Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 1 Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II Správní právo II 14. 10. 2019 Mgr. Tomáš Svoboda Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 2 Osnova přednášky ̶1) Veřejnoprávní smlouvy ̶2) Tzv. jiné úkony veřejné správy ̶3) Faktické úkony, bezprostřední zákroky ̶4) Exekuce ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 3 Otázky ̶Kde při realizaci veřejné správy nachází své uplatnění veřejnoprávní smlouvy? ̶Jaké zákonné podmínky musí být pro uzavření veřejnoprávní smlouvy splněny? ̶Jaké druhy veřejnoprávních smluv známe? ̶Jak se řeší spory z veřejnoprávních smluv? ̶Jaké formy činnosti veřejné správy označujeme jako faktické úkony? ̶Čím jsou tyto formy činnosti specifické? ̶Kdy lze přistoupit ke správní exekuci? ̶Jaké jsou procesní podmínky a základní zásady správní exekuce? ̶Jaká plnění je možné exekucí vymáhat a jakým způsobem? Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 4 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Podstata ̶jedna z právních forem činnosti VS ̶na modifikovaném smluvním základě = atypičnost ̶určitá (moderní) alternativa ke „klasickým“ formám VS ̶v současnosti obecně upravena ve SŘ (z části hmotněprávní) ̶Označení ̶historické = „veřejné smlouvy“ ̶současné obecné legální označení = „veřejnoprávní smlouvy“ (SŘ či obecní zřízení - ObZř) ̶právní řád ovšem používá také jiná označení („dohoda o…“, viz dále) ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 5 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Základní charakteristika ̶zakládá mění nebo ruší práva a povinnosti (obdobně jako správní akty) ̶ ̶ale jedná se o dvoustranný nebo vícestranný úkon ̶(přičemž typicky jednou ze stran správní orgán, resp. subjekt VS) ̶vícestrannost a smluvní základ indikují soukromoprávní povahu (horizontální v. administrativněprávní metoda regulace) ̶ ̶současně ovšem zřetelný veřejnoprávní rozměr ̶jednak musí jít o práva a povinnosti v oblasti správního práva (= veřejná Pr a Po) ̶rovné postavení jen při uzavírání (později či také při neuzavření již nikoli) ̶spojené s veřejným zájmem ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 6 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Smlouvy uzavírané VS ̶ne všechny smlouvy uzavírané VS veřejnoprávními ̶podle povahy příslušných právních vztahů: ̶ ̶1) veřejnoprávní smlouvy (= veřejnoprávní vztahy) ̶ ̶2) smlouvy k uspokojování potřeb subjektu VS ̶mohou mít také určitá veřejnoprávní omezení (srov. § 38 a násl. ObZř) ̶avšak stále v základu soukromoprávní vztahy ̶typicky majetkoprávní jednání subjektů VS (nabývání veřejného majetku či nakládání s veřejným majetkem) ̶ ̶problematika odlišení soukromého a veřejného práva (= někdy obtížné…) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 7 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶NSS 2 As 50/2005 – 53: ̶Nejvyšší správní soud vychází z teze, že veřejné a soukromé právo v moderní společnosti nejsou dva světy oddělené „čínskou zdí“, v nichž by platila zcela a principiálně odlišná pravidla, nýbrž dvě sféry jednoho ve své podstatě jednotného a uceleného právního řádu. Vztah soukromého a veřejného práva chápe Nejvyšší správní soud v souladu s převažujícími doktrinálními trendy poslední doby (viz např. Maurer: Allgemeines Verwaltungsrecht, 15. vyd., C. H. Beck, München 2004, str. 47-51, Hendrych a kol.: Správní právo. Obecná část, 6. vyd., C. H. Beck, Praha 2006, str. 21-25) jako vztah obecného a zvláštního práva. Jinak řečeno, soukromé právo upravuje práva a povinnosti subjektů práv bez ohledu na jejich specifickou povahu z hlediska jejich role při výkonu veřejné moci (v tomto smyslu má v právu soukromém stát stejné postavení jako kterákoli jiná právnická či fyzická osoba); oproti tomu veřejnoprávními je taková podmnožina množiny všech právních vztahů, která je charakterizována tím, že v daném právním vztahu je alespoň jeden z jeho subjektů vykonavatelem veřejné moci. Teorie veřejného práva jako zvláštního práva k „obecnému“ právu soukromému pak je v praxi cenná jednak tím, že – zejména při zapojení dílčích komponent dalších teorií rozlišení obou základních sfér práva (zájmové, subordinační, organické v její původní podobě) – dokáže normy veřejného a soukromého práva od sebe vcelku efektivně a jednoznačně rozlišit, jednak tím, že umožňuje „subsidiárně“ použít i ve veřejném právu normy práva soukromého tam, kde veřejnoprávní úprava chybí či je kusá a kde nelze dospět k rozumnému závěru, že absence či kusost úpravy má svůj samostatný smysl a účel. Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 8 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Úprava ve SŘ ̶obecné vymezení veřejnoprávní smlouvy (§ 159) ̶druhy veřejnoprávních smluv (§ 160 – 162) ̶pravidla pro uzavírání (§ 163 a 164) ̶pravidla pro přezkoumání (§ 165) ̶změna, výpověď a zrušení (§ 166 a 167) ̶souhlas třetích osob (§ 168) ̶příslušnost pro spory z veřejnoprávních smluv (§ 169) ̶obecná ustanovení (§ 170) ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 9 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Obecné vymezení veřejnoprávní smlouvy (§ 159) ̶§ 159 (1) Veřejnoprávní smlouva je dvoustranný nebo vícestranný úkon, který zakládá, mění nebo ruší práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. ̶ ̶veřejnoprávní smlouvy vymezeny tzv. materiálně ̶tj. takovou smlouvou je smlouva splňující uvedené znaky, bez ohledu na označení ̶problém: veřejnoprávní smlouvy mohou být různě označovány („dohody“, „smlouvy“,…) ̶ ̶pozn.: Pr a Po v oblasti veřejného práva je třeba rozumět (s ohledem na vymezení působnosti SŘ) oblast správního práva, resp. oblast veřejné správy Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 10 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Obecné vymezení veřejnoprávní smlouvy (§ 159) ̶§ 159 (2) Veřejnoprávní smlouva nesmí být v rozporu s právními předpisy, nesmí je obcházet a musí být v souladu s veřejným zájmem. ̶ ̶základní obsahové požadavky veřejnoprávních smluv ̶= projev zásad zákonnosti (§ 2 odst. 1 SŘ) a souladu s veřejným zájmem (§ 2 odst. 4 SŘ) ̶ ̶pozn.: právními předpisy se rozumí také mezinárodní smlouvy (srov. § 2 odst. 1 SŘ), význam má ale také soudní judikatura ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 11 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Obecné vymezení veřejnoprávní smlouvy (§ 159) ̶§ 159 (3) Uzavření veřejnoprávní smlouvy, jejíž stranou je správní orgán, nesmí snižovat důvěryhodnost veřejné správy, musí být účelné a správní orgán musí mít při jejím uzavírání za cíl plnění úkolů veřejné správy. ̶ ̶další obsahové požadavky veřejnoprávních smluv ̶= projev zásady VS jako služby veřejnosti (§ 4 odst. 1 SŘ), hospodárnosti (§ 6 odst. 2 SŘ) či některých dalších základních zásad činnosti SO… ̶ ̶§ 159 (4) Veřejnoprávní smlouva se vždy posuzuje podle svého skutečného obsahu. ̶ ̶pravidla pro výklad obsahu smlouvy SŘ neobsahuje, uplatní se proto subsidiarita občanského zákoníku (viz dále) ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 12 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv - koordinační (§ 160) ̶§ 159 (1) Stát, veřejnoprávní korporace, jiné právnické osoby zřízené zákonem a právnické a fyzické osoby, pokud vykonávají zákonem nebo na základě zákona svěřenou působnost v oblasti veřejné správy, mohou za účelem plnění svých úkolů vzájemně uzavírat veřejnoprávní smlouvy. ̶ ̶mezi subjekty VS + za účelem plnění úkolů těchto subjektů ̶= koordinační povaha ̶vyžadováno zákonné zmocnění + někdy souhlas (viz dále) ̶ ̶pozn.: předpokládané subjekty VS mohou mezi sebou uzavírat také soukromoprávní smlouvy (viz dříve) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 13 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv - koordinační (§ 160) ̶§ 63 ObZř: ̶(1) Obce, jejichž orgány vykonávají přenesenou působnost ve stejném správním obvodu obce s rozšířenou působností, mohou uzavřít veřejnoprávní smlouvu, podle níž budou orgány jedné obce vykonávat přenesenou působnost nebo část přenesené působnosti pro orgány jiné obce obvodu obce s rozšířenou působností, mohou uzavřít (jiných obcí), která je (které jsou) účastníkem veřejnoprávní smlouvy. Předmětem veřejnoprávní smlouvy nemůže být přenesená působnost, která je na základě zákona svěřena orgánům jen některých obcí. K uzavření veřejnoprávní smlouvy je třeba souhlasu krajského úřadu. ̶+ další podrobnosti (§ 63 odst. 2) ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 14 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv - koordinační (§ 160) ̶§ 3a zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii: ̶(1) Obec nebo obce, které nezřídily obecní policii, mohou uzavřít s jinou obcí v témže vyšším územním samosprávném celku (kraji), která obecní policii zřídila, veřejnoprávní smlouvu, na jejímž základě bude obecní policie této obce vykonávat úkoly stanovené tímto nebo zvláštním zákonem na území obce nebo obcí, které obecní policii nezřídily a jsou smluvními stranami této smlouvy. ̶(2) Veřejnoprávní smlouva podle odstavce 1 vyžaduje ke svému uzavření nebo změně obsahu souhlas krajského úřadu. O udělení souhlasu rozhoduje krajský úřad v přenesené působnosti. ̶+ další podrobnosti (§ 3c) ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 15 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv - koordinační (§ 160) ̶§ 44 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů: ̶(1) Obec, která produkuje ročně více než 10 t nebezpečného odpadu nebo více než 1000 t ostatního odpadu, zpracovává v samostatné působnosti plán odpadového hospodářství obce pro odpady, které produkuje, a odpady, se kterými nakládá. ̶(13) Obce, které k zabezpečení svých povinností při nakládání s komunálním odpadem vytvořily dobrovolný svazek obcí, mohou na základě písemné dohody zpracovat společný plán odpadového hospodářství obce, který nahrazuje jednotlivé plány odpadového hospodářství obce. Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 16 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv - koordinační (§ 160) ̶některé další příklady: ̶veřejnoprávní smlouva o zveřejňování obsahu úřední desky způsobem umožňujícím dálkový přístup (§ 26 odst. 2 a 3 SŘ; obdobně veřejná podatelna dle § 37 odst. 6 a 7 SŘ) ̶dohoda o vytvoření společného školského obvodu spádové školy (§ 78 odst. 2 písm. c) zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona) ̶dohoda o sloučení obcí (§ 19 odst. 3 – 5 ObZř, obdobně tamtéž připojení obce k jiné obci) ̶dohoda o změně hranic obcí (§ 26 ObZř) ̶smlouva o vytvoření dobrovolného svazku obcí (§ 49 odst. 5 ObZř) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 17 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv - koordinační (§ 160) ̶zmocnění k uzavírání koordinačních smluv (§ 160 odst. 5 a 6 SŘ) ̶obecně vyžadováno zákonné zmocnění ̶pokud jde o výkon státní správy, ještě souhlas nadřízeného správního orgánu ̶(který posuzuje požadavky podle § 159 odst. 1 SŘ) ̶ ̶dále upravena také pravidla pro určení orgánu příslušného pro rozhodování o sporu z veřejnoprávní smlouvy (§ 160 odst. 4) – viz dále Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 18 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv - subordinační (§ 161) ̶(1) Stanoví-li tak zvláštní zákon, může správní orgán uzavřít veřejnoprávní smlouvu s osobou, která by byla účastníkem podle § 27 odst. 1, kdyby probíhalo řízení podle části druhé, a to i namísto vydání rozhodnutí. Podmínkou účinnosti veřejnoprávní smlouvy je souhlas ostatních osob, které by byly účastníky podle § 27 odst. 2 nebo 3. Správní orgán přitom postupuje podle ustanovení o souhlasu třetích osob (§ 168). ̶ ̶mezi SO a osobou s postavením (hlavního) účastníka ̶formálně rovné postavení, fakticky ovšem odráží, resp. nahrazuje vrchnostenský akt ̶= subordinační povaha ̶ ̶vyžadováno zákonné zmocnění ̶porušení (či neuzavření) může vést k vydání vrchnostenského aktu (rozhodnutí) či v některých případech také k odpovědnosti za správní delikt (srov. § 178 StZ) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 19 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv - subordinační (§ 161) ̶§ 116 zákona č. 183/2006 Sb., stavební zákon, StZ: ̶(1) U staveb vyžadujících stavební povolení může stavební úřad uzavřít se stavebníkem veřejnoprávní smlouvu o provedení stavby, která nahradí stavební povolení. Veřejnoprávní smlouvu nelze uzavřít v případě záměru, pro který je vyžadováno závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí. ̶(2) Stavebník předloží stavebnímu úřadu návrh veřejnoprávní smlouvy, který obsahuje označení smluvních stran, základní údaje o požadovaném záměru, jeho rozsahu a účelu, způsobu a době provádění, u dočasné stavby rovněž dobu jejího trvání a návrh úpravy pozemku po jejím odstranění, označení pozemků, na kterých se stavba povoluje, podmínky pro provádění stavby, popřípadě pro její užívání a podmínky vyplývající ze závazných stanovisek dotčených orgánů, k jejichž splnění se zavazuje. Stavebník v návrhu veřejnoprávní smlouvy uvede osoby, které by byly účastníky stavebního řízení, pokud by bylo vedeno. K návrhu připojí projektovou dokumentaci a další podklady v rozsahu jako k žádosti o stavební povolení. Projektová dokumentace se předkládá ve dvojím vyhotovení, a není-li obecní úřad v místě stavby stavebním úřadem, vyjma staveb v působnosti vojenských a jiných stavebních úřadů, předkládá se trojmo. Pokud stavebník není vlastníkem stavby, připojuje se jedno další vyhotovení. ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 20 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv - subordinační (§ 161) ̶§ 10a zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů: ̶(3) Dotaci nebo návratnou finanční výpomoc, s výjimkou návratné finanční výpomoci podle § 34 odst. 1, lze poskytnout na základě žádosti o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy (dále jen „žádost“), popřípadě na základě povinnosti vyplývající ze zvláštního právního předpisu; žádost obsahuje alespoň (…) ̶+ další podrobnosti (odst. 5 a násl.) ̶ ̶pozn.: v tomto případě veřejnoprávní smlouva nepředstavuje fakultativní, nýbrž obligatorní variantu (tzv. malá rozpočtová pravidla poskytování dotací prostřednictvím rozhodnutí neupravují; odlišně od tzv. velkých rozpočtových pravidel – zákona č. 218/2000 Sb.) ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 21 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv - subordinační (§ 161) ̶některé další příklady: ̶veřejnoprávní smlouvy nahrazující územní rozhodnutí (§ 78a StZ – několik variant územního rozhodnutí a veřejnoprávních smluv) ̶veřejnoprávní smlouva o provozování národního střediska kybernetické bezpečnosti (CERT - Computer Emergency Response Team; § 19 zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti) ̶dále např. různé dohody na podporu zaměstnanosti (např. dohoda o zabezpečení pracovní rehabilitace podle § 69 a 70 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti) ̶ ̶lze zmínit také některé smlouvy hraniční povahy, kdy se soukromé subjekty zapojují do plnění veřejných úkolů (např. smlouva o provozování veřejného vodovodu nebo veřejné kanalizace podle § 8 odst. 2 zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 22 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv – mezi účastníky (§ 162) ̶(1) Ti, kdo by byli účastníky podle § 27 odst. 1, kdyby probíhalo řízení podle části druhé, popřípadě ti, kdož účastníky takového řízení jsou, mohou uzavřít veřejnoprávní smlouvu týkající se převodu nebo způsobu výkonu jejich práv nebo povinností, nevylučuje-li to povaha věci nebo nestanoví-li zvláštní zákon jinak. K uzavření takové veřejnoprávní smlouvy je třeba souhlasu správního orgánu; ten posuzuje veřejnoprávní smlouvu a její obsah z hlediska souladu s právními předpisy a veřejným zájmem. ̶ ̶možné mezi osobami soukromého práva ohledně dispozice s veřejnými subjektivními Pr a Po (SO ale může přistoupit, což má dle § 162 odst. 2 SŘ účinky, resp. fikci souhlasu) ̶ ̶všeobecné zmocnění k uzavírání + ale také značné limity (může vylučovat povaha věci nebo zvláštní úprava, současně vyžadován souhlas SO) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 23 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Druhy veřejnoprávních smluv – mezi účastníky (§ 162) ̶§ 27 zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon): ̶(7) Organizace může smluvně převést dobývací prostor na jinou organizaci po předchozím souhlasu obvodního báňského úřadu; ustanovení § 24 odst. 11 o tříleté lhůtě pro požádání o povolení hornické činnosti zde platí obdobně. Převedení dobývacího prostoru, doložené stejnopisem smlouvy, oznámí převádějící organizace obvodnímu báňskému úřadu. ̶ ̶§ 69 StZ: ̶(5) Práva a povinnosti z regulačního plánu vydaného na žádost lze převést písemnou veřejnoprávní smlouvou, jejíž přílohou je regulační plán. Pro tyto veřejnoprávní smlouvy se použijí příslušná ustanovení správního řádu o veřejnoprávních smlouvách. ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 24 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Pravidla pro uzavírání (§ 163 a 164) ̶obligatorně písemná forma ̶zakotvena tzv. vázanost návrhem ̶projevy vůle všech stran na jedné listině ̶ ̶pokud je vyžadován souhlas SO, tak účinnost až s právní mocí souhlasu ̶přičemž souhlas vydáván ve správním řízení ̶Souhlas třetích osob (§ 168) ̶veřejnoprávní smlouva (mimo koordinační), která se přímo dotýká Pr nebo Po třetí osoby, nabývá účinnosti v okamžiku, kdy s ní vysloví písemný souhlas ̶pokud ne, lze místo smlouvy vydat správní rozhodnutí Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 25 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Přezkum (§ 165) ̶lze uplatnit přezkumné řízení ̶nenárokové + omezení doby pro podání podnětu (subjektivní lhůta 30 dní) ̶zrušení celku či části pro rozpor s právními předpisy ̶zrušení koord. nebo subord. smluv se nedotýká úkonů vůči třetím osobám smluvní stranou při výkonu působnosti převzaté na základě smlouvy (= ochrana právní jistoty) ̶Spory z veřejnoprávní smlouvy (§ 169) ̶rozhodují správní orgány příslušné dle § 169 SŘ ̶proti jejich rozhodnutí nelze podat odvolání ani rozklad (lze ovšem přezkumné řízení) ̶lze také soudní přezkum (žaloba proti rozhodnutí SO podle § 65 a násl. SŘS proti rozhodnutí, kterým bylo rozhodnuto o sporu z veřejnoprávní smlouvy) ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 26 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Změna, výpověď a zrušení (§ 166 a 167) ̶změna jen písemnou dohodou smluvních stran + souhlas, pokud vyžadován k uzavření ̶výpověď písemně, jen pokud byla sjednána (jinak nelze) ̶ ̶jinak pouze písemný návrh na zrušení ze zákonem uvedených důvodů ̶a) bylo-li to ve veřejnoprávní smlouvě dohodnuto, ̶b) změní-li se podstatně poměry, ̶c) jestliže se veřejnoprávní smlouva dostala do rozporu s právními předpisy, ̶d) z důvodu ochrany veřejného zájmu, nebo ̶e) jestliže vyšly najevo nové skutečnosti ̶opět souhlas SO, pokud byl vyžadován k uzavření ̶pokud některá strana nesouhlasí, rozhodne SO příslušný k rozhodováno o sporu ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 27 1) Veřejnoprávní smlouvy ̶Obecná ustanovení (§ 170) ̶obecná ustanovení zakládají pro uzavírání veřejnoprávních smluv: ̶obdobné užití části první SŘ = základních zásad ̶přiměřeně užití části druhé SŘ = „klasického“ správního řízení ̶ ̶nevylučuje-li to povaha a účel veřejnoprávních smluv, použijí se přiměřeně ustanovení občanského zákoníku ̶ ̶s výjimkou ustanovení o neplatnosti právních jednání a relativní neúčinnosti, ustanovení o odstoupení od smlouvy a odstupném, ustanovení o změně v osobě dlužníka nebo věřitele, nejde-li o právní nástupnictví, ustanovení o postoupení smlouvy a o poukázce a ustanovení o započtení Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 28 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Podstata ̶úkony, které nejsou výsledkem správního řízení (rozhodnutí) ̶odtud někdy jako tzv. nonrozhodnutí ̶nestanoví práva a povinnosti = neregulativní povaha ̶ ̶mají ale právní význam (jakkoli nižší intenzity) ̶jsou formalizované ̶obecná právní úprava = část IV. SŘ ̶ ̶dle SŘ vyjádření, osvědčení nebo sdělení ̶právní úprava ale užívá řadu dalších obdobných úkonů (např. souhlasy, vyrozumění, doporučení, posudky, opatření,…) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 29 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Členění ̶samostatné a nesamostatné (podkladové) ̶vnější a vnitřní (pro účely SO) ̶na žádost a z moci úřední ̶ ̶zvláštní význam = podkladové, resp. podmiňující akty ̶nemohou obstát samy o sobě ̶řeší určitou veřejnoprávní otázku, na které spočívá vyřešení meritorní věci ̶ochrana veřejného zájmu ̶typicky závazná stanoviska (§ 149 SŘ) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 30 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Různé druhy, např.: ̶osvědčení ̶ověření ̶posudky, stanoviska, vyjádření ̶informační úkony ̶registrace ̶programovací úkony ̶doporučení a výzvy ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 31 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Osvědčení ̶úkon úředně potvrzující skutečnosti, které jsou v něm uvedeny ̶na rozdíl od deklaratorního rozhodnutí zde není pochybnost o osvědčované skutečnosti (srov. § 142 SŘ) ̶je veřejnou listinou ̶= presumpce správnosti (obrana důkazem opaku) ̶proti nevydání osvědčení obrana ve správním soudnictví - ochrana proti nečinnosti správního orgánu (§ 79 odst. 1 a násl. SŘS) ̶ ̶blízký k dokladu - pokud SO zcela vyhoví žádosti o přiznání práva, jehož existence se osvědčuje zákonem stanoveným dokladem, lze místo písemného vyhotovení rozhodnutí vydat pouze tento doklad (§ 151 SŘ) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 32 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Ověření ̶upravuje zejména zákon č. 21/2006 Sb., zákon o ověřování ̶dvě základní podoby: ̶vidimace ̶= doslovná shoda opisu s listinou ̶legalizace ̶= pravost podpisu (bez ověřování pravosti listiny) ̶Posudky, stanoviska, vyjádření ̶odborný názor VS, ale bez přímých právních důsledků ̶určeny především jiným SO ̶některé podmiňující povahy (viz dříve) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 33 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Procesní aspekty ̶zájem na jejich souladu s právem = formalizované ̶mimo části IV. se na tzv. jiné úkony dále použijí (§ 154) ̶ustanovení části první = základní zásady činnosti správních orgánů ̶obdobně vybraná ustanovení části druhé SŘ ̶obdobně vybraná ustanovení části třetí SŘ ̶přiměřeně použije i další ustanovení SŘ, pokud jsou potřebná ̶pravidla pro vydávání (§ 155 SŘ) ̶nevylučuje-li to povaha, zejména není-li zapotřebí zkoumat skutkový stav nebo čerpat z evidence vedené určitým správním orgánem, může je vydat nebo učinit kterýkoli věcně příslušný SO ̶je-li SO požádán o vydání a jsou-li splněny předpoklady k provedení požadovaného úkonu, SO tento úkon bez dalšího provede ̶pokud SO shledá, že nelze, je povinen o tom na požádání písemně uvědomit dotčenou osobu a sdělit důvody, které k tomuto závěru vedly ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 34 2) Tzv. jiné úkony VS ̶Procesní aspekty ̶dále (§ 156 SŘ) ̶možnost opravy vad ̶pokud je rozpor s právními předpisy a nelze opravit, zrušení usnesením SO, který vydal (ex tunc) ̶přiměřené použití ustanovení SŘ o přezkumném řízení ̶také možnost prohlásit nicotnost (§ 157 SŘ) ̶ ̶aplikovatelnost části IV. ̶obdobně v případě, provádí-li SO jiné úkony, které nejsou upraveny v části I., III., V.nebo VI. anebo v této části (§ 158 odst. 1 SŘ) ̶ ̶obdobně v případech, kdy SO provádí úkony, na které se nevztahují části II. a III. SŘ (§ 177 odst. 2 SŘ) ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 35 3) Faktické úkony ̶Podstata ̶právně závazné faktické úkony s přímými právními důsledky ̶pro některé právem předvídané situace ̶bez procesní stránky (dané povahou věci) ̶ale současně právní základ a podmínky provedení ̶mimořádná forma namísto jiných forem realizace VS (zpravidla individuálních správních aktů) ̶Kategorie ̶závazné příkazy ̶bezprostřední zákroky ̶exekuční úkony Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 36 3) Faktické úkony ̶Závazné příkazy ̶také jako „faktické pokyny“ ̶správní úkony zákonem zmocněné úřední osoby ̶spočívající ve vyslovení zákazu nebo příkazu určitého jednání ̶který je jeho adresát povinen respektovat ̶typicky udělovány mimo prostory vykonavatelů VS ̶ ̶formu zákon zpravidla nepředepisuje ̶z povahy věci jsou udíleny zpravidla ústně, ̶popřípadě posunkem nebo i za pomoci nějakého technického zařízení Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 37 3) Faktické úkony ̶Závazné příkazy ̶§ 75 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích ̶(1) Policista řídí provoz na pozemních komunikacích změnou postoje a pokyny paží; přitom zpravidla používá směrovku, kterou drží v pravé ruce. Jeho pokyny znamenají pro řidiče i chodce ̶a) "Stůj!" pro směr, ke kterému stojí policista čelem nebo zády; řidič je povinen zastavit vozidlo, ̶b) "Pozor!", vztyčí-li policista paži nebo předloktí pravé paže se směrovkou; řidič jedoucí ze směru, pro který byl provoz předtím zastaven, je povinen se připravit k jízdě; řidič jedoucí ve směru předtím volném je povinen zastavit vozidlo; je-li však již tak blízko, že by nemohl bezpečně zastavit vozidlo, smí pokračovat v jízdě, ̶c) "Volno" pro směr, ke kterému stojí policista bokem; řidič může pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo, ̶d) má-li policista pravou paži předpaženou a levou upaženou, znamená to "Stůj!" pro řidiče přijíždějícího směrem k zádům a pravému boku policisty a "Volno" pro řidiče přijíždějícího směrem k levému boku policisty; řidič přijíždějící směrem k zádům a pravému boku policisty je povinen zastavit vozidlo; řidič přijíždějící k levému boku policisty může pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo; řidič přijíždějící směrem k čelu policisty smí odbočovat jen vpravo; chodci smějí přecházet vozovku jen za zády policisty. ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 38 3) Faktické úkony ̶Bezprostřední zákroky ̶také jako „bezprostřední zásahy“ ̶často různé policejní úkony ̶pro různé nepředvídatelné situace ̶současně ale naléhavost zásahu a nemožnost jiného řešení ̶(např. důvodná obava, že je ohrožen život nebo zdraví či větší škoda na majetku…) ̶ ̶správní úkony zákonem zmocněné úřední osoby ̶zákonem stanovené podmínky ̶zejména zásada přiměřenosti zásahu Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 39 3) Faktické úkony ̶Bezprostřední zákroky ̶§ 16 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii ̶(1) Je-li důvodná obava, že je ohrožen život nebo zdraví osoby anebo hrozí-li větší škoda na majetku, je strážník oprávněn otevřít byt nebo jiný uzavřený prostor (dále jen "byt"), vstoupit do něho a provést v souladu s tímto zákonem zákroky, úkony nebo jiná opatření k odvrácení bezprostředního nebezpečí. ̶(2) Při provádění zákroků, úkonů nebo jiných opatření podle odstavce 1 je strážník povinen zajistit přítomnost nezúčastněné osoby; nemusí tak učinit, hrozí-li nebezpečí z prodlení. ̶(3) Po provedení zákroků, úkonů nebo jiných opatření podle odstavce 1 je strážník povinen neprodleně vyrozumět uživatele bytu a zabezpečit zajištění bytu, nemůže-li tak učinit uživatel nebo jiná oprávněná osoba. ̶(4) O otevření bytu a provedených opatřeních sepíše strážník úřední záznam. ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 40 3) Faktické úkony ̶Bezprostřední zákroky ̶§ 6 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii ̶(1) Při provádění zákroků a úkonů k plnění úkolů obecní policie je strážník povinen dbát cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní a nepřipustit, aby osobám v souvislosti s touto činností vznikla bezdůvodná újma a případný zásah do jejich práv a svobod překročil míru nezbytnou k dosažení účelu sledovaného zákrokem nebo úkonem. ̶(2) Strážník je povinen poučit osoby o jejich právech, provádí-li podle tohoto zákona zákrok nebo úkon spojený se zásahem do jejich práv nebo svobod, pokud to povaha a okolnosti zákroku nebo úkonu dovolují; v opačném případě je poučí okamžitě, jakmile to okolnosti dovolí. ̶(3) Strážník je povinen poskytnout pomoc v rozsahu svých oprávnění a povinností podle tohoto nebo zvláštního zákona každému, kdo o ni požádá. ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 41 3) Faktické úkony ̶Exekuční úkony ̶= faktické úkony oprávněné úřední osoby, jimiž se provádí exekuce ̶na základě dobrovolné nesplnění dříve uložené povinnosti (exekučním titulem) ̶zpravidla nemožnost jiného právního řešení ̶ ̶§ 123 SŘ ̶(1) Exekuce se provede tak, že oprávněná úřední osoba z vyklizovaného objektu ̶a) odstraní movité věci patřící povinnému a příslušníkům jeho domácnosti, jakož i movité věci, které sice patří někomu jinému, ale jsou se souhlasem povinného umístěny ve vyklizovaném objektu, a ̶b) vykáže povinného a všechny, kdo se tam zdržují na základě práva povinného. ̶(2) Movité věci odstraněné z vyklizovaného objektu se odevzdají povinnému nebo některému ze zletilých příslušníků jeho domácnosti. Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 42 3) Faktické úkony ̶Soudní ochrana ̶řízení o ochraně před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu (§ 82 a násl. SŘS): ̶ ̶Každý, kdo tvrdí, že byl přímo zkrácen na svých právech nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením (dále jen "zásah") správního orgánu, ̶který není rozhodnutím, a byl zaměřen přímo proti němu nebo v jeho důsledku bylo proti němu přímo zasaženo, ̶může se žalobou u soudu domáhat ochrany proti němu nebo určení toho, že zásah byl nezákonný. ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 43 4) Exekuce ̶Podstata ̶závěrečné stadium správního řízení ̶avšak fakultativní – v závislosti na dobrovolném (ne)splnění uložených povinností ̶= zákonem stanovený způsob státního donucení ̶většinou prováděna faktickými úkony (resp. exekučními úkony – viz dříve) ̶Exekuční titul ̶= základní předpoklad (podmínka) pro vedení exekuce ̶jím uložena nesplněná povinnost v tzv. nalézacím řízení ̶zpravidla pravomocný, vždy ale vykonatelný (zejména vykonatelné správní rozhodnutí) ̶dle SŘ (§ 104): a) vykonatelné rozhodnutí uvedené v § 74, nebo b) vykonatelný smír uvedený v § 141 odst. 8. Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 44 4) Exekuce ̶Exekuční titul u exekučního SO uplatňuje (§ 105 SŘ) ̶a) správní orgán, který vydal rozhodnutí v prvním stupni nebo který schválil smír, nebo ̶b) osoba oprávněná z exekučního titulu ̶ ̶současně ale také možnost SO nebo osoby oprávněné z exekučního titulu požádat o provedení exekuce: - soud (exekuce podle občanského soudního řádu – omezený okruh případů) - soudního exekutora (exekuce podle zákona č. 120/2001 Sb., exekuční řád) ̶Exekuce na peněžitá plnění ̶neobsažena v SŘ (!), § 106 odst. 3 SŘ: ̶Pro exekuci, vybírání a evidenci peněžitých plnění se uplatní postup pro správu daní. ̶= zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád - § 177 a násl. ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 45 4) Exekuce ̶Exekuce na nepeněžitá plnění – charakteristika ̶komplexní úprava v SŘ ̶zásadně vůči povinnému (srov. § 108 SŘ) ̶prekluze od dobrovolného nesplnění povinnosti - 5 let na nařízení exekuce - 10 let na provedení ̶nařízení exekuce (§ 109 – 111 SŘ) - exekuční výzva (usnesením) = „poslední výzva“ k dobrovolnému plnění - exekučním příkazem (usnesení) = samotné nařízení exekuce - proti ex. výzvě a příkazu nelze odvolání (ale možné námitky) ̶námitky (§ 117 SŘ) - zpravidla nemají odkladný účinek - rozhoduje exekuční SO (vyloučeno odvolání) - zásadně nikoli věcný přezkum exekučního titulu (= opakování nalézacího řízení) ̶dále: úprava odložení, přerušení a zastavení exekuce (§ 113 – 115 SŘ) Adobe Systems Správní právo II - Charakteristika a znaky hlavních forem realizace veřejné správy II 46 4) Exekuce ̶Exekuce na nepeněžitá plnění – způsoby provedení ̶náhradním výkonem – v případě zastupitelného plnění (§ 119 SŘ) = výkonem pověřena jiná osoba pověří jinou osoba, a to na náklad a nebezpečí povinného ̶přímým donucením – v případě nezastupitelného plnění (§ 120 – 128 SŘ) zejména: - vyklizením nemovitosti, stavby, bytu, místnosti nebo jiných prostor - odebráním movité věci - předvedením ̶ukládáním donucovacích pokut (§ 129 SŘ) = splnění povinnosti vymáháno postupným ukládáním donucovacích pokut do výše nákladů na náhradní výkon (nelze-li náhradní výkon provést, až do výše 100 000 Kč)