4. 12. 2019 1 Nástroje právní regulace na ochranu území a na ochranu dalších přírodních zdrojů. Základní požadavky na chování subjektů. Nástroje administrativní, koncepční, ekonomické. Ilona Jančářová PODZIM 2019 PRINCIP PREVENCE Základní princip práva životního prostředí je zakotven:  v ústavně právní rovině (čl. 7 Ústavy, čl. 11/3, a 35/3 LZPS)  na úrovni zákonných předpisů - zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí - další obecné i složkové předpisy - občanský zákoník (povinnost předcházet, zakročit, oznámit) PRINCIP PREVENCE V ÚSTAVNÍCH PŘEDPISECH  Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství. (čl. 7 Ústavy)  Vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem. (Čl. 11(3) LZPS)  Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem. (Ćl. 35(3) LZPS) 4. 12. 2019 2 PREVENCE V OBČANSKÉM ZÁKONÍKU  § 2900  Vyžadují-li to okolnosti případu nebo zvyklosti soukromého života, je každý povinen počínat si při svém konání tak, aby nedošlo k nedůvodné újmě na svobodě, životě, zdraví nebo na vlastnictví jiného.  § 2901  Vyžadují-li to okolnosti případu nebo zvyklosti soukromého života, má povinnost zakročit na ochranu jiného každý, kdo vytvořil nebezpečnou situaci nebo kdo nad ní má kontrolu, anebo odůvodňuje-li to povaha poměru mezi osobami. Stejnou povinnost má ten, kdo může podle svých možností a schopností snadno odvrátit újmu, o níž vínebo musí vědět,že hrozící závažností zjevně převyšuje, co je třeba k zákroku vynaložit. PREVENCE V OBČANSKÉM ZÁKONÍKU  § 2902  Kdo porušil právnípovinnost, nebo kdo může a má vědět,že ji poruší, oznámí to bez zbytečného odkladu osobě, které z toho může újma vzniknout,a upozorní ji na možné následky. Splní-li oznamovací povinnost, nemá poškozený právo na náhradu té újmy, které mohl po oznámení zabránit.  § 2903  Nezakročí-li ten, komu újma hrozí, k jejímu odvrácení způsobem přiměřeným okolnostem, nese ze svého, čemu mohl zabránit. PREVENCE V ZÁKONĚ O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ (§ 17 odst. 1)  Každý je povinen, především opatřeními přímo u zdroje, předcházet znečišťování nebo poškozování životního prostředí a minimalizovat nepříznivé důsledky své činnosti na životní prostředí.  konkretizace prostřednictvím zejména složkových předpisů (např. regulace nakládání s odpady aj.) 4. 12. 2019 3 PREVENCE V ZÁKONĚ O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ (§ 17/2)  Každý, kdo využívá území nebo přírodní zdroje, projektuje, provádí nebo odstraňuje stavby, je povinen takové činnosti provádět jen po zhodnocení jejich vlivů na životní prostředí a zatížení území, a to v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními předpisy  procedura EIA,  procesy v režimu stavebního zákona aj. PREVENCE V ZÁKONĚ O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ (§ 13)  Lze-li se zřetelem ke všem okolnostem předpokládat, že hrozí nebezpečí nevratného nebo závažného poškození životního prostředí, nesmí být pochybnost o tom, že k takovému poškození skutečně dojde, důvodem pro odklad opatření, jež mají poškození zabránit.  V pochybnostech ve prospěch životního prostředí! (Zásada předběžné opatrnosti bývá někdy spojována se zásadou prevence) PREVENCE V ZÁKONĚ O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ (§ 19) Oznamovací a zakročovací povinnost  Každý, kdo zjistí, že hrozí poškození životního prostředí, nebo že k němu již došlo, je povinen učinit v mezích svých možností nezbytná opatření k odvrácení hrozby nebo ke zmírnění následků a neprodleně ohlásit tyto skutečnosti orgánu státní správy; povinnost zasáhnout nemá ten, kdo by tím ohrozil život nebo zdraví své nebo osoby blízké.  Prosazování za pomoci sankcí dle § 28 pouze pro podnikající subjekty (PO a FO podnikající) 4. 12. 2019 4 PRÁVNÍ PROSTŘEDKY REALIZACE PRINCIPU PREVENCE  standardy kvality životního prostředí (složek),  limity znečišťování  koncepční nástroje (plány, programy, apod.)  posuzování vlivů na životní prostředí (EIA, SEA)  příkazy, zákazy, omezení (stanovené přímo právním předpisem nebo rozhodnutím nebo jiným aktem např. opatřením obecné povahy) PRÁVNÍ PROSTŘEDKY REALIZACE PRINCIPU PREVENCE  administrativní nástroje (souhlasy v podobě stanovisek či závazných stanovisek, vyjádření, povolení včetně IPPC, rozhodování o nápravných opatřeních či omezení, resp. zastavení provozu)  ekonomické nástroje  nástroje evidenční  kontrola, dozor  právní odpovědnost  pravidla pro řešení mimořádných situací (živelní události, havárie, havarijní plánování). PRAVIDLA PRO ŘEŠENÍ MIMOŘÁDNÝCH SITUACÍ  Zákon č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií  Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách (§ 40 a násl.)  vše ve znění novel  Předpisy EU:  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/18/EU o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek 4. 12. 2019 5 PRAVIDLA PRO ŘEŠENÍ MIMOŘÁDNÝCH SITUACÍ Související právní předpisy (vše v platném znění):  zákon č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích  zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech  zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon  zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení  zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému  zákon č. 320/2015 Sb., o Hasičském záchranném sboru ČR  zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životnímprostředí Zákon o prevenci závažných havárií  Stanoví systém prevence závažných havárií pro objekty, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná chemická látka  Cíl - snížit pravděpodobnost vzniku a omezit následky závažných havárií na životy a zdraví lidí a zvířat, životní prostředí a majetek v těchto objektech a v jejich okolí. Základní pojmy objekt zařízení provozovatel nebezpečná látka závažná havárie zdroj rizika 4. 12. 2019 6 Subjekty  Provozovatel - právnická nebo podnikající fyzická osoba, která užívá nebo bude užívat objekt, ve kterém je nebo bude nebezpečná látka umístěna v množství stejném nebo větším, než je množství uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu v sloupci 2 tabulky I nebo II, nebo který byl zařazen do skupiny A nebo do skupiny B rozhodnutím krajského úřadu,  Uživatel objektu - právnická nebo podnikající fyzická osoba, která užívá nebo bude užívat objekt, ve kterém je nebo bude nebezpečná látka umístěna v množství menším, než je množství uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu v sloupci 2 tabulky I nebo II, a který nebyl zařazen do skupiny A nebo do skupiny B rozhodnutím krajského úřadu, Objekty a zařízení, na které se zákon vztahuje a) podle toho, zda již jsou nebo teprve budou užívány: - stávající - budoucí b) podle množství nebezpečné látky umístěné v objektu nebo zařízení: - množství nebezpečné látky je stejné nebo větší než je množství stanovené zákonem podle přílohy č. 1 (objekty zařazené do skupiny A nebo B na základě návrhuna zařazení) - množství nebezpečné látky nedosahuje množství stanovené zákonem, ale je zde pravděpodobnost, že vznik nebo následky závažné havárie se mohou zvýšit v důsledku tzv.domino efektu (objekty zařazené do skupiny A nebo B, které určí krajský úřad na základě protokolu o nezařazení) Právní nástroje regulace 1/ Klasifikace objektů do skupin (A nebo B) 2/ Povinnosti subjektů 3/ Plány fyzické ochrany 4/ Bezpečnostní programy a zprávy 4. 12. 2019 7 Právní nástroje regulace 5/ Havarijní plánování Havarijní plán – dokument, v němž jsou stanoveny popisy činností a opatření prováděných při vzniku závažné havárie vedoucí k minimalizaci jejích následků a dopadů vnitřní (uvnitř objektu) Havarijní plán vnější (v okolí objektu) Právní nástroje regulace 6/ Účast veřejnosti - při schvalování bezpečnostní dokumentace - pravidla pro informování - připomínky veřejnosti 7/ Poskytování informací o vzniku a dopadech závažné havárie 8/ Pojištění odpovědnosti za škodu Právní nástroje regulace 9/ Sankční nástroje a vztahy odpovědnosti a) Odpovědnost správně právní b) Závazky z deliktů d) Trestněprávní odpovědnost e) Odpovědnost za ekologickou újmu 4. 12. 2019 8 Organizační zabezpečení - Ministerstvo životního prostředí - Ministerstvo vnitra - Česká inspekce životního prostředí - krajské úřady - Český báňský úřad - Státní úřad inspekce práce - hasičské záchranné sbory krajů - orgány ochrany veřejného zdraví (krajské hygienické stanice)