(Ml PRÁVNICKÁ FAKULTA MiTiiiylrtTfiiiiiniiprinin MP313K Úvod do studia veřejné správy Personální základ veřejné správy. Veřejná služba. Etika veřejné správy 8. přednáška 21.11.2019 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště kAvhkkA mkulta Obsah přednášky: ■ Význam personálního základu veřejné správy v podmínkách moderního právního státu . ■ Veřejná služba (pojem a charakteristika veřejné služby, právní poměry zaměstnanců samosprávy). ■ Státní služba. ■ Etika veřejné správy (pojem a význam etiky veřejné správy, profesní etika, etický kodex pracovníků veřejné správy, etická infrastruktura, předcházení korupčnímu jednání, střet zájmů). Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 ^KAfflKJCA MKULTh Personální základ veřejné správy Vstupní otázka: Co je určujícím faktem pro kvalitu (legalitu, správnost, efektivnost, racionalitu, pružnost, adekvátnost, předvídatelnost, včasnost) veřejné správy ? - Materiální základ ( budovy, vybavení, technika, software,...) ? - Ekonomický základ ( majetek, finanční prostředky a zdroje)? - Právní prostředky ( pravomoc, působnost, donucení potenciální a efektivní, sankce) ? Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 kAvhkkA mkulta Základem dobré veřejné správy je lidský činitel, resp. personální základ. ■ Ten zabezpečuje a ovlivňuje zmíněný základ veřejné správy a působení VS ve společnosti. Uznáváno od počátku vývoje veřejné správy- význam dobrého správce. ■ V moderním právním státě - veřejná správa - služba pro občany, právnické osoby, ekonomické subjekty, společnost = veřejná služba. Základ: - Ústava ČR čl. 2 odst. 3: „Státnímoc slouží všem občanům, Definujte zápatí - název prezentac^/ l4ac0/dtŠt 1 SpráVn íllO řád U 4 kAvhkkA mkulta Veřejná služba: ■ vykonávána konkrétními fyzickými osobami (zaměstnanci, členové), jež se stanou vykonavateli veřejné moci a služby. = specifické postavení vůči adresátům svého působení. ■ Vázáni principem zákonnosti, a dalšími principy, resp. zásadami. ■ Jsou reprezentanty veřejné moci, a jednají ve veřejném (nikoliv ve vlastním, resp. soukromém) zájmu. ■ Tím založeny zvýšené nároky na jejich činnost, a také specifický režim, kontrola, odpovědnost. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 ^KAfflKJCA MKULTh Požadavky na veřejnou službu v moderním právním státě : Obecně - poskytovat kvalitní = odborný - profesionální, nestranný, transparentní, odpovědný výkon veřejné správy, a to kontinuálně, stabilně, předvídatelně, spolehlivě. Jaké jsou evropské standardy: - rovný přístup k veřejným funkcím, - vykonávána jako služba veřejnosti, - nestraň nost, - stabilita, kontinuita, předvídatelnost, - odbornost řešení, profesionalita ve výkonu a přístupu, - odpovědnost vlády (státu) za výkon veřejné služby, - právní postavení a ochrana osob vykonávajících veřejnou, službu. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 ^KAfflKJCA MKULTh Jak jsou zvýšené požadavky na veřejnou službu zajištěny: ■ právní úpravou (národní + status úředníků EU), = úprava povinností úředníka, odpovědnosti disciplinární i trestní, střetu zájmů, + zajištění podmínek výkonu, práv, vzdělávání. ■ soft-law Rady Evropy - zejména Doporučení VM RE: k postavení úředníků v Evropě, k předpokladům veřejné služby,...), ■ etickými kodexy a etickou infrastrukturou. Jakými cestami bylo toho o stavu dosaženo ? Jaký byl vývoj veřejné služby ? Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 ^KAfflKJCA ~* Historický vývoj verejne služby: ■ V jednotlivých zemích odlišný, ovlivněn historickým vývojem, tradicemi, kulturou, společenským a politickým systémem. ■ Vyvinuly se 2 hlavní modely: - kariérnísystém („definitiva"). Znaky: zvláštní zákonná úprava, právem garantovaný trvalý poměr (původně celoživotní - aktivní služba + penze/výsluha/), zaručený služební postup, obtížné jednostranné ukončení ze strany státu. Výhody: stabilita, spolehlivost, profesionalita, loajalita. Nevýhody: kastovnictví, uzavřenost, strnulost, sklon k pasivitě, - systém smluvní („merit"). Znaky: Obdobný smluvní vztah jako u pracovních poměrů, výběrová řízení, termínované smlouvy , uchazeči interní i externí. Výhody: pružnost, přístup odborníků zvenčí, schopnost reagovat na potřeby a úkoly VS, motivace. Nevýhody: ztráta kontinuity činností, nižší vhled, menší znalost prostředí, snadnější politické vlivy, narušení neutrality, neznalost principů a základů veřejné správy, (model „spoils") Zápatí prezentace 8 kAvhkkA mkulta V našich zemích: ■ Vznik byrokracie (profesionální úředníci) - absolutistický stát. Stát si vytváří úřední aparát, hierarchický, řízení interními předpisy a pokyny. Vznik „úřednického stavu" sloužícího státu. ■ Státní služba v moderním pojetí - od poslední čtvrtiny 19. století /právní stát/. ■ Vyústilo v přijetí z.č.15/1914 Ř.z. - o služebním poměru státních zaměstnanců a státních zřízenců - tzv. Služební pragmatika ( systém definitivy-kariérní-tj. celoživotní služba, zaručený postup). ■ Československá republika převzala, pěstovala („státní zaměstnanci") ■ Po r. 1945 očista od kolaborantů, ■ Po r. 1948 odstraňování práv veřejných zaměstnanců, podřízení politickému řízení (vedoucí jedna politická strana), postupná unifikace s PP vztahy („všichni stejní zaměstnanci jsou, stát jako hlavní zaměstnavatel"), završeno přijetím Zákoníku práce v r. 1965. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 kAvhkkA mkulta Recentní vývoj ( po r.1989) ■ Pomalý návrat ke standardům. ■ Nejprve dílčí změny v zákoníku práce ( pouze základní rozsah specifických povinností této skupiny zaměstnanců - mlčenlivost, nestrannost, zákaz přijímání darů, omezení podnikatelské činnosti). ■ V rámci reformy veřejné správy (počátkem milénia) - úsilí o adekvátní právní zakotvení státní služby, resp. veřejné služby. Definujte zápatí - .název prezentace / pracoviště 10 kAvhkkA mkulta Platná úprava rozlišuje : ■ úředníky územních samosprávných celků (jsou zaměstnanci tohoto ÚSC) - z.č. 312/2002 Sb. (k němu podpůrně - zákoník práce) = NEJDE O STÁTNÍ SLUŽBU !!! ■ úředníky státní (z.č.234/2014 Sb., zákon o státní službě /"ZOSS"/) - jsou zaměstnanci státu, ve služebním poměru. ■ příslušníky bezpečnostních sborů (z.č.361/2003 Sb.) - PČR, HZS, CS, VS, GIBS, BIS, ÚZSI = rovněž ve služebním poměru fleště užší vztah ke státu). ■ vojáky z povolání (z.č. 221/1999 Sb.) - rovněž ve služebním poměru. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 kAvhkkA mkulta Pojem „státní služba" ■ A) označení právních, „státně služebních", poměrů (vztahů) zaměstnanců působících ve státní správě. Jde o právní vztah těchto osob ke státu. ■ B) označení okruhu těchto zaměstnanců (osob), ■ C) označení „služební", resp. úřední činnosti shora uvedených osob. Zápatí prezentace 12 kAvhkkA mkulta Pojem a znaky „státní služby" ■ Z těchto důvodů se státní služba vyvinula jako veřejnoprávní vztah (na rozdíl od pracovního poměru v soukromé sféře), a to vztah mezi státem a zaměstnancem (úředníkem). Řízení ve věcech služebního poměru upraveno zákonem. - Rozhodnutí ve věcech služebního poměru podléhají soudnímu přezkumu. Zápatí prezentace 13 kAvhkkA mkulta Pojem a znaky „státní služby" (1) Typické znaky státně služebního poměru : > Vzniká jednostranným úkonem - jmenováním do funkce (nikoliv smluvně jako v soukromém sektoru), /§ 31 ZOSS/ > Vyšší nároky na zaměstnance (rozsah povinností, včetně např. loajality, služební pohotovost, omezení podnikatelské činnosti, politické angažovanosti,zákaz přijímaní darů, mlčenlivost...) /Část III. ZOSS - Povinnosti a práva st.zaměstnanců,.../ > Disciplinární (kázeňská, kárná) odpovědnost ( krajní sankce = zrušení služebního poměru) - nzeni pred služebním organem (kárna komise, kárne nzení) /část IV. ZOSS/. Zápatí prezentace 14 kAvhkkA mkulta Pojem a znaky „státní služby" (2) Vyšší požadavky kompenzovány určitými výhodami, právy: > Vyšší stabilita poměru (omezené možnosti zrušení, skončení poměru), > Plat ( nikoliv mzda), zaručený zákonem, určený zpravidla tarifem + třídami, + další náležitosti k platu ( příplatky, odměny), > Podpora při výkonu služby (vč. stížnosti), > Stanovení podmínek výkonu služby, > celoživotní vzdělávání (placené, studijní volno, odborná literatura) + zároveň povinnost. Zápatí prezentace 15 ^KAfflKJCA MKULTh Zákon o státní službě Ústavní základ: ■ ČI. 79 odst. 2 Ústavy ČR: „Právní poměry státních zaměstnanců v ministerstvech a jiných správních úřadech upravuje zákon." Geneze: ■ Požadavek EU na zefektivnění, profesionalitu a depolitizaci VS - jedno z předvstupních kritérií. - Zákon přijat, leč: smutný osud zákona č. 218/2002 Sb. (o státní službě) -—> účinnosti nenabyl - 5x odložena. 2014 - zrušen a nahrazen: Zákonem č. 234/2014 Sb., o státní službě. Zápatí prezentace 16 ^KAfflKJCA MKULTh Zákon o státní službě > Účinnost - obecně dne 1.1. 2015 Významná přechodná ustanovení („náběh" režimu pro stávající úředníky). > Jako zákon o depolitizaci veřejné správy - jeho tvorba a schválení spojeny s politickými otázkami. Obdobné platí i pro aktuální návrhy, resp. změny. > Přijat v rámci tzv. „komplexního pozměňovacího návrhu" k původnímu znění zákona č. 218/2002 Sb. - avšak > projednáván byl však zcela nový návrh zákona, jenž byl v opakovaném třetím čtení 10.9.2014 schválen v PS, Senátem schválen 24.9. 2014. Zápatí prezentace 17 kAvhkkA mkulta Zákon o státní službě Znaky: ■ Jde o předpis veřejnoprávní, upravuje veřejnoprávní vztahy, NIKOLIV pracovněprávní. ■ I když zároveň - delegovaná úprava - odkazuje na více místech na konkrétně uvedená ustanovení zákoníku práce (věci stanovení podmínek výkonu práce, apod.). ■ 22 zmocňovacích ustanovení - zejm. k vydání prováděcích předpisů, zejm. nařízení vlády či vyhlášek ministerstva. Postupně byly vydány. Zápatí prezentace 18 kAvhkkA mkulta Zákon o státní službě - předmět úpravy: ■ právní poměry 1) státních zaměstnanců vykonávajících ve 2) správních úřadech 3) státní správu. ■ Dále upravuje: • organizační věci státní služby • služební vztahy státních zaměstnanců, • odměňování státních zaměstnanců, • řízení ve věcech služebního poměru, ■ + organizační věci týkající se zaměstnanců ve správních úřadech, kteří pracují v základním pracovněprávním vztahu (tedy nikoliv ve státní službě). Zápatí prezentace 19 kAvhkkA mkulta Pojmy: státní zaměstnanec, správní úřad, státní správa ■ 1) Státní zaměstnanec (§ 6) ■ fyzická osoba, která byla přijata do služebního poměru a zařazena na služební místo nebo jmenována na služební místo představeného k výkonu některé z činností uvedených v § 5 (služba). ■ 2) Správní úřad (§ 3) = služební úřad (§ 4) ( v něm působí státní zaměstnanci): ' ministerstvo a jiný správní úřad, jestliže je zřízen zákonem a je zákonem výslovně označen jako správní úřad nebo orgán státní správy. ■ 3) Státní správa = služba ■ Podrobně vymezena v § 5 - „Služba a obory služby". ■ Služba = v podstatě druhy činností /např. příprava a provádění správních úkonů včetně kontroly, audit, zadávaní veřejných zakázek,...) ■ Obory služby stanoví vláda nařízením - s tím provázána služební místa /vytvořena systemizace služebních míst- pro každý služební úřad/, Zápatí prezentace 20 pkAvheckA MKULTft Organizace státní služby ■ NÁMĚSTEK PRO STÁTNÍ SLUŽBU (nesprávně a lidově „SUPERÚŘEDNÍK") (JEDINÝ) ' Jmenuje vláda na návrh premiéra na základě výběrového řízení ■ Stojí v čele sekce MV pro státní službu, vydává služební předpisy, není kárně odpovědný,... - Zastoupen personálním ředitelem sekce MV pro státní službu (aktuálně - Josef Postránecký) ■ VEDOUCÍ SLUŽEBNÍHO ÚŘADU (V KAŽDÉM ÚŘADĚ) - § 14 ' ten, kdo podle jiného zákona stojí v čele tohoto správního úřadu a tento úřad řídí, bez ohledu na to, zda je státním zaměstnancem (MINISTR, PŘEDSEDA ÚOHS, ATD.) ■ řídí činnosti související se zajišťováním organizačních věcí služby, správy služebních vztahů a odměňování státních zaměstnanců a vedoucího podřízeného služebního úřadu. Zápatí prezentace 21 Solenice, 15. -16. ledna 2015 ^KAfflKJCA MKULTh Vznik služebního poměru ■ Služba se vykonává ve služebním poměru na dobu neurčitou nebo na dobu určitou. ■ veřejné výběrové řízení - podává se žádost, resp. přihláška ■ Požadavky (= fakticky předpoklady): -18 let, - bezúhonnost, - občan EU, - svéprávnost, - zdravotní způsobilost, - požadované vzdělání. ■ vzniká na základě rozhodnutí o přijetí do služebního poměru, zároveň služební orgán rozhodne o zařazení zaměstnance ■ služební slib ■ do služebního poměru lze přijmout pouze osobu, u které lze předpokládat, že bude ve službě dodržovat demokratické zásady ústavního pořádku České republiky a řádně vykonávat službu ■ + složení úřednické zkoušky. Zápatí prezentace 23 kAvhkkA mkulta Skončení služebního poměru ■ smrt státního zaměstnance nebo jeho prohlášení za mrtvého, ■ uplynutí doby určité, ■ ze zákona - § 74 - např. pravomocné odsouzení pro úmyslný TČ, zbavení svéprávnosti, atd., ■ rozhodnutím služebního orgánu - § 72, ■ na základě žádosti státního zaměstnance - § 73. ■ rozhodnutí o skončení služebního poměru je správním rozhodnutím Zápatí prezentace 24 frAvheckA mkulta Povinnosti státních zaměstnanců (§ 77) ■ Mlčenlivost ■ Nestrannost ■ Dodržování právních předpisů a služební kázně ■ Plnění úkolů osobně, řádně a včas ■ Zdržet se jednání, které by mohlo vést ke střetu veřejného zájmu zájmy osobními ■ Nepřijímat dary nad 300 Kč (?!) ■ A další... Zápatí prezentace kAvhkkA mkulta Práva státních zaměstnanců (§ 79) ■ vytvoření podmínek pro řádný výkon služby ■ odmítnout vyřizovat služební úkoly nespadající do oborů služby ■ odmítnout splnit služební úkol, který má plnit osobně představený s výjimkou zastupování) ■ snížení platové třídy bez souhlasu zaměstnance jen v případech stanovených zákonem o státní službě nebo zákonem, který mění působnost služebního úřadu ■ podat stížnost ve věcech výkonu služby a služebních vztahů (§ 157) ■ A další... Zápatí prezentace 26 kAvhkkA mkulta Omezení práv státních zaměstnanců nelze funkce v politické straně nebo politickém hnutí (avšak může být členem politické strany) ■ zápověď členství v řídícím nebo kontrolním orgánu obchodní korporace ■ jiná výdělečná činnost jen se souhlasem služebního orgánu (výjimky § 81 odst. 2) ■ představený nemá právo na stávku - § 80 ■ zákaz konkurence - § 83. Zápatí prezentace 27 kAvhkkA mkulta Kárná odpovědnost - § 88 a n. ■ Kárné provinění = zaviněné porušení služební kázně ■ Služební kázeň = řádné plnění povinností státního zaměstnance vyplývajících mu z právních předpisů, které se vztahují ke službě v jím vykonávaném oboru služby, ze služebních předpisů a z příkazů. ■ Kárná opatření ■ písemná důtka, ■ snížení platu až o 15 % na dobu až 3 kalendářních měsíců, odvolání ze služebního místa představeného, nebo propuštění ze služebního poměru. Zápatí prezentace 28 kAvhkkA mkulta Kárná pravomoc ■ 3 členné komise - alespoň 1 magisterské vzdělání v oboru právo ■ Kárné komise prvního stupně ■ u úřadu, který má alespoň 25 zaměstnanců, jinak vykonává pravomoc kárná komise prvního stupně zřízená u nadřízeného služebního úřadu ■ Kárná komise druhého stupně ■ odvolání ■ zřízena u MV Zápatí prezentace 29 kAvhkkA mkulta Řízení ve věcech služby - § 159 a n. Rozhodování o přijetí do služebního poměru, zařazení na služební místo, jmenování na služební místo představeného, odměňování, změně služebního poměru, kárné odpovědnosti, a dalších věcech. Subsidiarita správního řádu. Zápatí prezentace 30 pkAvheckA MKULTft Podmínky výkonu služby ■ Z velké částí vychází ze zákoníku práce (odkazuje se na použití ZP - přímé či obdobné ) ■ rovné zacházení a zákaz diskriminace ■ služební dobu a dobu odpočinku ■ služební volno ■ vzdělávání státních zaměstnanců ■ náhradu výdajů v souvislosti s výkonem služby ■ bezpečnost a ochranu zdraví při výkonu služby ■ podmínky pro výkon služby a zabezpečení státního zaměstnance ■ podmínky pro sladění rodinného a osobního života státních zaměstnanců s výkonem služby. Zápatí prezentace 31 kAvhkkA mkulta Vzdělávání ■ Prohlubování vzdělávání ■ vstupní vzdělávání, ■ průběžné vzdělávání, ■ vzdělávání představených a ■ jazykové vzdělávání. ■ Zvýšení vzdělávání. ■ 6 dní služebního volna pro tyto účely ročně. Zápatí prezentace 32 kAvhkkA mkulta Odměňování ■ platové třídy a platové tarify (příloha nař.vl. č.304/2014 Sb.) ■ zvláštní úprava: pro příplatek za vedení, příplatek za službu přesčas, zvláštní příplatek, osobní příplatek, odměnu, odměnu za služební pohotovost v případě platu některých služebních orgánů ( např. náměstek pro státní službu. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Zápatí prezentace 33 ^ntAfflKKA MKULTft Etika veřejné správy K zamyšlení nad souvislostmi: Jaké chování je: neetické - protiprávní - trestné. • Jsou to zcela odlišné množiny ? • Jsou zřetelně nastaveny jejich vzájemné hranice? kAvhkkA mkulta Význam etiky veřejné správy pro společnost, občany, právnické osoby • Etická (správná, řádná, zákonná) veřejná správa je předpokladem prosperity společnosti (dle OSN, OECD). • Zcela opačně pak působí korupční jednání (posilované tzv. korupčními tlaky). OTÁZKA: Které faktory posilují korupční chování ? • Korupce je krajní příklad neetického chování. • Obdobně je tomu se zneužíváním pravomoci veřejného funkcionáře... kAvhkkA mkulta Morální regulace chování úředníka v moderních (právních) státech • Ve vyspělých státech je věnována velká pozornost regulaci chování úředníků prostřednictvím etiky, jako doplněk regulace právní. • činnost je hodnocena z hlediska etičnosti relativně pravidelně a relativně ustáleným způsobem, • hodnocení ovlivňují rozhodování nositele této činnosti. fkAvheckA mkulta Základ právního rámce úpravy povinností úředníků: • Pro státní úředníky, zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě (§ 77) • Pro úředníky obcí a krajů (ÚSC) - zákon č. 312/2002 Sb., o zaměstnancích územních samosprávných celků (§ 16), • + zákoník práce (§§ 301 - 303). Významná také: úprava povinností volených zastupitelů, a také znění jejich slibu (srov. zákon o obcích, zákon o krajích. pkAvheckA mkulta Související předpisy: Podporováno dalšími zákony upravujícími činnost veřejné správy: • zákon o finanční kontrole • zákon o střetu zájmů • zákon o svobodném přístupu k informacím • zákon o ochraně osobních údajů • zákon o Veřejném ochránci práv,..., • ale také sankcionováno v trestním zákoníku - „Trestné činy úředních osob" : §329-334 + Obecně platí pro výkon veřejné správy: základní zásady činnosti správních orgánů ve správním řádu, zejm. § 2, 4, 7. kAvhkkA mkulta Pojem „profesní etika" Nor/nativní, etika pojednává o tom, "co má byť, "co je správne ci dobre . Většina profesních etik se spokojuje se správným jednáním, bez ohledu na motivaci. Z hlediska etiky veřejné správyvneoí důležité, co úředníka vedlo k jedpaní v §opladu s verejným zajmem. Duíezite je samo takovéto jednaní. Pro/espí etika si protp neklade.otázku[proč je nějaké jednání správne, ale pouze otázku jake jeonani je správne. Profesní etiky se snaží formulovat hodnoty, normy a principy, které budou příslušníci dané profesní skupiny, nebo většina z nich, považovat za vodítko, kritérium svého chování. kAvhkkA MKULTft Etika veřejné správy - pojem: 1. žádoucí hodnota či stav, a zároveň souhrn různých opatření usměrňujících činnost ve veřejné správě směrem k žádoucímu jednání. 2. působení k tomu, aby nedocházelo k nežádoucímu chování úředníků, podpora chování a jednání žádoucího. kAvhkkA mkulta Etika veřejné správy - souvislosti a základ Mezinárodně se používá pojem integrita úředníka (osobnostní, morální integrita - „čestnost", „principiálnosť, „odolnost"). Společný kulturní základ (a tradice) etické regulace a mravních hodnot úřednické práce: - zejména moderní pojetí demokracie a státu, - svrchovanost moci a suverenity občanů, - universální platnosti a nezadatelnosti lidských práv. Neboť (znovu nutno připomenout): „Veřejná správa = služba společnosti a občanům." ^KAfflKJCA MKULTh Základní principy řízení etiky ve veřejné správě = „etická infrastruktura". - aneb co lze dělat a zlepšovat na poli etiky: • Etiku ve veřejné správě je třeba organizovaným způsobem průběžně podporovat • Etika veřejné správy nepředstavuje pouhý morální apel. • Jde o řadu nástrojů, které pomáhají regulovat a omezovat nežádoucí jednání (zejména korupci jako krajní projev neetického chování), a podporovat jednání žádoucí. • Nástroje, které se používají na ovlivňování a minimalizaci různých druhů nežádoucího jednání, se nazývají etická infrastruktura. FtAVHKJCA MKULTft Etická infrastruktura (podle OECD) -tři základní oblasti: • 1) kontrola: Formalizovaná institucionalizovaná (včetně systému sankcí), ale také neformální, ze strany občanů, občan, sdružení, sdělovacích prostředků) - co nejkomplexnějsí systém, • 2) vedení („leadership"): podpora etického chování ze strany politiků a vedoucích pracovníků, vydávání etických kodexů, osobní příklad vedoucích, • 3) řízení („management"): prosazování a kontrola etického chování jako součást řídící práce, osobního hodnocení, vytváření poradenských center, etických komisí, správný výběr pracovníků. prAvheckA mním Postavení veřejných úředníků v Evropě a podpora etiky veřejné správy: ■ EU, Evropská komise : v „Kodex dobrého administrativního chování" pro úředníky EK z roku 2000 (vydal evropský ombudsman), s protikorupční agentura /OLAF/. ■ Rada Evropy: v Např. Doporučení Výboru ministrů RE Č./2000/6, o postavení úředníků veřejné správy, s skupina států proti korupci /GRECO/. ^KAfflKJCA MKULTh Vymezují postavení veřejných zaměstnanců v Evropě (obecné zásady pro úpravu v zemích Rady Evropy) tak, že: ■ právní rámec a obecné principy pro veřejnou službu mají být stanoveny zákonem ■ odpovědnost za veřejnou službu a řízení její politiky nese vláda, ■ výběr úředníků se řídí zásadou rovného přístupu (stejná práva mají ostatní občané, kritériem je fair soutěž), ■ vyloučení diskriminace, ■ participace na organizaci a řízení úřadu, ■ ■ sociální zabezpečení, ■ odměňování úměrné funkci, ^KAfflKJCA MNULIft Pokračování: ■ právo a povinnost se soustavně vzdělávat, ■ možnost zaměstnanců hájit svá práva před soudem či jinou nezávislou institucí, ■ Stanovení povinností úředníka: mlčenlivost, neutralita, nestrannost, povinnost respektovat veřejnost a povinnost nést odpovědnost..... Uvedené principy jsou východisky pro právní úpravu postavení úředníků i etické kodexy také v České republice. Mezinárodní organizace OECD - rovněž doporučuje principy řízení etiky veřejné správy. kAvhkkA mnulu V CR - Etický kodex zaměstnanců ve veřejné správě • etický kodex úředníků veřejné správy poprvé přijat usnesením vlády č. 270/2001. • Nyní platný: schválen usnesením vlády ČR č. 331 z 9.5.2012. • Pro státní zaměstnance: Služební předpis náměstka ministra vnitra pro státní službu č. 13 ze dne 14. prosince 2015, kterým se stanoví pravidla etiky státních zaměstnanců. ^kAmeckA MKULTft Alelaké: Deset principů dobré správy (dle Veřejného ochránce práv) -tzv „desatero" (z roku 2006): • dodržování právního řádu • nestrannost, • včasnost, předvídatelnost, • přesvědčivost, přiměřenost, • součinnost, • odpovědnost, • otevřenost a • vstřícnost. ^KAfflKJCA MKULTh Problematika střetu zájmů (= zájmu veřejného a zájmů soukromých) ■ Zákon č. 159/2006 Sb., o sŕŕefcy zá/mú (slouží ochraně veřejného zájmu formou umožnění veřejné kontroly určitých informací o veřejných funkcionářích), účinný od 1. 1. 2007, ■ moderační novela v r. 2008. Reflektují i další právní předpisy, zejména v úpravě podjatosti, resp. vyloučení osob: ■ - ve správním řízení a dalších procesních postupech, ■ při jednání orgánů obce, kraje, ■ při výběrových řízeních, veřejných zakázkách... ^KAfflKJCA MKULTh Otázka střetu zájmů při výkonu veřejné služby Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů: ■ vymezuje pojem „veřejný funkcionář" ■ stanoví povinnosti - nesmí ohrozit veřejný zájem) (viz další snímek) ■ oznamovací povinnost o osobním zájmu, o podnikatelských činnostech, o nabytém majetku, darech a závazcích. ■ omezení některých činností (podnikatelská, výkon funkcí v řídících a kontrolních orgánech společností, + neslučitelnost funkcí. Předmětem častých novelizací (srov. např. § 4a, 4b a 4c novely č. 14/2016 Sb.) Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 50 ^KAfflKJCA MKULTh Úprava střetu zájmů (tj. ochrana veřejného zájmu): § 3 zákona: ■ (1) Veřejný funkcionář je povinen zdržet se každého jednání, při kterém mohou jeho osobní zájmy ovlivnit výkon jeho funkce. Osobním zájmem se pro účely tohoto zákona rozumí takový zájem, který přináší veřejnému funkcionáři, osobě blízké veřejného funkcionáře, právnické osobě ovládané veřejným funkcionářem nebo osobou blízkou veřejného funkcionáře zvýšení majetku, majetkového nebo jiného prospěchu, zamezení vzniku případného snížení majetkového nebo jiného prospěchu nebo jinou výhodu; to neplatí, jde-li jinak o prospěch nebo zájem obecně zřejmý ve vztahu k neomezenému okruhu adresátů. ■ (2) Dojde-li ke střetu řádného výkonu funkce ve veřejném zájmu se zájmem osobním, nesmí veřejný funkcionář upřednostňovat svůj osobní zájem před zájmy, které je jako veřejný funkcionář povinen prosazovat a hájit. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 51 kAvhkkA mkulta Prameny ke studiu: ■ Skulová, S. a kol. Základy správní vědy. Brno: MU, 2014, s. 121 -142. ■ Hendrych, D. Správní věda, 4. vydání, Wolters Kluwer, 2014, s. 178 -187. ■ Hendrych, D., a kol.: Správní právo. Obecná část. 9. vydání. Praha: C.H.Beck, 2016, s. 331 -357. ■ Kopecký, M.: Správní právo, obecná část. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 125-145. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 52