1 OCHRANA VODNÍCH ZDROJŮ Doc. JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PRAMENY PRÁVA EU Rámcová směrnice: • Směrnice Rady 2000/60/ES ustavující rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky Dceřinné směrnice: • Směrnice 2007/60/ES o vyhodnocování a zvládání povodňových rizik • Směrnice Komise 2009/90/ES – technické specifikace chemické analýzy a monitorování stavu vod PRAMENY PRÁVA EU • Směrnice 91/676/EHS o ochraně vod před znečišťováním způsobeném dusičnany ze zemědělských zdrojů (tzv. nitrátová směrnice) • Směrnice 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod • Směrnice 2010/75 o průmyslových emisích (IPPC) • Směrnice 2006/7/ES o jakosti vod ke koupání • Směrnice 2006/118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu • Směrnice 2008/105/ES o normách environmentální kvality v oblasti vodní politiky • Směrnice 2006/44/ES o jakosti sladkých vod vyžadujících ochranu nebo zlepšení pro podporu života ryb a další 2 RÁMCOVÁ VODNÍ SMĚRNICE Základní cíl dosáhnout dobrého ekologického a chemického stavu všech vod na území EU do roku 2015 • Stavem povrchových vod se rozumí obecné vyjádření stavu útvaru povrchové vody určené ekologickým nebo chemickým stavem, podle toho, který je horší. • Stavem podzemních vod se rozumí obecné vyjádření stavu útvaru podzemní vody určené kvantitativním nebo chemickým stavem, podle toho, který je horší. WATER FRAMEWORK DIRECTIVE Classification – 5 status classes: • high, • good, • moderate, • poor, • bad ‘High status’ is defined as the biological, chemical and morphological conditions associated with no or very low human pressure. PRAMENY PRÁVNÍ ÚPRAVY Z.č. 254/2001 Sb., o vodách, ve znění č…..39/2015, 250/2016 Sb. - právní povaha vod - využití a ochrana povrchových vod a podzemních vod - zřizování, ochrana a bezpečnost vodních děl - ochrana proti povodním 3 PRAMENY PRÁVNÍ ÚPRAVY Zákon o vodách - prováděcí předpisy: • Nařízení vlády č. 401/2015 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech • Nařízení vlády č. 57/2016 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních • Vyhláška č. 328/2018 Sb. o postupu pro určování znečištění odpadních vod, provádění odečtů množství znečištění a měření objemu vypouštěných odpadních vod do vod povrchových a další PRAMENY PRÁVNÍ ÚPRAVY Z.č. 258/2000Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění novel - Kvalita pitné vody - Kvalita vody ve veřejných koupalištích, bazénech, saunách apod. PRAMENY PRÁVNÍ ÚPRAVY Z.č. 164/2001 Sb., lázeňský zákon, ve znění novel - zdroje minerálních vod - přírodní lázně a balneoterapeutická místa Z.č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění novel 4 PRAMENY PRÁVNÍ ÚPRAVY Z.č. 274/2001Sb., o vodovodech a kanalizacích, ve znění novel - zásobování obyvatelstva pitnou vodou - odvádění odpadní vody - nepřímé vypouštění odpadních vod Z.č. 305/2000 Sb., o povodích ZÁKON O VODÁCH CÍL PRÁVNÍ REGULACE Dosažení dobrého stavu povrchových a podzemních vod Ochrana vnitrozemských vod prostřednictvím - regulace způsobu jejich užívání - udržování a zlepšování kvality povrchových a podzemních vod - redukce nepříznivých efektů záplav a sucha Druhy vod Povrchové vody Podzemní vody Minerální vody Přírodní léčivé vody Odpadní vody Důlní vody 5 Povrchové vody Vodní toky - významné vodní toky - drobné vodní toky Ostatní PRÁVNÍ POVAHA VOD Povrchové a podzemní vody jsou "res nullius" PŘÍKLAD • Po těžbě písku začala ve vytěženém prostoru vzlínat voda a vytvořila se tak vodní nádrž, která je kvůli čisté vodě využívána s oblibou ke koupání. • O jakou vodu se jedná – povrchovou nebo podzemní? • (VZ §§ 2 - 4) 6 PŘÍKLAD • Kdo je vlastníkem vody, která se vyskytuje na pozemku vlastníka v jeho studni? • O jakou vodu se jedná – povrchovou nebo podzemní? • Kdo je vlastníkem vody pocházející ze studny, která pak teče z kohoutku? • (VZ §§ 2 – 4) ZPŮSOBY UŽÍVÁNÍ VOD o Vzdouvání vod pomocí vodních děl o Využití energetického potenciálu vod o Plavba a plavení dřeva o Odběr k různým účelům o Vypouštění odpadních vod o Chov ryb a vodní drůbeže a další ZPŮSOBY ZNEČIŠŤOVÁNÍ VOD • Vypouštění odpadních vod • Nakládání se závadnými látkami • Průmyslové a jiné havárie 7 NÁSTROJE PRÁVNÍ ÚPRAVY • Administrativní nástroje • Limity znečištění a znečišťování • Územní ochrana • Povinnosti osob • Monitoring, oznamování, evidence • Koncepční nástroje NÁSTROJE PRÁVNÍ ÚPRAVY • Autorizace • Ekonomické nástroje • Sankce • Organizační zabezpečení péče o vody Územní ochrana • Chráněné oblasti přirozené akumulace vod • Území chráněná pro akumulaci povrchových vod • Ochranná pásma vodních zdrojů • Zranitelné oblasti • Citlivé oblasti • Rybné oblasti • Oblasti ke koupání osob Specifický režim a požadavky 8 CHOPAV CHOPAV Zákazy přímo ze zákona, ale v rozsahu stanoveném nařízením vlády Výjimky povoluje MŽP po předchozím souhlasu vlády Území chráněná pro akumulaci povrchových vod Plochy morfologicky, geologicky a hydrologicky vhodné pro akumulaci povrchových vod pro snížení nepříznivých účinků povodní a sucha V těchto územích lze měnit dosavadní využití, umisťovat stavby a provádět další činnosti pouze v případě, že neznemožní nebo podstatně neztíží jejich budoucí využití pro akumulaci povrchových vod. 9 Ochranná pásma vodních zdrojů K ochraně vydatnosti, jakosti a zdravotní nezávadnosti zdrojů podzemních nebo povrchových vod využívaných nebo využitelných pro zásobování pitnou vodou - u vodních toků - u vodárenských nádrží - u zdrojů podzemní vody - další individuální případy Ochranná pásma vodních zdrojů Ochranná pásma: - na návrh - z vlastního podnětu vodo právního úřadu I. stupně II. stupně Forma: - opatření obecné povahy Ochranná pásma vodních zdrojů V opatření obecné povahy vodoprávní úřad po projednání s dotčenými orgány státní správy stanoví: • které činnosti poškozující nebo ohrožující vydatnost, jakost nebo zdravotní nezávadnost vodního zdroje nelze v tomto pásmu provádět, • jaká technickáopatřeníje třeba v ochranném pásmu provést, • způsob a dobu omezení užívání pozemků a staveb v tomto pásmu ležících. Za prokázané omezení užívání pozemků a staveb v ochranných pásmech vodních zdrojů náleží vlastníkům těchto pozemků a staveb náhrada. Náklady na technické úpravy – subjekty oprávněné k odběru 10 Citlivé oblasti Citlivé oblasti jsou vodní útvary povrchových vod: a) v nichž dochází nebo v blízké budoucnosti může dojít v důsledku vysoké koncentrace živin k nežádoucímu stavu jakosti vod, b) které jsou využívány nebo se předpokládá jejich využití jako zdroje pitné vody, v níž koncentrace dusičnanů přesahuje hodnotu 50 mg/l, nebo c) u nichž je z hlediska zájmů chráněných tímto zákonem nutný vyšší stupeň čištění odpadních vod. Zranitelné oblasti Zranitelné oblasti jsou území, kde se vyskytují a) povrchové nebo podzemní vody, zejména využívané nebo určené jako zdroje pitné vody, v nichž koncentrace dusičnanů přesahuje hodnotu 50 mg/l nebo mohou této hodnoty dosáhnout, nebo b) povrchové vody, u nichž v důsledku vysoké koncentrace dusičnanů ze zemědělských zdrojů dochází nebo může dojít k nežádoucímu zhoršení jakosti vody. - Stanoveny nařízením vlády č. 262/2012 Sb., ve znění novel Rybné oblasti Povrchové vody, vhodné pro život a reprodukci původních druhů ryb a dalších vodních živočichů. Vody - lososové - kaprové - stanoveny nařízením vlády č. 71/2003 Sb., ve znění novel 11 Povrchové vody využívané ke koupání Povrchové vody využívané ke koupání osob pro vyhovující jakost vody, které obvykle používá ke koupání větší počet osob. - jejich seznam se sestavuje podle zákona o ochraně veřejného zdraví - v případě zhoršené jakosti vody ke koupání uloží nebo přijme vodoprávní úřad k nápravě tohoto stavu odpovídající opatření po projednání s orgány ochrany veřejného zdraví a správcem povodí. Limity znečištění a znečišťování Nařízení vlády č. 401/2015 Sb. stanoví: 1.ukazatele vyjadřující stav povrchové vody, 2.ukazatele a hodnoty přípustnéhoznečištění povrchových vod, 3.ukazatele a hodnoty přípustnéhoznečištění odpadních vod, 4.ukazatele a hodnoty přípustnéhoznečištění odpadních vod pro citlivé oblasti a pro vypouštění odpadních vod do povrchových vod ovlivňujících kvalitu vody v citlivých oblastech, 5.ukazatele a hodnoty přípustného znečištění pro zdroje povrchových vod, které jsou využívány nebo u kterých se předpokládá jejich využití jako zdroje pitné vody, 6.ukazatele a hodnoty přípustnéhoznečištění povrchových vod, které jsou vhodné pro život a reprodukci původních druhů ryb a dalších vodních živočichů, 7.ukazatele a hodnoty přípustnéhoznečištění povrchových vod, které jsou využívány ke koupání, 8.normy environmentálníkvality pro prioritní látky a některé další znečišťující látky. Administrativní nástroje Povolení Souhlasy Vyjádření Závazná stanoviska Opatření k nápravě Bez povolení a souhlasu: Obecné nakládání s povrchovými vodami Užívání povrchových vod k plavbě - Možnost omezení 12 Administrativní nástroje Povolení: 1.k nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami 2.k některým činnostem (§ 14) 3.k vodním dílům 4.k vypouštění odpadních vod s obsahem zvlášť nebezpečné látky do kanalizace - výjimky z povolení Administrativní nástroje Souhlas ke stavbám, zařízením nebo činnostem, k nimž není třeba povolení podle tohoto zákona, které však mohou ovlivnit vodní poměry. závaznost souhlasu v řízení o povolení stavby, terénních úprav nebo o těžbě nerostů (§ 17/3) Závazné stanovisko – jako podklad pro rozhodnutí vydávaná podle jiných zákonů (§ 104/9) Vyjádření každý, kdo hodlá umístit, provést, změnit nebo odstranit stavbu nebo zařízení a nebo provádět jiné činnosti, pokud takový záměr může ovlivnit vodní poměry, energetický potenciál, jakost nebo množství povrchových nebo podzemních vod, má právo, aby po dostatečném doložení záměru obdržel vyjádření vodoprávního úřadu, zda je tento záměr z hlediska zájmů chráněných podle tohoto zákona možný, popřípadě za jakých podmínek. Opatření k nápravě Vodoprávní úřad nebo Česká inspekce životního prostředí uloží podle potřeby opatření k nápravě: - původci závadného stavu - nabyvateli majetku získaného privatizací, který není původcem závadného stavu, ale k jehož majetku takto získanému je závadný stav vázán, za podmínky: a) nabyvatel tohoto majetku jej získal s vědomím ekologické zátěže a byla s ním o tom uzavřena zvláštní smlouva nebo b) byla mu poskytnuta sleva z kupníceny z důvodu závadného stavu, jenž je předmětem opatření k nápravě. - nelze-li opatření k nápravě uložit tomu, kdo porušil povinnost k ochraně povrchových nebo podzemních vod nebo nabyvateli privatizovaného majetku a hrozí-li závažné ohrožení nebo znečištění povrchových nebo podzemních vod, zabezpečí nezbytná opatření k nápravě příslušný vodoprávní úřad z vlastního podnětu nebo z podnětu České inspekce životního prostředí. K tomuto účelu zřizuje kraj v rámci svého rozpočtu zvláštní účet ročně doplňovaný do výše 10 000 000 Kč. (§ 42) 13 PŘÍKLAD • Jakým způsobem stanoví vodoprávní úřad podmínky povolení k vypouštění odpadních vod? K čemu všemu musí přihlížet a co musí respektovat? • (VZ §§ 38, 23a) PŘÍKLAD • Pan Suchý chce odebírat vodu z nedalekého potoka, aby si mohl zalévat zahrádku. Bude k odběru vody potřebovat povolení a proč? • (VZ §§ 6, 8) Povinnosti osob Obecné povinnosti při nakládání s vodami (§ 5) Povinnosti při nakládání se závadnými látkami Povinnosti při havárii Povinnosti při správě vodního toku Povinnosti vlastníků koryt Povinnosti při povodních 14 PŘÍKLAD • Firma X nakládala se závadnými látkami a způsobila kontaminaci podzemních vod. Jakým způsobem byste zajistili nápravu? • (VZ §§ 39 – 42, 29) Autorizace • pověřené odborné subjekty (§ 21) • odborně způsobilé osoby oprávněné k podnikání a autorizované k výkonu úředního měření průtoku měřidly (§ 103) • oprávněná laboratoř (§ 103a) • kontrolní laboratoř (§ 103a) Autorizace • Zjišťování a hodnocení stavu povrchových a podzemních vod (§ 21/4) • Provozování informačních systémů • Rozbory ke zjištění koncentrace znečišťujících látek v odpadních vodách • Kontrola správnosti sledování znečištění odpadních vod • Kontrola správnosti sledování a měření objemu vypouštěných odpadních vod 15 Monitoring, oznamování, evidence • Zjišťování množství a jakosti povrchových a podzemních vod • Sledování, měření a evidence znečištění odpadních vod a jejich objemu (Vyhl.č. 328/2018 Sb. o postupu pro určování znečištění odpadních vod, provádění odečtů množství znečištění a měření objemu vypouštěných odpadních vod do vod povrchových • Evidence v rámci informačního systému Mze • Evidence v rámci informačního systému MŽP • Vodoprávní evidence (evidence rozhodnutí vodoprávních úřadů a evidence nemovitostí) PŘÍKLAD • Který subjekt/které subjekty monitorují znečištění, které prostřednictvím odpadních vod vypouštějí znečišťovatelé do vod povrchových? Koncepční nástroje (§ 23) Mezinárodní plány povodí – pro 3 mezinárodní oblasti povodí (Labe, Odra Dunaj) Národní plány povodí NP Povodí Labe NP Povodí Dunaje NP Povodí Odry Plány dílčích povodí 16 Ekonomické nástroje • Poplatek za odebrané množství podzemní vody • Poplatky za vypouštění odpadních vod do vod povrchových – možnost odkladu placení a prominutí poplatku • Poplatek za povolené vypouštění odpadních vod do vod podzemních • Platba k úhradě správy vodních toků a správy povodí (za odběr povrchové vody z vodního zdroje) • Úhrada výdajů na opatření ve veřejném zájmu (§ 102) PŘÍKLAD • Bude majitel rodinného domku, který odebírá vodu z vlastní studny, povinen platit poplatek za odběr podzemní vody? • (VZ § 88 a násl.) VZTAHY ODPOVĚDNOSTI Správně právní odpovědnost: Sankce - pokuta opatření k nápravě zastavení výroby odejmutí povolení 17 VZTAHY ODPOVĚDNOSTI Občanskoprávní odpovědnost Za škodu způsobenou provozní činností (§ 29 VZ – speciální odpovědnost za ztrátu podzemní vody) V jiných případech ztráty podzemní vody – - obecná úprava dle OZ Občanskoprávní odpovědnost • Odpovědnost správců vodních toků a jiných subjektů za škodu způsobenou při výkonu oprávnění (§ 49/4, 51, 60) • Odpovědnost za škody způsobené zanedbáním povinné péče o stavby nebo zařízení v korytech vodních toků (§ 52/2) • Odpovědnost za majetkovou újmu v důsledku činnosti nebo opatření za povodně ( §87) VZTAHY ODPOVĚDNOSTI Trestně právní odpovědnost: • Ohrožení a poškození životního prostředí (§§ 293, 294) • Poškození vodního zdroje (§ 294a) • Poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení (§§ 276, 277) Odpovědnost za ekologickou újmu (z.č. 167/2008 Sb.) 18 ORGANIZAČNÍ ZABEZPEČENÍ Správa povodí Správa vodních toků Státní správa Správa vodních toků (§ 48) • Správa vodních toků - významných - drobných • Obsahem správy je péče o vodní tok • Povinnosti a oprávnění správců Správa povodí (§ 54) Správou povodí se rozumí: - správa významných vodních toků (§ 47 odst. 4), - některé činnosti spojené se zjišťováním a hodnocením stavu povrchových a podzemních vod v dané oblasti povodí, - další činnosti, které vykonávají správci povodí podle tohoto zákona. Správu povodí vykonávají správci povodí. 19 STÁTNÍ SPRÁVA Vodoprávní úřady: a) obecní úřady, b) újezdní úřady (na území vojenských újezdů) c) obecní úřady obcí s rozšířenou působností, d) krajské úřady, e) ministerstva jako ústřední vodoprávní úřad (Mze a MŽP) Česká inspekce životního prostředí STÁTNÍ SPRÁVA Ministerstvo životního prostředí - vrchní vodoprávní dozor - ústřední orgán státní správy ve vymezených věcech Ministerstvo zemědělství - ústřední orgán státní správy obecně - vrchní vodoprávní dozor Ministerstvo zdravotnictví, hygienická služba (KHS) Ministerstvo dopravy