Informace ve finanční správě Otevřená data, rozpočet a přezkoumávání hospodaření Andrea Vuongová OTEVŘENÁ DATA | 2 Legislativní základ Øzákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisu Ønařízení vlády č. 425/2016 o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data Ø Ø Ø | 3 Otevřená data Øotevřená data jsou informace a data zveřejněná na internetu, která jsou úplná, snadno dostupná, strojově čitelná, používající standardy s volně dostupnou specifikací, zpřístupněná za jasně definovaných podmínek užití dat s minimem omezení a dostupná uživatelům při vynaložení minima možných nákladů. Konkrétně jde o různé statistiky, rozpočty, přehledy, databáze apod. ا3 odstavce 11 zákona o svobodném přístupu k informacím: "Otevřenými daty se pro účely tohoto zákona rozumí informace zveřejňované způsobem umožňujícím dálkový přístup v otevřeném a strojově čitelném formátu, jejichž způsob ani účel následného využití není omezen a které jsou evidovány v národním katalogu otevřených dat". Øzákonné zakotvení Národního katalogu otevřených dat jako informačního systému veřejné správy Ø Ø Ø | 4 Otevřená data Ø Ø Ø | 5 Přínosy otevřených dat ØZvýšení efektivity: uvolnění dat znamená možnost je sdílet a analyzovat ØPodpora ekonomiky: data jsou zdrojem inovací, podnikatelských příležitostí a pracovních nabídek – lze je využít třeba v dopravě, logistice, zdravotnictví či bankovnictví. Firmy pracují s daty jako se surovinou, vytváří nad nimi aplikace, které generují přidanou hodnotu a zisk ØTransparentnost, zefektivnění a kontrola veřejné správy: zveřejněná data umožňují kontrolu, jak se hospodaří s daněmi nebo jaké jsou náklady organizací, které podporujeme ØZapojení občanů do rozhodování: občané se mohou díky datům a analýzám kvalifikovaněji podílet na fungování státu ØDatová žurnalistika: otevřená data jsou nezastupitelným zdrojem informací pro novináře Ø Ø Ø | 6 Národní katalog otevřených dat Ø dostupný na: https://data.gov.cz/ Øcílem je umožnit uživatelům snazší orientaci a vyhledávání v otevřených datech publikovaných veřejnou správou ČR z jednoho místa Øexistuje dvojí způsob, jak data prostřednictvím NKOD katalogizovat a publikovat. První možností je přímá katalogizace otevřených dat publikovaných úřadem v NKOD. NKOD v tomto případě může plnit i funkci úložiště otevřených dat. Tato funkce je primárně zamýšlena pro menší úřady (malé obce), které nemusí vynakládat prostředky na budování vlastních úložišť otevřených dat a lokálních katalogů. Druhou možností je zaregistrovat zde lokální katalogy otevřených dat, které provozují jednotlivé úřady. Z těchto lokálních katalogů umí NKOD periodicky automatizovaně stahovat metadata publikovaná příslušným úřadem. Ø Ø Ø | 7 Otevřená data Ministerstva financí Ø dostupný na: https://data.mfcr.cz/ Ø Ø Ø | 8 Otevřená data Ministerstva financí Ø Ø Ø | 9 Rozpočet a jeho kontrola | 10 Legislativní základ Øzákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů Øzákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů Øzákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů Øzákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů Øzákon č. 166/1993., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů Ø Ø Ø | 11 Státní pokladna Øinformačně - ekonomický systém provozovaný MF Øzákladní stavební kámen při budování systému optimalizovaného finančního řízení veřejných zdrojů Øcílem je efektivní řízení toků peněz ve státní správě Øcentralizace příjmů, řízení výdajů, řízení státních aktiv, řízení likvidity, řízení státního dluhu, finanční plánování, platební styk, kontrola, účetnictví, výkaznictví ØStátní pokladna jako integrovaný informační systém – Øumožňuje jednotnou správu prostředků státního rozpočtu a prostředků poskytnutých Evropskou unií nebo jiných zdrojů. Ø Ø Ø Ø | 12 Státní pokladna jako integrovaní informační systém (IISSP) Øumožňuje jednotnou správu prostředků státního rozpočtu a prostředků poskytnutých Evropskou unií nebo jiných zdrojů. Øjsou v něm evidovány veškeré finanční toky ve státní správě umožňující centralizaci příjmů a řízení výdajů, likvidity a státního dluhu. Øskládá se z následujících komponent: 1) RISPR (Rozpočtový informační systém, část Příprava rozpočtu) – slouží pro kompletní přípravu státního rozpočtu. 2) RISRE (Rozpočtový informační systém, část Realizace rozpočtu) – umožňuje realizovat požadavky na úpravy již schváleného rozpočtu jednotlivých organizačních složek státu v průběhu rozpočtového roku. 3) MIS (Manažerský informační systém) – obsahuje data generovaná z RISPR a z RISRE, ze kterých automaticky agreguje finanční výkazy do sofistikovanější podoby. 4) CSUIS (Centrální systém účetních informací státu) – zobrazuje účetní výkazy od vybraných účetních jednotek (např. ÚSC) a dále shromažďuje finanční výkazy. Ø Ø Ø Ø | 13 Monitor státní pokladny Øinformační portál Ministerstva financí, který umožňuje volný přístup k rozpočtovým a účetním informacím ze všech úrovní státní správy a samosprávy Øprezentované informace pocházejí IISSP a CSÚIS a jsou čtvrtletně aktualizovány Øanalytická část portálu umožňuje dynamickou analýzu dat pomocí pokročilého nástroje pro reporting Ødostupný na: https://monitor.statnipokladna.cz/2018/ Ø Ø Ø Ø | 14 Monitor státní pokladny Ø Ø Ø | 15 Monitor státní pokladny Ø Ø Ø | 16 Finanční kontrola Øpostupuje se podle zákona o finanční kontrole •veřejnosprávní kontrola Ministerstva financí •veřejnosprávní kontrola správce kapitoly státního rozpočtu a zřizovatele •veřejnosprávní kontrola poskytovatele veřejné finanční podpory - dotace •Veřejnosprávní kontrola Auditního orgánu •Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu ا 44 rozpočtových pravidel – institut porušení rozpočtové kázně „neoprávněné použití peněžních prostředků státního rozpočtu a jiných peněžních prostředků státu a neoprávněné použití nebo zadržení peněžních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu, státního fondu, Národního fondu nebo státních finančních aktiv jejich příjemcem.“ Ø | 17 Role orgánů finanční správy ا 44 odst. 11 rozpočtových pravidel: Správu odvodů za porušení rozpočtové kázně a penále vykonávají finanční úřady podle daňového řádu Øodvod za porušení rozpočtové kázně – navrácení neoprávněně použitých prostředků zpátky do veřejného rozpočtu Ødaňové řízení včetně daňové kontroly Ø Ø Ø | 18 Předávání informace o podezření na porušení rozpočtové kázně na OFS ØMetodika předávání podnětů na OFS: www.mfcr.cz/cs/legislativa/metodiky/2017/metodicky-pokyn-chj-c-4--metodika-predav-30414 Østanovení formy a náležitosti podnětu k zahájení řízení o uložení odvodu za porušení rozpočtové kázně Øpožadavky na důkazní prostředky Øcíle metodiky: •možnost řešení podnětů bez nutnosti zahájení duplicitní kontroly •znížení administrativní zátěže •zkrácení doby od zjištění PRKu po odvod veřejných prostředků zpět do veřejného rozpočtu Ø Ø | 19 Zpráva o výsledcích finančních kontrol Øprováděcí vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole ØInformační systém MF - Modul ročních zpráv Øsprávci rozpočtových kapitol, kraje a hlavní město Praha předkládají každý rok zprávy o výsledcích finančních kontrol Ministerstvu financí Øorganizační složky státu a právnické osoby, které hospodaří s veřejnými prostředky, předkládají zprávy příslušným správcům rozpočtových kapitol. Obce předkládají zprávy krajům a městské části hlavnímu městu Praze ØMinisterstvo financí zpracovává souhrnnou roční zprávu o výsledcích finančních kontrol a předkládá jí vládě a Nejvyššímu kontrolnímu úřadu. Ø Ø Ø | 20 Obsah zpráv o výsledcích finančních kontrol Øvýsledky řídicí kontroly Øvýsledky interního auditu Ønejvýznamnější zjištění z vykonaných kontrol Økontroly hospodaření a investičních pobídek Økontroly a audity prostředků ESIF Økontroly a audity ostatních prostředků ze zahraniční vykonané AO Øanalýza a hlášení nesrovnalostí Ø Ø Ø Ø Ø | 21 Zjednodušení zpráv o výsledcích finančních kontrol Øzvýšení relevantnosti informací, snížení administrativní zátěže, odstranění duplicitního vykazování Ønovela vyhlášky č. 416/2004 Sb. – založena na těchto principech „Jen jednou“ – od orgánů veřejné správy nebudou vyžadované údaje, které jsou poskytovány v rámci sběrů dat na základě jiných právních předpisů. Relevantnost požadovaných informací – pro účely informování výkonné moci o výsledcích finančních kontrol jsou relevantní informace, které lze agregovat a použít pro rozhodování a další legislativní, metodickou nebo koncepční činnost. Aplikací tohoto principu má být předcházeno sběru neúměrného množství údajů, které pro dosažení stanoveného účelu nemají význam, zvyšují administrativní zatížení a odvádí pozornost od relevantních informací. Odůvodněnost požadovaných informací – subjekty s vykazovací povinností musí vždy vědět, k čemu poskytované údaje budou sloužit a jakým způsobem s nimi bude nakládáno. . Ø Ø Ø Ø Ø Ø | 22 Souhrnná zpráva Ministerstva financí Øpodává informaci o nedostatcích v hospodaření celé veřejné správy – informace pro vládu a veřejnost Øvýsledky finančních kontrol všech kontrolních orgánů – NKÚ, ÚOHS, MF + AO, OFS – porušení rozpočtové kázně, přezkoumávání hospodaření, poskytovatelé dotací Ø Ø Ø | 23 Přezkoumávání hospodaření | 24 Legislativní základ Øzákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů Øzákon č. 255/2012, o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů Øzákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů Øzákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů Øzákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů Øzákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů Øzákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů Ø Ø Ø | 25 Přezkoumávání hospodaření Øinstitut přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí představuje specifickou, každý rok se opakující kontrolní činnost Zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů - § 17 odst. 4 až 6 Øzemní samosprávný celek a svazek obcí jsou povinny dát si přezkoumat své hospodaření za uplynulý kalendářní rok. Přezkoumání hospodaření upravuje zvláštní právní předpis. Øzpráva o výsledku přezkoumání hospodaření je součástí závěrečného účtu při jeho projednávání v orgánech územního samosprávného celku a svazku obcí. Øúzemní samosprávný celek zveřejní návrh závěrečného účtu včetně zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření na svých internetových stránkách a na úřední desce nejméně 15 dnů přede dnem zahájení jeho projednávání na zasedání zastupitelstva územního samosprávného celku Ø Ø Ø | 26 Přezkoumávání hospodaření - cíl Øcílem přezkoumávání je získat informace o tom, zda subjekty, které jsou přezkoumávány, hospodařily v daném roce v souladu s platnými právními předpisy. Øposkytování informace voleným představitelům a občanům o stavu hospodaření územního samosprávného celků Ø Ø | 27 Přezkoumávající orgány Øpřezkoumání hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí vykonává krajský úřad nebo auditor/auditorská společnost. Øpřezkoumání hospodaření Magistrátu hlavního města Prahy vykonává Ministerstvo financí (odbor 17) nebo auditor/auditorská společnost. Øpřezkoumání hospodaření městských částí hlavního města Prahy vykonává Magistrát hlavního města Prahy nebo auditor/auditorská společnost. Øpřezkoumání hospodaření krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti vykonává Ministerstvo financí (odbor 17). Ø Ø | 28 Předmět přezkoumávání hospodaření § 2 zákona o přezkoumávání hospodaření: ‒plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových prostředků ‒finanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů ‒náklady a výnosy podnikatelské činnosti přezkoumávaného subjektu ‒peněžní operace, týkající se sdružených prostředků vynakládaných na základě smlouvy mezi dvěma nebo více přezkoumávanými subjekty, anebo na základě smlouvy s jinými právnickými nebo fyzickými osobami ‒finanční operace, týkající se cizích zdrojů ve smyslu právních předpisů o účetnictví ‒hospodaření a nakládání s prostředky poskytnutými z Národního fondu a s dalšími prostředky ze zahraničí poskytnutými na základě mezinárodních smluv ‒vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí, k jiným rozpočtům, ke státním fondům a k dalším osobám ‒nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví přezkoumávaného subjektu ‒nakládání a hospodaření s majetkem státu, s nímž hospodaří přezkoumávaný subjekt, ‒zadávání a uskutečňování veřejných zakázek, s výjimkou úkonů a postupů přezkoumaných orgánem dohledu podle zvláštního právního předpisu (jedná se zejména o veřejné zakázky malého rozsahu a veřejné zakázky, které nepřezkoumává Úřad na ochranu hospodářské soutěže) ‒stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi ‒ručení za závazky fyzických a právnických osob ‒zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob ‒zřizování věcných břemen k majetku přezkoumávaného subjektu ‒účetnictví vedené přezkoumávaným subjektem ‒ověření poměru dluhu územního celku k průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky podle právního předpisu upravujícího rozpočtovou odpovědnost Ø Ø Ø | 29 Hlediska přezkoumávání Øpředmět přezkoumání se podle ustanovení § 3 zákona o přezkoumávání hospodaření ověřuje z hlediska dodržování povinností stanovených právními předpisy, souladu hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem, dodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci a podmínek jejich použití, a věcné a formální správnosti dokladů o přezkoumávaných operacích. Ø Ø | 30 Zpráva o výsledku přezkoumávání hospodaření Øzpracovává se na základě výsledků jednorázového přezkoumání, anebo na základě zápisů z dílčích přezkoumání Ønedílnou součástí závěrečných účtů územních samosprávných celků za kalendářní rok projednávaných v příslušných orgánech Ønáležitosti zprávy jsou uvedeny § 17 zákon o přezkoumávání hospodaření Øzpráva obsahuje zejména popis zjištěných chyb a nedostatků, Øobsahuje také písemné stanovisko přezkoumávaného subjektu k návrhu zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření Øzpráva se projednává se starostou/primátorem/hejtmanem/osobou určenou stanovami DSO Ø Ø Ø Ø Ø | 31 Zvyšování informační hodnoty zprávy Øpopis zjištěných skutečností s uvedením nedostatků, označením právních předpisů, které byly porušeny, a podkladů, o které kontrolující svá tvrzení opírají Økvantifikaci – příčina - následek Ømanažerské shrnutí Øpoužití jazyka dle adresáta zprávy Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø | 32 ! Ve zprávě by neměly být formulace typu: „Podle našeho názoru…“ „Domníváme se, že…“ „Pravděpodobně, nejspíš, asi mohlo dojít k…“ Informace o výsledcích přezkumu Modul plánování a přezkoumávání – IS MPP Øinformace o průběhu a výsledcích provedeného přezkoumávání a informace o nápravných opatřeních a jejich plnění Ø„chybovník“ Výsledky přezkoumávání územních samosprávních celků – roční zpráva Øpovinnost MF každoročně zpracovat, předložit vládě k projednání a zveřejnit informaci o výsledcích přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků Ødostupné na: https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/uzemni-rozpocty/prezkoumani-hospodareni-uzemnich-celku/vysled ky-prezkoumani-hospodareni Ø Ø Ø | 33 Zkoumej přezkum Øaplikace Ministerstva financí vytvořenou v rámci projektu Otevřených dat Øaplikace vizualizuje výsledky přezkoumávání hospodaření Øpřístupná z adresy: http://data.mfcr.cz/zkoumejprezkum/ Øcílem aplikace je občanům aktivně zpřístupnit výsledky přezkoumávání hospodaření Øpomocí této aplikace si na mapě lze snadno dohledat, jakých porušení a s jakou závažností se jednotlivé územní samosprávné celky (obce, kraje, dobrovolné svazky obcí) dopustily Øaplikace obsahuje hodnocení závažnosti zjištění a nedostatků – stupnice hodnocení závažnosti podle § 10 odst. 3 zákona o přezkoumávání hospodaření Ø Ø | 34 Děkuji Vám za pozornost da798697-5dd7-4745-bb1c-17db30e95bd4@mfcr | 35