F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoENG.gif F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoCZE.gif F:\DATA\grafika\pruh 4.gif Ochrana životního prostředí v procesech podle stavebního zákona Dominik Židek •Co to vlastně je a k čemu je to dobré? •Prameny právní úpravy •Principy veřejného stavebního práva •Subjekty veřejného stavebního práva •„Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva •Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území •„Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva –Vybraná „environmentální“ stanoviska –Vybraná „environmentální“ závazná stanoviska –Vybraná „environmentální“ rozhodnutí –Ke specifikům vyjmutí pozemků ze ZPF a PUPFL •Závěr – – – • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek Obsah 2 •Co to vlastně je a k čemu je to dobré? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 3 •Výchozí schéma F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek územní řízení stavební řízení 4 Co to vlastně je a k čemu je to dobré? § 1 stavebního zákona •Cíle a úkoly územního plánování, soustava orgánů územního plánování, nástroje územního plánování, vyhodnocování vlivů na udržitelný rozvoj území, rozhodování v území, možnosti sloučení postupů podle tohoto zákona s postupy posuzování vlivů záměrů na životní prostředí, podmínky pro výstavbu, rozvoj území a pro přípravu veřejné infrastruktury, evidenci územně plánovací činnosti a kvalifikační požadavky pro územně plánovací činnost. • •Povolování staveb a jejich změn, terénních úprav a zařízení, užívaní a odstraňování staveb, dohled a zvláštní pravomoci stavebních úřadů, postavení a oprávnění autorizovaných inspektorů, soustavu stavebních úřadů, povinnosti a odpovědnost osob při přípravě a provádění staveb. • •Podmínky pro projektovou činnost a provádění staveb, obecné požadavky na výstavbu, účely vyvlastnění, vstupy na pozemky a do staveb, ochranu veřejných zájmů a některé další věci související s předmětem této právní úpravy. nástroje územního plánování •Prameny právní úpravy F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 5 •Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů –prováděcí předpisy ke stavebnímu zákonu •Environmentální právní předpisy –Složkové •zákon o ochraně ovzduší, zákon o ochraně přírody a krajiny, zákon o vodách, zákon o ochraně ZPF, zákon o lesích, zákon o odpadech atd. –Průřezové •zákon o posuzování vlivů na životní prostředí, zákon o integrované prevenci •Procesní předpisy –správní řád, soudní řád správní •Ostatní související právní předpisy –zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, zákon o některých přestupcích, trestní zákonín, občanský zákoník atd. • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek Prameny právní úpravy 6 •Principy veřejného stavebního práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 7 •princip nejvyšší hodnoty •princip (trvale) udržitelného rozvoje území •princip prevence •princip předběžné opatrnosti •princip integrace •princip informovanosti •princip účasti veřejnosti • •vs. zásady činnosti správních orgánů •srov. § 2 – 8 správního řádu • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 8 Principy veřejného stavebního práva •Subjekty veřejného stavebního práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 9 •Nositelé pravomocí •subjekty mající pravomoc přijímat normativní správní akty a opatření obecné povahy –vláda –ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo obrany –kraje a obce v samostatné působnosti •orgány územního plánování –ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo obrany (újezdní úřady) –krajský úřad –obecní úřad obce s rozšířenou působností (zvláštní působnost na území hl. města Prahy ) •stavební úřady –obecné stavební úřady •ministerstvo pro místní rozvoj •krajský úřad •obecní úřad obce s rozšířenou působností •pověřený obecní úřad (městský a obecní úřad, který tuto působnost vykonával ke dni 31. 12. 2012) –speciální stavební úřady –vojenské a jiné stavební úřady •orgány ochrany životního prostředí v procesech veřejného stavebního práva –dotčené orgány –další orgány vydávající podkladové environmentální akty •ostatní orgány, jejichž činnost ovlivňuje procesy veřejného stavebního práva –autorizované osoby soukromého práva –veřejný ochránce práv –(fyzické osoby v pozici veřejných stráží) • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 10 Subjekty veřejného stavebního práva •Adresáti veřejnoprávního působení •fyzické osoby (nepodnikající vs. podnikající) –účastníci řízení –další fyzické osoby •právnické osoby –účastníci řízení –další právnické osoby –environmentální spolky –veřejnoprávní korporace –zástupce veřejnosti (§ 23) • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 11 Subjekty veřejného stavebního práva •„Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 12 • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 13 „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva nástroje územního plánování územní řízení stavební řízení politika územního rozvoje (§ 31 – 35) zásady územního rozvoje (§ 36 – 42) územní plán (§ 43 – 57) samostatné vymezení zastavěného území (§ 58 – 60) regulační plán (§ 61 – 71) územní opatření o stavební uzávěře a územní opatření o asanaci území (§ 97 – 100) triáda koncepčních nástrojů veřejného stavebního práva zkrácený postup při aktualizaci (změně) zkrácený postup při změně územně plánovací podklady (§ 25 – 30) • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 14 „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení územní rozhodnutí (§ 76 a násl.) rozhodnutí o umístění stavby nebo zařízení (§ 79) rozhodnutí o změně využití území (§ 80) rozhodnutí o změně vlivu užívání stavby na území (§ 81) rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků (§ 82) rozhodnutí o ochranném pásmu (§ 83) územní řízení s posouzením vlivů na životní prostředí (§ 94a – 94i) nástroje územního plánování • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 15 „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení Zjednodušující postupy nahrazující klasické územní řízení zjednodušené územní řízení (§ 95) územní souhlas (§ 96) veřejnoprávní smlouvy (§ 78a) veřejnoprávní smlouva o změně využití území veřejnoprávní smlouva o umístění stavby veřejnoprávní smlouva o změně vlivu užívání stavby na území nástroje územního plánování • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 16 „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení společné územní a stavební řízení (§ 94a) společný územní souhlas a souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru (§ 96a) společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí (§ 94q – 94z) nástroje územního plánování • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 17 „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení Správní akty povolující stavby (jejich realizaci) bez nutnosti ohlášení a stavebního povolení (§ 103) ohlášení stavebnímu úřadu (§ 104) stavební povolení (§ 108 a násl.) veřejnoprávní smlouva nahrazující stavební povolení (§ 116) oznámení stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora (§ 117) Dominik Židek nástroje územního plánování • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 18 „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení zkušební provoz změna stavby před jejím dokončením (§ 118) samostatně (§ 124) jako součást stavebního povolení (§ 115 odst. 2) Dominik Židek nástroje územního plánování • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 19 „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení Správní akty povolující užívání staveb předčasné užívání stavby před jejím dokončením (§ 123) žádná ingerence stavebního úřadu => započetí s užíváním kolaudační souhlas (§ 122) kolaudační rozhodnutí (§ 122a) změna v užívání stavby (§ 126 a 127) Dominik Židek nástroje územního plánování • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 20 „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení Správní akty povolující a nařizující odstraňování staveb Odstranění stavby na žádost jejího vlastníka (§ 128) Odstranění stavby na základě nařízení stavebního úřadu (§ 129) žádost o dodatečné povolení stavby Dominik Židek zásada, že žadatel je povinen získat veškeré „chybějící“ povolovací akty s doložením veškerých podkladů nástroje územního plánování • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 21 „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení mimořádné postupy (§ 177) nález kulturně cenných nálezů (§ 176) kontrolní prohlídka stavby (§ 133 a 134) stavební dozor (§ 132 a násl.) neodkladné odstranění stavby (§ 135) nutné zabezpečovací práce (§ 135) nezbytné úpravy (§ 137) provedení udržovacích prací (§ 139) vyklizení stavby (§ 140) opatření na sousedním pozemku nebo stavbě (§ 141) nástroje územního plánování •Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 22 vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí (SEA) posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) územní řízení stavební řízení 23 nástroje územního plánování Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území •Politika územního rozvoje •Nedílnou součástí politiky územního rozvoje je i vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území (SEA) – srov. § 32 odst. 2. •Proces přijímání politiky územního rozvoje i s vymezením postupu posuzování vlivů je pak upraven v § 33 – 35. •Rámcový obsah vyhodnocení vlivů je vymezen v příloze ke stavebnímu zákonu. •Přísnější režim je třeba uplatnit k eventuálnímu vlivu politiky územního rozvoje na oblasti NATURA 2000. –Pokud z posouzení vlivu na oblasti NATURA 2000 vyplyne, že politika územního rozvoje má významný negativní vliv na oblast NATURA 2000, je třeba provést tzv. naturové posouzení podle § 45i ZOPK. • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 24 Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 25 Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území •Zásady územního rozvoje •Nedílnou součástí zásad územního rozvoje je také vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území (SEA) – srov. § 36 odst. 1. •Proces přijímání zásad územního rozvoje i s vymezením postupu posuzování vlivů je pak upraven v § 37 – 42. •Rámcový obsah vyhodnocení vlivů je vymezen v příloze ke stavebnímu zákonu. •Obsahem posouzení SEA je pak také hodnocení CEA (Cumulative Environmental Assessment), tedy posuzování kumulativních a synergických vlivů na životní prostředí. •Přísnější režim je třeba uplatnit k eventuálnímu vlivu zásad územního rozvoje na oblasti NATURA 2000 - tzv. naturové posouzení podle § 45i ZOPK –Výsledem naturového hodnocení by mělo být určení, zda jednotlivé záměry obsažené v zásadách územního rozvoje budou mít (významný) negativní vliv na tato chráněná území a zároveň, zda je případný negativní vliv v každém z případů vůbec určitelný. Pokud přitom nelze vyloučit negativní vliv zásad územního rozvoje na evropsky významnou lokalitu, musí předkladatel zpracovat varianty řešení. –Stanoví-li stanovisko MŽP negativní vliv návrhu zásad územního rozvoje na oblast NATURA 2000 a zároveň neexistuje alternativní řešení s menším negativním vlivem nebo bez něj, pak je přijetí zásad územního rozvoje podmíněno přijetím kompenzačních opatření k zajištění ochrany a celistvosti chráněných území. –V některých případech (u lokalit s prioritními stanovišti nebo s prioritními druhy) nutné i stanovisko Evropské komise. •Územní plán •Ve fázi návrhu zadání územního plánu (srov. § 47) krajský úřad ve svém stanovisku (k tomuto zadání) uvede, zda má být tento návrh posuzován z hlediska vlivů na životní prostředí (SEA) ve smyslu § 10i zákona EIA či nikoliv => poté by bylo zpracováno vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území. •Na posouzení SEA nelze rezignovat toliko s odůvodněním, že ke každému dalšímu záměru bude provedeno posouzení EIA. •Přísnější režim je třeba uplatnit k eventuálnímu vlivu územního plánu na oblasti NATURA 2000 - tzv. naturové posouzení podle § 45i ZOPK –Pokud krajský úřad ve svém stanovisku k vyhodnocení vlivů územního plánu na životní prostředí (srov. § 50 odst. 5) stanoví, že územní plán má negativní vliv na oblast NATURA 2000 (který nebyl posuzován při pořízení zásad územního rozvoje), tak v takovém případě se postupuje obdobně jako při posouzení zásad územního rozvoje. –V případě nutnosti i zde musí být kompenzační opatření do územního plánu zahrnuty (srov. § 45i odst. 11 ZOPK). • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 26 Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území •„Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 27 • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 28 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Klasifikace „environmentálních“ správních aktů normativní správní akty individuální správní akty správní akty smíšené povahy veřejnoprávní smlouvy faktické úkony s přímými právními důsledky neprávní, resp. organizační formy realizace veřejné správy •Vybraná „environmentální“ stanoviska F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 29 • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 30 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ stanoviska Zákon o ochraně přírody a krajiny územní řízení stavební řízení MŽP k PÚR a ZÚR (jednotlivých krajů) KÚ k ZÚR, ÚP a zbytková působnost OÚ (3. obec) k ÚP a RP AOPK (Správy NP), když chráněné území Ministerstvo obrany pro území vojenských újezdů nástroje územního plánování • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 31 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ stanoviska územní řízení stavební řízení MŽP a MZ k PÚR a ZÚR (jednotlivých krajů) KÚ k ZÚR, ÚP OÚ (3. obec) k ÚP a RP Stanovisko správce povodí (§ 54 odst. 4) – pozor, není ke koncepčním nástrojům, ale k realizačním (viz výčet) Vodní zákon nástroje územního plánování • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 32 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ stanoviska územní řízení stavební řízení MŽP k PÚR a ZÚR (jednotlivých krajů) KÚ k ÚP a RP Zákon o ochraně ovzduší Zákon o odpadech MŽP k PÚR KÚ k ZÚR OÚ (3. obec) k ÚP a RP nástroje územního plánování • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 33 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ stanoviska územní řízení stavební řízení MZ k PÚR a ZÚR (jednotlivých krajů) KÚ k ZÚR, ÚP OÚ (3. obec), pokud není příslušný MZ nebo KÚ Stanovisko orgánu státní správy lesů (§ 33 odst. 3) – pozor, není ke koncepčním nástrojům, ale týká situací, když má těžba překročit 3 m3 na 1 ha lesa za kalendářní rok Lesní zákon nástroje územního plánování • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 34 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ stanoviska územní řízení stavební řízení MŽP k PÚR, ZÚR (jednotlivých krajů) a ÚP, kde je sídlo kraje KÚ – ÚP a zbytková působnost OÚ (3. obec) – RP Zákon o ochraně ZPF Obdobně i další složkové předpisy, např. horní zákon (působnost MŽP, MPO a báňských úřadů) či atomový zákon (Úřad pro jadernou bezpečnost) atd. nástroje územního plánování •Vybraná „environmentální“ závazná stanoviska F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 35 •Závazné stanovisko orgánu územního plánování - § 96b •není typickým „environmentálním“ správním aktem, ale pro ochranu životního prostředí taktéž důležité •nikoliv v zastavěném území nebo zastavitelné ploše •procesně před územním rozhodnutím (i s EIA) a dále pro procesy podle ustanovení § 126, § 127 a § 129 StavZ nebo pro procesy podle zvláštního zákona, když půjde o posouzení změny v území •posouzení, zda soulad s PÚR, ZÚR a ÚP => podmínky pro uskutečnění záměru •pro každý záměr samostatné stanovisko v území (nejsou sobě na překážku) •závazné stanovisko, které se dostalo do rozporu s novou PÚR, ZÚR a ÚP => nahrazeno z moci úřední novým závazným stanoviskem F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 36 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva územní řízení závazné stanovisko orgánu územního plánování - § 96b nástroje územního plánování • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 37 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ závazná stanoviska Zákon o ochraně přírody a krajiny územní řízení stavební řízení k zásahům, které by mohly vést k poškození či zničení významného krajinného prvku (§ 4 odst. 2) k činnostem na území národního parku nebo chráněné krajinné oblasti (§ 44) ke kácení dřevin pro účely stavebního záměru (§ 8) k činnostem, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz (§ 12) nástroje územního plánování • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 38 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ závazná stanoviska územní řízení stavební řízení závazné stanovisko dle § 104 odst. 9 (nevydává se, když souhlas) souhlas (závazné stanovisko) pro stavby, které nejsou vodními díly, ale které mohou ovlivnit vodní poměry - § 17 Vodní zákon pozor, působnost stavebního úřadu v případě vodních děl (§ 55) ve všech procesech s výjimkou územního rozhodování vykonávají vodoprávní úřady jako speciální stavební úřady => speciální § 15 pro povolení vodních děl nástroje územního plánování • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 39 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ závazná stanoviska územní řízení stavební řízení KÚ – k umístění a k provedení stacionárního zdroje uvedeného v příloze č. 2 kompenzační opatření Zákon o ochraně ovzduší (zejm. § 11) rozptylová studia podkladové akty v některých případech – srov. přílohu č. 2 OÚ (3. obec) – k umístění a k provedení malých stacionárních zdrojů MŽP ve vyjmenovaných případech nástroje územního plánování • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 40 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ závazná stanoviska územní řízení stavební řízení Lesní zákon Zákon o ochraně ZPF Obdobně i další složkové předpisy, např. horní či atomový zákon atd. závazná stanoviska k procesům veřejného stavebního práva Zákon o odpadech nástroje územního plánování •Vybraná „environmentální“ rozhodnutí F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 41 • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 42 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ rozhodnutí Zákon o ochraně přírody a krajiny územní řízení stavební řízení výjimka ze zákazů ve zvláště chráněných územích (§ 43) výjimky ze zákazů u památných stromů a zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů (§ 56) nástroje územního plánování F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek •Stav účinný od 1. 1. 2018 (druhové výjimky – ZOPK) • – samostatné rozhodnutí F:\DATA\grafika\spodek.gif ÚZEMNÍ ŘÍZENÍ výjimka z druhové ochrany - § 56 zahájeno ŘÍZENÍ podle StZ objeven zvláště chráněný druh výjimka z druhové ochrany - § 56 závazné stanovisko ROZHODNUTÍ podle StZ VARIANTA 1 VARIANTA 2 43 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva •26. října 2018 •Dominik Židek • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 44 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ rozhodnutí územní řízení stavební řízení povolení k nakládání s vodami (§ 8 – 13) povolení vodoprávního úřadu k některým činnostem podle § 14 VZ Vodní zákon pozor, působnost stavebního úřadu v případě vodních děl (§ 55) ve všech procesech s výjimkou územního rozhodování vykonávají vodoprávní úřady jako speciální stavební úřady => speciální § 15 pro povolení vodních děl nástroje územního plánování • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 45 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ rozhodnutí územní řízení stavební řízení povolení provozu stacionárního zdroje znečištění ovzduší uvedeného v příloze č. 2 Zákon o ochraně ovzduší nejpozději před kolaudačním souhlasem (rozhodnutím) Zákon o odpadech souhlas (rozhodnutí) k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů podle ustanovení - § 14 nástroje územního plánování F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek územní řízení stavební řízení 46 VARIANTA 1. - IPPC VARIANTA 2. - IPPC VARIANTA 3. - IPPC výkon stavebního povolení nelze bez IPPC! „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ rozhodnutí Zákon o integrované prevenci – IPPC nástroje územního plánování • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 47 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ rozhodnutí územní řízení stavební řízení Lesní zákon Zákon o ochraně ZPF Obdobně i další složkové předpisy, např. horní či atomový zákon (zde § 9 odst. 1) atd. podkladová rozhodnutí k procesům veřejného stavebního práva nástroje územního plánování •Ke specifikům vyjmutí pozemků ze ZPF a PUPFL F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 48 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 49 Ke specifikům vyjmutí pozemků ze ZPF a PUPFL stanovisko orgánu ZPF závazné stanovisko orgánu ZPF = souhlas s odnětím (§ 9 ZoZPF) v souhlasu vymezena orientačně výše odvodu nevyžaduje-li záměr povolení podle jiného právního předpisu, jehož závaznou součástí by se jinak souhlas stal, nebo nemá-li toto povolení formu rozhodnutí => souhlas JE rozhodnutím (§ 21 ZoZPF) nástroje územního plánování územní rozhodnutí stavební povolení realizace výše podle právního stavu ke dni územního rozhodnutí rozhodnutí o odvodu (§ 11 ZoZPF) Pozemky, které jsou součástí ZPF F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 50 Ke specifikům vyjmutí pozemků ze ZPF a PUPFL stanovisko orgánu lesa (14 LZ) závazné stanovisko orgánu lesa (§ 14 LZ) rozhodnutí o odnětí (§ 16 LZ) závazné stanovisko orgánu lesa (§ 14 LZ) poplatek za odnětí (§ 17 LZ) nástroje územního plánování územní rozhodnutí stavební povolení realizace (§ 16 odst. 3 LZ) = odlesnění! Pozemky určené k plnění funkcí lesa •Závěr a otázky F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 26. října 2018 Dominik Židek 51 dominik.zidek@law.muni.cz