Úvod do daňového práva II Malé opáčko Alternativní názvy a pojetí oBerní právo oDaňové a poplatkové právo o…. oPrvky systémové soudržnosti = systémové meze o Předmět regulace oChování ve společenských vztazích prostřednictvím kterých se zajišťuje příjem veřejného rozpočtu ve formě daně sensu largo nebo se snižuje příjem veřejného rozpočtu ve formě (daňové) vratky. oDaň = obligatio ex lege – obligační daňový vztah – dluh sui generis Metoda regulace oMetoda: veřejnoprávní; konglomerát administrativně právní metody, metody autoaplikace: a) zákonná delegace vyměření a inkasa (části správy) na určitý okruh subjektů na základě jejich daňového statutu (potentior persona), b) obligační metoda a koexistence se vztahy, jež jsou předmětem regulace jiných právních odvětví; 2 etapy realizace. oJedinečný účel: fiskální Systémová soudržnost oSystémová charakteristika: emancipující se subsystém fiskální části finančního práva zajišťující příjmovou stránku veřejných peněžních fondů. Inkorporované subodvětví (CZ) X kodifikační tendence (PL) oVazba k rozpočtovému právu, celnímu právu, právní regulaci veřejného pojištění… oVazba k soukromoprávním odvětvím – podmět, předmět, podmínky existence … Ještě k předmětu o„Berně“ – s výhradami daň sensu largo oBerně jsou si konstrukčně vzájemně podobné omeritorně si však podobné nejsou (dvojí zdanění vnitrostátní) x legální definice daně oKaždá „daň“ představuje individuální neopakovatelnou právní konstrukci – objektivní i subjektivní „Daň“ jako předmět správy daní oPeněžité plnění oZákonem označené za daň, clo nebo poplatek oJiné peněžité plnění spravované podle DŘ oPeněžité plnění z dělené správy oRovněž: daňový odpočet, daňová ztráta, jiný způsob zdanění, příslušenství daně (úroky, penále, pokuty, náklady řízení). Systém berního práva osystém berního práva ≠ systém daní oBerní právo hmotné oBerní právo procesní (berní právo formální) oBerní právo správní (organizační) oBerní právo trestní o----------------------- oObecná část oZvláštní část oPrávo přímých daní x právo nepřímých daní … Vymezení berního práva oMeritorní vymezení: specifický předmět, stavba normy, rysy jimi regulovaných vztahů, metoda, účel regulace oLegislativní vymezení: nachází se ve specifických právních aktech, oSpecifické zásady interpretace vypracované doktrínou a judikaturou oVymezení ve sféře aplikace: speciální orgány, speciální aplikační proces, speciální profese a organizace Problém akceptace možné samostatnosti ootázka přístupu k finančnímu právu: otradicionalistický, okonzervativní odestruktivní oAKCEPTACE doktrinární, společenská oškoly daňového práva Prameny berního práva oÚstavní pořádek ČR oPrávo EU oSmlouvy o zamezení dvojího zdanění aj. oDaňové zákony, daňové předpisy oZákladní princip demokratického právního státu: NULLUM TRIBUTTUM SINE LEGE = žádná daň bez zákona oLokální normativní správní akty oSchopnost regulovat a spravovat daně – a) znak suverenity státu a b) měřítko fiskální autonomie veřejné samosprávy / srovnej čl. 9 Evropské charty místní samosprávy/ Pramenem berního práva nejsou oJudikatura správního soudnictví oInterpretace daňové správy včetně „závazného posouzení“ oPokyny a instrukce Ministerstva financí, Generálního finančního ředitelství, Generálního ředitelství cel o o „Daň“ oBerní právo nemá povahu absolutního práva – věcného práva x právo personální, obligační = oPrávo na pohledávku – podobnost k soukromému obligačnímu právu. Rozdíly veřejnoprávní a soukromoprávní obligace 1.Právní důvod – obligatio ex lege 2.Causa dominans et finalis = úhrada veřejných výdajů 3.Aktivní subjekt – stát, obec / věřitel 4.Pohledávka státu – veřejnoprávní pohledávka (ÚSC – přenesená působnost) 5.Obsah závazku 6.Absence ekvivalentního protiplnění 7.Absolutní obligace 8.Právní postavení věřitele a dlužníka Obecné zásady berního práva Nykiel - Brzeziński oZásada řešení pochybnosti: V pochybnosti ve prospěch poplatníka = zákaz řešení pochybnosti v neprospěch poplatníka oZásada omezeného aplikování analogie při interpretaci berního práva oZásada zachování vazby práv a povinností k zdaňovacímu období – časová integrita daně oZákaz retroaktivity oZásada respektování institutů jiných oborů/odvětví práva o Skupiny zásad oZákladní zásady daňového systému oZákladní zásady berního práva oZásady tvorby berního práva oZásady ochrany lidských a občanských práv v oblasti berního práva oZásady správy daní o Soustava daní sensu stricto v ČR oDaň z příjmů fyzických osob oDaň z příjmů právnických osob oDaň z nemovitých věcí oDaň silniční oDaň z nabytí nemovitých věcí oDaň z přidané hodnoty oDaně spotřební oDaně energetické oDaň z hazardních her Poplatky oSoudní oSprávní oMístní ojiné Organizační diagram Platební povinnost z dělené správy Rozhodování s platební povinností Rozhodnutí Nabytí právní moci = změna režimu (SŘ → DŘ) „DAŇ“ Berní (daňové) právo hmotné Systém berního práva - oPřipomenutí 3 základních segmentů BP oHmotněprávní povinnosti a oprávnění oDaňové procesy oStruktura a kompetence subjektů aplikujících berní právo (orgány veřejné správy, soudy, daňové subjekty) Hmotné právo oNormy daňového břemene: oKonstrukční prvky daně oObecné normy k primárnímu nalezení daně oObecné normy k revizi správnosti provedené autoaplikace o o Hmotné právo oNormy, které upravují vzorce daňového základu pro mimořádné stanovení daně: oPomůcky oPaušál oDohoda o základu daně oOdhady, tržní cena atd. Hmotné právo oNormy určující rozsah odpovědnosti daňových subjektů oNormy tvořící hmotněprávní definice oNormy hmotného práva tvoří vzorec – výsledek řešení nalezení daně. oOstatní normy – procedurální regule Konstrukční prvky daně sensu largo oPředmět (objekt) daně – objektivní stránka daně oDaňový subjekt – subjektivní stránka daně oTributní/kauzální nexus oZáklad daně oSazba oKorekční prvky základu oKorekční prvky sazby oPodmínky daňového tvrzení oSprávce daně oInkasní podmínky oRozpočtové určení výnosu daně o o Předmět daně oFaktická nebo právní situace, se kterou právo váže vznik daňové povinnosti (daňového závazku) oVěcný stav oOdpověď na otázku – z čeho se platí nebo za co se platí (poplatky) Daňový subjekt oSociální jednotka, se kterou právo váže vznik daňového závazku. oDaňová subjektivita je širší než civilistická Subjekt aktivní a pasivní oPasivním subjektem je ten, na kterého právo nakládá daňové plnění - debitor oAktivní – subjekt oprávněný k převzetí daňového plnění - creditor Subjekt formální a materiální oFormální – na který právo nakládá daň, ale nenese materiální břemeno daně oMateriální – nositel daňového břemene Základ oParametrické normy oUrčení velikosti konkrétního předmětu daně o Sazba oParametrické normy oDaňová sazba vyjadřuje vztah mezi výší daňového břemene a velikostí daňového základu oDruhy sazeb oDaňový tarif (sazebník) o LEGES AB OMNIBUS INTELLEGI DEBENT Úvod do berněprávní interpretace Výklad x Interpretace oPromiskuitní použití oVýklad ≠ interpretace (vnímání textu adresátem) oVýklad je širší pojem než interpretace oVýklad zahrnuje nejen interpretaci textu, ale i vyvození logických konsekvencí z interpretovaných norem oPragmatický výklad – činnost interpretatora podle příslušných regulí směřující k určení obsahu právní normy oApragmatický výklad – dopady výkladu Interpretace berního práva oUžití autoaplikace v metodě právní regulace berního práva vyžaduje patřičnou míru schopnosti adresátů berněprávních norem pochopit, jaké chování je v intencích vůle zákonodárce. Vzor chování by měl být jasný z právní textu, není-li tomu tak, pak je nutné přistoupit k procesu interpretace. oOvlivnění interpretace při autoaplikaci: a)Judikatura b)Správní metodika c)Berní dogmatika d)Berní metodologie e)Berní didaktika f)Správní editace – závazné posouzení správcem daně g)Právní a ekonomické vědomí, subjektivní orientace v objektu zdanění h)Jazyková (jazykovědná) schopnost adresáta. Exegetická (výkladová) schopnost oJazyková kompetence oZnalost konstrukčních pravidel právních aktů a právních norem oZnalost pravidel eliminace nejasnosti výrazů v právních textech oZnalost vazeb odvětví a pravidel použití norem z jiných předpisů (Orientace v rámci vnitřní a vnější systémové charakteristiky berního práva) oPozn.: Neznalost zákona neomlouvá. Omlouvá exegetická neschopnost? X Předpokládaná zákonodárcem schopnost -- editace Editační proces oEditační povinnost oVšeobecná editační povinnost (PL) oKvalifikovaná editační povinnost (CZ) o§ 132 a násl. DŘ – ZDPH, ZDP: o§ 47a ZDPH – správnost zařazení zdanitelného plnění do sazby DPH o----- o§ 24a ZDP – posouzení způsobu rozdělení výdaj/nákladů, které nelze přiřadit pouze ke zdanitelným příjmům o§ 24b – poměr výdajů/nákladů spojených s provozem nemovitosti k různým účelům o§ 33a – technické zhodnocení nemovitosti o§ 34a – výdaje/náklady vynaložené při realizaci projektů výzkumu a vývoje o§ 38na – uplatnitelnost daňové ztráty jako odpočitatelné položky od základu daně o§ 38nc – sjednání ceny mezi spojenými osobami Výklad berního práva – základní druhy oJazykový výklad oSystémový výklad oÚčelový výklad Jazykový výklad oZahrnuje řadu interpretačních nástrojů vycházejících z vlastností daného jazyka oVe své podstatě interpret stojí před volbou různými jazykově opodstatněnými interpretačními hypotézami oInterpretační dilema spočívá ve volbě mezi významy získanými na základě jazyka právního, právnického nebo běžného. oSouvisející metody výkladu – kontext, evoluce Systémový výklad oPotřeba zohlednění normy v širším kontextu oPrávní norma – právní předpis – subodvětví – odvětví práva – systém práva oPaleta nástrojů např.: určení významu s ohledem na principy berního práva, normy ústavního práva, judikaturu a normy unijního práva Účelový výklad oRozhodující roli hraje účel dané regulace oÚčel regulace bývá vymezen zákonodárcem oVětšinou nezřetelný – prostor pro hledání účelu - argumentace 4 kánony výkladu berního práva 1.Přednost jazykového výkladu 2.Rozhodování v pochybnostech ve prospěch daňového subjektu 3.Úzká interpretace norem týkajících se daňových osvobození a úlev 4.Zákaz analogie o (M. Zirk-Sadowski – vychází z přechodu modelu práva od represivního k responsivnímu) Interpretační hypotéza oVýsledek interpretace dostatečně podpořený argumenty oJednoznačný text – jedna interpretační hypotéza oPři více možných interpretačních hypotézách – přiznání správnosti jedné z nich – interpretační rozhodnutí (akt vůle výběru) oInterpretační rozhodnutí předchází právnímu rozhodnutí ve smyslu individuálního právního aktu vydaného na základě rekonstrukce právní normy oSíla argumentů Interpretační domněnka oExistuje interpretační dilema oNejsou známy protiargumenty oPříklady interpretačních domněnek: oD. mezery v právu oD. souladu pn s ústavním pořádkem oD. souladu normy nižšího řádu s normou hierarchicky vyšší oD. racionálního zákonodárce = oZákonodárce nepřipustí existenci protichůdných norem oV předpise nejsou mezery oZákonodárce nestanoví zbytečné normy oZákonodárce směřuje ke společensky akceptovaným cílům, účelům o o Mocenská aplikace daňového práva Metody aplikace oMetoda obligační = autopalikace; daňový subjekt sám na sebe a na vlastní odpovědnost oMetoda mocenská = aplikace daňového práva správcem daně na jeho odpovědnost … oMetoda paramocenská = smíšená metoda aplikace, kdy aplikujícím je daňový subjekt v postavení potentior persona vůči jiné osobě (poplatník), která je povinna toto strpět, a to na vlastní odpovědnost vůči správci daně Mocenská aplikace oAplikace hmotného práva oOdlišné procedurální postupy od daňových subjektů oUplatnění metod a forem veřejné správy oReakce na prostředí realizace „daně“ – rozmanitost „správců daně“ – specifika jednotlivých segmentů hmotného práva a procesů Jednotící prvky oPoužití daňového řádu oLex generalis oSprávní a procesní normy v „daňových“ zákonech – lex specialis oZásady správy daní Zásady správy daní Katalogy zásad činnosti finanční správy - obecné oZásady činnosti veřejné správy - § 2 – 8 SŘ (zákon č. 500/2004 Sb., v platném znění) oZásady správy daní § 5 – 9 DŘ (zákon č. 280/2009 Sb., v platném znění) Vztah správního řádu a daňového řádu oSŘ § 1 oSŘ upravuje postup orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků a jiných orgánů, právnických a fyzických osob, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy (dále jen "správní orgán"). oSŘ nebo jeho jednotlivá ustanovení se použijí, nestanoví-li zvláštní zákon jiný postup. o SŘ se nevztahuje na právní jednání prováděná správními orgány a na vztahy mezi orgány téhož územního samosprávného celku při výkonu samostatné působnosti. oDŘ § 262 oPři správě daní se správní řád nepoužije. oPozn.: Správa daně je postup, jehož cílem je správné zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady. (§ 1/2 DŘ) § 177 odst. 1 správního řádu oZákladní zásady činnosti správních orgánů uvedené v § 2 až 8 se použijí při výkonu veřejné správy i v případech, kdy zvláštní zákon stanoví, že se správní řád nepoužije, ale sám úpravu odpovídající těmto zásadám neobsahuje. Zásada legality oSŘ § 2/1 oSprávní orgán postupuje v souladu se zákony a ostatními právními předpisy, jakož i mezinárodními smlouvami, které jsou součástí právního řádu (dále jen "právní předpisy"). Kde se v tomto zákoně mluví o zákoně, rozumí se tím též mezinárodní smlouva, která je součástí právního řádu. oDŘ § 5/1 oSprávce daně postupuje při správě daní v souladu se zákony a jinými právními předpisy (dále jen „právní předpis“). Zákonem se pro účely tohoto zákona rozumí též mezinárodní smlouva, která je součástí právního řádu. Zásada legitimity oSŘ § 2/2 oSprávní orgán uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem nebo na základě zákona svěřena, a v rozsahu, v jakém mu byla svěřena. o= zákaz zneužití správního uvážení oDŘ § 5/2 oSprávce daně uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem nebo na základě zákona svěřena, a v rozsahu, v jakém mu byla svěřena. Zásada proporcionality (přiměřenosti) – zásada ochrany dobré víry a oprávněných zájmů oSŘ § 2/3 oSprávní orgán šetří práva nabytá v dobré víře, jakož i oprávněné zájmy osob, jichž se činnost správního orgánu v jednotlivém případě dotýká (dále jen "dotčené osoby"), a může zasahovat do těchto práv jen za podmínek stanovených zákonem a v nezbytném rozsahu. oDŘ § 5/3 o Správce daně šetří práva a právem chráněné zájmy daňových subjektů a třetích osob (dále jen „osoba zúčastněná na správě daní“) v souladu s právními předpisy a používá při vyžadování plnění jejich povinností jen takové prostředky, které je nejméně zatěžují a ještě umožňují dosáhnout cíle správy daní. Zásada legitimního očekávání oSŘ § 2/4 oSprávní orgán dbá, aby přijaté řešení bylo v souladu s veřejným zájmem a aby odpovídalo okolnostem daného případu, jakož i na to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly. oDŘ § 8/2 oSprávce daně dbá na to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly. Zásada materiální pravdy oSŘ § 3 oNevyplývá-li ze zákona něco jiného, postupuje správní orgán tak, aby byl zjištěn stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti, a to v rozsahu, který je nezbytný pro soulad jeho úkonu s požadavky uvedenými v § 2. oDŘ § 8/1, § 8/3 oSprávce daně při dokazování hodnotí důkazy podle své úvahy. Správce daně posuzuje každý důkaz jednotlivě a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti; přitom přihlíží ke všemu, co při správě daní vyšlo najevo. oSprávce daně vychází ze skutečného obsahu právního jednání nebo jiné skutečnosti rozhodné pro správu daní. Zásada service publique oSŘ § 4/1 oVeřejná správa je službou veřejnosti. Každý, kdo plní úkoly vyplývající z působnosti správního orgánu, má povinnost se k dotčeným osobám chovat zdvořile a podle možností jim vycházet vstříc. oDŘ § 6/4 oSprávce daně podle možností vychází osobám zúčastněným na správě daní vstříc. Úřední osoby jsou povinny vyvarovat se při správě daní nezdvořilostí. Zásada edukační oSŘ § 4/2 oSprávní orgán v souvislosti se svým úkonem poskytne dotčené osobě přiměřené poučení o jejích právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu a osobním poměrům dotčené osoby potřebné. o§ 6/3 Zásada kvalifikované procesní informace oSŘ § 4/3 oSprávní orgán s dostatečným předstihem uvědomí dotčené osoby o úkonu, který učiní, je-li to potřebné k hájení jejich práv a neohrozí-li to účel úkonu. o oSrovnej § 6/3 overte Zásada vstřícnosti k právům a oprávněným zájmů dotčených osob oSŘ § 4/4 oSprávní orgán umožní dotčeným osobám uplatňovat jejich práva a oprávněné zájmy. oDŘ § 6/3 oSprávce daně umožní osobám zúčastněným na správě daní uplatňovat jejich práva a v souvislosti se svým úkonem jim poskytne přiměřené poučení o jejich právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu potřebné nebo stanoví-li tak zákon. Zásada subsidiarity oSŘ § 5 oPokud to povaha projednávané věci umožňuje, pokusí se správní orgán o smírné odstranění rozporů, které brání řádnému projednání a rozhodnutí dané věci. o oAsi chybí Zásada včasnosti oSŘ § 6/1 oSprávní orgán vyřizuje věci bez zbytečných průtahů. Nečiní-li správní orgán úkony v zákonem stanovené lhůtě nebo ve lhůtě přiměřené, není-li zákonná lhůta stanovena, použije se ke zjednání nápravy ustanovení o ochraně před nečinností (§ 80). oDŘ § 7/1 oSprávce daně postupuje bez zbytečných průtahů. Zásada procesní hospodárnosti oSŘ § 6/2 oSprávní orgán postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady, a dotčené osoby co možná nejméně zatěžuje. Podklady od dotčené osoby vyžaduje jen tehdy, stanoví-li tak právní předpis. Lze-li však potřebné údaje získat z úřední evidence, kterou správní orgán sám vede, a pokud o to dotčená osoba požádá, je povinen jejich obstarání zajistit. Při opatřování údajů podle tohoto ustanovení má správní orgán vůči třetím osobám, jichž se tyto údaje mohou týkat, stejné postavení jako dotčená osoba, na jejíž požádání údaje opatřuje. oDŘ § 5/3, § 7/2 Zásada procesní rovnosti a nestrannosti postupu správních orgánů oSŘ § 7/1, 2 (1)Dotčené osoby mají při uplatňování svých procesních práv rovné postavení. Správní orgán postupuje vůči dotčeným osobám nestranně a vyžaduje od všech dotčených osob plnění jejich procesních povinností rovnou měrou. (2)Tam, kde by rovnost dotčených osob mohla být ohrožena, správní orgán učiní opatření potřebná k jejímu zajištění. oDŘ § 6/1 oOsoby zúčastněné na správě daní mají rovná procesní práva a povinnost Zásada souladnosti postupů oSŘ § 8/1 oSprávní orgány dbají vzájemného souladu všech postupů, které probíhají současně a souvisejí s týmiž právy nebo povinnostmi dotčené osoby. Na to, že současně probíhá více takových postupů u různých správních orgánů nebo u jiných orgánů veřejné moci, je dotčená osoba povinna správní orgány bezodkladně upozornit. o Zásada spolupráce správních orgánů oSŘ § 8/2 o Správní orgány vzájemně spolupracují v zájmu dobré správy. o overte Zásada spolupráce subjektů správy daní o o oDŘ § 6/2 oOsoby zúčastněné na správě daní a správce daně vzájemně spolupracují. Zásada neveřejnosti a mlčenlivosti o o oDŘ § 9/1 oSpráva daní je neveřejná. Osoby zúčastněné na správě daní a úřední osoby jsou povinny za podmínek stanovených tímto nebo jiným zákonem zachovávat mlčenlivost o všem, co se v souvislosti se správou daní dozvěděly. Zásada ochrany daňových pohledávek o o oDŘ § 9/2, 3 oSprávce daně soustavně zjišťuje předpoklady pro vznik nebo trvání povinností osob zúčastněných na správě daní a činí nezbytné úkony, aby tyto povinnosti byly splněny. oSprávce daně může shromažďovat osobní údaje a jiné údaje, jsou-li potřebné pro správu daní, a to jen v rozsahu, který je nezbytný pro dosažení cíle správy daní. K zásadě legitimity správce Příslušnost oPříslušnost správce daně je stanovena zákonem, případně na základě zákona (územní pracoviště FÚ – vyhláška MF) oRozlišujeme příslušnost: ověcnou omístní ofunkční oinstanční o o Věcná příslušnost oZákonem přiřazení „daně“ ke správě určité kategorii orgánů veřejné moci v postavení správce daně oV organizačních zákonech (ZFS, ZCS) oV předpisech daňového práva hmotného oDŘ - neřeší Místní příslušnost oUrčuje, který správce daně (věcně příslušný) má primárně spravovat daně z hlediska stanoveného správního obvodu oObecně DŘ oSpeciální úprava v některých „daňových“ zákonech oProlomení místní příslušnost – kontrolní a dohledová flexibilita některých sostav správců daně o o§ 15 oSprávce daně může provést potřebný úkon i mimo svůj obvod územní působnosti, pokud se týká daňového subjektu, ke správě jehož daní je místně příslušný. Kolize a řešení sporu o místní příslušnost o§ 14 o(1) Je-li v téže věci místně příslušných několik správců daně, řízení provede ten z nich, u kterého bylo řízení zahájeno nejdříve, pokud se místně příslušní správci daně nedohodnou jinak; ostatní správci daně řízení nezahájí, popřípadě zahájené řízení zastaví. o(2) Spory o místní příslušnost mezi správci daně rozhoduje správce daně, který je jim nejblíže společně nadřízen. Není-li takový správce daně, určí místní příslušnost ministerstvo nebo jiný ústřední správní orgán, do jehož působnosti daná věc náleží (dále jen „ústřední správní orgán“). Funkční příslušnost oZ organizační struktury správce daně oZ dělené správy = jeden orgán nalézá daň, jiný je kompetentní k inkasu a vymáhání Instanční příslušnost oNavazuje na věcnou příslušnost a místní příslušnost oMohou existovat rozdíly: daňové řízení + jiné (správní) řízení před správcem daně x výkon dozoru, dohledu, manažerského rozhodování. Změny příslušnosti z DŘ oZměna místní příslušnosti oDožádání oDelegace oAtrakce Změna místní příslušnosti o§ 16 o(1) Dojde-li ke změně místní příslušnosti, správce daně bezodkladně postoupí části spisu týkající se daní, které lze stanovit nebo vybrat a vymáhat, tomu správci daně, který je nově příslušný, a vyrozumí o tom bezodkladně daňový subjekt. Ve stejném rozsahu k této části spisu připojí i výpis z osobního daňového účtu daňového subjektu. o(2) Správu daní vykonává dosud příslušný správce daně do doby, než je daná část spisu postoupena nově příslušnému správci daně. o Dožádání o§ 17 o(1) Místně příslušný správce daně může dožádat jiného věcně příslušného správce daně téhož nebo nižšího stupně o provedení úkonů nebo dílčích řízení nebo jiných postupů, které by sám mohl provést jen s obtížemi nebo s vynaložením neúčelných nákladů, anebo které by nemohl provést vůbec. o(2) Dožádaný správce daně provede dožádané úkony, jakož i úkony, které zajišťují účel dožádání, bezodkladně, nebo sdělí důvody, pro které dožádání vyhovět nemůže. o(3) Spory mezi správci daně o provedení dožádaných úkonů rozhoduje ten správce daně, který je nejblíže společně nadřízen dožádanému a dožadujícímu správci daně. Delegace o§ 18 o(1) Na žádost daňového subjektu nebo z podnětu správce daně může nejblíže společně nadřízený správce daně delegovat místní příslušnost k výkonu správy daní na jiného věcně příslušného správce daně, jestliže je to účelné nebo jsou-li pro výkon správy daní potřebné mimořádné odborné znalosti; proti rozhodnutí ve věci delegace nelze uplatnit opravné prostředky. o(2) Při změně okolností, za kterých bylo o delegaci rozhodnuto, nebo okolností rozhodných pro určení místní příslušnosti rozhodne správce daně, který rozhodnutí vydal, o zrušení, změně, nebo potvrzení delegace; jestliže by mohlo dojít ke změně místní příslušnosti mimo obvod územní působnosti tohoto správce daně, rozhodne místo něj nejblíže společně nadřízený správce daně; proti tomuto rozhodnutí nelze uplatnit opravné prostředky. o Atrakce o§ 19 o(1) Nadřízený správce daně může věc převzít místo podřízeného správce daně oa) jsou-li pro výkon správy daní potřebné mimořádné odborné znalosti, ob) za účelem zjednání nápravy v rámci ochrany před nečinností podřízeného správce daně, oc) jde-li o rozhodnutí ve věci, které bude mít zásadní dopad i do řízení s jinými daňovými subjekty. o(2) Proti rozhodnutí podle odstavce 1 nelze uplatnit opravné prostředky.