Potraviny 2019 Jana Dudová Jan Základní prameny právní úpravy Evropské právo – Codex Alimentarius - Nařízení (ES) - 2002/178 – bezpečnost potravin, informovanost, principy Evropský informační systém - Nařízení (EU) 1169/2011 - upravuje požadavky na označování a mimo jiné stanoví, že dobrovolné informace nesmí být uváděny na úkor těch povinných. Rapid Alert System for Food and Feedstuffs – RASFF (v ČR: nař. vlády č. 98/2005 – systém rychlého varování  2004/853 – hygiena potravin  2004/882 – kontrola, limity, referenční laboratoře  2005/2073 – mikrobiologické požadavky  2005/1881 – limity kontaminujících látek  2008/1333 – přídatné látky  2006/1924 - údaje o nutriční hodnotě a vlivu na zdraví Základní prameny právní úpravy v ČR  Zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách vč. prováděcích předpisů  zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví  zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči Průřezové prováděcí právní předpisy  o způsobu označování potravin;  o způsobu výpočtu a uvádění nutriční hodnoty;  mikrobiologické požadavky na potraviny;  hygienické požadavky na prodej potravin a rozsah vybavení prodejny;  pravidla pro výběr epidemiologicky závažných potravin;  podmínky pro ozařování potravin;  chemické požadavky na zdravotní nezávadnost;  potraviny pro zvláštní výživu;  způsob stanovení kritických bodů; Komoditní prováděcí předpisy  balené vody;  tabákové výrobky;  zmrazené potraviny;  maso, masné výrobky, ryby, mořské produkty, vejce a výrobky z nich;  mléko a mléčné výrobky, zmrzliny a mražené krémy, jedlé tuky a oleje;  škrob a výrobky ze škrobu, luštěniny a olejnatá semena;  čaj, káva a kávoviny;  ochucovadla a dehydratované výrobky;  mlýnské výrobky, těstoviny, pekařské výrobky, cukrářské výrobky a těsta;  ovoce a zelenina, skořápkové plody, houby, brambory a výrobky z nich;  přírodní sladidla, cukrovinky a čokoláda;  nealkoholické a alkoholické nápoje, kvasný ocet, droždí (bez révového vína, které je předmětem samostatného zákona). ZÁKLADNÍ POJMY  Potraviny = látky nebo výrobky zpracované, částečně zpracované nebo nezpracované, určené ke konzumaci člověkem nebo u nichž to lze důvodně předpokládat  Suroviny  Pokrmy  Bezpečná potravina = není zdraví škodlivá a je vhodná k lidské spotřebě  Potravinové právo = právní předpisy použitelné zejména ve vztahu k bezpečnosti potravin Požadavky evropského potravinového práva  Volný pohyb bezpečných potravin a krmiv, které se nebudou v jednotlivých členských státech výrazně lišit  Sledování celého řetězce výroby potravin vč. tzv. kritických bodů  Pohyb potravin, krmiv a zvířat musí být sledovatelný ve všech stádiích  Zajištění ochrany zdraví spotřebitele (princip prevence, vědecká báze)  Jednotný systém včasného varování ZÁKLADNÍ POJMY  Provozovatelé potravinářských podniků (PPP) = fyzické nebo právnické osoby odpovědné za plnění požadavků potravinového práva v potravinářském podniku  Osoby provozující činnosti epidemiologicky závažné  Spotřebitel = osoba, která nepoužije potravinu v rámci provozování potravinářského podniku ZÁSADY  Od vidlí po vidličku = bezpečnost potravin zajišťována od prvovýroby (chov zvířat, pěstování plodin, sběr volně rostoucích plodů) přes nakládání s krmivy až po výrobu, skladování, přepravu a prodej potravin konečnému spotřebiteli (včetně dovozu) ZÁSADY  Analýza rizika = vědecký postup pro stanovení účinných, přiměřených a cílených opatření k ochraně zdraví  Riziko = míra pravděpodobnosti nepříznivého účinku na zdraví a závažnosti tohoto účinku, vyplývající z existence určitého nebezpečí  Nebezpečí = biologické, chemické nebo fyzikální činitele s potenciálním nepříznivým účinkem na zdraví Analýza rizika  Hodnocení rizika = vědecky podložený proces spočívající v identifikaci a popisu nebezpečí a následně v odhadu expozice a charakterizaci rizika. = nezávislé, objektivní  EFSA (Evropský úřad pro bezpečnost potravin), vědecké výbory Analýza rizika  Management rizika = proces spočívající ve zvažování strategických možností, vedení konzultací se zúčastněnými stranami, posuzování rizika a dalších relevantních faktorů a v konečném zvolení preventivních a kontrolních opatření = odlišný od hodnocení rizika = legislativa a kontrola Analýza rizika ZÁSADY  Předběžná opatrnost = přijímání nezbytných předběžných opatření v rámci managementu rizika za předpokladu, že na základě dostupných informací existuje možnost škodlivých účinků na zdraví a zároveň přetrvává vědecké nejistota a není možné provést úplné hodnocení rizik = dočasnost a proporcionalita ZÁSADY  Sledovatelnost = možnost zjistit původ potraviny včetně dílčí látky ve všech fázích výroby, zpracování a distribuce = schopnost identifikovat bezprostředního dodavatele i přímého odběratele = v rámci podniku i v rámci potravinového řetězce ZÁSADY  Transparentnost = konzultace s veřejností během přípravy, hodnocení a revize potravinového práva = informování veřejnosti – přístup k dokumentům, poskytnutí informací o riziku plynoucího z potraviny a o přijatých opatřeních ZÁSADY  Primární odpovědnost provozovatelů potravinářských podniků za bezpečnost potravin = povinnost stáhnout z trhu potravinu, která není v souladu s požadavky na bezpečnost potravin = povinnost informovat příslušné orgány = povinnost informovat spotřebitele = povinnost spolupracovat na přijatých opatřeních s cílem zabránit nebo zmenšit riziko POVINNOSTI PROVOZOVATELŮ potravinářských podniků (PPP)  Oznámení zahájení a ukončení výkonu činnosti, resp. registrace  Dodržování požadavků potravinového práva, které se týkají jejich činnosti a kontrola plnění těchto požadavků  Hygiena  Vnitřní kontrolní postupy na zásadách HACCP – kritické body  Označování  Materiály a předměty přicházející do styku s potravinami  Přídatné látky a látky určené k aromatizaci  Cizorodé látky – chemické, fyzikální a mikrobiologické požadavky PPP – potraviny pro zvláštní výživu  Pokud vyrábí nebo dováží PPP z třetí země potravinu určenou pro zvláštní výživu, která není stanovena v prováděcím právním předpisu, je povinen před jejím prvním uvedením na trh zaslat Ministerstvu zdravotnictví český text označení, který má být uveden na obale výrobku.  PPP, který takovou potravinu uvedl předtím poprvé na trh v jiném členském státě Evropské unie, označí v oznámení i orgán tohoto jiného členského státu Evropské unie, který byl informován jako první.  Ministerstvo zdravotnictví je oprávněno zakázat nebo omezit uvádění na trh potraviny pro zvláštní výživu neupravené v prováděcím právním předpisu, která nesplňuje označené výživové účely, není označena způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem nebo rozhodnutím příslušného správního úřadu, není uváděna na trh s označením účelu použití nebo ohrožuje zdraví, ačkoli je na trhu v jednom nebo ve více členských státech Evropské unie. PPP – potraviny pro zvláštní výživu  PPP je povinen před prvním uvedením potraviny na trh oznámit Ministerstvu zdravotnictví v listinné podobě nebo v elektronické podobě dálkovým přenosem dat její uvedení formou zaslání českého textu označení, včetně povinných informací o potravinách, který bude uveden na obale nebo etiketě potraviny:  potravinu, do níž byly přidány vitaminy, minerální látky nebo další látky s nutričním nebo fyziologickým účinkem  doplněk stravy  kojenecká výživa  obilný příkrm a potravina pro malé děti  Potravinu pro zvláštní lékařské účely  náhradu celodenní stravy pro regulaci hmotnosti PPP a doplňky stravy  Doplněk stravy je definován v § 2 písm. g) zákona o potravinách jako „potravina, jejímž účelem je doplňovat běžnou stravu a která je koncentrovaným zdrojem vitaminů a minerálních látek nebo dalších látek s nutričním nebo fyziologickým účinkem, obsažených v potravině samostatně nebo v kombinaci, určená k přímé spotřebě v malých odměřených množstvích“.  vyhláška č. 58/2018 Sb., o doplňcích stravy a složení potravin (transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/46/ES o sbližování právních předpisů členských států týkajících se doplňků stravy).  Za bezpečnost výrobku včetně splnění požadavků právních předpisů a označování plně odpovídá podle článku 14 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002, ve znění pozdějších předpisů, PPP uvádějící doplněk stravy na trh. PPP – stravovací služby  PPP, který provozuje stravovací službu, je povinen při uvádění nebalených pokrmů, pokrmů zabalených v místě prodeje na žádost spotřebitele a pokrmů zabalených bez přítomnosti spotřebitele do hotového balení pro bezprostřední prodej na trh způsobem podle prováděcího právního předpisu viditelně zpřístupnit snadno čitelnou informaci zejména:  o názvu potraviny  o množství pokrmu  o datu použitelnosti u pokrmů stanovených prováděcím právním předpisem  o podmínkách uchování… PPP a prodej ze dvora  Vyhláška č. 128/2009 Sb., o přizpůsobení veterinárních a hygienických požadavků pro některé potravinářské podniky, v nichž se zachází se živočišnými produkty upravuje mimo jiné úlevy pro potravinářské podniky, které provozují jen maloobchodní činnost. Těmi se v této souvislosti rozumí i hospodářství (farmy).  Mohou být povoleny určité výjimky ze standardních požadavků.  Vyhláška vymezuje tzv. okrajovou a omezenou činnost na místní úrovni, v jejímž rámci mohou podniky provozující maloobchodní činnost dodávat potraviny i jiným maloobchodním zařízením  https://www.bezpecnostpotravin.cz/kategorie/prodej-ze- dvora.aspx PPP a GMO  Legislativní rámec pro oblast GM potravin a krmiv je řešen na úrovni EU. Uvádění GMO pro použití v potravinách a krmivech na trh EU podléhá velmi přísné regulaci dle nařízení EP a R (ES) č. 1829/2003  Přehled schválených GM potravin a krmiv naleznete na stránkách Evropské komise v Registru EU geneticky modifikovaných potravin a krmiv.  Na evropském trhu je možné koupit jen GM produkty rostlinného původu, žádná GM potravina či krmivo živočišného původu být uváděno nesmí x Kuba, USA PPP a přídatné látky  látka, která není obvykle určena ke spotřebě jakožto potravina a ani není obvykle používána jako charakteristická složka potraviny, ať má či nemá výživovou hodnotu, a jejíž záměrné přidání do potraviny z technologického důvodu při výrobě, zpracování, přípravě, úpravě, balení, dopravě nebo skladování má nebo pravděpodobně bude mít za následek, že se tato látka nebo její vedlejší produkty stanou přímo či nepřímo složkou této potraviny.  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1333/2008 ze dne 16. prosince 2008 o potravinářských přídatných látkách  Ve shodě s novou legislativou musí Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) do prosince 2020 nově posoudit bezpečnost (nezávadnost) všech přídatných látek, která byla schválena před 20. lednem 2009. Časový harmonogram nového posuzování těchto přídatných látek stanovuje nařízení Komise (EU) č. 257/2010. PPP – česká potravina  Pokud 100 % všech složek celkové hmotnosti nezpracované potraviny, vinařských produktů nebo mléka pochází z ČR, a prvovýroba, porážka zvířat a všechny fáze výroby proběhly na území ČR  součet hmotnosti složek pocházejících z České republiky tvoří nejméně 75 % celkové hmotnosti všech složek stanovené v okamžiku jejich použití při výrobě potraviny jiné než uvedené shora a výroba proběhla na území ČR. Nelze použít pro vinařské produkty. Systém kritických bodů  Rizika výrobního procesu  Rizika výrobku (složení, opracování)  Rizika při zacházením s výrobkem (výroba, distribuce, spotřebitel)  Rizika spojená s charakterem spotřebitelů Označování potravin  Nařízení (EU) 1169/2011 - dobrovolné informace nesmí být uváděny na úkor těch povinných.  V případě balených potravin musí být povinné informace o dané potravině uvedeny přímo na obalu nebo na etiketě k němu připojené. Etiketa - jakýkoli štítek, značka, známka, obrazový nebo jiný popis. Etikety musí být dobře viditelné, snadno čitelné, a je-li to vhodné, nesmazatelné. Povinné informace o potravině nesmějí být žádným způsobem skryty, zastřeny ani přerušeny jiným textem nebo vyobrazením a ani od nich nesmí být odváděna pozornost. Etikety proto nesmí být snadno odstranitelné, aby nebyla ohrožena dostupnost nebo přístupnost povinných informací o potravinách pro spotřebitele Označování potravin povinná velikost písma  velikost písma se odvíjí od velikosti největší plochy.  měřidla používaná SZPI ke kontrole velikosti písma - § 3 zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii.  za slovem „složení“ se uvedou všechny složky potraviny seřazené sestupně podle hmotnosti stanovené v okamžiku jejich použití při výrobě potraviny.  Podle čl. 7 odst. 2 nařízení musí být informace o potravině přesné, jasné a spotřebitelům snadno srozumitelné.  Použití zkratek není možné – nejedná se o specifické názvy daných složek a zároveň by zkratky mohly být v některých případech zavádějící a nesrozumitelné pro průměrného spotřebitele. Zvláštní pozornost je nutné věnovat označování alergenů, kde především by se měl PPP zkratek vyvarovat. Označování potravin  Na obalu se v povinné velikosti písma uvede: název potraviny, seznam složek, alergeny, množství zdůrazněné složky (byla-li zdůrazněna), čisté množství potraviny, datum minimální trvanlivosti nebo datum použitelnosti, zvláštní podmínky uchování nebo podmínky použití, jméno nebo obchodní název a adresa PPP, země původu nebo místo provenience (ve smyslu čl. 26 nařízení), návod k použití. Označování potravin Povinné výživové údaje se musí uvádět v pořadí, v jakém jsou vyjmenovány v čl. 30 odst. 1 nařízení, tj. jako:  energetická hodnota  tuky – z toho nasycené mastné kyseliny  Sacharidy – z toho cukry  bílkoviny  sůl  Pořadí povinných výživových údajů nelze změnit. Povinné výživové údaje musí být umístěny podle čl. 34 odst. 1 ve stejném zorném poli a je-li na obalu dostatek místa, musí být ve smyslu čl. 34 odst. 2 nařízení uvedeny v tabulce s přiřazenými číselnými hodnotami. Při nedostatku místa se uvedou v řadě za sebou. Označování potravin Povinné výživové údaje lze ve smyslu čl. 30 odst. 2 doplnit o údaj týkající se jedné nebo více těchto živin:  mononenasycené mastné kyseliny;  polynenasycené mastné kyseliny;  polyalkoholy;  škroby;  vláknina;  vitamíny a minerální látky uvedené v příloze XIII. Praktický příklad  Jak správně označit koláč s náplní jahodovou, když se tato náplň skládá z jahod a ze směsi dalšího různého ovoce (např. bezinek, rybízu, višní apod.) ?  Pokud výrobek obsahuje náplň, která se skládá z více druhů ovoce, nesmí být jeho označení pro spotřebitele zavádějící. Podle SZPI ji nelze pojmenovat jen podle jedné složky (doporučuje označení např. „ovocná náplň“). Je také nutné rozlišovat mezi názvy typu „koláč s jahodovou náplní“ a „koláč s náplní s jahodami“ a podle toho také vyjádřit % zdůrazněné složky. Legislativa však explicitně nestanoví, jak má být název sestaven, resp. pouze stanoví, že musí být indikováno množství složky zdůrazněné v názvu. Vybrané zahraniční databáze chemického složení potravin  FAO http://www.fao.org/infoods/infoods/tables- and-databases/en/  Finsko www.fineli.fi  Dánsko www.foodcomp.dk  Irsko www.ucc.ie/en/ifcdb  USA www.nal.usda.gov  Japonsko database.food.sugiyama-u.ac.jp  ČR http://www.czfcdb.cz POVINNOSTI ČLENSKÉHO STÁTU  Zajišťování dodržování potravinového práva  Provádění kontrol  Stanovení pravidel pro opatření a sankce při porušení potravinového práva Systém rychlého varování pro potraviny a krmiva - RASFF  Síť pro oznamování přímého nebo nepřímého rizika pro lidské zdraví pocházejícího z potraviny nebo krmiva  Členové RASFF na úrovni EU: Evropská komise, Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA), národní kontaktní místa členských států Systém rychlého varování pro potraviny a krmiva - RASFF Druhy oznámení – notifikací:  Alert notifikace = bezprostřední ohrožení lidského zdraví  Non-alert notifikace = možnost ohrožení lidského zdraví  News – ostatní informace  www.bezpecnostpotravin.cz/stranka/systemrychleho-varovani-pro-potravi... -  http://eagri.cz/public/web/mze/potraviny/b ezpecnost-potravin/rasff/ Systém rychlého varování pro potraviny a krmiva - RASFF Národní kontaktní místo RASFF Česká republika (SZPI) Orgány veterinární správy Státní zemědělská a potravinářská inspekce Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský Generální ředitelství cel Koordinační skupina bezpečnosti potravin Spolupracující instituce v ČR: Státní úřad pro jadernou bezpečnost Ministerstvo vnitra Ministerstvo spravedlnosti Ministerstvo obrany Členské země EU Evropský úřad pro bezpečnost potravin Evropská komise DG SANCO (Brusel) Orgány ochrany veřejného zdraví RASFF - aktuálně Datum Ohlásila země Důvod ohlášení Země původu výrobku Potraviny 22/11/2019 Španělsko hořčice nedeklarovaná v několika zeleninových výrobcích Španělsko 22/11/2019 Itálie nepovolené látky nikotin (4.8 mg/kg - ppm), tetramethrin (1.3 mg/kg - ppm) a propoxur (2.7 mg/kg - ppm) v sušených hřibech Čína 22/11/2019 Rakousko Salmonella (přítomnost /125g) v mandlích USA, baleno v Německu 22/11/2019 Itálie reziduální limit převyšující MRL pro sulfadimethoxin (375.6 µg/kg - ppb) v chlazeném vepřovém mase Itálie . Režim zákona o potravinách  Ne pokrmy  Ne pitná voda  Datum použitelnosti: po uplynutí tohoto data potravina nesmí být uváděna do oběhu  Datum minimální trvanlivosti  Povinnosti provozovatelů potravinářských podniků (§ 5 a násl.) - ozařování potravin - balení potravin - Označování potravin - Uvádění potravin do oběhu - Tabákové výrobky - Dozor - sankce Judikatura k působnosti kontrolních orgánů – rozsudek NSS sp. zn. 6 Ads 87/2013  SZPI (ve věci stěžovatelka) udělila pokutu za přestupek při zacházení s potravinami – jednalo se o hygienické podmínky při uvádění do oběhu. KS vyslovil nicotnost tohoto rozhodnutí, působnost měla údajně SVS.  Stěžovatelka upozornila na fakt, že mezi dotčenými orgány, a to včetně jim nadřízeného Ministerstva zemědělství, nikdy ke kompetenčnímu sporu nedošlo a ohledně výkladu § 16 zákona o potravinách mezi nimi panuje shoda. Stěžovatelka dále konstatovala, že judikatura ohledně kompetencí dozorových orgánů v oblasti prodeje potravin živočišného původu není zcela jednotná, neboť soudy doposud vždy dospěly k závěru, že správní orgán, který kontrolu v provozovně žalobce vykonal, byl také ke kontrole věcně příslušný, do této doby však soudy podrobně neanalyzovaly § 16 odst. 1 písm. b) bod 2 zákona o potravinách.  Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že rozhodnutí vydaná stěžovatelkou netrpí vadami vyvolávajícími jejich nicotnost, neboť se nejednalo o případ absolutní věcné nepříslušnosti stěžovatelky. Judikatura k zákonu o potravinách Pl. ÚS 27/16 ze dne 18.12.2018  návrh skupiny senátorů Senátu PČR na zrušení § 11 odst. 2, části § 11 odst. 3 vyjádřené slovy „jiným“ a „než provozovatelem uvedeným v odstavci 2“, a dále § 17 odst. 2 písm. j) a části § 17f písm. c) vyjádřené slovy „nebo j)“ zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách.  uvedená ustanovení zákona o potravinách zavádějí pro provozovatele potravinářských podniků s prodejnami s prodejní plochou větší než 400 m² povinnost poskytovat v nich blíže vymezené potraviny bezplatně humanitárním nebo charitativním organizacím, přičemž za nesplnění této povinnosti lze uložit pokutu až do výše 10 000 000 Kč. Tím se podle jejího názoru tato ustanovení dostávají do rozporu s čl. 1 a 11 LZPS a čl. 1 odst. 1 Ústavy České republiky. Pl. ÚS 27/16  Napadený text zákona: „Provozovatel potravinářského podniku, který uvádí na trh potraviny v provozovně s prodejní plochou větší než 400 m2, je povinen potraviny, které nejsou v souladu s požadavky stanovenými tímto zákonem nebo přímo použitelným předpisem Evropské unie upravujícím požadavky na potraviny, ale jsou bezpečné, poskytnout bezplatně neziskové organizaci, která shromažďuje bezplatně potraviny, skladuje a přiděluje je humanitárním nebo charitativním organizacím, které poskytují potravinovou pomoc klientům sociálních služeb; tyto organizace určí ministerstvo rozhodnutím vydaným z moci úřední. Potraviny určené klientům sociálních služeb musí být následně uváděny na trh pouze bezplatně“. Argumentace navrhovatelů k Pl. ÚS 27/16  Napadená ustanovení zavádějí povinnost daru. To je dle navrhovatelky pro právní stát velmi nebezpečné, neboť stát takto fakticky vyvlastňuje bez náhrady.  Stanovení povinnosti někomu bezplatně předat potraviny je faktickým vyvlastněním, protože tyto jsou součástí majetkové podstaty (jmění) podnikatele. V tomto případě není splněna ústavní podmínka náhrady, a to ani nějakou paušální formou. Přitom jde o zboží s daňovou povinností.  nařizuje-li stát někomu bezplatně převést část majetku, jde fakticky o naturální daň, přičemž jejím příjemcem není veřejný rozpočet státu či jiné veřejnoprávní korporace, ale jde o příjem soukromoprávních subjektů. Rozhodnutí Pl. ÚS 27/16  Napadená ustanovení zákona o potravinách jsou výsledkem změn provedených zákonem č. 180/2016 Sb.  Při hodnocení ústavnosti zásahu do navrhovatelkou uváděných základních práv a svobod proto třeba vycházet nikoli pouze ze dvou vybraných ustanovení vytržených z kontextu ústavního pořádku a mezinárodních závazků.  Napadené opatření státu bylo vydáno ve formě zákona, a tudíž je zřejmé, že byla splněna podmínka legality případného zásahu do vlastnických práv, se kterými počítají čl. 11 odst. 2 až 5 Listiny.  Vlastnictví nemůže sloužit pouze jako panství majitele nad věcí, nýbrž jej (právě jako majitele) současně zavazuje k určitému chování. Rozhodnutí Pl. ÚS 27/16  Jde o zvláštní situaci, kdy si provozovatelé potravinářských podniků nepořizují předmětné movité věci (tj. potraviny) z toho důvodu, aby je drželi, užívali, darovali, opouštěli, požívali či ničili, ale aby je – coby zboží – úplatně se ziskem převedli na jiné osoby, jimiž zpravidla jsou koneční spotřebitelé. Nedovolují-li (již) právní předpisy další prodej (a pro povahu věci nelze provést opatření, aby potraviny zákonné podmínky splnily, nebo to není z ekonomického hlediska účelné), nezbývá provozovateli prodejny, než se takovýchto potravin „zbavit“. Ten se však zde již může dostat, a zpravidla dostává, na pole veřejného práva z hlediska ochrany zdraví jiných, veřejného zdraví, popř. hospodaření s odpady. Rozhodnutí Pl. ÚS 27/16  Konkrétně jsou zákonem za potraviny, které nejsou bezpečné, považovány ty, které jsou:  nedostatečně nebo nesprávně označené [§ 3 odst. 1 písm. q) bod 3],  neodpovídající požadavkům na jakost stanovenou prováděcím právním předpisem nebo deklarovanou výrobcem [§ 3 odst. 1 písm. q) bod 4],  poškozené nebo deformované [§ 3 odst. 1 písm. q) bod 5],  klamavě označené nebo nabízené ke spotřebě klamavým způsobem [§ 10 odst. 1 písm. a)],  neznámého původu [§ 10 odst. 1 písm. c)]. Tyto pojmy pak blíže definuje jednak § 2 zákona o potravinách, jednak Nařízení EU o potravinovém právu. Rozhodnutí Pl. ÚS 27/16  Všechny tyto kategorie potravin je provozovatel potravinářského podniku povinen podle § 3 odst. 1 písm. q) zákona o potravinách neprodleně vyřadit z uvádění na trh (viz k tomu též čl. 14 Nařízení EU o potravinovém právu).  Lze poukázat na čl. 26 odst. 2 Listiny, který umožňuje zákonodárci stanovit podmínky, za nichž je možné určitou podnikatelskou činnost (zde prodej potravin) provozovat. Přitom tato „povinnost poskytnout“ je až na samotném konci tohoto procesu, kdy je již zřejmé, že jeho účelu (dosažení zisku) nebude v předpokládané výši dosaženo, a naopak v této fázi mohou vzniknout i problémy rázu „kam s ním“ a „kolik to bude stát“. Rozhodnutí Pl. ÚS 27/16  Účel (cíl) shora specifikovaného zásahu do vlastnického práva dotčených subjektů lze považovat za přiměřený ve vztahu k použitým prostředkům. V tomto ohledu ÚS shledal, že byl naplněn princip způsobilosti naplnění účelu (nebo také vhodnosti), neboť příslušné opatření je nepochybně schopno dosáhnout zamýšleného cíle, jímž je ochrana daného veřejného statku. Nebyl shledán ani rozpor s principem potřebnosti, neboť Ústavnímu soudu není znám šetrnější prostředek (z hlediska daného základního práva). Rozhodnutí Pl. ÚS 27/16 odlišné stanovisko  Ústavní soudce Vojtěch Šimíček vydal odlišné stanovisko proti nálezu Ústavního soudu, který potvrdil zákon o potravinách, jenž firmám nařizuje povinnost darovat část potravin neziskovým organizacím. Soudce ve svém odlišném stanovisku mj. uvedl, že odůvodnění soudu se „dostatečně nevypořádává s otázkou významného zásahu do práv provozovatele potravinářského podniku, který musí na své náklady toto zboží řádně skladovat, byť by byl v řadě případů schopen ho daleko rychleji a efektivněji využít pro chvályhodné účely sám“. Praktický příklad  Je povinné uvádět na výrobcích balených v ochranné atmosféře také složení balících plynů ?  Podle čl. 10 odst. 1 nařízení je nutné uvádět kromě údajů povinných podle čl. 9 odst. 1 nařízení ještě další povinné údaje, které jsou uvedeny v příloze III nařízení. Podle bodu 1.1 této přílohy se na potravinách, jejichž trvanlivost byla prodloužena pomocí balících plynů povolených podle nařízení (ES) č. 1333/2008, uvede informace „baleno v ochranné atmosféře“. Další konkrétní požadavky na označování uvedeny nejsou a není zde ani stanovena žádná výjimka.  Balící plyny tedy ve složení být označeny musí. Praktický příklad  Je při označování možné použít označení „přírodní barvivo“ ?  Právní předpisy nestanoví požadavky na označování slovem „přírodní“ v souvislosti s použitými barvivy. Tvrzení odkazující se na přírodní barviva typu „přírodní barvivo“, „s přírodními barvivy“ nebo „bez umělých barviv“ musí být podle obecných požadavků na označování pravdivá a nesmí uvádět spotřebitele v omyl. Praktický příklad  Jak správně uvádět rostlinné oleje, které byly použity samostatně jako složky, a složky skládající se v z více rostlinných olejů ?  rafinované oleje rostlinného původu (které by měly být seřazeny podle hmotnosti) mohou být uvedeny v seznamu složek společně pod označením „rostlinné oleje“ a musí být bezprostředně doplněny o údaje o jejich konkrétním rostlinném původu s dovětkem „v různém poměru“. Praktický příklad  Lze používat označení „bez alergenů“ ?  Nařízení neobsahuje pravidla pro uvádění takového označení. Je nutné vycházet z obecných požadavků na označování potravin, kdy uváděné údaje nesmí být zavádějící a nesmí uvádět spotřebitele v omyl (čl. 7 nařízení).  Přestože existuje v současné době uzavřený seznam alergenů uvedený v příloze II nařízení, nelze dopředu vyloučit, že konkrétní potravina nevyvolá u některých spotřebitelů alergii nebo intoleranci, proto se doporučuje takové označení vůbec nepoužívat.  Pokud vycházíme ze situace, kdy alergen nebyl do potraviny přidán jako složka, ale na obale je uvedeno upozornění pro spotřebitele „Může obsahovat stopy…“, pak by měl být takový alergen pod hodnotou citlivosti akreditované laboratorní metody (na potravinu bude pohlíženo, jako že alergen neobsahuje).  Větu „Může obsahovat stopy…“ nelze v žádném případě používat neomezeně. Je nutné, aby si PPP prověřil, zda má správně vypracován HACCP, jaké jsou rozbory apod. Nové potraviny  nařízení EP a R (EU) č. 2015/2283 o nových potravinách.  Nové potraviny mohou být nově vyvinuté, vyrobené novou technologií nebo novým technologickým procesem, ale také potraviny, které jsou tradičně konzumovány mimo státy EU. Příkladem jsou olej z antarktického krilu (Euphausia superba), oleoresin bohatý na astaxantin z řas Haematococcus pluvialis, zemědělské produkty ze třetích zemí (semena chia, noni džus) nebo potraviny produkované novým technologickým procesem (UV zářením ošetřený chléb, mléko, houby nebo pekařské droždí).  Nové potraviny i nadále podléhají schvalovacímu procesu před jejich uvedením na trh.  Žádost o schválení se nově podává přímo Evropské komisi.  V ČR je kompetentním úřadem pro nové potraviny:  Ministerstvo zemědělství Nekalé obchodní praktiky  Nekalými obchodními praktikami se rozumí postupy mezi podnikatelskými subjekty, které se vymykají dobrým zvykům obchodního styku, jsou v rozporu se zásadami dobré víry a poctivého jednání  zpravidla bývají jednostranně uplatňovány jedním obchodním partnerem vůči druhému. Potravinový řetězec je z hlediska nekalých obchodních praktik mimořádně zranitelný, a to kvůli velkým rozdílům ve vyjednávací síle.  většina členských států již nekalé obchodní praktiky určitým způsobem reguluje, Nekalé obchodní praktiky  Počátkem roku 2018 dokončila Komise bilancování dosavadního vývoje. M. j. i problematika dvojí kvality potravin  V řadě členských států například stále nejsou zavedeny žádné systémy, které by nekalé obchodní praktiky řešily, nebo jsou takové systémy pouze omezené a klíčové zainteresované subjekty se nepřipojily k Iniciativě dodavatelského řetězce kvůli špatnému správnímu nastavení, jež brání účinnému vyšetřování případů a vymáhání práva.  Protože mezi jednotlivými subjekty v potravinovém řetězci často existují značné rozdíly co do vyjednávací síly, jež i nadále vedou k situacím, kdy je nejslabší článek, kterým bývají nejčastěji zemědělští producenti, stavěn do zranitelné pozice a ocitá se pod nepatřičným ekonomickým tlakem. Nekalé obchodní praktiky  Celounijní systém pro řešení problematiky nekalých obchodních praktik se vytváří kromě jiného hlavně proto, aby byla doplněna iniciativa soukromého sektoru (tzv. Iniciativa dodavatelského řetězce) o určitou právně vymahatelnou minimální úroveň ochrany ve všech členských státech.  Navrhovaná směrnice proto vyžaduje, aby členské státy pověřily některý veřejný orgán prosazováním zákazu ní uvedených praktik. Praktický příklad  Jestliže jsou potraviny nabízeny k prodeji na dálku, kdo odpovídá za poskytování informací spotřebitelům a kdo nese odpovědnost za uvádění a správnost informací o potravinách ?  PPP odpovědným za informace o potravinách je ve smyslu čl. 8 nařízení ten provozovatel, pod jehož jménem nebo obchodním jménem je potravina prodávána. Tento PPP musí zajistit, že spotřebitel dostane informace o potravinách a že tyto informace budou přesné.  V případech, kdy jsou potraviny nabízeny k prodeji na dálku ve smyslu čl. 14 nařízení, nese odpovědnost za poskytnutí povinných informací o potravinách před dokončením nákupu vlastník webových stránek. Praktický příklad  Hypermarket prodává zkažené maso. Na výrobku je přelepen údaj s datem použitelnosti tak, že se jedná o klamavé označení. - Zabývejte se odpovědnostními vztahy - Uveďte orgány dozoru - Zabývejte se nápravou a vynutitelností práv na ochranu spotřebitele - Naznačte veřejnoprávní a soukromoprávní prostředky ochrany spotřebitele.