Zahájení a průběh správního řízení Podklady pro vydání rozhodnutí Zajištění účelu a průběhu řízení Přerušení a zastavení řízení Anna Chamráthová Zahájení •Zahájení řízení o žádosti •Zahájení řízení z moci úřední • Zahájení řízení o žádosti •Řízení o žádosti je zahájeno dnem, kdy žádost nebo jiný návrh, kterým se zahajuje řízení, došel věcně a místně příslušnému správnímu orgánu. •Pokud ze zákona nebo z povahy věci vyplývá, že žádost může podat jen více žadatelů společně, není třeba, aby podání byla učiněna současně. •Pro zahájení řízení je rozhodné, kdy tak učinil poslední z žadatelů; správní orgán o zahájení řízení ostatní žadatele vyrozumí. •Zjevně právně nepřípustnou žádost správní orgán usnesením zastaví (≠ odložení věci!) Zahájení řízení z moci úřední •Řízení z moci úřední je zahájeno dnem, kdy správní orgán oznámil zahájení řízení účastníkovi hlavnímu (§ 27 odst. 1) doručením oznámení nebo ústním prohlášením, a není-li správnímu orgánu tento účastník znám, pak kterémukoliv jinému účastníkovi. •Oznámení musí obsahovat označení správního orgánu, předmět řízení, jméno, příjmení, funkci nebo služební číslo a podpis oprávněné úřední osoby. •Jestliže je v řízení z moci úřední více účastníků uvedených v § 27 odst. 1, má pro zahájení řízení význam oznámení o zahájení řízení prvnímu z nich. Těm, kterým se nepodařilo zahájení řízení oznámit, ustanoví správní orgán opatrovníka; usnesení o ustanovení opatrovníka se doručuje veřejnou vyhláškou. Postup po zahájení - § 47 •SO musí uvědomit všechny jemu známé účastníky •Tato povinnost trvá po celou dobu řízení – musí uvědomit i ty, co se stali účastníky až v průběhu řízení •Řízení o žádosti - ? Žádost - náležitosti •obecné náležitosti podání podle § 37 odst. 2 SŘ •musí z ní být patrné, co žadatel žádá nebo čeho se domáhá, •žadatel je dále povinen označit další jemu známé účastníky. • •Náležitosti stanovené zvláštními zákony. •Žádost o povolení změny jména nebo příjmení obsahuje • jméno, popřípadě jména, příjmení, popřípadě rodné příjmení, datum a místo narození, případně datum a místo uzavření manželství nebo vzniku partnerství žadatele, • rodné číslo, • místo trvalého pobytu žadatele, popřípadě nezletilého dítěte, •jméno, popřípadě jména, nebo příjmení, které si žadatel zvolil, •jméno, popřípadě jména, příjmení, popřípadě rodné příjmení, datum a místo narození manžela, popřípadě nezletilých dětí, vztahuje-li se změna jména, nebo příjmení i na tyto fyzické osoby, •údaj o státním občanství žadatele, nebo nezletilého dítěte, • odůvodnění. Žádost - vady •Nemá-li žádost předepsané náležitosti nebo trpí-li jinými vadami, pomůže správní orgán žadateli nedostatky odstranit na místě nebo jej vyzve k jejich odstranění, poskytne mu k tomu přiměřenou lhůtu a poučí jej o následcích neodstranění nedostatků v této lhůtě; současně může řízení přerušit •Zjevná právní nepřípustnost •Důsledkem neodstranění je zastavení řízení Dispozice se žádostí •Žadatel může zúžit předmět své žádosti nebo vzít žádost zpět; toto právo nelze uplatnit v době od vydání rozhodnutí správního orgánu prvního stupně do zahájení odvolacího řízení. •I bez souhlasu správního orgánu. •POZOR – zpětvzetí žádosti v případě více žadatelů - musí se zpětvzetím souhlasit všichni. Překážky řízení •Litispendence - zahájení řízení u některého správního orgánu brání tomu, aby o téže věci z téhož důvodu bylo zahájeno řízení u jiného správního orgánu. (pokud k tomu dojde, bude zastaveno) •Rei iudicatae (administratae) - přiznat totéž právo nebo uložit tutéž povinnost lze z téhož důvodu téže osobě pouze jednou Přerušení řízení •je na místě v případě překážky dočasně bránící vydání rozhodnutí, a to na dobu nezbytně nutnou, po jejím odpadnutí řízení pokračuje •během přerušení neběží lhůta k vydání rozhodnutí, činí se jen úkony k odstranění překážky •správní orgán MŮŽE řízení (usnesením) přerušit (= fakultativní přerušení) •současně s výzvou k odstranění nedostatků žádosti podle § 45 odst. 2 •současně s výzvou k zaplacení správního poplatku, který je spojen s určitým úkonem v řízení (vč. určení lhůty k zaplacení) •probíhá-li řízení o předběžné otázce nebo ho lze předpokládat (srov. § 64 odst. 1 písm. c) SŘ) •do doby ustanovení opatrovníka procesně nezpůsobilému účastníkovi •v řízení z moci úřední na požádání účastníka (pokud to není v rozporu s veřejným zájmem, souhlasí s tím hlavní účastníci a jedná se o důležité důvody) •z dalších důvodů stanovených zákonem •MUSÍ přerušit (= obligatorní přerušení) v řízení o žádosti na požádání žadatele (dále – v případě řízení s předstihem žádosti) Předběžná otázka •Otázka, o níž nepřísluší rozhodnout správnímu orgánu, který rozhoduje o věci a o které nebylo dosud pravomocně rozhodnuto • správní orgán: a) může dát podnět k zahájení řízení před příslušným správním orgánem nebo jiným orgánem veřejné moci; v případech stanovených zákonem je správní orgán povinen takový podnět dát b)může vyzvat účastníka, popřípadě jinou osobu, aby podala žádost o zahájení řízení před příslušným správním orgánem nebo jiným orgánem veřejné moci ve lhůtě, kterou správní orgán určí c)může si o ní učinit úsudek sám, s výjimkou toho, zda byl spáchán trestný čin, přestupek nebo jiný správní delikt a kdo za něj odpovídá a otázek osobního stavu Zastavení řízení •je na místě, nelze-li již v řízení pokračovat •správní orgán MUSÍ (usnesením) řízení zastavit, jestliže •žadatel vzal svou žádost zpět •byla podána žádost zjevně právně nepřípustná •žadatel v určené lhůtě neodstranil podstatné vady žádosti, které brání pokračování v řízení, •žadatel ve stanovené lhůtě nezaplatil správní poplatek, k jehož zaplacení byl v řízení povinen, •zjistí, že o téže věci bylo z téhož důvodu zahájeno řízení u jiného správního orgánu (tj. nastala překážka litispendence) •žadatel nebo ten, o kom je rozhodováno, zemřel anebo zanikla-li věc nebo právo, kt. se řízení týká •z dalších důvodů stanovených zákonem Podklady pro vydání rozhodnutí ≠ důkazy! •Závazné (závazná stanoviska dotčených orgánů) • Nezávazné – podléhají zásadě volného hodnocení důkazů (vs. legální teorie průvodní=důkazní) • •návrhy účastníků • důkazy - všechny důkazní prostředky, které jsou vhodné ke zjištění stavu věci a které nejsou získány nebo provedeny v rozporu s právními předpisy • skutečnosti známé správnímu orgánu z úřední činnosti • podklady od jiných správních orgánů nebo orgánů veřejné moci • skutečnosti obecně známé = notoriety Opatřování podkladů •opatřuje správní orgán (oslabeno u tzv. sporného řízení a řízení o určení právního vztahu) = zásada vyšetřovací • jestliže to nemůže ohrozit účel řízení, může SO na požádání účastníka připustit, aby za něj podklady pro vydání rozhodnutí opatřil tento účastník • účastníci musí označit důkazy na podporu svých tvrzení x správní orgán je povinen zjistit všechny okolnosti důležité pro ochranu veřejného zájmu + zásada materiální pravdy • v řízení, v němž má být z moci úřední uložena povinnost, je správní orgán povinen i bez návrhu zjistit všechny rozhodné okolnosti svědčící ve prospěch i v neprospěch toho, komu má být povinnost uložena Dokazování •Důkazy v SŘ upravené – listiny (veřejné a soukromé), ohledání, svědci, znalecké posudky •Důkazy v SŘ neupravené - všechny důkazní prostředky, které jsou vhodné ke zjištění stavu věci a které nejsou získány nebo provedeny v rozporu s právními předpisy (např. odposlechy) • •Volné hodnocení důkazů: Hodnocení důkazů podle vlastního uvážení správního orgánu je myšlenkovou úvahou, při které usuzující přijímá jedno tvrzení a odmítá jiné, přičemž se opírá o logické, systematické, historické, pravděpodobnostní, věrohodnostní atp. úsudky, které zmiňuje v odůvodnění svého rozhodnutí. Takovýmto hodnocením však není, jestliže správní orgán jeden důkaz pouze přijal a protichůdný pouze jako nevěrohodný odmítl, aniž by zároveň vyložil, proč tak učinil, když navíc nevyužil možnosti provést ke sporné skutečnosti další dostupné důkazy. (Rozsudek VS Praha ze dne 28. 5. 1996, sp. zn. 9 A 561/94, č. 270/1998 SoJ-Spr) • • Provádění důkazů •Účastníci jsou povinni označit důkazy na podporu svých tvrzení. Správní orgán není návrhy účastníků vázán, vždy však provede důkazy, které jsou potřebné ke zjištění stavu věci (§ 68 odst. 4 – v odůvodnění je nutné uvést, jak se SO vypořádal s návrhy a námitkami účastníků a jejich vyjádřením k podkladům rozhodnutí). •Zásadně se provádí při ústním jednání. •O provádění důkazů mimo ústní jednání musí být účastníci včas vyrozuměni, nehrozí-li nebezpečí z prodlení. Koncentrace řízení • § 36 odst. 1 - „Nestanoví-li zákon jinak, jsou účastníci oprávněni navrhovat důkazy a činit jiné návrhy po celou dobu řízení až do vydání rozhodnutí; správní orgán může usnesením prohlásit, dokdy mohou účastníci činit své návrhy.“ •ve spojením s § 82 odst. 4 – k novým skutečnostem se přihlédne, jen nemohly-li být uplatněny dříve •„zásada koncentrace řízení dle § 82 odst. 4 správního řádu vychází z toho, že správní řízení se má zásadně odehrávat před správním orgánem I. stupně. Jedná se o procesní institut, který je součástí komplexu práv a povinností účastníka řízení a povinností správního orgánu v řízení v prvém stupni. Pro rozhodování správního orgánu v prvním stupni je rozhodující skutkový a právní stav v době vydání rozhodnutí. V řízení zahájeném na návrh účastníka je tak tvrzení účastníka určující pro vymezení správním orgánem posuzovaného skutkového stavu, a proto je okamžik koncentrace řízení dán vydáním rozhodnutí.“ (rozhodnutí ze dne 12. 8. 2016, čj. 10 A 104/2016 - 21) • • Důkaz svědeckou výpovědí •Výpověď - Každý, kdo není účastníkem, je povinen vypovídat jako svědek; musí vypovídat pravdivě a nesmí nic zamlčet. •Zákaz výslechu svědka - Svědek nesmí být vyslýchán o utajovaných informacích chráněných zvláštním zákonem, které je povinen zachovat v tajnosti, ledaže byl této povinnosti příslušným orgánem zproštěn, a jestliže by svou výpovědí porušil státem uloženou nebo uznanou povinnost mlčenlivosti, ledaže byl této povinnosti příslušným orgánem nebo tím, v jehož zájmu tuto povinnost má, zproštěn. •Odepření výpovědi - Výpověď může odepřít ten, kdo by jí způsobil sobě nebo osobě blízké nebezpečí stíhání pro trestný čin nebo správní delikt. •Poučení - Správní orgán svědka před výslechem poučí o důvodech, pro které nesmí být vyslýchán, o právu odepřít výpověď, o jeho povinnosti vypovídat pravdivě a nic nezamlčet a o právních následcích nepravdivé nebo neúplné výpovědi. •≠ výslech účastníka Důkaz listinou • Uložení předložení - usnesením. • Výjimka - možnost odepření z důvodů, pro které nesmí být svědek vyslechnut nebo pro které je svědek oprávněn výpověď odepřít. • Veřejné listiny - listiny vydané soudy České republiky nebo jinými orgány, jakož i listiny, které jsou zvláštními zákony prohlášeny za veřejné, potvrzují, že jde o prohlášení orgánu, který listinu vydal, a není-li dokázán opak, potvrzují i pravdivost toho, co je v nich osvědčeno nebo potvrzeno. • Předložení listiny je v případech a za podmínek stanovených zvláštním zákonem možné nahradit čestným prohlášením účastníka nebo svědeckou výpovědí. • O provedení důkazu listinou se učiní záznam do spisu. Důkaz ohledáním •Povinnost předložit nebo strpět ohledání věci na místě – vydává se o tom usnesení •Výjimka - možnost odepření z důvodů, pro které nesmí být svědek vyslechnut nebo pro které je svědek oprávněn výpověď odepřít. •Správní orgán může k účasti na ohledání přizvat nestranné osoby, aby zajistil jejich přítomnost při provádění důkazu. Tyto osoby nemají práva ani povinnosti účastníků. Důkaz znaleckým posudkem •Rozhodnutí závisí na posouzení skutečností, k nimž je třeba odborných znalostí, které úřední osoby nemají, a odborné posouzení skutečností nelze opatřit od jiného správního orgánu •Usnesením – oznamuje se pouze znalci, ostatní účastníci se vhodným způsobem vyrozumí •Posudek je nutné vypracovat písemně a ve lhůtě k tomu určené (znalce lze také vyslechnout) • Ústní jednání - § 49 •v případech, kdy to stanoví zákon, a dále tehdy, jestliže je to ke splnění účelu řízení a uplatnění práv účastníků nezbytné •Neveřejné vs. výjimky (může se týkat i jen části ústního jednání) a)zákon b)určí tak správní orgán c)požádá o to hlavní účastník a nemůže tím být způsobena újma ostatním účastníkům •(v případech b) a c) nutné dbát na na ochranu utajovaných informací a na ochranu práv účastníků, zejména práva na ochranu osobnosti, jakož i na ochranu mravnosti – vyloučení nezletilých osob). •právo účastníků na účast • Zajištění účelu a průběhu řízení •Předvolání •Předvedení •Předběžné opatření •Pořádková pokuta •Vykázání z místa konání úkonu •Záruka za splnění povinnosti (pozor, upravena v části III SŘ!) Předvolání •nutná osobní účast • písemné do vl. rukou s dostatečným předstihem • obsah předvolání - kdo, kdy, kam a proč se má dostavit •poučení - následky nedostavení se (možnost předvedení) • omluva – závažné důvody Předvedení •účastník nebo svědek •bez omluvy se nedostaví • usnesení - písemné – doručuje se provádějícím orgánům • PČR, jiný ozbrojený sbor Předběžné opatření •z moci úřední nebo na požádání účastníka • před skončením řízení •nutnost zatímně upravit poměry účastníků, nebo je-li obava, že by bylo ohroženo provedení exekuce •lze účastníkovi nebo jiné osobě přikázat, aby něco vykonal, něčeho se zdržel nebo něco strpěl, anebo zajistit věc, která může sloužit jako důkazní prostředek, nebo věc, která může být předmětem exekuce. • Předběžné opatření II •Vydává se rozhodnutím •Lhůta - do 10 dnů od žádosti účastníka • Rozhodnutí se oznamuje jen tomu, koho se týká, popřípadě též jinému účastníkovi, který o jeho vydání požádal. • Odvolání proti rozhodnutí o nařízení předběžného opatření nemá odkladný účinek; může je podat pouze účastník, kterému se rozhodnutí oznamuje. • Povinnost věc vydat, popř. odnětí – protokol, potvrzení o odnětí věci • Zrušení rozhodnutím bezodkladně poté, co pomine důvod, pro který bylo nařízeno. Pořádková pokuta •Tomu, kdo v řízení závažně ztěžuje jeho postup tím, že •a) se bez náležité omluvy nedostaví na předvolání ke správnímu orgánu, •b) navzdory předchozímu napomenutí ruší pořádek, nebo •c) neuposlechne pokynu úřední osoby. • Tomu, kdo učiní hrubě urážlivé podání. • •Ukládána rozhodnutím – může být první úkon v řízení; lze novým rozhodnutím v závislosti na chování osoby prominout/snížit •Max. 50.000,- (tak, aby nebyla v hrubém nepoměru k závažnosti následku a k významu předmětu řízení) – lze i opakovaně •Odvolání má vždy odkladný účinek Vykázání z místa konání úkonu •Kdo nepřístojným chováním ruší pořádek při ústním jednání nebo ohledání na místě, popřípadě při jiném úkonu. • Usnesení se vyhlašuje ústně. • Poučení o následcích neuposlechnutí. • Vykázání vynucují tytéž orgány, které provádějí předvedení – PČR, jiný ozbrojený sbor. • Jestliže úkon není uskutečňován v úředních místnostech správního orgánu, nelze z místa úkonu vykázat osobu, která má vlastnické či užívací právo k prostoru, kde se úkon koná.