Veřejné zakázky Zadávací řízení II Ondřej Chmela, advokát, Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 2019/2020 Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 2 Stanovení předmětu veřejné zakázky Správné určení předmětu veřejné zakázky je klíčové pro další průběh řízení. Předmět veřejné zakázky musí být stanoven s ohledem na věcnou, místní, časovou a funkční souvislost. Při posuzování věcné souvislosti se vychází mj. z tržních zvyklostí. Ke stanovení předmětu zadavatel může využít kromě vlastních zkušeností i průzkum trhu či nově tzv. předběžné tržní konzultace (§ 33) – zjištění, co se obvykle prodává a za jakých podmínek (společně / samostatně). Stanovený předmět veřejné zakázky musí respektovat základní zásady zákona, zejm. nediskriminační vymezení plnění (technické podmínky – uvádění konkrétních značek, nepřímá diskriminace) Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 3 Stanovení předmětu veřejné zakázky Zákaz účelového dělení předmětu veřejné zakázky, jehož výsledkem by mělo být snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v ZZVZ Zákaz slučovat nesourodá plnění, pokud v důsledku sloučení může dojít k omezování hospodářské soutěže a ke skryté diskriminaci. Sčítají se všechna plnění, která tvoří jeden funkční celek a jsou zadávána v časové souvislosti. Rozhodovací praxe k předchozí právní úpravě – věcná, místní, časová a funkční souvislost plnění. Zákaz účelového dělení ale i nepřiměřeného slučování Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 4 Stanovení předmětu veřejné zakázky Veřejnou zakázku lze tzv. rozdělit na části Výhoda – možnost dodavatelů podat nabídku pouze na určitou část, kterou „umí“, resp. kde splní stanovenou kvalifikaci Předpokládaná hodnota se stanoví vždy podle součtu předpokládaných hodnot všech těchto částí bez ohledu na to, zda je veřejná zakázka zadávána v jednom nebo více zadávacích řízeních, nebo zadavatelem samostatně nebo ve spolupráci s jiným zadavatelem nebo jinou osobou. Příklad – právní služby: rozdělení na části dle jednotlivých oblastí práva, účastníci se mohou hlásit dle své specializace Rozdělení veřejné zakázky na části Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 5 Common procurement vocabulary CPV kódy Zadavatelé jsou povinni definovat předmět plnění VZ prostřednictvím jednotného klasifikačního systému pro účely veřejných zakázek - stanovený nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2195/2002, o společném slovníku pro veřejné zakázky (CPV). Účelem je jednotný celoevropsky srozumitelný systém vymezení předmětu veřejných zakázek – usnadňuje vyhledávání příležitostí pro dodavatele a zamezuje nepřesnostem při překladu. Uveřejněno např. http://www.isvz.cz/ISVZ/Ciselniky/ISVZ_klasifikace_ciselniky.aspx Příklad – právní služby: 79100000-5 „Stromové členění“ – postupné upřesňování předmětu plnění. Za správné určení CPV kódu odpovídá zadavatel, pokud není přesný kód, zvolí zadavatel obecnější. Klasifikace dle CPV kódů není rozhodná pro posouzení předmětu veřejné zakázky – dodávky / služby / stavební práce. Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 6 Předpokládaná hodnota veřejné zakázky Předpokládanou hodnotou veřejné zakázky je zadavatelem předpokládaná výše úplaty za plnění veřejné zakázky vyjádřená v penězích. Zahrnuje se hodnota všech plnění, která mohou vyplývat ze smlouvy na veřejnou zakázku. Stanoví se na základě údajů a informací o zakázkách stejného či podobného předmětu plnění. Nemá-li zadavatel k dispozici údaje nebo informace, vychází z informací získaných průzkumem trhu, předběžnými tržními konzultacemi nebo jiným vhodným způsobem. Stanoví se za celou dobu trvání smlouvy, nebo u smlouvy na dobu neurčitou předpokládaná výše úplaty za 48 měsíců. Stanoví se za zadavatele jako celek, nikoliv za jeho jednotlivé odbory, sekce apod. – výjimka pro „provozní jednotky s funkční samostatností“ – příklad: fakulty univerzit či městské části statutárních měst. Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 7 Zahájení zadávacího řízení Způsob zahájení závisí na druhu zadávacího řízení Otevřené řízení, užší řízení, jednací řízení s uveřejněním, soutěžní dialog a řízení o inovačním partnerství se zahajuje odesláním formuláře Oznámení o zahájení zadávacího řízení k uveřejnění (§ 212 ZZVZ) jehož náležitosti jsou stanoveny vyhláškou 168/2016 Sb. ve spojení s prováděcím nařízením Komise EU 2015/1986: • v případě podlimitních zakázek je formulář odeslán do Věstníku veřejných zakázek (národní úroveň) • V případě nadlimitních zakázek také do Úředního věstníku Evropské unie Datum odeslání = datum zahájení, důležité mj. z hlediska určení, kterou právní úpravou se VZ řídí v případě následných změn právní úpravy Formulář je nezbytné vyplnit v souladu s pokyny, jinak se nepovažuje za odeslaný Údaje ve VVZ a v Úředním věstníku Evropské unie se musí zcela shodovat Jednací řízení bez uveřejnění se zahajuje odesláním výzvy k jednání, výzvy k podání nabídek nebo zahájením jednání s vybraným dodavatelem Zjednodušené podlimitní řízení se zahajuje uveřejněním výzvy k podání nabídek na tzv. profilu zadavatele (§ 214 ZZVZ) Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 8 Uveřejňování Speciální elektronický nástroj, který umožňuje neomezený (bezplatný) dálkový přístup a na kterém zadavatel uveřejňuje informace a dokumenty ke svým veřejným zakázkám Musí splňovat náležitosti vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj (168/2016 Sb.) – upravuje mj. formáty zveřejněných dokumentů Funkce „nástěnky“ s auditním záznamem – kdykoliv je možné zjistit, jaké dokumenty a kdy zadavatel uveřejnil Musí jej mít každý zadavatel, vždy pouze jeden (případně „státní“ NEN + jeden od komerčních provozovatelů) a je povinen uveřejnit jeho adresu ve Věstníku veřejných zakázek Dokumenty opatřené el. podpisem Profil zadavatele Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 9 Uveřejňování Zadavatelé jsou povinni uveřejňovat dokumenty od zahájení řízení až po ukončení plnění smlouvy (u VZMR pouze uzavřené smlouvy v hodnotě nad 500 000 Kč bez DPH). V podlimitním režimu na národní úrovni ve VVZ a v nadlimitním režim na evropské úrovni na Úředním věstníku EU se uveřejňuje: 1. Předběžné oznámení – od 1. října 2016 není povinné 2. Oznámení o zahájení zadávacího řízení 3. Oznámení o zrušení zadávacího řízení Na profilu zadavatele: 1. Zadávací dokumentace 2. Vysvětlení zadávací dokumentace 3. Změna nebo doplnění zadávací dokumentace 4. Výzva k podáním nabídek v ZPŘ a oznámení o zrušení ZPŘ Rozsah uveřejňovacích povinností Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 10 Uveřejňování Písemná zpráva zadavatele Oznámení o výsledku zadávacího řízení Všechny uzavřené smlouvy vč. všech dodatků v hodnotě nad 500 000 Kč bez DPH Dále: • Povinnost uveřejnit skutečně uhrazenou cenu, u dlouhodobých smluv vždy do 31. března za předcházející rok • Oznámení o změně závazku (smlouvy) – podlimit na VVZ, nadlimit na ÚVEU Výjimka v případě, že je smlouva uveřejněna v tzv. registru smluv – problematické – viz lhůta dle ZZVZ (15 dní) a ZRS (30 dní) + výklad k povinnosti uveřejnit skutečnou cenu (viz § 219). Rozsah uveřejňovacích povinností po uzavření smlouvy Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 11 Uveřejňování Neplnění zásadních uveřejňovacích povinností je správním deliktem (§ 269 ZZVZ), pokud zadavatel neuveřejní: a)oznámení o zadání veřejné zakázky nebo oznámení o uzavření rámcové dohody, b)oznámení o zrušení zadávacího řízení, c) oznámení o změně smlouvy na veřejnou zakázku, d)oznámení o změně doby trvání dynamického nákupního systému na veřejnou zakázku, e)písemnou zprávu zadavatele U veřejných zadavatelů se za delikt považuje i neuveřejnění uzavřené smlouvy na veřejnou zakázku Správní delikty Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 12 Komunikace s účastníky Ve lhůtě pro podání nabídek komunikuje zadavatel s účastníky pouze na základě: 1. Vysvětlení zadávací dokumentace (§ 98) – na žádost účastníka či z vlastní iniciativy zadavatele – zásada: vysvětlení musí být veřejné (uveřejněné) 2. Změna nebo doplnění zadávací dokumentace (§ 99) – zadávací podmínky mohou být změněny v průběhu lhůty pro podání nabídek. Pokud změna může rozšířit okruh účastníků, musí se vždy prodloužit lhůta pro podání nabídek na celou původní délku, v případě jiných změn se prodlouží přiměřeně 3. Prohlídka místa plnění (§ 97) – zejména v případě stavebních prací, prohlídka neslouží k poskytování vysvětlení zadávacích podmínek Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 13 Výčet Kvalifikace pro nadlimitní režim V nadlimitním režimu není zadavatel oprávněn požadovat prokázání jiné kvalifikace než: • Základní způsobilost • Profesní způsobilost • Ekonomická kvalifikace • Technická kvalifikace Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 14 Základní způsobilost (§ 74) Kvalifikace pro nadlimitní režim V nadlimitním režimu zadavatel musí požadovat prokázání, zda účastník: a) nebyl v zemi svého sídla v posledních 5 letech před zahájením zadávacího řízení pravomocně odsouzen pro trestný čin (majetkové, hospodářské) nebo obdobný trestný čin podle právního řádu země sídla dodavatele; b) nemá v České republice nebo v zemi svého sídla v evidenci daní zachycen splatný daňový nedoplatek, nedoplatek na pojistném nebo na penále na veřejné zdravotní pojištění, splatný nedoplatek na pojistném nebo na penále na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, c) není v likvidaci, proti němuž nebylo vydáno rozhodnutí o úpadku, vůči němuž nebyla nařízena nucená správa podle jiného právního předpisu nebo v obdobné situaci podle právního řádu země sídla dodavatele. Vybrané skutečnosti (písm. a)) prokazuje právnická osoba i statutární orgán (případně další osoby určené zadavatelem). Prokazuje se výpisem z Rejstříku trestů, potvrzením Finančního úřadu, potvrzením ČSSZ, čestným prohlášením. Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 15 Profesní způsobilost Kvalifikace pro nadlimitní režim Splnění profesní způsobilosti – v nadlimitním režimu povinně předložení výpisu z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné evidence. Dle úvahy zadavatele lze dále požadovat potvrzení, že účastník je: • oprávněn podnikat v rozsahu odpovídajícímu předmětu veřejné zakázky, pokud jiné právní předpisy takové oprávnění vyžadují, • členem profesní samosprávné komory nebo jiné profesní organizace, je-li takové členství pro plnění veřejné zakázky na služby jinými právními předpisy vyžadováno, nebo • odborně způsobilý nebo disponuje osobou, jejímž prostřednictvím odbornou způsobilost zabezpečuje, je-li pro plnění veřejné zakázky odborná způsobilost jinými právními předpisy vyžadována. Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 16 Kvalifikace pro nadlimitní režim I přes nesplnění základní způsobilosti může účastník obnovit svou způsobilost pokud doloží, že přijal dostatečná nápravná opatření, zejména: • uhrazení dlužných částek nebo nedoplatků, • úplná náhrada újmy způsobená spácháním trestného činu nebo pochybením, • aktivní spolupráce s orgány provádějícími vyšetřování, dozor, dohled nebo přezkum, nebo • přijetí technických, organizačních nebo personálních preventivních opatření proti trestné činnosti nebo pochybením. Posouzení, zda jsou opatření dostatečná, je na zadavateli. Self - cleaning Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 17 Základní východiska Ekonomická a technická kvalifikace účastníků Kvalifikace slouží k selekci dodavatelů na základě jejich dosavadního působení na trhu, kvalifikaci tak lze na rozdíl od způsobilosti splnit lépe či hůře a lze tedy objektivně určit, kdo je lépe kvalifikovaný Požadavky na prokázání kvalifikace musí být přiměřené ve vztahu k předmětu veřejné zakázky Zadavatel musí vždy stanovit rozsah a způsob prokázání kvalifikace dodavatele Zadavatel musí stanovit minimální úroveň pro splnění kritérií kvalifikace Dodavatelé mají právo se za účelem splnění stanovené kvalifikace spojovat – horizontálně v podobě společné nabídky (zpravidla tvoří konsorcia) či vertikálně v poddodavatelském řetězci Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 18 Ekonomické kvalifikační předpoklady Kvalifikace účastníků Zadavatel je oprávněn požadovat prokázání ekonomické kvalifikace v podobě požadavku na minimální dosažený obrat účastníka Požadavek na výši obratu stanovený nejvýše za 3 předcházející účetní období nesmí přesáhnout dvojnásobek předpokládané hodnoty veřejné zakázky Prokazuje se výkazem zisku a ztrát Nelze požadovat u služeb dle 71 CPV (architektonické apod.) Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 19 Technické kvalifikační předpoklady Kvalifikace účastníků Zadavatel je oprávněn požadovat předložení technické kvalifikace za účelem prokázání lidských zdrojů, technických zdrojů nebo odborných schopností a zkušeností nezbytných pro plnění veřejné zakázky v odpovídající kvalitě. Zejména se jedná o: a) Reference na předchozí dodávky, služby (za 3 roky) a stavební práce (za 5 let) b) Seznamy realizačních týmů a požadavky na jejich vzdělání c) Technické vybavení d) Počet zaměstnanců e) Vzorky, popisy f) Doklady o shodě g) Další viz § 79 ZZVZ Prokazuje se zejména čestným prohlášením a příslušnými doklady, u referencí na stavební práce rovněž osvědčením od předchozích zákazníků Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 20 Nová právní úprava při prokazování kvalifikace Kvalifikace účastníků Systém e-Certis (§ 86) Novinka v právní úpravě – účinné od 18. října 2018 Systém evidující doklady a osvědčení k prokázání splnění kvalifikace v jednotlivých státech EU Jednotné evropské osvědčení (§ 87) Čestné prohlášení o prokázání kvalifikace, nahrazuje doklady vydané orgány veřejné správy nebo třetími stranami (zadavatel nemůže toto právo vyloučit). Jednotný formulář na úrovni EU stanovený prováděcím nařízením Komise /EU/2016/7 - obsahuje identifikaci osob či orgánů, které jsou odpovědné za případné vystavení dalších dokladů, resp. odkaz na veřejné přístupné databáze/systémy, kde je možné relevantní informace ověřit. Cílem minimalizace administrativní zátěže dodavatelů - konkrétní doklady budou předkládat pouze pokud bude jejich nabídka vyhodnocena jako nejvhodnější. Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 21 Doklady Kvalifikace účastníků Čestná prohlášení Dodavatel je oprávněn nahradit kvalifikační doklady čestným prohlášením, pokud zadavatel nestanoví v nadlimitním řízení jinak. Seznam kvalifikovaných dodavatelů Dodavatel je oprávněn výpisem z tzv. seznamu kvalifikovaných dodavatelů, nahradit doklady prokazující a) Zápis v OR či jiném rejstříku v rozsahu , v jakém údaje ve výpisu ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů prokazují splnění kritérií profesní způsobilosti, a b) základní způsobilost. Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 22 Prokazování kvalifikace u společných nabídek a prostřednictvím poddodavatelů Kvalifikace účastníků Společné nabídky • Základní způsobilost a výpis z obchodního rejstříku každý dodavatel samostatně • Ekonomická a technická kvalifikace společně – lze se vzájemně doplnit (pokud zadavatel nestanoví v zadávacích podmínkách jinak) Prokázání prostřednictvím poddodavatelů (či jiných osob) • Poddodavatel prokazuje (na základě požadavku zadavatele) základní způsobilost a výpis z obchodního rejstříku • Dále doklady prokazující splnění chybějící části kvalifikace prostřednictvím jiné osoby • Písemný závazek jiné osoby k poskytnutí plnění určeného k plnění veřejné zakázky nebo k poskytnutí věcí nebo práv, s nimiž bude dodavatel oprávněn disponovat v rámci plnění veřejné zakázky, a to alespoň v rozsahu, v jakém jiná osoba prokázala kvalifikaci za dodavatele. Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 23 Technické podmínky Požadavky na vlastnosti předmětu veřejné zakázky, které zadavatel stanoví prostřednictvím: • parametrů vyjadřujících požadavky na výkon nebo funkci, popisu účelu nebo potřeb, které mají být naplněny, • odkazu na normy nebo technické dokumenty (ČSN aj.), nebo • odkazu na štítky. Dále také charakteristiky z hlediska vlivu na životní prostředí, odkazy na konkrétní výrobní proces atp. Není-li to odůvodněno předmětem veřejné zakázky, zadavatel nesmí zvýhodnit nebo znevýhodnit určité dodavatele nebo výrobky tím, že uvede odkaz na konkrétní dodavatele, výrobky, ochranné známky Odkaz pouze v případě, pokud stanovení technických podmínek nemůže být dostatečně přesné nebo srozumitelné. U každého takového odkazu zadavatel uvede možnost nabídnout rovnocenné řešení. Specifická úprava pro stavební práce: součástí musí být dokumentace v rozsahu vyhlášky MMR a soupis prací, dodávek a služeb s výkazem výměr – může být rovněž nahrazeno požadavky na výkon nebo funkci. Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 24 Obchodní podmínky Dvě základní podoby: 1. Podmínky nezahrnující všechny náležitosti smlouvy – zadavatel např. určí základní dodací podmínky, platební podmínky apod. – účastník pak v rámci své nabídky zapracuje tyto podmínky do svého návrhu smlouvy 2. Závazný vzor smlouvy – účastník je oprávněn pouze doplnit označená místa – zejm. identifikace, cena, technická specifikace plnění apod. Obchodní podmínky musí být stanoveny s ohledem na zásadu přiměřenosti. Veřejné zakázky - Zadávací řízení II© 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 25 Jistota Účelem je zajištění vázanosti účastníka nabídkou, tj. pokud vítězný účastník odmítne uzavřít smlouvu se zadavatelem, propadá složená jistota zadavateli Maximálně ve výši do 2 % předpokládané hodnoty veřejné zakázky nebo do 5 % předpokládané hodnoty veřejné zakázky, jestliže v zadávacím řízení bude použita elektronická aukce (§ 41) Formy jistoty: • Peněžní jistota složená na účet zadavatele • Bankovní záruka • Pojištění záruky Deloitte označuje jednu či více společností Deloitte Touche Tohmatsu Limited, britské privátní společnosti s ručením omezeným zárukou („DTTL“), jejích členských firem a jejich spřízněných subjektů. Společnost DTTL a každá z jejích členských firem představuje samostatný a nezávislý právní subjekt. Společnost DTTL (rovněž označovaná jako „Deloitte Global“) služby klientům neposkytuje. Podrobný popis právní struktury společnosti Deloitte Touche Tohmatsu Limited a jejích členských firem je uveden na adrese www.deloitte.com/cz/onas. Společnost Deloitte poskytuje služby v oblasti auditu, daní, poradenství a finančního a právního poradenství klientům v celé řadě odvětví veřejného a soukromého sektoru. Díky globálně propojené síti členských firem ve více než 150 zemích a teritoriích má společnost Deloitte světové možnosti a poskytuje svým klientům vysoce kvalitní služby v oblastech, ve kterých klienti řeší své nejkomplexnější podnikatelské výzvy. Přibližně 225 000 odborníků usiluje o to, aby se společnost Deloitte stala standardem nejvyšší kvality. Společnost Deloitte ve střední Evropě je regionální organizací subjektů sdružených ve společnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited, která je členskou firmou sdružení Deloitte Touche Tohmatsu Limited ve střední Evropě. Odborné služby poskytují dceřiné a přidružené podniky společnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited, které jsou samostatnými a nezávislými právními subjekty. Dceřiné a přidružené podniky společnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited patří ve středoevropském regionu k předním firmám poskytujícím služby prostřednictvím více než 5 000 zaměstnanců ze 41 pracovišť v 17 zemích. © 2019 Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář Mobilní aplikace Deloitte CZ Zpravodaje l Studie l Semináře l Novinky l Videa