Celní správa Dana Šramková Organizační diagram Co je to „celní správa“? Celní správa Ve funkčním pojetí V organizačním pojetí Celní správa organizační pojetí Celní správa - organizace lZ pohledu národního: lSoustava orgánů daného státu: lCelní správa ČR l lZ pohledu unijního: lSoustavy orgánů jednotlivých členských států lPonecháno na národních právních úpravách lNení harmonizováno, „jen“ obdobné tendence l lZ pohledu globálního: lWorld Customs Organisation, WTO aj. lMezinárodní spolupráce celních správ l Světová celní organizace (WCO) Proč o WCO? lClo coby jednu z dávek uvalovaných na zboží a služby lze považovat za výrazný faktor ovlivňující mezinárodní obchod. l lJe třeba brát v potaz nejen EU, ale i aspekty celosvětové. l lCílem je proto stručné představení Světové celní organizace. l C:\Users\219991\Pictures\PICARD Abu Dhabi 2.jpg lWCO v současnosti: l l182 členských zemí (2017) l = většina celních správ l lzahrnuje země s podílem přes 98 % celosvětového obchodu l Název WCO / CCC l„Světová celní organizace“ (World Customs Organisation – WCO) je název pracovní lRada pro celní spolupráci (the Customs Co-operation Council – CCC) - oficiální název l lcelosvětová mezivládní organizace se sídlem v Bruselu l l Cíle a funkce WCO lHlavním cílem WCO je zjednodušování a harmonizace celních postupů. l lMezi funkce WCO lze v souladu s všeobecným cílem: lStudium všech otázek týkajících se spolupráce v celních věcech. lRozbory technické stránky celních systémů včetně souvisejících ekonomických činitelů. lCílem WCO v této oblasti je navrhnout svým členům praktická opatření k získání co nejvyššího možného stupně harmonizace a sjednocení celních systémů a procedur. lVypracování návrhů mezinárodních smluv či jejich změn. lWCO následně doporučuje jejich přijetí zúčastněným vládám. l lTvorba doporučení k zajištění jednotné interpretace a aplikace smluv uzavřených v rámci činností WCO a v rámci problematiky úmluv týkajících se názvosloví pro třídění zboží v celních tarifech a určování celní hodnoty zboží. lFormulace doporučení k řešení případných sporů z úmluv. lWCO v roli smírčího orgánu pro urovnání sporů, které by mohly vzniknout ve věci výkladu nebo provádění úmluv. lZúčastněné strany se mohou společnou dohodou předem zavázat, že přijmou doporučení Rady jako závazná. lZajištění předávání a rozšiřování informací týkajících se celních předpisů a celní techniky. lPoskytování informací a poradenství v celních záležitostech zúčastněným vládám lz vlastního podnětu nebo lna jejich žádost. lSpolupráce s jinými mezivládními organizacemi ve všech oblastech spadajících do působnosti WCO (např. s WTO). l Historie WCO lVýbor pro EHS l l1947: Pracovní skupina dvou výborů lHospodářského lCelního l lVýsledek práce skupiny: lvytvoření OEEC l => později OECD l l lCelní výbor – další analýzy: ljednotného názvosloví popisu zboží ljednotné definice celní hodnoty lexistujících celních předpisů l l3 smlouvy z 15.12.1950 (Brusel) lÚmluva o vytvoření Rady pro celní spolupráci lÚmluva o hodnocení zboží pro celní účely lÚmluva o názvosloví pro zařazování zboží do celních sazebníků l Založení CCC l l lÚmluva účinná od 4.11.1952 lPrvní Council Session 26.1.1953 l lMezinárodní den celníků l lPrac. název WCO od 1994 (podobně jako WTO) l ČR ve WCO lV souladu s československými ústavními předpisy byla dne 23. září 1965 uložena u belgického ministerstva zahraničních věcí listina o přístupu Československé socialistické republiky k Úmluvě o zřízení Rady pro celní spolupráci l lÚmluva v souladu s článkem XVIII. vstoupila pro ČSSR v platnost dnem 23. září 1965. l Struktura WCO: světové lokace l6 regionů světa: lS Afrika a Blízký a Střední Východ lZ a střední Afrika lJ a V Afrika lDaleká Východ, J a JV Asie, Austrálie a Tichomořské ostrovy lJ, střední a S Amerika a Kaaribská oblast lEvropa Struktura WCO - orgány lCouncil Session (zasedání Rady) l lSekretariát WCO l lVýbory - jejich prostřednictvím WCO vykonává svou činnost lZejména: lFinanční lVýbor pro všeobecné záležitosti (= V pro politiku) l l lDalší výbory – realizace činností WCO, např.: lVýbor pro harmonizovaný systém lTechnický výbor pro celní hodnotu (GATT č. VII) lStálý technický výbor lVýbor pro boj proti podloudnictví lTechnický výbor pro pravidla původu zboží l lKontaktní pracovní skupiny: lNapř. otázky boje proti porušování autorských práv, ochrana flóry a fauny (CITES), poštovní přepravy (se Světovou poštovní unií) l Ad Stálý technický výbor lčinnosti související s harmonizací a zjednodušováním celních postupů lspolupráce např. ls Mezinárodní obchodní komorou (International Chamber of Commerce – ICC) a lse Světovou poštovní unií (Universal Postal Union – UPU) Ad Výbor pro harmonizovaný systém lspolupracuje např. s lWTO, lse Statistickým oddělením OSN (United Nations Statistics Division – UNSD) lv rámci Úmluvy o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (the Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora – CITES). Ad Výkonný výbor lochrana společnosti v širším slova smyslu lspolupracuje s širokou sítí partnerů včetně lInterpolu, lÚřadu OSN pro drogy a kriminalitu (United Nations Office on Drugs and Crime – UNODC), lSvětové organizace duševního vlastnictví (World Intellectual Property Organisation – WIPO), lOrganizace spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu (United Nations Education Science and Culture Organisation – UNESCO), lzástupců soukromého sektoru. Ad Technický výbor pro celní hodnotu lzajišťuje jednotný výklad pravidel WTO pro oceňování zboží lpříklad kooperace mezi WTO a WCO Ad Technický výbor pro pravidla původu lspolupracuje s Výborem WTO o pravidlech původu (WTO’s Committee on Rules of Origin – CRO) lmá status pozorovatele lmj. v rámci Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (Organisation for Economic Co-operation and Development – OECD) či lKonference OSN o obchodu a rozvoji (United Nations Conference on Trade and Development – UNCTAD) WCO - činnost ludržuje mezinárodní harmonizovaný systém celní nomenklatury a podílí se na zajištění realizace dohody WTO o celní hodnotě a pravidlech původu zboží. l15. prosince 1950 vyjednána Úmluva o nomenklatuře pro třídění zboží v celních tarifech, l14. června 1983 nahrazena Mezinárodní úmluvou o harmonizovaném systému popisu a číselného označování zboží („harmonizovaný systém“). WCO - činnost lKombinovaná nomenklatura znamená jednotný systém třídění a označování zboží, který je nezávislý na jednotlivých jazycích používaných ve světě. K číselným kódům, které jsou univerzálně srozumitelné, je možné přiřadit slovní popis zboží v libovolném jazyce. lHarmonizovaný systém pak představuje klasifikaci zboží na základě číselných kódů, která je užívána v řadě států světa. Tyto kódy slouží k zařazení zboží do příslušné celní sazby. Vedle celního řízení se však kódy nomenklatury běžně využívají mj. v oblasti nepřímých daní – např. k určení vybraných druhů zboží, které podléhají spotřebním daním. lZ mezinárodního harmonizovaného systému celní nomenklatury v rámci EU vychází Nařízení Rady (EHS) č. 2658/87 ze dne 23. července 1987 o celní a statistické nomenklatuře a o Společném celním sazebníku WCO - činnost lÚmluva o oceňování zboží pro celní účely z roku 1950. lPřekonána, a to v roce 1973 Kodexem celní hodnoty při tzv. tokijském kole („Tokyo Round Customs Valuation Code“) v rámci implementace čl. VII GATT WCO - činnost lÚmluva o dočasném použití zboží, která byla projednána v rámci WCO a uzavřena v Istanbulu dne 26. června 1990: ltýká se dočasného dovozu zboží a upravuje „karnet ATA“. lNázev „ATA“ je zkratkou francouzských a anglických slov „Addmission temporaire / temporary admission“. lJedná se o mezinárodní celní doklad pro dočasný vývoz a dovoz zboží, který usnadňuje celní odbavení a manipulaci s vyváženým zbožím. Karnet ATA je vhodné použít při dočasných vývozech a dovozech lvzorků zboží za účelem rozšíření obchodních aktivit, lpředmětů pro účely výstav a veletrhů či lprofesionálního vybavení (např. nástrojů pro lékaře, aparatur pro umělce nebo zařízení pro archeology a jiné vědecké pracovníky). lhttp://www.komora.cz/podpora-exportu-a-zahranicni-vztahy/exportni-dokumenty/ata-karnety/ata-karnet y.aspx WCO - činnost lStejně jako WCO se na přijetí řady dokumentů podílí i další organizace, např. Hospodářská komise OSN pro Evropu, pod jejíž záštitou byly vyjednány a přijaty tři důležité dohody. lŠlo o: l lCelní úmluvu o mezinárodní přepravě zboží na podkladě karnetu TIR (tzv. „Úmluva TIR“) z roku 1975. lOperace TIR je však možná jen v zemích, které mají schválená záruční sdružení (k 1. lednu 2009 to bylo celkem 57 zemí). l„karnet TIR“ - celní prohlášení, na jehož základě je možné v rámci systému TIR provádět tranzitní přepravu zboží ve schválených vozidlech nebo kontejnerech pod celní závěrou. Zboží je pak v praxi kontrolováno pouze na počátku a konci cesty, zpravidla již není kontrolováno v zemích tranzitu. Karnety distribuuje vnitrostátním záručním sdružením Mezinárodní unie silniční dopravy (International Road Transport Union – IRU). lMezinárodní úmluvu o sladění hraničních kontrol zboží, která byla uzavřena v Ženevě dne 21. října 1982. Smyslem této úmluvy je usnadnění mezinárodního pohybu zboží podporou harmonizace a spolupráce v oblasti hraničních kontrol. l lMezinárodní úmluvu o zjednodušení a sladění celních režimů, která je známější jako tzv. Kjótská úmluva. lmá více než 30 příloh týkajících se různých aspektů celního práva. Původní Kjótská úmluva byla sjednána již v roce 1973 (jako součást práva ES bylo přijato v roce 1975 spolu s úmluvou 21 z celkových 31 příloh). Kjótská úmluva je spravována Stálým technickým výborem WCO, pod jehož záštitou byla vytvořena zvláštní revizní skupina pro tuto úmluvu (viz dále). Dne 26. června 1999 WCO na základě revize původní úmluvy přijala Protokol o změně mezinárodní úmluvy o zjednodušení a sladění celních režimů. l Celní správa České republiky Zákon č.17/2012 Sb. (ZCS) Charakteristika lCS ČR nahrazuje CS ČR podle 185/2004 Sb.- stejný název, ale jiná soustava l lCS ČR = a)soustava správních orgánů b)ozbrojený bezpečnostní sbor Organizace celní správy ČR do 31.12.2012 l lDřívější soustava celních orgánů 1.GŘC (1) 2.CŘ (8) 3.CÚ (54, původně před r. 2004 bylo 91) 4. l+ SON (Skupina operativního nasazení – ta funguje i dnes) Do 31.12.2012 GŘC CŘ CÚ GFŘ FŘ SFÚ FÚ Organizační diagram Současná soustava CS ČR od 1. 1. 2013 Generální ředitelství cel Celní úřad pro … (14) Celní úřad Praha Ruzyně GŘC l l l lNejvyšší orgán Celní správy v ČR lPřímo podřízeno MF ČR lLokace: Praha - Budějovická lGenerální ředitelství cel je účetní jednotkou, má vlastní IČ 71214011 GŘC – rozpočtové a bilanční postavení lBilanční subjektivita – GCŘ je účetní jednotkou lRozpočtová forma – organizační složka státu lKapitola: MF GŘC – působnost I lII. Instance k CÚ lPřevod cel podle Nařízení Rady (ES,Euratom) č. 1150/2000 ze dne 22.5.2000, kterým se provádí rozhodnutí 94/728/ES Euroatom o systému vlastních zdrojů Společenství lRozhoduje ve věcech působnosti o charakteru významu případu cs/mezinár. GŘC – působnost II lJe celním orgánem s postavením policejního orgánu podle TŘ (=pověřený celní orgán) lPlní funkci centrální analytické jednotky pro účely analýzy rizik GŘC – působnost III lPodíl na: lPříprava předpisů lZabezpečení analytických a koncepčních úkolů lSjednávání mezinár. smluv, rozvoj styků a spolupráce, plnění závazků GŘC – působnost IV lOblast mezinárodní spolupráce: lNárodní koordinační jednotka spolupráce lÚstřední kontaktní orgán – spotřební daně lÚstřední úřad pro výměnu informací EU, EK lOrgán odpovědný za doručování písemností nebo oznamování rozhodnutí jiných států lKontaktní orgán vymáhání některých finančních pohledávek – pověření ministerstva lKontaktní orgán při provádění mezinárodní spolupráce při správě daní – z pověření ministerstva. l GŘC – působnost V lMezinárodní spolupráce – dohled: lNad osobami lDopravními prostředky a kontejnery lPohybem zboží / místem, o kterém je známo, že by mohlo způsobit podstatné porušení právních předpisů druhé smluvní strany l lOpatření umožňující, aby se s vědomím a pod kontrolou orgánů celní správy nezákonné nebo podezřelé dodávky obsahující nebezpečné látky a věci dostaly na místo určení v neporušené formě GŘC – působnost VI lPůsobnost v oblasti evidence a statistiky, IS lLaboratorní zabezpečení CS a FS lEdukační a expertní činnost a skladování lZpravodajsko technická kooperaxe (polupráce s ozbrojenými silami a bezpečnostními sbory) l GŘC – působnost VII lGŘC – speciální inspekční útvar Generální ředitel lCelník lJmenovaný MF (!!! GŘ GFŘ – vláda!!!) Celní úřady – působnost I lObecná působnost celního orgánu podle práva EU lSpráva cel lSpráva určených daní l Celní úřad – působnost v dělené správě lPLATÍ l lGenerální inkasent l„obecný správce daně podle SŘ“ lInkasní správa v rámci dělené správy v případě SR, SF, RÚSC l l Celní úřad – působnost lMezinárodní spolupráce (např. Národní koordinační jednotka) lAsistenční činnost pro CS, FS, MF, ÚpZSvVM lUrčení celního prostoru lEvidence kontrolovaného zboží lRegistry a evidence jiné, info do IS lEdukační a expertizní sklad lAutorizace – osvědčení lKontrola lPátrací služba Celostátní věcná působnost vybraných CÚ lCÚ OK: lRozhodnutí o závazné informaci podle přímo použitelného předpisu Evropské unie (o sazebním zařazení - celní editační povinnost) Celostátní věcná působnost vybraných CÚ lCÚ JmK: lprohlašuje část území České republiky za svobodné pásmo, lje při umísťování a povolování staveb ve svobodném pásmu dotčeným orgánem příslušným k vydání závazného stanoviska (od 1.1.2018 též u projektů společného zájmu energetické infrastruktury), lrozhoduje o udělení povolení být ručitelem a vydávat celní doklady pro určitý celní režim nebo druh přepravy zboží podle mezinárodní smlouvy. Celostátní věcná působnost vybraných CÚ lCÚ JčK: lPovolení/osvědčení oprávněného/schváleného hospodářského subjektu podle přímo použitelného předpisu Evropské unie lpovolení zprostit povinnosti poskytnout jistotu lpovolení ručitele, povolení uživatele souborné jistoty a povolení uživatele souborné jistoty se sníženou částkou jistoty Celostátní věcná působnost vybraných CÚ lCÚ hl.m.P.: lpovolení ručitele pro poskytnutí jednotlivé jistoty s použitím záručního dokladu lmístně příslušný nelze-li určit místní příslušnost celního úřadu podle jiného zákona Bilanční, majetkové a pracovněprávní postavení CÚ lCÚ mají postavení organizačních jednotek GŘC lNejsou: účetní jednotkou, nejsou správci majetku, nejsou zaměstnavatelem ad celní správa ve funkčním pojetí: problematika dělené správy lJaké činnosti zabezpečují orgány CS ČR? l lCla lDaně lDalší činnosti l l lDělená správa Celní správa - funkce lCÚ a dělená správa - § 8 odst. 2 l(dříve 5 odst. 4 písm. m) starého zákona o CS ČR): l lCelní úřad je lobecným správcem daně podle správního řádu a lvykonává správu placení peněžitých plnění v rámci dělené správy, která jsou příjmem státního rozpočtu, státních fondů nebo rozpočtů územních samosprávných celků Dělená správa z pohledu DŘ l§ 2/3 Daní se pro účely tohoto zákona rozumí l … lc) peněžité plnění v rámci dělené správy. l lCo je to dělená správa? Dělená správa - §§ 161-162 DŘ l l K dělené správě dochází, je-li rozhodnutím orgánu veřejné moci, který není správcem daně, vydaným při výkonu veřejné moci uložena platební povinnost k peněžitému plnění určenému do veřejného rozpočtu a postupuje-li se při jeho placení podle tohoto zákona nebo podle jeho jednotlivých ustanovení. lTo platí i tehdy, pokud vznikla platební povinnost k peněžitému plnění určenému do veřejného rozpočtu přímo ze zákona bez vydání rozhodnutí. lOrgán veřejné moci věcně příslušný ke správě placení peněžitého plnění je v tomto rozsahu správcem daně. Osoba povinná k placení tohoto peněžitého plnění má stejná práva a povinnosti jako daňový subjekt při placení daní. l l l K dělené správě rovněž dochází, jestliže zákon stanoví, že ke správě placení peněžitého plnění je příslušný jiný správní orgán než orgán veřejné moci, který platební povinnost k peněžitému plnění uložil. l l Dělená správa - §§ 161-162 DŘ l lPokud orgán veřejné moci, který uložil platební povinnost k peněžitému plnění v rámci dělené správy: l lnení současně příslušný ke správě placení tohoto peněžitého plnění, předá příslušnému správci daně nezbytné údaje o uložení nebo vzniku této povinnosti nejpozději do 30 dnů ode dne právní moci rozhodnutí, jímž byla platební povinnost uložena; přílohou těchto údajů je stejnopis rozhodnutí s vyznačením právní moci a přehled o předávaných rozhodnutích. lnení současně příslušný k vymáhání tohoto peněžitého plnění, předá příslušnému správci daně nezbytné údaje o uložení nebo vzniku této platební povinnosti, včetně stejnopisu rozhodnutí s vyznačením právní moci a přehledu předávaných rozhodnutí. Tyto údaje jsou předávány o peněžitém plnění, které nebylo dobrovolně uhrazeno do 30 dnů po marném uplynutí lhůty jeho splatnosti. l lOrgán veřejné moci, který předal údaje ke správě placení peněžitého plnění v rámci dělené správy příslušnému správci daně, je povinen tomuto správci daně neprodleně sdělit jakékoliv změny, které nastaly nebo mohou nastat při správě placení těchto peněžitých plnění. l lSprávce daně, který převzal údaje ke správě placení peněžitého plnění v rámci dělené správy, poskytne na dožádání orgánu veřejné moci, který mu tyto údaje předal, informace o placení tohoto peněžitého plnění. l lMístní příslušnost správce daně, na něhož přechází správa placení peněžitého plnění, se řídí podle sídla orgánu veřejné moci, který platební povinnost k peněžitému plnění uložil. Příklad dělené správy lZákon č. 185/2001 Sb., o odpadech lZnění do 31.10.2009 (před DŘ). l§ 68 (1) Pokutu ukládá, vybírá a vymáhá správní úřad, který jako první zahájil řízení o jejím uložení; pokuty uložené inspekcí vymáhá příslušný celní úřad. ... Při placení a vymáhání uložených pokut se postupuje podle zvláštního právního předpisu. (ZSDP, část VI.) l Příklad dělené správy lZákon č. 185/2001 Sb., o odpadech lZnění od 1.1.2011 (po DŘ). l§ 68 (1) Pokutu ukládá, vybírá a vymáhá správní úřad, který jako první zahájil řízení o jejím uložení; pokuty uložené inspekcí vymáhá příslušný správce daně… l lNavíc v tomto případě (Z o odpadech) celní orgány před i po 1.1.2011: l lKontrolují vnitrostátní i přeshraniční přepravu odpadů, lkontrolují dovoz baterií nebo akumulátorů ze států, které nejsou členskými státy Evropské unie, lpředávají podněty ministerstvu k uplatnění vrchního státního dozoru, lukládají nápravná opatření při porušení povinností vztahujících se k přepravě odpadů. l lDále např.: lPři vnitrostátní přepravě nebezpečných odpadů celní úřady kontrolují, zda je odpad vybaven doklady podle tohoto zákona a prováděcích právních předpisů a zda odpad odpovídá údajům v dokladech uvedeným. lPři přeshraniční přepravě odpadů celní úřady dále kontrolují, zda přepravované zboží, které není vybaveno doklady požadovanými pro přepravu odpadů, není odpadem. l… l