PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Jednotný vnitřní trh Masarykova univerzita 2019 Právo EU jako integrační nástroj •právo jako integrační nástroj nadstátního prostředí •primární a sekundární právo ES (EU) •orientace ve smlouvách ES, EU, Lisabon •2 metody úpravy: • - samostatná unijní úprava (primární, nařízení) – paralelně s vnitrostát. právem • - určování obsahu vnitrostátní úpravy (směrnice) • - zajímají nás směrnice? Sbližování práva v EU Jednotný vnitřní trh pramen: SFEU Pojem jednotného vnitřního trhu - 1 •4 základní svobody – volný pohyb –zboží, –osob, –služeb, –kapitálu Pojem jednotného vnitřního trhu - 2 •společné politiky –základní (původní - již ve společném trhu) – zemědělská, dopravní, společná obchodní, sociální, (soutěžní) –novější (Maastricht – až v jednotném vnitřním trhu) – •vízová, azylová a přistěhovalecká, •hospodářská a měnová, •fiskální (daně) •ochrana spotřebitele, •hospodářská a sociální soudržnost, •ochrana životního prostředí, •rozvojová spolupráce aj. Společný trh x jednotný vnitřní trh •přechod od společného trhu k jednotnému vnitřnímu trhu (vyšší stupeň): cca 1993 •právní nástroje: Jednotný evropský akt 1986, Maastrichtská smlouva •ql a qt rozšíření 4 základních svobod •Maastricht: zavedení nových společných politik, perspektiva jednotné měny • Sbližování (harmonizace) práva •Právní režim EU tvoří: –vlastní předpisy EU – primární právo, nařízení platné ve všech členských státech –právní předpisy členských států přizpůsobené (modifikované) podle směrnic = výsledek sbližování práva •předěl: 1986 – JEA (kvalifikovaná většina) Postupy při harmonizaci •Čl. 113: Rada zvláštním legislativním postupem a po konzultaci s Evropským parlamentem a Hospodářským a sociálním výborem jednomyslně přijme ustanovení k harmonizaci právních předpisů týkajících se daní z obratu, spotřebních daní a jiných nepřímých daní v rozsahu, ... •** Čl. 114: Evropský parlament a Rada řádným legislativním postupem … přijímají opatření ke sbližování ustanovení právních a správních předpisů členských států, jejichž účelem je vytvoření a fungování vnitřního trhu (přímo vytvářejí). •Nevztahuje se na ustanovení o daních, ustanovení týkající se volného pohybu osob, ani na ustanovení týkající se práv a zájmů zaměstnanců. •4. Pokládá-li členský stát po přijetí harmonizačních opatření za nezbytné ponechat si vlastní vnitrostátní předpisy ze závažných důvodů uvedených v článku 36 nebo vnitrostátní předpisy týkající se ochrany životního nebo pracovního prostředí, oznámí je Komisi spolu s důvody pro jejich ponechání. •5. Pokládá-li členský stát po přijetí harmonizačních opatření za nezbytné zavést vnitrostátní předpisy, opírající se o nové vědecké poznatky k ochraně životního prostředí nebo pracovního prostředí, z důvodu zvláštního problému, který se objeví v tomto členském státě po přijetí harmonizačních opatření, oznámí zamýšlené předpisy Komisi spolu s důvody pro jejich zavedení. •6. Komise ... dotyčné vnitrostátní právní předpisy schválí nebo zamítne poté, co prověří, zda neslouží jako prostředek svévolné diskriminace nebo zastřeného omezování obchodu mezi členskými státy a nenarušují fungování vnitřního trhu. •** Čl. 115: Aniž je dotčen článek 114, Rada zvláštním legislativním postupem a po konzultaci s Evropským parlamentem a Hospodářským a sociálním výborem jednomyslně přijímá směrnice o sbližování právních a správních předpisů členských států, které mají přímý vliv na vytváření nebo fungování vnitřního trhu (pouze ovlivňují) • • Čtyři základní svobody •volný pohyb: 1.zboží (volný obchod) 2.osob (práce, podnikání, 0) 3.služeb 4.kapitálu (platby, investice) • Volný pohyb zboží (uvnitř Unie) •Překážky obchodu k odstranění: • -fiskální -cla a jiné dávky, daňová diskriminace • •- jiné (administrativní) •množstevní omezení, zákazy a jiná omezení dovozu a vývozu • -další •např. státní monopoly obchodní povahy • • Podmínky pro pohyb zboží • •Různé požadavky na zboží uváděné na trh se řeší: –harmonizací (sjednocením) podmínek (norem) –vzájemným uznáváním podmínek Administrativní překážky. Kvantitativní omezení dovozu a opatření s rovnocenným účinkem 1 • •- původce opatření: stát (nikoli soukromý subjekt) – různé formy •Čl. 34: Množstevní omezení dovozu, jakož i veškerá opatření s rovnocenným účinkem, jsou mezi členskými státy zakázána. •– chybí definice (vymezení) • –(ale: směrnice 70/50 – dělení opatření) Princip vzájemného uznávání (nařízení 2019/515) •alternativa k harmonizaci (unifikaci) norem, tedy požadavků na výrobky •zboží má splňovat určité technické požadavky, např. na název, tvar, velikost, hmotnost, složení, označování nebo balení •u zboží či aspektů zboží, na které se harmonizační pravidla nevztahují vyčerpávajícím způsobem, uplatňuje se zásada vzájemného uznávání, jak ji vymezil Soudní dvůr Evropské unie (např. mléko UHT – 124/81, Deserbais / Eidam – 286/86) •Členské státy nesmějí zakázat na svém území prodej zboží uvedeného v souladu s právními předpisy na trh v jiném členském státě •VÝJIMKY: z důvodů stanovených v článku 36 SFEU nebo na základě jiných naléhavých důvodů obecného zájmu (kategorických požadavků) uznaných judikaturou Soudního dvora (zejm. ochrana spotřebitele, ochrana životního prostředí, veřejného zdraví a ochrana lidských práv) • Administrativní překážky. Kvantitativní omezení dovozu a opatření s rovnocenným účinkem 1a • •Dassonville (8/74): jakékoli opatření státu, které znamená –přímé nebo nepřímé –skutečné nebo potencionální –omezení pohybu zboží Směrnice Komise č. 70/50 ze dne 22. prosince 1969 založená na čl. 33 odst. 7 o zrušení opatření s účinkem rovnocenným množstevním omezením dovozu, na která se nevztahují jiné předpisy přijaté na základě Smlouvy o EHS •směrnice Komise pro přechodné období (do 31.12.1969) •účel: odstranit zatím existující opatření s rovnocenným účinkem •proto jejich vymezení (omezují dovoz zvýhodňováním domácího zboží): –diskriminační (odlišný režim) –nediskriminační (stejný režim – vadí jen při zneužití) •demonstrativní výčet opatření •překonáno judikaturou – někdy přísnější (Dassonville) •ale dodnes se na ni Soudní dvůr odvolává • Kvantitativní omezení dovozu a opatření s rovnocenným účinkem 2 •Neadekvátní šíře „dassonvillské“ definice •Cassis de Dijon (120/78): další odůvodněná omezení: –kategorické požadavky (vitální zájmy) státu uznávané komunitárním (unijním) právem –proporcionalita a nezbytnost jejich uplatnění –nesmí být diskriminační Kvantitativní omezení dovozu a opatření s rovnocenným účinkem 3 •další narušení „dassonvillské“ definice •Keck a Mithouard (C-267,268/91): •nediskriminační marketingové metody přípustné •faktická opatření členského státu, nečinnost (jahody) Kvantitativní omezení dovozu a opatření s rovnocenným účinkem: dovolené výjimky (čl. 36) •ochrana veřejné mravnosti •ochrana veřejného pořádku a bezpečnosti •ochrana života a zdraví •ochrana kulturního bohatství •ochrana práv k duševnímu vlastnictví •obecná podmínka: není svévolná diskriminace ani skryté omezování obchodu • Metodika určování přípustnosti opatření: •výjimka podle čl. 36: – ANO – opatření přípustné – NE – pokračování k judikatuře ESD •výjimka obsažená v judikatuře k čl. 34: – ANO – opatření přípustné – NE – opatření definitivně nepřípustné