•Mgr. Eva Lásková •Zákon o svobodném přístupu k informacím • •Zákon č. 106/1999 Sb. • •ZÁKLADNÍ VÝCHODISKA • •KONTROLA •správní kontrola veřejné správy • správní kontrola vnitřní • správní kontrola vnější •vnější kontrola veřejné správy • kontrola vykonávaná zákonodárným sborem, • respektive zastupitelskými orgány • kontrola vykonávaná soudy • kontrola vykonávaná Nejvyšším kontrolním úřadem • kontrola vykonávaná správními orgány • kontrola vykonávaná na základě podání občanů • kontrola vykonávaná prostřednictvím Veřejného ochránce práv • •Principy dobré správy • 1. Soulad s právem • 2. Nestrannost • 3. Včasnost • 4. Předvídatelnost • 5. Přesvědčivost • 6. Přiměřenost • 7. Efektivnost • 8. Odpovědnost • 9. Otevřenost • 10. Vstřícnost • •DISKRÉTNOST x PUBLICITA • •OTEVŘENOST, SVOBODNÝ PŘÍSTUP, ÚČAST VEŘEJNOSTI, SVOBODNÉ ŠÍŘENÍ • •záruka zákonnosti ve veřejné správě, které slouží občanům ke kontrole její činnosti a umožňuje jim kvalifikovaně (protože informovaně) se podílet na správě věcí veřejných • • •ZÁKLADNÍ VÝCHODISKA Listina základních práv a svobod Čl. 17 odst. 5 (1) Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny. (2) Každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu. (3) Cenzura je nepřípustná. (4) Svobodu projevu a právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti. (5) Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení stanoví zákon. - •ZÁKLADNÍ VÝCHODISKA ÚMLUVA O OCHRANĚ LIDSKÝCH PRÁV A ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD (sdělení č. 209/1992 Sb.) Čl. 10 1. Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu zastávat názory a přijímat a rozšiřovat informace nebo myšlenky bez zasahování státních orgánů a bez ohledu na hranice. Tento článek nebrání státům, aby vyžadovaly udělování povolení rozhlasovým, televizním nebo filmovým společnostem. 2. Výkon těchto svobod, protože zahrnuje i povinnosti i odpovědnost, může podléhat takovým formalitám, podmínkám, omezením nebo sankcím, které stanoví zákon a které jsou nezbytné v demokratické společnosti v zájmu národní bezpečnosti, územní celistvosti nebo veřejné bezpečnosti, předcházení nepokojům a zločinnosti, ochrany zdraví nebo morálky, ochrany pověsti nebo práv jiných, zabránění úniku důvěrných informací nebo zachování autority a nestrannosti soudní moci. - •ZÁKLADNÍ VÝCHODISKA • •Soud (ESLP) předně připomíná, že svoboda přijímat informace zmíněná ve druhém odstavci čl. 10 Úmluvy se týká především přístupu k obecným zdrojům informací a směřuje zejména k zákazu, aby stát komukoli bránil v přijímání informací, které mu ostatní chtějí poskytnout, nebo s jejichž poskytnutím ostatní souhlasí • •Társaság a Szabadságjogokért proti Maďarsku (Rozsudek 2. sekce Evropského soudu pro lidská práva ze dne 14. 4. 2009, Číslo stížnosti: 37374/05) Listina základních práv a svobod EU - Čl. 11 Svoboda projevu a informací 1. Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu zastávat názory a přijímat a rozšiřovat informace nebo myšlenky bez zasahování veřejné moci a bez ohledu na hranice. 2. Svoboda a pluralita sdělovacích prostředků musí být respektována. •ZÁKLADNÍ VÝCHODISKA EVROPSKÝ SOUD PRO LIDSKÁ PRÁVA (ESLP) - Rozsudek Tarsasag a Szabadsagjogokert proti Maďarsku ve věci stížnosti č. 37374/05 ze dne 14. 4. 2009 „Soud zastává názor, že překážky vytvořené za účelem zabránit přístupu k informacím veřejného zájmu mohou odradit ty, kdo pracují v médiích a obdobných oblastech od jejich vyhledávání. V důsledku toho by nebyli schopni nadále plnit svou roli veřejných hlídacích psů a jejich schopnost poskytovat přesné a spolehlivé informace by byla nepříznivě ovlivněna.“ •ZÁKLADNÍ VÝCHODISKA VYJÁDŘITELNÝ OBSAH -psaný, tištěný, zvukový, vizuální - Směrnice Evropského parlamentu a Rady ze dne 17. 11. 2003 č. 2003/98/ES, o opakovaném použití informací veřejného sektoru -"dokumentem" rozumí: a) obsah na jakémkoli nosiči (psaný či tištěný na papíře či uložený v elektronické formě nebo jako zvuková, vizuální nebo audiovizuální nahrávka); b) jakákoli část takového obsahu; - Rozhodnutí NSS ze dne 27. 9. 2016, č. j. 9 A 117/2013-34 – „Košile“ • CO JE TO INFORMACE? •§ 2 •§ 3 •§ 3/4 -….které mají podle tohoto zákona povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce. - STÁTNÍ ORGÁNY - SPECIFICKÉ ORGÁNY - ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVNÉ CELKY - VEŘEJNÉ INSTITUCE - •POVINNÝ SUBJEKT •§ 2/2 - STÁTNÍ ORGÁNY -SOUDY -STÁTNÍ ZASTUPITELSTVÍ -VĚZEŇSKÁ SLUŽBA -REJSTŘÍK TRESTŮ -JUSTIČNÍ AKADEMIE -PROBAČNÍ A MEDIAČNÍ SLUŽBA -„subjekty v resortu Ministerstva spravedlnosti“ •POVINNÝ SUBJEKT •§ 2/2 • SPECIFICKÉ ORGÁNY - - VOP - KANCELÁŘ PŘEZIDENTA REPUBLIKY - BEZPEČNOSTNÍ SBORY -ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVNÉ CELKY –OBEC –KRAJ -Přenesená působnost -Samostatná působnost •POVINNÝ SUBJEKT •§ 2/2 • VEŘEJNÉ INSTITUCE - - POJMOVÉ ZNAKY: -Veřejný účel -Zřizování státem -Dohled -Vznik -Ovládání –Financování - -NE: ČEZ a.s. (IV. ÚS 1146/16), politické strany a hnutí (sp. zn. 6 As 43/2017), registrované církve -ANO: VZP, Ředitelství silnic a dálnic •POVINNÝ SUBJEKT •§ 2/2 • nález ze dne 24. ledna 2007 sp. zn. I. ÚS 260/06 •Letiště Praha byl zřízen státem, jeho orgány jsou vytvářeny státem, stát zákonem zakotvenými prostředky vykonává dohled nad jeho činností, a plní veřejný účel; pokud jde o způsob jeho založení (zániku), ten kombinuje na jedné straně soukromoprávní postup dle obchodního zákoníku (zakladatelská listina, forma a okamžik vzniku), leč obsahuje na druhé straně schvalovací proces v rámci působení orgánu výkonné moci a celkově velkou míru ingerence státu v procesu vzniku a zániku daného státního podniku. Nelze potom než uzavřít, že výrazně převažují znaky svědčící o veřejné povaze státního podniku Letiště Praha, a proto je namístě přijmout závěr, že se jedná o instituci veřejnou. - PŮSOBNOST POVINNÝCH SUBJEKTŮ - - ROZSAH ROZHODOVACÍ ČINNOSTI - -Hranice? Šikana, zneužití práva - •PŮSOBNOST ZÁKONA •§ 2/1 Žadatel -Osoba žadatele -Informace o žadateli Žádost - formální náležitosti - § 14 InfZ Poskytnutí žádosti -Zveřejněním -Poskytnutí na žádost - •ŽÁDOST O INFORMACE •§ 13 •§ 14/2 - INFO O ČINNOSTI - -OMEZENÍ (§ 9/1 - § 11 odst. 2) -Utajované informace -Příjemci veřejných prostředků -Obchodní tajemství -Autorská práva -Důvěrnosti majetkových poměrů - •POVINNOST POSKYTOVAT •INFORMACE -VÝLUKY § 11 - NEPOSKYTNE -Vnitřní pokyny, personální předpisy -Nová informace (příprava rozhodnutí) -OSN, EU – bezpečnost státu -Bez použití veřejných prostředků -Kontrolní, dohledová činnost - •POVINNOST POSKYTOVAT •INFORMACE -VÝLUKY § 11 - NEPOSKYTNE -probíhající trestní řízení -rozhodovací činnost soudů s výjimkou rozsudků -zpravodajské služby -kontroly NKÚ -Finanční analytický úřad -Česká národní banka (centrální evidence účtů) -orgány činné v trestním řízení •POVINNOST POSKYTOVAT •INFORMACE -VYLOUČENÍ APLIKACE -zákon o právu na informace o životním prostředí -katastrální zákon -zákon o archivnictví -zákon o Sbírce zákonů - -SPRÁVNÍ ŘÁD – nahlížení do spisu -TRESTNÍ ŘÁD -OBČANSKÝ SOUDNÍ ŘÁD •POVINNOST POSKYTOVAT •INFORMACE -NELZE VYLOUČIT APLIKACE - -Zákon o policí -Zákon o účetnictví -Zákoník práce -Daňový řád -Zákon o veřejných zakázkách •POVINNOST POSKYTOVAT •INFORMACE -TEST PROPORCIONALITY - -Test vhodnosti (veřejný zájem, účast) NE USPOKOJENÍ ZVĚDAVOSTI -Test potřebnosti (není jiná možnost) -Kolize základních práv a svobod IV. ÚS 1200/16 •POVINNOST POSKYTOVAT •INFORMACE NÁLEZ ÚSTAVNÍHO SOUDU ze dne 15.11.2010, sp. zn. I. ÚS 517/10 - Poskytování informací o členství soudců v KSČ (Seznam soudců) Toto základní právo a jemu odpovídající povinnost orgánu veřejné moci je klíčovým prvkem vztahu mezi státem a jednotlivcem; jeho smyslem je participace občanské společnosti na věcech veřejných, tzn. že informování veřejnosti se týká fungování veřejné moci jako takové; pomocí těchto informací ji může veřejnost kontrolovat. •ZÁKLADNÍ VÝCHODISKA - VYHOVĚNÍ ŽÁDOSTI - - ODMÍTNUTÍ ŽÁDOSTI -§ 9 - 11 - - ODLOŽENÍ ŽÁDOSTI -Nejsou doplněny informace -Mimo působnost -Nezaplacená úhrada •POSOUZENÍ ŽÁDOSTI - Lhůty -Výzva 7 dní -K vyřízení žádosti 15 dní -Možnost prodloužení -Správní řád - -Anonymizace •DALŠÍ POJMY •§ 14/5 - ODVOLÁNÍ/ROZKLAD -Rozhodnutí o odmítnutí – - STÍŽNOST -Průtahy, výše úhrady, způsob vyřízení - - SOUDNÍ PŘEZKUM - Žaloba proti rozhodnutí -Žaloba na ochranu proti nečinnosti povinného subjektu -Žaloba na ochranu proti nezákonnému zásahu •OPRAVNÉ PROSTŘEDKY •§15 •§16 -kopie, odesílání - -Mimořádně rozsáhlé vyhledávání -Pro soudy: Sazebník Ministerstva spravedlnosti ze dne 17. 7. 2011, č. 286/2011-OT-OSV -OBRANA: -Stížnost -Žaloba ve správním soudnictví -Zaplacení a následně žaloba v civilním soudnictví z titulu bezdůvodného obohacení - - •NÁKLADY •§ 17 •Jaké jsou varianty vyřízení žádosti o informace? •Kam musí žadatel žádost o informace zaslat •pro řádné vyřízení žádosti dle zákona č. 106/1999 Sb.? •Proti jakému způsobu vyřízení žádosti je možné •bránit se odvoláním? •Obecná lhůta pro vyřízení žádosti o informace •dle zákona č. 106/1999 Sb. je? •Jak budete postupovat z pozice nespokojeného žadatele, když: •Vaše žádost není vyřízena v zákonné lhůtě •Vaše žádost byla vyřízena jen částečně •Vaše žádost byla odmítnuta •Vaše žádost byla odložena •Nesouhlasíte s požadavkem úhrady za poskytnutí informace •Vaše žádost nebyla vyřízena vůbec •Jak budete postupovat jako povinný orgán, když Vám bude doručena žádost: • O poskytnutí informací o platu a sdělení adresy trvalého pobytu starosty/primátora Vaší obce/města • O Poskytnutí znaleckého posudku z trestního spisu • O poskytnutí kopie celého spisu v občanskoprávním řízení • O sdělení informace jaký je průměrný plat v akciové společnosti ČEZ a.s. • O sdělení informace jaké jsou podmínky pro čerpání dovolené na finančním úřadě • O poskytnutí veškeré emailové korespondenci hejtmana • O poskytnutí soupisu všech trestních řízení u určité osoby O poskytnutí všech zápisů z jednání zastupitelstva obce od roku 1993 • Žádost nebude obsahovat adresu žadatele • Žádost bude nesrozumitelná DĚKUJI ZA POZORNOST A PŘEJI HEZKÝ ZBYTEK DNE – – – – - •Mgr. Eva Lásková