Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Magisterské studium VII. semestr MP719Z Správní právo II 2. přednáška 30.9.2019 Přednášející: doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. Obsah a zaměření přednášky č. 2:  I. Podmínky výkonu pravomoci správních orgánů.  II. Pojem veřejných subjektivních práv. Vztah veřejné správy k subjektivním právům.  III. Legalita a další principy (základní zásady) činnosti veřejné správy. Povaha, působení a význam základních zásad. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Otázky:  Které předpoklady a podmínky výkonu veřejné správy jsou překážkou k tomu, aby byl stát spravován stejně, jako je tomu u soukromého podniku ?  Jaký je význam účelu pravomoci správního orgánu při jeho konkrétní činnosti ? Jak lze identifikovat účel pravomoci správního orgánu ?  Jaká je skladba (součásti) pravomoci územních samosprávných celků (ÚSC)? Je tomu stejně u všech ÚSC ?  Vztahují se základní zásady činnosti správních orgánů také na výkon samostatné působnosti obcí a krajů ?  Mají všichni studenti vysokých škol v ČR stejná veřejná subjektivní práva, resp. povinnosti ?  Čím je, resp. může být omezeno či vyvažováno konkrétní veřejné subjektivní právo určité osoby?  Můžeme se spolehnout na to, že správní orgán v našem případě, řešeném dle konkrétních zákonných ustanovení, bude postupovat stejně či obdobně jako v předchozích případech řešených dle stejných ustanovení ? Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Připomenutí:  Předmět obsahově navazuje na Správní právo I - zaměřené zejména na organizační stránku veřejné správy. /“statická stránka“/.  Správní právo II : obsahem = problematika činnosti veřejné správy, resp. funkční pojetí veřejné správy /“dynamická stránka“/. Vedle funkcí, metod a forem působení veřejné správy zahrnuje problematiku právních záruk ve veřejné správě, správně právní odpovědnosti, správního trestání. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště( 4 Připomenutí:  V souhrnu: právní úprava organizace a činnosti veřejné správy v předmětech Správní právo I a Správní právo II představují tzv. obecnou část správního práva.  Zvláštní část správního práva - tj. úprava organizace a činnosti ve (vybraných) odvětvích veřejné správy - bude vyučována v rámci Správního práva III. Připojena budou procesní specifika příslušných odvětví. (Pozn.: ze Správního práva I, II a III - souborná zkouška – VIII. semestr ). Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 I. Podmínky výkonu pravomoci správních orgánů Veřejná správa uplatňuje ( v našich podmínkách a tradici) zejména: - veřejnoprávní formy realizace – tj. vrchnostenské, autoritativní působení, mocenská ochrana, - využívá však také soukromoprávních forem („fiskálních“), + poskytuje veřejné služby. Vždy však přítomna vyšší míra vázanost zákonem („legalita“, právní limity), a jednáním ve veřejném zájmu. – na rozdíl od subjektů soukromého práva. ( VP korporace, včetně ÚSC – někde „mezi“), + zákonem určen procesní postup, + založena odpovědnost za výkon či nečinnost, včetně odp. za újmu, a TP. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 I. Podmínky výkonu pravomoci správních orgánů Pojmy: - pravomoc SO (CO je oprávněn činit vůči komu, čemu). = souhrn právních prostředků, jichž SO disponuje. Pravomoc: - normotvorná, - rozhodovací, - exekuční, - kontraktační, - zásahová, kontrolní, sankční (trestající). Skladba pravomocí – nestejnorodá u různých SO – dle povahy činnosti. Vždy založena zákonem. Obsah a rozsah pravomoci – podmíněn cíli a úkoly veřejné správy (výsledek správní politiky). Liší se také zmocnění pro jejich použití (vázané vs. „volné“ – správní uvážení). Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 I. Podmínky výkonu pravomoci správních orgánů Vzhledem ke složité struktuře VS – významné také vymezení působnosti SO ( v JAKÝCH věcech, vztazích, území: = věcná, územní působnost). Dány zákonem. Nedokonalost či mezera - kompetenční spory. (V procesním právu se působnost projevuje v otázce příslušnosti). Pravomoc VS uplatňována vždy prostřednictvím konkrétního subjektu – SO (přímí a nepřímí vykonavatelé VS), a také konkrétních osob („úřední osoby“). Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 II. Veřejná subjektivní práva Veřejnoprávní formy – působí vůči adresátům, zasahují či se dotýkají jejich subjektivních práv. Veřejná subjektivní práva = souhrn oprávnění a povinností, jež má jednotlivec ve vztahu k veřejné správě. Některá ústavně chráněna (včetně práva na řádný proces a soudní ochranu) – katalog lidských práv a základních svobod. V rovině potenciální – dána právním řádem – de lege lata, a event. efektivní, aplikovaná – de lege aplicata. Rozsah a skladba dána právním postavením konkrétních subjektů, tj. jsou u jednotlivých adresátů odlišné, mění se v čase (občan obce, živnostník, student, vlastník lesa, pachatel přestupku,… - dnes a za rok). Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 II. Veřejná subjektivní práva Tradičně teorie rozlišuje určité skupiny v.s. práv:  právo na vydání povolení nebo souhlasu ( ovšem – nárok vs. nenárok ?)  právo na určitá plnění od VS,  právo, aby se VS zdržela nepřípustných zásahů či zákroků,  právo uplatňovat procesní práva (zejména jako účastník řízení)  právo na participaci na výkonu VS stanovenými způsoby. Jde o „vývojovou“ kategorii – rozvíjení v čase. Významné jsou záruky (garance) veřejných subjektivních práv (hmotné i procesní) – jejich základ, dostupnost a efektivnost. (viz později problematika právních záruk ve VS)  Vedle v.s.p. stojí však současně (či „proti“) ochrana veřejných zájmů. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 III. Legalita a další principy (základní zásady) činnosti veřejné správy. Povaha, působení a význam základních zásad. (§ 2 – 8 správního řádu, + § 177 odst. 1 /působnost zásad/ ) Základ a původ základních zásad:  (ty dobré) tradice veřejné správy,  ústavní (vztah státu a jednotlivce, podmínky výkonu veřejné moci, zejm. čl. 36 odst. 1, 38 odst. 2 LZPS),  mezinárodní a evropský (ochrana ZPS, právo na řádný, spravedlivý proces a rozhodnutí (srov. čl. 6 odst.1 Evropské úmluvy, Listina ZP EU čl. 41 – „právo na dobrou správu“). Pojem „principy dobré správy“ = širší katalog, včetně soft-law Rady Evropy – rezoluce a doporučení Výboru ministrů Rady Evropy (zejm. doporučení č. 2007/7, o dobré správě. Srov. též - „desatero“ Veřejného ochránce práv. Zahrnují též požadavky etické, či na efektivnost správy, konkretizují a doplňují zásady právně závazné. Postupně jsou do nich začleňovány. III. Význam, závaznost , úloha a aplikace základních zásad činnosti SO: Jde o obecné zásady, zásady správního práva, proto:  právně závazné ( vč. implicitních, nepsaných), Některé jsou přímo ústavními principy.  Jde o principy zákonné úpravy = ovlivňují nastavení, resp. znění konkrétních pravidel v zákoně,  interpretační pravidlo (při aplikaci konkrétních pravidel) + nástroj právní argumentace. III. Význam, závaznost, úloha a aplikace základních zásad činnosti SO (pokračování):  působí současně (tj. jako systém), ne vždy však v souladu (např. rychlost vs. materiální pravda) a tehdy nutné vzájemné poměřování,  působí praeter legem (pokud pravidlo nestanoví jinak),  zvláštní důležitost pro správní uvážení (diskreční pravomoc) = kde zákon nedává jediné správné, resp. přesné řešení. (více - přednáška č. 6 – 29.10.) Souvisí s požadavkem nejen na zákonnost, ale také (věcnou) správnost rozhodnutí (řešení). = zásady představují hlediska pro nalezení řešení daného případu, a také hlediska pro přezkum rozhodnutí.  Význam judikatury pro formulaci, resp. precizaci a upřesňování působení principů. III. Jednotlivé základní zásady činnosti správních orgánů: Správní řád zásady nepojmenovává, ale závazně stanoví. Označení – používané v evropském, mezinárodním kontextu (+ tradice). 1. - Zásada legality (zákonnosti) - /§ 2 odst. 1 s.ř./ – je základem a rámcem pro činnost veřejné správy, a také pro ostatní zásady. = SO musí jednat v souladu s celým právním řádem. (POZN.: k zásadám více - in kapitola 2. učebnice Správní právo procesní - Skulová a kol., 2017) III. Jednotlivé základní zásady činnosti SO: V § 2 s.ř.: Zásada legality (zákonnosti) – prvořadá, obecná, základem pro ostatní zásady. Zásada – princip proporcionality (přiměřenosti – jde o přiměřenost použití veřejné moci), Zákaz zneužití správního uvážení (tj. zákonné a správné využité pravomoci správního orgánu – „účel pravomoci“), Zásada ochrany dobré víry a oprávněných zájmů dotčených osob. Zásada smírného řešení rozporů při projednávání a při rozhodnutí věci (tj. subsidiarita využití mocenského, vrchnostenského řešení) –(§ 5) III. Jednotlivé základní zásady činnosti SO: Zásada jednání správního orgánu ve veřejném zájmu ( veřejný zájem – souvisí s účelem pravomoci správního orgánu, resp. s účelem zákonné úpravy na daném úseku veřejné správy) - § 2. Princip - zásada legitimního očekávání (§ 2): obdobné věci řeší SO obdobně, odlišné s přihlédnutím k jejich odlišnosti (zákaz excesů), k tomu významná: vlastní ustálená praxe, metodika, judikatura, + nečiní překvapivé úkony ( + povinnost uvědomovací, poučovací – patří k dobré správě), III. Jednotlivé základní zásady činnosti SO – 2. pokr.: Zásada materiální pravdy - § 3 ( + nutno vypořádat se také s hlavními zásadami obsaženými v § 2) + přesvědčivost rozhodnutí ( tj. odraz v odůvodnění rozhodnutí, jež musí být řádné, úplné). Zásada řádného odůvodnění – není explicite ve výčtu zásad. Zásada procesní rovnosti a nestrannosti postupů správních orgánů (§ 7), Zásada veřejné správy jako služby (vstřícnost, zdvořilost, poučovací povinnost, uvědomění o úkonu předem – také „zásada dobré správy“).(§§ 4, 8) + součinnost s dotčenými osobami: „SO umožní dotčeným osobám uplatňovat jejich práva a oprávněné zájmy.“ (§ 4 odst. 4) , Zásada spolupráce správních orgánů a souladnosti jejich postupů (§ 8), Zásada rychlosti a hospodárnosti postupů - bez zbytečného zatěžování všech subjektů v řízení (procesní ekonomie). - § 6. Děkuji za pozornost…………….. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18