Michal PETR Evropské soutěžní právo II. I. Dominantní postavení nČl. 102 SFEU nDominant disponuje podstatnou tržní silou (significant market power) n… tedy není vystaven tržním tlakům (competitive constraints) n… a tak dokáže zvýšit na delší dobu ceny nad tržní úroveň 1. Analýza tržní síly Dominantní postavení se odvozuje od tržní síly §tržní podíl §překážky vstupu na trh (faktické i právní) §postavení odběratelů (buyer power) §hospodářská a finanční síla § stupeň vertikální integrace … 2. Zneužívání dominance Zakázáno nikoliv dominantní postavení, ale jeho zneužívání §koncept „zvláštní odpovědnosti“ dominanta – nesmí jednat způsobem, který je přípustný u nedominanta §ordoliberální přístup – dominant má jednat způsobem, jako by jím nebyl, trh je narušen již jeho přítomností Formy zneužívání §vylučovací (exclusionary): omezování soutěže (konkurence), eg. §predátorské ceny §odmítnutí obchodování (+ doktrína essential facility) §vykořisťovací (exploitative): těžení výhod ze závislosti ostatních podniků a spotřebitelů, eg. §nepřiměřené ceny §vázání II. Prosazování soutěžního práva §Veřejné prosazování (public enforcement) §soutěžním orgánem (Komise, NCA) §z úřední povinnosti §rozsáhlé vyšetřovací pravomoci §tresty §právním základem Nařízení 1/2003 §Spolupráce v rámci ECN (European Competition Network) §Soukromé prosazování (private enforcement) §civilní soudy §v soukromém zájmu – na základě žaloby §Směrnice 2014/104/EU §Trestní prosazování 1. Veřejné prosazování •Neformální „prověřovací“ fáze •Zahájení „formálního“ řízení (dawn raid) •Sdělení výhrad (S. O.) •Rozhodnutí • Rozhodnutí Komise •Absence důvodu k zásahu •Odložení věci – neprokázání •Shledání porušení soutěžního práva •Pokuta •Opatření k nápravě (strukturální, behaviorální) •Specifické formy rozhodnutí •Závazky – náprava situace bez deklarace protiprávnosti •Narovnání (u kartelů) – snížení pokuty po přiznání se •Znovu ne bis in idem: další řízení po rozhodnutí Komise? • ECN a její fungování ECN sdružuje 28 NCA a Komisi •alokace případů – nalezení „dobře umístěného“ orgánu •konzistentní rozhodování – „dohled“ Komise •provádění vyšetřovacích úkonů a předávání důkazů •spolupráce na budování společné „soutěžní kultury“ Program leniency Východiska nKartelové dohody mají mimořádně negativní dopad na hospodářskou soutěž nPři jejich odhalení hrozí jejich účastníkům značné sankce nDohody jsou maximálně utajovány nProgram leniency dává účastníkům dohody možnost vyhnout se úplně nebo částečně postihu za účast na ní Prameny §Komise: Oznámení EK ÚV C 298, 8.12.2006, s. 17 2. Soukromé prosazování •Veřejné prosazování specializované a účinné, ale omezené •Kapacitou – nutná „prioritizace“ •„Řešeními“ – jen tresty a opatření k nápravě, resp. závazky, ne soukromoprávní nároky •Možnost obrátit se na civilní soud tyto problémy řeší •V některých jurisdikcích velmi časté (eg. 90 % USA), •V jiných prakticky neexistuje (eg. ČR) Vztah veřejného a soukromého prosazování Tentýž případ může být řešen před soudem i soutěžním úřadem současně •Žaloby „follow-on“ •Žaloby „stand alone“ • •Problém „přednosti“ řízení a závaznosti rozhodnutí •Problém přenosu důkazů •A ochrany leniency (a narovnání) Směrnice 2014/104/EU o určitých pravidlech upravujících žaloby o náhradu škody podle vnitrostátního práva v případě porušení právních předpisů členských států a Evropské unie o hospodářské soutěži •Působnost –Jen náhrada škody –Jen čl. 101 a 102 SFEU (a paralelně aplikované národní právo) •Obsah –Škoda a její plná kompenzace (včetně solidární odpovědnosti, „přenesení navýšení cen“) –„Zpřístupnění důkazů“ –Promlčecí lhůty –Účinky rozhodnutí soutěžních úřadů –Smírné řešení sporu III. Kontrola koncentrací Principy §Nařízení 139/2004 §Ex ante nástroj ovlivnění tržní struktury (dohody a zneužívání dominance ex post) §Princip kontroly pouze významných spojení (viz notifikační kritéria) §Obligatorní notifikační systém – soutěžitelé musejí podat návrh na povolení spojení §Posouzení vlivu spojení na hospodářskou soutěž (nikoli např. soulad transakce s obchodním právem) §Zákaz implementace spojení před jeho povolením 1. Pojem koncentrace §Materiální pojetí pojmu spojení soutěžitelů – dlouhodobá změna v kontrole (jeden či více soutěžitelů, který na trhu dosud působil samostatně, ztrácí nezávislost) §Kontrola: možnost vykonávat na základě právních nebo faktických skutečností rozhodující vliv na jiného soutěžitele díky §vlastnickému právu či právu užívání k podniku nebo jeho části §jiné skutečnosti, poskytující rozhodující vliv na složení, hlasování a rozhodování orgánů jiného soutěžitele § Kontrola §Typy kontroly §výlučná (kontrolu vykonává jeden soutěžitel) §společná (kontrolu vykonávají společně dva či více soutěžitelů) §Změna charakteru kontroly je rovněž spojením soutěžitelů Kontrolující Kontrolovaný Kontrolující A Kontrolovaný Kontrolující B Společná Výlučná 2. Notifikační kritéria §Kontrole podléhají pouze spojení soutěžitelů, jejichž roční obraty překročí určí hranice §Tzv. one stop shop – spojení posuzované podle práva EU nepodléhá přezkumu NCA §Tzv. refferals – spojení notifikovatelné Komisi může být posuzováno NCA (a obráceně) ad Notifikační kritéria Nařízení Rady 139/2004 §Čl. 1 (2) Nařízení §společný celosvětový obrat 5 mld. EUR a §nejméně dva dotčené podniky obrat na trhu EU 250 mil. EUR a §Čl. 1 (3) §společný celosvětový obrat 2,5 mld. EUR a §v každém z nejméně tří čl. států je spol. obrat vyšší než 100 mil. EUR a obrat nejméně dvou podniků je vyšší než 25 mil. EUR a §obrat nejméně dvou podniků na trhu Společenství je vyšší než 100 mil. EUR a ad Notifikační kritéria Nařízení Rady 139/2004 §tzv. dvoutřetinové pravidlo – nástroj selekce spojení, jež přes splnění notifikačních kritérií mají vnitrostátní charakter, resp. nemají zásadní vliv na obchod mezi členskými státy §spojení nepodléhá přezkumu Komise, pokud podniky dosahují více než dvou třetin obratu v témže státě §pokud nejsou notifikační kritéria naplněna, může spojení podléhat povolení v jednom nebo více členských státech EU 3. Průběh řízení §Zahajováno na návrh – notifikace (podrobný formulář) §Fáze I. – základní posouzení případu (cca 1 měsíc) §Fáze II. – podrobné posouzení, pokud spojení vzbuzuje obavy z podstatného narušení soutěže (cca 4 měsíce) §Posuzuje se: zda spojení významně omezí účinnou hospodářskou soutěž, zejména vznikem nebo posílením dominantního postavené §Výsledkem §Povolení §Povolení se závazky §Zákaz 4. Typy spojení §Horizontální spojení §spojení mezi aktuálními nebo potenciálními konkurenty §teoreticky nejnebezpečnější, vedou k zániku konkurenta na trhu §Vertikální spojení §spojení mezi soutěžiteli působícími na různých úrovních výrobně dodavatelského řetězce (výrobce – distributor) §nebezpečí uzavření down-stream či up-stream trhu §zvyšování nákladů konkurentům zamezením přístupu k surovinám či zákazníkům §nebezpečí získání přístupu k citlivým informacím o svých konkurentech §výhody ze spojení (zvyšování efektivity, snižování nákladů) §Konglomerátní spojení §spojení soutěžitelů působících na odlišných relevantních trzích §nebezpečí pouze v případě souvisejících trhů (komplementární výrobky) Děkuji Vám za pozornost … Michal PETR michal.petr@upol.cz