PRAMENY A NORMY FINANČNÍHO PRÁVA Upravená přednáška doc. Mrkývky Prameny ¡Materiální ¡Formální Materiální prameny finančního práva ¡Důvody regulace ¡Prostředí realizace chování ¡Finanční politika, program vlády ¡Ekonomická situace ¡Typ ekonomiky, ekonomický model ¡Mezinárodní závazky ¡Funkce státu ¡Potřeby veřejné finanční činnosti etc. ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Formální prameny finančního práva ¡Státem stanovené nebo státem uznané formy právní regulace vztahů, jež jsou předmětem regulace finančního práva ¡Vnitrostátní formy ¡Unijní formy ¡Mezinárodní formy Normativní právní akty ¡Primární normativní akty ¡Sekundární normativní akty ¡ Primární normativní akty ¡Ústavní pořádek ČR ¡Zákony Parlamentu ČR a jeho předchůdců (zásada materiální kontinuity) – úst. zák. č. 4/1993 Sb., o opatřeních souvisejících se zánikem ČSFR, a starší recepce ¡Zákonná opatření Senátu PČR ¡Obecně závazné vyhlášky ÚSC ¡ ¡ Ústavní pořádek ¡Ústava např. čl. 42, 33, 97, 98 a 101 lStátní rozpočet lČeská národní banka lNejvyšší kontrolní úřad lEkonomický základ územní samosprávy ¡ ¡LZPS čl. 11 odst. 5: „Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona“ – Konstitucionalizace FP Zákony ¡Řada zákonů podléhajících častým změnám (vliv unijní legislativy, vývoje a politické exponovanosti předmětu regulace) ¡ ¡FP je inkorporované odvětví ¡Kodifikace subsystémů finančního práva ¡Kategorie „daňové zákony“ ¡Zákon o státním rozpočtu na rok …. Zákony Zákonná opatření Senátu PČR ¡Minimum – příklad takového předpisu: ¡340/2013 Sb. ¡ZÁKONNÉ OPATŘENÍ SENÁTU ¡ze dne 9. října 2013 ¡o dani z nabytí nemovitých věcí ¡Čl.33/5 ústavy: ZOS musí být schváleno PS na její první schůzi. Neschválí-li je PS, pozbývá další platnosti. Zákonná opatření Senátu ¡Proč je těchto předpisů minimum? a.rozpuštěnost Poslanecké sněmovny lZOS lze přijmout pouze, pokud byla PS rozpuštěna b.neodkladnost lZOS lze přijmout pouze ve věcech, které nesnesou odkladu c.výhrada zákona lZOS lze přijímat ve věcech, které by vyžadovaly jinak přijetí zákona ¡ Zákonná opatření Senátu ¡d. zákaz přijímat ZOS v určitých věcech lZOS nelze přijímat ve věcech Ústavy, státního rozpočtu, státního závěrečného účtu, volebního zákona a mezinárodních smluv podle čl. 10 Ústavy ¡e. navrhovatel lZOS může Senátu navrhnout jen vláda. ¡f. ratihabice lZOS musí být schváleno na ustavující schůzi nové PS lCo nastane, když nebude?? ¡ Obecně závazné vyhlášky ÚSC lObecně závazná vyhláška obce - příklad: lmístní poplatky - zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích; § 14 odst. 2: ldaň z nemovitých věcí – koeficienty zavedené či upravené OZV, osvobození ¡ Sekundární NSA ¡Nařízení vlády – málo, např.: lnařízení vlády č. 361/2014 Sb., o stanovení dodání zboží nebo poskytnutí služby pro použití režimu přenesení daňové povinnosti lnařízení vlády č. 376/2017 Sb., o vyloučení některých tržeb z evidence tržeb (řešeno ÚS) ¡Vyhlášky MF – prováděcí vyhlášky ¡Vyhlášky ČNB – zejm. emisní vyhlášky Právo Evropské unie (členění podle K. Borchardt) ¡Primární právo ¡Sekundární právo ¡Všeobecné právní principy ¡Mezinárodní smlouvy sjednané EU s třetími státy nebo s mezinárodními organizacemi ¡Smlouvy sjednané mezi členskými stát Primární právo (1) ¡Přímo aplikovatelné a není nutné jeho transformace do národního právního řádu ¡Zakládací smlouvy (ESUO, Euroatom, EHS) + sml. doplňující a měnící …. Maastricht 1992, Amsterdam 1997, Nice 2001, Lisabon 2007 ¡Smlouvy o přistoupení Smlouva o fungování Evropské unie lčl. 30 až 32 lčl. 107 až 109 lčl. 110 až 113 lčl. 123 lčl. 126 lčl. 127 a násl. lčl. 308 a 309 lčl. 310 až 325 ¡ Sekundární právo (1) ¡Právo tvořené institucemi EU na základě a podle primárního práva – různé formy ¡Nařízení: Nařízení Rady (EHS) č. 2913/92, kterým se stanoví Celní kodex Společenství - unifikace ¡Směrnice: Směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému DPH - harmonizace Sekundární právo (2) ¡Rozhodnutí (NPA): Rozhodnutí Rady o systému vlastních zdrojů Evropských společenství (2007/436/ES, Euroatom) ¡Doporučení: není pramenem práva v pravém smyslu slova (x Soudní dvůr EU – národní soudy musí brát ve své rozhodovací činnosti doporučení v úvahu, především při objasnění vnitrostátní úpravy, kterou se implementuje právo EU – C-322/88 Grimaldi vs. Fonds des Maladies Profesionnelles) Všeobecné právní principy (1) ¡Odráží základní koncepty práva a spravedlnosti, které by měly být respektované v každém právním řádu. ¡Pramen nepsaného práva EU, které vyplňuje mezery v psaném právu a vedou k interpretaci. ¡Uplatnění v aplikaci práva Všeobecné právní principy (2) ¡Autonomie ¡Přímé aplikovatelnosti a priority unijního práva ¡respektování základních práv ¡Proporcionality, ¡Právní odpovědnosti členských států za porušení unijního práva ¡Dobré správy a dobrého vládnutí, … Mezinárodní smlouvy EU+ ¡Dohoda o Evropském hospodářském prostoru ¡Dohoda ES + Lichtenštejnsko ¡Dohoda ES + Monaco, San Marino … Mezináro ¡čl. 10 Ústavy, např.: ¡ ¡Smlouvy o zamezení dvojího zdanění ¡Smlouvy o podpoře a ochraně investic Nenormativní akty heteronomní povahy ¡Pokyny GFŘ, GŘC, MF ¡Pokyn není obecně závazný právní předpis! ¡Pokyn není legální interpretací! -Metodika -Instrukce -Problém závaznosti i pro fin.správu ¡Viz např. D-144, IV. ÚS 146/01, 2 Ans 1/2005, I. ÚS 629/06, 6 Ads 88/2006 ¡ Prameny finančního práva v systému finančního práva ¡Kritérium předmětu regulace ¡Fiskální prameny: rozpočtové právo, finanční kontrola, rozpočtové příjmy, rozpočtové výdaje, rozpočtová kázeň, rozpočtový proces ¡Prameny daňového (berního) práva ¡Prameny měnového a devizového práva ¡Prameny práva finančního trhu ¡ Finančněprávní předpis ¡Základní pojmy ¡Adresáti ¡Vlastní regulace ¡Proces ¡Sankce ¡Přechodná ustanovení ¡Derogační klauzule ¡účinnost Finančněprávní norma – struktura parametrické normy ¡Antecedent - předpoklad ¡Konsekvent – normativní část ¡Parametr, taxa ¡ Charakteristika FPN ¡Imperativnost a kogentnost ¡Různorodost ¡Nestabilita ¡Relativně konkrétní A i K ¡Taxativní výčty ¡Represivní sankce (ne reparační, restituční, satisfakční) ¡Sankce trestní, administrativní Členění FPN (1) ¡Podle oblasti regulace ¡Podle stupně právní síly ¡Podle postavení normotvůrce – prim., sek. ¡Podle rozsahu územní působnosti ¡Podle povahy předmětu normy: hmp, proc.p., smíšené Členění FPN (2) ¡Podle způsobu aplikace: striktní x ekvivalentní; mocenské x autoaplikační ¡Podle funkce normy: regulační, ochranné ¡Podle délky účinnosti: určité x neurčité Členění FPN (3) ¡Podle specifik účelu: operativní (účinnost), blanketové, kolizní, teleologické, parametrické, definice, principy. ¡ Konstitucionalizace FP ¡Konstitucionalizace finančního práva je specifický normativní jev, jenž znamená, že ústavní pořádek obsahuje ustanovení upravující materii finančního práva takovým způsobem (takovou metodou), který umožňuje bezprostředně bez účasti obyčejných zákonů kreovat práva a povinnosti osob a oprávnění a povinnosti orgánů ve vztazích souvisejících s veřejnou finanční činností. ¡ Metody konstitucionalizace ¡Definování určitých institutů, ¡Ústavní zakotvení určitých restrikcí, povinností, práv, oprávnění, formalizovaných postupů, ¡Vymezení základních zásad ¡ Dopady konstitucionalizace ¡Garance stability ¡Omezení politické soutěže ¡Nízká operativnost ¡Potvrzení finanční suverenity ¡ Míra konstitucionalizace ¡Minimální: generální principy státního zřízení a zásady veřejného práva, ¡Střední: zásady rozpočtů, centrálního bankovnictví, garance zákonnosti při nakládaní daňové a poplatkové povinnosti ¡Vysoká: rozsáhlé ústavní mechanismy zajištění cenové či měnové stability, vyrovnanosti státního rozpočtu a stability veřejných financí vůbec, jakož i fungování fiskálního federalismu a garantování ekonomické autonomie veřejné samosprávy, především samosprávy územní. ¡Maximální: nereálná, celé FP v ústavním pořádku Nejvyšší míra konstitucionalizace FP ve střední Evropě ¡Německo : zejména hlava X základního zákona „Finance“ ¡Polsko: zejména hlava X ústavy „Veřejné finance“ ¡Rakousko: zejména čl. 51 – 52, hlava V. ústavy ¡ Sféry konstitucionalizace ¡1. Konstitucionalizace veřejných financí v užším smyslu. ¡2. Konstitucionalizace příjmů veřejných rozpočtů. ¡3. Konstitucionalizace měny a centrálního bankovnictví. ¡ Rozsah konstitucionalizace ¡Dílčí konstitucionalizace ¡Úplná konstitucionalizace Podmínky uplatnění konstitucionalizace finančního práva ¡dozrání společnosti a politické reprezentace ke konsensu v uplatnění míry konstitucionalizace finančního práva, a to nikoliv ke stabilizaci panství nad veřejnou finanční činností, ale ke stabilizaci státu a společnosti jako takových