eGovernment Matěj Myška Pavel Loutocký 1 eGovernment •eGovernment:​ •série procesů, umožňující výkon veřejné správy a uplatňování občanských práv a povinností fyzických a právnických osob, realizovaných elektronickými prostředky ​ •cílem je rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy nejširší veřejnosti a zajištění větší otevřenosti veřejné správy ve vztahu ke svým uživatelům, tedy občanům​ • •~Specializace na „skvělé“ zkratky • •Pojem propojen s eJusticí (ta je užší a zahrnuta v eGovernmentu) 2 Činnosti v eGovernmentu •„elektronická administrace (eAdministration)" - zefektivňuje interní procesy jednotlivých úřadů; propojování jednotlivých resortních doposud nezávislých agend. •„elektronická komunikace s úřadem (eServices used by eCitizens)" - usnadňuje jak pasivní komunikaci směrem od úřadu k občanovi, tak i aktivní komunikaci mezi občanem a úřadem (zde vyžaduje jednoznačnou identifikaci a autentifikaci eObčana). •"elektronická společnost (eSociety)" - směřuje ke komunikaci administrativy s právnickými osobami a dále pak vytváří zázemí či podporuje elektronickou komunikaci mezi právnickými osobami a občany v oblastech, kde tato ještě nebyla nastavena • 3 Cíle eGovernmentu v ČR •Pro klienty veřejné správy co nejjednodušším a nejefektivnějším způsobem poskytovat on-line služby, které jim usnadňují jak dosažení jejich práv a nároků, tak splnění jejich povinností a závazků ze vztahu k veřejné správě. •Pro úředníky veřejné správy poskytovat standardizované, efektivní, optimálně veřejnou správou sdílené elektronické služby nad referenčními/garantovanými daty při výkonu jejich zákonem dané působnosti. • •(Informační koncepce ČR, 2018) 4 Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. http://www.egov4dev.org/success/definitions.shtml 5 •Základní maxima: čl. 2 odst. 3 Ústavy: Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. 6 Historie (+ právní předpisy) 7 •1999 – podávání žádosti o informace, relativně nekoordinovaný vývoj •2000 – elektronický podpis (+1,5 roku implementační předpisy) – trvalo pak půl roku, než byla přestavena fungující technická řešení •2000 – Informační systémy veřejné správy (zákon č. 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy) (https://www.mvcr.cz/clanek/informacni-systemy-verejne-spravy.aspx) •2005 – ZoEK (zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích) •2005 – CzechPOINT (http://www.czechpoint.cz/public/) •2006 – eGon – symbol eGovernmentu •2008 – eGovernment act (300/2008 Sb., o elektronických úkonech, a autorizované konverzi dokumentů) – souvislost s elektronickými dokumenty •CzechPOINT ostrý provoz •2009 – systém datových schránek •2012 – ostrý provoz základních registrů •2016 – eIDAS (Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES) •2020 – eSbírka Vývoj eGovernmentu •Obvykle 4 etapy: 1.Poskytování informací o veřejných službách on-line (elektronická státní správa zajišťující informace a služby pro styk s občany a komerčními subjekty pomocí internetu (weby, call centra) 2.Jednostranná interakce (stahování formulářů) 3.Oboustranná interakce (elektronické dodavatelské řetězce (e-procurement), interní komunikace ve státní sféře (intranety), občané i podnikatelé mohou elektronicky vyplnit formulář včetně ověření pravosti, resp. musí pod sankcí •Př.: https://adisepo.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_pub/dpr/uvod.faces 4.Plnohodnotné on-line jednání s úřady, zahrnující projednávání záležitostí až po vydání rozhodnutí a zaplacení příslušných poplatků •Př: elektronický platební rozkaz 8 eGON •„Moderní, přátelský a efektivní úřad“ •eGON, symbol eGovernmentu, je v přeneseném významu živý organismus, ve kterém vše souvisí se vším a fungování jednotlivých částí se navzájem podmiňuje. Existenci a životní funkce eGONa zajišťuje: •Mozek: Základní registry veřejné správy •Srdce: Zákon o eGovernmentu (č. 300/2008 Sb.) •Oběhová soustava: KIVS – Komunikační infrastruktura veřejné správy (telekomunikační síť) •Prsty: Czech POINT - Český Podací Ověřovací a Informační Národní Terminál • • 9 10 https://www.mvcr.cz/clanek/egon-66.aspx Portál veřejné správy •§ 6f z. č. 365/2000 Sb. (zákon o ISVS): •Portálem veřejné správy je informační systém veřejné správy zajišťující přístup k informacím veřejných orgánů a komunikaci s veřejnými orgány. Správcem portálu veřejné správy je ministerstvo. •Portál veřejné správy zajišťuje přístup k informacím získaným na základě informační činnosti … veřejných orgánů zejména v oblasti sociálního zabezpečení, zdravotnického zabezpečení, správy veřejných financí, dotací, veřejných zakázek, státní statistické služby, evidence a identifikace osob, jejich součástí a práv a povinností těchto osob či jejich součástí a tvorby a publikace právních předpisů. •Portál veřejné správy zajišťuje komunikaci s veřejnými orgány prostřednictvím datových schránek, prostřednictvím přístupu se zaručenou identitou do informačních systémů veřejné správy nebo elektronických aplikací spravovaných těmito veřejnými orgány a prostřednictvím kontaktních míst veřejné správy. 11 Systém datových schránek •eGovernment Act •Unikátní řešení komunikace OVM a ostatních subjektů •V zahraničí není obvyklé (např. Slovensko, postupně Belgie, omezeně Finsko, roztříštěně Švédsko, Německo - dva konkurenční poskytovatelé, ve většině případů dobrovolné X ne jako v ČR) • 12 Základní registry •Účel: „zefektivnění a využití možností současných technologií pro online přístupy téměř kdykoli a odkudkoli“ (https://www.mvcr.cz/clanek/zakladni-registry-a-sprava-zakladnich-registru.aspx) •Omezení nezbytného sběru dat a informací a jejich efektivní předávání 13 Základní registry •Zákonná úprava z. č. 111/2009 Sb., o základních registrech •4 základní registry: •registr obyvatel (Ministerstvo vnitra) •registr osob – právnických (ČSÚ) •registr územní identifikace (ČÚZK) •registr práv a povinností (Ministerstvo vnitra) - https://www.szrcr.cz/cs/registr-prav-a-povinnosti •Součástí soustavy je rovněž: •Informační systém základních registrů (gestorem je Správa základních registrů) •ORG – převodník (gestorem je Úřad pro ochranu osobních údajů) – snaha o maximalizaci ochrany osobních údajů 14 Základní registry nejsou = Agendové informační systémy (AIS) •Registr vozidel – (gestorem je Ministerstvo dopravy ČR) •Registr řidičů – (gestorem je Ministerstvo dopravy ČR) •Registr ekonomických subjektů – (gestorem je Český statistický úřad) •Administrativní registr ekonomických subjektů (ARES) – (gestorem je Ministerstvo financí ČR) •Obchodní rejstřík – (gestorem je Ministerstvo spravedlnosti ČR) •Insolvenční rejstřík – (gestorem je Ministerstvo spravedlnosti ČR) •Rejstřík živnostenského podnikání – (gestorem je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR) •Rejstřík trestů – (gestorem je Ministerstvo spravedlnosti ČR) • 15 Základní registry - fungování •Základní registry a převodník ORG komunikují přes rozhraní Informačního systému základních registrů 16 Zdroj: https://www.szrcr.cz/cs/ Informační systém základních registrů •Slouží k ověřování dat v agendových informačních systémech oproti základním registrům • 17 Zdroj: https://www.szrcr.cz/cs/ Referenční údaje •§ 2 písm. b) zákona o základních registrech: „referenčním údajem je údaj vedený v základním registru, který je označen jako referenční údaj“ •§ 4: •odst. 4: „Referenční údaj je považován za správný, pokud není prokázán opak nebo pokud nevznikne oprávněná pochybnost o správnosti referenčního údaje.“ •odst. 5: „Referenční údaj označený jako nesprávný má po dobu, po kterou je takto označen, pouze informativní povahu.“ •odst. 6: „Má se za to, že ten, kdo vychází z referenčního údaje, je v dobré víře, že stav referenčního údaje v základním registru odpovídá skutečnému stavu věci, ledaže musel vědět o jeho nesprávnosti.“ •odst. 7: „ Proti tomu, kdo jedná v důvěře ve správnost referenčního údaje obsaženého v základním registru, nemůže ten, jehož se takový zápis týká, namítat, že tento zápis neodpovídá skutečnosti, ledaže prokáže, že údaj je nesprávný a že jeho nesprávnost nezpůsobil.“ • 18 Editor •editorem je orgán veřejné moci, který je oprávněn zapisovat údaje do základního registru a provádět změny zapsaných údajů. • •Například u registru obyvatel (§19): •(1) U subjektů údajů uvedených v § 17 písm. a) je editorem Ministerstvo vnitra, které zapisuje údaje uvedené v § 18 odst. 1 písm. a) až f) prostřednictvím agendového informačního systému evidence obyvatel a údaje uvedené v § 18 odst. 1 písm. g) a v § 18 odst. 2 prostřednictvím agendového informačního systému občanských průkazů nebo agendového informačního systému cestovních dokladů. •(2) U subjektů údajů uvedených v § 17 písm. b) až d) je editorem Policie České republiky nebo Ministerstvo vnitra, které zapisují údaje uvedené v § 18 odst. 1 písm. a) až g) a v § 18 odst. 2 prostřednictvím agendového informačního systému, ve kterém jsou vedeny údaje o cizincích podle jiného právního předpisu. •(3) U subjektů údajů uvedených v § 17 písm. e) je editorem Ministerstvo vnitra, které zapisuje údaje uvedené v § 18 odst. 1 písm. a) až f) prostřednictvím agendového informačního systému cizinců8); pokud tak stanoví jiný právní předpis, zapisuje se rovněž údaj uvedený v § 18 odst. 1 písm. g). • 19 Registr obyvatel (ROB) •§ 16 a následující zákona o základních registrech •Referenční údaje o fyzických osobách •Editor: Ministerstvo vnitra, Policie ČR •Obsahuje údaje o: •Státních občanech České republiky •Cizincích, kteří mají na území ČR trvalý pobyt •občanech jiných členských států Evropské unie, občanech států, které jsou vázány mezinárodní smlouvou sjednanou s Evropským společenstvím … a jejich rodinní příslušníci, kteří pobývají na území České republiky v rámci trvalého pobytu nebo kterým byl vydán doklad o přechodném pobytu na území České republiky delším než 3 měsíce •Cizincích, kterým byla na území České republiky udělena mezinárodní ochrana formou azylu nebo doplňkové ochrany •jiných fyzických osobách, u nichž jiný právní předpis vyžaduje agendový identifikátor fyzické osoby a stanoví, že tyto fyzické osoby budou vedeny v registru obyvatel 20 Referenční údaje v registru obyvatel (§ 18) •Příjmení, jméno (jména) •Adresa v místě trvalého pobytu (ve formě referenční vazby (kódu adresního místa) na referenční údaj o adrese v registru územní identifikace) •Datum, místo a okres narození (stát, pokud se narodil v zahraničí) •Datum, místo a okres úmrtí •Státní občanství •Čísla a druhy elektronicky čitelných identifikačních dokladů •Typ datové schránky a identifikátor datové schránky 21 Doba uchování údajů v registru obyvatel •15 let po smrti subjektu údajů •Pokud není datum smrti uvedeno, pak 15 let od poslední aktualizace údajů 22 Registr osob (ROS) •§ 24 a následující •Slouží k evidenci •právnických osob a jejich organizačních složek •podnikajících fyzických osob •zahraničních osob a jejich organizačních složek •organizací s mezinárodním prvkem •organizačních složek státu •Obsahuje základní údaje o osobách •Využívají všechny orgány veřejné správy mající oprávnění z registru práv a povinností • 23 Referenční údaje v registru osob •§ 26 odst. 2. Například: •obchodní firma nebo název •agendový identifikátor fyzické osoby pro agendu registru osob •datum vzniku nebo datum zápisu/výmazu do/z evidence podle jiných právních předpisů •právní forma •statutární orgán vyjádřený referenční vazbou na registr obyvatel anebo na registr osob •… 24 Registr územní identifikace (RÚIAN) •§29 a následující •Editoři: ČÚZK, Katastrální úřad, Stavební úřad, Obce, •Evidence údajů o: •územních prvcích (obce, kraje) •územně evidenčních jednotkách (část obce) •adresách •územní identifikaci (parcely) •účelových územních prvcích (např. volební okrsky) 25 Registr územní identifikace (RÚIAN) •Zprostředkovává údaje o vlastnictví z katastru •Nereferenční údaje - technickoekonomické atributy budov (počet podlaží, výměra, připojení na plyn, kanalizaci, vodu, způsob vytápění ...) •Gestor: Český úřad zeměměřický a katastrální •Celý je veřejně přístupný způsobem umožňujícím dálkový přístup – ideální pro otevřená data •Od 1. 1. 2019 jako Otevřená data (nařízení vl. č. 425/2016 Sb., o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data ve znení nařízení č. 184/2018 Sb.) • 26 Referenční údaje v RÚIAN •§ 38 •identifikační údaje •údaje o vazbách na ostatní územní prvky, případně na územně evidenční jednotky •údaje o druhu a způsobu využití pozemku a jeho technickoekonomické atributy •údaje o typu a způsobu využití stavebního objektu •údaje o typu a způsobu ochrany nemovitosti •adresy •Lokalizační údaje katastrálních území a nadřazených prvků jsou referenčními údaji. Lokalizační údaje ostatních územních prvků a územně evidenčních jednotek jsou referenčními údaji pouze v těch katastrálních územích, ve kterých je katastrální mapa vedena v digitální formě. • 27 Registr práv a povinností (RPP) •§ 48 a následující •Gestor – Ministerstvo vnitra •Účel: Zdroj údajů pro informační systémy zákl. registrů při řízení přístupu uživatelů k údajům v jednotlivých registrech a agendových informačních systémech •Kontrola úrovně oprávnění pří přístupu nebo změně údajů •Obsahuje „digitální stopu“ – možnost každého občana dohledat, kdo a za jakým účelem měnil jeho údaje 28 Registr práv a povinností (RPP) •Obsahuje •referenční údaje o působnosti orgánů veřejné moci a to o agendách, o orgánech veřejné moci, které je vykonávají, o informačních systémech, které pro výkon agend používají a o rozsahu oprávnění přístupu k referenčním údajům a návaznost na eSbírku •referenční údaje o právech a povinnostech osob •Od 1. 1. 2019 jako Otevřená data (nařízení vl. č. 425/2016 Sb., o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data ve znení nařízení č. 184/2018 Sb.) • • 29 Registr práv a povinností (RPP) •Referenční údaje § 50 - 52: •Referenční údaje o agendách orgánů veřejné moci •Referenční údaje o právech a povinnostech osob •Údaje o agendách v rozsahu § 51 odst. 1, 2 a 5 jsou veřejně přístupné způsobem umožňujícím dálkový přístup přes – ideální pro otevřená data •Příklad (občanské průkazy): https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/ • 30 Základní registry - fungování •Základní registry a převodník ORG komunikují přes rozhraní Informačního systému základních registrů 31 Zdroj: https://www.szrcr.cz/cs/ Informační systém základních registrů •Slouží k ověřování dat v agendových informačních systémech oproti základním registrům • 32 Zdroj: https://www.szrcr.cz/cs/ Převodník ORG •Účel: zajištění ochrany osobních údajů nahrazením jednoho významového identifikátoru (RČ) systémem bezvýznamových identifikátorů •Tyto identifikátory se pro jednotlivé agendy liší •Jejich uložení – Informační systém ORG •Nejsou zde ale žádné další údaje 33 Převodník ORG •Funkce: •přiděluje zdrojové identifikátory fyzických osob (ZIFO), •generuje agendové identifikátory fyzických osoby (AIFO) pro cílové agendy, •zajišťuje převody agendových identifikátorů fyzických osob v systému základních registrů (převádí AIFO jedné agendy na AIFO druhé agendy) •mimo ZIFO a AIFO neobsahuje ORG žádné jiné osobní údaje, •Informační systém ORG komunikuje výhradně a pouze jen s informačním systémem základních registrů (ISZR) 34 Czech POINT •§ 8a + § 8b z. č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy •Kontaktní místa veřejné správy •Garantovaná služba pro komunikaci se státem prostřednictvím jednoho univerzálního místa •Notáři •Krajské úřady •Obecní úřady •Úřady městských částí nebo městských obvodů •Zastupitelské úřady (velvyslanectví) v zahraničí •Kontaktní místa provozuje rovněž Česká pošta, Hospodářská komora a také banky, kterým Ministerstvo vnitra udělilo autorizaci. 35 Czech Point – Agendy pro veřejnost •výpisy z informačních systémů veřejné správy – např. výpis z Rejstříku trestů nebo Katastru nemovitostí •podání vůči státní správě – např. ohlášení živnosti do registru živnostenského podnikání •základní registry – např. výpisy ze základních registrů, nebo podání žádosti o změnu údajů •datové schránky – např. žádost o zřízení datové schránky, žádost o zneplatnění přístupových údajů a vydání nových, atd. •autorizovaná konverze na žádost a související služby – Úschovna a Centrální úložiště ověřovacích doložek •zprostředkovaná identifikace osoby •Nástroje elektronické identifikace (podpisy, pečetě, atp.) • •Zdroj a více: http://www.czechpoint.cz/public/kontaktni-misto/agendy-czechpoint/ 36 Czech Point – Agendy pro úředníky •výpis a opis z Rejstříku trestů •výpisy ze základních registrů •konverzi z moci úřední •agendy matrik •agendy ohlašoven •agendy soudů • •Zdroj a více: http://www.czechpoint.cz/public/urednik/sluzby-pro-uredniky/ 37 Informační systémy veřejné správy (ISVS) •Specifická úprava v z. č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů •Správa – Ministerstvo vnitra •Řízení, kontrola zakázek, směřování – Odbor hlavního architekta eGovernmentu • 38 Informační systémy veřejné správy (ISVS) •Původně povinná atestace ISVS atestačními středisky •Po legislativní změně r. 2006 (z. 81/2006 Sb.) začali atestace provádět samotní správci ISVS (např. živnostenské úřady, provozovatel systému elektronického mýtného) •Výsledkem je naprostý chaos, nesystematičnost a podjatost 39 z. o ISVS – základní pojmy - §2 •Informační činnost •= získávání a poskytování informací, reprezentace informací daty, shromažďování, vyhodnocování a ukládání dat na nosiče a uchovávání, vyhledávání, úprava nebo pozměňování dat, jejich předávání, šíření, zpřístupňování, výměna, třídění nebo kombinování, blokování a likvidace dat ukládaných na nosičích. Informační činnost je prováděna správci, provozovateli a uživateli informačních systémů veřejné správy prostřednictvím technických a programových prostředků •Informační systém veřejné správy •= funkční celek nebo jeho část zabezpečující cílevědomou a systematickou informační činnost pro účely výkonu veřejné správy. Každý informační systém veřejné správy zahrnuje data, která jsou uspořádána tak, aby bylo možné jejich zpracování a zpřístupnění, provozní údaje a dále nástroje umožňující výkon informačních činností 40 ISVS – základní pojmy - §2 •Správce informačního systému •= osoba nebo její součást, která poskytuje služby informačního systému veřejné správy a za informační systém veřejné správy odpovídá •Provozovatel informačního systému •= osoba nebo její součást, která zajišťuje funkčnost technických a programových prostředků tvořících informační systém veřejné správy. Provozováním informačního systému veřejné správy může správce pověřit jiné osoby nebo jejich součásti, pokud to jiný zákon nevylučuje 41 ISVS –stav k listopadu 2015 •Hodnocení z vládní Strategie rozvoje ICT služeb veřejné správy a její opatření na zefektivnění ITC služeb •vydáno 2. listopadu 2015; příloha č. 1 k usnesení č. 889/2015) •V ČR je řada projektů zvyšující efektivitu služeb veřejné správy •Např. Procesní řízení agend VS, Základní registry, Datové schránky, CzechPoint, Státní pokladna a Registr živnostenského podnikání •Jsou i špatné projekty •Systém pro registraci vozidel, Karta sociálního pojištění a další vytvářející duplicity • 42 ISVS –stav k listopadu 2015 – hlavní nedostatky •Není shoda na koncepci rozvoje veřejné správy a na koncepci ICT •Chybí potřebné kompetence pro řízení ICT veřejné správy •Neexistuje centrální orgán s pravomocemi standardizace a řízení rozvoje ICT ve veřejné správě •Nerozlišuje se zodpovědnost OVM za funkcionalitu jím využívaných informačních systémů a souvisejících dat (věcná kompetence) od zodpovědnosti za výběr a provoz aplikace a infrastruktury, kterými se požadovaná funkcionalita zajišťuje a data zpracovávají (technická kompetence) •aplikace se stejnou funkcionalitou (účetnictví, HR, spisová služba, e-mail, kancelářské aplikace atd.) a jejich technologická infrastruktura (servery, operační systémy, databázové systémy atd.) jsou jednotlivými OVM nakupovány a provozovány multiplicitně, izolovaně a nezávisle na sobě 43 ISVS –stav k listopadu 2015 – hlavní nedostatky •Neexistují jednotná pravidla pro schvalování investičních záměrů a pravidla nákupu produktů a služeb v oblasti ICT •Informační systémy úřadů nejsou dostatečně propojeny a data základních registrů nejsou některými IS státu důsledně využívány •Data informačních systémů se nedostatečně využívají pro řízení státu •Není využívána jednotná identifikace a autentizace osob •Otevřeného vládnutí a otevřených dat jsou zatím využívány velmi omezeně 44 Usnesení vlády č. 889/2015, k dalšímu rozvoji informačních a komunikačních technologií služeb veřejné správy •3 přílohy: •Strategie rozvoje ICT služeb veřejné správy a její opatření na zefektivnění ICT služeb •Základní zásady postupu při čerpání finančních prostředků na výdaje související s informačními a komunikačními technologiemi s hodnotou více než 6 mil. Kč ročně •Výsledek – kontrola veřejných zakázek ze strany Ministerstva vnitra (OHA) •Nově reflektováno novelou zákona v § 5 odst. 2 písm. b) •Statut rady vlády pro informační společnost 45 ISVS – Úkoly vlády - §3 •Schvaluje informační koncepci České republiky •Rozhoduje o programech a investičních záměrech akcí pořízení nebo technického zhodnocení ISVS s předpokládanou hodnotou přesahující 6 000 000 Kč ročně, nebo 30 000 000 Kč za období 5 let •Navázání na Usnesení vlády č. 889/2015 46 ISVS – Vybrané úkoly MVČR - §4 •Vytváří znalostní základnu pro kvalitní vytváření a rozvoj informačních systémů veřejné správy •Zpracovává návrhy strategických dokumentů v oblasti ISVS (opět - OHA) •Vyjadřuje se k návrhům veřejných zakázek a investičním záměrům na pořízení nebo zhodnocení ISVS v hodnotě přesahující 6 000 000 Kč za rok (30M Kč za 5 let) •Navázání na Usnesení vlády č. 889/2015 •zajišťuje tvorbu metodických pokynů pro výkon odborných činností spojených s vytvářením, správou, provozem, užíváním a rozvojem informačních systémů veřejné správy •kontroluje u orgánů veřejné správy dodržování povinností stanovených tímto zákonem 47 Informační koncepce České republiky •Řešení problémů, které formulovala zpráva z listopadu 2015 •Připravuje Ministerstvo vnitra, předává vládě ke schválení •§ 5a odst. 1 •„Informační koncepce České republiky stanoví cíle České republiky v oblasti informačních systémů veřejné správy a obecné principy pořizování, vytváření, správy a provozování informačních systémů veřejné správy v České republice na období 5 let.“ •Závazné pro povinné subjekty dle zákona č. 365/2000 Sb. • 48 • 49 Digitální ; Česko (IKČR) •Finální podoba návrhu k 20. 9. 2018 •Obsahuje: •Cíle ČR v oblasti eGovernmentu a jeho podpory informačními systémy veřejné správy •Uživatelsky přívětivé a efektivní on-line služby pro občany a firmy •Digitálně přívětivá legislativa •Rozvoj prostředí podporujícího digitální technologie v oblasti eGovernmentu •Zvýšení kapacit a kompetencí zaměstnanců ve veřejné správě •Efektivní a centrálně koordinované ICT veřejné správy •Obecné architektonické principy pro návrh a rozvoj takových informačních systémů a jejich služeb •Obecné principy řízení útvarů informatiky a řízení životního cyklu informačních systémů • 50 Informační koncepce OVS •§ 5a odst. 2 z. č. 365/2000 Sb. •Orgány veřejné správy vytvářejí vlastní informační koncepce a uplatňují je v praxi •Obsah a strukturu informační koncepce stanoví prováděcí předpis •Má být v souladu s Informační koncepcí ČR •Kontrolu provádí Ministerstvo vnitra • 51 Omezení proprietárního uzamčení •Proprietární uzamčení („vendor-lock in“) •Reakce – nový § 9e •(1) Provozovatel informačního systému veřejné správy předá bezodkladně na vyžádání správce informačního systému veřejné správy data a provozní údaje týkající se provozovaného informačního systému veřejné správy. •(2) Provozovatel informačního systému veřejné správy předá bezodkladně po ukončení provozování informačního systému veřejné správy data a provozní údaje týkající se provozovaného informačního systému veřejné správy správci informačního systému veřejné správy a kopie těchto dat a provozních údajů zlikviduje. •(3) Provozovatel informačního systému veřejné správy zlikviduje kopie dat a provozních údajů týkajících se provozovaného informačního systému veřejné správy způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem. Provozovatel informačního systému veřejné správy umožní správci informačního systému veřejné správy dohled nad průběhem likvidace kopií dat a provozních údajů. •(4) Provozovatel informačního systému veřejné správy vyhotoví o průběhu likvidace kopií dat a provozních údajů týkajících se provozovaného informačního systému veřejné správy protokol, který předá správci informačního systému veřejné správy bezodkladně po provedení likvidace kopií dat a provozních údajů. Správce informačního systému veřejné správy uchová protokol alespoň po dobu 10 let. •(5) Provozovatel informačního systému veřejné správy má právo na úhradu účelně vynaložených nákladů za předání dat a provozních údajů podle odstavců 1 a 2. •(6) Ustanovení právního předpisu upravujícího práva k duševnímu vlastnictví nejsou předáním dat a provozních údajů podle odstavců 1 a 2 dotčena. 52 A co dál? •eSbírka + eLegislativa •z. č. 222/2016 Sb., Zákon o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv a o tvorbě právních předpisů vyhlašovaných ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv •eJustice •Portál justice.cz •eIdentifikace •Nařízení eIDAS • •Návrhy: •Zákon o změně zákonů související s další elektronizací postupů orgánů veřejné moci •Zákon o právu na digitální služby • 53 Zákon o změně zákonů související s další elektronizací postupů orgánů veřejné moci •Novelizace zejména: •Zákona o svobodném přístupu k informacím; •Zákona o matrikách; •Zákona o informačních systémech veřejné správy; •Zákona o ověřování; •Zákona o základních registrech; •Zákonů upravujících vydávání občanských průkazů, řidičských průkazů a cestovních pasů •Změny? Problémy? •MV zvýšená kontrolní role, působnost (=samovládce?) •Rozmělnění některých taxativně vymezených údajů (referenční údaje jsou vyjmenovány, ale možno i přidat cokoli na základě správního uvážení) •Některá problematická tvrzení u elektronické identifikace •=> snaha o zlepšení ano, ale neuchopeno dobře, MV příliš silná role, atd. • •https://apps.odok.cz/veklep-detail?pid=KORNBC6E7FLR • 54 Zákon o právu na digitální služby •Právo do 5 let od schválení umožnit vést veškerou komunikaci s úřady elektronicky •http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&T=447 • •Napřed nesouhlasné postoje veřejných orgánů, ale v současné chvíli zákon prošel již prvním čtením •Problematická koncepce zákona založená na právech subjektů a nikoli na povinnostech poskytovatelů služby (nejsou uvedena konkrétní opatření, jak některé věci provést ) •Výtky v duplicitách (potřebujeme další zákon?) X již existující právo občana je v novém zákoně přísnější •Právo na digitální služby jen takovým občanům, kteří jsou v registru obyvatel (vyloučeni tak občané EU) – praktické (jednoznačnější), ale je to v pořádku? •Časový rámec je šibeniční, nejsou ani finance •Původně měla být zřízena datová schránka každému občanovi (ten by si ji ale nemusel aktivovat), od toho ale bylo upuštěno (nestačí eID?) •Zavedení úředního ověřování elektronického podpisu – není ale jasné jak jej realizovat 55