DĚTSKÁ PRÁCE – PRÁVNICKÉ, EKONOMICKÉ, PEDAGOGICKÉ A SOCIOLOGICKÉ ARGUMENTY. Postavení o ochrana nezletilých v pracovním právu Michal Blažek a Roman Zapletal 3. hodina CÍLE HODINY: PŘÍPRAVA NA MOOT-COURT VIDEO I ÚČEL PRÁVA •Právo má reagovat na společenské problémy, ne na problémy uvnitř sebe. Jaký je nejlepší zájem dítěte? Zájem dítěte musí být předním hlediskem při jakékoli činnosti týkající se dětí. •These kinds of activities contribute to children´s development and to the welfare of their families, they provide them with skills ad experience, and help to prepare them to be productive members of society during their adult life. ČL. 6/1 ÚMLUVY O PRÁVECH DÍTĚTE •Státy zabezpečují v nejvyšší možné míře zachování života a rozvoj dítěte. EVROPSKÁ SOCIÁLNÍ CHARTA •ESCH chrání rodinu jako těleso žijící pohromadě. Rodina jakožto základní jednotka společnosti má právo na vhodnou sociální, právní a hospodářskou ochranu k zajištění svého plného rozvoje. INDIVIDUALITA DÍTĚTE •Co říci k nezletilým? Primárně musíme mít na paměti, že každý nezletilý je jiný, každý má jiné schopnosti, narodil se do odlišného prostředí, setkává se s jinými životními okolnostmi, dochází do rozdílné školy, a to vše se odráží na individualitě každého nezletilého jedince. Téměř magický pojem dětství proto lze velice těžko vymezit a jakýkoliv případný legislativní pokus o uvedené by se měl opírat o celou řadu psychologických i pedagogických výzkumů. Nezletilí jsou různě biologicky vyspělí, různě mentálně i psychicky zralí. Jejich vývin závisí na celé paletě faktorů, krom těch výše uvedených ještě třeba na kamarádech, dostatku dobrých vzorů a na (kvalitě) trávení volného času. FINANČNÍ GRAMOTNOST •Čím dříve si budou moci vydělávat, tím dříve se naučí zacházet s penězi. DĚTSKÁ PRÁCE KONZERVUJE CHODOBU RODINY. DOZOR A PŘEHLED •Radši ať pracují, než aby doma koukali na horory a hráli agresivní brutální střílečky. Pro psychosociální vývoj udělá výkon práce (ve společnosti rodiče) více, než ne ničím nekontrolované činnost na internetu. •Musíme upozornit na fenomén virtuálních drog, na počítačové a televizní médium, zobrazující násilí, her majících vliv na lidskou psychiku. • VIDEO II KONJUNKTURA •Dětem by mělo být umožněno pracovat. Je to výhodné pro ekonomiku v době konjunktury, když na trhu práce není kde brát mezi dospělými. MAKROEKONOMICKÉ HLEDISKO •Méně práce pro děti znamená více práce pro dospělé. SCHOPNÉ DĚTI •Měli bychom mít na paměti, že existuje mnoho nedůvěryhodných, málo odpovědných a nekompetentních dospělých stejně jako existují děti důvěryhodné, odpovědné a kompetentní. •Větší zapojení nezletilých do společnost a jejich plná a aktivní účast na trhu práce v kombinaci s lepším přístupem k přípravě na povolání a ke kvalitnímu vzdělávání, stejně jako dostatečná a lépe zacílená sociální ochrana, jsou základními nástroji pro zlepšení kvality života a podpor sociální soudržnosti. •Dítě kromě zapojení do společnosti a přípravě k povolání nasaje též pracovní návyky. ZÁVISLOST •Pozorujeme „trestnou činnost z nudy“, z nedostatku dobrých vzorů způsobených nezájmem či absencí volného času rodičů. Závislost na PC hrách nabývá stejných atributů jako závislost na heroinu. KONZERVATISMUS •Věková hranice je historická danost, svědčí o po staletí prověřeném celospolečensky nastoleném konsenzu. VIDEO III VYŠŠÍ PORODNOST •Pokud si bude moci dítě dříve vydělávat, zvýší se celkový příjem rodiny. Rodiče se pak nebudou obávat mít více dětí. NEPŘIJATELNOST VŠECH FOREM PRÁCE •Úspěšné řešení problému dětské práce vyžaduje komplexní přístup. Zaměříme-li se na potlačení pouze nejhorších forem dětské práce (prostituce), může to mít za následek pouhé přesunutí problému z jedné skupiny dětí na jinou. Pokud by se práva dítěte posuzovala a klasifikovala na základě různých forem zneužití, znamenalo by to popření rovných šancí jednotlivých skupin dětí v prosazování jejich přirozených lidských práv. Za dětskou práci je proto potřeba považovat i práci v domácnosti a zemědělskou práci. Tomu by pomohlo zavedení funkční registrace obyvatelstva v rozvojových zemích. NEZAMĚSTNANOST •Opomenout nelze ani otázku nezaměstnanosti a s ní související nedostatečnou pracovní seberealizaci mládeže. Nezaměstnaní absolventi středních škol se nacházejí ve vyšším ohrožení, že se stanou pachateli kriminálních deliktů. Často však právě tito jedinci vykazovali známky problematického chování již před vstupem na pracovní trh. J. A. KOMENSKÝ •Od 17. století se v západní společnosti začíná uvažovat o dětech jako bytostech, které mají specifické vývojové potřeby. K pedagogickým a náboženským myslitelům, kteří si tuto skutečnost uvědomovali již s plnou naléhavostí, patřil J. A. Komenský. Dítě je u něj přirovnáváno ke „klíčícímu semeni“, „stromku božímu“, „vylíhnutému ptáčeti“. Komenský neváhá sáhnout ani po skutečně „velkých“ metaforách, dítě je „perla nebes“, „klenot vlasti a církve“ (Komenský [1657]1958, 37 a 291). Tyto obraty naznačují, že děti začínají mít svébytnou společenskou hodnotu, specificky u Komenského se s nimi již počítá v plánu všeobecné obnovy a nápravy společnosti (k tomu má přispět také výchova od raného dětství a systematicky pojaté a všeobecně dostupné školní vzdělávání). DŮCHODY •Díky dětské práci stoupne objem vykonané práce. •S prací stoupne zisk do státní poklady a důchodový systém bude zachráněn. DOBŘE NASTAVENÉ PARAMETRY •Pokud namáhavost práce bude odpovídat věku, ať klidně v omezené míře pracují. ŽIVOTNÍ ŠTĚSTÍ •Zapomínáme, že chvíle s partnerem a s dětmi nevyrovnají žádné peníze a ani úspěch. VÝCHOVA •Dětství by mělo probíhat pod hesly: „péče i kontrola, ochrana i regulace“. RELIKT MINULOSTI •Už nejsme v polovině 19. století, nebojujeme proti dětské práci v továrnách. TRESTNÍ PRÁVO •O snižování trestněprávní hranice („Kdo v době spáchání činu nedovršil patnáctý rok svého věku, není trestně odpovědný.“) se píše a diskutuje o sto šest. Tvrdí se, že nezletilci dospívají rychleji. Tak proč by nemohli i pracovat dříve? •Děti páchají stále sofistikovanější trestné činy, tj. jsou schopny je více promýšlet, což je dáno jejich rychlejším dospíváním a větším přístupem k informacím. PARADOXY VĚKOVÝCH HRANIC •Dle současných norem je dítě schopné sdělit svůj názor v soudním řízení ve dvanácti letech a od dosažení čtrnácti let věku se bránit zásahu do své tělesné a duševní integrity, a to i proti vůli svého zákonného zástupce. Může tak vyhodnotit výhody a dopady případné náročné operace. Pracovat ale ještě nemůže. OBČANSKÉ PRÁVO •Navíc obecné soukromé právo (občanské právo) se vydalo cestou individuálního posuzování jednotlivce, ten nabývá svéprávnosti postupně. Vzdalo se ambice v průběhu dospívání nezletilého stanovovat dílčí hranice svéprávnosti a odpovědnosti. Tím se odchýlilo od dřívější právní úpravy. PILÍŘ PSYCHIKY A MORÁLNÍ PILÍŘ •Takové druhy činností přispívají k rozvoji dítěte, osvojování si dovedností a zkušeností, které jsou pozitivním přispěním do jejich dospělého života a ulehčením ve fázi zařazování do společnosti. Práce napomáhá formovat jejich morální základ, podporuje dobrou psychiku dítěte. Uvedený fakt je stále důležitější. V současné době téměř každý člověk někdy vyhledal pomoc psychologa, nebo nad ní alespoň uvažuje. ČINNOST K.U.R.S. •Povolená kulturní, umělecká, reklamní a sportovní činnost může být často náročnější než jiné (lehké) práce. ZDROJE •CIRBUSOVÁ, Martina. Ohrožené dítě a jeho práva. Filosoficko-právní analýza problému. [online]. Brno, 2017 [cit. 2019-04-26]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/u8jsw/. Disertační práce. Masarykova univerzita, Právnická fakulta. •FIRSTOVÁ, Jana. Věk dítěte jako determinanta trestně právní odpovědnosti z hlediska etopedie [online]. Brno, 2009 [cit. 2019-04-26]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/erz93/. Rigorózní práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. •LOJKOVÁ, Jana. Ochrana práv dítěte (filozoficko-právní analýza problému) [online]. Brno, 2012 [cit. 2019-04-25]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/gvt8e/. Disertační práce. Masarykova univerzita, Právnická fakulta. Vedoucí práce Tatiana Machalová. •LORENZOVÁ, Jitka: Sociální pedagogika – věda, praxe, profese. K problému utváření oborové a profesní identity sociální pedagogiky [online]. Brno, 2017 [cit. 2019-04-25]. Dostupné na: https://www.muni.cz/lide/241159-jitka-lorenzova/kvalifikace. Habilitační práce. Pedagogická fakulta. Masarykova univerzita. •NOVOTNÁ, Věra. Dětská práce – problém, s nímž zápolí celý svět (1. část). Právo a rodina. 2002, č. 5, s. 3n ZADÁNÍ A PŘÍPRAVA MOOT COURTU