Kontrola veřejné správy JUDr. Jana Jurníková, Ph.D. Právnická fakulta Masarykovy univerzity Katedra správní vědy a správního práva KONTROLA nDruh společenského řízení nSložka jednotlivých činností nPředmět: zákonnost, účelnost a hospodárnost nDělení: nA) správní n - kontrolují subjekty VS n1. nadřízenost a podřízenost n2. mimo hierarchické vazby n KONTROLA nB) vnější kontrola nKontroluje jiný subjekt než orgán VS n1) zákonodárné a zastupitelské sbory n2) soudy n3) NKÚ n4) veřejný ochránce práv n5) veřejnost (např. petice, stížnosti) n ombudsman nNezávislá a nestranná osoba volená parlamentem (ZM), která na základě stížností nebo i z vlastního podnětu a poměrně neformálně šetří namítaná pochybení VS n- zpravidla je iniciován tehdy, když již není k dispozici jiný právní prostředek n Kontrola zákonodárnými sbory nPoslanecká sněmovna: nvyslovení důvěry či nedůvěry vládě n- interpelace n- schvalování státního rozpočti n- vyšetřovací komise n n Veřejný ochránce práv nZák. č. 349/1999 Sb. (1990, 1992, 1995) nIniciativní kontrolní orgán nMonokratický a volený nPROCES volby n1. návrhy kandidátů (Senát a prezident) n2. Volba PS n3. VO – 6 let n Slib n„Slibuji na svou čest a svědomí, že svou funkci budu vykonávat nezávisle a nestranně, v souladu s Ústavou a ostatními zákony a že budu chránit neporušitelnost práv“ Nestrannost a nezávislost n1. ne PS ani PH n2. neslučitelnost funkcí n3. trestně právní imunita n4. mlčenlivost n5. obrana n Vazby na PS n1. volba a odpovědnost n2. informace n3. záruky nezávislosti n4. účast na jednání n5. podněty k legisl. procesu n6. ekonomický faktor n činnost nHlídá korektnost veřejné správy nMěřítkem je soulad s právem, principy demokratického právního státu a dobré správy nDohled nad dodržování práv osob omezených na svobodě (2006) nDiskriminace (2009) (informuje, vzdělává, pomáhá) nSledování vyhoštění cizinců nSleduje naplňování mezinárodní smlouvy upravující práva osob se zdravotním postižením nvykonává působnost ve věcech práva na volný pohyb občanů Evropské unie n n činnost nZvláštní oprávnění: n- vedlejší účastník v řízení u Ústavního soudu n- návrh na zrušení podzákonných právních předpisů n- může vládě doporučit přijmout, změnit či zrušit zákon (připomínkovací místo) n může vládě doporučit přijmout, změnit či zrušit i jiný právní předpis či vnitřní předpis nzvláštní žalobní legitimace dle § 66 s.ř.s. šetření nzahajuje šetření na podnět (ne správní poplatek) nNáležitosti podnětu (forma x obsah) nPísemná forma či ústně do protokolu nPůsobnost x odložení (obligatorní a fakultativní) nvčasnost (1 rok – fakultativní důvod pro odložení) n Šetření n§15 a §16 n1) nezjistí pochybení - písemně o tom vyrozumí stěžovatele i úřad n2) zjistí pochybení - vyzve úřad, aby se k jeho zjištěním ve lhůtě 30 dnů vyjádřil n a) sjedná nápravu n b) nesjedná nápravu - závěrečné stanovisko jehož součástí je návrh opatření k nápravě, do 30 dnů je úřad povinen sdělit, jaká opatření přijal Statistika 2018 n8 152 podněty (69% v působnosti) n513 zjištěná pochybení nve 488 případech bylo dosaženo nápravy. Petice nZ latinského petitio – žádost nVymezení: nKvalifikované podání, kterými se osoby obracejí na státní orgány a orgány územní samosprávy, ve věcech dotýkajících se ochrany zájmů či práv veřejného charakteru (teorie) nZpůsob komunikace mezi veřejnými orgány a veřejnosti Svobodný přístup k informacím nJeden z nástrojů kontroly veřejné správy nZák. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (vazba na čl. 17 LZPS) nPrincip otevřenosti (poskytují se informace s výjimkou těch, které jsou uvedeny v zákona) Svobodný přístup k informacím npovinný subjekt - má povinnost poskytovat informace o své činnosti n nPoskytování informací : na žádost n zveřejněním n Svobodný přístup k informacím nZákon uvádí, které informace se neposkytují nŽádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací. Vyřízení žádosti nPokud nejsou v žádosti uvedeny všechny požadované údaje o žadateli, následuje výzva k doplnění, v případě, kdy není žádost doplněna, ji povinný subjekt ODLOŽÍ nPokud je žádost nesrozumitelná, následuje výzva k upřesnění, v případě, kdy k němu nedojde, povinný subjekt ji ODMíTNE n Vyřízení žádosti nPokud se žádost nevztahuje k působnosti povinného subjektu – ODLOŽÍ ji. nInformaci poskytne, a to nejpozději do 15 dnů (možnost lhůtu prodloužit) n- žádosti nevyhoví – vydá ROZHODNUTÍ o odmítnutí žádosti (lze podat odvolání) nDalší možné prostředky ochrany: stížnost a přezkumné řízení a ochrana proti nečinnosti – užití dle konkrétní situace Petice n- působí především politicky – silou veřejného mínění n- může být podmínkou určitého práva (registrace PS, registrace nezávislého kandidáta ve volbách do zastupitelstva) nObdobný mechanismus: místní referendum, návrh na registraci nové církve n Petice nÚstavněprávní zakotvení nČl. 18 LZPS nKategorie práv politických n„ Ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi“. n Petice- omezení n- Peticí se nesmí zasahovat do nezávislosti soudu. n n - Peticemi se nesmí vyzývat k porušování základních práv a svobod zaručených Listinou Právní úprava nZák. č. 85/1990 Sb., o právu petičním n nOprávněná osoba:každý nAdresát: státní orgány a orgány územní samosprávy n Vyřízení petice nPísemná forma nJde o návrh více osob – petiční výbor (není PO, v čele osoba starší 18 let) nShromažďování podpisů i na veřejně přístupných místech (zde není stanoven limit počtu podpisů) n- uvádí se jméno, příjmení a bydliště n- k podpisu nesmí být nikdo nucen n- nutno se seznámit s textem petice n- z petice musí být zřejmé, kdo ji podává n Vyřízení petice nZpůsob vyřízení petice je dán jednacími řády nPovinnost petici přijmout nPovinnost ji vyřídit do 30 dnů nPosuzuje obsah a zda není nepřípustná nNelze podat odvolání! Stížnost nPodání bezprostředně se dotýkající zájmů stěžovatele n§ 175 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád nStížnosti proti nevhodnému chování nebo proti špatnému postupu správního orgánu (není stanovena jiná forma obrany) nForma: písemná nebo ústní nLhůta k vyřízení: 60 dnů nMožnost obrany u nadřízeného správního orgánu n