Evropské soutěžní právo I. Michal Petr I. Soutěžní právo obecně •fungující hospodářská soutěž vytváří tlak na soutěžitele a přináší výhody spotřebitelům – vyšší kvalita za nižší ceny •předmětem soutěžního práva je ochrana hospodářské soutěže jako takové (jako fenoménu), nikoliv jednotlivých soutěžitelů či spotřebitelů •efektivní soutěž může narušit •jednání veřejné moci – zejm. regulace – legislativa; soutěžní úřad nemůže „přepsat“, jen doporučovat – „soutěžní advokacie“ •jednání soutěžitelů – soutěžní úřad oprávněn posoudit, zakázat a potrestat ad Soutěžní právo obecně •Soutěžní právo je prevencí zneužití tržní síly (market power) soutěžitelů •soutěžitel disponující významnou tržní silou (significant market power) je sto změnit ve svůj základní parametry trhu, e.g. zvýšit cenu nad „tržní“ úroveň •jednání soutěžitelů bez takové síly, byť je „nefér“, „protisoutěžní“ a poškozující ostatní, není předmětem soutěžního práva (např. nekalá soutěž – zakazuje jednání v rozporu s dobrými mravy soutěže) • ad Soutěžní právo obecně Specifický předmět unijního soutěžního práva •cílem unijního práva vytvoření Jednotného trhu, tj. odstranění překážek obchodu mezi státy •tzv. Čtyři svobody garantují volný pohyb bez administrativních bariér •stejné překážky jako státy mohou přeshraničnímu obchodu klást i sami soutěžitelé •soutěžní právo jako klíčový nástroj vytváření Jendotného trhu Ad Soutěžní právo obecně Reálný dopad rozdílných cílů soutěžního práva •např. efektivita x Jednotný trh (zákazy exportu) •např. efektivita x „fair“ prostředí (diskriminace) Základní přístup k cílům •Právo EU: consumer welfare, vnitří trh •Právo CZ: consumer welfare ad Soutěžní právo obecně Ochrana před tržní silou narušující soutěž v důsledku •vícestranných praktik (dohody) •jednostranných praktik (dominance) •změny struktury trhu (koncentrace) II. Jurisdikce § § § § §Čl. 101 a 102 SFEU: jednání, které by mohlo ovlivnit obchod mezi členskými státy EU §Tzv. unijní (komunitární) prvek: appreciable effect on trade §Unijní právo se vztahuje na jednání, které (i) by mohlo (ii) znatelně ovlivnit (iii) obchod mezi členskými státy EU §oznámení EK 2004/C - 101/07 §bez vztahu k vymezení relevantního trhu §cílem ochrana Jednotného trhu (viz) Unijní a národní právo § § § § §Uvnitř EU platí §právo unijní (1) – jednání s unijním prvkem §právo národní (28) § §Pokud jde o jednání s unijním prvkem, musí být aplikováno unijní právo §pokud vede řízení Komise: vždy §pokud vede řízení NCA – možnost paralelní aplikace § §Pokud jde o jednání bez unijního prvku, jen národní právo příslušného NCA § ad Unijní a národní právo § § § § §Jeden NCA užívá v jednom řízení o jednom jednání více právních režimů – přípustná paralelní aplikace §Více NCA nebo Komise posuzuje ve více řízeních jedno jednání podle jednoho právního režimu – možnost paralelních řízení III. Podnik (soutěžitel) jednotka vykonávající hospodářskou činnost, bez ohledu na její právní formu či způsob financování ad hospodářská činnost: jakákoliv činnost spočívající v nabízení zboží nebo služeb na určitém trhu hospodářskou činností není: činnost sociální povahy, na základě solidarity, nezisková (zdravotní pojišťovny?) ad Podnik Koncepce jedné hospodářské jednotky (intra enterprise doctrine) ad jednotka: jednotná organizace osobních, hmotných i nehmotných složek, která dlouhodobě sleduje určitý ekonomický cíl, i když po právní stránce příslušná hospodářská jednotka sestává z několika osob, ať již fyzických či právnických jeden podnik může tvořit i více právnických osob jednání mezi subjekty uvnitř jednotky není protisoutěžní Taková podniková rodinka Trestáme… •Matku? (C-279/98 P Cascades) •Jednající dcery? (T-65/98 BPB Industries) •Všechny?? (T-112/05 Akzo Nobel) IV. Zakázané dohody §Tržní síla v důsledku koordinace §Dohody horizontální (mezi konkurenty) a vertikální §Čl. 101 SFEU, blokové výjimky, oznámení de minimis Koncept dohody §veškeré dohody mezi podniky, rozhodnutí sdružení podniků a jednání ve vzájemné shodě, §jejichž cílem nebo výsledkem je vyloučení, omezení nebo narušení hospodářské soutěže § 1. Sladěné praktiky §podniky musejí vytvářet svou obchodní politiku zcela samostatně §regulace „dohod“ se týká jakékoliv koordinace mezi podniky (collusion), resp. odstranění nejistoty ohledně jejich budoucího jednání §rozlišují se §dohody §rozhodnutí sdružení podniků §jednání ve shodě § 2. Způsobilost narušit soutěž §Zakázané jsou dohody směřující k vyloučení, omezení nebo narušení hospodářské soutěže na relevantním trhu – vůči stavu, který by na trhu byl nebýt dohody §Narušení soutěže je jejich §cílem (object) §výsledkem (effect) 3. Výjimky ze zákazu dohod Dohody jsou zakázané a neplatné, není-li dána výjimka §oblast zemědělství §bloková výjimka §výjimka ex lege § §posuzuje a prokazuje sám soutěžitel (zrušeno tzv. určovací řízení) §dosavadní judikatura §oznámení EK (2004/C 101/08) § § Děkuji Vám za pozornost … Michal PETR michal.petr@upol.cz