Pravomoci a prameny práva EU 2019 Podstata přenosu pravomocí: Costa v. ENEL 6/64 •Založením Společenství na neomezenou dobu, které má –vlastní orgány, právní subjektivitu, způsobilost k právním úkonům –a zvláště skutečné pravomoci vyplývající z omezení svrchovaných pravomocí nebo jejich přenosu ze států na Společenství, –tyto státy omezily, byť jen v omezených oblastech, svá suverénní práva, a vytvořily tak soubor práva použitelného na své státní příslušníky i na sebe samotné. •Přenos práv a povinností učiněný státy z jejich vnitrostátního právního řádu do právního řádu Společenství, způsobuje konečné omezení jejich suverénních práv •Nejde o přenos suverenity! EU žádnou nemá. • • Zásada svěřených pravomocí Typy pravomocí EU •Článek 5 Smlouvy o EU •Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí svěřených jí ve Smlouvách členskými státy pro dosažení cílů stanovených ve Smlouvách. Pravomoci, které nejsou Smlouvami Unii svěřeny, náležejí členským státům. •UNIE MÁ JEN TY PRAVOMOCI, KTERÉ JÍ ČLENSKÉ STÁTY DOBROVOLNĚ A VĚDOMĚ PŘEDALY SE SOUHLASEM SVÝCH PARLAMENTŮ • •T y p y p r a v o m o c í : •1. výlučné, •2. sdílené a •3. podpůrné, koordinační a doplňkové. • 1. Výlučné pravomoci (čl. 3 SFEU) •Taxativní výčet: •celní unie •stanovení pravidel hospodářské soutěže nezbytných pro fungování vnitřního trhu •měnová politika pro členské státy, jejichž měnou je euro •zachování biologických mořských zdrojů v rámci společné rybolovné politiky •společná obchodní politika • •Čl. 2 odst. 1: Svěřují-li v určité oblasti Smlouvy Unii výlučnou pravomoc, může pouze Unie vytvářet a přijímat právně závazné akty a členské státy tak mohou činit pouze tehdy, jsou-li k tomu Unií zmocněny nebo provádějí-li akty Unie. •Členské státy nemohou jednat ani kdyby unijní úprava chyběla. 2. Sdílené pravomoci (čl. 4 SFEU) •Vše mimo oblast pravomoci výlučné a podpůrné (tj. mimo čl. 3 a 6 SFEU) • •ZEJMÉNA V OBLASTECH (… co je to oblast ?): •vnitřní trh (včetně duševního vlastnictví, ochrany zdraví apod.) - ? •sociální politika •zemědělství a rybolov, vyjma zachování biologických mořských zdrojů •životní prostředí, ochrana spotřebitele •doprava, transevropské sítě, energetika •prostor svobody, bezpečnosti a práva •společné otázky bezpečnosti v oblasti veřejného zdraví •činnost v oblasti výzkumu, technologického rozvoje a vesmíru, aj. 2. Sdílené pravomoci - podstata •Čl. 2 odst. 2 SFEU: •Svěřují-li v určité oblasti Smlouvy Unii pravomoc sdílenou s členskými státy, mohou v této oblasti vytvářet a přijímat právně závazné akty Unie i členské státy. •ALE: členské státy vykonávají svou pravomoc jen v rozsahu, v jakém ji Unie nevykonala nebo přestala vykonávat 3. Podpůrné, koordinační a doplňkové pravomoci (čl. 6 SFEU) •ochrana a zlepšování lidského zdraví •průmysl •kultura •cestovní ruch •všeobecné vzdělávání, odborné vzdělávání (školství), mládež a sport •civilní ochrana •správní spolupráce •(jen v rozsahu stanoveném Smlouvami) Principy subsidiarity a proporcionality •Týkají se rozsahu VÝKONU PRAVOMOCÍ, ne jejich vymezení •Článek 5 Smlouvy o EU •3. Podle zásady subsidiarity jedná Unie v oblastech, které nespadají do její výlučné pravomoci, pouze tehdy a do té míry, pokud cílů zamýšlené činnosti nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy na úrovni ústřední, regionální či místní, ale spíše jich, z důvodu jejího rozsahu či účinků, může být lépe dosaženo na úrovni Unie. •Vnitrostátní parlamenty dbají na dodržování zásady subsidiarity v souladu s postupem uvedeným v tomto protokolu (žlutá a oranžová karta) • Principy subsidiarity a proporcionality • •má činnost nadnárodní aspekty, které členské státy nemohou uspokojivě vyřešit? •byla by činnost nebo nečinnost členského státu v rozporu s cíli Smlouvy? •přináší činnost na evropské úrovni zjevné výhody? • Principy subsidiarity a proporcionality •Článek 5 Smlouvy o EU •4. Podle zásady proporcionality nepřekročí obsah ani forma činnosti Unie rámec toho, co je nezbytné pro dosažení cílů Smluv. • • „Flexibilita“ • •Článek 352 •Ukáže-li se, že k dosažení některého z cílů stanovených Smlouvami je nezbytná určitá činnost Unie v rámci politik vymezených Smlouvami, které však k této činnosti neposkytují nezbytné pravomoci, přijme Rada na návrh Komise jednomyslně po obdržení souhlasu Evropského parlamentu vhodná ustanovení. Příklad konkrétní pravomoci – oblasti pravomoci sdílené a podpůrné • •Článek 83 •1. Evropský parlament a Rada mohou řádným legislativním postupem stanovit formou směrnic minimální pravidla týkající se vymezení trestných činů a sankcí v oblastech mimořádně závažné trestné činnosti s přeshraničním rozměrem z důvodu povahy nebo dopadu těchto trestných činů nebo kvůli zvláštní potřebě potírat ji na společném základě. • •Článek 84 •Evropský parlament a Rada mohou řádným legislativním postupem přijmout pobídková a podpůrná opatření pro činnost členských států v oblasti předcházení trestné činnosti, s vyloučením harmonizace právních předpisů členských států. • Příklad konkrétní pravomoci v oblasti pravomoci sdílené •Článek 153 •1. Za účelem dosažení cílů stanovených v článku 151 Unie podporuje a doplňuje činnost členských států v těchto oblastech: •a) zlepšování především pracovního prostředí tak, aby bylo chráněno zdraví a bezpečnost pracovníků, •b) pracovní podmínky, •c) sociální zabezpečení a sociální ochrana pracovníků, •d) ochrana pracovníků při skončení pracovního poměru,…. • •Za tímto účelem mohou Evropský parlament a Rada směrnicemi stanovit v oblastech uvedených v odst. 1 písm. a) až i) minimální požadavky, které se uplatní postupně s přihlédnutím ke stávajícím podmínkám a technickým předpisům jednotlivých členských států. •Evropský parlament a Rada rozhodují řádným legislativním postupem po konzultaci s Hospodářským a sociálním výborem a Výborem regionů. • • Příklad konkrétní pravomoci – sdílená pravomoc •OCHRANA SPOTŘEBITELE •Článek 169 •1. K podpoře zájmů spotřebitelů a k zajištění vysoké úrovně ochrany spotřebitele přispívá Unie k ochraně zdraví, bezpečnosti a hospodářských zájmů spotřebitelů, …. •2. Unie přispívá k dosažení cílů uvedených v odstavci 1 prostřednictvím: •a) opatření přijatých podle článku 114 v souvislosti s vytvářením vnitřního trhu; •b) opatření, která podporují, doplňují a sledují politiku členských států. • •SBLIŽOVÁNÍ PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ •Článek 114 •Evropský parlament a Rada řádným legislativním postupem po konzultaci s Hospodářským a sociálním výborem přijímají opatření ke sbližování ustanovení právních a správních předpisů členských států, jejichž účelem je vytvoření a fungování vnitřního trhu. • •opatření = legislativní opatření • • Posílená spolupráce (býv. užší spolupráce) • •diferenciace členské základny - čím dále větší - jak ji zvládnout? •dnes: HNP/obyv. je v EU mezi 45 a 129 (koef. EU = 100) •nutnost diferenciace •2 řešení (čekat až na posledního nebo umožnit skupině iniciativnějších zájemců postup vpřed) •důvody: 1. chybí vůle, 2. chybí způsobilost •výhody a nevýhody • Diferenciace •Diferenciace různými cestami před zavedením posílené spolupráce nebo jiným způsobem: • •- primární právo •Schengen: GB, IE, (DK) •Maastricht: měnová unie, justice a vnitro (GB, DK), sociální politika (GB) •Amsterodam: justiční prostor (GB, IE, DK) •Listina základních práv: GB, PL, (CZ) •měnová unie (zcela odmítly GB a DK) •rozpočtová smlouva („fiskální kompakt“) (odmítly GB a CZ) •- sekundární právo: četné výjimky (přímo ve směrnicích - DPH, výjimky udělené Komisí) • •Posílená spolupráce – Amsterodam – představy v době zavedení: •1. vícerychlostní Evropa (všichni souhlasí, ale někteří přijmou později) •2. proměnné uspořádání (někteří zcela odmítají) •3. diferenciace výběrem podle vlastní vůle (à la carte) (každý jinak) (?) Důvody • •nevhodnost použití přehlasování v rámci kvalifikované většiny •překonání nedosažitelné jednomyslnosti •je to poslední a jediná možnost jak opatření přijmout •lze se dodatečně připojit • Podmínky a postup dle Lisabonu: Podmínky a postup dle Lisabonu: čl. 43-45 SEU, 326-334 SFEU •všechny oblasti sdílené pravomoci (i SZBP) •minimum 9 účastníků •povoluje Rada kvalif. většinou - na návrh Komise a se souhlasem Evrop. parlamentu •v případě SZBP Rada jednomyslně •jen účastníci budou přijímat příslušné akty (např. nařízení) • •Zatím 4 případy nepříliš významné • E U jednotlivec (osoba) členský stát podřízen EU podřízen členskému státu a EU Systém práva EU • 1. horizontální uspořádání: –institucionální –materiální – „odvětví“ • 2. vertikální uspořádání (právní síla): –primární právo (zřizovací smlouvy – mezi členskými státy) –sekundární právo (vytvářené institucemi EU) Prameny práva EU •primární právo: –mezinárodní smlouvy („zřizovací“) mezi členskými státy – •SMLOUVA O EU, •SMLOUVA O FUNGOVÁNÍ EU, •přístupové smlouvy, Listina základních práv •sekundární právo: –nařízení –směrnice –rozhodnutí •(judikatura SDEU) – E U jednotlivec (osoba) členský stát implementace směrnice prameny sekundárního práva v jednotlivých vztazích Nařízení a směrnice v EU • •nařízení: –analogie zákona –unifikovaná úprava přímo platí v celé EU •směrnice: –určena členskému státu –zapracování (implementace) do národního práva (např. změna zákonů podle směrnice) –zůstává národní právo (zákony), směrnice je sbližuje (harmonizuje) Směrnice - provedení • •transpozice •implementace Transpozice směrnice •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/40/EU ze dne 3. dubna 2014 o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se výroby, obchodní úpravy a prodeje tabákových a souvisejících výrobků a o zrušení směrnice 2001/37/ES •Text s významem pro EHP • •Článek 29 - Provedení •1. Členské státy uvedou v účinnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 20. května 2016. Neprodleně o nich uvědomí Komisi. •Členské státy použijí tyto předpisy od 20. května 2016 … •2. Tyto předpisy přijaté členskými státy musí obsahovat odkaz na tuto směrnici nebo musí být takový odkaz učiněn při jejich úředním vyhlášení. … •3. Členské státy sdělí Komisi znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice. • •Článek 32 - Vstup v platnost •Tato směrnice vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. • Následky netranspozice směrnice členským státem • •řízení před Komisí (+ před Soudním dvorem) •přímý účinek směrnice •nepřímý účinek směrnice •odpovědnost typu Francovich