Informace ve finanční kontrole Stanislav Bureš 15. 11. 2019 Obsah •Úvod •Informační základ •Veřejné informační zdroje •Neveřejné informační zdroje •Reporting + sdílení informací •Poradenská a konzultační činnost •Závěr • • • • • • 2 | 2 25.11.2019 •Legislativa pro výkon kontrolní činnosti (320/2001, 255/2012) •Právo požadovat informace po kontrolovaných subjektech •= povinnost poskytnout informace •Vím, na co se mám ptát? •Nezbytná je důkladná příprava (=úkony předcházející kontrole – 255/2012., §3) •Vzájemná spolupráce podstatně ovlivňuje průběh kontroly •Neochotné sdílení informací komplikuje brzké uzavření kontroly (něco vyplyne až na poslední chvíli v rámci kontradiktorního řízení) Informační základ 3 255/2012 Úkony předcházející kontrole – pověření ke kontrole – předložení/ doručení pověření (zahájení kontroly) – Právo kontrolujícího = (§8 c) požadovat poskytnutí údajů, dokumentů a věcí vztahujících se k předmětu kontroly nebo k činnosti kontrolované osoby (dále jen „podklady“); v odůvodněných případech může kontrolující zajišťovat originální podklady, + další součinnost, pořizovat záznamy Právo + povinnost kontrolovaného = (§10/ 2, 3) (2) Kontrolovaná osoba je povinna vytvořit podmínky pro výkon kontroly, umožnit kontrolujícímu výkon jeho oprávnění stanovených tímto zákonem a poskytovat k tomu potřebnou součinnost a podat ve lhůtě určené kontrolujícím písemnou zprávu o odstranění nebo prevenci nedostatků zjištěných kontrolou, pokud o to kontrolující požádá. (3) Povinná osoba je povinna poskytnout kontrolujícímu součinnost potřebnou k výkonu kontroly, nelze-li tuto součinnost zajistit prostřednictvím kontrolované osoby. •Monitoring tisku •Online zdroje (obecné jako třeba web ministerstva nebo příjemce) •Justice.cz (identifikace, vlastnická struktura, propojenost) •A jiné (odborné weby) Veřejné informační zdroje 4 •Interní informační systémy •Sdílení informací mezi orgány veřejné správy •Evidence skutečných majitelů (dle AML) a nahlížení do ní (zákon o veřejných rejstřících 304/2013 Sb.) •Mezinárodní informační systémy (např. ARACHNE) • Neveřejné informační zdroje 5 „AML zákon“ 253/2008 Sb. 304/2013 Sb. § 118g / 3 Ministerstvo spravedlnosti umožní dálkový přístup k údajům o skutečném majiteli … j) poskytovateli veřejné finanční podpory podle zákona o finanční kontrole17), k) řídicímu orgánu, zprostředkujícímu subjektu, certifikačnímu orgánu a auditnímu orgánu pro účely výkonu jejich působnosti podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1303/201318), l) platební agentuře a certifikačnímu subjektu pro účely výkonu jejich působnosti podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1306/201319), •Ukončení kontroly = vedoucímu orgánu (např. ministr) •Evropské komisi = Výrok auditora + Výroční kontrolní zprávy Reporting 6 320/2001 Sb. §13a/ 5 Audit podle přímo použitelných předpisů Evropských společenství je ukončen dnem doručení zprávy o auditu příslušnému vedoucímu orgánu veřejné správy, který tento audit vykonal. 1303/2013 Čl. 127/ 5 Výrok auditora Výroční kontrolní zpráva •Povinnost mlčenlivosti (255/2012 Sb., § 20) •ALE •Spolupráce mezi kontrolními orgány (255/2012 Sb., §25) + •InfZ (106/1999 Sb., § 19) + •DAZ I + II v MS2014+ Sdílení informací 7 255/2012 §20 Povinnost mlčenlivosti (1) Kontrolující nebo přizvaná osoba má povinnost zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděla v souvislosti s kontrolou nebo s úkony předcházejícími kontrole, a nezneužívat takto získaných informací. (2) Povinnost mlčenlivosti kontrolujícího nebo přizvané osoby trvá i po skončení jejich pracovněprávního nebo jiného vztahu. (3) Kontrolujícího nebo přizvanou osobu může povinnosti mlčenlivosti zprostit ten, v jehož zájmu tuto povinnost kontrolující nebo přizvaná osoba má, anebo ve veřejném zájmu nadřízená osoba kontrolujícího. §25 Spolupráce kontrolních orgánů (1) Kontrolní orgány v zájmu dobré správy vzájemně spolupracují a koordinují své kontroly. (2) Požádá-li kontrolní orgán jiný kontrolní orgán nebo další orgán veřejné moci o poskytnutí údajů, informací nebo jiných kontrolních podkladů potřebných k provedení kontroly, oslovený orgán tyto údaje, informace a další kontrolní podklady poskytne, pokud je má k dispozici a nebrání-li tomu plnění povinností uložených jiným právním předpisem, s výjimkou povinnosti mlčenlivosti. (3) Kontrolní orgán na požádání sdělí výsledky kontrol jinému kontrolnímu orgánu nebo orgánu veřejné moci, jestliže jsou potřebné pro výkon jeho působnosti. Zaměstnanci zařazení v těchto orgánech jsou povinni o těchto skutečnostech zachovávat mlčenlivost; § 20 se použije obdobně. (4) Kontrolní orgán předá svá zjištění o nedostatcích příslušnému orgánu, který je oprávněn ve své působnosti činit opatření k nápravě zjištěného stavu nebo ukládat sankce za zjištěné nedostatky. 106/1999 §19 Umožnění přístupu k informacím nebo poskytnutí informací za podmínek a způsobem stanoveným tímto zákonem není porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost uložené zvláštními zákony.15) •Mezi orgány státní / veřejné správy navzájem (NKÚ, GFŘ / OFS, implementační struktura, ÚOHS, mezinárodní) •Pro veřejnost (dotazy / konzultace od příjemců nebo zájmových skupin) •Přednášková činnost (pro jiné orgány i veřejnost / příjemce) •Publikační činnost (webové stránky, periodika) •Pracovní skupiny (resortní i meziresortní) Poradenská a konzultační činnosti 8 OTÁZKY A KOMENTÁŘE ?? | 9 25.11.2019 Děkuji Vám za pozornost da798697-5dd7-4745-bb1c-17db30e95bd4@mfcr | 10