EVIDENCE TRŽEB Finanční právo III (podzim 2018) Petra Lišková OBSAH SEMINÁŘE 2 OBSAH 1.Obecně o evidenci tržeb 2.Subjekt a fáze evidence 3.Evidovaná tržba 4.Režimy evidence 5.Kontrola plnění povinností 6.Správní trestání 7.Nález Ústavního soudu (Pl. ÚS 26/16) 8.Novela zákona o evidenci tržeb 3 OBECNĚ O EVIDENCI TRŽEB 4 PRÁVNÍ ÚPRAVA (1) ¢Zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů („ZoET“) —Základní předpis evidence tržeb ¢Zákon č. 113/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb —Např. zavedení slevy na evidenci tržeb do zákona o daních z příjmů 5 PRÁVNÍ ÚPRAVA (2) ¢Zákon č. 183/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a zákona o některých přestupcích —Část 239. – změna správního trestání na úseku evidence tržeb 6 VZTAH K JINÝM PRÁVNÍM PŘEDPISŮM ¢Daňový řád —§ 33 ZoET: „Nestanoví-li tento zákon jinak, postupuje se při řízení a jiném postupu týkajícím se evidence tržeb podle daňového řádu s výjimkou přestupků.“ ¢Zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich („PřestZ“) 7 CÍLE EVIDENCE TRŽEB (1) 1.Rovné podmínky na trhu —odstranění nerovných podmínek v konkurenčním boji, —snížení sazby DPH v oblasti stravovacích služeb z 21% na 15% s výjimkou alkoholu, tabákových výrobků a doplňkového sortimentu, —možné další snížení daňového zatížení v budoucnu. 8 CÍLE EVIDENCE TRŽEB (2) 2.Cílená kontrola, méně administrativy —nezatěžování poctivých podnikatelů namátkovými daňovými kontrolami, —omezení administrativy spojené s daňovými kontrolami, —možnost využití evidovaných dat k dalším účelům podnikatele (získání lepšího přehledu o vstupech a výstupech, zboží, zlepšení možnosti kontroly případného podvodného jednání ze strany zaměstnanců, apod.). 9 SUBJEKT A FÁZE EVIDENCE 10 SUBJEKT EVIDENCE TRŽEB 11 ¢Poplatník 1.Daně z příjmů fyzických osob 2.Daně z příjmů právnických osob ¢ —Bez rozlišení daňový rezident x daňový nerezident ¢ ¢ FÁZE EVIDENCE TRŽEB (1) 12 ¢Evidence nedopadá na všechny od data účinnosti zákona ® postupný náběh ve 4 fázích (§ 37 ZoET) — Fáze evidence tržeb FÁZE EVIDENCE TRŽEB (2) 13 ¢1. fáze – ubytovací a stravovací služby —NACE 55 - Ubytování (většinou krátkodobé ubytování, hotely, kempy, penziony, tábořiště, ubytovny…) —NACE 56 - Stravování a pohostinství, jde-li o stravovací služby - (podnikatelé, kteří nabízejí jídla a nápoje k okamžité konzumaci na místě, tj. restaurace, hospody, kavárny, kantýny…) ¢2. fáze – maloobchod a velkoobchod —NACE 45.1 - Obchod s motorovými vozidly, kromě motocyklů —NACE 45.3 - Obchod s díly a příslušenstvím pro motorová vozidla, kromě motocyklů —NACE 45.4 - Obchod s motocykly, jejich díly a příslušenstvím —NACE 46 - Velkoobchod, kromě motorových vozidel —NACE 47 - Maloobchod, kromě motorových vozidel (vč. stánkového prodeje, prodeje na tržištích…) FÁZE EVIDENCE TRŽEB 14 ¢3. fáze – ostatní činnosti neuvedené v jiné fázi —NACE 56 - Stravování a pohostinství, jde-li o tržby z dodání zboží (tržby, které nejsou stravovací službou, tj. zmrzlina v kornoutu, popkorn v krabici, párek v rohlíku…) —NACE 45.20 – Opravy a údržba motorových vozidel, kromě motocyklů (autoservisy) —NACE 49.32 - Taxislužba —NACE 49.10 - Železniční osobní doprava meziměstská —NACE 49.41 - Silniční nákladní doprava —NACE 10.7, 10.1,… - Podnikatele ve výrobě (pekaři, cukráři, řezníci…) —NACE 86, 69.1, 75.0,… - Svobodná povolání (lékaři, právníci, veterináři…) FÁZE EVIDENCE TRŽEB 15 ¢4. fáze – vybraná řemesla a výrobní činnosti —NACE 13 - Výroba textilií —NACE 14 - Výroba oděvů —NACE 15 - Výroba usní a souvisejících výrobků —NACE 16 - Zpracování dřeva, výroba dřevěných, korkových, proutěných a slaměných výrobků, kromě nábytku —NACE 17 - Výroba papíru a výrobků z papíru —NACE 20.4 - Výroba mýdel a detergentů, čistících a leštících prostředků, parfémů a toaletních přípravků —NACE 22 - Výroba pryžových a plastových výrobků —NACE 23 - Výroba ostatních nekovových minerálních výrobků —NACE 25 - Výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků, kromě strojů a zařízení —NACE 31 - Výroba nábytku —NACE 32 - Ostatní zpracovatelský průmysl (výrobci her a hraček, sportovních potřeb, hudebních nástrojů…) —NACE 33 - Opravy a instalace strojů a zařízení —NACE 43 - Specializované stavební činnosti (např. elektrikáři, obkladači, malíři, pokrývači…) —NACE 95 - Opravy počítačů a výrobků pro osobní potřebu a převážně pro domácnost (hodinový manžel, opravář počítačů…) —NACE 96 - Poskytování ostatních osobních služeb (např. kadeřnice, maséři, kartářky…) EVIDOVANÁ TRŽBA 16 EVIDOVANÁ TRŽBA 17 ¢Evidovanou tržbou je platba, která —splňuje formální náležitosti (§ 5 ZoET), a která zároveň —zakládá rozhodný příjem (§ 6 ZoET). ¢ ¢Obě podmínky musí být splněny současně! 1. EVIDOVANÁ TRŽBA – FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI 18 ¢Splňuje platba, která je uskutečněna —v hotovosti, —platební kartou, —šekem, —směnkou, —v jiných formách, které mají charakter obdobný předchozím formám (např. dárkové karty, poukázky na zboží a služby - kam patří též stravenky, dále i platby prostřednictvím žetonů apod., včetně bitcoinů), nebo —započtením kauce nebo obdobné jistoty složené ze způsobů podle předchozích bodů. ¢V případě, kdy se jedná čistě o platby převodem z účtu na účet či například inkasem, nejsou formální znaky evidované tržby naplněny ® nejedná se o evidované tržby! EVIDOVANÁ TRŽBA – FAKTURA 19 ¢Důležité je, jakým způsobem byla uhrazena —Zaplatí- li zákazník příslušnou částku v hotovosti, platební kartou nebo jiným obdobným způsobem, musí poplatník platbu zaevidovat, a to i tehdy, je-li jako způsob úhrady uvedeno bezhotovostně. ¢Povinnost evidovat tržbu naopak nevzniká, je-li částka uvedená na faktuře uhrazena převodem z účtu na účet nebo složením hotovosti na účet v bance – a to i tehdy, je-li na faktuře uvedeno, že bude uhrazena v hotovosti. EVIDOVANÁ TRŽBA – ROZHODNÝ PŘÍJEM 20 ¢Příjem z činnosti, která je podnikáním, a to s výjimkou příjmu, který —Není předmětem daně z příjmů, —Jde o příjem ojedinělý (např. výjimečně nebo jednorázově je poplatníkem přijata platba v hotovosti, ačkoliv poplatník jinak přijímá výhradně platby přímým převodem z účtu na účet), —Podléhá dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně, —Podléhá dani ze samostatného základu daně u právnických osob TRŽBY VYLOUČENÉ Z EVIDENCE TRŽEB (1) 21 ¢§ 12 ZoET 1.Tržby poplatníků se zvláštním veřejnoprávním statusem ¢stát, ÚSC, příspěvkové organizace, ČNB, držitel poštovní licence 2.Tržby poplatníků podléhajících již existujícím dohledovým mechanismům (považovány za dostatečné k uskutečnění transparentní kontroly) ¢banky, včetně zahraniční banky, spořitelní a úvěrní družstva, pojišťovny a zajišťovny, investiční společnosti a investiční fondy, obchodníci s cennými papíry, centrální depozitář, penzijní společnosti, penzijní fondy, v případě podnikání v energetických odvětvích na základě licence udělené podle energetického zákona a podnikání na základě povolení krajského úřadu podle zákona o vodovodech a kanalizacích — TRŽBY VYLOUČENÉ Z EVIDENCE TRŽEB (2) 22 3.Další tržby stanovené zákonem (odst. 3) – např. ¢ze stravování a ubytování žákům a studentům poskytovaného školou, vysokou školou nebo školským zařízením, ¢z jízdného nebo související platby hrazených v dopravních prostředcích při pravidelné hromadné přepravě osob, ¢na palubě letadel, z osobní železniční přepravy, ¢z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků, ¢z prodeje zboží či služeb prostřednictvím prodejního automatu, ¢z provozování veřejných toalet. 4.tržby, jejichž evidování běžným způsobem by znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti, ze které tato tržba plyne, pokud tuto překážku nelze odstranit evidováním tržeb ve zjednodušeném režimu (stanoví vláda nařízením) ZÁVAZNÉ POSOUZENÍ 23 ¢V případě pochybností, zda přijímané platby podléhají evidenci tržeb, případně zda může být platba evidována ve zjednodušeném režimu ® možnost požádat místně příslušného správce daně o vydání rozhodnutí o závazném posouzení o určení evidované tržby. ¢V žádosti uvede příslušné informace: identifikační údaje, platbu/platby, na kterou/které se má závazné posouzení vztahovat, a její/jejich popis, a to v míře dostatečné k posouzení. Současně i návrh výroku rozhodnutí o závazném posouzení, resp. zda se jedná o evidovanou tržbu či nikoliv ¢Žádost podléhá správnímu poplatku AUTENTIZAČNÍ ÚDAJE 24 ¢Povinnost si o ně zažádat před přijetím první evidované tržby (§ 13 ZoET) ¢Jedná se o přihlašovací údaje do webové aplikace Elektronická evidence tržeb (dále jen „Aplikace EET“) na stránkách Daňového portálu (poplatník si zde může spravovat certifikáty a samotnou svou evidenci tržeb) ¢Po přihlášení do Aplikace EET získá poplatník jeden či více certifikátů k evidenci tržeb (slouží k autentizaci datových zpráv zasílaných při přijetí tržby) REŽIMY EVIDENCE TRŽEB 25 EVIDENCE TRŽEB (= BĚŽNÝ REŽIM) 26 Jak to funguje? Evidence = systém, v rámci něhož podnikatel při přijetí tržby (nejčastěji v hotovosti) zašle v reálném čase údaje o proběhnuvší platbě datovou zprávou prostřednictvím zařízení připojeného k internetu Finanční správě, od níž dostane potvrzení o přijetí s unikátním kódem (FIK - fiskální identifikační kód). Následně podnikatel vystaví zákazníkovi účtenku, na které bude kromě dalších zákonných náležitostí uveden právě i FIK. Tuto účtenku je podnikatel povinen nabídnout zákazníkovi, který si následně může zadáním FIK na internetovém portále Finanční správy ověřit, zda podnikatel platbu zaevidoval. Tržby zaevidované na své jméno si pak na webovém rozhraní může ověřit i sám podnikatel. EVIDENCE TRŽEB (= ZJEDNODUŠENÝ REŽIM) 27 Postup fungování zjednodušeného režimu evidence tržeb Podstata zjednodušeného režimu tkví v tom, že podnikatel neodesílá údaje o každé tržbě v reálném čase online na server Finanční správy. Přijaté tržby jsou vkládány do paměti zařízení a následně musí být nejpozději do pěti dnů hromadně odeslány Finanční správě.Tržby zaevidované na své jméno si pak na webovém rozhraní může ověřit i sám podnikatel. PROBLÉMY PŘI ONLINE EVIDENCI 28 Postup evidování tržeb při výpadku Pokud pak dojde k překročení mezní doby odezvy, je evidující osoba oprávněna vytisknout zákazníkovi účtenku i bez FIK a tím finalizovat daný obchod i bez reálného spojení se serverem Finanční správy. Informace o dané platbě pak musí správci daně zaslat ve lhůtě 48 hodin. ÚČTENKA 29 ¢Poplatník je na účtence povinen uvádět (§ 20): —fiskální identifikační kód (FIK), —daňové identifikační číslo (DIČ) poplatníka, —označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna, —označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována, —pořadové číslo účtenky, —datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve, —celkovou částku tržby, —bezpečnostní kód poplatníka (BKP), —údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu. 30 http://www.etrzby.cz/assets/cs/obrazky/vzorova_uctenka.jpg Pokud pak dojde k překročení mezní doby odezvy, je evidující osoba oprávněna vytisknout zákazníkovi účtenku i bez FIK a tím finalizovat daný obchod i bez reálného spojení se serverem Finanční správy. Informace o dané platbě pak musí správci daně zaslat ve lhůtě 48 hodin. KONTROLA PLNĚNÍ POVINNOSTÍ 31 KONTROLA PLNĚNÍ POVINNOSTÍ (1) 32 1.Ze strany veřejnosti —Možnost kontroly údajů na účtence na webovém portále Finanční správy —https://adisspr.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_pub/eet/uct/overeni.faces —Účtenková loterie ¢Start od 01.10.2017, první slosování 15.11.2017 ¢Každý starší 18 let ¢Motto: „Čím více účtenek hráč zaregistruje, tím větší je jeho šance na výhru.“ —https://www.uctenkovka.cz/ KONTROLA PLNĚNÍ POVINNOSTÍ (2) 33 2.Ze strany státních orgánů —Orgány Finanční správy a Celní správy (= orgány pověřené prověřováním plnění povinností dle ZoET) —Kontrolní nákup SPRÁVNÍ TRESTÁNÍ 34 SPRÁVNÍ TRESTÁNÍ (1) 35 ¢§ 28 až 30 ZoET ¢V praxi nejčastěji porušení § 29 ZoET: —Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že jako osoba, která eviduje tržby, poruší povinnost a)zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně, b)vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne, c)umístit informační oznámení, nebo d)zacházet s autentizačními údaji nebo certifikátem pro evidenci tržeb tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití. —Pokuta ve výši 50 000,00 Kč, resp. 500 000,00 Kč SPRÁVNÍ TRESTÁNÍ (2) 36 ¢Málo skutkových podstat obecně formulovaných ® možné podřadit širokou škálu porušení v konkrétních případech ¢Široce nastavené rozmezí pro stanovení výše pokuty ¢Správce daně musí dbát na to, aby uložit v konkrétních případech pokutu v adekvátní výši (tj. zohledňující polehčující a přitěžující okolnosti, osobní a majetkové poměry pachatele přestupku a další relevantní skutečnosti) —V praxi průměrná výše pokuty zhruba 10 až 15 tisíc Kč OPATŘENÍ K VYNUCENÍ NÁPRAVY 37 ¢§ 31 ZoET – zvlášť závažné porušení povinnosti zasílat údaje o evidované tržbě nebo vydávat účtenky ® nařízení okamžitého a)uzavření provozovny nebo b)pozastavení výkonu činnosti, při které dochází k evidenci tržeb — — NÁLEZ ÚSTAVNÍHO SOUDU (PL. ÚS 26/16) 38 NÁLEZ PL. ÚS 26/16 ¢Vydán dne 12.12.2017 ¢Ve Sbírce zákonů publikován dne 16.1.2018 (SZ č. 8/2018) ¢Návrh 41 poslanců —Požadováno zrušení ZoET jako takového, případně některých jeho ustanovení, zejména 3. a 4. fáze ET 39 ZÁVĚRY ÚS (1) ¢Zákon jako celek není protiústavní ¢Zrušena pouze některá ustanovení s tím, že je dán předpoklad novelizace právní úpravy ve vztahu k oblastem, které jsou nálezem dotčeny —Uplynutím dne 28.2.2018 —Uplynutím dne 31.12.2018 40 ZÁVĚRY ÚS (2) ¢Zrušen § 5 písm. b) ZoET: —Formální náležitosti pro evidovanou tržbu splňuje platba poplatníkovi, která je uskutečněna b) bezhotovostním převodem peněžních prostředků, k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat. ¢Zrušen § 18 odst. 2 písm. b) ZoET: —Uskutečněním evidované tržby je b) vydání příkazu k jejímu provedení, pokud byl tento příkaz vydán dříve. 41 ZÁVĚRY ÚS (3) ¢Zrušen § 20 odst. 1 písm. b) ZoET: —Poplatník je na účtence povinen uvádět b) své daňové identifikační číslo. ¢A současně zrušen § 20 odst. 2 ZoET: —Údajem o evidované tržbě uváděným na účtence je také daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje. 42 ZÁVĚRY ÚS (4) ¢Zrušen 37 odst. 1 písm. b) (část) a písm. c) ZoET: —Evidovanými tržbami dočasně nejsou b) od prvního dne čtvrtého kalendářního měsíce ode dne nabytí účinnosti toho zákona do konce patnáctého kalendářního měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona … ¢A současně zrušen 37 odst. 1 písm. c) ZoET: —Evidovanými tržbami dočasně nejsou c) od prvního dne šestnáctého měsíce ode dne účinnosti tohoto zákona … ¢→ Zrušení 3. a 4. vlny ¢ 43 ZÁVĚRY ÚS (5) ¢Zrušení § 10 odst. 2, § 12 odst. 4 a § 37 odst. 3 ZoET —Zmocnění vlády upravit některé výjimky ze zákona nařízením vlády ¢Zrušení nařízení vlády č. 376/2017 Sb., o vyloučení některých tržeb z evidence tržeb —Výjimka pro těžce zrakově postižené a pro prodejce sladkovodních ryb a souvisejících služeb v období od 14.12. do 24.12. v provozovně, ve které se uskutečňují pouze tyto tržby (tzv. vánoční kapři) 44 NOVELA ZÁKONA 45 NOVELA ZOET ¢Sněmovní tisk č. 205 —http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&T=205 46 DĚKUJI ZA POZORNOST