazníků 5.1 Stav vývoje produktů a služeb 5.2 Obtíže a rizika vývoje produktů a služeb 5.3 Dosažená zlepšení produktů a služeb 5.4 Očekávaný rozvoj produktu a služeb 6.1 Charakteristika výrobního procesu 6.2 Charakteristika dislokace 6.3 Další zázemí 6.4 Výrobní kapacity 6.5 Zdroje dodávek materiálu a pracovních sil 6.6 Charakteristika dodavatelů 6.7 Vlastnosti výrobního procesu, vybavení, kritická místa 7.1 Vlastníci, ředitelé a hlavní management 7.2 Zkušenosti a profesní historie (životoisy hlavních lidí) 7.3 Platy a zainteresovanost managementu 7.4 Stav a plánovaý počet zaměstnanců 7.5 Politika personálního rozvoje a vzdělávání 7.6 Konzultanti a poradci 8.1 Požadované investice a jejich časování 8.2 Nabídka za investici (deal on offer) 8.3 Odhadované zrychlení růstu (Anticipated gearing) 8.4 Cesty vyvedení a vypořádání investora 9.1 Hlavní položky finančního plánu 9.2 Komentáře a předpoklady finančního plánu 9.3 Rizika a jejich řešení 10.1 Plánované výsledovky (na 3 roky dopředu) 10.2 Analýza bodu zvratu 10.3 Analýza hotovostního toku (měsíčně na 1. rok) 10.4 Analýza citlivosti 10.5 Výroční rozvahy (na 3 roky dopředu) 12.1Hlavnítechnickádataproduktů 12.2Podrobnostiopartnerech 12.3Zprávykonzultrantůnaproduktyatrhy 12.4Stavpoptávkyaobjednávek 12.5CVhlavníchmanažerů 12.6Organizačnístruktura 12.7Auditovanéúčty 11.1 Účel podnikatelského plánu 11.2 Požadované financování a charakteristika předmětu 11.3 Stručná charakteristika podnikání a jeho trhů 11.4 Hlavní oblasti financování Struktura podnikatelského plánu Příklad. Podnikatelský plán Projektové řízení Plánování rozpočtu projektu. Rozpočtování a nákladování Rozpočet je souhrn předpokládaných příjmů a výdajů projektu v definované struktuře, který vyjadřuje finanční vztahy související s realizací projektu. Rozpočtování je navrhování předpokládaných příjmů a výdajů projektu v definované struktuře. Nákladování je stanovování předpokládání výdajů projektu v definované struktuře s cílem definovat cenu projektu. Stanovení vstupů a rozpočtu předpokládá: 1. Stanovení prostředků potřebných pro realizaci každé činnosti resp. pro každý předpokládaný výstup a) lidské zdroje – mzdy, cestovné b) materiální zdroje a potřebné vybavení, spotřební materiál c) finanční zdroje 2. Vyjádření prostředků v nákladových kategoriích 3. Specifikování jednotek, množství a jednotkových nákladů 4. Určení zdrojů financování 5. Stanovení harmonogramu čerpání rozpočtu 6. Rozdělení nákladů do kategorií rozpočtu a příprava rozpočtových tabulek – rozpočtových vzorců Projektové řízení Plánování rozpočtu projektu. Rozpočtování a nákladování Projektové řízení Metody rozpočtování Fixní náklady Objem (množství) Náklady;Příjmy Bod zvratu „BreakEvent Point“ Rozpočtování projektu může být ziskové, kdy se předpokládá vytváření zisku z plánovaných příjmů a neziskové, kdy se zisk z dosahovaných příjmů nevytváří (rozpočtové financování) nebo se vytváří v definovaném rozsahu obvykle stanoveném kvótou (příspěvkové financování). Cena projektu Náklady Režie Zisk Náklady projektu Ziskový projekt Neziskový projekt Plánování rozpočtu projektu. Rozpočtování a nákladování Projektové řízení Metody rozpočtování. Modely rozpočtů 1/2 K rozpočtování či nákladování projektů se obvykle používají rozpočtové vzorce resp. kalkulační vzorce, které definují strukturu a vztahy mezi nákladovými položkami. Příklad kalkulačního vzorce 1) Přímé náklady 2) Mzdy 3) Zákonné odvody (s&z pojištění,...) 4) Ostatní náklady 5) Celkové náklady = 1+2+3+4 6) Režie (obvykle % celkových nákladů) 7) Zisk (obvykle % celkových nákladů) 8) Cena = 5+6+7 9) Jednotková cena = 8/objem produkce Příklad rozpočtového vzorce 1) Fees a) Fees b) Daily Subsistance Allowances c) Accommodation 2) Direct Costs < 10% celkových nákladů a) Office Costs b) Communications c) Local Transport 3) Reimbursables a) International travels b) Equipment c) Organisation of events d) Contingencies < 10% celkových nákladů Plánování rozpočtu projektu. Rozpočtování a nákladování Projektové řízení Metody rozpočtování. Modely rozpočtů 2/2 Příklad rozpočtového vzorce 1) Personnel 2) Travel a) International Travels b) Domestic Travels 3) Technology 4) Consultancy 5) Documentation 6) General Administrative < 10% Personnel 7) Other Příklad rozpočtového vzorce 1) Staff < 30% celkových nákladů a) Administrative b) Academic < 10% Staff 2) Travel a) International Travels W-E/E-W b) Domestic Travels 3) Equipment 4) Printing & Publishing 5) Other Costs a) Exchange losses b) Other 6) Overheads < 5% celkových nákladů Plánování rozpočtu projektu. Rozpočtování a nákladování Projektové řízení Plánování projektu. Harmonogram Detailní proces plánování projektu využívá zejména metod síťové analýzy: metoda kritické cesty CPM (Critical Path Metod) včetně varianty nákladů CPM (Cost) ev. metoda PERT (Program Evolution & Review Technique). Obě metody vypočítávají tzv. kritickou cestu, tj. nejdelší dobu trvání projektu. Rozdíl je ve způsobu stanovení časové návaznosti činností tij. Metoda CPM stanovuje dobu trvání činností tij deterministicky (deterministický model), kdy výsledná doba trvání projektu je absolutní. Metoda PERT využívá stochastický model časové návaznosti činností postavený na heuristickém odhadu doby trvání činnosti, kdy výsledná doba trvání projektu je vypočtena s určitou pravděpodobností. tijPERT = (toptimistický+4tnejpravděpodobnější+tpesimistický)/6 1. Rozklad procesu 2. Stanovit charakteristiky činností 3. Stanovit kritickou cestu 4. Stanovit rezervy 5. Optimalizace • Zkracování činností (zejm. těch nejdelších) • Překrývání činností • Dělení činností • Změna technologie (s kratší dobou realizace) Projektové řízení Plánování projektu. Metody síťové analýzy 1/2 Postup realizace metody CPM ev. PERT je: i Mzi Nzi j Mzj Nzj RN RV RC tij tij Doba realizace činnosti MZ Nejdříve možný začátek Mzj= max(Mzi + tij) NZ Nejpozději nutný začátek Nzj= min(Nzj – tij) RC Celková rezerva RC= Nzj – (Mzi + tij) RV Volná rezerva RV= Mzj – (Mzi + tij) RN Nezávislá rezerva RN= Mzj – (Nzi + tij) RC doba, o kterou lze prodloužit dobu tij nebo posunout Mzi aniž by byl ohrožen konečný termín resp. nejpozději nutný začátek následující činnosti Nzj. (RC=0 → činnost leží na kritické cestě). RV doba, o kterou lze prodloužit dobu tij nebo posunout Mzi aniž by byl ohrožen nejdříve možný začátek následující činnosti Mzj. RN doba, o kterou lze prodloužit dobu tij nebo posunout Nzi aniž by byl ohrožen nejdříve možný začátek následující činnosti Mzj. Projektové řízení Plánování projektu. Metody síťové analýzy 2/2 1 3 2 4 5 6 3 5 41 2 7 0 2 4 Projektové řízení Plánování projektu. Metody síťové analýzy 2/2 1 0 0 3 4 4 2 2 3 4 7 7 5 11 12 6 14 14 3 5 41 2 7 0 2 4 Projektové řízení Plánování projektu. Ganttův diagram Ganttův (úsečkový) diagram představuje vyjádření souslednosti činností v čase. Obvykle se vykresluje na základě provedené síťové analýzy... Čas Činnost 1 Činnost 2 Činnost 3 Činnost 4 Činnost 5 Činnost 6 Činnost 7 Projektové řízení Plánování projektu. Plánování zdrojů Plánování zdrojů představuje proces agregovaného a detailního rozvrhování potřebných a disponibilních zdrojů v čase, odhadování metrik na základě odhadů spotřeby a jejich následná optimalizace. Čas Zdroje Potřebné zdroje Disponibilní zdroje Čas Pracnost Projektové řízení Organizování a koordinace 1. Objem práce (malý vs. velký) 2. Počet úrovní řízení (mnoho vs. málo) 3. Rovnováha kompetencí (pravomocí & zodpovědností) 4. Specializace vs. generalizace činností 5. Efektivnost sdílení zkušeností 6. Racionalita vs. politika (oficiální vs. neoficiální struktury, profesionalita vs. patriotismus) 7. Pragmatismus vs. normativnost 8. Stabilita vs. flexibilita struktury (časté reorganizace?) Organizování a koordinace projektu spočívá v rozdělování a seskupování procesů (činností) do organizačních částí a jejich uvádění v souladný vztah spočívající v uspořádané souhře vykonávaných činností za účelem dosahování cílů při optimální koordinaci činností a využívání zdrojů. Parametry organizace projektu jsou: Projektové řízení Organizování a koordinace Typická organizace projektu je dvojrozměrná (maticová). Řídící rada projektu Zástupce zadavatele Zástupce uživatele Zástupce řešitele Tým(y)Archivář Koordinační tým Koordinátr zadavatele Koordinátor uživatele Technický koordinátor Vedení projektu Vedoucí projektů Vedoucí etap Štáb Vedoucí projektu Při organizování projektu je nezbytné zohledňovat efektivnost využití zdrojů, dostupnost zdrojů, rozmístění zdrojů, efektivnost realizace a synchronizaci činností,... 0 Kontextovy Diagram RMU Banky EXT003 Dodavatele EXT006 Vedeni MU EXT007 4 Sprava A Udrzba Majetku KV D 2 Investicni Majetek Dodavatele EXT006 Statni Organy EXT020 5 Rizeni Pravnich Vztahu KV 2 Rizeni Investic A Rozvoje KV 1 Rizeni Ekonomiky A Financi KV 9 Rizeni Studijnich Zalezitosti PST 6 Provozni Logistika KV 13 Interni Audit VUIA D 1 Vnitrni Predpisy Metodiky D 3 Dokumentace D 4 Ucty D 6 Studenti D 7 Smlouvy D 10 Strategie Zamery Statni Legislativa EXT001 Soucasti MU EXT002 Soucasti MU EXT002 Vedeni MU EXT007 Verejnost EXT019 Statni Organy EXT020 Uchazeci O Studium EXT024 Zakony Predpisy Zakony Predpisy Pokyny Pozadavky Metodiky Pro Investice Projektova Dokumentace Ucetni Operace InfoPokyny Predpisy InfoPokyny Predpisy Zpravy Zpravy Metodiky V V Metodiky Studia Zakony Narizeni Financni Limity Personalni Strategie StrategieRozvoje Studia Ekonomicka Strategie Informacni Strategie Informace Marketingova Strategie Investicni Strategie StrategieOrgRozvoje Strategie VV Plany Auditu AuditorskeNalezy Doklady Doklady Soudy EXT029 8 Rizeni Vyzkumu A Vyvoje PVV 3 Provozovani Budov A Zarizeni KV 7 Rizeni Personalistiky A Mezd KV 11 StrategickePlanovani A Rozvoj PSR12 Informacni Rizeni KV D 5 Zamestnanci D 7 Smlouvy D 8 Rozpocty D 9 Zasoby Statni Legislativa EXT001 Soucasti MU EXT002 Banky EXT003 Partneri EXT004 Media EXT005 Vedeni MU EXT007 Vedeni MU EXT007 Statni Organy EXT020 Pojistovny EXT021 Odberatele EXT026 Odbory EXT027 Zdravotnicka Zarizeni EXT028 Provozni ManipulaceUdrzbaOpravy PozadavkyPozadavky Zakony Predpisy Informace 10 Rizeni Marketingu A Vne Vztahu KAN 1 KV : Rizeni Ekonomiky A Financi D 8 Rozpocty Soucasti MU EXT002 Vedeni MU EXT007 Danovy Poradce Auditor EXT010 Statni Organy EXT020 Pozadavky Analyzy Planovane Polozky Zadani FP Rady Skutecny Stav Napravna Opatreni Napravna Opatreni Zuctovani Dotaci D 3 Dokumentace Aktivace Majetku EXT013 Ucetni Dokumenty 1.2 Ekonomicke Rozbory Zpravodajstvi FM 1.6 Bankovni Operace VEU 1.3 Fakturace VEU 1.4 SpravaZavazku A Pohledavek VEU 1.7 Ucetnictvi VEU 1.8 SpravaDani A Cel VEU 1.1 Financni Planovani Rozpoctovani FM 1.5 Hotovostni Operace VEU D 1 Vnitrni Predpisy Metodiky D 3 Dokumentace D 1 Archiv Zprav A Reportu 1 D 3 Platby Uhrady1 Soucasti MU EXT002 Banky EXT003 Zamestanci Studenti EXT016 Ucetni Doklady Ucetni Operace Ucetni Doklady Ucetni Operace Ucetni Operace Ucetni Doklady Ucetni Operace Plan Kvality Nalezy Podklady K Rozpoctu D 4 UctyStatni Organy EXT020 Ucetni Operace Doklady administrativa projektů... Řízení administrativy projektů Administrativa projektů zahrnuje následující činnosti: 1. Předkládání a schvalování návrhů projektů a kontraktů 2. Odměňování pracovníků 3. Správa cest 4. Provádění nakupování 5. Uzavírání partnerských a dodavatelských smluv 6. Řízení změn v projektu 7. Řízení rozpočtu 8. Řízení režií 9. Řízení účtů projektu Administrativa projektů 1. Předkládání a schvalování návrhů projektů a kontraktů Projekt resp. kontrakt podepisuje statutární zástupce organizace kontraktora. Podpisem kontraktu přebírá kontraktor plnou zodpovědnost za komplexní realizaci projektu podle kontraktu. Podepsáním kontraktu se implementuje kontrakt, nikoliv projekt! V tomto smyslu je nezbytné: a) Vytvořit systém schvalování a registrace projektu v rámci instituce b) Systém správy dokumentace projektu (pověření vedením; originály návrhu projektu/kontraktu; originály smluv s partnery; všechny zprávy;...) Pověřením přebírá vedoucí projektu plnou zodpovědnost za úspěšnou realizaci projektu! administrativa projektů 2. Odměňování pracovníků z rozpočtu projektů Principy odměńování: a) Odměňování jako refundace mzdy b) Pouze jeden 100% úvazek c) Mzdové sazby nepřesáhnou zvyklosti odměňování v daném místě a čase d) Zaměstnavatel používá standardní formy uzavírání smluvního vztahu a odměńování (PS, DPČ, DPP, osobní přípatek, odměna) Administrativa mezd a) Pracovní smlouva či dohoda b) Doplńková smlouva – „convention“, „subcontract“ – u mezinár. projektů c) Výkazy práce – „timesheets“ administrativa projektů 3. Správa cest Principy vyplácení cestovních náhrad: a) Nejekonomičtější způsob cestování b) Jednotkové náklady nesmí překročit limity dané kontraktem c) Uplatňování národní legislativy d) Zásada přísnějšího pravidla (u legislativy) administrativa projektů 4. Provádění nakupování administrativa projektů Významnou součástí realizace projektu je nakupování (procurement). Nakupování lze obecně rozdělit do 3 kategorií: • Nakupování vybavení (Procurement of Supplies) • Nakupování služeb (Procurement of Services) • Nakupování prací (Procurement of Works) Zákon 137/2007 Sb. viz dále 5. Uzavírání partnerských a dodavatelských smluv administrativa projektů Uzavírání partnerských a dodavatelských smluv předpokládá: • Uzavření smluv s partnery projektu (viz výše) • Uzavření smluv se subdodavateli projektu (kteří nejsou partneři) Uzavírání smluv se subdodavateli se řídí pravidly o nakupování! Ve smlouvách musí být: • Explicitně vymezeny vlastnické vztahy k výsledkům (vč. ošetření vlastnických práv třetích stran) • Způsob prezentace vztahu • Zajištění nedělitelnosti disponibility a integrity výstupů • Vymezení rozsahu mlčenlivosti a utajení 6. Změny v projektu administrativa projektů Obvyklými případy změn jsou • Změny v kontraktu (formální či obsahové) • Změny cílů a výstupů • Změny v rozpočtu (v rozsahu nad 10-20%) • Změny hlavních termínů • Změny partnerů (vč. odstoupení či přijetí nových) • Změny klíčových osob – zejm. ve vedení projektu • Ostatní změny Změny zásadní – vyžadují změnu kontraktu „contract addendum“ Změny okrajové – schvalují se dopisem „side letter“ Vedoucí projektu je povinen o veškerých změnách projektu proti kontraktu informovat písemně kontrahující instituci a požádat o schválení změn. 7. Řízení rozpočtu a účtů projektu administrativa projektů Rozpočet projektu je jedním z hlavních kontraktačních dokumentů projektu a je závazný. Vedoucí projektu je povinen: 1. zajistit oprávněnost a účelnost vynakládání prostředků a používat prostředky pouze pro účely projektu 2. zajistit profinancování (předfinancování) projektu 3. zajistit spolufinancování projektu 4. vést účetní evidenci 5. Využívat prostředky pouze v době trvání kontraktu 6. Vedení prostředků na samostatném účtě případně oddělenou evidenci 7. Zajistit financování DPH z jiných zdrojů (pokud nesmí být z projektu hrazeno) 8. Optimalizovat kurzové ztráty a výnosnost 9. Optimalizovat hotovostní tok administrativa projektů Kurzové ztráty Vznikají v důsledku konverze měn zejména v zahraničních projektech. Minimalizace kurzových ztrát se dosahuje: 1. Provádění transakcí a konverzí v době nejvýhodnějšího účtu 2. Výběry v měně účtu 3. Úplný či částečný transfer rizika na dodavatele 3. Minimalizovat počet transakcí a konverzí 4. Maximalizovat kurzové zisky 5. Pojištění kurzových ztrát (operace „forward“ a „swap“) V případě, že hrazení kurzových ztrát není povoleno z projektových zdrojů, musí vedoucí projektu zajistit uhrazení těchto ztrát z vlastních zdrojů. administrativa projektů Řízení režií neboli uplatňování skutečných režijních nákladů v projektech Aplikace „full economic costing“ – hrozba nebo výzva? Témata k řešení: 1. nastavení systému evidence nepřímých nákladů 2. vůči všem zdrojům stejná pravidla uplatňování nepřímých nákladů – stanovení podílu správní režie na jednotlivé zdroje 3. „cost drivery“ – výnosy, plochy,...? 4. rozpočítávání centralizovaných nákladů do projektů na různých úrovních hierarchie organizace 5. evidence pracovní doby (časové výkazy lidí) 6. evidence využití vybavení administrativa projektů Bankovní výnosy Vznikají v důsledku úročení účtu. Veškeré bankovní úroky a výnosy musí být zahrnuty do rozpočtu projektu (jejich použití je však často vázáno písemným souhlasem kontrahující instituce – nutno zaslat žádost). Maximalizace banmkovních výnosů se dosahuje: 1. Minimalizováním počtu transakcí 2. Využití zvýhodněného úročení na termínovaných účtech 3. Udržovat maximální objem finančních prostředků na jednom účtě (např. nepřevádět peníze partnerům, ale proplácet předložené výdaje) Vedoucí projektu je povinen: 1. pravidelně vyhodnocovat stav účtu 2. provádět analýzu bankovního účtu 3. zajistit trasparentní provázání bankovního účtu na účty operativní (při více účtech) administrativa projektů Dohody s partnery Základním pravidlem řízení projektů je, že kontraktor projektu je zodpovědný plně za realizaci projektu a je jediným kontaktním bodem pro kontrahující instituci. Proto je nezbytné vytvořit závazkový vztah k partnerům projektu resp. subkontraktorům: 1. Na začátku projektu „Endorsement letter“ 2. Po podepsání kontraktu – Smlouva – vždy!!! a) předmět a cíle smlouvy b) role partnera, kontaktní (pověřená) osoba, zodpovědnosti a pravomoci c) činnosti partnera a požadované výstupy d) autorské a vlastnické vztahy e) poskytování informací, utajení a prezentace f) vedení záznamů a předkládání zpráv g) financování, platební podmínky a spolufinancování h) bankovní spojení i) termíny a ukončení kontraktu j) všeobecná ustanovení Řízení administrativy a rozpočtu projektu administrativa projektů Zásady a hierarchie pravidel Při implementacikontraktů projektů je nezbytné respektovat všechny základní normy projektu, kterými jsou v pořadí závaznosti: 1. Státní legislativa ČR a států partnerských organizací 2. Kontrakt 3. Směrnice projektu 4. Zadání („terms of reference“) či výzva 5. Schválený projekt nebo prováděcí zprávy (které se stávají kontraktačním dokumentem) 6. Všeobecné podmínky kontraktu 7. Směrnice a právní normy platné v organizaci kontraktora či partnerů Základním pravidlem je „zásada přísnějšího pravidla“! Metody hodnocení: 1. Vyhodnocení a monitorování zpráv 2. Formální metody hodnocení (dotazníky, aj.) 3. Interní audit projektu – technický a finanční, vnitřní či nezávislým auditorem,... 4. Externí audit Základní pravidlo hodnocení je „zásada hodnocení podle kontraktu“ (nikoliv projektu)! Hodnocení výsledků projektu administrativa projektů vedení lidí v projektech... Projektové řízení Vedení lidí Vedení lidí je souhrn činností související s řízením lidí v projektu. (Řízení souvisí s plněním cílů; vedení s řízením lidí. Vedení lidí v projektech je postaveno na budování a vedení týmů. Vedení zahrnuje: • Výběr lidí • Plánování • Vysvětlování • Podpora • Informování • Delegování • Hodnocení • Stimulace • Kontrola Porada → základní metoda práce týmu Seskupení Skupina (tj. společenství lidí se vzájemnou závislostí a součinností s definovaným členstvím, se společným cílem a povědomím mající schopnost vyvíjet jednotnou činnost) Tým (tj. skupina se společným cílem, ve kterém se schopnosti jednotlivců a jejich vůle ke společné činností doplňují ta, že vzniká synergický efekt. Projektové řízení Vedení lidí. Styly vedení Orientace na prožitek (empatie) Orientace na úkol Orientace individuální Orientace sociální Schpnostmotivovat Zaměřenost na úkol Vysoká VysokáNízká Nízká Sociální vedení Efektivní vedení Slabé vedení Byrokratické vedení Diamant vedoucího týmu umožňuje pomáhá deleguje vysvětluje vede naslouchá chválí kontroluje organizuje nařizuje kritizuje soudí mluví kárá, trestá Demokratické vedení (diplomatické) Autokratické vedení (autoritativní) Styl vedení Vedoucí má vytvářet tlak, nikoliv napětí! Napětí způsobuje stres, vytváří komunikační bariéry, snižuje disciplinu,... Projektové řízení Vedení lidí. Styly chování (role) jednotlivce v týmu Chovánívtýmu Přístup k řešení problémů Asertivní KooperativníNekooperativní Neasertivní Konkurenční „Competition“ (Domination) Integrativní „Collaboration“ (Integration) Vyhýbavý „Avoidant“ (Neglect) Smířlivý „Accommodative“ (Appeasement) Tvořívost Aktivita Vysoká VysokáNízká Nízká Filosof „Pavouk“ Vůdce „Včela“ Úředník „Brouk“ Organizátor „Mravenec“Myslitel „Thinker“ Vůdce „Leader“ Pracant „Worker“ Pečovatel „Caretaker“ Diamant člena týmu Projektové řízení Vedení lidí. Řízení výkonnosti týmu Čas Formování (Forming) Krystalizace (Storming) Normování (Norming) Realizace (Performing) Rozpad n.reforma (Adjourning) Čas Motivace Čas Úsilí Time-boxing Podíl na rozhodování Motivace Samovolné rozhodnutí Menšinové rozhodnutí Většinové rozhodnutí Skutečný konsensus Falešný konsensus Projektové řízení Vedení lidí. Kultura projektu Kultura projektu je integrovaným výrazem kvality vztahů v rámci projektu. • ovládaná řízenými zdroji; • evoluční v dlouhém období; • hierarchická organizace • minimalizace rizika • Ovládaná vnímáním příležitosti; • revoluční v krátkém období; • plochá organizace • vysoké riziko Administrativní kultura Podnikatelská kultura Orientace na Proces vs. Produkt; Práce vs. Lidé; Profesionalita vs. Patriotismus; Pragmatismus vs. Normativnost Autorita Specializace Přirozená VysokáNízká Formální Klan (např. vedení podniku,...) Volná soutěž (např. obchodní oddělení,...) Monokracie (např. věda & výzkum...) Byrokracie (např. výroba,...) Dominuje jeden člověk Vztahy volné soutěže & vzájemné konkurence NízkáVysoká Definovanostrolí řízení nakupování... Projektové řízení Významnou součástí realizace projektu je nakupování (procurement). Nakupování lze obecně rozdělit do 3 kategorií: • Nakupování vybavení (Procurement of Supplies) • Nakupování služeb (Procurement of Services) • Nakupování (stavebních) prací (Procurement of Works) Metody nakupování • Přímé zadání (nákup) (Direct Purchase) • Přímá smlouva (Direct Contract after Informal Consultations) • Obchodní veřejná soutěž (Open Tender) – místní n. mezinárodní • Obchodní omezená soutěž (Restricted Tender) s předkvalifikací n. s oficiální předkvalifikací resp. dvojstupňová • Zprostředkované nakupování prostřednictvím nákupních kontraktů (udělovaných na základě veřejné soutěže) resp. rámcových kontraktorů (Framework Contracts Procurement) pověřených k nákupům v určitém profesním n. jiném rámci) Řízení dodavatelského řetězce Projektové řízení Přístupy k nakupování Tradiční Strategický Fragmentovaný Přístup Komplexnost Lokálně optimalizovaný „Locally optimised“ Integrovaný Systematicky optimalizovaný „Systematically optimised“ Finančně zaměřený „Financial focus only“ Strategicky zaměřený „Strategic focus“ Flexibilní, vycházející z potřeb zákazníka, odrážející strategie Strategicky orientovaný, všestranně optimalizovaný v kvalitě, čase a nákladech Řízení dodavatelského řetězce Základní pravidla nakupování: • Oprávněnost, kvalifikace (eligibility) • Stejné podmínky (fair competitition) • Transparentnost (transparency) • Nestrannost (impartiality) neuvádět značky či dodat „nebo ekvivalentní“ • Ekonomičnost • Žádné antidatování (no retroactive awards) • Standardizace dokumentace • Archivace (5 let) Platí zásada přísnějšího pravidla! Průběžná doba nakupování u veřejné soutěže minimálně 3-6 měsíců (kritická cesta) Projektové řízení Projektové řízení Podmínky soutěže musí podmínky obsahovat: • Přípustnost variantního řešení • Přesné vymezení předmětu, obsahu a formy nabídky • Přesné vymezení rozsahu požadované dokumentace • Kvalifikační předpoklady & způsob jejich prokázání • Soutěžní lhůta – min. 36 dnů ČR a min. 40 dnů Phare • Zadávací lhůta (tj. doba platnosti nabídky) – min. 90 dnů • Přípusnost a podmínky překročení ceny • Místo a lhůtu pro získání soutěžní dokumentace • Místo a čas otevírání obálek • Místo, čas a lhůtu pro podávání (doručení) nabídek • Požadavek na jistinu a její formu (obvykle 0.5-3.0% z objemu zakázky, složená v hotovosti n. bankovní garancí nejméně 1 dne před otevíráním obálek) • Kritéria hodnocení • Požadované dodací lhůty a místo plnění resp. dodání (předání) Řízení dodavatelského řetězce Rizika nakupování • Nefektivnost resp. ztráty • Přerušení realizace projektu z důvodu selhání dodavatele • Neekonomické resp. zbytečné nákupy na nevhodné produkty • Narušení hotovostního toku Hlavní subprocesy nakupování • Koordinace dodavatelů • Analýza nákladů • Průzkum trhu • Formulace strategie řízení zásob • Benchmarking • Rozhodování koupit či udělat (make or buy decision making) • Analýza kapacity dodavatele Projektové řízení Projektové řízení Offsety jsou různé formy průmyslových a obchodních aktivit obvykle státu vyžadovaných jako podmínka nákupu s cílem minimalizovatnerovnováhy obchodu či ekonomické dopady odlivu peněz při nakupování. Klasifikace offsetů: • Offsety přímé – licencování, koprodukce, údržba a opravy, vzdělávání, výkup (buyback),... • Ofsety nepřímé – výkup (prodávajícím od kupujícího), podpora marketingu, investice, finanční podpora, přenos technologií Většinou je ustaven vládní výbor, který specifikuje předmět a podmínky offsetu. Ofsetové programy bývají rovněž upraveny zákonem. Řízení dodavatelského řetězce Offsety – eliminace rizika narušení hotovostního toku při nakupování zejména v souvislosti se statními investicemi (letectví) řízení rizik projektů... Projektové řízení Řízení rizika je praxe reagování na riziko resp. řízení v podmínkách rizika, jejímž cílem je minimalizovat negativní finanční či materiální dopady v důsledku realizace rozhodnutí nebo působení prostředí. Riziko je pak pravděpodobnost výskytu takové události s negativními dopady... Riziko = f(pravděpodobnosti negativní události, charakteru dopadu, času,...) Zdroje rizika jsou technické, operační, organizační a lidské (subjektivní & objektivní příčiny, chyby: komunikační, interpretační, rozhodovací & implementační,...). Dopady mohou být bezprostřední, kumulativní, latentní, kombinované,... Důvodem vstupování do rizika je konkurenční identifikace (competitive positioning) a dosahování konkureční výhody competitive advantage). Obvykle platí, že riziko je tím větší, čím větší přínos, výzva, inovativnost nebo originalita řešení, které je předmětem rozhodnutí či projektu resp. čím větší je dosahovaná konkureční výhoda plynoucí z realizace takového rozhodnutí. Řízení rizika Projektové řízení Řízení rizika vyžaduje vytvoření systému na strategické úrovni řízení organizace resp. projektu, který definuje kritéria hodnocení rizika, pravidla přijímání rizika (go & no go) a související systém opatření určující způsob reakce na výskyt kritických událostí. Zásady systému řízení rizika: • Potřeby, které vedou k riziku patří mezi kritické faktory úspěchu CSF (Critical Success Factors) a podnikatelské/funkční priority • Cíle jsou stanovovány se souběžným navrhováním řešení rizika či nejistoty formou souvisejících opravných akcí • Míra rizika a kvalita konkurenční identifikace jsou v rovnováze • Činnosti vedoucí ke vzniku rizika a akcí k jeho eliminaci jsou v rovnováze. Přijatá rizika a související opravné akce jsou zvládnutelné v reálných nákladech, čase a výkonech. • Existují definovaná kritéria pro přijímání rizika „go & no go“ • Vytváření kultury připravenosti k odezvě na riziko (riskresponsive culture) Řízení rizika Projektové řízení Řízení rizika vyžaduje systematický přístup zahrnující systém identifikace a analýzy rizika, plánování akcí, provádění a vyhodnocování. Identifikace & analýza rizika Plánování opravných akcí Odezva & řízení rizika Hodnocení Intuitivní rozhodování Racionální rozhodování Nízké Charakter rozhodování Dopad/Riziko Vysoké Nízký Vysoký Nízké Stupeň řízení Dopad/Riziko Vysoké Řízení rizika Projektové řízení Řízení rizika.Analýza rizika Míru rizika M lze stanovit na základě následujícího kritéria (vhodného k posuzování rizikovosti různých projektů) GP hrubý zisk během celého projektu Cd náklady vývoje Cp náklady realizace (výroby) pt pravděpodobnost technického úspěchu (funkčnost) pm pravděpodobnost dosažení předpokládaných prodejů 0.125)stM(Mpp CC GP M btmt pd ≥+ + = Mt technologický přínos (0,1) Mb obchodní přínos (0,1) s strategický význam (soulad s vizí) (0,1) t diskontní sazba (z důvodu určité doby realizace projektu) Parametry rizika (náklady, čas, výkon/produktivita) Pravděpodobnost výskytu rizika Parametry rizika ↑Náklady ↑Čas ↓Výkon% Vysoká 0.70 Nδ07*N Tδ07*T Vδ07*V Střední 0.20 Nδ02*N Tδ02*T Vδ02*V Nízká 0.10 Nδ01*N Tδ01*T Vδ01*V Celkem 1.00 ΣPx Nδ*N ΣPx Tδ*T ΣPx Vδ*V P Pravděpodobnost výskytu rizika δ Procento snížení/zvýšení N Náklady T Čas V Výkon/Produktivita Tabulku provedeme pro každou rizikovou událost. Projektové řízení Změny projektů jsou významným zdrojem rizika. Důvody změn souvisí se změnami zadání, změnami prostředí, změnami v řízení (disponibilita zdrojů, změny organizace a vedení, informace, vyšší zájmy,...), změnami cílů, změnami omezení, změnami činností,... Pro posouzení zranitelnosti projektu resp. posouzení různých variant řešení z hlediska možného rizika lze použít tzv. analýza příčin a dopadů. Pravděpodobná rizika P D PxD Faktor 1. Faktor 2. Faktor n Celkem riziko (zranitelnost) alternativy Σ P Pravděpodobnost výskytu faktoru (0,1) D Dopad výskytu faktoru (0,1) PxD Zranitelnost resp. riziko daného faktoru Tabulku provedeme pro projekt jako celek nebo pro každou alternativu řešení zvlášť a vybereme nevhodnější variantu řešení problému. Příklad: Pravděpodobnost vysoká 0.90; střední 0.50; nízká 0.1.Dopad 0.90 zastavení projektu, 0.70; zpoždění projektu; 0.30 zpoždění více než 1 činnosti CílemAPD je identifikovat příčiny způsobující velkou zranitelnost projektu, rizikové události signalizující jejich výskyt a stanovit plán činnosti a opatření v případě výskytu rizikové události. Řízení rizika.Analýza rizika. Změny projektu Projektové řízení Strategie řízení rizika (Risk Strategy) představuje koncepci resp. přístup organizace k řízení rizika. Strategie obsahuje: • Definování kritických faktorů úspěchu CSF • Způsob kategorizace rizika z hlediska velikosti rizika (malé, střední, velké), významu (katastrofické – s existenčími dopady, organizační, projektové,...) ev. oblasti (ekonomické, materiální,...) • Stanovení váhových parametrů rizika ve vztahu k nákladům, • času a výkonům • Stanovení politiky odezvy (risk-response policy) resp. scénářů • Stanovení opatření k redukci rizika (contingency management policy) – způsob řízení, způsob monitorování, stanovení zodpovědností, způsob hlášení – reporting,... • Stanovení politiky rozhodování (risk decision-making policy) Report (název rizika, popis, datum & způsob identifikace, ohrožené úkoly, metody hodnocení, původní/současná pravděpodobnost, původní/současný dopad, stávající stav, zodpovědnost za řešení a akční plán (cíle aktivity, zodpovědnosti, odhad potřebných zdrojů – čas, peníze, lidé). Řízení rizika Projektové řízení Přístupy redukující riziko jsou: • Vyhýbání se riziku (Risk Avoidance) • Sdílení rizika (Risk Sharing) • Zmírnění rizika (Risk Mitigation) • Kompenzace rizika (Risk Offset) • Rizikové plánování (Risk Contingency) Vyhýbání se riziku např. změna plánu s cílem vyhnout se riziku; Sdílení rizika např. rozdělení rizika mezi více subjektů (subkontraktorů); Zmírnění rizika např. rozdělení práce na menší úseky případně investice za účelem snížení rizika; Kompenzace rizika např. pojištění rizika, vytváření kompenzačních rezerv,...; Rizikové plánování např. vytváření rezervních plánů/scénářů, které se spustí v případě výskytu n. identifikace rizika Řízení rizika ekonomická efektivnost projektů... Projektové řízení Finanční analýza projektu Pro posuzování ekonomického potenciálu projektů se stanovují následující kritéria hodnocení projektů: 1. Účetní koeficient návratnosti 2. Návratnost 3. Čistá současná hodnota 4. Interní koeficient návratnosti 5. Index ziskovosti Výše uvedená kritéria posléze pracují s následujícími základními finančními parametry projektů: (a) Okamžitá & časová hodnota příjmů & výdajů (b) Hotovostní tok (c) Odpisy Projektové řízení Okamžitou hodnotou peněz rozumíme hodnotu peněz v okamžiku příjmové či výdajové transakce v současnosti. Časová hodnota peněz je vyjádřena dvěma hodnotami, mezi kterými existuje následující vztah: 1. Současná hodnota (present value) 2. Budoucí hodnota (future value) Současná hodnota vyjadřuje hodnotu peněz transakce (příjmu nebo výdaje) provedené v budoucnosti a přepočtené do současnosti při aplikaci dané diskontní sazby (úrokové míry) u. Budoucí hodnota vyjadřuje hodnotu peněz transakce provedené v současnosti přepočtené s danou diskontní sazbou do daného okamžiku v budoucnosti. Současná hodnota transakce je v důsledku diskontní sazby u nižší než hodnota stejné transakce v budoucnosti (budoucí hodnota). ii u)(1 BH SH + = Finanční analýza projektu Projektové řízení Finanční analýza projektu Odpisy (depreciations) představují hodnotový podíl z počáteční investice připadající v daném dílčím období na postupnou obnovu investovaného kapitálu. Cílem je rozložit danou počáteční investici (náklady) do určitého časového období. Odpisy představují bezhotovostní účetní nákladovou položku započítávanou do celkových nákladů projektu (případně organizace) a jsou obvykle vyjádřeny roční sazbou v procentech počáteční investice. Základní metody výpočtu odpisů: 1. Metoda rovnoměrného pokrytí 2. Metoda poměrová 3. Metoda zdvojování zůstatků r 1 COi = 1i i ) r 2 1( r 2 CO − −= 1)r(r 1)i2(r COi + +− = Projektové řízení Hotovostní tok (cash flow) charakterizuje stav pracovního kapitálu jako rozdíl mezi příjmy P (inflows) a výdaji V (outflows) do daného sledovaného okamžiku. Výdaje nezahrnují odpisy z důvodu jejich bezhotovostního charakteru. Perioda sledování hotovostního toku může být denní, týdenní, měsíční, čtvrtletní, pololetní či roční. Pro hodnocení ekonomické prospěšnosti projektů vystačíme obvykle se sledováním ročním, kdy hodnota hotovostního toku v ktém roce od zahájení projektu je rovna součtu hotovostních toků v letech předcházejících. Na předpokládaný hotovostní tok budoucích období se rovněž pro ekonomické posuzování projektu uplatňuje výpočet současné hodnoty příjmové a nákladové strany hotovostního toku. )V(PHT i k 1i i∑= −= Finanční analýza projektu Projektové řízení Kritéria hodnocení ekonomické prospěšnosti projektů 1. Účetní koeficient návratnosti ARR (Accounting Rate of Return) 2. Návratnost PBT (Pay-back Time) 3. Čistá současná hodnota NPV (Net Present Value) 4. Interní koeficient návratnosti IRR (Internal Rate of Return) 5. Index ziskovosti PI (Profitability Index) n. SRR (Specific Rate of Return) I P ARR = ARR 1 P I PBT == I u)(1 )V(P NPV r 1i i ii − + − = ∑= I IRR)(1 )V(Pr 1i i ii = + − ∑= N NPV 1PI += P celkové příjmy projektu Pi příjmy projektu v i-tém roce I celková investice do projektu N celkové náklady projektu Ni náklady projektu v i-tém roce r doba trvání projektu v rocích u roční diskontní míra r = 0 pro rok zahájení projektu Poměr celkových výnosů (příjmů) projektu P k celkové investici I Čas potřebný k vyrovnání počáteční investice I z výnosů (příjmů) P Rozdíl součtu současné hodnoty hotovostních toků v jednotlivých letech realizace projektu a počáteční investice; jesliže NPV > 0, pak projekt generuje příjmy ve stanovené diskontní sazbě IRR je diskontní sazba, při které je NPV právě rovna 0; vyžaduje numerickou iteraci Vyjadřuje výši výnosů na jednotku nákladů Ze dvou projektů je přínosnější ten, jehož NPV, IRR a PI jsou větší! Finanční analýza projektu čistá současná hodnota 0I u)(1 )N(V NPV n 1i i ii ≥− + − = ∑= 0I u)(1 )N(V ... u)(1 )N(V u)(1 )N(V NPV n nn 2 2211 ≥− + − ++ + − + + − = Projektové řízení Analýza přínosů a rizika RBA (Risk-BenefitAnalysis) 1/4 Obecně lze očekávat tři kategorie přínosů, kterých lze dosáhnout na určité hladině pravděpodobnosti: (1) Snížení nákladů (2) Zvýšení produktivity (3) Zvýšení příjmů Obvykle se posuzují 3 hladiny pravděpodobnosti: nízká 10% (5%), střední 20% (15%) a vysoká 70% (80%). Analýza se provádí v následujcící tabulce a posléze v RBA matici… Obvykle se provádí průzkum, kterým se zjistí názor zainteresovaných stran na pravděpodobnost, že implementací daného projektu bude dosaženo určitého výsledku (například určité hodnoty nějaké rozpočtové položky, procentuální zvýšení produktivity o určitou hodnotu, procentuální snížení nákladů o určitou hodnotu atd.). Pravděpodobnost Hodnota 0,7 0,2 0,1 Součet Přínos H δ07 0,7Hδ07 δ02 0,2Hδ02 δ01 0,1Hδ01 H (0,7δ07 +0,2δ02 +0,1δ01 ) Finanční analýza projektu 1. Identifikují se oblasti ovlivněné realizací projektu a specifické činnosti, ve kterých lze po implementaci projektu očekávat přínosy 2. Stanoví se hodnota H celkových stávajících nákladů případně příjmů činností 3. Pro každou činnost se identifikují očekávané přínosy a každý přínos se přiřadí některé ze tří kategorií: snížení nákladů, zvýšení produktivity/odstranění nákladů případně zvýšení příjmů 4. Pro každý přínos se odhadne se procento snížení nákladů případně zvýšení příjmů iδp pro danou hladinu pravděpodobnosti α (tj. 10%, 20% a 70%) 5. Stanoví se hodnota i-tého přínosu iHp pro každou hladinu pravděpodobnosti p a zapíše se do tabulky 6. Hodnota přínosu pro každou hladinu pravděpodobnosti se zapíše do RBA matice do příslušného řádku kategorie přínosu 7. Výše uvedený postup se opakuje pro každý přínos 8. Následně se provede součet hodnot všech přínosů ve sloupcích matice pro každou hladinu pravděpodobnosti 9. Součtem hodnot v řádcích se stanoví se celková hodnota přínosu Projektové řízení Analýza přínosů a rizika RBA (Risk-BenefitAnalysis) Vlastní postup analýzy spočívá v následujících krocích: ∑ ∑== α α αα α δHHP i i i αα α δHH i i i = Finanční analýza projektu Projektové řízení Analýza přínosů a rizika RBA (Risk-BenefitAnalysis) Hladina pravděpodobnosti Vysoká 70% Střední 20% Nízká 10% Součet Snížení nákladů 0,7H1 1δ07 0,2H1 1δ02 0,1H1 1δ01 Přínos 1 0,7H2 2δ07 0,2H2 2δ02 0,1H2 2δ01 Přínos 2 1 3 6 Zvýšení produktivity 0,7H3 3δ07 5 0,2H3 3δ02 0,1H3 3δ01 Přínos 3 2 5 8 Zvýšení příjmů 0,7H4 4δ07 0,2H4 4δ02 0,1H4 4δ01 Přínos 4 4 0,7H5 5δ07 7 0,2H5 5δ02 9 0,1H5 5δ01 Přínos 5 Součet Přínos Kategoriepřínosu Metoda RBA analýzy stanovuje 3 hladiny rizika, které jsou v RBA matici mapovány do 3 oblastí: Nízké riziko se váže k oblastem 1, 2 a 3; střední riziko 4, 5 a 6 a konečně vysoké riziko je vázáno na oblasti matice označené 7, 8 a 9. Finanční analýza projektu Projektové řízení Analýza přínosů a rizika RBA (Risk-BenefitAnalysis) Úroveň rizika Nízké riziko Střední riziko Vysoké riziko Přínos 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Součet Přínos 1 0,7H1 1δ07 0,2H1 1δ02 0,1H1 1δ01 Přínos 2 0,7H2 2δ07 0,2H2 2δ02 0,1H2 2δ01 Přínos 3 0,7H3 3δ07 0,2H3 3δ02 0,1H3 3δ01 Přínos 4 0,7H4 4δ07 0,2H4 4δ02 0,1H4 4δ01 Přínos 5 0,7H5 5δ07 0,2H5 5δ02 0,1H5 5δ01 Součet Přínos Rozložená RBA Prostřednictvím rozložené RBA matice je možné stanovit celkovou hodnotu přínosu projektu na devíti úrovních rizika. Finanční analýza projektu kontrola a monitorování... Projektové řízení Kontrola a měření projektu Kontrola a měření projektu je soubor metod pro monitorování a regulování realizace resp. průběhu projektu (operational monitoring) nebo kontraktu (contract monitoring) s cílem měřit a vyhodnocovat stav projektu ve smyslu rozpracovanosti, produktivity, kvality výsledků & spotřeby zdrojů a práce za účelem identifikace potenciálních odchylek, problémů a rizik jako podklad pro rozhodování o opravných opatřeních a vyhodnocovat metriky pro odhadování a plánování realizace budoucích projektů. Základní nástroje monitorování projektu jsou (přímé/nepřímé): • Předkládání zpráv (reporting) • Kontrolní dny/monitorovací návštěvy/oponentní řízení • Audity (technické/finanční;dálkové/na místě; externí/interní) • Finanční nástroje (rozložené splátky, reimbursables, bankovní garance, spolufinancování...) • Ostatní (předběžné & konečné přijetí,...) Projektové řízení Kontrola a měření projektu. Předkládání zpráv Předkládání zpráv (reporting) je základní metoda monitorování projektu. Zprávy mohou být technické a finanční. Zpráva obsahuje: • Seznam cílů a strukturované a stručné odpovědi na stav splnění cíle (ano/ne) • Vykonávané činnosti (název, zahájení, konec, stav) • Dosud nezahájené činnosti (název, zahájení, konec) • Zpožděné činnosti (název, důvod, řešení) • Neplánované činnosti • Změněné činnosti • Další odchylky, problémy a nalezená řešení • Čerpání finančních prostředků (celkem, utraceno, vázáno, zbývá – v jednotlivých rozpočtových položkách) Mlžný index = x (1 + ) x 0.05 ≤ 1 počet slov počet vět počet dlouhých slov počet slov Za dlouhá slova se považují slova se 3 a více slabikami. Slova v angličtině s koncovkou „– ed“„–ing“ se nepočítají, stejně se nepočítají vlastní jména. Projektové řízení Kontrola a měření projektu. Měření stavu projektu Měření stavu projektu představuje proces sledování spotřeby práce v závislosti na čase a stanovování metrik. Čas Spotřeba práce Původní odhad Odhadovaný termín dokončení při původní spotřebě Odhadovaná spotřeba práce pro dokončení k původnímu termínu Zpoždění při dodržení původní spotřeby práce Dodatečnáspotřeba práceprodokončení vpůvodnímtermínu Nová spotřeba Původní spotřeba Původnítermín Novýtermín Efektpřerušení Čas Produktivita 7% náběhu na plnou produktivitu Stav projektu nelze hodnotit konstatováním, že projekt je hotov na X%; jediným kritériem hodnocení stavu projektu je splnění činnosti v daném termínu & kvalitě! 1. Odhad pracnosti na základě složitosti produktu spotřeba práce = f(složitost produktu) dekompozice produktu na funkce 2. Odhad pracnosti na základě počtu a složitosti úkonů spotřeba práce = f(počet úkonů; složitost úkonů) dekompozice procesů na dílčí úkony Projektové řízení Kontrola a měření projektu. Měření stavu projektu Metriky projektu představují vzorec, kterým se stanovuje (měří) nebo odhaduje spotřeba práce (pracnost) nebo spotřeba zdrojů. Postup konstrukce metrik → 2 postupy: T = Σi=1..n(doba realizace úkonui x upravující faktori x počet lidí na úkoni) T = Σi=1..n(doba realizace funkcei x upravující faktori x počet lidí na funkcii ) T = počet procesů x počet úkonů x doba realizace úkonu x počet lidí) Složitost funkce n. úkonu se stanovuje ve vztahu k pracnosti, tj. času nezbytného na realizaci funkce n. úkonu: s = 1 jednoduchý; 2 průměrný & 3 složitý Projektové řízení Kontrola a měření projektu. Měření stavu projektu Upravujícími faktory Fi se posuzuje jednak složitost úkonu n. funkce „s“ a jednak faktory K1,K2,...,Kn, které ovlivňují dobu realizace úkonu n. funkce Fi = složitosti x Пi=1..n faktori Faktory K1,K2,...,Kn jsou faktory ovlivňující produktivitu. Výpočtový model může být postaven např. na skutečnosti, že zvýšení produktivityΔp vede ke snížení času potřebného na realizaci určitého úkonu, n. funkce, tj. pracnosti T o Δt dle uvedeného vztahu Obvykle se stanovují ve vztahu k průměrné produktivitě jako poměr zvýšení n. snížení produktivity ku průměrné produktivitě, která je rovna 1. Δp1 Δp Δt T Δt + == Δt1 Δt Δp − = Hodnocení projektu (project review and evaluation) může být definována jako periodické hodnocení relevantnosti, účinnosti, efektivnosti, dopadů, ekonomické a finanční proveditelnosti a životaschopnosti a udržitelnosti výsledků projektu. Cílem hodnocení je vyhodnotit výsledky projektu proti kontraktu. Předmětem hodnocení jsou následující parametry: 1. Relevantnost (vhodnost a souvislost cílů projektu a řešených úkolů) 2. Ekonomičnost (přínosy vs. náklady) 3. Účinnost (efficiency) – účinnost dopadů 4. Efektivnost – hodnocení přínosu výstupů k dosažení cílů a nákladová efektivnost transformace vstupů na výstupy 5. Dopady (impact) – přínos projektu pro cíle daného sektoru a širší okolí 6. Životaschopnost (viability) – věcná i ekonomická; společenské náklady a přínosy 7. Udržitelnost (sustainability) 8. Návratnost (hodnocení návratnosti investice) Hodnocení výsledků projektu Projektové řízení Systém monitorování a kontroly projektu Návrh systému monitorování a kontroly projektu předpokládá: 1. Analyzovat cíle projektu 2. Analyzovat implementačníprocedury projektu 3. Analyzovat indikátory • vyhnout se příliš mnoha indikátorům • příliš komplexním indikátorům (komplikace získat vstupy) • přílišné koncentraci na stav (více než na výsledky) 4. Navrhnout formát a charakter zpráv • typy zpráv 1: úvodní zprávy (inception), průběžné zprávy (interim, progress), výroční zprávy (annual), závěrečné zprávy (final) • typy zpráv 2: technické (technical) a finanční (financial) zprávy 5. Navrhnout implementační plán systému monitorování a kontroly Projektové řízení organizace projektové podpory... Klíčové potřeby podpory projektů: • nezbytnost komplexní koordinace metodiky podpory projektů v oblasti ekonomické (finance,účetnictví,daně), personální,investiční a právní • nezbytnost centrální evidence a informační podpory (databáze ISEP) • nezbytnost řízení disponibilityzdrojů(cash flow), předfinancování a spolufinancování (otevřené vs. skryté) • nezbytnost koordinace zpětně uznatelných nákladů na přípravua případně zajištění prostředkůz technické asistence pro přípravuprojektů • nezbytnost koordinace uznatelnosti a neuznatelnosti nákladů v projektechz hlediska disponibilníchzdrojů– neuznatelné náklady jsou o formě spolufinacování • nezbytnost koordinace „křížového“ financování • nezbytnost jednotného přístupuk financování a vykazování nákladů – postupně sjednocovaná pravidla financování projektů(například„full-cost model“ financování nepřímýchnákladů) • nezbytnost zajištění a prokazování udržitelnosti výsledkůprojektůpo skončení projektů – provozní, finanční,personální • nezbytnost posuzování proveditelnosti projektu– technické, finanční, prováděcí (časové, kapacitní) Projektová podpora Projektové řízení Principy nastavení projektového řízení • Přenos zodpovědnosti za administrativuprojektuna vedoucí projektů – zásada komplexní zodpovědnosti vedoucího projektu • Reflektování vysoké variabilitya časté protichůdnosti pravidel zásada přísnějšíhopravidla • Koexistence liniové a projektové struktury– zásada nadřízenosti liniovéhořízení nad projektovým • Intenzifikace vnějšíchi vnitřníchkontrol a zákonných požadavků pro nastavení mechanismůauditů zásada čtyř očí (tj.v podstatě systém FK, provázání projektového a liniovéhořízení) • Rostoucí požadavky na vykazování úvazků zásada celkového úvazku ve stejné činnosti 1,00 • Vymezení „řízení projektu“ jako specifické činnosti • Rostoucí požadavky na vykazování úvazků zásada implementace smlouvy– rozhodnutí,nikoliv projektu • Rostoucí požadavky na rozsah a způsob zajištění předfinancování a spolufinancování projektů„nejsou náklady“ na vykazování spolufinancování Projektové řízení Projektová podpora. Nastavení Opatření přijatá pro zavedení systému projektového řízení na MU 1. Nastavení organizace rektorátu pro podporu projektového řízení • organizační vymezení (odbory: projektové podpory – strategie - věda a výzkum - studium) • personální zajištění na rektorátě 2. Nastavení jednotné terminologie 3. Zavedení evidence všech projektů (databáze projektů) 4. Proces vytváření kompatibilních struktur na součástech 5. Proces vytváření systému pro vyhledávání a podporu přípravy projektů 6. Nastavení pravidel komunikace – zásada nejvýše 5 dnů na odpověď 7. Nastavení interního systému pro řízení kvality pro efektivnější a optimální využití zdrojů: controlling (hodnotový management – zřízení odboru financování), vnitřní evaluace výsledků projektů zásada vnitřní evaluace 8. Nastavení systému interního vzdělávání Projektová podpora. Příklad Projektové řízení Odbor kontrolní Odbor financování Odbor ekonomický Odbor personální Odbor investiční Odbor pro vědu a výzkum.... Odbor pro strategii.... Odbor studijní.... Odbor pro vnější vztahy a mkt.... PMU 2 PMU 3 Rektor KvestorProrektoři Odbor právní Podpora projektů PMU 1 Odbor interního auditu Projektové řízení