10.11.2019 1 INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ (IPPC) Ilona Jančářová 2019 podzim EVROPSKÁ PRÁVNÍ ÚPRAVA  Směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích  Nařízení 166/2006 Sb., kterým se zřizuje Evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek PRAMENY PRÁVNÍ ÚPRAVY (vše ve znění pozdějších předpisů)  Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů,  Vyhl.č. 288/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o integrované prevenci  Z.č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí  Nař.vl.č. 145/2008 Sb., kterým se stanoví seznam znečišťujících látek a prahových hodnot a údaje požadované pro ohlašování do integrovaného registru znečišťování životního prostředí 10.11.2019 2 ZÁKON O INTEGROVANÉ PREVENCI  Účel zákona - při povolování provozu určitých zařízení zabezpečit integrovaný výkon veřejné správy  Cíl - dosáhnout vysoké úrovně ochrany životního prostředí jako celku INTEGROVANÉ POVOLENÍ Integrované povolení – rozhodnutí, kterým se stanoví podmínky k provozu zařízení a které se vydává namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjádření a souhlasů vydávaných podle zvl. předpisů v oblasti ochrany ŽP, ochrany veřejného zdraví a v oblasti zemědělství, pokud to tyto předpisy umožňují. IPPC se nevztahuje na: -emise a imise radioaktivních látek -nakládání s GMO INTEGROVANÉ POVOLENÍ Správní akty nahrazované integrovaným povolením jsou v režimu těchto zákonů (viz MŽP Čj. /ENV/13): • Vodní zákon (§ 126 odst. 5) • Zákon o ochraně ovzduší (§ 40 odst. 2) • Zákon o odpadech (§ 82 odst. 2) • Lázeňský zákon (§ 37 odst. 6) • Zákon o ochraně veřejného zdraví (§ 31 odst. 1) • Veterinární zákon (§ 77a) 10.11.2019 3 POSTUP INTEGROVANÉHO POVOLOVÁNÍ 1. Žádost o vydání integrovaného povolení (předběžná informace o žádosti – na žádost provozovatele); součástí žádosti je „Základní zpráva“ 2. Postoupení žádosti a její zveřejnění 3. Vyjádření subjektů 4. Ústní jednání o žádosti 5. Rozhodnutí 6. Opravné prostředky proti rozhodnutí 7. Kontrola – přezkum plnění závazných podmínek 8. Přechod, změna a zánik integrovaného povolení ŘÍZENÍ IPPC - SUBJEKTY Účastníci řízení:  provozovatel zařízení  vlastník zařízení  obec a kraj, na jejichž území je nebo má být zařízení umístěno  obce nebo kraje, na jejichž území může toto zařízení ovlivnit životní prostředí  spolky, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy nebo hospodářské komory,  ten, kdo by jím byl podle zvláštních právních předpisů ŘÍZENÍ IPPC - SUBJEKTY Další osoby nemající postavení účastníka:  Úřad příslušný k rozhodování (KÚ, MŽP)  Příslušné DOSS  Odborně způsobilá osoba  každý 10.11.2019 4 PŘÍKLAD  Bude účastníkem řízení o vydání integrovaného povolení majitel pozemku, nacházejícího se v bezprostřední blízkosti povolovaného provozu? PŘÍKLAD  Krajský úřad Středočeského kraje (správní orgán I. stupně) vydal dne 9. 2. 2004 rozhodnutí, kterým udělil integrované povolení akciové společnosti Č. podle § 13 odst. 3 zákona o integrované prevenci pro Rafinérii Kralupy, a to s platností do 31. 12. 2013 k provozování zařízení rafinérie minerálních olejů a plynů a chemická zařízení na výrobu základních organických látek. V integrovaném povolení nebyly vůbec stanoveny emisní limity pro vypouštění do vod a problematika vodního hospodářství byla z jeho projednávání úplně vyňata z důvodu nedokončeného vodoprávního řízení ve věci vypouštění odpadních vod z Rafinérie Kralupy. Správní orgán I. stupně poté problematiku čistírny odpadních vod řešil tak, že uložil provozovateli podmínku požádat o změnu integrovaného povolení po ukončení zmíněného vodoprávního řízení (podmínka E 1). POVINNOSTI PROVOZOVATELE ZAŘÍZENÍ • Provozovat zařízení v souladu s vydaným povolením • Ohlásit každou plánovanou změnu v provozu • Ohlásit neprodleně všechny mimořádné situace a přijmout opatření k omezení dopadů na ŽP • Vést evidenci údajů o plnění podmínek povolení Zákaz provozovat zařízení bez platného integrovaného povolení. 10.11.2019 5 PROVOZ ZAŘÍZENÍ IPPC  Zpráva o plnění podmínek integrovaného povolení (každoročně)  Přezkum závazných podmínek int. povolení – řádný (každých 8 let) – mimořádný: - obligatorně ze zákona (§ 18/2-4) - na základě uvážení (§ 18/6)  Na výkon přezkumné činnosti se vztahuje zákon o kontrole ZMĚNA A ZÁNIK IPPC  Řízení o změně povolení (na žádost i z moci úřední)  Přechod práv a povinnosti z IP na právního nástupce  Zánik povolení IPPC  Ukončení provozu zařízení – Povinnost posoudit stav znečištění půdy a podzemních vod a učinit kroky nezbytné k odstranění znečištění – Povinnost vždy uvést místo provozu zařízení do stavu, který nebude představovat žádné významné riziko pro zdraví a ŽP – Další podmínky stanoví příslušný úřad PŘÍKLAD  Krajský úřad Pardubického kraje (správní orgán I. stupně) vydal rozhodnutím ze dne 28. 8. 2014 podle § 19a odst. 3 zákona o IPPC sedmou změnu integrovaného povolení k provozu Elektrárny Chvaletice, která mimo jiné spočívala v navýšení emisního stropu u kotlů pro spalování uhlí pro tuhé znečišťující látky v roce 2014 z 324 t/rok na 524 t/rok, a dále byly stanoveny emisní stropy pro tuhé znečišťující látky, SO2, NOx v období od 1. 1. 2016 do 30. 6. 2020.  Bude se jednat o podstatnou změnu? (§ 2 písm. i))  Z jakého důvodu usiluje provozovatel elektrárny, aby změna byla posouzena jako nepodstatná? (§ 19a) 10.11.2019 6 ZÁSADY IPPC  výběr zařízení podléhajících IPPC  nejlepší dostupná technika  systém výměny informací o nejlepších dostupných technikách  účast veřejnosti  prevence  odbornost  komplexnost  vzájemná spolupráce a vyjednávání ZÁSADA VÝBĚRU ZAŘÍZENÍ IPPC Zařízení - stacionární technická jednotka, ve které probíhá jedna či více průmyslových činností uvedených v příloze č. 1 zákona, a jakékoliv další s tím přímo spojené činnosti, které po technické stránce souvisejí s průmyslovými činnostmi uvedenými v Příloze č. 1 k zákonu probíhajícími v dotčeném místě a mohly by ovlivnit emise a znečištění, nejde-li o jednotky používané k výzkumu, vývoji a zkoušení nových výrobků a procesů; - za zařízení se považuje i stacionární technická jednotka, ve které neprobíhá činnost uvedená v příloze č. 1, jestliže pro ni bylo požádáno o vydání integrovaného povolení. ZÁSADA VÝBĚRU ZAŘÍZENÍ IPPC Kategorie činností uvedených v Příloze 1  Zařízení stávající - zákaz provozování zařízení bez platného integrovaného povolení  Zařízení nová - bez pravomocného integrovaného povolení nelze vykonávat práva a povinnosti vyplývající ze stavebního povolení, nebo společného povolení, kterým se stavba umísťuje a povoluje, vydaného pro zařízení podle SZ 10.11.2019 7 ZÁSADA NEJLEPŠÍ DOSTUPNÉ TECHNIKY Nejlepší dostupná technika (BAT – Best Available Technique) – viz definice obsažená v § 2 písm. e) Základ pro stanovení emisních limitů a dalších závazných podmínek provozu zařízení Závěry o nejlepších dostupných technikách (obsahují části BREFs) ZÁSADA NEJLEPŠÍ DOSTUPNÉ TECHNIKY BREF - referenční dokumenty k BAT - jsou to technické dokumenty obsahující popis BAT pro určené činnosti (úroveň emisí a spotřeby apod.) TWG - technická pracovní skupina na úrovni EU (ustavená speciálně za účelem přípravy BREF) i ČR (§ 27/3) Systém výměny informací o BAT - jeho úlohou je dohlížet na proces výměny informací - systém výměny informací o BAT na úrovni ČR (§ 27 zákona ) ZÁSADA ODBORNOSTI 1. Agentura integrované prevence (CENIA) – odborná podpora výkonu státní správy - zpracování odborných vyjádření - spolupráce na zabezpečování systému výměny info o BAT - spolupráce s odborem Strategií MŽP a další. 2. odborně způsobilá osoba – právnická osoba nebo fyzická osoba, která je pověřena MŽP k poskytování odborných vyjádření a jako taková je zapsána do Seznamu odborně způsobilých osob (na max. 5 let) 10.11.2019 8 ZÁSADA INFORMOVANOSTI A ÚČASTI VEŘEJNOSTI a) Zveřejnění a připomínkování žádosti (každý) b) Zveřejnění vyjádření k žádosti a zveřejnění rozhodnutí c) Účastenství v řízení (spolky, OPS, komory) d) Integrovaný registr znečišťování - IRZ je veřejně přístupný informační systém veřejné správy - IRZ databáze údajů o vybraných látkách, jejich přenosech emisích ZÁSADA PREVENCE  požadavky na obsah žádosti o integrované povolení  stanovení závazných podmínek provozu včetně emisních limitů na základě BAT a závěrů o BAT (lze udělit výjimky) a jejich přezkum  úřad v integrovaném povolení stanoví provozovateli, který nemůže dosáhnout s použitím nejlepších dostupných technik standard kvality životního prostředí, povinnost uskutečnit dodatečné podmínky ke splnění standardu kvality životního prostředí (například podmínky omezující provoz zařízení v určitou denní dobu)  opatření k nápravě (v důsledku porušení povinností nebo mimořádné události)  omezení a zákaz činnosti  požadavky na ukončení provozu (kroky k odstranění znečištění) ZÁSADA PREVENCE – EMISNÍ LIMITY Východiska  Limity stanovené ve složkových předpisech - minimální standard  Nejlepší dostupné techniky Způsob stanovení  Emisní limity, které nepřekračují úrovně emisí spojené s BAT  Jiné emisní limity s povinností každoročního vyhodnocování monitoringu 10.11.2019 9 ZÁSADA PREVENCE – EMISNÍ LIMITY Výjimky  Mírnější emisní limity na základě odborného posouzení za podmínky: - nedojde k závažnému znečištění ŽP - bude dosaženo vysoké úrovně ochrany ŽP - proporcionalita mezi náklady a přínosy  Ke zkoušení a použití nově vznikajících technik ZÁSADA PREVENCE – STANDARD KVALITY Standard kvality životního prostředí – souhrn požadavků stanovených na základě zvláštních právních předpisů, které musí životní prostředí splňovat v daném místě a čase. ZÁSADA REPARACE Základní zpráva – dokument obsahující informace, které jsou zapotřebí k určení stavu znečištění půdy a podzemních vod, aby bylo možno učinit kvalifikované srovnání se stavem při úplném ukončení provozu zařízení. Ukončení provozu zařízení - posouzení stavu znečištění půdy a pozemních vod oproti stavu uvedenému v základní zprávě - povinnost odstranit znečištění a uvést do stavu popsanému v základní zprávě 10.11.2019 10 ZÁSADA REPARACE Ukončení provozu zařízení (bez ohledu na existenci zprávy) VŽDY povinnost uvést místo provozu zařízení do stavu, který nebude představovat žádné významné riziko pro lidské zdraví nebo ŽP VŽDY SANKČNÍ NÁSTROJE  Pokuta do výše 2 000 000, resp.10 000 000 Kč - možnost rozhodnout o zastavení řízení o uložení pokuty  Opatření k nápravě  Zastavení provozu zařízení  Specifická možnost upuštění od uložení správního trestu ORGANIZAČNÍ ZABEZPEČENÍ  Státní správa  Odborné zajištění výkonu státní správy - Agentura (CENIA) - osoby zapsané do Seznamu odborně způsobilých osob 10.11.2019 11 STÁTNÍ SPRÁVA  MŽP (rozhoduje o povolení pro zařízení, jehož provoz může významně nepříznivě ovlivnit životní prostředí dotčeného státu)  MPO (systém výměny info o BAT aj.)  Mze (systém výměny info o BAT aj.)  MZd (vyjadřuje se k odvolání nebo rozkladu)  KÚ (rozhodují o povolení, kontroly, sankce ap.)  ČIŽP  KHS (projednávají přestupky, jde-li o ochranu veřejného zdraví a o hluk)