Týden 4
Aktuální stav masových médií v ČR
Transformace médií v České republice
Demokratizace zahájená v České republice počátkem 90.
let vyvolala zásadní změny v masových médiích. Jak uvádí Jan Jirák[1],
především došlo k jejich proměně obsahové,
proběhlo jejich důsledné odstátnění. Následně došlo
k privatizaci tištěných médií a ustavení duálního vysílání, tedy ke vzniku dvou nových typů
rozhlasů a televizí, „veřejnoprávních“ a soukromých. A vznik
soukromých médií přivedl do českých médií řadu zahraničních
vlastníků a investice do nových
technologií.
Jestliže pro
výchozí situaci byla charakteristická převaha
zahraničních vlastníků médií a absence českých mediálních magnátů,
v současné době se již prosadili ve vlastnictví médií
v České republice velké mediální skupiny, jejichž majiteli jsou většinou čeští
miliardáři [2].
Dalším novým jevem se stala inzerce a reklama.
Milan Šmíd ve své studii, která se rovněž zabývá proměnou médií
u nás, konstatoval, že pouhý prodej novin
a časopisů již nestačil k tomu, aby pokryl náklady
na jejich výrobu. Ještě finančně mnohem náročnější je rozhlasové
a televizní vysílání.[3]
Monitoring reklamy dokládá, že náklady na reklamu
neustále rostou. Data společnosti Nielsen Admosphere ukazují nárůst hodnoty
reklamy např. za rok 2018 u všech mediatypů. U televizí
se jedná ve srovnání s rokem 2017 o nárůst o 10 %,
přičemž hodnota této reklamy byla 53,1 miliardy korun. O 1 % vzrostly
náklady na reklamu v tisku (celková hodnota reklamy v tisku byla 19,6
miliardy korun) a o 6 % v rádiích,
takže dosáhly hodnoty 8 miliard korun.[4] Celkově
se tedy jednalo o 80 miliard korun
Tištěná média
Z širokého obsahového spektra tištěných médií – vycházejí desítky časopisů pro bydlení,
kulturu, zahradu a hobby, chovatele, děti a mládež, ženy, muže,
o životním stylu, vědě a technice, počítačových technologiích,
zdraví, vaření a tzv. společenské časopisy – mají největší význam pro
politickou komunikaci deníky a „zpravodajské“ týdeníky. Význam médií pro
politickou komunikaci je dán nejen zaměřením toho kterého média, ale
i takovými kvantitativními faktory, jako je jejich náklad a čtenost. Výše jejich nákladu
a prodej však stále klesá.
Jak uvádí Unie
vydavatelů, ještě v roce 2010 dosáhl celkový průměrný prodej celostátních
deníků v ČR objemu 1 236 156 výtisků, zatímco
prodaný náklad tuzemských deníků v roce 2014 byl již pouze 855 963. V roce 2017 pak
vidíme další pokles – 701 398.
Nicméně, jak
uvádí Unie vydavatelů tisku z výzkumu Media projekt za první a druhé
čtvrtletí roku 2019, [5]
tiskové tituly čte 9 z 10 obyvatel
ČR mezi 12-79 lety. Deníky a jejich přílohy oslovily celkem 67 % české
populace.
Nejčtenějším celostátním deníkem byl Blesk (905
tisíc čtenářů na vydání), následovaný MF DNES (534 tisíc čtenářů)
a Právem (227 tisíc čtenářů).
noviny měly v tomto období 201
tisíc čtenářů a Hospodářské noviny 155 tisíc čtenářů na vydání.
Celkem 510 tisíc
čtenářů na vydání měl Deník – síť regionálních titulů vydavatelství
Vltava-Labe-Media.[6]
Ze zpravodajských týdeníků měl největší čtenost Reflex
(250 tisíc čtenářů na vydání), následovaný Respektem
(186 tisíc čtenářů na vydání)
a Týdnem (125 tisíc čtenářů na
vydání).[7]
České deníky nejsou
s výjimkou Haló novin (KSČM) spojovány s politickými stranami. Na
druhé straně jsou zpravidla charakterizovány jako pravicově zaměřené (MF DNES,
Lidové noviny, Hospodářské noviny), Právo pak jako deník s levicovou
orientací. Jak však již konstatoval v roce 2005 mediální teoretik Jan
Jirák, je pro českou mediální scénu příznačná absence „seriózního“ deníku
a hyperkomercionalizace.[8]
Elektronická média
V sektoru elektronických médií byl v polovině
devadesátých let ustaven duální systém, v němž se setkáváme s dvěma kategoriemi
médií – veřejnoprávními
a soukromými
(komerčními). A to jak v oblasti rozhlasového, tak
i televizního vysílání. Do budoucna lze však očekávat i existenci třetí
kategorie – komunitní média, která
by měla zajistit větší participaci komunit, občanů, občanské společnosti a
sociálních skupin na provozování médií.
Veřejnoprávní rozhlas (Český rozhlas) představuje deset celoplošných stanic a 14 regionálních studií.
Soukromých rozhlasových stanic existuje několik
desítek, z toho celoplošnými jsou
Frekvence 1, Rádio Impuls a Evropa 2, ostatní mají neregionální, regionální
a lokální charakter. [9]
Celostátními rozhlasovými
stanicemi s dlouhodobě největší poslechovostí jsou stanice Rádio
Impuls, Frekvence 1, Evropa 2 a ČRo 1 – Radiožurnál. Ve třetím
čtvrtletí 2018 a prvním čtvrtletí 2019 mělo
největší denní poslechovost
Rádio Impuls – 1 mil. 036 tisíc posluchačů, následovaný ČRo 1 Radiožurnálem –
882 tisíc posluchačů, Evropou 2 – 853 tisíc posluchačů a Frekvencí 1 – 685
tisíc posluchačů [10].
Pokud jde o tzv. nadregionální stanice ,ve stejném období
mělo největší denní poslechovou Hitrádio total (664 tisíc posluchačů), Rádio
Blaník (586 tisíc posluchačů) a Rádio Kiss (355 tisíc posluchačů). Mezi
regionálními rozhlasovými stanicemi vévodil ČRo Brno (103 tisíc
posluchačů),dále pak Rádio Krokodýl (101 tisíc posluchačů) a Rádio Helax (72 tisíc posluchačú).
Televizní vysílání
v ČR je uskutečňováno jednak celoplošnými televizními stanicemi, které
mají plnoformátový charakter, jednak regionálními televizními stanicemi
a televizními stanicemi se specifickým programovým zaměřením –
filmovým, sportovním, hudebním, pro děti a mládež apod.
V politické komunikaci se setkáváme zejména
s plnoformátovými televizními stanicemi (ČT 1, TV Nova, Prima Family, TV
Barrandov), součástí jejichž programových schémat jsou i zpravodajské
a publicistické pořady, jednak se specializovanými „zpravodajskými“
televizními stanicemi, jakou je veřejnoprávní ČT 24.
Jak již bylo výše uvedeno, duální systém spočívá
v koexistenci veřejnoprávních a soukromých provozovatelů rozhlasového
a televizního vysílání. Veřejnoprávní vysílatelé jsou zřizováni na základě
zákona[11], základním zdrojem jejich
financování jsou tzv. koncesionářské poplatky[12] a mají za úkol
naplňovat tzv. veřejnou službu.[13]
Soukromí (komerční) provozovatelé vysílání působí na
základě licence udělené Radou pro rozhlasové a televizní vysílání.[14] Hlavním zdrojem příjmů
těchto provozovatelů je obchodní činnost (reklama).
Zákon o provozování rozhlasového a televizního
vysílání (tzv. vysílací zákon) ukládá všem vysílatelům řadu povinností
týkajících se obsahu vysílání. Provozovatel vysílání má na jedné straně právo
vysílat programy svobodně a nezávisle, na druhé straně má poskytovat
objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů.
Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od informací zpravodajského
charakteru.
Provozovatel vysílání je povinen dále zajistit, aby ve
zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad
objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílacího
programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě
jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to
s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém
a společenském životě.[15]
Činnost médií veřejné služby je upravována ještě
i formou tzv. samoregulace. Česká televize i Český rozhlas jsou
vázáni při vysílání Kodexem České televize a Kodexem Českého rozhlasu.
Kodex
České televize[16] přijatý v roce 2003
podle Preambule stanovuje zásady naplňování veřejné služby v oblasti
televizního vysílání závazné pro Českou televizi a její pracovníky.
V čl. 5 – Péče o informace ve zpravodajství
a aktuální publicistice – mj. uvádí:
Zařazení a pořadí informací ve zpravodajské
agendě se řídí vahou předpoklá-
daných dopadů na život obyvatel České republiky.
Ve zpravodajství a aktuální publicistice ČT
dbá na přesnost a nestrannost spo-
čívající především ve zjišťování a ověřování
skutečnosti.
ČT striktně rozlišuje mezi zprávou
a hodnotícím soudem (komentářem). Zprá-
vou se rozumí skutkové tvrzení informující
o určitém ději nebo stavu. Zpráva
také zpravidla obsahuje informaci
o postojích hlavních aktérů události, která je
předmětem zprávy. Oproti zprávě vyjadřuje
hodnotící soud názory, postoje
nebo pocity. ČT musí dokázat pro diváky
jednoznačnou formou oddělit zprávu
od hodnotícího soudu, zvláště není přípustné
směšovat zprávu a hodnotící
soud v jedné větě redaktora. Rovněž není
dovoleno vydávat pouhé domněnky
za zprávy. Redaktoři České televize si musí při
vystupování ve zpravodaj-
ských a aktuálně publicistických pořadech
počínat tak, aby divák nemohl
rozpoznat, jaký mají na věc, o níž
informují, názor.
Článek 6. – Diskusní
pořady a pluralita – dále dodává, že Česká televize vytváří
prostor pro pořady představující diskusní konfrontaci idejí, myšlenek
a konceptů vztahujících se k důležitým otázkám veřejného zájmu.
Dramaturgie diskusních pořadů musí brát na zřetel zkušenost, že na každý
problém mohou lidé nahlížet z různých úhlů a že vývoji společnosti je
vlastní názorový střet. Česká televize dbá, aby hlavní názorové proudy dostaly
rovnoměrný prostor k vyjádření. Pokud to není možné zajistit, musí roli
kvalifikovaného oponenta zajistit moderátor nebo jím pozvaný host, především
uváděním protikladných, v diskusi nezastoupených argumentů.
A k vysílání diskusí politiků zdůrazňuje, že je třeba zajistit, aby
poměr mezi diskusními vystoupeními činitelů vládních stran a stran
opozičních byl v souhrnu poskytnutého prostoru přibližně vyrovnaný.
Zároveň čl. 6 požaduje, aby ČT vytvářela podmínky pro přiměřenou účast
mimoparlamentních stran a hnutí v těchto diskusích.
Kodex ČT zřídil tzv. Etický panel, poradní orgán
generálního ředitele ČT na pomoc posuzování otázek, které vyplynou
z uplatňování Kodexu. Etický panel tvoří pět členů, které po dohodě
s Radou ČT jmenuje a odvolává generální ředitel. Rada ČT je oprávněna
požádat Etický panel o stanoviska k otázkám, které souvisejí
s uplatňováním Kodexu.
Kodex Českého rozhlasu[17] jako veřejnoprávního
vysílatele obsahuje analogická ustanovení.
Zákon o ČT, stejně jako i zákon o ČRo
zřídily jako orgány, jimiž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu těchto
médií, Radu České televize a Radu Českého rozhlasu. Jejich členové jsou
voleni Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky. Na činnost soukromých
médií dohlíží Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Její členy jmenuje
a odvolává na návrh Poslanecké sněmovny PČR předseda vlády. Rada je
i správním úřadem, který vykonává státní správu v oblasti
rozhlasového a televizního vysílání.
Pokud jde o sledovanost televizních stanic
v České republice, dlouhodobě nejsledovanější televizní stanicí je Nova. V roce
2018 přisoudil průzkum celodenní sledovanosti první místo skupině ČT – 30,13 %,
druhá byla Nova Group – 29,05 a třetí skupina
FTV Prima – 22,66 %. Jako další pak skončila Barrandov TV se sledovaností 7,01
%.[18] Pro oblast politické
komunikace není bez zajímavosti, že nejsledovanějším pořadem televizní stanice
Nova je opakovaně hlavní zpravodajský pořad – Televizní noviny.
[1]
Viz JIRÁK, Jan a kol. Deset let
v českých médiích. Praha: Portál, 2005, s. 15.
[2] Agrofert A.Babiše je majitelem
Mafry, která vydává mj. deníky MF Dnes a Lidové noviny.
Vydavatelství Economia
patřící Z.Bakalovi vydává deník
Hospodářské noviny a týdeník
Respekt. D. Křetínský je spolumajitelem Czech News Center vydávající
Blesk.
[3] Viz JIRÁK,J. a kol. Deset let v českých
médiích.Praha : Portál,2005.s.15
[4] Viz http//:
www.nielsen-admosphere.cz
[5] Viz <www.uvdt.cz>.
[6] Viz tamtéž.
[7] Viz tamtéž.
[8] Viz
JIRÁK,Jan a kol. Cit.dílo. s. 15.
[9] Viz Seznam provozovatelů rozhlasového
vysílání <www.rrtv.cz>.
[10] Viz www.mediaguru.cz
[11] Zákon České národní rady č. 484/1991Sb.,
o Českém rozhlasu, zák. č. 483/1991 Sb., o České
televizi,
ve znění pozdějších předpisů.
[12] Viz zákon č. 348/2005 Sb.,
o rozhlasových a televizních poplatcích a o změně některých
zákonů,
ve znění pozdějších předpisů.
[13] Viz § 3 zákona o České televizi.
[14] Viz zákon č. 231/2001 Sb.,
o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně
dalších
zákonů.
[15] § 31.
[16] Viz <www.czech-tv.cz>.
[17] Viz <www.rozhlas.cz>.
[18] Viz
<www.ato.cz/vysledky/rocni-data-share/15>.