Sociálně odpovědné zadávání veřejných zakázek Masarykova Univerzita, Právnická fakulta Brno, 8.10. 2019 SOVZ – obecný úvod „Odpovědné veřejné zadávání je proces, při kterém zadavatel nakupuje produkty, služby a stavební práce, které potřebuje, přičemž získává maximální hodnotu za peníze, vytvářením prospěchu pro společnost a ekonomiku, a minimalizací negativních dopadů na životní prostředí“ Co není SOVZ? -Výlučně vyhrazené zakázky (§ 38 ZZVZ) -Výlučně zaměstnávání dlouhodobě nezaměstnaných -Výlučně nakupování ekologicky šetrných výrobků a služeb -Svévolná, nahodilá a diskriminační praktika > Londýn – Olympiáda: 6 let příprav El. nástroj Vyloučená lokalita Udržitelná výstavba (doprava lodí, udržitelné dřevo, ….) Zapojení nezaměstnaných (dle HN v tisících osob) Občerstvení Bezdomovci Pochodeň Podpora na úrovni mezinárodní a evropské OSN: SDG No. 12.7 „Prosazovat udržitelné postupy v zadávání veřejných zakázek v souladu s národními politikami a prioritami“ EU: Směrnice 2014/24, Iniciativa EK Zvyšování dopadu veřejných investic efektivním a profesionálním zadáváním zakázek, Usnesení EP ze dne 4. října 2018, EU: iniciativa proti jednorázovým plastům, doporučení stran cirkulárního zadávání (balíček k cirkulární ekonomice) + odpadové směrnice UN a EU vydaly rov něž metodiky Situace OVZ v ČR §Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek §Nařízení vlády č. 173/2016 Sb., o stanovení závazných zadávacích podmínek pro veřejné zakázky na pořízení silničních vozidel §Usnesení vlády České republiky ze dne 24. července 2017 č. 531, o Pravidlech uplatňování odpovědného přístupu při zadávání veřejných zakázek a nákupech státní správy a samosprávy §Meziresortní pracovní skupina k OVZ (od podzimu 2017) ZZVZ – v souladu se směrnicí rovněž větší tlak směrem k OVZ – viz např. PTK, dělení VZ na části … Principy OVZ/UVZ Odpovědnost veřejné správy strategické zadávání, hledání udržitelných řešení a jejich promítání do politik, zlepšování postupů a řízení, participace Udržitelné náklady Zadavatel je řádný hospodář, postupuje v souladu s principy 3E, hledá „best value for public money“ Důstojné pracovní podmínky Zohledňování lidí a dopadů veřejné zakázky na lidi Férová soutěž a dodavatelské vztahy Otevřenost a transparentnost, férová hospodářská soutěž, včetně podpory malých a středních podniků, zohledňování dodavatelů a dopadů na ně – férové partnerství zadavatele s dodavatelem Ekologicky udržitelná řešení Témata OVZ §Podpora zaměstnanosti – nové cílové skupiny §Podpora získávání praxí (zatím ne vzdělávání) §Přístup sociálních podniků k VZ §Zohlednění malých podniků §Důstojné pracovní podmínky (úklid, ostraha, stavby) §Férové dodavatelské vztahy (včasné platby) §Etické nakupování §Nové výzvy v ekologicky šetrném zadávání U sociálních podniků – naše bistro (byť obchodní veřejná soutěž) Zohlednění malých podniků – DNS! ISO 20400:2017 Udržitelné nakupování je nakupování, které má nejpříznivější environmentální, sociální a ekonomický dopad v rámci celého životního cyklu a které se snaží minimalizovat negativní dopady. ISO 20400:2017 Jak na to? > Základní relevantní ustanovení v ZZVZ Ustanovení ZZVZ Oblast úpravy § 37 odst. 1 písm. c) a d) ZZVZ Jiné obchodní podmínky a zvláštní podmínka plnění § 38 ZZVZ Zakázky vyhrazené § 79 odst. 2 ZZVZ Technická kvalifikace § 89 odst. 2 ZZVZ Technická specifikace § 94 ZZVZ Štítky § 106 ZZVZ Přímé platby poddodavatelům § 114 a 116 ZZVZ Hodnocení nabídek Další relevantní ustanovení v ZZVZ Ustanovení ZZVZ Oblast úpravy § 30 písm. b) ZZVZ Výjimka ze zákona o zadávání veřejných zakázek § 35 ZZVZ Dělení zakázek na části § 48 odst. 5 písm. a) ZZVZ, § 48 odst. 8 ZZVZ Vyloučení účastníka zadávacího řízení pro nezpůsobilost § 60 an. ZZVZ Jednací řízení s uveřejněním § 68 an. ZZVZ Řízení se soutěžním dialogem § 138 ZZVZ Dynamický nákupní systém § 113 odst. 4 písm. a) ZZVZ Posuzování mimořádně nízké nabídkové ceny § 222 ZZVZ SOVZ v rámci contract managementu Statutární město Třinec Zvláštní požadavky na technickou kvalifikaci dodavatele Technická kvalifikace dodavatele Zadavatel: Statutární město Třinec Název VZ: Nakládání s komunálním odpadem ve městě Třinci/Sběrný dvůr Třinec Širší společenské zájmy: Požadavky na technickou kvalifikaci: systém řízení BOZP; emisní limity pro vozový park Předpokládaná hodnota VZ: 148 000 000/12 000 000 Kč bez DPH Právní předpis: ZZVZ Rozhodnutí ÚOHS ze dne 4. září 2018 ÚOHS-S0179/2018/VZ-25886/2018/513/EPi „145. Úřad v této souvislosti podpůrně odkazuje na usnesení vlády České republiky č. 531 ze dne 24. 7. 2017, o Pravidlech uplatňování odpovědného přístupu při zadávání veřejných zakázek a nákupech státní správy a samosprávy (dále jen „Pravidla o odpovědném přístupu“). ... Podle výše uvedeného pravidla mají veřejní zadavatelé, kteří jsou současně představiteli státní správy či samosprávy, rovněž požadovat, aby při plnění veřejných zakázek byly zajištěny důstojné pracovní podmínky. Jak posoudil Úřad již v úvodu svých závěrů tohoto rozhodnutí, zadavatel je veřejným zadavatelem ve smyslu § 4 odst. 1 písm. d) zákona, tedy současně představitel samosprávy (viz bod 43. až bod 45. odůvodnění tohoto rozhodnutí), a přestože při výkonu samostatné působnosti ho usnesení vlády k ničemu nezavazuje, jeví se přinejmenším jako vhodná „metodická pomůcka“ při zadávání veřejných zakázek samosprávy. Lze mít za to, že právě požadavek na certifikát OHSAS 18001 může přispět ke zvýšení bezpečnosti práce a ochrany zdraví.“ Rozhodnutí ÚOHS ze dne 4. září 2018 ÚOHS-S0179/2018/VZ-25886/2018/513/EPi „160. Podle § 2 odst. 2 zákona o obcích obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem.“ „167. Úřad v této souvislosti dále podpůrně odkazuje na pravidlo č. 1 uvedené v Pravidlech o odpovědném přístupu, které stanoví, že státní správa a samospráva má při pořizování zboží a služeb zohledňovat environmentální aspekty, čímž má usilovat mj. o omezení produkce znečišťujících látek, které se uvolňují do ovzduší, vody či půdy, stejně jako omezení uhlíkové stopy. Dále je zde uvedeno, že orgány veřejné správy mají postupovat tak, aby se »snažily pořídit výrobky, služby a práce s nižšími dopady na životní prostředí během jejich životního cyklu v porovnání s výrobky, službami a pracemi se stejnou hlavní funkcí, které by byly pořízeny jinak“. Environmentální požadavky, které státní správa a samospráva při nákupech uplatňuje, směřují k dosažení rovnováhy mezi environmentální šetrností, cenovou výhodností a dostupností na trhu.«. I s ohledem na uvedené je zřejmé, že snaha zadavatele o ekologičtější přístup mu nemůže být k tíži.“ „168. Pro posouzení přiměřenosti požadavku na emisní normu EURO IV pak může dle Úřadu analogicky posloužit nařízení vlády o stanovení závazných zadávacích podmínek pro pořízení vozidel, přestože se týká veřejných zakázek, jejichž předmětem je samotné pořízení silničních vozidel.“ Rozhodnutí ÚOHS ze dne 4. září 2018 ÚOHS-S0179/2018/VZ-25886/2018/513/EPi „172. Pokud má pro zadavatele zásadní význam, aby vozidla použitá při plnění veřejné zakázky splňovala určité emisní limity, jeví se jako vhodné stanovit požadavek na splnění emisních limitů jako podmínku účasti, resp. jako kritérium technické kvalifikace. Pokud by totiž zadavatel promítl svůj požadavek pouze do hodnotících kritérií, jak navrhuje navrhovatel, mohl by být vybrán dodavatel, jehož nabídka by byla kvalitativně horší než požadavky zadavatele, tj. nesplňující emisní normu EURO IV.“ „176. Úřad k vyjádření zadavatele, že zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů a příloha č. 9 vyhlášky 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zajišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší, stanoví minimální emisní limity nutné k povolení využívat vozidla, přičemž žádný nestanoví pro vozidla určená pro svoz komunálního odpadu emisní limity odpovídající normě EURO IV, podotýká (opět pouze logickou úvahou), že je zásadní rozdíl mezi vozidlem, které má s ohledem na emisní limit povoleno vůbec jezdit, a vozidlem, jež splňuje limity přispívající k ochraně životního prostředí, resp. ho co nejméně zatěžující“ Spalovna a komunální odpady Brno Zvláštní požadavky na technickou kvalifikaci dodavatele, hodnocení environmentálního aspektu Možnosti zapojení environmentálních kvalifikačních kriterií do zakázky Zadavatel: Spalovna a komunální odpady Brno Název VZ: Zajištění činností spojených se svozem odpadu – oblast I Širší společenské zájmy: Požadavky na technickou kvalifikaci a emisní limity pro vozový park Předpokládaná hodnota VZ: 43 200 000 Kč bez DPH Právní předpis: ZZVZ Hodnoticí kriteria A B C Počet vozidel podílejících se na plnění - celkem 9 24 5 Z toho vozidla s EURO 5 2 14 5 Z toho vozidla na LPG, CNG 2 1 0 Dosažené hodnoty 2 + 2 x 2 = 6 14 + 2 x 1 = 16 5 + 2 x 0 = 5 Úřad si vyžádal od účastníků správního řízení vyjádření ohledně reálného počtu vozidel fakticky potřebných k realizaci předmětu veřejné zakázky. Zadavatel ve svém vyjádření uvádí stejný počet vozidel, jaký uvedl v čl. 15.1.2.1 zadávací dokumentace (tj. celkem 5 vozidel), avšak podotýká, že tento počet nezahrnuje žádná rezervní vozidla. Navrhovatel uvádí, že na plnění zakázky by bylo potřeba celkem 6 vozidel a dále 2 rezervní. > Rozhodnutí ÚOHS ze dne 14. dubna 2009 ÚOHS-S336/2008/VZ-2572/2009/540/KKo „zadavatel má podle § 78 odst. 4 zákona možnost v rámci dílčích hodnotících kritérií, která vyjadřují ekonomickou výhodnost nabídky, stanovit kritérium zohledňující vliv způsobu plnění předmětu veřejné zakázky na životní prostředí. Takové dílčí hodnotící kritérium je obecně přípustné, avšak zadavatel je povinen při stanovení takového kritéria postupovat způsobem, aby dané hodnotící kritérium mělo vztah k předmětu veřejné zakázky a prokazatelně vyjadřovalo skutečný vliv plnění předmětu veřejné zakázky (v šetřeném případě tedy svoz zbytkového komunálního odpadu) na životní prostředí. Při stanovení dílčích hodnotících kritérií je zadavatel zároveň povinen respektovat zásady transparentnosti, nediskriminace a rovného přístupu“ Nemocnice s poliklinikou Havířov Zvláštní požadavky na technickou kvalifikaci dodavatele, hodnocení environmentálního aspektu Rozhodnutí o kvalifikačních požadavcích I - EMAS ÚOHS-S71/2011/VZ-9370/2011/540/MKr, ze dne 24. října 2011 Rozhodnutí ÚOHS ze dne 24. října 2011 ÚOHS-S71/2011/VZ-9370/2011/540/MKr 29. zadavatel je oprávněn stanovit pouze takové kvalifikační požadavky na prokázání kvalifikace, které bezprostředně souvisejí s předmětem veřejné zakázky a jsou přiměřené ve vztahu k druhu, rozsahu a složitosti veřejné zakázky. Pokud zadavatel stanoví požadavky na prokázání kvalifikace, které s plněním veřejné zakázky přímo nesouvisejí, ztrácí takovýto požadavek smysl, protože prokázání jeho splnění nic nevypovídá o skutečné schopnosti a způsobilosti uchazečů plnění veřejné zakázky zajistit. Rozhodnutí ÚOHS ze dne 24. října 2011 ÚOHS-S71/2011/VZ-9370/2011/540/MKr COMPET, jak vyjádřil v bodě 30, „…neshledal objektivní skutečnosti na straně zadavatele, které by odůvodňovaly jeho požadavek na doložení dokladu o registraci v systému řízení a auditu z hlediska ochrany životního prostředí (EMAS) nebo certifikátu řízení z hlediska ochrany životního prostředí vydaného podle českých technických norem akreditovanou osobou, neboť z vymezení předmětu veřejné zakázky uvedeného pod bodem 8.7.4.2. zadávací dokumentace vyplývá, že předmětem veřejné zakázky je upgrade stávajícího laboratorního informačního systému, tj. rozšíření stávajícího laboratorního informačního systému včetně souvisejících služeb: projekt, implementace, školení uživatelů, konverze dat, podpora náběhu provozu do požadovaného stavu“ Město Kadaň Zvláštní podmínka Strategický dokument SSZ: od 1.1.2015 je zadávání veřejných zakázek s podmínkou 10% ve směrnici města 12 osob (dlouhodobě nezaměstnaných + absolventů) je ročně zaměstnáno prostřednictvím VZ města s podmínkou 10% Pravidla pro zadávání VZMR městem Kadaň Čl. V odst. 3 Do zadávací dokumentace na stavební práce bude doplněna zvláštní podmínka na plnění veřejné zakázky: „zadavatel požaduje, aby alespoň 10% z celkového počtu pracovníků dodavatele, minimálně jeden, kteří se budou podílet na plnění zakázky, přijme dodavatel do pracovního poměru či s nimi uzavře dohodu o pracích konaných mimo pracovní poměr. Jedná se o pracovníky z řad sociální oblasti a oblasti zaměstnanosti, např. absolventy škol.“ (podmínky budou upřesněny v zadávací dokumentaci). Zvláštní podmínka se považuje za splněnou, v případě předložení potvrzení o tom, že v evidenci uchazečů se nenachází požadované profese kontaktním pracovištěm úřadu práce Kadaň. Příklad dobré praxe: Podmínka zaměstnávání Zadavatel: Město Kadaň Název VZ: Studentské náměstí Širší společenské zájmy: Požadavek na zaměstnávání znevýhodněných Předpokládaná hodnota VZ: 28 000 000 Kč bez DPH Právní předpis: ZVZ Celá případová studie http://sovz.cz/wp-content/uploads/2018/05/sovz_case_studies_kadan_180122.pdf ZD Čl. 8.6. –Ve smyslu § 44 odst. 10 Zákona zadavatel požaduje, aby alespoň nejméně 10 % z celkového počtu pracovníků – minimálně však jeden, kteří se budou podílet na plnění shora uvedené veřejné zakázky, bude pocházet z řad nezaměstnaných absolventů škol. (Pozn.: tj. absolvent školy do dvou let od ukončení přípravy na povolání, kteří jsou evidování ÚP a jejichž evidence je ukončena pro účely vzniku rozhodného pracovněprávního vztahu) –Uchazeč prokázal splnění podmínky prohlášením (vzor v ZD), která je součástí nabídky (čl. 8.6.2.) –Vítězný uchazeč před podpisem smlouvy předloží seznam „cílových“ osob potvrzený příslušným ÚP společně s prohlášením o celkovém počtu osob (čl. 8.6.3.) –Nesplnění povinnosti vede k následkům dle § 82 odst. 4 ZVZ (čl. 8.6.4.) SSZ: od 1.1.2015 je zadávání veřejných zakázek s podmínkou 10% ve směrnici města 12 osob (dlouhodobě nezaměstnaných + absolventů) je ročně zaměstnáno prostřednictvím VZ města s podmínkou 10% Pravidla pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu městem Kadaň Čl. V odst. 3 Do zadávací dokumentace na stavební práce bude doplněna zvláštní podmínka na plnění veřejné zakázky: „zadavatel požaduje, aby alespoň 10% z celkového počtu pracovníků dodavatele, minimálně jeden, kteří se budou podílet na plnění zakázky, přijme dodavatel do pracovního poměru či s nimi uzavře dohodu o pracích konaných mimo pracovní poměr. Jedná se o pracovníky z řad sociální oblasti a oblasti zaměstnanosti, např. absolventy škol.“ (podmínky budou upřesněny v zadávací dokumentaci). Zvláštní podmínka se považuje za splněnou, v případě předložení potvrzení o tom, že v evidenci uchazečů se nenachází požadované profese kontaktním pracovištěm úřadu práce Kadaň. Smluvní dokumentace ??? ZD: „Uchazeč je povinen v případě ukončení pracovněprávního vztahu ve smyslu shora přijatého pracovníka před skončením plnění zakázky (díla) bez zbytečného odkladu, nejpozději však do tří dnů, přijmout nového pracovníka z řad uvedených osob.“ (čl. 8.6.5.) Shrnutí pozitiva Podpora konkrétní cílové skupiny (výběr dle potřeb zadavatele-města) Příspěvek k aktivizaci cílových osob Systematický/strategický přístup a spolupráce negativa … Rozhodnutí ÚOHS-S0734/2016/VZ-04395/2017/543/MŠl ze dne 7. 2. 2017 Z bodu 96: „Lze tedy konstatovat, že zadavatel požadavkem na zaměstnání nezaměstnaných absolventů škol na realizaci veřejné zakázky dodržel zákonem vymezenou oblast, tj. oblast zaměstnanosti, a tedy že ustanovení § 44 odst. 10 zákona dává zadavateli možnost takovou zvláštní podmínku stanovit. Úřad však konstatuje, že je nezbytné, aby tato zvláštní podmínka zaručovala rovný přístup ke všem potenciálním uchazečům o veřejnou zakázku.“ Rozhodnutí ÚOHS-S0734/2016/VZ-04395/2017/543/MŠl ze dne 7. 2. 2017 Z bodu 98: „Z dikce ustanovení § 44 odst. 10 zákona tedy vyplývá, že předmětné podmínky jsou vázány na předmět veřejné zakázky, a nikoliv na osobu dodavatele. Je přitom nepochybné, že hlavním cílem zadavatele při vymezení předmětné zvláštní podmínky bylo, aby při realizaci veřejné zakázky byli zaměstnáni absolventi škol, kteří jsou vedeni na úřadu práce.“ Dle názoru Úřadu by tedy měl zadavatel primárně sledovat naplnění cíle zaměstnat při realizaci veřejné zakázky nezaměstnané absolventy škol, přičemž by mu jistě neměla vadit skutečnost, že pracovněprávní vztah s nezaměstnanými absolventy škol uzavře subdodavatel uchazeče, neboť podstatný je fakt, že se daná nezaměstnaná osoba (absolvent školy) bude podílet na realizaci veřejné zakázky, a nikoli to, zda uzavře pracovněprávní vztah přímo s vybraným uchazečem či s jeho subdodavatelem. V kontextu s požadavkem na naplnění zadavatelova cíle zaměstnat nezaměstnané absolventy škol je tudíž neodůvodněné omezení zadavatele, aby pouze uchazeč přijal nezaměstnané absolventy škol do pracovního poměru či na dohodu o pracích konaných mimo pracovní poměr, když zákon umožňuje plnění veřejné zakázky rovněž prostřednictvím subdodavatele. Rozdíl v aplikaci Výhrada (§ 38) •Požadavek zaměstnávání cílové skupiny (OZP) BEZPROSTŘEDNÍM DODAVATELEM bez ohledu na eventuální poddodavatele Zvláštní podmínka (§ 37) Hodnocení (§ 116) •Požadavek zaměstnávání cílové skupiny pří plnění veřejné zakázky bez ohledu na konkrétního zaměstnavatele • Statutární město Děčín Hodnocení Strategický plán sociálního začleňování Děčína pro období 2018 – 2020 „Pracovní příležitosti pro dlouhodobě nezaměstnané, a tedy i příležitosti pro zapojení sociálních podniků, lze podpořit pomocí společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek ze strany města. Město může v zadávací dokumentaci uvést například podmínku stanovující zaměstnání dlouhodobě nezaměstnaných na realizaci zakázky.“ ZD Hodnocení: „počet (max. 5) zapojených osob se ztíženým přístupem na trh práce (tj. uchazeč o zaměstnání, který byl bezprostředně před započetím plnění zakázky veden v evidenci uchazečů o zaměstnání nepřetržitě déle než 5 měsíců na Úřadu práce České republiky) pak tvoří 20 % z celkového hodnocení“ V zakázce na nakládání komunálním odpadem byla nabídka zavazující se k zařazení max. počtu znevýhodněných rovněž cenově nejvýhodnější. Příklad dobré praxe: Hodnocení zaměstnávání Zadavatel: Statutární město Děčín Název VZ: Nakládání s odpady Širší společenské zájmy: Požadavek na zaměstnávání znevýhodněných Předpokládaná hodnota VZ: 286 000 000 Kč bez DPH Právní předpis: ZVZ Celá případová studie http://sovz.cz/wp-content/uploads/2018/11/sovz_case_studies_decin_cz.pdf STRATEGICKÝ PŘÍSTUP Dosavadní zkušenost -Strategie veřejného zadávání/nakupování (?) -Dílčí strategie zohledňující veřejné nákupy (Strategie sociálního začleňování Kadaň, Děčín) -Strategie udržitelnosti (SUR LBK, SUR ÚK) -Strategie udržitelného veřejného nakupování Zahraniční inspirace -Velká Británie -Univerzity a jejich strategie -Nizozemsko -Sustainable procurement convenant Strategie King‘s College První strategie SOVZ univerzity (účinná od 1. března t.r.) Předpokládaná revize za 2, resp. 3 roky. Propojení s dalšími strategickými dokumenty: -Service Strategy -Environmental Sustainability Strategy -Sustainable Food Policies -Fair Trade Policy DŮRAZ NA CONTRACT A SUPPLIER MANAGEMENT Transport for London Řízení vztahu, jeho monitoring a vyhodnocování Implementační plán DŮRAZ NA SDÍLENÍ A SPOLUPRÁCI Nákupní konsorcia LUPC APUC SUPC NWUPC NEUPC … Dosavadní zkušenosti MUNI s SOVZ Zdroj: http://sovz.cz/wp-content/uploads/2018/09/sovz_newsletter_no22_zari_2018.pdf Zdroj: https://ec.europa.eu/environment/gpp/pdf/news_alert/Issue_81_NewsAlert_June.pdf Projekt „Podpora implementace a rozvoje sociálně odpovědného veřejného zadávání“ MPSV reg.č. CZ.03.3.60/0.0/0.0/15_018/0000732 www.sovz.cz Adam Gromnica, adam.gromnica@mpsv.cz Projekt „Podpora implementace a rozvoje sociálně odpovědného veřejného zadávání“ MPSV reg.č. CZ.03.3.60/0.0/0.0/15_018/0000732 www.sovz.cz Adam Gromnica, adam.gromnica@mpsv.cz