Nové nástroje propagace J Eva Tomášková Tradiční nástroje propagace I. lReklama lVysoké náklady, využívají zejména velké organizace disponující stovkami zaměstnanců, dokáže cílit na velké množství potencionálních zákazníků, je obtížné získat zpětnou vazbu od zákazníků. lK nejčastěji využívaným formám patří internetová reklama (PPC – internetová reklama placená za proklik, PPA – platba za žádanou akci, bannery, vyskakovací okna, webová prezentace, přednostní výpisy, apod.), televizní reklama, product placement, venkovní reklama a tištěné prostředky (letáky, brožury, prospekty). K formám reklamy, které ztrácí na své popularitě, patří rozhlasové spoty či inzerce v tisku. l lhttps://www.youtube.com/watch?v=bdGZ5qLswaQ lhttps://www.youtube.com/watch?v=tYQ6nAyTjgA lhttps://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/kultovni-reklama-na-berentzen.A151023_115123_ekonomika_fih lhttps://www.idnes.cz/ekonomika/test-a-spotrebitel/reklama-na-fernet-i-muzi-maji-sve-dny.A151002_11 4535_test_fih lhttps://www.youtube.com/watch?v=f5hEBU725ec l l Tradiční nástroje propagace II. lPodpora projede lVedou k posílení prodeje v místě, kde se prodej uskutečňuje. lJedná se o krátkodobé akce, jejichž cílem je zvýšit objem prodeje. lJe dobře měřitelná, ovšem nelze očekávat, že by na základě těchto akcí došlo ke zvýšení počtu stálých zákazníků. Využívají se při zavádění nového produktu na trh, při sezónních výprodejích apod. lnapř. ochutnávky, předváděcí akce, kupónové poukazy, slevy, cenové balíčky (2 v 1, + 30 %, 1 + 1 zdarma), soutěže, hry, loterie, vzorky, dárky, prémie, věrnostní programy, výstavy a veletrhy či různé zábavné akce. l Tradiční nástroje propagace III. lPublic relation lPoskytuje informace, nejedná se o tedy o reklamu. lVrhá dobré světlo i v nepříjemných či složitých situacích, je levnější, nelze zařídit snadno a rychle, musí se jednat o soustavnou dlouhodobou aktivitu. lnapř. sponzoring, financování projektů sociální zodpovědnosti, pořádání různých akcí a přednášek pro veřejnost, vytvoření a nabízení časopisů a brožurek pro zákazníky, pravidelné zveřejňování výročních zpráv, informování o novinkách o dění v dané organizaci, corporate identity (logo, vizitky, hlavičkové papíry, písmo apod.). lOsobní prodej lVýhodou je vysoká úspěšnost prodeje a zpětná vazba od zákazníka, nevýhodou vysoká nákladovost a omezený počet zákazníků, které lze pomocí tohoto nástroje získat. lČlení se na osobní, písemnou, telefonickou a online. lPřímý marketing lvytvoří se databáze zákazníků, se kterou se komunikuje. lNapř. sms, e-maily, online chaty, telemarketing, poštovní zásilky, katalogy či teleshoping. Nové nástroje propagace I. lContent marketing lje založený na využívání užitečného nebo důležitého obsahu, který přiláká osoby, které tato problematika zajímá. lStávající i potencionální zákazníci diskutují nad daným obsahem a spontánně se šíří dál. lJedná se o časově velmi náročný nástroj, který vyžaduje soustavnou práci. lJedná se o součást tzv. inbound marketingu (soubor aktivit, jež mají získat nového zákazníka, přičemž jejich cílem je upoutat pozornost zákazníka, aby si tento sám vyhledával informace a tyto ho přivedly na správný web). l Nové nástroje propagace II. lBuzz marketing lcílem je vyvolávat „bzukot“ okolo daného produktu či značky. Bzukot se ozývá, když zákazníci samovolně diskutují o daném produktu či značce. lMezi formy buzz marketingu se řadí virální marketing, word of mouth a guerilla. lVirál lsdílí se video, obrázky, text, hashtag, webové stránky či dokumenty spojené s daným produktem, značkou, případně podnikající osobou. lWord of mouth lse šíří spontánně mezi lidmi, ať již s pomocí sociálních a telekomunikačních sítí či ústním podáním. lMohou být sdělovány pozitivní i negativní informace (může napomoci zjistit, co je třeba vylepšit). Guerilla marketing lGuerilla lzískání maximálního zájmu s minimálními prostředky. lrychlé výbojné akce, které jsou uskutečněny na nečekaném místě tak, aby vyvolaly rozruch a zvýšenou pozornost. lNástrojem jsou média a venkovní reklama l lGuerilla bývá často podpořena virálem - přeposílání snímků z guerillových akcí mezi zákazníky. lFormy guerilla marketingu: lastroturfing se snaží vyvolat falešný dojem pozitivní spontánní reakce zákazníků či veřejnosti na daný produkt - vytváří se klamný dojem, že veřejnost si daný produkt oblíbila. lV zahraničí ji využívají spíše menší podnikatelské subjekty, v ČR spíše velké. l J Tradiční marketing x Guerilla marketing lTradiční marketing lPokud chcete uvést výrobky na trh, je nutné investovat peníze lVětšinou aplikují větší podniky lSoustřeďuje se např. na návštěvnost webových stránek, velikost obratu apod. lZaložen na zkušenostech a úsudku lRadí – nejprve nechat podnik rozrůst, poté diverzifikovat lRozrůstání lineární lDůraz zejména na předprodejní propagaci lSnahou vyhladit konkurenci lZdůrazňuje potřebu mít logo l lGuerilla marketing lNutné investovat zejména čas, energii, představivost a informace lAplikace vhodná pro menší podniky lSoustřeďuje se na zisk lZaložen na psychologii – opakování lRadí – udržet si prioritní zaměření lRozrůstání geometrické lDůraz zejména na poprodejní propagaci lSnahou spolupracovat s konkurencí, která má obdobné vize lZdůrazňuje potřebu mít „mém“ (vizuální nebo verbální symbol, který sděluje ucelenou myšlenku¨- např. Kofola – „Když jí miluješ, není co řešit“. J Tradiční marketing x Guerilla marketing lTradiční marketing lPoužívá zejména slovíčko „my“ (naše společnost, náš management…) lUvažuje, co získat od zákazníka – počítají, příjem z jednoho zákazníka lSnahou je detailně se zaměřit na jednu marketingovou aktivitu lNeklade až takový důraz na aplikaci nových technologií lZaměřuje se na segmenty lZabývá se hlavním proudem lDomnívá se, že prodej se uskuteční pouze díky marketingu lJe založen zejména na monologu (jeden mluví, zbývající poslouchají) l lGuerilla marketing lPoužívá zejména slovíčko „vy“ (soustředění na zákazníka) lUvažuje, co zákazníkovi nabídnout – počítají, kolik získali nových vztahů lSnahou je maximální kombinace marketingových aktivit lKlade významný důraz na aplikaci nových technologií lZaměřuje se na jednotlivce či mikrosegmenty lZabývá se detaily lDoufá, že zákazníci budou chtít zaslat marketingové materiály lJe založen zejména na dialogu (posiluje vzájemný vztah) l l J Předpoklad pro využití Guerilla marketingu lMít kvalitní produkty a služby lNikdo nebude kupovat nekvalitní produkty více než 1x lDostatečné financování (na guerilla marketing – alespoň tři měsíce) lOdvaha experimentovat lPlně se vložit do práce lRozpoznat příležitosti a využít je lBýt flexibilní l J Předpoklady guerilla marketingu l lImage lPouze představa „často uměle vyvolaná“ o podniku l lIdentita lZakomponovává do vnímání společnosti zákazníky i osobnost podnikatele lDůležité pro utváření důvěry zákazníky l lNutnost primárně sledovat trendy a dění ve společnosti a neustálé sebevzdělávání l lNutnost hovořit o pocitech, které bude zákazník prožívat, až bude daný produkt vlastnit l J Principy guerilla marketingu I. lVytrvalost lVytvořit marketingový plán a tento dlouhodobě realizovat lZměna v chování zákazníků se nezmění z měsíce na měsíc l lPrůměrná reakce na reklamu po jejím přečtení (vyzkoušejte sami na sobě): 1.Nevidí ji. 2.Nevšimne si ji. 3.Uvědomí si její existenci. 4.Bude mít dojem, že ji někde viděl. 5.Konečně se na ni pořádně podívá. 6.Ohrne nos. 7.Uvědomí si, že ji vidí už nějak často. 8.Začne být zvědavý. 9.Zeptá se přátel, zda ten produkt již někdo vyzkoušel. 10.Diví se, že se to tomu podniku vyplatí. 11.Začne si konečně myslet, že to musí být dobrá věc. 12.Začne přemýšlet nad tím, že by produkt mohl vyzkoušet. 13.Dojde k názoru, že vlastně ten produkt už dlouho chtěl. 14.Trápí jej vysoká cena. 15.Opět jej trápí vysoká cena. 16.Rozhodne se, že si jej jednou pořídí. 17.Rozmýšlí se, zda má již dostatek peněz. 18.Přepočítá pečlivě peníze. 19.Popřemýšlí, zda by se daný produkt nedal dát jako dárek přítelovi, přítelkyni, někomu z rodiny. 20.Koupí jej. 21. l Principy guerilla marketingu Principy guerilla marketingu II. lInvestice lJe nutné vnímat peníze vložené do marketingu a reklamy jako investice lNelze očekávat okamžité výsledky l lSoustavnost lVyvolává pocit něčeho známého, pocit přináší důvěru a důvěra přináší prodej lNeměnit média lNeměnit sdělení lNeměnit grafickou formu lPodnik se nesmí v komunikaci odmlčet (raději více malých inzerátů než několik velkých) l lDůvěra lJe důležitější než kvalita, výběr, cena či servis l l J Principy guerilla marketingu III. lVýběr lJe nutné využívat řadu marketingových nástrojů ve vzájemné kombinaci l lNáslednost lMarketing, který se uskuteční po prodeji, vede k ziskovosti (6x obtížnější získat nového zákazníka než přimět zákazníka, který si již jednou produkt koupil, aby se vrátil) l lPohodlnost lVytvořit takové prostředí, ve kterém se zákazníkům pohodlně nakupuje lNabízí širokou paletu doprovodných služeb l lZajímavost lMarketingové sdělení musí zákazníky zaujmout l lPravidelné měření výsledků lOdkud se o podniku zákazníci dozvěděli – podnik může eliminovat ty nástroje marketingu, které jsou neefektivní l lVytvoření vztahu se zákazníkem lNapř. posíláním pozvánek na prezentace zboží, inovování a rozšiřování informací na web. stránkách, pamatování si jména klientů, příp. jejich starosti a radosti l lSpolupráce je efektivnější než individualismus lV rámci všech distributorů, dodavatelů l lZájem růst lJe nutné se snažit oslovit i zákazníky konkurence a současně je nutné být dostatečně připraven na triky konkurence l J J Strategie založená na guerilla marketingu lNutné znát dobře výrobek a vědět, čím je zajímavý lNapř. u cereálních lupínek vysoký obsah vitamínů l lVytvořit z této zajímavosti přednost pro zákazníky lNapř. rodiče kupují cereální lupínky z důvodu výživnosti a zdravosti l lPředstavit přednost co nejneuvěřitelnější formou lNapř. miska cereálních lupínků obsahuje téměř tolik vitamínů jako v šumivé tabletě l lZískat pozornost zákazníků lNapř. z tuby na vitamíny do misky padají cereální lupínky l lZainteresovat publikum lNapř. pokud mají zákazníci zájem, mohou navštívit obchod či navštívit webové stránky nebo si napsat o prezentaci zdarma l lDbát na zřetelnou komunikaci lNapř. by bylo vhodné před realizací kampaně si ověřit u potencionálních kupujících, co je hlavní myšlenkou reklamy l lSrovnat výslednou reklamu s web. stránkou lZ důvodu jednotnosti identity J Rozdělení financí do marketingových aktivit lPravidlo 60/30/10, které upřesňuje, jakým směrem by měly být finance do marketingových aktivit rozděleny: lSoučasní klienti lnejvětší procento zisků. l60 % z marketingových investic a plánů lPotenciální zákazníci lje nutné vědět a přesně znát tuto skupinu, aby nedošlo ke zbytečným investicím do skupin, které nepřinesou takový profit l30 % z marketingových investic k získání této skupiny lŠirší trh lkaždý, který není uveden v předešlých dvou skupinách l10 % marketingových zdrojů by mělo být investováno J Nejúčinnější komunikační nástroje lNoviny – nejvhodnější pro uvádění novinek lČasopis – možnost naladit se na stejnou vlnovou délku lRádio, telefonický a internetový marketing – nejosobitější přístup lTelevizní reklama – umožňuje demonstrovat produkt lAdresné zasílání propagačních materiálů – nejlepší zacílení lVenkovní reklama – připomínají společnost lOn-line marketing – interaktivní lInzerce – osloví nejvstřícnější zákazníky lReklamní dárky – připomínají existenci podniku lPublicita a členství v různých organizacích – přispívá k důvěryhodnosti l lGuerilla marketing: lStanovit, které nástroje je možné kvalitně zvládnout lPoužít mnoho z těchto nástrojů, měřit úspěšnost a dále se pak orientovat na ty, které se osvědčí lPosílením těch, které se osvědčí l J Členění guerilla marketingu lČlenění dle Levinsona, C. (2009): lMinimédia komunikace lMaximédia komunikace l lČlenění dle Pavlečky, V. (2008): lvirální marketing - šířený většinou po Internetu, prostřednictvím sociálních sítí lbuzz marketing - postavený na osobním doporučení, které má větší důvěryhodnost než klasické placené reklamní kampaně v médiích lundercover marketing - známý také jako product placement, tedy umístění produktů například ve filmech (zřejmě nejznámějším případem je drink Martinni, který si s oblibou dával agent 007 ve slavných Bondovkách - ačkoliv jeho Martinni již bylo nahrazeno zlatavým mokem) lzkušenostní marketing - zaměřený na interakci zákazníka s produktem l J Minimédia komunikace I. lAgitace lnutnost vytvořit vzájemný přátelský vztah lBýt optimistický a pyšný na daný produkt a ceny lSdělit všechny výhody a poukázat na jedinečnost produktu lVýhoda - možnost předávat vzorky zdarma l lVizitky lMěly by obsahovat velký počet informací (možnost využít druhé strany či ve formě minibrožurky) l lOsobní dopis lOsobním dopisem se např. zeptat, jaké má zákazník problémy (obecně), příp. co by ještě uvítal jako vylepšení produktu lPo odeslání dopisu je nutné kontaktovat zákazníka telefonicky (dopis připraví zákazníka na telefonát) lPoskytnout důvody, proč obchodovat právě s Vámi lMěl by být o zákazníkovi, nikoliv o podniku lNejvětší prospěch bývá v případech, že podnikatel zná hlavní motivaci zákazníka a co nejvíce osobních informací lNení vhodné jednat se všemi stávajícími a potenciálními zákazníky stejně. l J Minimédia komunikace II. lTelefonický marketing lVhodné je vytipovat si několik desítek klientů (max. 100) a zaměřit úsilí na jejich získání lRozhodně se nedoporučuje obvolávat stovky či tisíce lIdeální je pro B2B lJe nutné používat slova, která znějí dobře (např. zisk,prodej, CF, úspory, čas, výhoda, motivace apod.) lJe nutné si umět poradit s námitkami. lMusí obsahovat dobrý důvod,proč volají l lLetáky lPři větším množství – levnější forma letáku lPři menším množství – ve formě brožury lMusí být srozumitelné na první pohled a ve shodě s identitou podniku l lBrožury lŘíci toho co nejvíce vizuálně lJsou nákladné, proto nemají obsahovat nic, co se může během roku změnit lÚvod musí být propracovaný tak, aby přiměl k přečtení zbytku lBrožury rozdávat těm, kteří si již něco koupili či na vyžádání J J Minimédia komunikace III. lŘádková inzerce lVhodné je dávat dlouhodobě na stejné místo lVhodná je i online inzerce lJe vhodné se inspirovat, které inzeráty upoutají pozornost (příp. prolistovat staré noviny, inzeráty, které se vytratí, nebyly úspěšné) lNepoužívat zkratky a pojmy, kterým zákazníci nerozumí lJe vhodné naformulovat text tak, aby byl mezi ostatními kontrastní lNutný je vhodný nápis, který zaujme l lDárkové poukazy lInspiruje potencionální zákazníky – lidé hledají náměty na zajímavé dárky lMožnost připoutání pozornosti např. poutače s nápisem „zeptejte se na naše dárkové poukazy“ lDárkové poukazy jsou vhodné dárky (přežité jsou již dárky časově omezené) lTzv. Tissue-pack marketing lRozšířený zejména v Japonsku – společnosti využívají malé balení kapesníčků obsahujících reklamní text. Ročně je rozdáno kapesníčků za 75 bilionů japonských jenů. l lReklamní poutače lSnaha propojit reklamní poutače s ostatní reklamou lPoužívají se vykřičníky, otazníky se používají u tiskové reklamy lPoužívá se tzv. reverse graffiti – např. nasprejováním reklamního znění na zeď, okno či podobně l l J J Minimédia komunikace IV. lPoutače na veřejných vývěskách lUmístit na místech, kde je vidí mnoho lidí např. před vlastní prodejnou, před cizí prodejny, na zastávky, do rekreačních zařízení, na koleje, kulturní domy, knihovny, veřejná osvětlení apod. lNutné, aby zvolené písmo bylo dostatečně zřetelné l lZlaté stránky lOtázkou, zda je vůbec tato inzerce přínosná lNejen zakoupit větší inzerát, ale uveřejnit dvě různě velké reklamy na jedné strany – nikdo na stejné straně neuveřejní větší inzerát lNeodkazovat na zlaté stránky, pokud nejste v nich dominantní lJe nutné, aby inzerát působil exkluzivně, sdělit důvody, proč má klient u podniku nakupovat, důležitá je zajímavá grafika, musí být napsán zajímavě l lOsobní doporučení J J Maximédia komunikace lKomunikace v maximédiích umocňuje úspěch komunikace v minimédiích lKomunikace v maximédiích má dva účely: lProdat lVyvolat silnou touhu něco koupit l lNoviny lVložit reklamu do několika novin, poté v těch nejúspěšnějších novinách uveřejnit odlišnou nabídku, pokud bude odezva stále stejná, pak nadále vkládat reklamy pouze do těchto novin lDostačuje, aby reklama byla veliká alespoň více jak polovinu šířky a polovinu délky – pak má podnik jistotu, že bude v inzerci dominovat. lVýhody malých reklam lUmožňuje uveřejnit několik malých inzerátů místo jednoho velkého lUmožní popsat jinou nabídku v každém z nich lMožnost uveřejnit je v různých novinách a otestovat výstupy lMožnost nabídnout zdarma brožury, vzorky, katalogy, odkazy na web. str. atd. lNevýhody malých reklam lNeučiní takový dojem jako velká reklama lNeumožní uveřejnit obsáhlejší informace lNeumožňuje práci s barvami, vkládat fotografie či kresby lNevyvolá vysoký objem reakcí lNeumožní získat v novinách takovou pozici, jaká by byla vhodná l+ 10% humor, + 25 % celebrity, + 20% recept, + 26% kupon J Maximédia komunikace lVenkovní reklama lBillboardy – jako připomínka, příp. uvést příští exit (před sjezdem k firmě) lObdobně působí reklama na autobusech lVyvarovat se: poutač bude nezřetelný, všední, používá ozdobné písmo, nevýrazné barvy l lPohlednice lVhodná k poděkování, připomenutí další schůzky, oznámení výrazných slev, uvést nový produkt l lKatalogy lJe možné realizovat levnější formu katalogu – např. černobílou lRozesílat stálým zákazníkům před Vánocemi nebo na vyžádání l l l J Maximédia komunikace lČasopisy lPoskytuje důvěryhodnost lIdeální je poslat do časopisu dva inzeráty (jeden umístěný na začátku, druhý na konci) s jiným odpovědním kódem – aby bylo možné posoudit, který přitáhl větší pozornost l lRádio lDůležité je příjemný hlas, hudba v pozadí a zvukové efekty lPrvní 3 sekundy na upoutání posluchače jsou rozhodující lIdeální je vysílat spoty odpoledne, kdy jezdí lidé autem z práce domů l lTelevize lTelevize je efektivní jen v případě, že se reklamy budou často opakovat, stačí 30 sekundový spot lUkázat produkt v činnosti lVhodné je zakomponovat i jako product placement lVždy zaujme vše, co je funkční a elegantní, jednoduché, zdravé, rozumné, odpovědné vůči životnímu prostředí, za rozumnou cenu lLive in marketing – zákazník může vyzkoušet produkt po určitý čas v nějakém příjemném prostředí, např. v kině, tzv. zkušenostní marketing l lBlogy lTzv. Astroturfing (tento anglicismus pochází z názvu firmy AstroTurf, která vyrábí umělé trávníky) zadavatel reklamy se snaží vyvolat falešný dojem pozitivní spontánní reakce spotřebitelů či fanoušků na daný produkt. Praktikuje se například zakládáním blogů, kde je produkt vychvalován. Může jít i o účast v on-line diskusích a anketách. Zdánlivě autentické výpovědi, které mají v očích veřejnosti zvýšit hodnotu produktu, jsou však vytvářeny organizovaně – zaměstnanci firmy či přímo najatými lidmi. lNapř. firma Sony, která při propagaci Playstationu ve Velké Británii použila fiktivní blog s fiktivním amatérským videem. Toto zjištění přineslo firmě velké opovržení a ostudu lMusí mít následující vlastnosti: osobitost, užitečnost, publicistický styl, čitelnost a vzhled, přitažlivost l J Maximédia komunikace lWebové stránky a e-commerce lJe vhodné vytvářet společné programy s partnerskými společnostmi lVirální marketing lpro šíření komerčního sdělení využívá sociálních sítí lObsah musí být snadno přenositelný, zajímavý, hodnotný, humorný nebo šokující – aby si lidé sami chtěli mezi sebou tento odkaz přeposílat lodkazy na webové stránky, vtipné emaily a videa, nahrávky hovorů z call center, powerpointové prezentace, dokumenty, multimediální zprávy, části kódu lDůvody šíření: emocionální nebo věcný přínos, potvrzení sociálního statusu, nebo potřeba komunikovat a udržovat si tak sociální vazby lSoučástí je i tzv. Marketing buzz čili word-of-mouth marketing – má vytvořenu dobrou pověst. Příkladem toho může být značka např. Harry Porter, Pokémon, Spiderman apod. lTento způsob komunikace upravuje zákon o regulaci reklamy č. 138/2002 Sb. a zákon o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. l lBezplatné semináře, předvedení zboží lDát zákazníkům cenné informace a demonstrovat svou odbornost či účinnost lDoporučuje se realizovat ve svém podniku l lPublikování na objednávku lSepsat knihu či publikovat krátké odborné články v tisku (tyto lze později vydat jako knihu) lTakové autory lidé začnou vnímat jako odborníky l lPřednášky lNezbytnost – mít dostatečné znalosti a vědomosti a být dobrým řečníkem l J Komunikace mimo média lNabídka rozsáhlé palety doprovodných služeb lUdržovat dobré vztahy s veřejností lZapojit se do různých aktivit (dobročinné spolky apod.) lVeletrhy lProdávat společně se zbožím svých obchodních partnerů lSoutěže lOcenit menšími cenami velké množství osob l J J Ambientní marketing - další forma guerilla marketingu lObjevil v roce 1999 ve Velké Británii. Využívá se zde především netradičních nebo alternativních forem médií. lSpotřebitelé jsou zpravidla zasaženi na neočekávaných místech. lnákupní vozíky lnákupní tašky ldopravní prostředky ldržadla v MHD lsochy, fontány lodpadkové koše, pouliční osvětlení atd. l l (Finta, M., 2010) J J Vlastnosti společnosti aplikující guerilla marketing lNadšení lLze přenést na zákazníka lVelkorysost lDůležité je umění naslouchat lPoskytnout dárky po uzavření obchodu, kdy lidé již nic nečekají lRychlost lna telefonát zareagovat okamžitě, na e-mail do 24 hod. lDoručit vše včas lČistota lPředpokládají, že podnikání je také čisté a upravené lZákazníci hodnotí restaurace mimo jiné i podle čistoty záchodů lPříjemná spolupráce lSe všemi stakeholdery lFlexibilita lPokud např. nemohou přijet do prodejny, je možné nabídnout, že je do ní odvezete lPokud shání nějaké produkty, které přímo s podnikáním nesouvisí, přesto je možné nabídnout, že je seženete l lMarketingová kampaň by měla obsahovat: lNečekanost lDrastičnost lHumornost lKrátkodobost lLevnost l l l J J Zásady guerilla marketingu lBojovat pouze na svém území, jelikož to podnik zná nejlépe lKontaktovat zákazníky pouze tehdy, kdy je možné jim sdělit něco nového lUsnadnit zákazníkům obchodování a spolupráci lZdůrazňovat jedinečnou prodejní nabídku při všech činnostech lBýt čestný a řídit se etickými normami ljestliže si podnik není jist, jestli je nápad legální, je vhodné se poradit s právníkem. lRozumět potřebám zákazníka a naplňovat je lChápat, kdo jsou zákazníci lJednat konzistentně a předvídatelně lPoužívat přesně cílenou argumentaci lJe nutné pravidelně sledovat konkurenci lNeplývat zbytečně prostředky l J Příklady v ČR lZatím spíše větší společnosti l lVodafone lsnažil se vysvětlit zákazníkům, že pracuje na maximálním pokrytí prostřednictvím obalování staveb (například mostů) fólií a sloganem “Jsme posedlí pokrytím”. lnasadil sobí parůžky na reklamní nosiče konkurenčních firem l„Doporuč a získej“, kdy člověk, který doporučil služby tohoto operátora svým známým, dostal bonusy ve formě volání či SMS. Díky této akci získal Vodafone během 4 měsíců 21 000 nových zákazníků. lPoštovní spořitelna ldo vybraných měst přijela hlídka, která kolemjdoucím rozdala trička s nápisem: „Která banka má u nás otevřeno nejdéle? Banka na vaší poště.“ Následně hlídka přijela znovu a prvních pět lidí, kteří měli toto triko oblečené, obdrželo 400 Kč. lstavěla před zavřené pobočky svých konkurentů poutače upozorňující, že na rozdíl od nich má ještě otevřeno lMercedes lnalepil na kapotu vozů svých konkurentů svou dobře známou hvězdu. K ní byla přidána visačka s nápisem: „Užijte si svou testovací jízdu.“ l l Kresl lKresl lpražská prádelna upravila svůj vůz do barev policie a přizpůsobila rovněž slogan, který zní: „Prát a žehlit.“ Tato reklama ve většině případů velice zaujala a pobavila. Rovněž se dostal bezplatně do médií. Byl o něm napsán článek a odvysílána reportáž. l Příklady v ČR lOrganizátoři Jizerské padesátky lpo Praze rozeslány poštou pozvánky. Jejich přílohou byl umělý sníh. Lidé si ho však pletli s práškem zvaným antrax a v Praze bylo zaznamenáno mnoho výjezdů hasičů. Tato zpráva se ihned dostala do hlavních televizních zpráv. lPizza Coloseum lPoslíček této pizzerie byl vyslán do konkurenčních pizzerií ve městě. S čerstvou pizzou se vydal dovnitř a zvolal: „Kdo si tu objednal pizzu Coloseum?“ Personál konkurenčních pizzerií byl zpravidla v šoku a zákazníci velice pobaveni. Někdy byl dokonce poslíček za tento výstup odměněn potleskem ze stran zákazníků. lSony Ericsson lsi najal krásné slečny a mladé pány, kteří se pohybovali na přesně určených místech s telefony T68i. Například v klubech se nechávali fotit od náhodných mladých lidí (cílové skupiny). lKofola lPoužila vánočního anděla, kterého si přeposílali lidé mezi sebou. Celkem bylo během této kampaně rozesláno přes milión a půl mailů. lMicrosoft lzprovoznil stránky stahniavypal.cz, na něž bylo upozorňováno samolepkami v MHD. Stránky na první pohled nabízely nelegální stažení komerčního softwaru, po vybrání některého z produktů Microsoftu „ke stažení“ se však objevilo vysvětlení, že software jen tak zdarma stahovat nelze a jedná se o duševní vlastnictví l l IES lIES lv roce 2010 využila k propagaci svého portálu skoly.cz najaté dělníky, kteří za cigarety a pivo pracovaly v tričkách, které upozorňovaly na tento portál. Kampaň vzbudila veliký ohlas veřejnosti, upozornily na ní veškerá média. l mBank lmBanka - Nekrmte bankéře! lNa ulicích v centru Prahy, tramvajových zastávkách i v obchodních centrech na okraji hlavního města mohli kolemjdoucí narazit na klece, z nichž se pokouší dostat člověk v saku a kravatě s povinným kufříkem jakožto odznakem bankovního úředníka. Placení bankovních poplatků bylo dle ní přežitkem. Simply You Pharmaceuticals lSimply You Pharmaceuticals lZe dne na den se jedna z lamp pouličního osvětlení v Praze napřímila. Vysvětlení nabídla krabička Clavinu, doplňku stravy ke zkvalitnění erekce. Vavi lDavid Brada z Attention Media a výrobce košil Vavi oblékli v rámci guerillové kampaně sochy v Praze. l„Rozhodli jsme se, že upozorníme na sochy, které jsou velmi dobře vidět, a přesto je lidé přehlédnou. Díky košilím je najednou zaznamenají“, říká David Brada a pokračuje: „Kampaní začínáme budovat povědomí o značce Vavi. Teď budou následovat další kroky.“ ? lJaké znáte nějaké příklady guerilla marketingu z Vašeho okolí? Závěr lZlaté pravidlo guerilla marketingu: lNebojte se inspirovat cizími kampaněmi, ovšem nekopírujte, inovujte! lVždy se z minima pokuste vytěžit maximum l l lDěkuji za pozornost! >