Volný pohyb pracovní síly v rámci EU, zásada rovného zacházení a zákazu diskriminace v zaměstnání v unijním právu 20. 9. 2019 JUDr. Jana Komendová, Ph.D. Vnitřní trh • Vnitřní trh jako jeden ze základních cílů EU je založen na čtyřech svobodách, které zahrnují: 1)Volný pohyb služeb 2)Volný pohyb osob 3)Volný pohyb kapitálu 4)Volný pohyb zboží Vývoj volného pohybu osob •Původně po založení ESUO právo volného pohybu náleželo pouze pracovníkům zaměstnaných při těžbě uhlí a při výrobě oceli •Po přijetí Římské smlouvy rozšířen na osoby vykonávající ekonomickou aktivitu - k 1.7.1968 celní unie •Počátek 90.let rozšíření na další skupiny: •studenty, •důchodce, •osoby žijící z nezávislých příjmů Právní úprava volného pohybu osob 1.Primární právo: • část II. Smlouvy o fungování EU – Zákaz diskriminace a občanství Unie. Občanství Unie existuje vedle občanství členských států, nenahrazuje je. Každá osoba, která má státní příslušnost členského státu, má občanství Unie •čl. 18 přímý zákaz jakékoli diskriminace na základě státní příslušnosti v rámci použití Smluv Sekundární právo •Nařízení Evropského parlamentu a Rady 492/2011/EU ze dne 5.dubna 2011 o volném pohybu pracovníků uvnitř Unie nahradilo Nařízení Rady 1612/68/EHS o volném pohybu pracovníků uvnitř Společenství •Směrnice 2004/38/ES o právu občanů Unie a jejich rodinných příslušníků svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států (nahradila předchozí směrnice ze 60. let) •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/54/EU ze dne 16. dubna 2014 o opatřeních usnadňujících výkon práv udělených pracovníkům v souvislosti s jejich volným pohybem • Věcný rozsah volného pohybu •Právo opustit území •Právo vstoupit na území jiného členského státu •Právo pobývat na území jiného členského státu •Právo pohybovat se na území jiného členského státu •Právo pobývat na území jiného členského státu po skončení hospodářské aktivity Osobní rozsah volného pohybu •Státní příslušnící členského státu EU •Rodinní příslušníci –Manžel, manželka –Registrovaný partner –Potomci v přímé linii mladší 21 let nebo jsou vyživované osoby –Předci v přímé linii, kteří jsou vyživovanými osobami • Pracovník •Osoby vykonávající hospodářskou aktivitu mají více výhod, než osoby pohybující se za jiným účelem •Charakteristické znaky pracovníka (dle ustálené judikatury Evropského soudního dvora) •Výkon činnosti po určitou dobu •Pod vedením jiné osony •Za odměnu •Výkon činnosti musí být skutečný a efektivní a zajišťovat osobě zdroj příjmu Sociální zabezpečení osob migrujících v rámci Unie •Poskytování dávek sociálního zabezpečení – přímý vliv na volný pohyb zejména na ekonomickou aktivitu v jiném členském státě •Nařízení 883/2004 o koordinaci národních systémů sociálního zabezpečení – nahradilo nařízení 1408/71 •Základní zásady koordinace: –Aplikace systému pouze jednoho státu –Zákaz diskriminace založené na státní příslušnosti –Sčítání dob pojištění –Výplata dávek do ciziny Implementace v ČR •Nařízení 492/2011 o volném pohybu pracovníků i nařízení 883/2004 o koordinaci národních systémů sociálního zabezpečení jsou přímo aplikovatelná •Směrnice 2004/38 je implementována v zákoně č. 326/1999 Sb.,o pobytu cizinců na území ČR •Zaměstnvání občanů EU a jejich rodinných příslušníků (EHP a Švýcarsko) zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti Rovné zacházení a boj s diskriminací v právu EU •Diskriminační důvody –Státní příslušnost –Pohlaví –Rasa, etnický původ –Náboženské vyznání, víra –Zdravotní postižení –Věk –Sexuální orientace • Zákaz diskriminace z důvodu pohlaví v zaměstnání •Rovnost pohlaví – jedna ze základních zásad, na kterých je EU založena •Základ úpravy v čl. 157 Smlouvy o fungování EU – zásada stejné odměny pro muže a ženy za rovnocennou práci •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/54/ES o zavedení zásady rovných příležitostí a rovného zacházení pro muže a ženy v oblasti zaměstnání a povolání (nahradila směrnice přijaté od 70. let 20.stol.) •Upravuje mj. –formy diskriminace, –důkazní břemeno, –právní prostředky ochrany před diskriminací • Zákaz diskriminace z důvodu rasy nebo etnického původu •Právní základ v čl. 19 Smlouvy o fungování EU (dříve čl. 13 Smlouvy ES včleněný Amsterdamskou smlouvou) - legislativní zmocnění pro přijetí opatření v boji s diskriminací •Směrnice Rady 2000/43/ES, kterou se zavádí zásada rovného zacházení s osobami bez ohledu na jejich rasu nebo etnický původ Zákaz diskriminace z důvodu náboženského vyznání, víry, zdravotního postižení, věku a sexuální orientace •Právní základ v čl. 19 Smlouvy o fungování EU (dříve čl. 13 Smlouvy ES – včleněný Amsterdamskou smlouvou) •Směrnice Rady 2000/78/ES, kterou se zavádí zásada rovného zacházení v oblasti zaměstnání a povolání - tzv Rámcová směrnice Základní pojmy •Zásadou rovného zacházení - neexistence jakékoli přímé nebo nepřímé diskriminace na stanoveném základě •Přímá diskriminace - pokud se s jednou osobou zachází méně příznivě, než se zachází nebo zacházelo nebo by se zacházelo s jinou osobou ve srovnatelné situaci na základě některého ze stanovených důvodů • Základní pojmy - pokračování •nepřímá diskriminace - pokud by v důsledku zdánlivě •neutrálního ustanovení, kritéria nebo zvyklosti byla osoba v •porovnání s jinými osobami znevýhodněna na základě •některého důvodu, ledaže I. takové ustanovení, kritérium nebo praxe jsou objektivně odůvodněny legitimním cílem a prostředky k dosažení uvedeného cíle jsou přiměřené a nezbytné, nebo II. v případě osob s určitým zdravotním postižením jsou zaměstnavatel nebo kterákoli osoba či organizace, na které se tato směrnice vztahuje, povinny podle vnitrostátních právních předpisů učinit vhodná opatření v souladu se zásadami uvedenými v článku 5 za účelem odstranění nevýhod vyplývajících z takového ustanovení, kritéria nebo praxe. • Základní pojmy - pokračování •Obtěžování se považuje za diskriminaci, pokud dojde k nežádoucímu chování souvisejícímu s kterýmkoli z důvodů, které má za účel nebo za následek narušení důstojnosti osoby a vytvoření zastrašující, nepřátelské, ponižující, pokořující nebo urážlivé atmosféry. •Sexuální obtěžování – pokud dojde k jakékoli formě nežádoucího chování sexuální povahy, vyjádřeného verbální, neverbální nebo fyzickou formou, které má za účel nebo za následek narušení důstojnosti osoby a vytvoření zastrašující nepřátelské, ponižující, pokořující nebo urážlivé atmosféry. • Další formy diskriminace •Navádění k diskriminaci – směrnice ponechávají na národní právní úpravě nebo praxi •Pokyn k diskriminaci - směrnice ponechávají na národní právní úpravě nebo praxi • Implementace v ČR •Zákoník práce (zákon č. 262/2006 Sb.,) – zásada zákazu diskriminace –základní zásada pracovněprávních vztahů dle ust. 1a. Základní povinností zaměstnavatele je zajistit rovné zacházení se zaměstnanci •Zákon o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací (zákon č. 198/2009 Sb.,) - vymezení důvodů diskriminace, základních pojmů a právních prostředků ochrany před diskriminací •Občanský soudní řád (zákon č. 99/1963 Sb.,) - § 133a dělené důkazní břemeno ve věcech týkajících se diskriminace •