Informace ve veřejných rozpočtech Stanislav Bureš 15. 11. 2019 Obsah •Úvod •Otevřená data •Rozpočet •Závěr • • • • • • 2 | 2 25.11.2019 OTEVŘENÁ DATA | 3 Legislativní základ Ø Øzákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisu Ønařízení vlády č. 425/2016 o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data Ø Ø Ø | 4 Otevřená data Ø Øotevřená data jsou informace a data zveřejněná na internetu, která jsou úplná, snadno dostupná, strojově čitelná, používající standardy s volně dostupnou specifikací, zpřístupněná za jasně definovaných podmínek užití dat s minimem omezení a dostupná uživatelům při vynaložení minima možných nákladů. Konkrétně jde o různé statistiky, rozpočty, přehledy, databáze apod. ا3 odstavce 11 zákona o svobodném přístupu k informacím: "Otevřenými daty se pro účely tohoto zákona rozumí informace zveřejňované způsobem umožňujícím dálkový přístup v otevřeném a strojově čitelném formátu, jejichž způsob ani účel následného využití není omezen a které jsou evidovány v národním katalogu otevřených dat". Øzákonné zakotvení Národního katalogu otevřených dat jako informačního systému veřejné správy Ø Ø Ø | 5 Otevřená data Ø Ø Ø | 6 Přínosy otevřených dat Ø ØZvýšení efektivity: uvolnění dat znamená možnost je sdílet a analyzovat ØPodpora ekonomiky: data jsou zdrojem inovací, podnikatelských příležitostí a pracovních nabídek – lze je využít třeba v dopravě, logistice, zdravotnictví či bankovnictví. Firmy pracují s daty jako se surovinou, vytváří nad nimi aplikace, které generují přidanou hodnotu a zisk ØTransparentnost, zefektivnění a kontrola veřejné správy: zveřejněná data umožňují kontrolu, jak se hospodaří s daněmi nebo jaké jsou náklady organizací, které podporujeme ØZapojení občanů do rozhodování: občané se mohou díky datům a analýzám kvalifikovaněji podílet na fungování státu ØDatová žurnalistika: otevřená data jsou nezastupitelným zdrojem informací pro novináře Ø Ø Ø | 7 Národní katalog otevřených dat Ø Ødostupný na: https://data.gov.cz/ Øcílem je umožnit uživatelům snazší orientaci a vyhledávání v otevřených datech publikovaných veřejnou správou ČR z jednoho místa Øexistuje dvojí způsob, jak data prostřednictvím NKOD katalogizovat a publikovat. První možností je přímá katalogizace otevřených dat publikovaných úřadem v NKOD. NKOD v tomto případě může plnit i funkci úložiště otevřených dat. Tato funkce je primárně zamýšlena pro menší úřady (malé obce), které nemusí vynakládat prostředky na budování vlastních úložišť otevřených dat a lokálních katalogů. Druhou možností je zaregistrovat zde lokální katalogy otevřených dat, které provozují jednotlivé úřady. Z těchto lokálních katalogů umí NKOD periodicky automatizovaně stahovat metadata publikovaná příslušným úřadem. Ø Ø Ø | 8 Data.gov.cz = portál Ministerstva vnitra Otevřená data Ministerstva financí Ø dostupný na: https://data.mfcr.cz/ Ø Ø Ø | 9 Otevřená data Ministerstva financí Ø Ø Ø | 10 Rozpočet a jeho kontrola | 11 Legislativní základ Ø Øzákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů Øzákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů Øzákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů Øzákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů Øzákon č. 166/1993., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů Ø Ø Ø | 12 Státní pokladna Ø Øinformačně - ekonomický systém provozovaný MF Øzákladní stavební kámen při budování systému optimalizovaného finančního řízení veřejných zdrojů Øcílem je efektivní řízení toků peněz ve státní správě Øcentralizace příjmů, řízení výdajů, řízení státních aktiv, řízení likvidity, řízení státního dluhu, finanční plánování, platební styk, kontrola, účetnictví, výkaznictví Ø Ø Ø Ø | 13 Státní pokladna jako integrovaní informační systém (IISSP) Øumožňuje jednotnou správu prostředků státního rozpočtu a prostředků poskytnutých Evropskou unií nebo jiných zdrojů. Øjsou v něm evidovány veškeré finanční toky ve státní správě umožňující centralizaci příjmů a řízení výdajů, likvidity a státního dluhu. Øskládá se z následujících komponent: 1) RISPR (Rozpočtový informační systém, část Příprava rozpočtu) – slouží pro kompletní přípravu státního rozpočtu. 2) RISRE (Rozpočtový informační systém, část Realizace rozpočtu) – umožňuje realizovat požadavky na úpravy již schváleného rozpočtu jednotlivých organizačních složek státu v průběhu rozpočtového roku. 3) MIS (Manažerský informační systém) – obsahuje data generovaná z RISPR a z RISRE, ze kterých automaticky agreguje finanční výkazy do sofistikovanější podoby. 4) CSUIS (Centrální systém účetních informací státu) – zobrazuje účetní výkazy od vybraných účetních jednotek (např. ÚSC) a dále shromažďuje finanční výkazy. Ø Ø Ø Ø | 14 Monitor státní pokladny Øinformační portál Ministerstva financí, který umožňuje volný přístup k rozpočtovým a účetním informacím ze všech úrovní státní správy a samosprávy Øprezentované informace pocházejí IISSP a CSÚIS a jsou čtvrtletně aktualizovány Øanalytická část portálu umožňuje dynamickou analýzu dat pomocí pokročilého nástroje pro reporting Ødostupný na: https://monitor.statnipokladna.cz/2018/ ØRok 2019 na: https://monitor.statnipokladna.cz/2019/ Ø Ø Ø Ø | 15 Monitor státní pokladny Ø Ø Ø | 16 2019 Monitor státní pokladny Ø Ø Ø | 17 2019 Finanční kontrola Ø Øpostupuje se podle zákona o finanční kontrole •veřejnosprávní kontrola Ministerstva financí •veřejnosprávní kontrola správce kapitoly státního rozpočtu a zřizovatele •veřejnosprávní kontrola poskytovatele veřejné finanční podpory - dotace •veřejnosprávní kontrola Auditního orgánu (kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu) ا 44 rozpočtových pravidel – institut porušení rozpočtové kázně „neoprávněné použití peněžních prostředků státního rozpočtu a jiných peněžních prostředků státu a neoprávněné použití nebo zadržení peněžních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu, státního fondu, Národního fondu nebo státních finančních aktiv jejich příjemcem.“ Ø | 18 Role orgánů finanční správy Ø Ø§ 44 odst. 11 rozpočtových pravidel: Správu odvodů za porušení rozpočtové kázně a penále vykonávají finanční úřady podle daňového řádu Øodvod za porušení rozpočtové kázně – navrácení neoprávněně použitých prostředků zpátky do veřejného rozpočtu Ødaňové řízení včetně daňové kontroly Ø Ø Ø | 19 Předávání informace o podezření na porušení rozpočtové kázně na OFS ØMetodika předávání podnětů na OFS: www.mfcr.cz/cs/legislativa/metodiky/2017/metodicky-pokyn-chj-c-4--metodika-predav-30414 Østanovení formy a náležitosti podnětu k zahájení řízení o uložení odvodu za porušení rozpočtové kázně Øpožadavky na důkazní prostředky Øcíle metodiky: •možnost řešení podnětů bez nutnosti zahájení duplicitní kontroly •znížení administrativní zátěže •zkrácení doby od zjištění PRKu po odvod veřejných prostředků zpět do veřejného rozpočtu Ø Ø | 20 Zpráva o výsledcích finančních kontrol Ø Øprováděcí vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole Øinformační systém MF - Modul ročních zpráv Øsprávci rozpočtových kapitol, kraje a hlavní město Praha předkládají každý rok zprávy o výsledcích finančních kontrol Ministerstvu financí Øorganizační složky státu a právnické osoby, které hospodaří s veřejnými prostředky, předkládají zprávy příslušným správcům rozpočtových kapitol. Obce předkládají zprávy krajům a městské části hlavnímu městu Praze ØMinisterstvo financí zpracovává souhrnnou roční zprávu o výsledcích finančních kontrol a předkládá jí vládě a Nejvyššímu kontrolnímu úřadu. Ø Ø Ø | 21 Obsah zpráv o výsledcích finančních kontrol Ø Øvýsledky řídicí kontroly Øvýsledky interního auditu Ønejvýznamnější zjištění z vykonaných kontrol Økontroly hospodaření a investičních pobídek Økontroly a audity prostředků ESIF Økontroly a audity ostatních prostředků ze zahraniční vykonané AO Øanalýza a hlášení nesrovnalostí Ø Ø Ø Ø Ø | 22 Zjednodušení zpráv o výsledcích finančních kontrol Øzvýšení relevantnosti informací, snížení administrativní zátěže, odstranění duplicitního vykazování Ønovela vyhlášky č. 416/2004 Sb. – založena na těchto principech „Jen jednou“ – od orgánů veřejné správy nebudou vyžadované údaje, které jsou poskytovány v rámci sběrů dat na základě jiných právních předpisů. Relevantnost požadovaných informací – pro účely informování výkonné moci o výsledcích finančních kontrol jsou relevantní informace, které lze agregovat a použít pro rozhodování a další legislativní, metodickou nebo koncepční činnost. Aplikací tohoto principu má být předcházeno sběru neúměrného množství údajů, které pro dosažení stanoveného účelu nemají význam, zvyšují administrativní zatížení a odvádí pozornost od relevantních informací. Odůvodněnost požadovaných informací – subjekty s vykazovací povinností musí vždy vědět, k čemu poskytované údaje budou sloužit a jakým způsobem s nimi bude nakládáno. . Ø Ø Ø Ø Ø Ø | 23 Souhrnná zpráva Ministerstva financí Ø Øpodává informaci o nedostatcích v hospodaření celé veřejné správy – informace pro vládu a veřejnost Øvýsledky finančních kontrol všech kontrolních orgánů – NKÚ, ÚOHS, MF + AO, OFS – porušení rozpočtové kázně, přezkoumávání hospodaření, poskytovatelé dotací Ø Ø Ø | 24 Děkuji Vám za pozornost da798697-5dd7-4745-bb1c-17db30e95bd4@mfcr | 25