Fungování ekonomického systému Ekonomika veřejné správy • Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Organizace předmětu l12. 10. Tomášková/Blažek 1.Úvod do předmětu, vymezení předmětu zkoumání, fungování ekonomického systému společnosti 2.Stát a jeho role v ekonomickém systému 3. l9. 11. Blažek 1.Ekonomická úloha státu z pohledu ekonomických teorií 2.Monetární politika l l30. 11. Blažek 1.Úloha centrální banky 2.ČNB Literatura lZákladní literatura lBlažek, J., Kerlinová, A. a Tomášková, E. Ekonomika veřejné správy, 2016 l lDalší doporučená literatura lFuchs, K., Tuleja, P. Základy ekonomie. 2. upravené vydání. Praha: Ekopress, s. r. o., 2005. ISBN 80-86119-94-7. lJurečka, V. a kol. Makroekonomie. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3258-9. lHamerníková, B., Maaytová, A. a kol. Veřejné finance. 2. vydání, Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010, 340 s., ISBN 978-80-7357-497-0. lOchrana, F., Pavel, J., Vítek, L. a kol. Veřejný sektor a veřejné finance: Financování nepodnikatelských a podnikatelských aktivit. Praha: Grada, 2010. lPekárek, A. Výzkum informací veřejného sektoru České republiky. Ikaros Roč. 13, č. 3 (2009). [citováno 10. 7. 2014]. Dostupný z: http://www.ikaros.cz/vyzkum-informaci-verejneho-sektoru-ceske-republiky lPeková, J., Pilný, J., Jetmar, M. Veřejná správa a finance veřejného sektoru. Praha: ASPI, 2008. l Zkouška lForma zkoušky: Písemná a ústní lObsahové zaměření: lBlažek, J., Kerlinová, A. a Tomášková, E. Ekonomika veřejné správy, 2016 lInformace z přednášek l l Veřejný sektor (1) lzahrnuje instituce a organizace zabývající se činnostmi, které nejsou předmětem zájmu subjektů soukromého sektoru, nebo redistribucí l ljsou úplně či částečně financovány z veřejných prostředků l ljsou spjaty s fiskálním systémem a rozpočtovou soustavou l l Veřejný sektor (2) lPoslání veřejného sektoru: lpředcházet důsledkům selhání trhu, lřešit důsledky selhání trhu v ekonomickém růstu a sociálním rozvoji. l lVeřejný sektor se zabývá: lvymezením argumentů pro rozvoj a uplatnění ekonomické úlohy státu, lhlavními oblastmi činnosti veřejného sektoru, lanalýzou a rozborem specifik výsledných produktů veřejného sektoru, lefektivitou činností institucí ve veřejném sektoru. l Funkce veřejného sektoru lekonomická – zabezpečení veřejných statků, podpora soukromého sektoru, redistribuce příjmů a bohatství, snižování nezaměstnanosti, přispívá k tvorbě HDP l lsociální – stanovení podmínek pro kvalitu lidského života, vytváření sociálního klima a zastávání částečně i charitativní úlohy l letická – stanovení a zabezpečení dodržování morálních a etických zásad l lpolitická – rozvíjení občanské společnosti, rozvíjení demokracie, řešení důsledků ekonomické globalizace l Úkol veřejného sektoru lvytvářet vhodné podmínky pro fungování soukromého sektoru l lzajistit potřebné statky, které v požadované kvalitě a kvantitě nedokáže zabezpečit soukromý sektor J Příčiny selhání trhu a státních zásahů lMikroekonomické lnedokonalá konkurence lnedostatek informací lexistence přirozeného monopolu lexistence veřejných statků lvznik externalit l lMakroekonomické lnedostatečné využívání zdrojů lzabezpečit stabilní hospodářský růst l lMimoekonomické lpotřeba zmírnit nerovnosti mezi subjekty lpotřeba zvýšit kvalitu lidského potenciálu lohled na životní prostředí Velikost a struktura veřejného sektoru lVelikost a strukturu veřejného sektoru ovlivňují: lfaktory ekonomické lbariéry výkonnosti lbariéry spotřeby lbariéry výběru daní lfaktory historické a geopolitické lstátní paternalismus x liberalismus lpřírodní podmínky lfaktory demografické lrůst populace lzměny ve věkové a sociální struktuře lzměny preferencí lfaktory kulturně náboženské lfaktory politické lkvantita a kvalita veřejných statků l lPodíl veřejných výdajů na veřejný sektor k HDP. l (v ČR v současné době kolem 48 %) l J Veřejná správa lVeřejný sektor je řízený veřejnou správou, jejímž posláním je právě řízení a správa veřejného sektoru. l lZa veřejnou správu se označuje: lzáměrné činnosti a úkoly vykonávané na jednotlivých vládních úrovních ve veřejném zájmu, především k zajišťování veřejných statků (funkční pojetí VS) l linstituce, které tuto činnost vykonávají. Státní instituce vykonávají veřejnou správu přímo, ostatní instituce pouze odvozeně, např. územní samospráva (organizační pojetí VS) Veřejná správa - dělení lStátní správa - je zabezpečována: lpřímými vykonavateli, tj. vládou, ministerstvy, ostatními správními úřady s celostátní nebo územní působností, veřejnými ozbrojenými sbory či hlavou státu l lnepřímými vykonavateli, tj. orgány obcí a krajů (obecní úřady, pověřené obecní úřady, obecní úřady obcí s rozšířenou působností, krajské úřady, zvláštní orgány obcí a krajů, komise rad obcí). l lSamospráva je správou části veřejných záležitostí, které jsou vykonávány jinými subjekty veřejné správy, než je stát, a to jejich jménem na vlastní odpovědnost a jejich vlastními prostředky l lOstatní veřejná správa – zbytková oblast veřejné správy, kterou vykonávají částečně samosprávné a nesamosprávné instituce, které plní veřejné úkoly vlastními prostředky Organizace veřejné správy lúzemní – je v ČR představované úrovní ústřední, oblastní a obecní, přičemž rozhodující je trvalé bydliště či sídlo l lvěcné – vyplývá z vlastnictví k určité věci nebo obstarávání společných záležitostí, např. služeb u svazků obcí. Dále se člení na správu politickou (všeobecná) nebo odbornou (specializovaná). l lstrukturální – je založené na systému základních pravidel vytvářejících rámec pro určitou činnost l lfunkční – se týká vědomě vytvářené činnosti podle legislativně daných úkolů. Principy „dobré správy“ lPrincipy dodržování právního řádu: lZákonnosti lNestrannosti lPrávní jistoty lČasové přiměřenosti lOdpovědnosti lOtevřenosti lÚcty k soukromí ldalší J Ekonomika veřejné správy lOdborná disciplína zkoumající ekonomické aspekty veřejné správy: lEkonomické vztahy lVolbu a účinnost nástrojů regulace lVýkonné, efektivní a hospodářské fungování institucí veřejné správy l lNejdůležitější nástroje: lStátní rozpočet a další veřejné rozpočty Fungování ekonomického systému společnosti lzaloženo na celkové koordinaci tohoto systému l lkoordinace znamená soulad mezi jednotlivými částmi tohoto systému l lsubjekty se musí vyznačovat účelným chováním l lzaloženo na racionálním chování • • • Racionální chování lJedinci mají vyjasněné a konzistentní preference. l lJedinec se snaží maximalizovat svůj užitek (nakupuje statky, které budou uspokojovat jeho potřeby, přitom ze statků vybírá ty, které mu přináší nejvyšší užitek. l lJedinci se snaží optimalizovat – jedinec velikost užitku poměřuje s velikostí oběti, které za tyto statky bude muset přinést. l lJedinci se vyznačují subjektivním vnímáním užitečnosti. l lJedinci se budou chovat dle teorie racionálního jednání, aniž by tuto teorii znali, neboť pokud by se totiž podle této teorie nechovali, způsobovali by si škodu. l lRacionalita není patrná ve volbě cílů, ale ve volbě prostředků k dosažení cílů. l lRacionalita rovněž předpokládá, že pokud jedinec zjistí, že si svým jednáním způsobuje škodu, své jednání změní. Racionální chování spočívá v tom, že jedinec systematicky neopakuje chyby, nikoliv, že je neomylný. Racionální chování státu lStát se rovněž chová racionálně, neboť poměřuje užitek obyvatelstva s celkovými náklady spojenými se zabezpečením konkrétního veřejného statku. l lÚčelem celého hospodářství i jednotlivých ekonomických subjektů je tedy ze zdrojů vytvářet statky sloužící k uspokojování potřeb. Vztah zdrojů a potřeb Funkce cen lInformační funkce lZprostředkovatel přenosu informací o potřebách, zálibách, zvyklostech spotřebitelů, výrobních možnostech, zdrojích (neplatí u nedokonalých trhů) lAlokační (regulační) funkce lOdráží změny v preferencích lPřevaha nabídky – cenový pokles lPřevaha poptávky – cenový vzestup lStimulační funkce lDiferenciační dopad na výrobce lOmezovací funkce lPouze někteří spotřebitelé mohou spotřebovávat lFunkce distribuční lCena je nástrojem distribuce důchodů při směnných transakcích. l l Role jednotlivých subjektů systému J Dělení statků ldle charakteru statků lvolné statky lekonomické statky l lz institucionálního hlediska lčistě tržní statky lčistě netržní statky – daňová cena lpolotržní statky- uživatelská cena (poplatky za rozhlasové a TV vysílání) l lpodle způsobu rozhodování lsoukromé statky lveřejné statky l lz ekonomického hlediska lčisté soukromé statky lčistě kolektivní statky – činnost policistů, hasičů lsmíšené kolektivní statky – např. dálniční známky lfakultativní lpřikázaná státem tzv. upřednostněné veřejné statky l Veřejné statky lsouhrn zboží a služeb poskytovaných za účelem uspokojení veřejných potřeb l lNejčastější chyby v definování: lVeřejné = veřejná produkce a veřejné financování produkce lJsou poskytovány zdarma lVeřejný sektor je při produkci veřejných statků vždy neefektivní l lVeřejné statky jsou spojeny s: lnerivalitou spotřebitelů lnedostupností preferencí lvýskytem „černého pasažéra“ l Způsoby zabezpečování veřejných statků lve veřejném sektoru lveřejnou zakázkou u soukromého sektoru lspolečná participace veřejného a soukromého sektoru l Kritéria pro rozhodování o způsobu zabezpečení veř. statků lObjem vynakládaných finančních prostředků z veřejných rozpočtů l lUžitek obyvatel l l Faktory růstu veřejných výdajů lDemografické faktory lVálečné události lInflace, vyšší nákladovost služeb lTechnologické změny lPolitické a sociální vlivy lDemonstrační efekt l l Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 1930 •Zdroj:http://72.14.207.104/search?q=cache:zZs2sjIL60cJ:nb.vse.cz/~urbanek/VF101PPT/4temaN.ppt+%22F aktory+r%C5%AFstu+ve%C5%99ejn%C3%BDch+v%C3%BDdaj%C5%AF%22&hl=en&ct=clnk&cd=1&client=firefox-a Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 1990 •Zdroj:http://72.14.207.104/search?q=cache:zZs2sjIL60cJ:nb.vse.cz/~urbanek/VF101PPT/4temaN.ppt+%22F aktory+r%C5%AFstu+ve%C5%99ejn%C3%BDch+v%C3%BDdaj%C5%AF%22&hl=en&ct=clnk&cd=1&client=firefox-a Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 2030 •Zdroj:http://72.14.207.104/search?q=cache:zZs2sjIL60cJ:nb.vse.cz/~urbanek/VF101PPT/4temaN.ppt+%22F aktory+r%C5%AFstu+ve%C5%99ejn%C3%BDch+v%C3%BDdaj%C5%AF%22&hl=en&ct=clnk&cd=1&client=firefox-a Děkuji za Vaši pozornost. J Boring%20Presentation