Studentský podnikatelský inkubátor 2019/2020 Blok I Obsah bloku – CO?  Organizace kurzu  Podmínky ukončení  Podnikání  Realita a očekávání  Podnikatel a zaměstnanec  Začátek podnikání  Inovační proces  Životní cyklus výrobků a služeb  Workshop – tvorba týmů  Samostatná práce Obsah kurzu  BLOK I – CO? 3. 10. 2019  BLOK II – KDE? 17. 10. 2019  BLOK III – KOMU? 31. 10. 2019  BLOK IV – KDO? 14. 11. 2019  BLOK V – JAK? 28. 11. 2019  BLOK VI – KDY? 12. 12. 2019 Organizace kurzu  Průběh  6 čtyřhodinových bloků  kombinace přednášky a cvičení  povinná účast na pravidelné výuce s možností jedné absence  Ukončení  splnění průběžných úkolů  zpracované podnikatelské studie (struktura v ISu)  úspěšná týmová obhajoba projektu  „Pokud vás první verze vašeho produktu nepřivádí do rozpaků, uvedli jste ho na trh příliš pozdě.“ Reid Hoffman (LinkedIn)  „Ať je strategie jakkoli krásná, občas je dobré se podívat na výsledky.“ Winston Churchill  „Trvá 20 let dobré jméno vybudovat a 5 minut jej ztratit.“ Warren Buffett  „Když nemáte konkurenci, konkurujte sami sobě!“ Michal Kopecký Podnikání  co je to podnikání?  co je k podnikání třeba?  co je podnikatelské prostředí? Co je to podnikání?  "Kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku, je považován se zřetelem k této činnosti za podnikatele.„ (NOZ) Co je k podnikání třeba? nápad peníze čas zákazník produkt právo lidé dodavatel strategie systém schopnosti výhoda zázemí konkurent vize stát trpělivost štěstí motivace Co je podnikatelské prostředí?  Makrookolí  P – politické a legislativní prostředí  E – ekonomická situace  S – socio-demografické prostředí  T – technické faktory  Mikrookolí  zákazníci  dodavatelé  odběratelé  konkurenti  komunita Realita a očekávání  riziko je nedílná součást podnikání  vymýšlení už vymyšleného je drahé a zdržuje  řadu věcí lze ovlivnit, ale řadu taky ne  jít za svým snem a vytrvat nestačí  jeden úspěch dlouho nevydrží  kontakty dělají úspěchy  práce v začínajícím podniku je tvrdá Kudy vede cesta?  to na čem děláte:  by vás mělo aspoň trochu bavit  měli byste k tomu mít schopnosti  mělo by to být dostatečně zpeněžitelné  většinu fungujících firem zakládají lidé s vysokoškolským titulem a alespoň 6 lety praxe ve firmě (Kauffman Foundation)  celek je víc než jen součet částí  zákazník a jeho potřeby jsou střed světa Na co se připravit?  počáteční investice je odepsaná  spoluvlastnictví je horší, než manželství  i když o nápadu mluvíte, nikdo vám ho neukradne  neustálé učení se a sebezdokonalování je nutnost  včas odejít je umění, ne ostuda  investor je prostředek, ne cíl  většina start-up projektů jsou kopie odsouzené k nezdaru http://blog.pavelsimecek.cz/tezko-napodobitelny-uspech/ Jak začít? Upřímně!  Chci podnikat, nebo musím?  Proč považuji podnikání za svou cestu?  Co očekávám, že mi podnikání přinese?  Mám nápad, kterému věřím?  Preferuji jistotu, nebo jsem ochotný/á riskovat?  Jsem ochotný/á něco obětovat a co?  Kdo další a koho dalšího ovlivní mé rozhodnutí?  Zvládnu případný neúspěch? Podnikatel a zaměstnanec  zaměstnanec má  jistotu a zázemí  definovanou práci  stanovený plat  stanovenou pracovní dobu  podnikatel je  holka pro všechno a něco navíc  sám sobě pánem (au…)  sám za sebe odpovědný  ochotný pracovat 24/7 za nejistý plat Začátek podnikání  převzetí zavedeného podniku  modifikovaná kopie existujícího podniku  franchisa  podnikání pro podnikání  inovativní nápad Převzetí zavedeného podniku  částečně překonané počáteční obtíže  historicky zafixované výhody i chyby  dodavatelsko-odběratelské vztahy  zavedená klientela  finanční historie podniku  obtížné prosazovaní změn (jediná šance)  rodinné podniky, maloobchodní prodejny, restaurace, specifické provozy Kopie existujícího podniku  „umím to líp“  je třeba vybudovat konkurenční výhodu  na lepším místě / na vhodném místě  lepší servis, kvalitnější služba, …  nižší ceny  lepší / vhodnější / komplexnější nabídka  …  ověřená a fungující koncepce  rizika konkurence se zavedenými podniky  nedostatek zkušeností Franchisa  „licence (právo) opravňující franchisanta k provozování odbytové koncepce franchisora vlastním jménem na vlastní účet“  ověřený, zavedený koncept  historie značky  podpora franchisanta franchisorem  výrazně větší úspěšnost http://www.czech-franchise.cz/franchising/definice-a-pojmy-ve-franchisingu/ Podnikání pro podnikání  v typických profesích  řemeslníci, agenti, lektoři, autoři, účetní,…  jinak to nejde, nebo je málo příležitostí  podnikatelský základ je součástí (re)kvalifikace  nenáročné na investice  náročné na uživení  extrémně závislé na poptávce, referencích, kontaktech, reputaci, stálých zákaznících,…  velmi silná konkurence, malé rozdíly Inovativní nápad  nový koncept podnikání  postavený na snu, nápadu, nedostatku  produkt na trhu chybí, je nový  obtížný pro odhad budoucí poptávky  velké riziko neúspěchu  riziko kopírování konkurencí  vše je třeba vybudovat od nuly  nejzábavnější Sen, nápad a koncept  nápad je sen napsaný na papír  nápad je jen začátek  složitější není nutně lepší (právě naopak)  musí existovat způsob, jak nápad zpeněžit  nápad je třeba rozpracovat do podoby konceptu se všemi vazbami a souvislostmi  XMind (http://www.xmind.net/)  Simplemind (http://www.simpleapps.eu/simplemind/)  Myšlenkové mapy (http://www.myslenkove-mapy.cz) Inovační proces Sběr nápadů a námětů Třídění a redukce Konkretizace nápadu Analýza návratnosti Tržní testování Uvedení na trh Kontinuální inovace  na trhu vyhrávají ti, kteří  respektují zákazníka jako střed svého světa  akceptují zaměstnance jako nejdůležitější zdroj  sledují a respektují konkurenci  spolupracují s dodavateli  vylepšují své produkty  jsou odpovědní  investují  počítají  propagují Životní cyklus výrobků a služeb  Fáze uvedení – nízká zaváděcí cena, vysoké náklady na distribuci a prodej, nízký zisk  Fáze růstu – rostoucí objemy prodeje, klesající podíl nepřímých nákladů, rostoucí zisk  Fáze zralosti – klesá podíl původního výrobce, nejvyšší zisk  Fáze úpadku – změny v potřebách spotřebitelů, snížení poptávky po výrobku Otázky…? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? Úkol 1 Do 10. 10. 2019 odevzdat do odevzdávány v ISu soubor se stručným popisem podnikatelského záměru a kompletním složením týmu. Elevator Pitch  Kdo je součástí mého týmu.  Co je moje myšlenka.  Jak jsem s tou myšlenkou daleko.  Jaké trhy existují pro uplatnění mé myšlenky.  Jaké výhody na těchto trzích mám.  Jaké výhody mám oproti konkurenci.  Jak hodlám získat peníze.  Kolik budu potřebovat celkem.  Kolik z toho budu potřebovat financovat externě.  Co za to nabízím investorovi.  Jaký je potenciální zisk pro investora. Literatura  SRPOVÁ, J. a kol. Podnikatelský plán a strategie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 194 s. ISBN 978-80-247-4103-1.  KORÁB, V. a kol. Podnikatelský plán. 1.vyd. Brno: Computer Press, 2007. 216 s. ISBN 978-80-251-1605- 0.  FOTR, Jiří a Ivan SOUČEK. Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 356 s. ISBN 8024709392.  KAPLAN, Robert S. a David P. NORTON. Strategy maps :converting intangible assets into tangible outcomes. Boston: Harvard Business School Press, 2004. xviii, 454. ISBN 1591391342 Zajímavé odkazy  http://blog.ocasek.cz/2014/03/06/proc- nemam-rad-investory/  http://blog.marshi.cz/2015/03/12/proc-s- vasim-startupem-neuspejete/  http://www.mobilmania.cz/bleskovky/vyb rali-rekordni-castku-na-kickstarteru-ale- stejne-zkrachovali/sc-4-a- 1332653/default.aspx  http://turek.co/post/72916289433/everpix