SPRÁVNÍ PRÁVO – OBECNÁ ČÁST přednáška č. 9 SOUDNÍ KONTROLA VEŘEJNÉ SPRÁVY PrF MU, listopad 2019 © petr průcha, 2019 Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice Kontrola veřejné správy vykonávaná soudy n n n Systém soudní kontroly veřejné správy, právní úprava nsprávní soudnictví (zákon č. 150/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů), n nobecné soudnictví (zákon č . 99/1963 Sb., ve znění pozdějších předpisů), n nústavní soudnictví (zákon č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Vztah veřejné správy a soudnictví n n n n veřejná správa - výrazem moci výkonné n n soudnictví - výrazem moci soudní n n správa „spravuje“, soudy „soudí“ n n n n n Ústavně právní východiska soudní kontroly n n nÚstava ČR, hlava čtvrtá (čl. 81 – 96), zejm. čl. 91 n nListina základních práv a svobod, zejm, čl. 36 n nNález ÚS č. 276/2001 Sb., v návaznosti na čl. 6 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (č. 209/1992 Sb.) Listina n n nČl. 36/2 Listiny nKdo tvrdí, že byl na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu veřejné správy, může se obrátit na soud, aby přezkoumal zákonnost takového rozhodnutí, nestanoví-li zákon jinak. Z pravomoci soudu však nesmí být vyloučeno přezkoumávání rozhodnutí týkajících se základních práv a svobod podle Listiny. n nČl. 36/1 Listiny nKaždý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu. n Dualismus „podústavní“ soudní kontroly veřejné správy n nsprávní soudnictví, zaměřené na ochranu veřejných subjektivních práv -zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů n nsoudní kontrola správních rozhodnutí se soukromoprávními důsledky -nově koncipovaná část pátá o.s.ř., zákonem č. 151/2002 Sb. n npozn.: k tomu bylo třeba nastavit režim pro řešení příp. kompetenčních konfliktů - zákon č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů n Důvody, které k tomuto řešení vedly n n nnávaznost na model tzv. první republiky nzákon č. 3/1918 Sb. z. a n. nÚstava č. 121/1920 Sb. z. a n. n nsnaha (při dané organizaci spr. soudnictví) důsledně diferencovat při soudní ochraně subjektivních práv dle jejich povahy nčinnost veřejné správy míří většinově na subjektivní práva veřejná v některých případech i na práva soukromá n nvliv interpretace čl. 6 Evropské úmluvy n n n Správní soudnictví, koncepční východiska n n n n n - uzákoněno pod vlivem nálezu ÚS č. 276/2001 Sb. n n - cílem dosáhnout slučitelnosti s požadavky zejm. čl. 6 Evropské úmluvy (tzv. plná jurisdikce) n n n n n n nfunkčně - správní soudnictví u nás je již historicky vystavěno na principu „subjektivní jurisdikce“, což znamená, že je orientováno v zásadě na ochranu subjektivních práv proti zásahům veřejné právy n nsoudní řád správní - také vymezil jako hlavní úkol správního soudnictví ochranu veřejných subjektivních práv n n § 2 - Ve správním soudnictví poskytují soudy ochranu veřejným subjektivním právům fyzických i právnických osob způsobem stanoveným tímto zákonem a za podmínek stanovených tímto nebo zvláštním zákonem a rozhodují v dalších věcech, v nichž tak stanoví tento zákon. n norganizačně - základem tzv. smíšený model, NSS a specializované senáty krajských soudů, se svébytnou procedurální úpravou n Textové pole: 10 . nKlíčovou otázkou je, zda je správní soudnictví n noriginální formou ochrany npokračováním správních postupů n nV této souvislosti se obvykle připomíná spor dvou ve své době významných německých právníků, a to O.Bähra a R.von Gneista n n - první z nich (řečeno s jistou mírou zjednodušení) usiloval od podřazení soudní kontroly veřejné správy obecným soudům s kasací, n n - druhý z nich preferoval kvalifikovaný přezkum správních naktů nezávislými orgány jako jisté pokračování správního nprocesu, s možností meritorního rozhodování ve věci. n Jde o výraz funkcí správního soudnictví nkontrolní funkce (rozhodnutí zrušit a vrátit x rozhodnutí potvrdit, návrh zamítnout) n nrozhodovací funkce (návrhu vyhovět a konečným způsobem rozhodnout x návrh zamítnout) n n nvztah uvedených funkcí a plné jurisdikce n njaký (který) skutkový, a popř. i právní, stav je rozhodující n z doby, kdy nastala posuzovaná skutečnost, nebo n k datu rozhodnutí soudu n Obecné soudnictví, část V. o.s.ř. n n nrozhodnutí správního orgánu s dopadem do soukromých subjektivních práv npříslušnými k projednání obecné soudy v občanském soudním řízení nsubsidiarita soudní kontroly - nutno nejprve vyčerpat řádné opravné prostředky ve správním procesu nlhůta pro podání žaloby - 2 měsíce nžalovaný správní orgán není účastníkem nrozhodnutí soudu nahrazuje přezkoumávané rozhodnutí žalovaného správního orgánu n Ústavní soudnictví n n ntzv. konkrétní kontrola, -ústavní stížnost - ntzv. abstraktní kontrola -návrh na zrušení tzv. jiného (podzákonného) právního předpisu n nkompetenční spory n SHRNUTÍ, ZÁVĚR n n n Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice